Skriftlig fremsættelse (19.
december 2008)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven (Dommeres fremtræden i retsmøder)
(Lovforslag nr. L 98).
Lovforslaget går ud på at indføje
bestemmelser i retsplejeloven om dommeres påklædning
m.v. i retsmøder.
Formålet med lovforslaget er at varetage hensynet til,
at dommere i retsmøder, hvor retten udøver sin
virksomhed i forhold til borgerne m.v., fremstår neutrale, og
dermed at understøtte befolkningens almindelige respekt for
og tillid til domstolene som den dømmende magt.
Det er et centralt element i dommergerningen, at dommeren i
sin judicielle virksomhed er uafhængig og upartisk, når
der skal træffes afgørelse i de sager, der
forelægges retten. Det opfattes utvivlsomt også som
naturligt, at dommeren bestræber sig på over for sagens
parter og andre, der overværer en retshandling, tillige at
fremstå uafhængig og
upartisk.
Regeringen lægger bl.a. vægt på, at
religiøse spørgsmål i de senere år har
spillet en stigende rolle i den offentlige debat her i landet bl.a.
i lyset af indvandringen af personer med forskellig religiøs
baggrund, og at spørgsmål om religiøst
tilhørsforhold m.v. i den forbindelse generelt er blevet
væsentligt mere kontroversielle end tidligere. Efter
regeringens opfattelse er det væsentligt, at der ved
domstolene, som har den endelige afgørelse af konkrete
retstvister mellem borgerne og mellem borgerne og myndighederne,
tages højde for denne ændrede situation, således
at dommerne i retsmøder, dvs. hvor den judicielle virksomhed
udøves direkte over for parter og andre, undlader at
tilkendegive et bestemt religiøst eller politisk
tilhørsforhold m.v.
På denne baggrund har regeringen besluttet at
fremsætte dette lovforslag med henblik på at
fastslå i loven, at dommere skal fremtræde
religiøst og politisk neutralt i retsmøder.
Det foreslås således at fastsætte i
retsplejeloven, at dommere i retsmøder ikke må
fremtræde på en måde, der er egnet til at blive
opfattet som en tilkendegivelse om dommerens eventuelle
religiøse eller politiske tilhørsforhold eller om
dommerens personlige holdning til et religiøst eller
politisk spørgsmål i øvrigt.
Den foreslåede bestemmelse omfatter dommerens ydre
fremtoning, udsagn og adfærd i øvrigt under
retsmøder. Bestemmelsen tager sigte på
fremtræden, der alment opfattes som udtryk for at ville vise
et religiøst eller politisk tilhørsforhold eller den
pågældendes personlige holdning til religiøse
eller politiske spørgsmål i øvrigt.
Bestemmelsen omfatter ikke enhver fremtræden, som det er
muligt at fortolke som en meningstilkendegivelse om
religiøse eller politiske anliggender eller som et
(ubevidst) udslag af dommerens personlige holdning til
sådanne spørgsmål. Bestemmelsen omfatter alene
adfærd og påklædning m.v., som er egnet til at blive opfattet af andre som en tilkendegivelse om dommerens eventuelle
religiøse eller politiske tilhørsforhold eller en
tilkendegivelse om den pågældende dommers personlige
holdning til et religiøst eller politisk emne i
øvrigt.
Det foreslåede forbud vil bl.a. omfatte tilfælde,
hvor dommeren under retsmødet synligt bærer et
kristent kors som f.eks. et såkaldt Dagmarkors eller et
krucifiks, hvor dommeren bærer muslimsk hovedbeklædning
som f.eks. hijab, eller hvor dommeren bærer en jødisk
kalot (kippa). Dommeren må heller ikke under et
retsmøde give udtryk for støtte til eller kritik af
et eller flere bestemte politiske partier, synligt bære et
partis emblem eller lignende, eller komme med tilkendegivelser om
sin personlige politiske holdning til andre væsentlige
samfundsspørgsmål, uanset om der er tale om
internationale, nationale eller lokale
spørgsmål.
Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse under
retsmøder, dvs. møder i retten, hvor en retssag
behandles. Bestemmelsen vil således ikke være til
hinder for, at en dommer f.eks. bærer synlig religiøs
beklædning på sit eget kontor eller på vej til og
fra retten. Bestemmelsen er heller ikke til hinder for, at en
dommer offentligt kan bekende sig til en tro eller f.eks.
være medlem af et politisk parti.
Justitsministeriet har overvejet, om et forbud mod at
bære religiøse og politiske symboler m.v. i retten
bør gælde for andre end de udnævnte juridiske
dommere.
Justitsministeriet finder, at begrundelsen for det
foreslåede forbud for så vidt også gælder i
forhold til lægdommere - dvs.
domsmænd og nævninger - men heroverfor står, at
udpegningen af lægdommere er tilrettelagt med henblik
på, at de skal udgøre et så vidt muligt
repræsentativt udsnit af den danske befolkning, og
Justitsministeriet finder, at det ikke stemmer med dette hensyn at
opstille begrænsninger med hensyn til adgangen til at
bære religiøst eller politisk motiveret
påklædning m.v. ud over de begrænsninger, som
følger af de gældende regler i retsplejeloven om
inhabilitet og om retsformandens pligt til at drage omsorg for, at
retshandlinger foregår værdigt og med den
fornødne ro og orden. På den baggrund er den
foreslåede bestemmelse udformet således, at den ikke
omfatter lægdommere.
Sagkyndige dommere medvirker ved behandlingen af retssager for
at supplere rettens generelle juridiske ekspertise med særlig
fagkyndig ekspertise. Justitsministeriet finder, at begrundelsen
for det foreslåede forbud for så vidt også
gælder i forhold til sagkyndige meddommere, men heroverfor
står hensynet til at kunne inddrage specifik faglig indsigt
eller branchekundskab, som i det enkelte tilfælde har
betydning for, at der kan træffes en korrekt afgørelse
i sagen. Justitsministeriet finder, at det ikke stemmer med dette
hensyn at opstille begrænsninger med hensyn til adgangen til
at bære religiøst eller politisk motiveret
påklædning m.v. ud over de begrænsninger, som
følger af de gældende regler i retsplejeloven om
inhabilitet og om retsformandens pligt til at drage omsorg for, at
retshandlinger foregår værdigt og med den
fornødne ro og orden. På den baggrund er den
foreslåede bestemmelse udformet således, at den
hellerikke omfatter sagkyndige/branchekyndige meddommere.
I lovforslaget foreslås det endvidere at udbrede
anvendelsen af dommerkapper under hovedforhandlinger til også
at omfatte byretterne.
Det foreslås således at fastsætte i
retsplejeloven, at udnævnte dommere, dommerfuldmægtige
og midlertidigt beskikkede dommere bærer kappe under
hovedforhandlinger og under retsmøder, der afholdes med
henblik på sagens behandling i medfør af
retsplejelovens § 831 (tilståelsessager).
Dommerne i Højesteret og de juridiske dommere i
landsretterne og Sø- og Handelsretten undlader i dag at
bære kappe, hvis dommerne vurderer, at en hovedforhandling af
praktiske årsager bør gennemføres uden
anvendelse af kapper. Der tilsigtes ingen ændringer i denne
praksis, og det forudsættes, at denne praksis vil kunne
anvendes tilsvarende i byretterne.
Den foreslåede bestemmelse om brug af kappe gælder
ikke for domsmænd, nævninger, sagkyndige meddommere
samt ansatte ved byretterne og Sø- og Handelsretten, der
ikke er jurister, og som fungerer som dommere efter bemyndigelse
fra retspræsidenterne. Den foreslåede bestemmelse
regulerer heller ikke advokaters og anklageres brug af kappe.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg herved anbefale forslaget
til Det Høje Tings velvillige behandling.