Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den
2. juni 2010
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4. marts 2010 og var til
1. behandling den 29. april 2010. Beslutningsforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
2. Politiske bemærkninger
Udvalget anerkender, at der er et behov for at sikre
forbrugerne bedre ved rådgivning vedrørende
låntagning og eventuel investering i relation hertil. En lang
række sager har i den senere tid vist, at rigtig mange
forbrugere er blevet rådgivet forkert ved deres
låntagning, hvorved de mange gange er kommet i en voldsom
økonomisk klemme.
Derfor opfordrer udvalget regeringen til at tage hånd om
problemerne ved at undersøge muligheden for at sikre
forbrugerne bedre ved rådgivning om låntagning,
herunder muligheden for at skabe øget konkurrence på
området for rådgivning, således at forbrugerne
kan få adgang til anden og mere uafhængig
rådgivning end tilfældet er nu, hvor de fleste
får rådgivning i banken, hvor de også skal have
lånet, de bliver rådgivet om. Udvalget noterer sig, at
bankrådgivere i henhold til god skik-reglerne allerede er
forpligtet til at yde rådgivning, hvor man tilgodeser
forbrugerens interesser, herunder giver forbrugeren et så
godt grundlag, at denne kan træffe en kvalificeret
beslutning, og at det følger af EU-regulering
(MiFID-direktivet), at bankrådgiverne skal yde
rådgivning til forbrugerne om investeringsprodukter.
Udvalget noterer sig endvidere, at bankrådgiveren efter god
skik-reglerne er forpligtet til at informere om relevante produkter
på markedet, som ikke er bankens egne produkter, og at der
vil blive gennemført en risikomærkning af
investeringsprodukter. Udvalget ønsker imidlertid, at der
foretages en undersøgelse, der nærmere belyser
mulighederne for at sikre forbrugeren bedre rådgivning
vedrørende låntagning og eventuelt bedre adgang til at
klage over rådgivningen.
Da ingen ydelse er gratis, må forbrugerne betale to
gange, hvis de ønsker rådgivning uden om banken.
Derfor skal det bl.a. indgå i undersøgelsen, i hvilket
omfang forbrugerne kan få rådgivning uden at skulle
betale to gange for den ydelse. Udvalget ønsker
således en nærmere analyse af mulighederne for at
gennemføre en opsplitning af bankernes gebyrer i gebyrer for
henholdsvis låntagning og rådgivning - herunder af de
praktiske og administrative konsekvenser heraf.
Efterfølgende opfordres regeringen til at lave
opfølgende lovgivning, såfremt lovgivning er
nødvendig for at sikre, at forbrugerne bliver bedre stillede
ved rådgivning i finansielle sager.
Udvalget noterer sig, at det britiske finanstilsyn, FSA,
på baggrund af et analysearbejde finder, at man ikke
bør have økonomiske interesser i at sælge et
produkt og samtidig kunne kalde sig uafhængig. FSA overvejer
derfor at regulere området for de uafhængige
rådgivere og har iværksat en høringsprocedure,
der endnu ikke er afsluttet. Efter planen skal eventuelle nye
regler træde i kraft den 1. januar 2013. I forlængelse
heraf opfordres regeringen til nærmere at belyse, hvorvidt
der i Danmark er behov for lovgivning for at sikre ordnede forhold
på markedet for uvildige rådgivere.
P.u.v.Helge Sanderformand
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 144
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget |
2 | 1. udkast til betænkning |
3 | 1. udkast til beretning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 144
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til artiklen
»Uafhængige rådgivere må ikke få
kommission« i Børsen 26/4-10, til økonomi- og
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå |