L 93 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om ligestilling af kvinder og mænd.
(Kønssammensætning i offentlige udvalg m.v.).
Fremsat den 11. december 2008 af minister
for ligestilling (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ligestilling af
kvinder og mænd
(Kønssammensætning i offentlige
udvalg m.v.)
§ 1
I lov om ligestilling af kvinder og mænd,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007, som
ændret ved lov nr. 387 af 27. maj 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »og i tilfælde af ulige antal én
mere af det ene køn end af det andet«.
2. I
§ 9, stk. 3, 1. pkt.,
ændres to steder »kan« til:
»skal«.
3. I
§ 10 a, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »og i tilfælde af ulige antal én
mere af det ene køn end af det andet«.
4. I
§ 10 a, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »og som er anført på den liste, som
ministeren for ligestilling fastsætter i medfør af
stk. 4« til: »og hvis sammensætning er reguleret
i lovgivningen«.
5.§ 10 a, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Stk. 3
omfatter ikke udvalg m.v., som træffer generelle eller
konkrete afgørelser.«
6. I
§ 12, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »og i tilfælde af ulige antal én
mere af det ene køn end af det andet«.
7. I
§ 12, stk. 4, 1. pkt.,
ændres to steder »kan« til:
»skal«.
8. I
§ 13, stk. 1, ændres
»hvert tredje år inden den 1. november« til:
»hvert andet år inden den 1. september«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at skabe en mere effektiv
regulering af kønsammensætningen af udvalg og
bestyrelser m.v. i stat, regioner og kommuner overfor
organisationer og myndigheder, som ikke lever op til loven, dvs. at
de undlader at indstille både en kvinde og en mand eller
undlader at give en saglig begrundelse for den manglende
indstilling. Desuden ændres indstillingsprocedurerne ved
ulige antal indstillinger til udvalg og bestyrelsesposter, så
der bliver mulighed for i praksis af få sammensat udvalg og
bestyrelser m.v. kønsmæssigt mere ligeligt. Dette vil
med lovforslaget gælde ens for ministernedsatte udvalg m.v.
og visse bestyrelser i den statslige forvaltning.
Samtidig foretages en mindre ændring i forhold til
ressortministerens indberetningspligt af sammensætningen af
de bestyrelser m.v., der er omfattet af § 11, stk. 1 i
lov om ligestilling af kvinder og mænd. Således kan der
gives oplysninger om bestyrelsessammensætning i forbindelse
med redegørelser for ligestilling
(ligestillingsredegørelserne) efter ligestillingslovens
§ 5 hvert andet år inden den 1. september, i
modsætning til gældende regler, hvor ressortministeren
skal indberette hvert tredje år. Det vil sige, at
ressortministeren får mulighed for at samle alle
ligestillingsoplysninger i en redegørelse.
Lovforslaget skal desuden sikre større grad af klarhed
over reglerne om kommunale og regionale udvalgs
kønssammensætning efter ligestillingslovens
§ 10 a. Med lovændringen foreslås det
præciseret, hvilke udvalg m.v. kommunalbestyrelsen og
regionsrådet ved en enstemmig beslutning kan lade fungere
uden de pågældende medlemmer. Dette gælder udvalg
m.v., hvis sammensætning er reguleret ved lovgivningen, og
som ikke træffer konkrete eller generelle afgørelser.
Ligestillingsministeren offentliggør løbende en liste
over de udvalg m.v., hvis sammensætning er reguleret i
lovgivningen, som træffer konkrete eller generelle
afgørelser og som kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet altså ikke kan lade fungere uden visse
medlemmer. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og
5.
2. Gældende ret
2.1. Statslige udvalgs
kønsmæssige sammensætning i
ligestillingsloven
Loven omfatter offentlige udvalg, kommissioner og lignende,
nedsat af en minister, til at forberede fastsættelse af
regler eller planlægning af samfundsmæssig betydning.
Udvalg m.v. bør have en ligelig sammensætning af
kvinder og mænd. Myndigheder og organisationer skal indstille
både kvinder og mænd til alle poster. I tilfælde
af ulige antal medlemmer skal der indstilles én mere af det
ene køn end af det andet. Ressortministeren bestemmer, hvem
der skal være medlem.
