Fremsat den 26. marts 2010 af
Kamal Qureshi (SF),
Karina Lorentzen Denhardt (SF),
Ole Sohn (SF), Mogens Jensen (S),
Flemming Møller Mortensen (S),
Lone Dybkjær (RV),
Margrethe Vestager (RV),
Per Clausen (EL) og Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af transkønnedes
rettigheder
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
de nødvendige forslag, der forbedrer transkønnedes
rettigheder ved
1. at fjerne det
generelle krav om overensstemmelse mellem civilretligt køn
og fornavn,
2. at
transkønnede i kraft af et særligt identifikationskort
gives mulighed for at dokumentere deres identitet uafhængig
af deres aktuelle fysiske/kønslige fremtræden,
3. at der sker en
revision af betingelserne for at få ændret civilretlig
kønsstatus og gives mulighed for dispensation pga. alder,
helbred eller andre særlige forhold, og
4. at der foretages
en revision af retningslinjerne og opstilles krav om udarbejdelsen
af en tidsplan for de personer, der er i et
behandlingsforløb på Sexologisk Klinik med henblik
på et permanent kønsskifte, og at der indføres
en klagemulighed.
Bemærkninger til forslaget
Generelle bemærkninger
Beslutningsforslaget har til hensigt at imødegå
konkrete problemstillinger, som transkønnede oplever i deres
hverdag. Overvejende er der tale om problemer, der udspringer af
uklarheder omkring den transkønnedes udtrykte køn.
Det kan eksempelvis være uoverensstemmelse mellem den
kønsmæssige fysiske fremtoning og den civilretlige
kønsstatus. Derudover stilles der forslag om forbedring af
patientrettighederne for de personer, som gennemgår et
behandlingsforløb på Sexologisk Klinik på
Rigshospitalet med henblik på et permanent kønsskifte,
og forslag om revision af kravene til kønsskifteoperation
med henblik på kønsskifte.
Bemærkninger til forslagets enkelte punkter
1. Bedre adgang til at skifte fornavn
I dag er navneloven indrettet sådan, at et fornavn ikke
må betegne det modsatte køn i forhold til den, der
skal bære navnet.§ 13 giver dog mulighed for at
gøre undtagelse fra kravet om, at et navn ikke må
betegne det modsatte køn, hvis Rigshospitalets Sexologiske
Klinik vurderer, at ansøgeren er transseksuel eller ganske
må ligestilles hermed. I tvivlstilfælde kan der
indhentes en supplerende udtalelse fra Retslægerådet,
jf. bekendtgørelse nr. 923 af 29. september 2009.
Folketingets Sundhedsudvalg afgav den 4. juni 2008 beretning
over beslutningsforslag nr. B 65 om
transseksuelles/transkønnedes rettigheder. Et mindretal i
udvalget bestående af medlemmerne fra S, SF, RV og EL
foreslog, for så vidt angår fornavnet, at myndige
personer frit skal kunne vælge fornavn.
Svensk navnelovgivning rummer i modsætning til den
danske ikke et generelt krav om, at et fornavn ikke må
betegne det modsatte køn. Fornavnet kan dog ikke godkendes,
hvis det kan vække anstød eller må antages at
føre til ubehag for den, som skal bære navnet, eller
hvis det af anden grund ikke er egnet som fornavn, jf. § 34 i
Namnlag (1982:670). Ved Regeringsrättens dom i mål
2893-09 den 28. september 2009 blev det afgjort, at dette ikke
forhindrer, at man tager et fornavn, som normalt associeres med det
modsatte køn.
