Forslag
til
Lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed, lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden
for de erhvervstilknyttede sikringsordninger og forskellige andre
love 1)
(Lempelse af Finanstilsynets tavshedspligt i
forbindelse med krisehåndtering og deltagelse i
internationalt tilsynssamarbejde, vurdering af erhvervelser af
kapitalandele i finansielle virksomheder og regler om
forskelsbehandling på baggrund af køn i forbindelse
med forsikringer m.v.)
§ 1
I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 897 af 4. september 2008, som
ændret senest ved § 16 i lov nr. 67 af 3. februar 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres
»og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/49/EF af 14. juni 2006 om kravene til investeringsselskabers
og kreditinstitutters kapitalgrundlag (omarbejdning)
(kapitalkravsdirektivet), (EU-Tidende 2006 nr. L 177, s.
201)« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/49/EF af 14. juni 2006 om kravene til
investeringsselskabers og kreditinstitutters kapitalgrundlag
(omarbejdning) (kapitalkravsdirektivet), (EU-Tidende 2006 nr. L
177, s. 201) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/44/EF af 5. september 2007 om ændring af Rådets
direktiv 92/49/EØF og direktiv 2002/83/EF, 2004/39/EF,
2005/68/EF og 2006/48/EF, hvad angår procedurereglerne og
kriterierne for tilsynsmæssig vurdering af erhvervelser og
forøgelse af kapitalandele i den finansielle sektor,
(EU-Tidende 2007 nr. L 247, s. 1)
(kapitalandelsdirektivet)«.
2. I
§ 2 indsættes efter
»61,«: »61 a-c,«.
3. I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
ændres »ikke vil modvirke en forsvarlig og fornuftig
forvaltning af den finansielle virksomhed eller den finansielle
holdingvirksomhed« til: »opfylder kriterierne i
§ 61 a, stk. 1«.
4.§ 61 ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 61. Enhver fysisk
eller juridisk person eller fysiske og juridiske personer, som
handler i forståelse med hinanden, der påtænker
direkte eller indirekte at erhverve en kvalificeret andel, jf.
§ 5, stk. 3, i en finansiel virksomhed eller en
finansiel holdingvirksomhed, skal på forhånd
ansøge Finanstilsynet om godkendelse af den
påtænkte erhvervelse. Det samme gælder ved
forøgelse af den kvalificerede andel, der medfører,
at denne efter erhvervelsen vil udgøre eller overstige en
grænse på henholdsvis 20 pct., 33 pct. eller 50 pct. af
selskabskapitalen eller stemmerettighederne, eller medfører,
at den finansielle virksomhed eller den finansielle
holdingvirksomhed bliver en dattervirksomhed.
Stk. 2.
Finanstilsynet bekræfter skriftligt og senest efter to
arbejdsdage modtagelsen af ansøgningen, jf. stk. 1.
Tilsvarende gælder ved modtagelse af materiale efter
stk. 4.
Stk. 3.
Finanstilsynet har fra tidspunktet for den skriftlige
bekræftelse af modtagelsen af ansøgningen, jf.
stk. 2, og modtagelsen af alle de dokumenter, som kræves
vedlagt ansøgningen, en vurderingsperiode på 60
arbejdsdage til at foretage den i § 61 a nævnte
vurdering. Samtidig med bekræftelsen af modtagelsen af
ansøgningen, jf. stk. 2, underretter Finanstilsynet den
påtænkte erhverver om den dato, hvor vurderingsperioden
udløber.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan indtil den 50. arbejdsdag i vurderingsperioden
anmode om yderligere oplysninger, der er nødvendige for
vurderingen. Anmodningen skal ske skriftligt. Første gang,
en sådan anmodning fremsættes, afbrydes
vurderingsperioden i perioden mellem tidspunktet for anmodningen og
modtagelsen af svar herpå. Afbrydelsen kan dog ikke overstige
20 arbejdsdage, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan forlænge afbrydelsen af vurderingsperioden
som nævnt i stk. 4 med op til ti arbejdsdage,
såfremt
1) den
påtænkte erhverver er hjemmehørende eller
omfattet af lovgivning uden for Den Europæiske Union, som
Fællesskabet ikke har indgået aftale med på det
finansielle område, eller
2) den
påtænkte erhverver er en fysisk eller juridisk person,
som ikke er meddelt tilladelse til at udøve den i
§§ 7-11 eller § 308 nævnte
virksomhed eller den i § 16 i lov om
værdipapirhandel m.v. nævnte virksomhed i Danmark, et
andet land inden for den Europæiske Union eller i et land,
som Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område.
Stk. 6.
Afslår Finanstilsynet en ansøgning om godkendelse af
en påtænkt erhvervelse, skal dette skriftligt begrundes
og meddeles den påtænkte erhverver straks efter
beslutningen herom. Meddelelsen skal ske inden for
vurderingsperioden. Den påtænkte erhverver kan anmode
Finanstilsynet om at offentliggøre begrundelsen for
afslaget.
Stk. 7. Hvis
Finanstilsynet ikke i løbet af vurderingsperioden skriftligt
giver afslag på ansøgningen om den
påtænkte erhvervelse, anses erhvervelsen for at
være godkendt.
Stk. 8.
Finanstilsynet kan ved godkendelse af en erhvervelse eller
forøgelse efter stk. 1 fastsætte en frist for
gennemførelsen af denne. Finanstilsynet kan forlænge
en sådan frist.
Stk. 9.
Finanstilsynet fastsætter regler om, hvornår en
erhvervelse skal medregnes i opgørelsen efter
stk. 1.
§ 61
a. Finanstilsynet skal i forbindelse med sin vurdering af en
ansøgning modtaget efter § 61, stk. 1, sikre
hensynet til en fornuftig og forsvarlig forvaltning af den
virksomhed, hvori erhvervelsen påtænkes. Vurderingen
skal endvidere ske under hensyntagen til den påtænkte
erhververs sandsynlige indflydelse på virksomheden, den
påtænkte erhververs egnethed og den
påtænkte erhvervelses finansielle soliditet i forhold
til følgende kriterier:
1) Den
påtænkte erhververs omdømme.
2) Omdømmet
og erfaringen hos den eller de personer, der efter erhvervelsen vil
lede den finansielle virksomhed eller den finansielle
holdingvirksomhed.
3) Den
påtænkte erhververs økonomiske forhold,
især i forhold til arten af de forretninger, der drives eller
påtænkes drevet i den finansielle virksomhed eller
finansielle holdingvirksomhed, hvori erhvervelsen
påtænkes.
4) Om virksomheden
fortsat kan overholde tilsynskravene i lovgivningen, navnlig om den
koncern, som virksomheden eventuelt kommer til at indgå i,
har en struktur, der gør det muligt at gennemføre et
effektivt tilsyn og en effektiv udveksling af oplysninger mellem de
kompetente myndigheder samt at fastslå, hvordan ansvaret skal
fordeles mellem de kompetente myndigheder.
5) Om der i
forbindelse med den påtænkte erhvervelse er grund til
at formode, at hvidvaskning af penge eller finansiering af
terrorisme, jf. §§ 4 og 5 i lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme, vil ske.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan afslå en ansøgning om godkendelse
af en påtænkt erhvervelse, hvis der på baggrund
af kriterierne nævnt i stk. 1 er rimelig grund til at
antage, at den påtænkte erhverver vil modvirke en
fornuftig og forsvarlig forvaltning af virksomheden, jf.
stk. 1, eller de af den påtænkte erhverver afgivne
oplysninger efter Finanstilsynets vurdering ikke er
fyldestgørende.
Stk. 3. I
Finanstilsynets vurdering efter stk. 1 må hensynet til
markedets økonomiske behov ikke indgå.
§ 61
b. Enhver fysisk eller juridisk person eller fysiske og
juridiske personer, som handler i forståelse med hinanden,
der påtænker direkte eller indirekte at afhænde
en kvalificeret andel, jf. § 5, stk. 3, eller
formindske en kvalificeret andel i en finansiel virksomhed eller en
finansiel holdingvirksomhed således, at afhændelsen
bevirker, at grænsen på henholdsvis 20 pct., 33 pct.
eller 50 pct. af selskabskapitalen eller stemmerettighederne ikke
længere er nået, eller bevirker, at virksomheden eller
holdingvirksomheden ophører med at være vedkommendes
datterselskab, skal forinden skriftligt underrette Finanstilsynet
herom med angivelse af størrelsen af den
påtænkte fremtidige kapitalandel.
§ 61
c. Når en finansiel virksomhed eller en finansiel
holdingvirksomhed får kendskab til erhvervelser eller
afhændelser af andele som nævnt i § 61,
stk. 1, og § 61 b, skal virksomheden eller
holdingvirksomheden straks give Finanstilsynet meddelelse
herom.
Stk. 2. Finansielle
virksomheder og finansielle holdingvirksomheder skal senest i
februar måned give Finanstilsynet meddelelse om navnene
på de kapitalejere, der ved udgangen af det foregående
år ejede en kvalificeret andel i den finansielle virksomhed
eller den finansielle holdingvirksomhed, og om størrelsen af
disse andele.«
5. I
§ 62, stk. 1,
ændres »modvirker en forsvarlig og fornuftig
forvaltning af virksomheden« til: »ikke opfylder
kravene i § 61 a, stk. 1«.
6. I
§ 144 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Bestyrelsen skal samtidig indbyde aktionærerne til et
orienterende møde vedrørende
tvangsindløsningen. Dette møde skal afholdes senest
otte dage efter beslutningen, og de nødvendige omkostninger
herved afholdes af den, efter hvis anmodning
tvangsindløsningen sker.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
7. I
§ 144, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.
8. I
§ 315 og § 343 c, stk. 1, nr. 5,
ændres »§§ 61 og 62« til:
»§§ 61-62«.
9. I
§ 343 h ændres
»§ 61, stk. 1-4 og 6-8, § 62 og
§ 63« til:
»§§ 61-63«.
10. I
§ 347, stk. 5,
ændres »14 og 15« til: »17 og
21«.
11.
Efter § 352 indsættes:
Ȥ 352
a. Når en finansiel virksomhed er erklæret
konkurs og staten har ydet garanti eller stillet midler til
rådighed, udarbejder Finanstilsynet en redegørelse for
forløbet op til konkursen. Redegørelsen skal blandt
andet beskrive Finanstilsynets rolle under dette forløb.
Stk. 2.
Finanstilsynet skal offentliggøre den i stk. 1
nævnte redegørelse. I forbindelse med
offentliggørelsen finder § 354 ikke anvendelse,
medmindre oplysningerne vedrører kundeforhold eller
tredjemand, der er eller har været involveret i forsøg
på at redde den pågældende finansielle
virksomhed.«
12.§ 354 affattes
således:
Ȥ 354. Finanstilsynets
ansatte er under ansvar efter straffelovens
§§ 152-152 e forpligtet til at hemmeligholde
fortrolige oplysninger, som de får kendskab til gennem
tilsynsvirksomheden. Det samme gælder personer, der
udfører serviceopgaver som led i Finanstilsynets drift, samt
eksperter, der handler på tilsynets vegne. Dette gælder
også efter ansættelses- eller kontraktforholdets
ophør.
Stk. 2. Samtykke
fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke
de i stk. 1 nævnte personer til at videregive fortrolige
oplysninger.
Stk. 3. Stk. 1
finder dog ikke anvendelse på oplysninger i sager om
1) god skik og
prisoplysning, jf. § 43 og bekendtgørelser udstedt
i medfør af denne bestemmelse,
2) hybrid
kernekapital eller ansvarlig lånekapital i form af
massegældsbreve, jf. § 45,
3) tegning af
kapitalindskud, jf. § 46,
4)
forbrugerbeskyttelse, jf. bekendtgørelser om puljepension og
anbringelse af midler i værdipapirer udstedt i medfør
af § 50, stk. 2,
5) dækning af
Garantifonden for Indskydere og Investorer, jf. § 51,
6) depotselskabers
uafhængighed, jf. § 52,
7) nedbringelse af
realkreditlån ydet i strid med lov om realkreditlån og
realkreditobligationer, jf. § 53, stk. 1,
8) aftale om
placering af kunders porteføljemidler, jf. § 54,
stk. 2,
9) forbud mod
indgåelse af visse livsforsikringsaftaler, jf.
§ 55, stk. 1,
10) information ved
indgåelse af forsikringsaftaler og under det løbende
kundeforhold, jf. bekendtgørelser udstedt i medfør af
§ 56,
11)
opsigelsesvarsel for forbrugerforsikringer, jf. § 57,
stk. 1,
12) pligten til at
overtage en bygningsforsikring, jf. § 59, stk. 1,
og
13) forbud mod at
bringe en bygningsbrandforsikring til ophør, jf.
§ 60, stk. 1.
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at
Finanstilsynet af egen drift videregiver fortrolige oplysninger i
summarisk eller sammenfattende form, når hverken den enkelte
virksomhed eller dens kunder kan identificeres.
Stk. 5. Fortrolige
oplysninger kan videregives under en civil retssag, når en
finansiel virksomhed er erklæret konkurs, og såfremt
oplysningerne ikke vedrører kundeforhold eller tredjemand,
der er eller har været involveret i forsøg på at
redde virksomheden.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at fortrolige
oplysninger videregives til:
1) Fondsrådet
og Det Finansielle Virksomhedsråd.
2) Andre offentlige
myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet, i forbindelse
med efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold
omfattet af straffeloven eller tilsynslovgivningen.
3) Vedkommende
minister som led i dennes overordnede tilsyn.
4) Administrative
myndigheder og domstole, som behandler afgørelser, der er
truffet af Finanstilsynet.
5) Folketingets
Ombudsmand.
6) En
parlamentarisk kommission nedsat af Folketinget.
7)
Undersøgelseskommissioner nedsat ved lov eller i henhold til
lov om undersøgelseskommissioner.
8) Folketingets
stående udvalg vedrørende en finansiel virksomheds
generelle økonomiske forhold, for så vidt angår
krisehåndtering af finansielle virksomheder, når der
træffes beslutning om, hvorvidt staten skal yde garanti eller
stille midler til rådighed. Tilsvarende gælder i
forbindelse med den parlamentariske kontrol i sager omfattet af 1.
pkt.
9) Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen.
10) Interessenter,
herunder myndigheder, involveret i forsøg på at redde
en kriseramt finansiel virksomhed, under forudsætning af at
modtagerne af oplysninger har behov herfor.
11) De af
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer udpegede revisorer efter
§ 144, stk. 5, 2. pkt.
12) Skifteretten og
andre myndigheder, der medvirker ved den finansielle virksomheds
likvidation, konkursbehandling eller lignende procedurer, samt
personer, der er ansvarlige for den lovpligtige revision af en
finansiel virksomheds regnskaber, under forudsætning af at
modtagerne af oplysninger har behov herfor til varetagelse af deres
opgaver.
13) Institutioner,
der forvalter indskyder-, investor- eller
forsikringsgarantiordninger, under forudsætning af at
oplysningerne er nødvendige for, at de kan udføre
deres arbejde.
14)
Afviklingsselskabet, jf. kapitel 2 i lov om finansiel
stabilitet.
15) Økonomi-
og Erhvervsministeriet i sager om behandling af ansøgninger
om statsligt kapitalindskud, jf. lov om statsligt kapitalindskud i
kreditinstitutter,
16) Danmarks
Nationalbank, udenlandske centralbanker, Det Europæiske
System af Centralbanker og Den Europæiske Centralbank i deres
egenskab af pengepolitisk myndighed, under forudsætning af at
oplysningerne er nødvendige for dem til opfyldelse af deres
lovbestemte opgaver, herunder udførelse af pengepolitik,
overvågning af betalings- og
værdipapirhåndteringssystemer samt varetagelse af det
finansielle systems stabilitet.