Indstillingsreglerne kan fraviges, hvis der foreligger
særlige grunde. Den påtænkte sammensætning
indberettes inden beskikkelse af medlemmerne til ministeren for
ligestilling, som herved får mulighed for at drøfte
sammensætningen med ressortministeren. Hvis
sammensætningen ikke er ligelig, kan ligestillingsministeren
anmode ressortministeren om en begrundelse og i særlige
tilfælde anmode om en fornyet sammensætning.
2.2 Kommunale og regionale udvalgs
kønsmæssige sammensætning i ligestillingsloven
er følgende
Myndigheder eller organisationer skal stille forslag om en
kvinde og en mand til et udvalg m.v., der udpeges af
kommunalbestyrelse eller regionsråd. I tilfælde af
ulige antal medlemmer skal der indstilles én mere af det ene
køn end af det andet. Tilsvarende gælder, hvor
myndigheder eller organisationer efter lovgivningen skal udpege
medlemmer til sådanne udvalg m.v.
Myndigheder og organisationer kan fravige bestemmelsen, hvis
der foreligger særlige grunde. Hvis en myndighed eller
organisation ikke indstiller en kvinde og en mand, og hvis
kommunalbestyrelse eller regionsråd ikke kan acceptere
begrundelsen for fravigelse af dette, kan en enig
kommunalbestyrelse eller regionsråd beslutte, at et udvalg
m.v. kan fungere uden det pågældende medlem.
For udvalg, hvis sammensætning er reguleret i anden
lovgivning, og hvor udvalget skal træffe generelle og
konkrete afgørelser, og det af retssikkerhedsmæssige
årsager er afgørende, at myndigheden eller
organisationen er repræsenteret i udvalget, har
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet ikke ovennævnte
mulighed for at beslutte, at udvalget skal fungere uden det
pågældende medlem.
Hvilke udvalg, der er tale om, fremgår af en liste, som
udarbejdes efter forhandling med vedkommende minister. Listen
anvendes for at sikre, at udvalg m.v., som træffer generelle
eller konkrete afgørelser, ikke fungerer uden den ved lov
fastsatte sammensætning.
For kommunalt eller regionalt nedsatte udvalg, som andre
organisationer eller myndigheder indstiller eller udpeger medlemmer
til, og hvor sammensætningen ikke er reguleret i
lovgivningen, men overladt til kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, kan kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet efter gældende regler ved
flertalsbeslutning indskrænke antallet af medlemmer.
2.3. Indberetning af
kønssammensætningen af bestyrelsesposter i den
statslige forvaltning m.v. i ligestillingsloven
Loven foreskriver, at hvis bestyrelsen m.v. som nævnt i
§ 11 helt eller delvis udpeges af en minister, skal de
myndigheder eller organisationer, der indstiller et medlem til
bestyrelsen m.v., foreslå både en kvinde og en mand. I
tilfælde af ulige antal medlemmer skal der indstilles
én mere af det ene køn end det andet. Tilsvarende
gælder, hvor myndigheden eller organisationen efter
lovgivningen skal udpege medlemmer. Ministeren afgør, hvem
der skal udpeges som medlem. Myndigheden eller organisationen kan
fravige bestemmelsen i stk. 1, hvis der foreligger særlige
grunde, og skal i så fald samtidig angive en begrundelse
herfor. Dette gælder ikke, hvis medlemmer af bestyrelsen m.v.
helt eller delvis vælges ved direkte afstemning. Hvis
myndigheder og organisationer ikke udpeger eller indstiller
medlemmer i overensstemmelse med stk. 1, kan ressortministeren
beslutte, at bestyrelsen m.v. kan fungere uden det eller de
pågældende medlemmer. Det samme gælder, hvis
ministeren ikke kan acceptere en begrundelse for at fravige
hovedreglen om, at der skal indstilles både en kvinde og en
mand.
Loven foreskriver desuden, at ressortministeren hvert tredje
år inden den 1. november skal indberette
kønssammensætningen af bestyrelsesposter i den
offentlige forvaltning m.v. til ministeren for ligestilling.
Bestyrelser m.v. skal efter anmodning give ressortministeren
oplysninger om kønssammensætningen af bestyrelsen m.v.
Ressortministeren kan fastsætte nærmere regler for,
hvordan og på hvilket tidspunkt disse oplysninger skal gives.
Hvis der er tvivl om, hvorvidt en bestyrelse m.v. er omfattet af
bestyrelsesposter i den offentlige forvaltning m.v., træffer
ressortministeren afgørelse herom.
