Fremsat den 2. februar 2010 af Kamal
Qureshi (SF), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Ole
Sohn (SF), Mogens Jensen (S), Karen J. Klint (S), Flemming
Møller Mortensen (S), Per Clausen (EL) og Johanne
Schmidt-Nielsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre en kønsneutral
ægteskabslovgivning, så homoseksuelle par og
heteroseksuelle par bliver ligestillede
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
folketingsåret 2010-11 at fremsætte de
nødvendige lovforslag og foretage de fornødne
administrative ændringer for at ligestille homoseksuelle par
med heteroseksuelle par på alle områder inden for
ægteskabslovgivningen med undtagelse af forhold
vedrørende kirkelig vielse.
Bemærkninger til forslaget
Forslagets formål
Målet med forslaget er at tilrette den danske
ægteskabslovgivning således, at den bliver
kønsneutral. Derved bliver grundlaget for lov om registreret
partnerskab overflødig med undtagelse af
begrænsningerne, der vedrører kirkelig vielse af
homoseksuelle par.
I 1989 blev lovgivningen om registreret partnerskab vedtaget.
Dermed blev Danmark foregangsland for anerkendelse af seksuelle
minoriteters trivsel og rettigheder. Det er Danmark ikke
længere.
Selv om tiden for længst er løbet fra
diskrimination på baggrund af seksuel orientering, tilbyder
den danske lovgivning fortsat ikke seksuelle minoriteter fuld
ligestilling i forhold til ægteskabslovgivningen.
Dels mangler den symbolske anerkendelse, der ligger i, at
samfundet anerkender homoseksuelle og heteroseksuelle pars
forpligtelser over for hinanden med enslydende ord og regler. Og
dels mangler at homoseksuelle opnår ligestilling på de
områder, hvor homoseksuelle par endnu ikke har de samme
rettigheder som heteroseksuelle.
En ægteskabslovgivning, som ligestiller homoseksuelle og
heteroseksuelle par, er et vigtigt politisk signal om, at
forskelsbehandling af seksuelle minoriteter ikke er
acceptabelt.
Ligebehandling er et grundelement i det danske demokrati,
ligesom det fortsatte arbejde for ligestilling uanset seksualitet
ligger i umiddelbar forlængelse af grundlæggende danske
og europæiske værdier om ligeværd og
frihed.
Forslaget
Nærværende forslag lægger op til at afskaffe
forskelsbehandling ved at ligestille homoseksuelle og
heteroseksuelle par på alle områder inden for
ægteskabslovgivningen - med undtagelse af muligheden for at
indgå kirkelig vielse.
Forslagsstillerne ønsker eksempelvis, at homoseksuelle
par skal kunne opnå delt forældremyndighed, hvor der
anvendes anonym sæddonor, ligesom de særlige krav til
statsborger- og opholdskrav for homoseksuelle fjernes.
Et andet eksempel på, hvor homoseksuelle skal
ligestilles med heteroseksuelle par, er »cirkulære om
indgåelse af ægteskab«, som skal give både
homoseksuelle og heteroseksuelle par mulighed for at blive forkyndt
som »ægtefolk«.
Nærværende forslag lægger derimod ikke op
til at ændre effekten af de lovmæssige undtagelser, som
betyder, at homoseksuelle ikke har mulighed for at indgå
kirkelig vielse, jf. bekendtgørelse af lov om registreret
partnerskab § 2. Når forslaget ikke omfatter fjernelse
af omtalte undtagelse, skyldes det alene, at forslagsstillerne
finder, en udeladelse af netop det element vil gøre det
muligt at samle et bredt flertal bag beslutningsforslaget.
Internationale erfaringer
I de senere år har flere europæiske lande
gennemført ligestilling af homoseksuelle med heteroseksuelle
par, herunder i Norge, Sverige, Holland, Belgien og Spanien. Men
også uden for Europa ser man en lignende udvikling. Det
gælder eksempelvis Canada og sågar Sydafrika, som for
kun relativt få år siden var kendetegnet af et politisk
styre baseret på forskelsbehandling.
Lovændringer i og uden for Europa betyder, at danske
homoseksuelle par, som har indgået registreret partnerskab i
Danmark, i dag kan opleve problemer med at få anerkendt deres
ægteskab i andre lande, hvor man ikke skelner imellem
»registreret partnerskab« og
»ægteskab«. Det er derfor nødvendigt, at
Danmark gennemfører de nødvendige ændringer for
at ligestille homoseksuelle par med heteroseksuelle par.
Overgangsfase
Ud fra en lovteknisk betragtning lægger
forslagsstillerne op til, at det skal være frit for personer,
som allerede er i registreret partnerskab, hvorvidt de
ønsker at bibeholde deres nuværende civile status
eller vil overgå til egentligt ægteskab.
Skriftlig fremsættelse
Kamal Qureshi
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre en kønsneutral ægteskabslovgivning,
så homoseksuelle par og heteroseksuelle par bliver
ligestillede.
(Beslutningsforslag nr. B 122).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.