Fremsat den 6. april 2010 af
Bjarne Laustsen (S),
Kirsten Brosbøl (S),
Ole Vagn Christensen (S),
Benny Engelbrecht (S) og Mette Gjerskov (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre dyrevelfærd på minkfarme
Folketinget pålægger regeringen senest den 1. juni
2010 at fremsætte forslag til ændring af
pelsdyrbekendtgørelsen, som sikrer indførelse af et
egenkontrolprogram for minkavlere, kontrolbesøg hvert tredje
år på minkfarme, skærpede uddannelseskrav til
minkavlere og medarbejdere på minkfarmene, bedre
indhusningsforhold for mink og en skærpet
miljøindsats.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget tager sigte på at skabe væsentlige
dyrevelfærdsforbedringer for mink, der holdes som husdyr. I
efteråret 2009 blev der sat fornyet mediefokus på
vilkårene for mink. Den efterfølgende
myndighedskontrol viste, at forholdene på minkfarmene i en
række tilfælde var kritisabel.
Forslagsstillerne mener, at dyrevelfærden skal
være i top for produktionsdyr, så dyrene har et godt
liv i menneskets varetægt, hvor de i videst mulige omfang har
adgang til at udfolde deres naturlige adfærd og kan nyde
frihed fra stress, sygdom og andre unødvendige belastninger.
Der er derfor behov for, at vi på en række
områder forbedrer dyrevelfærden inden for den danske
pelsdyrsproduktion. Forslaget fremsættes vel vidende, at
fødevareministeren i december 2009 udsendte en
pressemeddelelse om nedsættelse af en arbejdsgruppe, der skal
udarbejde modeller for lovpligtig uddannelse og obligatoriske
sundhedsrådgivningsaftaler.
Forslagsstillerne har dog intet hørt om arbejdet siden
udsendelsen af pressemeddelelsen, hvorfor forslaget måske kan
medvirke til at øge fremdriften i arbejdsgruppen. Derfor
foreslår Socialdemokratiet følgende initiativer:
1. Egenkontrolprogram på minkfarme
Minkavlerne skal tage langt bedre hånd om egen bedrift.
Der indføres derfor egenkontrolprogrammer og indikatorer,
der gør det let og overskueligt at udføre
dyrevelfærdskontrol på farmene. Egenkontrollen på
farmene skal indebære, at avlerne kan dokumentere, at deres
dyr har det godt, og at de bliver passet godt. Minkavlerne skal
bl.a. dokumentere, hvor meget medicin dyrene får, om der er
mange døde individer og eventuelt ændret adfærd
blandt dyrene. Det giver indikationer på dyrenes generelle
sundhedstilstand, og det letter arbejdet for den offentlige
kontrol. Dette skal ses i sammenhæng med, at avlerne fremover
skal have obligatoriske sundhedsrådgivningsaftaler med en
dyrlæge.
2. Kontrolbesøg hvert 3. år på alle
minkfarme
Der er behov for en hyppigere dyrevelfærdskontrol end
hvert 20. år, som statistisk er resultatet af den
nuværende 5 pct.-kontrol, som har vist sig
utilstrækkelig. Derfor foreslås det at underkaste
minkavlerne en offentlig kontrol hvert 3. år. I år 2010
gennemføres der en 100 pct.-kontrol. Det efterlader et behov
for en opfølgende indsats i de kommende år.
Det er vigtigt, at kontrollen udføres på det
tidspunkt, hvor der er flest dyr i burene, dvs. inden hvalpene skal
pelses, hvor risikoen for, at dyrenes udsættes for
belastning, er størst. Ifølge Landbrug og
Fødevarers udgivelse »Dansk Landbrug i tal« fra
2009 bliver der produceret 14 millioner minkskind i Danmark
(2008-niveau). Ifølge Tidsskrift for Dansk Pelsdyravl,
februar 2009, var der i Danmark ca. 1.400 minkfarme, hvilket
betyder, at der årligt vil være behov for at
udføre omkring 500 kontrolbesøg.