Forslagsstillerne finder det hensigtsmæssigt at
ændre dansk lovgivning således, at en ændring af
fornavnet ikke skal godkendes af en tredjepart, her Sexologisk
Klinik, men at beslutningen i stedet overlades til de myndige
personer selv. Der lægges vægt på, at en persons
navn først og fremmest tilhører individet og kun i
mindst muligt omfang bør reguleres af staten. Det tjener
derfor ikke noget formål at forhindre et navneskifte for en
person, der føler, at et fornavn, der betegner det modsatte
køn, vil være det rette for den
pågældende. Den nuværende begrænsning
udgør i stedet en stor psykisk belastning for den person,
som ville føle sig bedre tilpas med et fornavn, der
betegnede det modsatte køn, jf. betænkning over
forslag til lov om ændring af navneloven (lovforslag nr. L
107 fra folketingsåret 2008-09). Ved at en person selv kan
bestemme sit fornavn, undgår transkønnede, der lever
som det modsatte køn og dermed i overensstemmelse med deres
kønsidentitet, endvidere ubehagelige situationer, ved at der
bliver overensstemmelse mellem deres fornavn og det køn, de
fremtræder som.
2. Id-kort, hvormed man kan identificere sig i
overensstemmelse med sit udtrykte køn
Siden juli 2009 har det været muligt for personer, der
af Rigshospitalets Sexologiske Klinik vurderes til at være
transseksuelle, men som ikke har skiftet køn i civilretlig
forstand, at opnå kønsbetegnelsen »X« i
deres pas. Beslutningskompetencen herfor ligger hos
Rigspolitichefen. Hvis vurderingen fra Rigshospitalet giver
anledning til tvivl om, hvorvidt personen er transseksuel, kan der
indhentes en supplerende udtalelse fra Retslægerådet,
jf. Bekendtgørelse nr. 357 af 4. maj 2009 om ændring
af bekendtgørelse om pas m.v.
På trods af denne ændring kommer
transkønnede, der lever som det modsatte køn og
dermed i overensstemmelse med deres kønsidentitet, men som
ikke ønsker et egentlig kønsskifte, og personer, der
er under et behandlingsforløb med henblik på et
permanent kønsskifte, ofte ud for situationer, hvor det
køn, de fremtræder som, ikke er i overensstemmelse med
deres identifikationspapirer. Dette kan f.eks. ske ved afhentning
af pakker på posthuset, i banken, ved kontakt til
politimyndigheder og check-in i lufthavne m.m. Disse situationer
kan ikke alene være årsag til forvirring, men
også være baggrund for en dybest set unødig
følelsesmæssig belastning.
I forbindelse med lanceringen af et nyt id-kort i England fik
transkønnede fra efteråret 2009 mulighed for at
få to identitetskort: et, som repræsenterer det
nuværende civilretlige køn, og et, som
repræsenterer det køn, de normalt fremtræder
som, jf. Identity cards act secondary legislation: an impact
assessment, The Home Office, 2009.
Forslagsstillerne mener, at et selvstændigt id-kort,
hvormed indehaveren kan identificere sig som transkønnet,
kan forhindre forvirring og ubehagelige situationer i en
række hverdagssituationer. I tillæg vurderes det, at
samfundets anerkendelse af transkønnede og de særlige
udfordringer, som knytter sig til at være transkønnet,
har en vigtig signalværdi. Id-kortet kan udstedes af en
kommunal myndighed på baggrund af en erklæring fra egen
læge.
3. Revision af betingelserne for juridisk
kønsskifte
Kønsskifte i juridisk forstand indebærer, at den
kønsskifteopererede får ændret sit cpr-nummer og
dermed sin civilretlige kønsstatus. Betingelserne herfor er
fastsat i Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 10077 af 27. november
2006 om kastration med henblik på kønsskifte, jf.
sundhedslovens §§ 116 og 117.
For at et juridisk kønsskifte fra mand til kvinde skal
kunne anerkendes, skal følgende kirurgiske indgreb
være udført: Kønskirtlerne skal være
fjernet (orchidektomi), penis skal være fjernet (penektomi),
og sædvanligvis skal der være foretaget vaginoplastik
og tildannelse af kønslæber. Der bør endvidere
foreligge oplysninger om den pågældendes hormonale
status. Ved anerkendelse af et juridisk kønsskifte fra
kvinde til mand kan forholdene variere. Det er dog en
forudsætning for kønsskiftet, at både livmoder
og begge æggestokke er fjernet. Der bør tillige
foreligge oplysninger om den pågældendes hormonale
status, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning om kastration med henblik
på kønsskifte
I forhold til lande, vi normalt sammenligner os med, er de
danske krav til en kønsskifteoperation med henblik på
kønsskifte ganske omfattende. I Finland er kravet, at
ansøgeren skal være steriliseret eller på anden
måde mangle forplantningsevne, jf. § 1 i Lag om
fastställande av transsexuella personers
könstillhörighet. I Sverige er kravet ligeledes kun, at
ansøgeren skal være steriliseret eller på anden
måde mangle forplantningsevne, jf. Lag (1972:119) om
fastställande av könstillhörighet i viss fall. Der
henvises i øvrigt til en gennemgang af gældende regler
og praksis i øvrige relevante lande, jf.
Ändrad könstillhörighet - förslag till ny
lag, Betänkande av Könstillhörighetsutredningen
Stockholm 2007, SOU 2007:16. Heraf fremgår det bl.a., at
Storbritannien ikke har et krav om kønskorrigerende kirurgi,
at Holland stiller krav om fuldstændig eller delvis
kønskorrigerende kirurgi og som minimum manglende
forplantningsevne, at kravene i Norge indebærer en
kønsoperation (kastration), og at kravene i Tyskland
indebærer tildannelse af nye kønsorganer.
I forhold til de eksisterende danske regler bemærkes
det, at der kan være transkønnede, som af forskellige
grunde, f.eks. alder og helbred, ikke ønsker at
gennemgå en så omfattende operation, som der
kræves i dag for at få ændret sin civilretslige
kønsstatus. Som det er i dag, har disse personer ikke
mulighed for at opnå kønsskifte i juridisk forstand,
uanset om de lever og har levet som deres oplevede køn - i
overensstemmelse med deres indre kønsidentitet - over en
lang periode.
Forslagsstillerne finder de gældende regler
uhensigtsmæssige og opfordrer dels til en revision med
henblik på, at der ikke stilles større krav til
mænd end til kvinder i forbindelse med kønsskifte,
dels til, at der indføres en mulighed for dispensation pga.
alder, helbred eller andre særlige forhold i forbindelse med
ansøgning om ændring af civilretslig
kønsstatus. Ministeren pålægges derfor at
revidere de nugældende danske regler med henblik på at
lade disse tilnærme sig de lempeligere regler, som er
gældende i visse andre lande.
4. Forbedrede rettigheder for personer, der gennemgår
behandlingsforløb på Sexologisk Klinik
I dag er Sexologisk Klinik i København det eneste
behandlingssted for transkønnede, der ønsker at
søge om og gennemgå kønsskifteoperation. Et
behandlingsforløb, som ender med en
kønsskifteoperation og efterfølgende juridisk
kønsskifte, er imidlertid et langstrakt forløb af
minimum 2 års varighed, jf. svar på REU alm. del -
spørgsmål 858 fra folketingsåret 2008-09, og
ofte forbundet med stor psykisk belastning. Forslagsstillerne
finder det derfor vigtigt, at den transkønnedes behov
tilgodeses bedst muligt i dette forløb.
I dag udarbejder Sexologisk Klinik ikke en tidsplan for det
behandlingsforløb, den transkønnede skal
gennemgå. Den transkønnede kender derfor ikke
proceduren eller tidshorisonten for en afgørelse af,
hvorvidt deres ønske om et kønsskifte kan
imødekommes.
I Finland er der, jf. § 4 i Lag om fastställande av
transsexuella personers könstillhörighet, krav om, at der
sammen med patienten skal udarbejdes en behandlingsplan over
behandlingen og dens gennemførelse.
Forslagsstillerne ønsker, at der udarbejdes en tidsplan
for behandlingsforløbet for de personer, der kommer i
behandling på Sexologisk Klinik med henblik på at
opnå kønsskifte. Tidsplanen skal indeholde oplysninger
om, hvad der skal bruges af relevant dokumentation til belysning af
personens kønsidentitet, og hvilke behandlinger og
undersøgelser den transkønnede skal igennem, og en
plan for gennemførelsen af den fulde behandling.
