Skriftlig fremsættelse (17.
december 2008)
Transportministeren (Lars Barfoed):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om projektering af en fast
forbindelse over Femern Bælt med tilhørende
landanlæg i Danmark
(Lovforslag nr. L 99).
Som det fremgår af regeringsgrundlaget "Mulighedernes
Samfund" fra november 2007, er Danmark broernes land. De faste
forbindelser over Storebælt og Øresund har været
milepæle i udviklingen af den danske infrastruktur.
Forbindelserne bidrager til at binde Danmark og Europa sammen og
har derigennem været en stor gevinst for samfundsudviklingen
og den økonomiske vækst i Danmark.
Den økonomiske vækst og den øgede
mobilitet i samfundet samt den øgede internationale
samhandel vil øge presset på det danske og
internationale jernbane- og vejnet. Frem mod 2025 forventes
både persontrafikken og godsmængden at stige
markant.
Der ligger derfor en stor opgave i at forberede og optimere
den danske infrastruktur. En fast forbindelse over Femern
Bælt vil lukke et hul i infrastrukturen mellem Skandinavien
og kontinentet, vil medføre større fleksibilitet og
væsentlige tidsbesparelser og vil i særlig grad styrke
jernbanetrafikken.
Vej- og jernbanetrafikken, der i dag bruger
færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden, vil
kunne spare omkring en times rejsetid mellem København og
Hamborg. Trafikanterne vil opleve tidsgevinsterne i form af sparet
ventetid i færgehavnene og en hurtigere tur over Femern
Bælt i forhold til den nuværende færgefart.
Den faste forbindelse vil også bidrage til en
nedbringelse af CO2-udledningen fra
transporten sammenlignet med fortsat færgedrift.Et vigtigt
bidrag til nedbringelsen af CO2-udledningen stammer fra, at
godstogstrafikken mellem Hamborg og København kan spare 160
km sammenlignet med den rute over Storebælt, som godstogene
benytter i dag.
Ud over at forbedre forbindelsen mellem Østdanmark,
Skandinavien og Tyskland vil forbindelsen også frigøre
kapacitet til landsdelstrafikken mellem Sjælland, Fyn og
Jylland. Forbindelsen er et vigtigt element i en nødvendig
styrkelse af den samlede infrastruktur til fordel for en balanceret
vækst- og beskæftigelsesudvikling.
Der er allerede blevet gennemført mange forberedende
undersøgelser af blandt andet miljø, teknik og
økonomi samt foretaget mange indledende skridt
vedrørende en fast forbindelse over Femern Bælt.
Den danske og den tyske transportminister underskrev den 3.
september 2008 en traktat om en brugerbetalt fast forbindelse over
Femern Bælt.
Traktaten indebærer, at Danmark ejer den faste
forbindelse over Femern Bælt og står for forberedelse,
planlægning, projektering, anlæg, finansiering og
drift. Ifølge traktaten er Tyskland og Danmark hver
især ansvarlige for at gennemføre de aftalte
udbygninger af sine landanlæg. Danmark har i traktaten
forbeholdt sig retten til at finansiere de danske landanlæg
med afkast fra den faste forbindelse.
Traktaten slår videre fast, at Danmark får
takstkompetencen for den faste forbindelse og modtager ethvert
overskud og hæfter for ethvert underskud fra forbindelsen.
Traktaten følger med lovforslaget som bilag.
Forud for traktatunderskriften indgik Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti og Det Radikale Venstre den 2. september 2008 en
politisk aftale om etablering af en fast forbindelse over Femern
Bælt. Af den politiske aftale fremgår det, at der
opføres en brugerfinansieret fast forbindelse over Femern
Bælt mellem Puttgarden og Rødbyhavn, og at
forbindelsen projekteres som en kombineret jernbane- og
vejforbindelse bestående af en elektrificeret, dobbeltsporet
jernbane og en firesporet motorvej.
Det fremgår også af aftalen, at der skal foretages
projektering af en udbygning af landanlæg i Danmark i
tilslutning til den faste forbindelse over Femern Bælt,
herunder elektrificering af jernbanen mellem Ringsted og
Rødbyhavn og udbygning af jernbanen mellem Vordingborg og
Rødbyhavn til dobbeltspor, på nær
Storstrømsbroen der forbliver enkeltsporet.
Den politiske aftale af 2. september 2008 fastslår
endvidere, at der etableres et selskab, der alene ejes af Danmark,
med ansvar for planlægning, anlæg, finansiering, drift
og vedligeholdelse af den faste forbindelse over Femern Bælt.
Selskabet kan optage lån med statsgarantier og har mulighed
for at benytte statslige genudlån.
Lovforslaget vedrørende projektering af Femern
Bælt-forbindelsen har tre hovedformål. Lovforslaget
indebærer for det første, at den dansk-tyske traktat
om en fast forbindelse over Femern Bælt kan ratificeres
på Danmarks vegne. Lovforslaget indebærer for det
andet, at transportministeren bemyndiges til at projektere og
foretage de undersøgelser, som er nødvendige for at
forberede etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt
med tilhørende landanlæg i Danmark.
Forundersøgelserne omfatter miljøundersøgelser
(VVM-undersøgelser), herunder undersøgelser af
støjpåvirkning og CO2-udledning og mulighederne for
begrænsning heraf. Andre større
forundersøgelser vedrører de geologiske forhold samt
undersøgelser af de sejladssikkerhedsmæssige forhold.
Endelig indebærer lovforslaget for det tredje, at
transportministeren bemyndiges til at organisere projekteringen,
herunder ved at henlægge opgaver til et eller flere
eksisterende eller nyetablerede selskaber, der direkte eller
indirekte er fuldt ejet af staten.
Den endelige beslutning om forbindelsens linjeføring og
anlægstekniske udformning skal ske på baggrund af
resultaterne af forundersøgelserne og under hensyntagen til
projektets økonomi. Det forventes, at der på baggrund
af projekteringsarbejdet vil kunne fremsættes forslag til en
anlægslov, der vil give hjemmel til at igangsætte
anlægsarbejdet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget
til Tingets velvillige behandling.