3. Lovforslagets indhold
3. 1. Indstilling af medlemmer til
offentlige udvalg, kommissioner og lign.
For at sikre mulighed for en ligelig
kønssammensætning i ministernedsatte udvalg m.v.,
foreslås en mindre ændring i reglerne om indstilling af
kvinder og mænd. Myndigheder og organisationer foreslås
således i tilfælde af ulige antal medlemmer at skulle
indstille lige mange kvinder og mænd, dvs. at hvis der skal
udpeges 3 medlemmer til et udvalg, skal der indstilles 2 kvinder og
2 mænd. Herefter beslutter ressortministeren, hvilke 3
medlemmer der skal udpeges.
3. 1.2.
Kønssammensætning i offentlige udvalg, kommissioner og
lign.
Kvinders andel af statslige udvalg m.v. har i perioden
2000-2007 ligget mellem 35 % og 42 %. Tallet dækker over
sammensætningen i nynedsatte udvalg, og udvalg hvor der er
sket væsentlige ændringer i
medlemssammensætningen, som bliver indberettet til ministeren
for ligestilling. Myndigheder og organisationer skal leve op til
lovens krav, om at indstille både en kvinde og en mand eller
give en saglig begrundelse for en fravigelse af denne
hovedregel.
Det foreslås derfor, at hvis myndigheder og
organisationer ikke følger gældende regler, skal
udvalg m.v. fungere uden de pågældende medlemmer. Det
er således hensigten med forslaget, at organisationerne og
andre, som har ret til at indstille medlemmer, skal gøre en
indsats for at indstille både en kvinde og en mand og hermed
medvirke til at forbedre kvinders og mænds mulighed for
indflydelse samt synliggøre både kvinder og
mænds kvalifikationer og talent.
Det vil som hidtil være en forudsætning for at
blive udpeget som medlem af et udvalg m.v., at medlemmet har den
nødvendige sagkundskab og relevante kvalifikationer. Derfor
fastholdes muligheden for at fravige kravet om en ligelig
kønssammensætning, hvis der er saglige grunde
hertil.
Med ændring af ligestillingsloven foreslås det at
skærpe de indstillende organers fokus både på
kvinder og mænds kompetencer. Samtidig bliver det med
lovforslaget tydeligt, at ansvaret for at finde kvalificerede
kandidater af begge køn påhviler organisationerne. Med
den foreslåede ændring skal ressortministeren alene
vurdere, om de indstillende parter har fulgt indstillingsproceduren
korrekt eller har givet en saglig begrundelse for at fravige
reglerne. Hvis ressortministeren ikke kan acceptere indstillingen
eller begrundelsen for en fravigelse af reglerne, skal udvalg m.v.
fungere uden det pågældende medlem.
3.1.3. Indstilling af medlemmer til
kommunale og regionale udvalg m.v.
For at sikre mulighed for en ligelig
kønssammensætning i kommunale og regionale udvalg
m.v., foreslås en mindre ændring i reglerne om
indstilling af kvinder og mænd. Myndigheder og organisationer
foreslås således i tilfælde af ulige antal
medlemmer, at skulle indstille lige mange kvinder og mænd,
dvs. at hvis der skal udpeges 3 medlemmer til et udvalg, skal der
indstilles 2 kvinder og 2 mænd. Herefter beslutter
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen, hvilke 3 medlemmer
der skal udpeges.
3.1.4. Kønssammensætning
af kommunale og regionale udvalg m.v.
Ministeren for ligestillings løbende kontakt med
myndighederne viser, at der er manglende kendskab til reglerne med
hensyn til, i hvilke udvalg m.v. kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet kan beslutte, at en myndighed eller organisation
ikke skal være repræsenteret. Det er
hensigtsmæssigt, at myndigheder har klare retningslinjer,
når de skal vurdere, om et udvalg kan fungere uden det
pågældende medlem. Derfor afskaffes listen over, hvilke
udvalg m.v. der kan fungere uden det pågældende medlem
jf. ligestillingslovens § 10, stk. 4.
