Fremsat den 10. februar 2010 af
Marlene Harpsøe (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Karin Nødgaard (DF),
Hans Kristian Skibby (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod kønsopdelt undervisning og
kønsopdelte møder i folkeskolen
Folketinget pålægger regeringen at forbyde
kønsopdelt undervisning og kønsopdelte møder i
folkeskolen, der er begrundet i religiøse og kulturelle
hensyn.
Bemærkninger til forslaget
Baggrunden for beslutningsforslaget udspringer af artiklen
»Fædre ingen adgang til skolemøde«, bragt
i Berlingske Tidende torsdag den 4. februar 2010, hvoraf det
fremgår, at: »En folkeskole i København
nægter elevernes fædre at komme med til samme
møde som mødrene. Opdelingen sker af hensyn til de
muslimske kvinder«. Efterfølgende har artiklen givet
anledning til en hed debat om integration, danske værdier og
om folkeskolens måde at forholde sig til hverdagens
udfordringer vedrørende integration.
Sagen er kort oplyst den, at Holbergskolen på
Nørrebro i København har indkaldt til et møde
om mobning, men kun mødrene er velkomne - ikke
fædrene.
Skolelederen forklarer i ovennævnte artikel, at:
»Der er indvandrerkvinder, hvis mænd ikke mener, at
kvinderne må deltage, hvis der er andre mænd til
stede«, og uddyber sin begrundelse for ikke at give
fædrene lov til at deltage: »Det kan være et
nødvendigt hensyn at tage for at skabe en kontakt med en
gruppe forældre, som ikke normalt kommer så ofte
på skolen, og som ikke rigtig er dus med vores
skoletradition«. Hvis mænd fik adgang, kunne det
ifølge skolelederen betyde, at der kun ville være
fædre til stede på mødet, fordi der så
ville være kvinder, der ikke kom.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at det ikke blot er
forkert, at en dansk folkeskole har den holdning, at mænd og
kvinder ikke må være til møde i samme rum, men
tillige, at skolerne praktiserer en sådan holdning.
Undervisningsminister Bertel Haarder er ifølge
ovennævnte artikel fortørnet. I sine mere end 15
år som undervisningsminister har han aldrig hørt om
noget »så horribelt«, men han vil dog ikke
kræve, at skolelederen ændrer sin beslutning.
»Jeg synes virkelig, det er urimeligt, men hvis skolelederen
mener, at det kan hjælpe mod mobning at indkalde
mødrene, så må han jo gøre det, hvis det
er den eneste måde«, siger han.
I artiklen »Fordømmelse af mandefrit
møde« bragt i Berlingske Tidende torsdag den 4.
februar 2010 forklarer undervisningsministeren, hvorfor han ikke
vil skride ind. »Jeg er ikke overskoleleder og vil ikke
blande mig i, hvordan skolelederne får fat i elevernes
forældre,« siger Bertel Haarder, der ellers har alt
andet end klapsalver til overs for mødet uden mænd.
»Den skoleleder bør tage fat i de fædre ved
først kommende lejlighed, give dem en ordentlig skideballe
og sige, at det her er Danmark: Her kan man komme til møde,
selv om der er nogle med af det andet køn,« siger
undervisningsministeren.
Forslagsstillerne mener, at ministerens ellers klare holdning
til problemet ikke følges af klar handling, men snarere
følges af misforstået eftergivenhed og inkonsekvens i
forhold til de grundliggende værdier, som det danske samfund
bygger på.
En klar holdning har formanden for Socialistisk Folkeparti,
Villy Søvndal, der i artiklen »Fædre ingen
adgang til skolemøde«, siger, at: »Jeg er
simpelthen rystet over, at en skoleleder på en folkeskole kan
tage sådan en beslutning. Det er sandsynligvis gjort i den
bedste mening, men det er bare dybt, dybt skadeligt«, siger
Villy Søvndal.
I artiklen »Fordømmelse af mandefrit
møde«, kalder Villy Søvndal skolelederens
beslutning om et kønsopdelt møde for »totalt
uacceptabelt«. »Det er en fuldstændig tosset
beslutning. Vi skal ikke ofre ligestillingen og fædrenes ret
til at deltage i deres børns skoleliv af hensyn til nogle
forstokkede, religiøse opfattelser,« siger
Søvndal og tilføjer, at folkeskolen ikke skal fremme
og legitimere reaktionære kønsroller om, at
børns trivsel alene er kvindens ansvar.
