B 130 Forslag til folketingsbeslutning om forkortelse af dagpengeperioden.

Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2009-10
Status: Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 11-02-2010

Fremsat: 11-02-2010

Fremsat den 11. februar 2010 af Anders Samuelsen (LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA) og Villum Christensen (LA)

20091_b130_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 11. februar 2010 af Anders Samuelsen (LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA) og Villum Christensen (LA)

Forslag til folketingsbeslutning

om forkortelse af dagpengeperioden

Folketinget opfordrer regeringen til at fremsætte de nødvendige lovforslag for at sikre, at dagpengeperioden forkortes til 2 år i overensstemmelse med Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger.


Bemærkninger til forslaget

Formålet med beslutningsforslaget er at sikre, at ledige på det danske arbejdsmarked fremover højst kan modtage dagpenge i 2 år. Dermed er det hensigten, at strukturerne på det danske arbejdsmarked forbedres, så ledige hurtigere kommer i beskæftigelse i høj- såvel som lavkonjunkturer. En halvering af den nuværende dagpengeperiode på 4 år vil således indebære, at ledighedsperioderne bliver mærkbart kortere, og det vil ifølge Arbejdsmarkedskommissionen føre til en varig forøgelse af beskæftigelseseffekten med 10.000 personer og dermed bidrage væsentligt til den økonomiske vækst i samfundet.


En kortere dagpengeperiode vil mindske risikoen for, at ledige ikke er aktive nok i deres jobsøgning, som påpeget af Arbejdsmarkedskommissionen. Den direkte konsekvens af en kortere dagpengeperiode vil således være, at ledige i alle faser af ledighedsforløbet er mere aktive og målrettede i deres søgen efter nyt arbejde. Danmark har i forvejen en klart længere dagpengeperiode end langt de fleste andre OECD-lande. Det er kun Belgien og Island, der har længere dagpengeperioder end Danmark, og ser vi på vores naboland Sverige, hvor man allerede i 2006 gennemførte en dagpengereform, kan de kun modtage dagpenge i 300 dage, hvor vi til sammenligning i Danmark kan modtage understøttelse i 1.460 dage.


Som Arbejdsmarkedskommissionen også påpeger, er det danske arbejdsmarked meget dynamisk i international sammenhæng med et nogenlunde konstant antal årlige ansættelser på omkring 700.000-800.000 på tværs af konjunkturerne. De ledige kommer altså hurtigt i arbejde igen - selv i perioder med stigende ledighed. Knap halvdelen af de ledige, der påbegyndte et dagpengeforløb i starten af januar 2009, havde efter 2 måneder forladt systemet igen. Og ser vi tilbage på de ledige, der var berørt af lavkonjunkturen gennem 2002 og 2003, var kun 16 pct. af denne gruppe stadig ledige efter et år.


En 2-årig dagpengeperiode vil fortsat sikre et aldeles rimeligt indkomstgrundlag for personer, der ufrivilligt bliver ledige - og fortsat i en længere periode end i størstedelen af de øvrige OECD-lande. Ifølge Arbejdsmarkedskommissionen vil en kortere periode ikke føre til, at færre forsikrer sig mod ledighed. Det skyldes, at forholdet mellem, hvad det koster at være med i en a-kasse, og den mulige dagpengeudbetaling fortsat vil være meget gunstigt med en dagpengeperiode på 2 år. Historisk set førte 1990'ernes afkortninger af dagpengeperioden heller ikke til nogen observerbar effekt på andelen af dagpengeforsikrede.


Forslagsstillerne ser frem til Folketingets velvillige behandling.


Skriftlig fremsættelse

Anders Samuelsen (LA):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:


Forslag til folketingsbeslutning om forkortelse af dagpengeperioden.

(Beslutningsforslag nr. B 130).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.