Der foreslås i stedet en (negativ) liste over de udvalg,
hvor myndigheder og organisationer skal være
repræsenteret, hvis sammensætning er fastsat i
lovgivningen og som træffer generelle eller konkrete
afgørelser. For disse udvalg m.v. giver ligestillingsloven
ikke mulighed for, at kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
kan træffe beslutning om at lade udvalget m.v. fungere uden
visse medlemmer. De udvalg m.v., hvis sammensætning er
fastsat i lovgivningen og som ikke træffer konkrete eller
generelle afgørelser, vil ikke stå på den
nævnte liste. Disse udvalg m.v. kan fungere uden det
pågældende medlem, hvis en enig kommunalbestyrelse
eller regionsråd beslutter det.
3.1.5. Indstilling til visse
bestyrelsesposter i den statslige forvaltning m.v.
For at sikre mulighed for en ligelig
kønssammensætning i statslige bestyrelser, som er
omfattet af loven, foreslås en mindre ændring i
reglerne om indstilling af kvinder og mænd. Myndigheder og
organisationer foreslås således i tilfælde af
ulige antal medlemmer at skulle indstille lige mange kvinder og
mænd, dvs. at hvis der skal udpeges 3 medlemmer til en
bestyrelse, skal der indstilles 2 kvinder og 2 mænd. Herefter
beslutter ressortministeren, hvilke 3 medlemmer der skal
udpeges.
3.1.6. Kønssammensætning
ved besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige
forvaltning m.v.
Reguleringen af den kønsmæssige
sammensætning ved besættelse af visse
bestyrelsesposter, som helt eller delvis udpeges af en minister,
skal ses i snæver sammenhæng med de ministernedsatte
offentlige udvalg. Motiverne bag disse bestemmelser har siden
lovens vedtagelse i 2000 været, at kvinder og mænd
skulle have lige muligheder for at være repræsenteret
og få indflydelse på væsentlige
samfundsmæssige beslutninger.
Derfor findes det naturligt at ændre § 12,
stk. 4, om at bestyrelser m.v. kan fungere uden de
pågældende medlemmer, hvis en myndighed eller en
organisation ikke kommer med en saglig begrundelse, når
§ 9, stk. 3, om at udvalg og kommissioner m.v. kan
fungere uden de pågældende medlemmer, hvis de ikke
kommer med en saglig begrundelse, ændres. Der vil ikke ske en
ændring i reglerne om anvendelsesområde for henholdsvis
bestyrelser i den statslige forvaltning og bestyrelser for
selvejende institutioner m.v. eller muligheden for at fravige
udgangspunktet, om at organisationer og myndigheder skal indstille
en af hvert køn, hvis der foreligger en saglig
begrundelse.
Det er desuden fortsat en forudsætning for at blive
udpeget som medlem af en bestyrelse m.v., at medlemmet har den
nødvendige sagkundskab og relevante kvalifikationer.
3.1.7. Indberetning af
sammensætningen af de bestyrelser m.v., der er omfattet af
§ 11, stk. 1
Ændring af indberetningspligten for visse offentlige
bestyrelser skal begrænse den administrative byrde, så
ressortministrene har mulighed for at lave en samlet indberetning
på deres område gennem
ligestillingsredegørelserne hvert andet år. Samtidig
skal anvendelsen af ligestillingsredegørelse som
værktøj sikre større fokus på
kønssammensætningen i bestyrelser m.v. som en
integreret del af ligestillingsindsatsen. Dermed forventes det, at
kønssammensætningen i bestyrelser får mere
opmærksomhed. Ligestillingsministeren og de enkelte
ressortministre vil således gennem indberetning få
mulighed for at følge udviklingen sammen med øvrig
overvågning af den offentlige sektors
ligestillingsarbejde.
4. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Forslag til lov om ændring af lov om ligestilling af
kvinder og mænd er blevet relevanstestet og
ligestillingsvurderet.
Det samlede lovforslag forventes at fremme ligestilling mellem
kvinder og mænd. Med foreslaget ændres
ligestillingsloven således til, at pladsen skal stå tom
i udvalg, hvis der ikke indstilles både en kvinde og en mand,
eller gives en saglig begrundelse for, hvorfor indstillingskravet
ikke kan opfyldes. Hermed overlades der en mindre grad af
skøn til de indstillende myndigheder, og det
indskærpes, at de indstillende organisationer, som
udgangspunkt har et klart ansvar for at indstille både en
kvinde og en mand til udvalgsposten.
