Det forslag, vi behandler her, er jo et forslag om en rammeafgørelse fra EU.
Problemet er jo opstået i kølvandet på hele den uro, usikkerhed, panik, der var efter 11.
september, hvor man desværre hastede nogle ting igennem, som man overhovedet ikke havde en ordentlig debat om.
En af de ting, som man hastede igennem på bare en måneds behandling i Folketinget, uden tid til at diskutere det ordentligt, var den europæiske arrestordre, en beslutning, som grundlæggende brød med det princip, vi havde om, at vi beskyttede vores egne statsborgere.
Det var et forslag, som betød, at Danmark forpligtede sig til, ikke bare at man
kunne
udlevere egne statsborgere, men at man
skulle
udlevere egne statsborgere, altså et fuldstændig grundlæggende brud på noget meget fundamentalt i hele begrebet om at være statsborger.
Men vi fik aldrig en ordentlig debat om det, fordi det blev hastebehandlet på en måned i Folketinget på grund af panikken efter 11.
september.
Siden da har der været en række rammeafgørelser, som bygger på det samme princip som i den europæiske arrestordre, og som bygger videre, i forhold til hvad det er for nogle indgreb, vi skal lave både over for borgere og over for virksomheder, der f.eks.
kan risikere, at en domstol i Bulgarien eller Italien eller andre steder afsiger en kendelse om, at en virksomhed i Danmark skal have beslaglagt deres maskiner, deres regnskaber osv., uden at den har mulighed for at få det prøvet ved en dansk domstol.
Så det, der foregår på retsområdet i EU, er meget, meget vidtgående.
Jeg mener, der er brug for, at vi i Retsudvalget og for så vidt i hele Folketinget får en grundlæggende diskussion om, hvor langt vi er villige til at gå på det her område.
Er det ikke på tide, at vi stopper op og ser på, hvor meget det egentlig er, der er kommet igennem?
Politiet har jo også på et tidspunkt været ude og sagt, at de mener, at det går alt, alt for stærkt, og at det, der foregår, virkelig er at give køb på retssikkerheden.
Vi har sagt, at vi er imod det beslutningsforslag, der ligger her, den rammeafgørelse.
Det har vi gjort på baggrund af, at forsvarsadvokater og andre har sagt, at de er bange for, at vi risikerer, at i stedet for at det fører til, at personer bliver sat på fri fod, kan det føre til, at de bliver underlagt en række tilsynsforanstaltninger.
Det vil vi ikke være med til, og derfor siger vi nej til rammeafgørelsen.
Selvfølgelig skal jeg lige sige – affødt af den debat, der har været her i dag – at vi også er imod, at man sænker den kriminelle lavalder.
Vi mener, at det blev aktualiseret af hele problemstillingen med, at Danmark er forpligtet til, at vi
skal
udlevere statsborgere.
Det gælder børn, som vi skal udlevere.
Det gælder udviklingshæmmede, sindssyge og andre, som Danmark
skal
udlevere, hvis der kommer en arrestordre fra et andet EU-land.
Det mener vi er et kæmpe problem, som vi er nødt til at få en diskussion om i Folketinget:
Er vi kommet for langt?
Hvad gør vi for at stoppe op og rette op på nogle af de ting, som vi i panikken efter 11.
september gik med til?
Så vil jeg bare tilslutte mig fru Lone Dybkjærs opfordring til Justitsministeriet om dels at sikre, at vi ikke igen kommer ud i sådan en hasteprocedure, dels at sikre, at det, der bliver skrevet, faktisk også bliver skrevet på en måde, så det er til at forstå for de borgere i Danmark, som har behov for at vide, hvad retstilstanden egentlig er.
Noget kan de gøre med sproget her, men en del af det stammer jo fra, at det, man indfører med de her rammeafgørelser, er lovgivning i blinde, for man laver en lovgivning, der bygger på, hvordan retstilstanden er i samtlige 27 EU-lande.
Og det er der ingen der ved.
Man gør sig ikke den ulejlighed, før man laver EU-lovgivning, at undersøge, hvad konsekvenserne er, hvordan retstilstanden er i de 27 EU-lande, hvad det er, de har af tilsynsforanstaltninger osv.
Det er der ingen mennesker der ved, og derfor er det her lovgivning i blinde, og det vil vi ikke være med til.