Fremsat den 16. marts 2010 af
Christine Antorini (S), Kirsten Brosbøl (S),
Carsten Hansen (S), Per Husted (S),
Leif Lahn Jensen (S), Bjarne
Laustsen (S) og Kim Mortensen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om totalt rygeforbud på folkeskoler,
privat- og friskoler
Folketinget pålægger regeringen at
gennemføre den fornødne lovgivning for at sikre
totalt rygeforbud på folkeskoler, privat- og friskoler.
Et totalt rygeforbud på disse institutioner bør
træde i kraft hurtigst muligt.
Bemærkninger til forslaget
I 2008 fremsatte Socialdemokratiet for første gang et
beslutningsforslag om totalt rygeforbud på folkeskoler og
privat- og friskoler, beslutningsforslag nr. B 53, jf.
Folketingstidende 2008-09, forhandlingerne side 3288 og
tillæg A side 2352 og 2354. Venstre, Det Konservative
Folkeparti og Dansk Folkeparti afviste forslaget bl.a. med den
begrundelse, at rygeloven skulle revideres i 2009-2010. Det har dog
ikke forhindret den daværende konservative sundhedsminister i
at gå i pressen i december 2009 med en erklæring om, at
der bestemt ikke var brug for at ændre noget som helst i
rygeloven. Heller ikke for at beskytte børn mod rygning. Det
på trods af, at regeringens forebyggelseskommission har peget
på en række nødvendige stramninger i samme
rygelov, bl.a. totalt rygeforbud på uddannelsessteder med
børn og unge. Forud for revisionen af rygeloven kom det
så frem, at regeringen sammen med Dansk Folkeparti slet ikke
ønsker at revidere lovgivningen og dermed bl.a. yderligere
stramme til gavn for børn og unge. For ikke at splitte det
brede forlig på området totalt, hvilket ville
være et stort tilbageskridt, har Socialdemokratiet derfor
accepteret, at revisionen af rygeloven udskydes til 2012, og at
indenrigs- og sundhedsministeren efter aftale med forligspartierne
afholder en høring om konsekvenserne af den nuværende
lovgivning på området. Men det ændrer ikke ved,
at Socialdemokratiet fortsat mener, at der bør
gennemføres nogle helt nødvendige stramninger af
rygeloven, og her er fokus forebyggelse i forhold til
børn.
Med genfremsættelse af beslutningsforslaget ser
Socialdemokratiet frem til en saglig diskussion om en reel
forebyggelsesindsats imod rygning, og vi håber, at indenrigs-
og sundhedsministeren kan overbevises om, at det ikke nytter med
passivitet i forhold til at forhindre rygningens skadelige
virkninger over for børn.
Rygningens sundhedsskadelige virkninger er veldokumenterede.
Forebyggelse mod rygning er en af de allervigtigste indsatser,
så færre overhovedet begynder på at ryge. I mange
år har man diskuteret, hvordan man kan få de helt unge
mellem 13 og 15 år til at lade være med at ryge. En
omfattende undersøgelse fra 2008 af ph.d. Christina Warrer
Schnohr fra Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns
Universitet, omtalt på
www.videnskab.dk
under overskriften »Færre elever ryger på
skoler med totalt rygeforbud« dokumenterer, at kun et totalt
rygeforbud på skoler for de unge virker effektivt. Det er
ikke tilstrækkeligt med hverken rygerum eller rygeregler
eller at hæve prisen på cigaretter. Kun det totale
rygeforbud virker - og det er effektivt.
Det er selve rygestoppet på skolen, der betyder, at
mange unge afholder sig fra overhovedet at begynde at ryge. Og det
er en meget vigtig målgruppe at få til at lade
være med at starte. For jo tidligere unge begynder at ryge,
jo større risiko er der for, at de bliver ved.