Kønsfordelingen i ministernedsatte udvalg er i dag ikke
lige. Kvinder udgjorde i 2007 42 %. Med en præcisering af
reglerne får både kvinder og mænd styrket
muligheden for at kunne deltage i udvalgsarbejde på lige
fod.
Den del af lovforslaget, som indebærer en ændring
af indberettelsesfrekvensen er en administrativ lettelse.
Lovændringen betyder, at indberetningsfrekvensen, som er
hvert tredje år, ændres til hvert andet år,
således at der kan indberettes samtidig med de lovpligtige
ligestillingsredegørelser. Indberetning i den »normale
gænge« vil sikre større fokus på
kønsammensætningen i udvalg, som en integreret del af
ligestillingsindsatsen. Dermed får
kønssammensætningen i udvalg også mere offentlig
og politisk opmærksomhed.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været i høring hos:
Ligestillingsnævnet, KVINFO, Kommunernes Landsforening,
Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes
Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Ledernes
Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Advokatrådet, Danske Advokater, Dommerforeningen, Institut
for Menneskerettigheder, Kvinderådet, Koordinationen for
Kvinde- og Kønsforskning, Netværk for forskning om
mænd og maskulinitet, Kvinderådet og Dansk
Kvindesamfund.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Indstillingsproceduren for myndigheder og organisationer ved
ministernedsatte udvalg m.v. har sin oprindelse i lov nr. 157 af
24. april 1985 om ligestilling af kvinder og mænd ved
udpegning af medlemmer til offentlige udvalg, kommissioner o. lign.
Efter gældende ret skal organisationer foreslå i alt 3
personer, en mere af det ene køn end det andet. For at
gøre reglerne mere ensartede og give ressortministeren
større valgmulighed ved ulige antal udvalgsmedlemmer,
foreslås det, at der skal indstilles 2 kvinder og 2
mænd, hvis organisationer m.v. skal besætte 3 poster i
udvalg m.v. Ressortministerens mulighed for i praksis at
sammensætte udvalget ligeligt bliver således
øget, da listen over mulige medlemmer med forslaget bliver
ligeligt sammensat. Mulighed for dispensation med saglig
begrundelse jf. ligestillingslovens § 9, stk. 2 vil
være uændret.
Til nr. 2
Det foreslås, at § 9, stk. 3, ændres,
så ressortministeren skal beslutte, at en post skal
være ubesat, hvis der ikke indstilles begge køn, eller
hvis begrundelsen for fravigelsen af indstillingsreglerne ikke kan
accepteres. Bestemmelsen skal skærpe konsekvenserne for en
myndighed eller organisation, som ikke overholder
indstillingsreglerne, og skabe yderligere incitament for de
indstillende parter til at finde både en kvinde og en mand,
som har de rette kvalifikationer.
Der foreslås at myndigheder og organisationer tager
stilling til hvilke kompetencer, der kræves til posten. Det
kan være et spørgsmål, om en leder skal deltage,
fordi det er påkrævet, at der kan træffes
beslutninger, eller om en ekspert kan deltage, som måske har
mere viden på feltet eventuelt med et beslutningsmandat.
Myndigheder og organisationer får hermed ansvaret for at
gennemtænkte deres mulighed for at indstille både en
kvinde og en mand på et individuelt og organisatorisk
plan.
Til nr. 3
Indstillingsreglerne for myndigheder, organisationer,
kommunale og regionale udvalg m.v. svarer til bestemmelsen i
ligestillingslovens § 9, stk. 1 for de ministernedsatte
udvalg. For at gøre reglerne mere ensartede og give
kommunalbestyrelsen og regionsråd større valgmulighed
ved ulige antal udvalgsmedlemmer, foreslås det, at der skal
indstilles 2 kvinder og 2 mænd, hvis 3 personer skal udpeges
og så fremdeles jf. ligestillingslovens § 10 a,
stk. 1.
Til nr. 4 og 5
Bestemmelsen i ligestilllingslovens § 10 a blev
indført i 2006 ved lov nr. 452 af 22. maj 2006 efter samme
model som indberetningspligten på det statslige område
af kønssammensætningen i offentlige udvalg m.v. jf.
ligestillingslovens § 9, stk. 1. Hensigten var at skabe
de samme rammer på det regionale og kommunale område,
som i staten under hensyn til kommunalbestyrelsens henholdsvis
regionsrådets karakter af folkevalgte organer, der er
underkastet reglerne i loven om kommunernes styrelse henholdsvis
regionsloven om valg af medlemmer til udvalg, råd,
bestyrelser m.v. På baggrund af dette særlige forhold
indførtes i stk. 3 en bestemmelse om, at udvalg m.v., som
var anført på en liste, som efter stk. 4 var
forhandlet med ressortministrene, kunne fungere uden de
pågældende medlemmer, indstillet af myndighed eller
organisation.