17) En institution,
der forestår clearing af værdipapirer eller penge,
såfremt det er nødvendigt for at sikre, at
institutionen reagerer behørigt på misligholdelser
eller potentielle misligholdelser på det marked, hvor
institutionen er ansvarlig for clearingen.
18) Finansielle
tilsynsmyndigheder i andre lande inden for Den Europæiske
Union eller i lande, som Fællesskabet har indgået
aftale med på det finansielle område, der har ansvaret
for tilsyn med finansielle virksomheder, finansieringsinstitutter,
investeringsinstitutter eller med kapitalmarkederne og organer, der
medvirker ved finansielle virksomheders likvidation,
konkursbehandling eller lignende procedurer, samt personer, der er
ansvarlige for den lovpligtige revision af den finansielle
virksomheds regnskaber, under forudsætning af at modtagerne
af oplysninger har behov herfor til varetagelsen af deres
opgaver.
19) Organer i lande
inden for Den Europæiske Union eller i lande, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område, der har ansvaret for kontrol med
overholdelsen af reglerne for finansiel information fra udstedere
af værdipapirer, der er optaget på et reguleret
marked.
20) Ministre med
ansvar for den finansielle lovgivning i andre lande inden for Den
Europæiske Union eller i lande, som Fællesskabet har
indgået aftale med på det finansielle område, i
forbindelse med krisehåndtering af en finansiel
virksomhed.
21) Det
Europæiske Banktilsynsudvalg, Banktilsynskomitéen i
den Europæiske Centralbank, Det Europæiske
Tilsynsudvalg for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger
og Det Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg samt organer
etableret af disse udvalg, under forudsætning af at
modtagerne af oplysninger har behov herfor til varetagelsen af
deres opgaver.
22) Finansielle
tilsynsmyndigheder i lande uden for Den Europæiske Union, som
Fællesskabet ikke har indgået aftale med på det
finansielle område, der har ansvaret for tilsyn med
finansielle virksomheder, finansieringsinstitutter,
investeringsinstitutter eller med kapitalmarkederne og organer, der
medvirker ved finansielle virksomheders likvidation,
konkursbehandling eller lignende procedurer, samt personer, der er
ansvarlige for den lovpligtige revision af den finansielle
virksomheds regnskaber, jf. dog stk. 10 og 11.
23) Told- og
skatteforvaltningen i sager omfattet af skattekontrolloven
§ 6 D, stk. 2.
24) Revisortilsynet
og Revisornævnet til varetagelsen af deres opgaver.
25) Den
færøske landsstyremand for finansanliggender som led i
ansvaret for den økonomiske stabilitet på
Færøerne og til brug for krisehåndtering af
finansielle virksomheder på Færøerne.
26) Det
grønlandske landsstyremedlem for Erhverv og Arbejdsmarked
som led i ansvaret for den økonomiske stabilitet i
Grønland og til brug for krisehåndtering af
finansielle virksomheder i Grønland.
27)
Færøernes Lagtings stående udvalg
vedrørende en færøsk finansiel virksomheds
generelle økonomiske forhold, for så vidt angår
krisehåndtering af færøske finansielle
virksomheder, når der træffes beslutning om, hvorvidt
Færøernes landsstyre skal yde garanti eller stille
midler til rådighed. Tilsvarende gælder i forbindelse
med den parlamentariske kontrol i sager omfattet af 1. pkt.
28)
Grønlands Landstings stående udvalg vedrørende
en grønlandsk finansiel virksomheds generelle
økonomiske forhold, for så vidt angår
krisehåndtering af grønlandske finansielle
virksomheder, når der træffes beslutning om, hvorvidt
Grønlands landsstyre skal yde garanti eller stille midler
til rådighed. Tilsvarende gælder i forbindelse med den
parlamentariske kontrol i sager omfattet af 1. pkt.
Stk. 7. Alle, der i
henhold til stk. 5 og 6 modtager fortrolige oplysninger fra
Finanstilsynet, er med hensyn til disse oplysninger undergivet den
i stk. 1 omhandlede tavshedspligt.
Stk. 8. Fortrolige
oplysninger, som Finanstilsynet modtager, må kun anvendes i
forbindelse med tilsynshvervet, til pålæggelse af
sanktioner, eller hvis tilsynets afgørelse påklages
til højere administrativ myndighed eller indbringes for
domstolene.
Stk. 9. Adgangen
til udlevering af fortrolige oplysninger til Folketingets
stående udvalg i henhold til stk. 6, nr. 8, er
begrænset til dokumenter i sager, der er oprettet i
Finanstilsynet efter den 16. september 1995. For
realkreditinstitutter gælder begrænsningen dokumenter i
sager, der er oprettet i Finanstilsynet efter den 1. juni 1995.
Adgangen til udlevering af fortrolige oplysninger til
Færøernes Lagtings stående udvalg i henhold til
stk. 6, nr. 27, og til Grønlands Landstings
stående udvalg i henhold til stk. 6, nr. 28, er
begrænset til dokumenter i sager, der er oprettet i
Finanstilsynet efter den 1. januar 2006.
Stk. 10.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 22, kan alene ske
1) på
baggrund af en international samarbejdsaftale, og
2) under
forudsætning af at modtagerne mindst er underlagt en
lovbestemt tavshedspligt, der svarer til tavshedspligten i
medfør af stk. 1, og har behov for oplysningerne til
varetagelse af deres opgaver.
Stk. 11.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 22, af fortrolige oplysninger,
der hidrører fra lande inden for Den Europæiske Union
eller lande, som Fællesskabet har indgået aftale med
på det finansielle område, kan endvidere alene ske,
såfremt de myndigheder, som har afgivet oplysningerne, har
givet deres udtrykkelige tilladelse, og må udelukkende
benyttes til det formål, som tilladelsen vedrører.
Stk. 12. Har en
skyldner, kautionist eller investor betydelige forpligtelser over
for flere finansielle virksomheder, kan Finanstilsynet give de
pågældende virksomheder underretning herom.«
13.§ 355, stk. 2, nr. 5,
affattes således:
»5) Den
påtænkte erhverver eller besidderen af en kvalificeret
andel, når Finanstilsynet behandler sager om godkendelse af
erhvervelse, jf. §§ 61, 61 a og 61 b, samt når
Finanstilsynet reagerer som følge af manglende underretning
om en andel eller ophæver stemmeretten, som er knyttet til
den pågældende ejers andel, jf. § 62,
stk. 1-3.«
14. I
§ 373, stk. 1,
ændres »og 6-8« til: »,
§§ 61 b og 61 c«.
§ 2
I lov om ligebehandling af mænd og kvinder
inden for de erhvervstilknyttede sikringsordninger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 775 af 29. august 2001, som
ændret ved § 43 i lov nr. 523 af 6. juni 2007 og
§ 11 i lov nr. 517 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om ligebehandling af
mænd og kvinder i forbindelse med forsikring, pension og
lignende finansielle ydelser«
2.Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Rådets direktiv nr. 86/378 af 24. juli 1986 om
gennemførelse af princippet om ligebehandling af mænd
og kvinder inden for de erhvervstilknyttede sociale
sikringsordninger, (EF-Tidende 1986 L 225, s. 40), som ændret
ved Rådets direktiv nr. 96/97 af 20. december 1996 om
ændring af direktiv 86/378/EØF om gennemførelse
af princippet om ligebehandling af mænd og kvinder inden for
de erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger, (EF-Tidende 1997
L 46, s. 20), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2006/54/EF af 5. juli 2006 om gennemførelse af princippet om
lige muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i
forbindelse med beskæftigelse og erhverv (omarbejdning),
(EU-Tidende 2006 L 204, s. 23), og dele af Rådets direktiv
2004/113/EF af 13. december 2004 om gennemførelse af
princippet om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse
med adgang til og levering af varer og tjenesteydelser, (EU-Tidende
2004 nr. L 373, s. 37)«
3.§ 1, stk. 1, affattes
således:
»Loven skal sikre ligebehandling af mænd og
kvinder
1) i den
erhvervsaktive del af befolkningen, herunder selvstændigt
erhvervsdrivende, arbejdstagere, der midlertidigt er uden arbejde
på grund af sygdom, graviditet og barsel, ulykke eller
ufrivillig arbejdsløshed, og personer, der søger
arbejde, samt pensionerede og invalide arbejdstagere og disse
arbejdstageres ydelsesberettigede pårørende, i de
erhvervstilknyttede sikringsordninger, og
2) i forbindelse
med forsikring og lignende finansielle ydelser.«
4. I
§ 1 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Ved
forsikring og lignende finansielle ydelser forstås i denne
lov sådanne ydelser, som ikke er aftalt i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
5. I
§ 4, stk. 1 og 2, indsættes efter »Loven«:
», bortset fra kapitel 4 a,«.
