Fremsat den 26. marts 2010 af
Kim Mortensen (S), Christine Antorini (S), Rasmus Prehn
(S), Nanna Westerby (SF), Flemming Bonne (SF), Ole Sohn (SF),
Marianne Jelved (RV), Johs. Poulsen (RV), Margrethe Vestager (RV),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Line Barfod (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en ungdomskommission
Folketinget pålægger regeringen at nedsætte
en ungdomskommission med sigte på at skabe en
sammenhængende og helhedsorienteret ungepolitik.
Kommissionens opgave er at komme med forslag til en
sammenhængende ungepolitik, hvor alle elementer i de unges
liv medtænkes i sammenhæng med deres
uddannelsesforløb, såsom unges fritids- og
kulturtilbud, boligforhold, rets- og socialpolitiske forhold samt
sundhed og forebyggelse.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker at skabe en
sammenhængende, helhedsorienteret ungepolitik gennem
nedsættelsen af en ungdomskommission.
Ungdomskommissionen skal sikre en tværgående
ungdomspolitik, der udgør platformen for politisk handling
på ungeområdet i både stat og kommune.
Der er tale om en hurtigt arbejdende ungdomskommission, hvis
forslag til en sammenhængende ungepolitik skal
præsenteres inden for 1 år efter kommissionens
nedsættelse.
Kommissionens opgave er at komme med forslag til en
sammenhængende ungepolitik, hvor alle elementer i de unges
liv medtænkes i sammenhæng med deres
uddannelsesforløb, såsom unges fritids- og
kulturtilbud, boligforhold, rets- og socialpolitiske forhold samt
sundhed og forebyggelse.
Alt for mange unge har i dag svært ved at navigere rundt
på uddannelsesområdet og arbejdsmarkedet og som aktive
medborgere i samfundet.
Mens 97 pct. af en ungdomsårgang påbegynder en
ungdomsuddannelse efter grundskolen, er det blot 79,6 pct., der
gennemfører, mens de resterende 20,4 pct. ender med
grundskolen som eneste uddannelse. Også når det kommer
til det sociale og kulturelle område, falder mange unge
igennem. Børne- og Kulturchefforeningen taler således
om en 80/20 pct.-problematik, hvor 20 pct. af Danmarks unge i
øjeblikket er i risiko for marginalisering og ikke kan finde
deres plads i samfundet.
Ungdommen er præget af ubalance og polarisering mellem
svage og stærke unge. For alt imens mange unge oplever
længevarende uddannelser, udlandsophold og spændende
jobs, vokser også gruppen af unge, der aldrig får en
ungdomsuddannelse, der får spiseforstyrrelse eller
begår selvmord.
Det er afgørende, at unge i hver sin ende af skalaen
medtænkes i ungepolitikken. En ungdomspolitisk indsats skal
ikke alene fokusere på de marginaliserede, udskilte unge, men
skal have blik for de processer, der skaber eksklusion, og
endvidere hvad der skaber den nødvendige inklusion.
Målet er at fremme inklusion frem for polarisering til gavn
for vores samfund og demokrati.
Ungepolitik handler således om andet og mere end
uddannelse. Den unges liv består af mange elementer, og alle
disse elementer skal sammentænkes, hvis vi skal sikre de
unges tarv og gøre dem til aktive medborgere i samfundet.
Frem for at skabe enkeltsagspolitik på snart det ene og snart
det andet område søger forslagsstillerne at skabe en
helhedsorienteret ungepolitisk indsats, der sammentænker den
unges uddannelse med bl.a. kultur- og fritidstilbud, boligforhold
samt sundhed og forebyggelse.
Uddannelse udgør nøglen til at bryde den
negative sociale arv og skabe nye muligheder for unge, ligesom
sikringen af et højt uddannelsesniveau også er en
sikring af unges fremtidige arbejdsliv og mulighed for egen
forsørgelse. Men øget uddannelse er også et
afgørende bidrag til fællesskabet. Skal Danmark
være et videnssamfund, er det nødvendigt at langt
flere unge får en ungdomsuddannelse og videregående
uddannelse. Regeringen har fejlet markant på
uddannelsesområdet, og der er således ikke blevet
kortere, men længere til at nå
2015-målsætningen om, at 95 pct. af en
ungdomsårgang skal have en ungdomsuddannelse. Beregninger fra
Arbejdersbevægelsens Erhvervsråd viser, at regeringens
manglende målopfyldelse koster Danmark 5,8 mia. kr.
årligt i perioden 2009 til 2015. Samfundsøkonomisk er
det derfor også afgørende, at alle unge kommer med
på uddannelsesvognen. Ifølge Børne- og
Kulturchefforeningen er det nødvendigt at fokusere på
social støtte, fritidsjob og mentorordninger kombineret med
deltagelsesmuligheder i fritidslivet som afsæt for unge- og
restgruppernes muligheder for uddannelse. Uddannelsesmålet
nås simpelthen ikke, uden at vi inddrager hele viften af
politiske virkemidler - også inden for det socialpolitiske -
i en helhedsorienteret ungeindsats. Denne udfordring bør en
ungekommission give et bud på.