Listen omfatter alene udvalg m.v. nedsat af
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, hvis eksistens og
sammensætning er reguleret i lovgivningen, og som ikke
træffer konkrete eller generelle afgørelser.
Det har dog efterfølgende vist sig at være mere
hensigtsmæssigt at udarbejde en liste over udvalg m.v., som
har det som en del af deres virksomhed at træffe konkrete
eller generelle afgørelser, og hvor den af lovgivningsmagten
fastsatte sammensætning af udvalget m.v. derfor af
retsikkerhedsmæssige grunde bør respekteres. Som
eksempler på sådanne udvalg m.v. kan nævnes
boligkommissioner, huslejenævn, byfornyelsesnævn og
beredskabskommissioner.
Der er tale om en afgrænsning af de udvalg, hvor der
skal være medlemsrepræsentation uanset den
kønsmæssige sammensætning. Listen udarbejdes af
ministeren for ligestilling og ændres løbende efter
indberetning fra ressortministerierne. Ministerierne skal ved
udarbejdelse af lovforslag og ophævelse af bestemmelser om
udvalg m.v. vurdere, om der er tale om et udvalg m.v., som er
omfattet af bestemmelsen og som skal på listen over udvalg
m.v., som fraviger reglen om ligelig sammensætning efter stk.
3. Hvis der foreligger et sådan udvalg m.v., skal minister
for ligestilling orienteres. Listen vil ligge på minister for
ligestillings hjemmeside: www.lige.dk.
Alle udvalg m.v. bør være ligeligt sammensat, med
mindre der foreligger saglig grunde for en fravigelse efter stk.
2.
Såvel efter de gamle som efter de nye regler kan
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet ved enstemmighed
træffe beslutning om, at udvalget m.v. kan fungere uden det
pågældende medlem. Dette gælder udvalg m.v., hvis
sammensætning er reguleret i lovgivningen, og som ikke
træffer konkrete eller generelle afgørelser jf.
ligestillingslovens § 10 a, stk. 3.
Ligeledes er det fortsat gældende for kommunalt eller
regionalt nedsatte udvalg, at kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet ved flertalsbeslutning kan indskrænke
antallet af medlemmer. Dette gælder for andre organisationer
eller myndigheder, som indstiller eller udpeger medlemmer til disse
udvalg. Det er forudsat, at det er fuldt ud sagligt for
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet at træffe en
sådan beslutning med henvisning til, at vedkommende myndighed
eller organisation ikke har indstillet en person af hvert
køn. For udvalg, hvis sammensætning er reguleret i
lovgivningen, men som træffer konkrete eller generelle
afgørelser, bør den fastsatte sammensætning af
udvalget m.v. respekteres af retssikkerhedsmæssige grunde,
hvorfor loven ikke giver mulighed for, at kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet kan træffe beslutning om at lade udvalget
m.v. fungere uden visse medlemmer jf. ligestillingslovens
§ 10 a, stk. 3, jf. § 10 a, stk. 4.
Til nr. 6
De nuværende regler for indstillingsproceduren for
myndigheder og organisationer ved udpegning af medlemmer til
bestyrelsesposter m.v. efter ligestillingslovens § 11,
svarer til bestemmelsen i ligestillingslovens § 9, stk. 1
om statslige udvalg. Det fremgår af reglerne, at hvis der
skal stilles foreslag om flere medlemmer, skal der foreslås
lige mange kvinder og mænd og i tilfælde af ulige antal
én mere af det ene køn end af det andet. For at
gøre reglerne mere ensartede og give ressortministeren
større valgmulighed ved ulige antal bestyrelsesmedlemmer
m.v., foreslås det, at reglerne ændres, således
at der skal indstilles 2 kvinder og 2 mænd, hvis der skal
udpeges 3 personer til en bestyrelse og så fremdeles.