3. Uddannelseskrav til alle, der arbejder med at passe
mink
Der skal indføres et krav om et kvalifikationsbevis for
alle, der passer mink. I dag er der krav om obligatorisk
uddannelse, hvis man holder struds og andre dyr, der traditionelt
ikke bliver holdt som husdyr - men ikke for mink.
Uddannelseskravene skal både omfatte minkavleren og de
medarbejdere, der deltager i det daglige arbejde med at passe
dyrene. Desuden skal alle avlere og medarbejdere løbende
modtage efteruddannelse, så de er opdateret med den seneste
viden, udvikling og erfaring.
4. Mink og andre pelsdyr skal have langt bedre fysiske
rammer
De hyppigere kontrolbesøg skal være et incitament
over for pelsdyravlerne til at opfylde lovgivningens krav om, at
mink og andre pelsdyr skal have gode rammer, og uddannelsen skal
sikre, at de, der passer minkene, har den fornødne viden om
minkenes behov, herunder hvordan man kan beskæftige dyrene.
Dyrenes fysiske rammer skal forbedres markant. Der må
fremover højst være to dyr i hvert etagebur i stedet
for fire. Det skal sikres, at burene ikke er overbelagte, ligesom
de helt basale krav til strøelse og legetøj i burene
skal være opfyldt. Der skal stilles faste krav til
rørenes diameter, således at man ikke kan omgå
loven om, at alle mink skal have hylder eller rør, som de
kan ligge i eller på, ved at give minkene rør, der er
så smalle, at de ikke kan være i dem. Samtidig
foreslås det at skærpe kravene i bekendtgørelse
om beskyttelse af pelsdyr, så der stilles krav om
større bure og mere udvidede krav til
beskæftigelsesmateriale. Halm og hylder/rør er
allerede obligatorisk, jf. bekendtgørelsen om beskyttelse af
pelsdyr, men forslagsstillerne mener, at der bør udarbejdes
nye retningslinjer i bekendtgørelsen for indhusning af mink,
således at mink sikres langt bedre vilkår på
baggrund af den nyeste viden om indhusning af mink og minks
naturlige eksplorative adfærd.
5. Miljøkontrol og chipmærkning
Efter lovgivningen skulle pelsdyrfarmene pr. 1. januar 2007
have etableret gyllerender. Imidlertid er dette ikke sket alle
steder, og det er til skade for miljøet og naboer til
farmene, der generes af lugtgener. Forslagsstillerne opfordrer
regeringen til at følge op på implementeringen af
lovgivningen.
Der bør desuden findes løsninger på
problemet med bortløbne mink. Det er i dag ikke muligt at
skelne mellem vilde og bortløbne mink i naturen.
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fik
den 6. februar 2006 et svar fra familie- og forbrugerministeren,
jf. folketingssamlingen 2005-06, FLF alm. del - svar på
spørgsmål 164 om brugen af transpondere
(chipmærkning) af forskellige dyrearter, hvori
Fødevarestyrelsen svarer, at den ikke finder »…
umiddelbart grund til at antage, at chipmærkning af mink i
sig selv skulle give anledning til dyreværnsmæssige
problemer.« Styrelsen påpeger dog, at
pelsdyrmærkningen kan være anledning til en ekstra
stressfaktor for dyrene.
Forslagsstillerne ønsker således at få
regeringen til at overveje indførelsen af transpondere til
pelsdyr, således at bortløbne mink kan identificeres
og så vidt muligt føres tilbage til avleren.
Omkostninger:
Alle merudgifter forbundet med forslaget foreslås
finansieret af pelsdyrbranchen gennem gebyrer for deltagelse i
uddannelse og kontrol. Forslaget er således ikke forbundet
med omkostninger for det offentlige.
Skriftlig fremsættelse
Bjarne Laustsen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
dyrevelfærd på minkfarme.
(Beslutningsforslag nr. B 202).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.