Fremsat den 26. marts 2010 af
Nanna Westerby (SF), Ole Sohn (SF),
Christine Antorini, (S) Per Husted (S),
Marianne Jelved (RV) og Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om loft over antal elever i de gymnasiale
klasser
Folketinget pålægger regeringen at indføre
en gennemsnitlig klassekvotient i de gymnasiale uddannelser
på 26 elever i stamklasserne ved uddannelsesstart (den 5.
september).
Bemærkninger til forslaget
Klassekvotienten på de gymnasiale uddannelser er
alarmerende høj, og den stiger fortsat år for
år. På alt for mange skoler er der i dag for mange unge
i hver klasse i forhold til lokalernes fysiske kapacitet og ikke
mindst i forhold til muligheden for at gennemføre en
fornuftig undervisning. De høje klassekvotienter
gælder også på grundholdene, og det vil sige, at
det i udgangspunktet er i alle timer, der er for mange elever,
hvilket giver mindre tid lærer og elev imellem.
De sidste år har budt på gentagne stigninger i
klassestørrelserne. På de almene gymnasier var den
gennemsnitlige klassekvotient i skoleåret 2008-09
ifølge UNI-C 27,8. (»Klassekvotienter i de gymnasiale
uddannelser«, Hanne Bech, UNI-C, 2009, jf.
Uddannelsesudvalget, 2008-09, alm. del - svar på
spørgmål 417). På hhx er den i indeværende
skoleår 30,0. Og tallene har over en årrække
været stigende.
Der er efter forslagsstillernes opfattelse behov for at stoppe
den uheldige udviklingstendens.
Ikke mindst af fysiske årsager giver stigningen
problemer. Mange undervisningslokaler er kun bygget til 24 elever.
Det er et problem, at der presses alt for mange unge sammen
på alt for lidt plads. Undervisningsministeriets
bygningsreglement fra 1995 fastsætter et minimumsvolumen
på 6 m3 pr. person i et
klasseværelse. Hvis dette skulle overholdes på landets
ungdomsuddannelser, ville det kræve en udvidelse af lokalerne
eller nedsættelse af klassekvotienten.
Forslagsstillerne er bekymrede for, at ambitionerne i den nye
gymnasiereform ikke kan realiseres med de høje
klassekvotienter, som vi ser i dag. De nye ideer og
undervisningsmetoder, der ligger i gymnasiereformen, kræver i
høj grad, at læreren har tid og ressourcer til at tage
hånd om den enkelte elev. Når der er alt for mange
elever på alt for lidt plads, bliver muligheden for at
tilgodese den enkelte elevs behov ikke særlig stor. Stigende
klassekvotienter vil derfor gå ud over kvaliteten på de
gymnasiale uddannelser. Undervisningen risikerer at blive til
samlebåndsundervisning, hvor især de svagere elever let
kan blive overset. Specielt fagligt svage elever får
øget fagligt udbytte af at blive undervist i små
klasser. Derfor er de høje klassekvotienter en hæmsko
for de gymnasiale uddannelsers evne til at få alle unge med.
En bekæmpelse af ulighed i uddannelsessystemet og dermed af
frafaldet undergraves af de stigende klassekvotienter.
Hvis flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse og
vi skal mindske frafaldet på ungdomsuddannelserne, må
der også være ordentlige rammer for undervisningen. Her
er klassekvotienten afgørende, peger også flere
forskningsprojekter på. Således viser amerikansk
forskning, at en høj klassekvotient særlig
påvirker de frafaldstruede elevers udbytte af undervisningen,
deres deltagelse i klasserumsarbejdet generelt,
indlæringsevne, koncentrationsevne, støjniveau,
mulighed for differentieret undervisning, forståelse af
undervisningsmåder og oplevelse af »at være
med«; og lærer-elev-tid i negativ retning, og det
får dermed afgørende indvirkning på, om eleven
bliver i sin uddannelse eller ej (Kilde: Class size reduction in
California High Schools: An Analysis of Survey Results for the
2006-07 Morgan Hart Program. 2007. The California Department of
Education). Og forsker Susanne Murning, der var en af forskerne bag
undersøgelsen »Fra gymnasiefremmed til student«
(2007) har tidligere udtalt: »Vores undersøgelse
viser, at mange af de gymnasiefremmede elever føler sig
pressede i de store klasser« (»Socialt udsatte elever
presses af kæmpeklasser i gymnasiet«, Information, den
15. maj 2008). Også i Tyskland ser man netop nu på
sammenhængen mellem klassekvotienter og frafald. Hamborg er i
gang med en gennemgribende skolereform. Skolereformen skal ved
hjælp af en lang række tiltag gøre op med et
skolesystem, der er overvejende elitært. Selv den tidligere
undervisningsminister har udtalt, at man principielt kan tale om
»urimelige klassestørrelser«
(»Oppositionen: Bertel løber fra løfte om
klassekvotienter«, www.altinget.dk, den 27. maj 209), men har
dog ikke løftet sløret for, hvor mange elever der kan
sidde i en undervisningsklasse, før det bliver
urimeligt.
Når der er foreslået et gennemsnitligt loft over
klassekvotienterne, er det for at sikre fleksibilitet til den
enkelte skole. Det giver lettere vilkår for planlægning
af studieretningerne og sammensætning af hold, uden at dette
dog medfører de årlige stigninger i
klassekvotienterne, som vi har set over de sidste mange år.
Forslagsstillerne understreger, at gennemsnittet skal regnes ud med
udgangspunkt i den enkelte institution og den enkelte
uddannelse.
Socialistisk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre
og Enhedslisten vil dog samtidig opfordre alle landets rektorer til
at fremlægge begrundelser for deres prioritering ved store
klassestørrelser på skolen. Dette kunne oplagt ske,
ved at Undervisningsministeriet bad om oplysninger om
klassestørrelserne i forbindelse med aflæggelse af
gymnasiernes ressourceregnskab.
Det er vigtigt, at uddannelsesinstitutionernes pressede
økonomi ikke forværres med kravet om færre
elever i klasserne, og det foreslås derfor, at der
afsættes de nødvendige midler hertil. Det
fremgår af et svar fra undervisningsministeren den 3. oktober
2007 (svar på spørgsmål nr. S 6011), at det vil
koste 13 mio. kr. at sikre klassekvotienter på maksimalt 28
elever på de gymnasiale uddannelser. Forslagsstillerne
vurderer dog, at det bliver dyrere end 13 mio. kr., og
forslagsstillerne har i egne finanslovsudspil afsat finansiering
til ændringen. Forslagsstillerne mener altså ikke, at
det er nok, at institutionerne selv finder midler til
nedsættelse af klassekvotienten.
Forslagsstillerne er opmærksomme på, at der
også kan være meget store hold på
erhvervsskolerne, men disse er organiseret anderledes uden faste
stamklasser, hvorfor forslaget ikke omfatter disse uddannelser.
Forslagsstillerne er dog meget opmærksomme på
udviklingen i antallet af elever på holdene på
erhvervsskolerne.
Skriftlig fremsættelse
Nanna Westerby
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om loft
over antal elever i de gymnasiale klasser.
(Beslutningsforslag nr. B 190).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.