6. I
§ 4 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Kapitel 4 a finder anvendelse i forbindelse med forsikring og
lignende finansielle ydelser, jf. § 1,
stk. 4.«
7. I
§ 9, stk. 1,
ændres to steder »og 10-12« til: », 10 og
11«.
8.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Forsikring og lignende finansielle
ydelser
§ 18
b. Anvendelse af køn som en faktor ved beregning af
præmier og ydelser i forbindelse med forsikring og lignende
finansielle ydelser i alle nye kontrakter, der indgås efter
den 21. december 2009, må ikke føre til forskelle i
enkeltpersoners præmier og ydelser, jf. dog stk. 2 og
3.
Stk. 2. Uanset
stk. 1 kan den enkelte udbyder af forsikring og lignende
finansielle ydelser dog beslutte at anvende forholdsmæssigt
afpassede forskelle i enkeltpersoners præmier og ydelser,
hvis anvendelsen af køn er en afgørende
aktuarmæssig faktor ved risikovurderingen. Den enkelte
udbyder skal sikre, at vurderingen af, hvorvidt anvendelsen af
køn er en afgørende aktuarmæssig faktor ved
risikovurderingen, er baseret på relevante og
nøjagtige aktuarmæssige og statistiske data.
Stk. 3. Udbydere af
forsikring og lignende finansielle ydelser, der benytter muligheden
i stk. 2, skal regelmæssigt indsamle,
offentliggøre og ajourføre de nøjagtige data,
der er relevante for anvendelse af køn som en
afgørende aktuarmæssig faktor. Finanstilsynet
fastsætter nærmere bestemmelser herom.
Stk. 4. Uanset
stk. 2 må omkostninger i forbindelse med graviditet og
moderskab ikke føre til forskelle i enkeltpersoners
præmier og ydelser.«
9. I
§ 19, stk. 1,
ændres »eller § 18, stk. 2« til:
»§ 18, stk. 2, og § 18 b,
stk. 1 og 4«.
§ 3
I lov om værdipapirhandel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 848 af 19. august 2008, som
ændret ved § 19 i lov nr. 1003 af 10. oktober 2008 og
§ 18 i lov nr. 67 af 3. februar 2009, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 2, nr. 5,
ændres »§ 10« til:
»§§ 10 og 10 a«.
2.§§ 10 og 10 a ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ 10. Enhver fysisk
eller juridisk person eller fysiske og juridiske personer, som
handler i forståelse med hinanden, der påtænker
direkte eller indirekte at erhverve en kvalificeret andel, jf.
§ 5, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, i et
selskab omfattet af § 7, stk. 1, skal på
forhånd ansøge Finanstilsynet om godkendelse af den
påtænkte erhvervelse. Det samme gælder ved
forøgelse af den kvalificerede andel, der medfører,
at denne efter erhvervelsen vil udgøre eller overstige en
grænse på henholdsvis 20 pct., 33 pct. eller 50 pct. af
selskabskapitalen eller stemmerettighederne, eller medfører,
at selskabet omfattet af § 7, stk. 1, bliver et
datterselskab.
Stk. 2.
Finanstilsynet bekræfter skriftligt og senest efter to
arbejdsdage modtagelsen af ansøgningen, jf. stk. 1.
Tilsvarende gælder ved modtagelse af materiale efter
stk. 4.
Stk. 3.
Finanstilsynet har fra tidspunktet for den skriftlige
bekræftelse af modtagelsen af ansøgningen, jf.
stk. 2, og modtagelsen af alle de dokumenter, som kræves
vedlagt ansøgningen, en vurderingsperiode på 60
arbejdsdage til at foretage den i § 10 a nævnte
vurdering. Samtidig med bekræftelsen af modtagelsen af
ansøgningen, jf. stk. 2, underretter Finanstilsynet den
påtænkte erhverver om den dato, hvor vurderingsperioden
udløber.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan indtil den 50. arbejdsdag i vurderingsperioden
anmode om yderligere oplysninger, der er nødvendige for
vurderingen. Anmodningen skal ske skriftligt. Første gang en
sådan anmodning fremsættes, afbrydes vurderingsperioden
i perioden mellem tidspunktet for anmodningen og modtagelsen af
svar herpå. Afbrydelsen kan dog ikke overstige 20
arbejdsdage, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan forlænge afbrydelsen af vurderingsperioden
som nævnt i stk. 4 med op til ti arbejdsdage,
såfremt
1) den
påtænkte erhverver er hjemmehørende eller
omfattet af lovgivning uden for Den Europæiske Union, som
Fællesskabet ikke har indgået aftale med på det
finansielle område, eller
2) den
påtænkte erhverver er en fysisk eller juridisk person,
som ikke er meddelt tilladelse til at udøve den i
§§ 7-11 eller § 308 i lov om finansiel
virksomhed nævnte virksomhed eller den i § 16 i
denne lov nævnte virksomhed i Danmark, et andet land inden
for den Europæiske Union eller i et land, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område.
Stk. 6.
Afslår Finanstilsynet en ansøgning om godkendelse af
en påtænkt erhvervelse, skal dette skriftligt begrundes
og meddeles den påtænkte erhverver straks efter
beslutningen herom. Meddelelsen skal ske inden for
vurderingsperioden. Den påtænkte erhverver kan anmode
Finanstilsynet om at offentliggøre begrundelsen for
afslaget.
Stk. 7. Hvis
Finanstilsynet ikke i løbet af vurderingsperioden skriftligt
giver afslag på ansøgningen om den
påtænkte erhvervelse, anses erhvervelsen for at
være godkendt.
Stk. 8.
Finanstilsynet kan ved godkendelse af en erhvervelse eller
forøgelse efter stk. 1 fastsætte en frist for
gennemførelsen af denne. Finanstilsynet kan forlænge
en sådan frist.
Stk. 9.
Finanstilsynet fastsætter regler om, hvornår en
erhvervelse skal medregnes i opgørelsen efter
stk. 1.
§ 10
a. Finanstilsynet skal i forbindelse med sin vurdering af en
ansøgning modtaget efter § 10, stk. 1, sikre
hensynet til en fornuftig og forsvarlig forvaltning af det selskab,
hvori erhvervelsen påtænkes. Vurderingen skal endvidere
ske under hensyntagen til den påtænkte erhververs
sandsynlige indflydelse på selskabet, den
påtænkte erhververs egnethed og den
påtænkte erhvervelses finansielle soliditet i forhold
til følgende kriterier:
1) Den
påtænkte erhververs omdømme.
2) Omdømmet
og erfaringen hos den eller de personer, der efter erhvervelsen vil
lede selskabet.
3) Den
påtænkte erhververs økonomiske forhold,
især i forhold til arten af de forretninger, der drives eller
påtænkes drevet i det selskab omfattet af
§ 7, stk. 1, hvori erhvervelsen
påtænkes.