Ministeren for sundhed og Forebyggelse oplyste i sit svar til
retsudvalget på REU alm. del - spørgsmål 858
(2008-09) vedrørende tidshorisonten for et
behandlingsforløb på Sexologisk Klinik, at:
»P.t. er observationsperioden før hormonordination 1
år, og observationsperioden efter henvisning til
hormonbehandling er 1 år. Herefter kommer sagsbehandling i
Sundhedsstyrelse/Retslægeråd, som varer 2 - 3
måneder, og i nogle tilfælde længere. Herefter
kommer ventetid på kirurgisk behandling, og da
kønsskifteoperationer ikke er omfattet af
ventetidsgarantien, kan den være lang, dvs. 2 - 12
måneder. Kontakten mellem Sexologisk Klinik og en patient,
der ender med kønskorrektion, vil derfor minimum være
2 år og 4 måneder.«
Forslagsstillerne gør opmærksom på, at
organisationerne Trans-Danmark - Landsforeningen for Transvestitter
og Transseksuelle, Transvestitforeningen i Danmark (TID) og
Landsforeningen for bøsser, biseksuelle og transpersoner
(LGBT Danmark) oplyser, at behandlingsforløbet ofte
strækker sig væsentligt længere end den
anførte minimumsperiode og i øvrigt ønsker
behandlingstiden gjort kortere.
Forslagsstillerne bemærker særskilt
vedrørende kønshormonordination, at man i Danmark med
en observationsperiode på 1 år ligger et godt stykke
over den minimumsgrænse på 3 måneder, som
anbefales i de internationalt anerkendte Standards of Care udformet
af World Professional Association For Transgender Health. Det er
retningslinjer, som behandlingen af transseksuelle på
Rigshospitalets Sexologiske Klinik siges at være i
overensstemmelse med, jf. ministeren for sundhed og forebyggelses
var på SUU alm. del - spørgsmål 224 (2007-08, 2.
samling).
Forslagsstillerne ønsker en gennemgang af, om den
trinvise og samlede tidshorisont for transkønnede, der skal
gennemgå et udredningsforløb med henblik på et
kønsskifte ved Sexologisk Klinik, er tilfredsstillende.
Således noterer forslagsstillerne sig, at der på den
ene side må varetages et hensyn til, at
kønsskifteoperationen i sig selv er et omfattende indgreb,
som skal foretages med varsomhed, og hvor staten har et medansvar
for, at der ikke begås uoprettelige fejl. På den anden
side skal der også varetages et hensyn til den
transkønnedes personlige velvære og den psykiske
belastning forbundet med at være »fanget i den forkerte
krop«.
Ifølge pkt. 3.1 i Vejledning om kastration med henblik
på kønsskifte træffer Sundhedsstyrelsen sin
afgørelse ud fra en erklæring afgivet af Sexologisk
Klinik, efter at den har været forelagt for
Retslægerådet og efter høring af den, der
ønsker kønsskifteoperationen.
Indenrigs- og Sundhedsministeren har i svaret på
spørgsmål 33 til beslutningsforslag nr. B 142 om
transeksuelles/transkønnedes retttigheder fra
Folketingsåret 2006-07 oplyst følgende om
ankemulighederne: »Sundhedsstyrelsens afgørelse om
tilladelse til kastration med henblik på kønsskifte
kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Sundhedsstyrelsens afgørelse vil kunne undergives
domstolsprøvelse.«
I betragtning af at en kønsskifteoperation
vedrører hele personens identitet og fremtid, finder
forslagsstillerne det problematisk, at der i dag ikke eksisterer en
ankemulighed for personer, som har fået afslag på en
kønsskifteoperation. Ministeren pålægges derfor
at udarbejde en ankemulighed for personer, som modtager afslag
på deres ønske om en kønsskifteoperation.
Skriftlig fremsættelse
Kamal Qureshi
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forbedring af transkønnedes rettigheder.
(Beslutningsforslag nr. B 168).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.