Fremsat den 23. marts 2010 af
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Anne Baastrup (SF),
Astrid Krag (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om udvikling af et nationalt exitprogram rettet
imod medlemmer af bander (deganging) og om
iværksættelse af forskning i dansk bandekultur
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2010 at udarbejde en handlingsplan for opbyggelsen af et nationalt
exitprogram for bandemedlemmer og at afsætte midler til
systematiseret forskning i dansk bandekultur, herunder bandernes
rekrutteringsgrundlag, fastholdelsesmekanismer og potentialet for
at trække medlemmerne ud.
Bemærkninger til forslaget
Forslagets formål
Forslagsstillerne lægger op til, at der udarbejdes et
nationalt exitprogram, som retter sig mod bandemedlemmer.
De seneste år har vist en opblomstring af en for Danmark
hidtil ukendt bandekultur i form af udbredelsen af mere løst
organiserede, men stærkt kriminelle bander og en
intensivering af konflikterne mellem eksisterende og konkurrerende
kriminelle bander. Således var der i 2007 registreret
141
Rigspolitiet: Statusrapport vedrørende kriminalitet
forøvet af bander bandemedlemmer fordelt på 14
registrerede netværk og grupperinger, mens dette tal i 2009
var vokset til 1.300
personer.http://www.jp.dk/indland/krimi/article1963473.ece
Den massive vækst i antallet af bandemedlemmer er en
udvikling, som er faretruende for samfundet, og som har
skærpet den politiske og folkelige opmærksomhed omkring
en forråelse af det kriminelle miljø i Danmark. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at udviklingen er alvorlig og
kræver en særlig bevågenhed og nye initiativer
fra politisk hold.
Forslagsstillerne oplever, at håndteringen af bander
udgør en udfordring for politiet, fængslerne og
socialarbejderne i udsatte områder. Desværre har
regeringen hverken præsenteret tilfredsstillende bud
på, hvordan man kan stoppe tilstrømningen til
banderne, eller hvordan man kan reducere antallet af
bandemedlemmer. Med henblik på at adressere de voksende
problemer og nedbringe antallet af bandemedlemmer, foreslås
det, at der inden for en kort tidshorisont iværksættes
nye tiltag som beskrevet i dette beslutningsforslag.
Forslaget er i sin udformning rettet imod bandemedlemmer. Det
bemærkes dog, at tilsvarende tiltag kan og bør
iværksættes overfor medlemmer af stærkt
radikaliserede grupper.
Eksisterende tiltag
I de seneste tid har Folketinget og regeringen
gennemført en række tiltag, som skal
imødegå bandekriminaliteten.
Af de vigtigste kan nævnes tilførslen af ekstra
ressourcer til politiet, herunder dedikerede banderessourcer og
etablering af forskning i rekrutteringsprocesser i 2008,
oprettelsen af Task Force Øst og midler til den udgiftstunge
indsats. Politiarbejdet er blevet styrket med denne opprioritering,
hvilket forventeligt har øget bandemedlemmernes risiko for
at blive stillet til regnskab for deres kriminalitet - en faktor,
som kan tænkes at afskrække nogle, men langt fra alle,
fra at opretholde en tilknytning til banderne.
Derudover har Folketinget vedtaget en bandepakke, lov nr. 501
af 12. juni 2009, primært med en styrkelse af strafferetlige
sanktioner og efterforskningsmæssige
værktøjer.
Endelig har Ungdomskommissionen afgivet en betænkning
vedrørende initiativer til den brede bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, betænkning nr. 1508/2009. En del af
betænkningens forslag er i denne tid ved at blive omformet
til lovforslag, hvoraf nogle kan tænkes at få
indflydelse på arbejdet med at stoppe fødekæden
af unge, som tiltrækkes af banderne, til trods for at ingen
af initiativerne er specifikt målrettet bander.
Forslagsstillerne understreger, at forebyggelse er den
nærmeste vej til at mindske kriminalitet - også
bandekriminalitet. Der er derfor behov for en opprioritering af
denne indsats.