4) Om selskabet
fortsat kan overholde tilsynskravene i lovgivningen, navnlig om den
koncern, som selskabet eventuelt kommer til at indgå i, har
en struktur, der gør det muligt at gennemføre et
effektivt tilsyn og en effektiv udveksling af oplysninger mellem de
kompetente myndigheder samt at fastslå, hvordan ansvaret skal
fordeles mellem de kompetente myndigheder.
5) Om der i
forbindelse med den påtænkte erhvervelse er grund til
at formode, at hvidvaskning af penge eller finansiering af
terrorisme, jf. §§ 4 og 5 i lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme, vil ske.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan afslå en ansøgning om godkendelse
af en påtænkt erhvervelse, hvis der på baggrund
af kriterierne nævnt i stk. 1 er rimelig grund til at
antage, at den påtænkte erhverver vil modvirke en
fornuftig og forsvarlig forvaltning af selskabet, jf. stk. 1,
eller de af den påtænkte erhverver afgivne oplysninger
efter Finanstilsynets vurdering ikke er fyldestgørende.
Stk. 3. I
Finanstilsynets vurdering efter stk. 1 må hensynet til
markedets økonomiske behov ikke indgå.
§ 10
b. Enhver fysisk eller juridisk person eller fysiske og
juridiske personer, som handler i forståelse med hinanden,
der påtænker direkte eller indirekte at afhænde
en kvalificeret andel eller formindske en kvalificeret andel i et
selskab omfattet af § 7, stk. 1, således, at
afhændelsen bevirker, at grænsen på henholdsvis
20 pct., 33 pct. eller 50 pct. af selskabskapitalen eller
stemmerettighederne ikke længere er nået, eller
bevirker, at selskabet ophører med at være
vedkommendes datterselskab, skal forinden skriftligt underrette
Finanstilsynet herom med angivelse af størrelsen af den
påtænkte fremtidige kapitalandel.
§ 10
c. Når et selskab omfattet af § 7,
stk. 1, får kendskab til erhvervelser eller
afhændelser af andele som nævnt i § 10,
stk. 1, og § 10 b, skal selskabet straks give
Finanstilsynet meddelelse herom.
Stk. 2. Et selskab
omfattet af § 7, stk. 1, skal senest i februar
måned give Finanstilsynet meddelelse om navnene på de
kapitalejere, der ved udgangen af det foregående år
ejede en kvalificeret andel i selskabet, og om størrelsen af
disse andele.
Stk. 3. En
operatør af et reguleret marked skal offentliggøre
navne på samtlige direkte og indirekte ejere i selskabet.
Endvidere skal navne på direkte og indirekte ejere af
kvalificerede andele i selskabet og størrelsen af de
pågældende andele offentliggøres.
§ 10
d. Såfremt kapitalejere, der er i besiddelse af de i
§ 10, stk. 1, omhandlede andele i et selskab
omfattet af § 7, stk. 1, ikke opfylder kravene i
§ 10 a, stk. 1, kan Finanstilsynet ophæve den
stemmeret, der er knyttet til de pågældende ejeres
kapitalandele, eller påbyde selskabet at følge
bestemte retningslinjer.
Stk. 2.
Finanstilsynet kan ophæve den stemmeret, der er knyttet til
kapitalandele ejet af fysiske eller juridiske personer, som ikke
overholder forpligtelsen i § 10, stk. 1, til
forudgående underretning af Finanstilsynet. Kapitalandelene
tildeles igen fuld stemmeret, hvis Finanstilsynet kan godkende
erhvervelsen.
Stk. 3.
Såfremt en fysisk eller juridisk person har erhvervet
kapitalandele som omhandlet i § 10, stk. 1, uanset
at Finanstilsynet har afslået at godkende denne erhvervelse
af kapitalandele, skal Finanstilsynet ophæve stemmeretten
tilknyttet disse kapitalandele.
Stk. 4. Har
Finanstilsynet ophævet stemmeretten i medfør af
stk. 1-3, kan kapitalandelen ikke indgå i
opgørelsen af den på generalforsamlingen
repræsenterede stemmeberettigede kapital.«
3.§ 84 a affattes
således:
Ȥ 84
a. Finanstilsynets ansatte er under ansvar efter
straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til at
hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til
gennem tilsynsvirksomheden. Det samme gælder personer, der
udfører serviceopgaver som led i Finanstilsynets drift, og
eksperter, der handler på tilsynets eller Fondsrådets
vegne. Dette gælder også efter ansættelses- eller
kontraktforholdets ophør. Bestemmelserne i dette stykke
finder tillige anvendelse på ansatte i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen som led i udøvelsen af
sekretariatsfunktion for Fondsrådet, jf. § 83,
stk. 2.
Stk. 2. Samtykke
fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke
de i stk. 1 nævnte personer til at videregive fortrolige
oplysninger.
Stk. 3. Stk. 1
finder dog ikke anvendelse på oplysninger i sager om god
værdipapirhandelsskik, jf. § 3 og
bekendtgørelser udstedt i medfør af
§ 3.
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at
Finanstilsynet eller Fondsrådet af egen drift videregiver
fortrolige oplysninger i summarisk eller sammenfattende form,
når hverken det enkelte aktieselskab omfattet af
§ 7, stk. 1, eller andre omfattet af denne lov eller
disses kunder kan identificeres.
Stk. 5. Fortrolige
oplysninger kan videregives under en civil retssag, når et
aktieselskab omfattet af § 7, stk. 1, eller andre
omfattet af denne lov er erklæret konkurs, og såfremt
oplysningerne ikke vedrører kundeforhold eller tredjemand,
der er eller har været involveret i forsøg på at
redde selskabet eller andre omfattet af denne lov.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at fortrolige
oplysninger videregives til:
1) Fondsrådet
henholdsvis Finanstilsynet og Det Finansielle
Virksomhedsråd.
2) Andre offentlige
myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet, i forbindelse
med efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold
omfattet af straffeloven eller tilsynslovgivningen.
3) Vedkommende
minister som led i dennes overordnede tilsyn.
4) Administrative
myndigheder og domstole, som behandler afgørelser, der er
truffet af Finanstilsynet eller Fondsrådet.
5) Folketingets
Ombudsmand.
6) En
parlamentarisk kommission nedsat af Folketinget.
7)
Undersøgelseskommissioner nedsat ved lov eller i henhold til
lov om undersøgelseskommissioner.
8) Folketingets
stående udvalg vedrørende generelle økonomiske
forhold i et aktieselskab omfattet af § 7, stk. 1,
for så vidt angår krisehåndtering af selskaber
omfattet af § 7, stk. 1, når der træffes
beslutning om, hvorvidt staten skal yde garanti eller stille midler
til rådighed. Tilsvarende gælder i forbindelse med den
parlamentariske kontrol i sager omfattet af 1. pkt.
9) Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen.
10) Interessenter,
herunder myndigheder, involveret i forsøg på at redde
et kriseramt aktieselskab omfattet af § 7, stk. 1,
under forudsætning af at modtagerne af oplysninger har behov
herfor.
11) Skifteretten og
andre myndigheder, der medvirker ved likvidation, konkursbehandling
eller lignende procedurer, samt personer, der er ansvarlige for den
lovpligtige revision af regnskaber for et selskab omfattet af
§ 7, stk. 1, eller for andre omfattet af denne lov,
under forudsætning af at modtagerne af oplysninger har behov
herfor til varetagelse af deres opgaver.
12) Institutioner,
der forvalter indskyder-, investor- eller
forsikringsgarantiordninger, under forudsætning af at
oplysningerne er nødvendige for, at de kan udføre
deres arbejde.
