Fremsat den 24. februar 2010 af
Carsten Hansen (S), Christine Antorini (S),
Kirsten Brosbøl (S), Per Husted (S),
Leif Lahn Jensen (S),
Bjarne Laustsen (S) og Kim Mortensen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om uafhængigt tilsyn med friskoler og
private grundskoler samt øget krav til
skolestørrelse
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
forslag til ændring af lov om friskoler og private
grundskoler med henblik på at indføre krav om
uafhængigt tilsyn med skolerne og at øge kravet til
antallet af elever, for at en friskole eller privat grundskole kan
opnå offentligt tilskud.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker med dette forslag at
skærpe kravene til friskolers og private grundskolers tilsyn,
så der sikres et fuldstændigt uafhængigt tilsyn,
samt øge kravet til skolernes størrelse for at
opnå offentligt tilskud. Baggrunden er et ønske om at
forebygge sager, hvor loven udnyttes i strid med formålet,
fordi der ikke er et uafhængigt tilsyn med skolerne.
Uafhængigt tilsyn
I foråret 2009 gennemførte Folketinget en
ændring af reglerne for tilsyn med friskoler og private
grundskoler (lov nr. 589 af 26. juni 2009). Ændringerne
vedrørte bl.a. indførelsen af en
certificeringsordning for de tilsynsførende samt en
forenkling af systemet. Socialdemokratiet støttede
lovforslaget, fordi det var et skridt i den rigtige retning, men
pegede samtidig på behovet for opstramninger i reglerne for
tilsynet. Baggrunden herfor er, at det må være
rimeligt, at der føres et tilsyn med friskoler og private
grundskoler, når omkring 80 pct. af deres drift dækkes
af skatteborgernes penge.
Forslagsstillerne mener, at der bør være
armslængde mellem de tilsynsførende og de
pågældende friskoler og private grundskoler. Det
betyder, at tilsynet skal være uafhængigt og ikke
på nogen måde må have forbindelse til skolerne.
Konkret foreslås det, at tilsynet enten skal varetages af den
stedlige kommunalbestyrelse, eller ved at Undervisningsministeriet
opretter en tilsynsordning. Skolerne kan så vælge,
hvilken af de to tilsynsmodeller de vil anvende.
Skolernes størrelse
Lov om friskoler og private grundskoler regulerer de
nærmere betingelser for, at friskoler og private grundskoler
kan modtage offentligt tilskud. Der er bl.a. bestemmelser om, hvor
mange elever en skole skal have for at opnå tilskud. Lovens
§ 19 bestemmer, at en skole skal have mindst 32 elever
»beregnet enten som elevtallet pr. 5. september året
før finansåret eller som et gennemsnit af elevtallene
pr. 5. september året før finansåret og de 2
forudgående år.« Hvis der er tale om en
nyoprettet skole, er der et lavere krav til elevtallet de
første år af skolens levetid. Således skal en
skole have mindst 14 elever det første år og 24 elever
det andet år.
Forslagsstillerne er opmærksomme på, at
undervisningsministeren med lovforslag nr. L 121 fremsat den 29.
januar 2010 har stillet forslag om ændring af det
såkaldte klassetrinskrav, så der stilles krav til
elevtallet på bestemte klassetrin og ikke blot til skolen som
helhed. Lovforslaget giver mulighed for en mere fleksibel
opfyldelse af kravet om, at en fri grundskole skal have elever i
børnehaveklasse og på 1.-7. klassetrin.
Uagtet dette forslag mener forslagsstillerne, at kravet til
antallet af elever for at opnå offentligt tilskud skal
hæves fra 32 elever til 50 elever. De lempeligere regler for
nystartede skoler skal ligeledes ændres, så der stilles
krav om mindst 20 elever det første år og 40 elever
året efter. Efter 3 år skal skolen være oppe
på minimumskravet om 50 elever.
Det skærpede krav til antallet af elever har to
formål:
For det første er formålet at give kommunerne
mulighed for at optimere den samlede skolestruktur og dermed deres
mulighed for at lave en langsigtet udviklingsstrategi for deres
folkeskole. I dag er det relativt nemt at oprette en friskole eller
privat grundskole i kølvandet på lukningen af en lille
folkeskole. Ofte medfører dette, at kommunernes
forsøg på at optimere skolestrukturen reelt
umuliggøres, fordi der skal så få elever til for
at oprette en privat grundskole. Kommunernes ønske om at
optimere skolestrukturen kan have mange årsager. Det har ofte
været anført, at større skoler er bedre end
små skoler, når det gælder elevernes
præstationer. Dette er dog ikke entydigt. Umiddelbart ser det
ud til, at større skoler producerer elever med bedre
resultater end mindre skoler (Jens Storm;
»Folkeskoleelevernes karakterer«, Uddannelse nr. 8,
2003, Undervisningsministeriet, og Anne Marie Møller
Andersen, Niels Egelund m.fl.: »Forventninger og
færdigheder - danske unge i en international
sammenligning«, SFI, 2001, og »Knowledge and Skills for
Life: First Results from PISA 2000«, OECD, 2001). Denne
forskel skyldes imidlertid ikke selve skolens størrelse, men
derimod at det på større skoler er muligt at
organisere undervisningen mere optimalt, f.eks. ved at sikre
faglige miljøer, matche lærer og klasse og have en
fleksibel indretning af undervisningen (Folkeskolen belyst ved
OECD/PISA-data, AKF, 2003).
For det andet er formålet at forebygge, at der kan ske
udnyttelse af muligheden for at nedlægge skoler og oprette
dem igen og dermed reelt nedbringe kravet til elevtallet. Der har
desværre været et problem med, at reglerne for
støtte og de særlig lempelige regler for nystartede
friskoler og private grundskoler er blevet udnyttet til at
nedlægge skoler, der måske har været inde i en
dårlig udvikling, hvorefter der oprettes en ny skole med
stort set samme elevgrundlag og personkreds bag. Fordelen har
så været, at den nyoprettede skole har kunnet modtage
tilskud med færre elever. Forslagsstillerne ønsker
ikke, at det på den måde er muligt at nedbringe kravet
til elevtallet, hvorfor det foreslås at stramme kravet.
Skriftlig fremsættelse
Carsten Hansen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
uafhængigt tilsyn med friskoler og private grundskoler samt
øget krav til skolestørrelse.
(Beslutningsforslag nr. B 139).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.