Derudover indeholder regeringens handlingsplan til
forebyggelse af ekstremistiske holdninger og radikalisering af unge
samt den eksisterende generelle og kriminalpræventive indsats
tiltag, som skal forhindre unge i at opnå tilknytning til
organiseret kriminalitet, bander og/eller radikaliserede
grupper.
Der mangler imidlertid fortsat et nationalt exitprogram for
personer, der har et ønske om at gøre op med deres
bandetilhørsforhold. De nuværende indsatser fokuserer
kun i ringe omfang på at motivere de personer, der allerede
er involveret i bandeaktiviteter, til at gøre op med deres
medlemskab, ligesom der mangler støtte til de personer, som
har et egentligt ønske om at gøre op med deres
banderelationer.
Nye problemstillinger: Behov for et nationalt
exitprogram
I januar 2010 var der indsat 205 bandemedlemmer i
Kriminalforsorgens institutioner, jf. justitsministerens svar
på Retsudvalget alm. del - spørgsmål nr.
539 fra januar 2010. Efterforskning og retsforfølgelse
af bandemedlemmer har således haft nogen effekt og er
resulteret i, at flere bandemedlemmer er kommet i fængsel.
Den nye situation giver udfordringer for Kriminalforsorgen, hvor
bandekrigen med de mange fængslede bandemedlemmer rykker ind
i fængslerne. Således er der aktuelt 130 af de 205
bandemedlemmer, som er placeret uden for bandeafdelingerne, hvilket
indebærer en risiko for, at banderne rekrutterer nye
medlemmer blandt almindelige indsatte.
Der er en række eksempler på alvorlige voldelige
konflikter mellem bandemedlemmer, der betyder, at almindelige
indsatte er utrygge, og at tilstedeværelsen af bandemedlemmer
på almindelige afdelinger er årsag til forsøg
på indtrængen udefra. Regeringen har reageret på
den ny situation med indførelse af natlig indelåsning
i Statsfængslet ved Horserød, styrket sikkerhedsniveau
og bemanding i Statsfængslet ved Horserød og
konvertering af otte frigangspladser til varetægtspladser i
Arresthuset i Randers, jf. justitsministerens svar på
Retsudvalgets alm. del - spørgsmål nr. 136 fra
november 2009.
Om behovet for et exitprogram har politikommissær ved
Østjyllands Politi, Allan Aarslev, udtalt: »Der er en
stram hakkeorden i banderne. Derfor ønsker nogle at slippe
ud. Men det kan være svært uden et solidt alternativ
til fællesskabet i en bande«. Endvidere konstateres
det, at bandemedlemmer, der gerne vil slippe ud af bandernes
kløer, skal kunne tilbydes bolig og arbejde eller uddannelse
i et andet område eller en helt anden by, så de ikke
fristes af den gamle klike.
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/AarhusBy/2009/07/13/053600.htm®ional
Den forholdsvis nystiftede forening TBM (tidligere
bandemedlemmer) har som erklæret formål at kæmpe
for et bandefrit område bl.a. gennem foredrag for unge og
hjælp til tidligere rockere og bandemedlemmer. Foreningen
peger på, at der er et behov for afdelinger i
Kriminalforsorgen for bandemedlemmer, der gerne vil ud af
banderne.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/23/224042.htm
På Justitsministeriets bandekonference i januar 2010
kunne fagfolk berette om behovet for hjælpestrategier i
forhold til bandemedlemmer i frihed, som gerne ville ud af
banderne. De første spæde forsøg hermed er
påbegyndt af Københavns Kommune.
Endelig har en problemstilling omkring bandemedlemmernes
kærester været nævnt. Nogle af disse
udsættes for vold og trusler. Forlader de miljøet, kan
det være med livet som indsats.
http://www.berlingske.dk/danmark/bandepiger-bliver-truet-paa-livet
Trusler, hærværk og vold er formentlig også
centralt i forhold til bandemedlemmers familie i
almindelighed.
Hensyn i udformningen af et nationalt exitprogram
Der skal udformes exitprogrammer, som kan gøre det
lettere for bandemedlemmer og kærester eller familie til
bandemedlemmer at gøre op med deres relationer til
banderne.
Det understreges, at selvom forslagsstillerne ikke
ønsker, at et exitprogram udformes som en belønning,
er det åbenlyst kontraproduktivt for samfundet, hvis vi ikke
i denne situation er i stand til at give personer, som
ønsker at gøre op med deres
bandetilhørsforhold, forhold, som er på højde
med det, de ellers kunne have opnået i det almindelige
fængselssystem.
Uanset om man har tilknytning til en rockergruppe eller andre
grupper af organiseret kriminalitet, kan det have store
konsekvenser for den enkelte, hvis man ønsker at forlade
gruppen eller afbryde relationerne. Beslutningsforslaget er
således primært møntet på grupper og
bander, som bl.a. opretholder deres eksistens gennem et internt
kodeks, hvor fysisk eller psykisk afstraffelse eller
afhængighed kan anvendes over for gruppens egne medlemmer:
Beslutningsforslaget sigter både på banderelationer i
frihed og i fængslerne.
Når et bandemedlem, der i forbindelse med en retssag,
hvor denne selv er sigtet, vælger at vidne imod andre af
bandens medlemmer, vil vedkommende under normale
omstændigheder kunne se frem til - af sikkerhedshensyn - at
afsone sin straf i et lukket arresthus. Det betyder, at det
pågældende bandemedlem ikke bare mister muligheden for
at uddanne sig under sin indsættelse, men også
får svært ved at kvalificere sig til en tidligere
løsladelse. Her er der behov for nye tiltag, hvilket skal
adresseres i udarbejdelsen af et nationalt exitprogram.
I tillæg hertil er forslagsstillerne opmærksomme
på, at medlemskab af en bande, som er kendt ved organiseret
kriminalitet, ikke nødvendigvis er motiveret alene af
ønsket om økonomisk gevinst, men også af en
fællesskabsfølelse og en høj grad af loyalitet
baseret på mere eller mindre veldefinerede fælles
idealer. Dermed kan der være andre udfordringer end det rent
sikkerhedsmæssige aspekt forbundet med at forlade en
sådan bande.
Udviklingen af et nationalt exitprogram skal baseres på
en kortlægning af de mest væsentlige problemstillinger
forbundet med at forlade en bande. På den baggrund udvikles
konkrete værktøjer. Et nationalt exitprogram kan
tænkes at indeholde tiltag som bandefri afdelinger i
fængslerne, forbedret adgang til job- og
uddannelsesmuligheder, beskyttelse og flytning af bandemedlemmers
familier fra et lokalområde, adgang til
»safehouses« for bandemedlemmers kærester eller
mægling med medlemmer af gruppen.
Et exitprogram må ud over eventuelt intervenerende og
sikkerhedsmæssige foranstaltninger indeholde en
resocialiserende og ikke mindst tværsektoral indsats, der som
minimum involverer politiet og kommunen. I den forbindelse noterer
forslagsstillerne sig, der kan være behov for at
gennemføre lovændringer med henblik på at
forbedre mulighederne for kommunernes aktive involvering, hvor
indsatsen vedrører personer, som er fyldt 23 år.
Forslagsstillerne noterer sig, at indsatsen og den konkrete
udformning af et exitprogram vil variere under hensyn til, hvorvidt
der er tale om en person, der primært har behov for
beskyttelse eller en person med behov for hjælp til job/bolig
m.m.
Forslagsstillerne ønsker, politiet skal bidrage til en
vurdering af, hvorvidt personer, som måtte ønske at
blive involveret i et exitprogram, kan siges at have et reelt behov
for at blive håndteret under det pågældende
program.
Deltagelse i et exitprogram må ikke medføre, at
den pågældende kan slippe for en eventuel straf.
Forskning i dansk bandekultur
Med henblik på en stadig forbedring af indsatserne
på forskellige niveauer ønsker forslagsstillerne, at
der i Danmark iværksættes en bredspektret forskning i
dansk bandekultur. Der er behov for mere systematiseret viden om,
hvad det er, som tiltrækker de unge, og hvordan de bedst kan
motiveres til at træde ud af deres kriminelle
løbebaner.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udvikling af et nationalt exitprogram rettet imod medlemmer af
bander (deganging) og om iværksættelse af forskning i
dansk bandekultur.
(Beslutningsforslag nr. B 162).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.