Det socialpolitiske afsæt må være at finde
virkemidler i indsatsen, som reelt gør en forskel i unge- og
restgruppernes liv. Dette skal ske gennem at give rammer og tryghed
samt muligheder for deltagelse, udvikling og læring. De
sociale institutioner som klubber, SSP og ungdomsskoler bør
forpligtes i denne opgaveløsning.
En vinkel på dette er den øgede sociale
fragmentering, som betyder, at unge ikke opnår
nødvendige sociale kompetencer til at begå sig i
uddannelsessystemerne og senere på arbejdsmarkedet.
En anden vinkel må tage afsæt i det polariserede
kriminalitetsbillede, hvor vi oplever en generel nedgang i
ungdomskriminaliteten, mens en mindre gruppe begår
hårdere og mere samfundsskadelig kriminalitet.
Svaret på dette har hidtil været at sænke
den kriminelle lavalder og indføre nye sanktioner, uden at
der er belæg for, at dette skulle hjælpe. Erfaringer
fra andre europæiske lande har faktisk vist dette som en
forværrende løsning.
Kultur- og fritidstilbud er vigtigt for alle borgere i
samfundet. Sportsforeningerne, ungdomsskolen, kulturskolen og
ungdomsklubberne er alle med til at skabe værdier, oplevelser
og sociale fællesskaber. Det er i det aktive fritidsliv, at
den unge lærer at være aktiv medborger, og hvor den
unges kreativitet og fantasi udfordres. For såvel samfundet
som erhvervslivet er det afgørende, at endnu flere unge er
skabende, innovative og i stand til at indgå i team -
kompetencer, som et aktivt fritidsliv kan sikre. De nævnte
kommunale og frivillige organisationer skal forpligtes til at lave
strategier for dette område som en del af en
helhedsorienteret ungdomspolitik.
Unges boligsituation er afgørende for det gode
ungdomsliv. Desværre har regeringen endnu ikke vist sig i
stand til at igangsætte initiativer over for den store mangel
på ungdomsboliger.
Og mangelen på ungdomsboliger er enorm. Beregninger fra
det kommunale forskningsinstitut AKF viser, at 93 pct. af de
udeboende unge mellem 18 og 29 år har fundet deres bolig
på det almindelige boligmarked, mens det blot er de
resterende 7 pct., der bor i ungdomsbolig. Således er
hovedparten af de unge i dag henvist til at finde deres bolig i
skarp konkurrence med den samlede befolkning - en konkurrence, hvor
de unge er særdeles dårligt stillet. Køb af egen
bolig kræver solid indkomst, mens leje af almennyttige
boliger ofte kræver ventetid til at rykke op på
ventelisten - krav, de færreste unge kan opfylde.
Mangelen på ungdomsboliger er særlig stor i
uddannelsesbyerne (København, Århus, Odense, Aalborg)
og ventes at blive endnu større som konsekvens af en
handlefattig regering og det faktum, at der om 10 år vil
være 100.000 flere unge, end der er i dag. Dette kan få
fatale konsekvenser, hvis unge grundet boligsituationen holder sig
væk fra uddannelsesbyerne og dermed også fra
uddannelsesinstitutionerne.
Unges generelle sundhed og forebyggelse er afgørende
for sikring af unges velfærd og muligheder for at være
aktive medborgere i samfundet.
Desværre stiger antallet af unge, der forsøger at
begå selvmord. Mere end 1.000 unge under 20 år
forsøger hvert år at tage deres eget liv. Samtidig er
antallet af spiseforstyrrelser blandt unge stigende, ligesom en ud
af ti teenagere har prøvet at skade sig selv, oftest i form
af cutting. Disse tendenser skal standses, hvis unges trivsel skal
sikres og de skal kunne indgå aktivt i samfundet. Et fokus
på den unges sundhed og forebyggelse er således
væsentligt for at forstå de unges velfærd og
bedst muligt kunne sikre inklusion.
En ungdomskommission bør også have til opgave at
komme med bud på, hvordan de offentlige aktører kan
sammentænke en helhedsorienteret ungdomspolitik, der
indeholder elementerne uddannelse, socialpolitik, kultur og fritid,
bolig og sundhed og forebyggelse til at skabe en fremadrettet
ungdomspolitik, der gør alle unge til aktive deltagere i
samfundet.
Flere centrale organisationer inden for ungdomsområdet,
herunder Uddannelsesforbundet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Dansk Ungdoms Fællesråd og
Ungdomsringen har allerede udtrykt ønske om en
ungdomskommission, der kan skabe en helhedsorienteret ungepolitik i
Danmark.
Skriftlig fremsættelse
Kim Mortensen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en ungdomskommission.
(Beslutningsforslag nr. B 182).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.