13) Danmarks
Nationalbank, udenlandske centralbanker, Det Europæiske
System af Centralbanker og Den Europæiske Centralbank i deres
egenskab af pengepolitisk myndighed, under forudsætning af at
oplysningerne er nødvendige for dem til opfyldelse af deres
lovbestemte opgaver, herunder udførelse af pengepolitik,
overvågning af betalings- og
værdipapirhåndteringssystemer samt varetagelse af det
finansielle systems stabilitet.
14) En institution,
der forestår clearing af værdipapirer eller penge,
såfremt det er nødvendigt for at sikre, at
institutionen reagerer behørigt på misligholdelser
eller potentielle misligholdelser på det marked, hvor
institutionen er ansvarlig for clearingen.
15) Finansielle
tilsynsmyndigheder i andre lande inden for Den Europæiske
Union eller i lande, som Fællesskabet har indgået
aftale med på det finansielle område, der har ansvaret
for tilsyn med operatører af regulerede markeder,
clearingcentraler, værdipapircentraler, kreditinstitutter,
finansieringsinstitutter, forsikringsselskaber,
investeringsselskaber, administrationsselskaber eller med
kapitalmarkederne og organer, der medvirker ved likvidation,
konkursbehandling eller lignende procedurer, samt personer, der er
ansvarlige for den lovpligtige revision af regnskaber for en
operatør af et reguleret marked, en clearingcentral, en
værdipapircentral, under forudsætning af at modtagerne
af oplysninger har behov herfor til varetagelsen af deres
opgaver.
16) Organer i lande
inden for Den Europæiske Union eller i lande, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område, der har ansvaret for kontrol med
overholdelsen af reglerne for finansiel information fra udstedere
af værdipapirer, der er optaget på et reguleret
marked.
17) Ministre med
ansvar for den finansielle lovgivning i lande inden for Den
Europæiske Union eller i lande, som Fællesskabet har
indgået aftale med på det finansielle område, i
forbindelse med krisehåndtering af selskaber omfattet af
§ 7, stk. 1.
18) Det
Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg samt organer
etableret af dette udvalg, under forudsætning af at
modtagerne af oplysninger har behov herfor til varetagelsen af
deres opgaver.
19) Finansielle
tilsynsmyndigheder i lande uden for Den Europæiske Union, som
Fællesskabet ikke har indgået aftale med på det
finansielle område, der har ansvaret for tilsyn med
kreditinstitutter, finansieringsinstitutter, forsikringsselskaber
eller kapitalmarkederne og organer, der medvirker ved likvidation,
konkursbehandling eller lignende procedurer, samt personer, der er
ansvarlige for den lovpligtige revision af regnskaber for et
selskab omfattet af § 7, stk. 1, eller for andre
omfattet af denne lov, jf. dog stk. 12 og 13.
20) Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, for så vidt angår oplysninger
modtaget som led i Fondsrådets kontrol efter § 83,
stk. 2 og 3, og § 83 b eller oplysninger i sager om
Finanstilsynets godkendelse af prospekter i
medfør af § 23 og i sager om Finanstilsynets
kontrol med oplysningsforpligtelsen i § 27, når
disse oplysninger har betydning for Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
regnskabskontrol på vegne af Fondsrådet, jf.
§ 83, stk. 2.
21) Revisortilsynet
og Revisornævnet til varetagelsen af deres opgaver.
Stk. 7.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at fortrolige
oplysninger videregives til en operatør af et reguleret
marked, som har fået tilladelse efter § 8, eller et
selskab, der driver en alternativ markedsplads, jf. § 7
a, stk. 2, når
1) det sker for at
imødegå eller undersøge, om der er misbrugt
intern viden eller udøvet kursmanipulation efter
bestemmelserne i kapitel 10, eller
2) det i
øvrigt sker for at imødegå eller
undersøge, om handelen og prisdannelsen på det
regulerede marked eller den alternative markedsplads foregår
på en redelig og gennemskuelig måde.
Stk. 8. Alle, der i
henhold til stk. 5-7 modtager fortrolige oplysninger fra
Finanstilsynet eller Fondsrådet, er med hensyn til disse
oplysninger undergivet den i stk. 1 omhandlede
tavshedspligt.
Stk. 9. Fortrolige
oplysninger, som Finanstilsynet eller Fondsrådet modtager,
må kun anvendes i forbindelse med tilsynshvervet, til
pålæggelse af sanktioner, eller hvis tilsynets eller
rådets afgørelse påklages til højere
administrativ myndighed eller indbringes for domstolene.
Stk. 10. Adgangen
til udlevering af fortrolige oplysninger til Folketingets
stående udvalg i henhold til stk. 6, nr. 8, er
begrænset til dokumenter i sager, der er oprettet i
Finanstilsynet efter den 16. september 1995.
Stk. 11.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 19, kan alene ske
1) på
baggrund af en international samarbejdsaftale, og
2) under
forudsætning af at modtagerne mindst er underlagt en
lovbestemt tavshedspligt, der svarer til tavshedspligten i
medfør af stk. 1, og har behov for oplysningerne til
varetagelse af deres opgaver.
Stk. 12.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 19, af fortrolige oplysninger,
der hidrører fra lande inden for Den Europæiske Union
eller lande, som Fællesskabet har indgået aftale med
på det finansielle område, kan endvidere alene ske,
såfremt de myndigheder, som har afgivet oplysningerne, har
givet deres udtrykkelige tilladelse, og må udelukkende
benyttes til det formål, som tilladelsen
vedrører.«
4.§ 84 b, stk. 2, nr. 3,
affattes således:
»3) Den
påtænkte erhverver eller besidderen af en kvalificeret
andel, når Finanstilsynet behandler sager om godkendelse af
erhvervelser, jf. §§ 10, 10 a og 10 b, samt
når Finanstilsynet reagerer som følge af manglende
underretning om en andel eller ophæver stemmeretten, som er
knyttet til den pågældende ejers andel, jf.
§ 10 d, stk. 1-3.«
5.
Efter § 84 e indsættes:
Ȥ 84
f. Når et aktieselskab omfattet af § 7,
stk. 1, eller andre omfattet af denne lov er erklæret
konkurs og staten har ydet garanti eller stillet midler til
rådighed, udarbejder Finanstilsynet en redegørelse for
forløbet op til konkursen. Redegørelsen skal blandt
andet beskrive Finanstilsynets rolle under dette forløb.
Stk. 2.
Finanstilsynet skal offentliggøre den i stk. 1
nævnte redegørelse. I forbindelse med
offentliggørelsen finder § 84 a ikke anvendelse,
medmindre oplysningerne vedrører kundeforhold eller
tredjemand, der er eller har været involveret i forsøg
på at redde det pågældende selskab, eller andre
omfattet af denne lov.«
6. I
§ 87, stk. 6,
ændres »13-15« til: »15 og 19«.
7. I
§ 93, stk. 1,
ændres »og 5-8« til: »,
§§ 10 b og 10 c«.
§ 4
I lov om investeringsforeninger og
specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af 18. september 2008, som
ændret ved § 17 i lov nr. 67 af 3. februar 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres
»og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 95/26/EF
af 29. juni 1995, (EF-Tidende nr. L 168, s. 7) (styrkelse af
tilsynet - »BCCI-direktivet«)« til:
»Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 95/26/EF af
29. juni 1995, (EF-Tidende nr. L 168, s. 7) (styrkelse af tilsynet
- »BCCI-direktivet«), og Kommissionens direktiv
2007/16/EF af 19. marts 2007 om gennemførelse af
Rådets direktiv 85/611/EØF om samordning af love og
administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv
investering i værdipapirer (investeringsinstitutter) med
hensyn til afklaring af bestemte definitioner, (EU-Tidende 2007 nr.
L 79, s. 11)«.
2.§ 3, stk. 1, nr. 3,
affattes således:
»3)Pengemarkedsinstrumenter:
a)
Værdipapirer, der normalt handles på pengemarkedet, som
er likvide, og som til enhver tid kan værdiansættes,
jf. § 87 a.
b) Andre
pengemarkedsinstrumenter end dem, der handles på et reguleret
marked, hvis emissionen eller emittenten af sådanne
pengemarkedsinstrumenter selv er reguleret med henblik på at
beskytte investorer og opsparing, jf. § 87 a.«
3. I
§ 87, stk. 1,
udgår »og pengemarkedsinstrumenter«.
