Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 28. april 2010
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11. februar 2010 og var
til 1. behandling den 6. april 2010. Beslutningsforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2
møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af RV og
LA) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i udvalget (RV) vil
stemme hverken for eller imod beslutningsforslaget.
Det Radikale Venstres medlem af udvalget er enig i, at en
dagpengereform er et vigtigt bidrag til at skabe holdbarhed i
dansk økonomi og undgå øget
gældsætning. RV fremlagde allerede i januar 2010
som det hidtil eneste parti en samlet
genopretningsplan for dansk økonomi, hvori en
dagpengereform indgik sammen med en forbedret
beskæftigelsesindsats. RV finder, at en dagpengereform skal
forhandles bredt i Folketinget og hænge sammen med en
forbedret beskæftigelsesindsats. Derfor vil RV undlade at
stemme ved 2. behandlingen af beslutningsforslaget.
Et andetmindretal i udvalget (LA) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Liberal Alliances medlem af udvalget tror sammen med
Velfærdskommissionen, Arbejdsmarkedskommissionen og de
økonomiske vismænd på, at reformvejen med bl.a.
en halvering af dagpengeperioden er den rigtige vej at gå for
Danmark.
Danmark er i en situation, hvor der ikke er råd til, at
arbejdsdygtige danskere går ledige i op til 4 år. I de
kommende år vil der blive hårdt brug for arbejdskraft,
og ved at forkorte dagpengeperioden kan vi få 10.000 flere
danskere ud på arbejdsmarkedet og dermed medvirke til at
skabe den vækst, der er afgørende for vores
velstand.
I Sverige forkortede man allerede i 2006 dagpengeperioden til
300 dage - til sammenligning kan danske ledige få
understøttelse i 1.460 dage. Der er ingen grund til, at vi
ikke skulle gøre det samme i Danmark, som, bortset fra i
Belgien og Island, er det land i OECD, der har den længste
dagpengeperiode.
En 2-årig dagpengeperiode vil sikre en rimelig indkomst
for personer, der ufrivilligt bliver ledige - og fortsat i en
længere periode end i størstedelen af de øvrige
OECD-lande. Endvidere vil en kortere dagpengeperiode motivere
jobsøgende til mere aktivt at søge nyt arbejde - og
vi har brug for dem på arbejdsmarkedet.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg V
Peter Juel Jensen V Louise Schack Elholm V
Ulla Tørnæs V Bent Bøgsted DF
Colette L. Brix DF Helle Sjelle KF fmd. Rasmus Jarlov KF
Anders Samuelsen LA Torben Hansen S
Anne-Marie Meldgaard S Lone Møller S
Leif Lahn Jensen S nfmd. Eigil Andersen SF
Karsten Hønge SF Morten Østergaard RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B
130
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget |
3 | 1. udkast til betænkning |