I dag er det i høj grad op til skolerne selv at
beslutte deres egne rygeregler. Men lokale rygeregler på
skolerne gør ikke indtryk på de unge, viser
undersøgelsen, der er udarbejdet på baggrund af
oplysninger fra i alt 162.000 børn fra 41 lande, deriblandt
Danmark. I spørgeskemaerne skulle eleverne bl.a. svare
på, om de havde smagt på en cigaret, om de røg
fast, eller om de slet ikke havde prøvet at ryge. De mange
oplysninger blev siden sammenlignet med respektive skolers
rygepolitik.
For Danmark indgår der 1.426 drenge og 1.502 piger i
undersøgelsen, hvoraf 8 pct. af drengene og 9 pct. af
pigerne angav, at de røg dagligt.
Ifølge den danske rygelovgivning er der rygeforbud
på alle offentlige arbejdspladser. Men lovgivningen er fyldt
med undtagelser - eksempelvis er det tilladt at ryge på
enkeltmandskontorer under den betingelse, at rygeren ikke får
gæster på kontoret i løbet af dagen. Derudover
kan den enkelte skole vælge at give lærerne et
rygerum.
Undersøgelsen peger også på, at den
manglende konsekvens er et stort problem. Flere
undersøgelser har igennem de seneste år dokumenteret,
hvor vigtigt det er at beskytte børn mod rygning og passiv
rygning, for de er langt mere følsomme over for røgen
end voksne. Skolebørn mellem 11 og 15 år er meget
påvirkelige af, hvad klassekammeraterne og lærerne
gør i frikvartererne. Hvis rygning på skolerne er
forbudt for alle, vil det at ryge være mindre acceptabelt.
Rygeforbuddet bliver normsættende, og det er vigtigt.
Et totalt rygeforbud på de forskellige typer af
grundskoler betyder, at lærere og andre medarbejdere ikke
må ryge i samvær med eleverne. Det gælder
både indenfor og udenfor. I praksis betyder det, at hvis der
kan findes et udendørs areal, hvor eleverne ikke
færdes, kan rygning for personalet tillades der. Ellers er
det ikke tilladt.
Kræftens Bekæmpelse udgav i 2006
undersøgelsen »Risiko for rygestart blandt
efterskoleelever. En forløbsundersøgelse på 40
efterskoler« af Poul Dengsøe Jensen og Nicolas
Nielsen. Undersøgelsen dokumenterer, at antallet af elever,
der begynder at ryge, mens de er på efterskole, er markant
højere end blandt deres jævnaldrende, der ikke
går på efterskole. Efterskolerne fostrer 1.900 nye
rygere om året. Der er en udbredt rygekultur,
hvor lærere ryger sammen med elever ned til 14 år,
og det får mange unge til at begynde at ryge, mens de er
på efterskole. Når læreren går ned i
rygeskuret sammen med de rygende elever på efterskolen,
bliver mange purunge ikkerygere inspireret. Nye
kammerater, der ryger, og lærere, der ryger sammen med dem,
er mere, end nogle unge på 14-18 år kan
modstå.
Derfor ønsker Socialdemokratiet på sigt, at et
totalt rygeforbud skal omfatte alle de skoleformer, der har med
børn og unge at gøre inden for grundskolen, dvs.
folkeskoler, privat- og friskoler, efterskoler og ungdomsskoler.
Socialdemokratiet vil ved revision af rygeloven, som blev vedtaget
i 2007 (lov nr. 512 af 6. juni 2007), og som skal revideres i
2011-12, arbejde for, at § 7, stk. 2, ændres, så
rygeforbuddet også skal gælde for efterskoler,
ungdomsskoler m.v., hvor hovedparten af de unge er mellem 15 og 16
år gamle.
Økonomiske konsekvenser:
Ingen.
Skriftlig fremsættelse
Christine Antorini
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om totalt
rygeforbud på folkeskoler, privat- og friskoler.
(Beslutningsforslag nr. B 156).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.