Også De Konservative har en klar holdning.
»Det er diskrimination, og det skal stoppes,«
fremgår det af www.dr.dk/nyheder den 4. februar 2010 kl.
11.24. Så klar er holdningen fra Rasmus Jarlov, der er
konservativ uddannelsesordfører i Folketinget og
næstformand for Børne- og Ungdomsudvalget i
København, om det skolemøde, som Holbergskolen i
København holder torsdag aften, hvor kun børnenes
mødre er velkomne. »Det her er at gå over
stregen for, hvad vi accepterer i forhold til
kønsdiskrimination. Der er tale om en skoleleder, der har
misforstået, hvor meget man kan gå på kompromis
med de danske værdier«, siger Rasmus Jarlov. »Det
er jo et knæfald for nogle normer, som vi ikke accepterer i
det danske samfund. Vi har nogle faste regler i Danmark, og en af
dem er ligestilling. Det skal vi ikke gå på kompromis
med«, siger han. Rasmus Jarlov mener, at det skal
indskærpes over for skolelederen, at
kønsdiskriminering ikke må finde sted på
folkeskolerne i Danmark.
Anderledes forholder det sig hos Socialdemokratiet. Her
går holdningen fra opbakning til kønsopdelte
forældremøder udtalt af partiets børne- og
ungdomsborgmester i København, Anne Vang, til afvisning fra
medlem af partiledelsen på Christiansborg, Henrik Dam
Kristensen.
»Anne Vang får tørt på af
S-ledelse« lyder det på www.berlingske.dk den 4.
februar 2010, og det fortsætter: »Socialdemokraterne er
røget i et internt opgør om kønsopdelte
forældremøder i skolen. Skoleborgmester i
København Anne Vang får nu læst og
påskrevet af sin ledelse på
Christiansborg.«
Henrik Dam Kristensen mener, at Anne Vang er galt afmarcheret
i sin opbakning til kønsopdelte forældremøder i
en folkeskole på Nørrebro, og begrunder det bl.a. med:
»Jeg kan dårligt tro, at Anne Vang synes, at det er en
god idé, at vi skal kønsopdele det her samfund for at
tilfredsstille nogle mørkemænd med nogle forskruede
holdninger.«
Beslutningsforslagets indhold
Beslutningsforslaget pålægger regeringen at
forbyde kønsopdelt undervisning og kønsopdelte
møder i folkeskolen, der er begrundet i religiøse og
kulturelle hensyn. Forslaget indeholder således to led:
For det første et ønske om et forbud mod
kønsopdelt undervisning, der skal forstås
således, at udgangspunktet for al undervisning i folkeskolen
er, at piger og drenge undervises sammen. Herfra er dog undtaget
undervisning, der traditionelt kan være opdelt, f.eks.
gymnastik, undervisning af helt særlige pædagogiske
grunde eller i helt særlige enkeltstående situationer,
f.eks. for at sikre ro i timer og fag. Men kønsopdelt
undervisning har klart undtagelsens karakter og må ikke
begrundes i religiøse eller kulturelle hensyn.
For det andet et ønske om et forbud mod
kønsopdelte møder, der udspringer af den del af den
aktuelle debat, der er enig i, at det indkaldte kønsopdelte
forældremøde på Holbergskolen i København
er forkert. Forslagsstillerne mener, at udgangspunktet for alle
forældremøder i folkeskolen naturligvis må
være, at såvel barnets mor som far må være
til stede, og at det er forkasteligt, at ledelsen kun indkalder det
ene køn til forældremøde. I det aktuelle
tilfælde kunne fædrene ikke tilmelde sig skolens
møde om mobning, fordi »… der er muslimske
mænd, som ikke ønsker, at deres kone skal være i
rum med fremmede mænd«, fremgår det af artiklen
»Fordømmelse af mandefrit møde«.
Forslagsstillerne ønsker, at regeringen klart og
utvetydigt forbyder kønsopdelt undervisning og
kønsopdelte møder i folkeskolen. Om et sådant
forbud virkeliggøres gennem lovgivning eller anden
myndighedsforskrift, er forslagsstillerne mindre optaget af. Det
vigtigste for forslagsstillerne er, at kønsopdelt
undervisning og kønsopdelte møder i folkeskolen
hurtigt bringes til ophør.
Skriftlig fremsættelse
Marlene
Harpsøe (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod kønsopdelt undervisning og kønsopdelte
møder i folkeskolen.
(Beslutningsforslag nr. B 128).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.