Fremsat den 4. marts 2010 af
Rasmus Prehn (S), Lennart Damsbo-Andersen (S), Vibeke
Grave (S), Magnus Heunicke (S), Maja Panduro (S), Julie
Skovsby (S), Flemming Bonne (SF) og Johs. Poulsen (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om ophævelse af kommunernes forpligtelse
til at konkurrenceudsætte en bestemt andel af deres
opgaver
Folketinget pålægger regeringen at ophæve
kommunernes forpligtelse til at konkurrenceudsætte en bestemt
procentdel af deres opgaver.
Bemærkninger til forslaget
I de seneste års aftaler mellem regeringen og KL
(Kommunernes Landsforening) er det blevet besluttet, at kommunerne
skal konkurrenceudsætte en bestemt procentdel af deres
opgaver. Kommunerne konkurrenceudsatte 23,7 pct. og 24,8 pct. af de
kommunale opgaver i henholdsvis 2007 og 2008, og i 2010 er kravet
26,5 pct. (»Aftale om kommunernes økonomi for
2010«. Regeringen og KL, 2009). Hertil kommer,
at regeringens mål i det nye regeringsprogram er,
at kommunerne år for år udvider den andel af de
kommunale opgaver, der udsættes for konkurrence, så den
kommer op på mindst 31,5 pct. i 2015 for kommunerne under
ét. Det svarer til et løft på yderligere 1
procentpoint pr. år. (»2020
viden>vækst>velstand>velfærd«,
regeringens 10-punkts-arbejdsprogram af 24. januar 2010). Tidligere
har Det Konservative Folkeparti foreslået, at udbuddet
af kommunale opgaver skal hæves til 36,5 pct. over fem
år, og Venstres erhvervsordfører har i juni
2008 fået opbakning til et erhvervsoplæg, hvor der
lægges op til, at alle offentlige opgaver skal i udbud.
Med en konkurrenceudsættelsesgrad på 26,5 pct. og
derover vil man være oppe på et niveau, hvor egentlige
velfærdsopgaver også vil komme i betragtning til at
blive konkurrenceudsat og måske udliciteret. Det er
problematisk, fordi vi mangler fundamental viden om konsekvenserne
af konkurrenceudsættelse og udlicitering af
velfærdsopgaver. Langt de fleste studier af konsekvenserne af
konkurrenceudsættelse og udlicitering omhandler områder
med enkle, målbare opgaver som eksempelvis snerydning.
Resultaterne af disse undersøgelser siger derfor ikke meget
om, hvilke konsekvenser konkurrenceudsættelse og udlicitering
vil have for kvaliteten af velfærdsopgaver
(»Konkurrence og offentlig servicelevering«. Carsten
Greve, FTF Dokumentation, 2008, 8). Professor Carsten Greve finder
også, at meget væsentlige forøgelser af
kommunernes konkurrenceudsættelse: »fx (kan) betyde en
radikal omfortolkning af det kommunale selvstyre og retten til at
prioritere politisk«.
Denne mangel på viden om kvaliteten af udliciterede
velfærdsopgaver betyder, at konkurrenceudsættelse og
udlicitering af disse opgaver kan få karakter af rene
eksperimenter. Det forekommer derfor uansvarligt at fastsætte
et bestemt niveau for konkurrenceudsættelse, som kan
føre til udlicitering af opgaver, der påvirker
borgernes livskvalitet.
Konkurrenceudsættelse og deraf øget udlicitering
indeholder en række problematikker, der i hvert enkelt
tilfælde bør overvejes nøje, før der
træffes beslutninger om konkurrenceudsættelse
m.v.
Disse problematikker handler bl.a. om, at det kan være
svært for borgerne at gennemskue, hvem der er ansvarlig for
den konkrete opgave (»Modernising Government: The Way
Forward«, OECD, 2005), samt at medarbejderne ofte oplever
dårligere arbejdsvilkår som følge af
udlicitering. Derudover er de økonomiske gevinster ofte
også tvivlsomme, pga. høje transaktionsomkostninger
ved udbud og udlicitering. Selv på de områder, som
normalt er blevet udliciteret og konkurrenceudsat, eksempelvis
rengøring og køkkenfunktioner, har der været
rejst tvivl om det gavnlige i forhold til pris og kvalitet i
udlicitering og konkurrenceudsættelse. Årsagen er
bl.a., at kommunerne rent faktisk er meget effektive i deres
opgaveløsning.
Forslagsstillerne finder på den baggrund, at det er
uansvarligt at forlange af kommunerne, at de partout skal
konkurrenceudsætte en bestemt andel af deres opgaver. Det
skal være frivilligt for kommunerne, om de ønsker at
konkurrenceudsætte velfærdsopgaver. Alt andet kan vi
ikke være bekendt over for de mange borgere, der er
afhængige af og nyder godt af kommunernes
velfærdsydelser.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Prehn
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ophævelse af kommunernes forpligtelse til at
konkurrenceudsætte en bestemt andel af deres opgaver.
(Beslutningsforslag nr. B 143).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.