Til nr. 7
Hvis der ikke foreligger særlige grunde for at fravige
indstillingsreglerne, og de indstillende organisationer m.v. ikke
indstiller både kvinder og mænd, skal ressortministeren
beslutte, at bestyrelsen skal fungere uden de
pågældende medlemmer. Ansvaret for at foretage en
korrekt indstilling eller komme med en konkret saglig begrundelse
for, at fravige udgangspunkter bliver dermed skærpet i
forhold til myndigheder og organisationer. De indstillende parter
har dermed et selvstændigt ansvar for, at både kvinder
og mænd bliver repræsenteret ved at gennemgå
indstillingsprocedurerne med et kritisk blik, hver gang der skal
indstilles medlemmer.
Gældende regler om, at det alene er bestyrelser m.v.,
der helt eller delvist udpeges af en minister, der er omfattet af
ligestillingslovens § 12, stk. 1 fastholdes. Det er
således ligegyldigt, om der er tale om statslige
forvaltningsinstitutioner eller selvejende institutioner med mindre
bestyrelsen sammensættes i henhold til vedtægter el.
lign.
Til nr. 8
Indberetning efter § 13, stk. 1, af
sammensætningen af statslige bestyrelser m.v., der er
omfattet af § 11, stk. 1, som i dag skal ske hvert tredje
år inden den 1. november, foreslås ændret til at
skulle følge redegørelser for ligestilling, og
således at skulle indberettes hvert andet år inden den
1. september. Da loven foreslås at træde i kraft den 1.
maj 2009, skal ressortministeren første gang indberette den
1. september 2009. Ændringen er foretaget, så den
enkelte ressortminister kan anvende
ligestillingsredegørelserne som indberetningsinstrument.
Ligestillingsredegørelserne er en forpligtelse for
ministerier, statslige institutioner og statslige virksomheder til
at udarbejde en redegørelse om ligestilling efter
ligestillingslovens § 5. Det vil forenkle
indberetningsproceduren for det enkelte ministerium og skabe et
bedre billede af den kønsmæssige ligestillingsstatus
på det enkelte ministerområde.
Der er fortsat ingen formkrav i loven til institutioner,
myndigheder eller selskaber m.v., som indberetter til
ressortministeren.
Til § 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj
2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om ligestilling af kvinder og
mænd, jf. lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september
2007, som ændret ved lov nr. 387 af 27. maj 2008, foretages
følgende ændringer: |
§ 9.
Myndigheder eller organisationer, der skal stille forslag om et
medlem af udvalg m.v. som nævnt i § 8, skal
foreslå både en kvinde og en mand. Hvis der skal
stilles forslag om flere medlemmer, skal der foreslås lige
mange kvinder og mænd og i tilfælde af ulige antal
én mere af det ene køn end af det andet. Tilsvarende
gælder, hvor myndigheden eller organisationen efter
lovgivningen skal udpege medlemmer. Ministeren afgør, hvem
der skal beskikkes som medlem og skal i den forbindelse
tilstræbe en ligelig kønssammensætning. | | 1.I
§ 9, stk. 1, 2. pkt., udgår »og i
tilfælde af ulige antal én mere af det ene køn
end af det andet«. |
Stk. 2.
Myndigheden eller organisationen kan fravige bestemmelsen i stk. 1,
hvis der foreligger særlige grunde. Myndigheden eller
organisationen skal i så fald samtidig angive begrundelsen
herfor | | |
Stk. 3. Hvis
myndigheder og organisationer m.v. ikke udpeger eller indstiller
medlemmer i overensstemmelse med stk. 1, kan ressortministeren
beslutte, at udvalget, kommissionen m.v. kan fungere uden de
pågældende medlemmer. Det samme gælder, hvis
ministeren ikke kan acceptere en begrundelse i henhold til stk. 2
for at fravige bestemmelsen i stk. 1. | | 2. I
§ 9, stk. 3, 1. pkt., ændres to steder
»kan« til: »skal«. |
§ 10
a. For at fremme ligestilling af kvinder og mænd skal
myndigheder eller organisationer, der stiller forslag om et medlem
af udvalg m.v., der skal udpeges af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, foreslå både en kvinde og en mand.
Hvis der stilles forslag om flere medlemmer, skal der
foreslås lige mange kvinder og mænd, og i
tilfælde af ulige antal én mere af det ene køn
end af det andet. Tilsvarende gælder, hvor myndigheder eller
organisationer efter lovgivningen skal udpege medlemmer til udvalg
m.v., der nedsættes af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet. | | 3. I
§ 10 a, stk. 1, 2. pkt., udgår »og i
tilfælde af ulige antal én mere af det ene køn
end af det andet«. |
Stk. 2.
Myndigheden eller organisationen kan fravige bestemmelsen i stk. 1,
hvis der foreligger særlige grunde. Myndigheden eller
organisationen skal i så fald samtidig angive begrundelsen
herfor. | | |
Stk. 3. Hvis
myndigheder og organisationer ikke udpeger eller indstiller
medlemmer i overensstemmelse med stk. 1, kan en enig
kommunalbestyrelse eller et enigt regionsråd beslutte, at et
udvalg m.v., som er nedsat af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, og som er anført på den liste, som
ministeren for ligestilling fastsætter i medfør af
stk. 4, kan fungere uden de pågældende medlemmer. Det
samme gælder, hvis kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet ikke kan acceptere en begrundelse i henhold til
stk. 2 for at fravige bestemmelsen i stk. 1. | | 4. I
§ 10 a, stk. 3, 1. pkt., ændres »og som er
anført på den liste, som ministeren for ligestilling
fastsætter i medfør af stk. 4« til: »og
hvis sammensætning er reguleret i lovgivningen«. |
Stk. 4.
Ministeren for ligestilling fastsætter efter forhandling med
vedkommende ministre en liste over, hvilke udvalg m.v., hvis
sammensætning er reguleret i lovgivningen, og som ikke
træffer generelle eller konkrete afgørelser, der er
omfattet af stk. 3. | | 5.§ 10
a, stk. 4, affattes således: »Stk. 4.
Stk. 3 omfatter ikke udvalg m.v., som træffer generelle eller
konkrete afgørelser.« |
§ 12.
Hvis bestyrelsen m.v. som nævnt i § 11 helt eller
delvis udpeges af en minister, skal de myndigheder eller
organisationer, der indstiller et medlem til bestyrelsen m.v.,
foreslå både en kvinde og en mand. Hvis der skal
stilles forslag om flere medlemmer, skal der foreslås lige
mange kvinder og mænd og i tilfælde af ulige antal
én mere af det ene køn end af det andet. Tilsvarende
gælder, hvor myndigheden eller organisationen efter
lovgivningen skal udpege medlemmer. Ministeren afgør, hvem
der skal udpeges som medlem. | | 6. I
§ 12, stk. 1, 2. pkt., udgår »og i
tilfælde af ulige antal én mere af det ene køn
end af det andet«. |
Stk. 2.
Myndigheden eller organisationen kan fravige bestemmelsen i stk. 1,
hvis der foreligger særlige grunde, og skal i så fald
samtidig angive en begrundelse herfor. | | |
Stk. 3. Stk. 1
gælder ikke, hvis medlemmerne af bestyrelsen m.v. helt eller
delvis vælges ved direkte afstemning. | | |
Stk. 4. Hvis
myndigheder og organisationer ikke udpeger eller indstiller
medlemmer i overensstemmelse med stk. 1, kan ressortministeren
beslutte, at bestyrelsen m.v. kan fungere uden det eller de
pågældende medlemmer. Det samme gælder, hvis
ministeren ikke kan acceptere en begrundelse i henhold til stk. 2
for at fravige bestemmelsen i stk. 1. | | 7. I
§ 12, stk. 4, 1. pkt., ændres to steder
»kan« til: »skal«. |
§ 13.
Ressortministeren skal hvert tredje år inden den 1. november
indberette sammensætningen af de bestyrelser m.v., der er
omfattet af § 11, stk. 1, til ministeren for
ligestilling. | | 8. I
§ 13, stk. 1, ændres »hvert tredje år
inden den 1. november« til: »hvert andet år inden
den 1. september«. |
Stk. 2.
Bestyrelser m.v., der er omfattet af § 11, skal efter
anmodning give ressortministeren oplysninger om
kønssammensætningen af bestyrelsen m.v.
Ressortministeren kan fastsætte nærmere regler for,
hvordan og på hvilket tidspunkt disse oplysninger skal
gives. | | |
Stk. 3. Hvis
der er tvivl om, hvorvidt en bestyrelse m.v. som nævnt i
§ 11 er omfattet af indberetningspligten, træffer
ressortministeren afgørelse herom. | | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. maj
2009. |