4. I
§ 87, stk. 2,
udgår »og pengemarkedsinstrumenter«.
5.§ 87, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
6. I
§ 87, stk. 5, der bliver
stk. 4, ændres »stk. 1-4« til:
»stk. 1-3 og § 87 a«.
7.
Efter § 87 indsættes:
Ȥ 87
a. En investeringsforening eller en afdeling må
investere i pengemarkedsinstrumenter, jf. § 3,
stk. 1, nr. 3, litra a.
Stk. 2. En
investeringsforening eller en afdeling må investere i de i
§ 3, stk. 1, nr. 3, litra b, omhandlede andre
pengemarkedsinstrumenter, hvis disse instrumenter er
1) udstedt eller
garanteret af en central, regional eller lokal myndighed eller en
centralbank i et land inden for Den Europæiske Union eller et
land, som Fællesskabet har indgået aftale med på
det finansielle område,
2) udstedt eller
garanteret af et tredjeland eller, i tilfælde af
forbundsstater, af en af dennes delstater,
3) udstedt eller
garanteret af en international institution af offentlig karakter,
som et eller flere medlemslande deltager i,
4) udstedt eller
garanteret af foretagender, der er underkastet tilsyn, og som
befinder sig i et zone A-land eller i et land, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område,
5) udstedt af et
obligationsudstedende institut, som er oprettet ved særlig
lov, og som befinder sig i et land inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Fællesskabet har indgået
aftale med på det finansielle område, eller
6) udstedt af
emittenter, hvis værdipapirer handles på et marked som
nævnt i stk. 1.«
8.
Efter § 92 indsættes:
Ȥ 92
a. Finanstilsynet fastsætter nærmere regler for
investeringsforeningers og afdelingers placering af midler i
finansielle instrumenter, herunder hvilke betingelser det enkelte
finansielle instrument skal opfylde, og hvilke foranstaltninger
foreningen skal iværksætte, inden foreningen placerer
midler i et konkret finansielt instrument. Finanstilsynet
fastsætter ligeledes regler for, hvilke kriterier et indeks
skal opfylde, hvis det skal indgå i en investeringsforenings
eller en afdelings investeringspolitik, og hvilke foranstaltninger
foreningen skal iværksætte, inden foreningen placerer
midler i overensstemmelse med sammensætningen af et
indeks.«
9. I
§ 105, stk. 1 og 2, ændres »§ 87,
stk. 5« til: »§ 87,
stk. 4«.
10. I
§ 107, stk. 1,
ændres: »§ 87« til:
»§ 87 a«.
11. I
§ 111, stk. 2, nr. 2,
ændres: »§ 87, stk. 1-4,« til:
»§ 87, stk. 1-3, og § 87
a«.
12. I
§ 119, stk. 4,
ændres »13 og 14« til: »14 og
18«.
13.
Efter § 122 indsættes:
Ȥ 122
a. Når en forening eller afdeling er erklæret
konkurs og staten har ydet garanti eller stillet midler til
rådighed, udarbejder Finanstilsynet en redegørelse for
forløbet op til konkursen. Redegørelsen skal blandt
andet beskrive Finanstilsynets rolle under dette forløb.
Stk. 2.
Finanstilsynet skal offentliggøre den i stk. 1
nævnte redegørelse. I forbindelse med
offentliggørelsen finder § 123 ikke anvendelse,
medmindre oplysningerne vedrører medlemsforhold eller
tredjemand, der er eller har været involveret i forsøg
på at redde den pågældende forening eller
afdeling.«
14.§ 123 affattes
således:
Ȥ 123. Finanstilsynets
ansatte er under ansvar efter straffelovens
§§ 152-152 e forpligtet til at hemmeligholde
fortrolige oplysninger, som de får kendskab til gennem
tilsynsvirksomheden. Det samme gælder personer, der
udfører serviceopgaver som led i Finanstilsynets drift, og
eksperter, der handler på tilsynets vegne. Dette gælder
også efter ansættelses- eller kontraktforholdets
ophør.
Stk. 2. Samtykke
fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke
de i stk. 1 nævnte personer til at videregive fortrolige
oplysninger.
Stk. 3. Stk. 1
finder dog ikke anvendelse på oplysninger i sager om
1) god skik, jf.
§ 18 og bekendtgørelser udstedt i medfør af
§ 18, stk. 2,
2)
afgørelser vedrørende vedtægtsændringer,
jf. § 23, stk. 2,
3)
afgørelser vedrørende foreningers administrative og
regnskabsmæssige praksis, forretningsgange og
kontrolprocedurer, jf. § 37,
4) forbud mod at
opkræve dobbeltgebyr, jf. § 49,
5) pligten til at
indberette fejlberegninger, jf. § 48, stk. 6,
6) afholdelse af
udgifter i forbindelse med udstedelse af andele gennem en
værdipapircentral, jf. § 51, stk. 1 og 2,
7) prospekter og
bekendtgørelser om prospekter, jf. § 74,
8)
offentliggørelse af emissions- og indløsningspriser,
jf. § 77,
9) inddragelse af
investeringsforeningers, specialforeningers og hedgeforeningers
tilladelse, jf. § 81, stk. 2,
10) foreningers
placering af midler, jf. kapitel 13, 14 og 15,
11) overskridelse
af risikoprofil, risikopolitik og risikorammer, jf. § 114
d, stk. 1 og 2,
12) pligten til at
offentliggøre hedgeforeningens eller afdelingens indre
værdi, jf. § 114 d, stk. 3,
13) pligten til at
underrette navnenoterede medlemmer, jf. § 114 d,
stk. 4,
14) pligten til at
indberette overskridelser, jf. § 114 e, stk. 2,
15) pligten til at
underrette medlemmer om overskridelse af risikorammer, jf.
§ 114 e, stk. 4,
16) pligten til at
beskrive kollektive investeringsordninger i et regelsæt, jf.
§ 115, stk. 3,
17) udbudsdokument,
jf. § 115, stk. 4,
18) andre
kollektive investeringsordningers dokumenter, jf. § 115,
stk. 6, og
19) pligten til at
indberette fejlberegninger, jf. § 115, stk. 7.
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at
Finanstilsynet af egen drift videregiver fortrolige oplysninger i
summarisk eller sammenfattende form, når hverken den enkelte
forening eller dens medlemmer kan identificeres.
Stk. 5. Fortrolige
oplysninger kan videregives under en civil retssag, når en
forening eller afdeling er erklæret konkurs, og såfremt
oplysningerne ikke vedrører medlemsforhold eller tredjemand,
der er eller har været involveret i forsøg på at
redde foreningen eller afdelingen.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at fortrolige
oplysninger videregives til:
1) Fondsrådet
henholdsvis Finanstilsynet og Det Finansielle
Virksomhedsråd.
2) Andre offentlige
myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet, i forbindelse
med efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold
omfattet af straffeloven eller tilsynslovgivningen.
3) Vedkommende
minister som led i dennes overordnede tilsyn.
4) Administrative
myndigheder og domstole, som behandler afgørelser, der er
truffet af Finanstilsynet.
5) Folketingets
Ombudsmand.
6) En
parlamentarisk kommission nedsat af Folketinget.
7)
Undersøgelseskommissioner nedsat ved lov eller i henhold til
lov om undersøgelseskommissioner.
8) Folketingets
stående udvalg vedrørende en forenings eller afdelings
generelle økonomiske forhold, for så vidt angår
krisehåndtering af foreninger, når der træffes
beslutning om, hvorvidt staten skal yde garanti eller stille midler
til rådighed. Tilsvarende gælder i forbindelse med den
parlamentariske kontrol i sager omfattet af 1. pkt.
9) Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen.
10) Interessenter,
herunder myndigheder, involveret i forsøg på at redde
en kriseramt forening eller afdeling, under forudsætning af
at modtagerne af oplysninger har behov herfor.
11) Skifteretten og
andre myndigheder, der medvirker ved foreningens likvidation,
konkursbehandling eller lignende procedurer, samt personer, der er
ansvarlige for den lovpligtige revision af en forenings regnskaber,
under forudsætning af at modtagerne af oplysninger har behov
herfor til varetagelse af deres opgaver.
12) Danmarks
Nationalbank, udenlandske centralbanker, Det Europæiske
System af Centralbanker samt Den Europæiske Centralbank i
deres egenskab af pengepolitisk myndighed, under forudsætning
af at oplysningerne er nødvendige for dem til opfyldelse af
deres lovbestemte opgaver, herunder udførelse af
pengepolitik, overvågning af betalings- og
værdipapirhåndteringssystemer samt varetagelse af det
finansielle systems stabilitet.
13) En institution,
der forestår clearing af værdipapirer eller penge,
såfremt det er nødvendigt for at sikre, at
institutionen reagerer behørigt på misligholdelser
eller potentielle misligholdelser på det marked, hvor
institutionen er ansvarlig for clearingen.
14) Finansielle
tilsynsmyndigheder i andre lande inden for Den Europæiske
Union eller i lande, som Fællesskabet har indgået
aftale med på det finansielle område, der har ansvaret
for tilsyn med investeringsinstitutter, finansielle virksomheder,
finansieringsinstitutter eller med kapitalmarkederne og organer,
der medvirker ved finansielle virksomheders og
investeringsinstitutters likvidation, konkursbehandling eller
lignende procedurer, samt personer, der er ansvarlige for den
lovpligtige revision af investeringsinstituttets regnskaber, under
forudsætning af at modtagerne af oplysninger har behov herfor
til varetagelsen af deres opgaver.
15) Organer i andre
lande inden for Den Europæiske Union eller i lande, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område, der har ansvaret for kontrol med
overholdelsen af reglerne for finansiel information fra udstedere
af værdipapirer, der er optaget på et reguleret
marked.
16) Ministre med
ansvar for den finansielle lovgivning i lande inden for Den
Europæiske Union eller i lande, som Fællesskabet har
indgået aftale med på det finansielle område, i
forbindelse med krisehåndtering af en forening.
17) Det
Europæiske Værdipapirtilsynsudvalg samt organer
etableret af dette udvalg, under forudsætning af at
modtagerne af oplysninger har behov herfor til varetagelsen af
deres opgaver.
18) Finansielle
tilsynsmyndigheder i lande uden for Den Europæiske Union, som
Fællesskabet ikke har indgået aftale med på det
finansielle område, der har ansvaret for tilsyn med
udenlandske investeringsinstitutter, finansielle virksomheder,
finansieringsinstitutter eller med kapitalmarkederne og organer,
der medvirker ved finansielle virksomheders og
investeringsinstitutters likvidation, konkursbehandling eller
lignende procedurer, samt personer, der er ansvarlige for den
lovpligtige revision af investeringsinstituttets regnskaber, jf.
dog stk. 10 og 11.
19) Revisortilsynet
og Revisornævnet til varetagelsen af deres opgaver.
Stk. 7. Alle, der i
henhold til stk. 5 og 6 modtager fortrolige oplysninger fra
Finanstilsynet, er med hensyn til disse oplysninger undergivet den
i stk. 1 omhandlede tavshedspligt.
Stk. 8. Fortrolige
oplysninger, som Finanstilsynet modtager, må kun anvendes i
forbindelse med tilsynshvervet, til pålæggelse af
sanktioner, eller hvis tilsynets afgørelse påklages
til højere administrativ myndighed eller indbringes for
domstolene.
Stk. 9. Adgangen
til udlevering af fortrolige oplysninger til Folketingets
stående udvalg i henhold til stk. 6, nr. 8, er
begrænset til dokumenter i sager, der er oprettet i
Finanstilsynet efter den 16. september 1995.
Stk. 10.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 18, kan alene ske
1) på
baggrund af en international samarbejdsaftale, og
2) under
forudsætning af at modtagerne mindst er underlagt en
lovbestemt tavshedspligt, der svarer til tavshedspligten i
medfør af stk. 1, og har behov for oplysningerne til
varetagelse af deres opgaver.
Stk. 11.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 18, af fortrolige oplysninger,
der hidrører fra lande inden for Den Europæiske Union
eller lande, som Fællesskabet har indgået aftale med
på det finansielle område, kan endvidere alene ske,
såfremt de myndigheder, som har afgivet oplysningerne, har
givet deres udtrykkelige tilladelse, og må udelukkende
benyttes til det formål, som tilladelsen
vedrører.«
§ 5
I lov om tilsyn med firmapensionskasser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1561 af 19. december 2007, som
ændret ved § 3 i lov nr. 515 af 17. juni 2008 og
§ 4 i lov nr. 517 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer:
1.§ 66 a affattes
således:
Ȥ 66
a. Finanstilsynets ansatte er under ansvar efter
straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til at
hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får kendskab til
gennem tilsynsvirksomheden. Det samme gælder personer, der
udfører serviceopgaver som led i Finanstilsynets drift, og
eksperter, der handler på tilsynets vegne. Dette gælder
også efter ansættelses- eller kontraktforholdets
ophør.
Stk. 2. Samtykke
fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke
de i stk. 1 nævnte personer til at videregive fortrolige
oplysninger.
Stk. 3. Stk. 1
finder dog ikke anvendelse på oplysninger i sager om
1) god
pensionskassepraksis i § 6 a, stk. 1, 1. pkt., og
bekendtgørelser om redelig forretningsskik og god praksis
udstedt i medfør af § 6 a, stk. 2, og
2) oplysninger, som
en pensionskasse skal give skriftligt til medlemmer og
pensionsmodtagere, jf. bekendtgørelser udstedt i
medfør af § 12 a.
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at
Finanstilsynet af egen drift videregiver fortrolige oplysninger i
summarisk eller sammenfattende form, når hverken den enkelte
pensionskasse eller dens medlemmer kan identificeres.
Stk. 5. Fortrolige
oplysninger kan videregives under en civil retssag, når en
pensionskasse er erklæret konkurs, og såfremt
oplysningerne ikke vedrører medlemsforhold eller tredjemand,
der er eller har været involveret i forsøg på at
redde pensionskassen.
Stk. 6.
Bestemmelsen i stk. 1 er ikke til hinder for, at fortrolige
oplysninger videregives til:
1) Det Finansielle
Virksomhedsråd.
2) Andre offentlige
myndigheder, herunder anklagemyndigheden og politiet, i forbindelse
med efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold
omfattet af straffeloven eller tilsynslovgivningen.
3) Vedkommende
minister som led i dennes overordnede tilsyn.
4) Administrative
myndigheder og domstole, som behandler afgørelser, der er
truffet af Finanstilsynet.
5) Folketingets
Ombudsmand.
6) En
parlamentarisk kommission nedsat af Folketinget.
7)
Undersøgelseskommissioner nedsat ved lov eller i henhold til
lov om undersøgelseskommissioner.
8) Folketingets
stående udvalg vedrørende en pensionskasses generelle
økonomiske forhold, for så vidt angår
krisehåndtering af pensionskasser, når der
træffes beslutning om, hvorvidt staten skal yde garanti eller
stille midler til rådighed. Tilsvarende gælder i
forbindelse med den parlamentariske kontrol i sager omfattet af 1.
pkt.
9) Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen.
10) Interessenter,
herunder myndigheder, involveret i forsøg på at redde
en kriseramt pensionskasse, under forudsætning af
at modtagerne af oplysninger har behov herfor.
11) Skifteretten og
andre myndigheder, der medvirker ved pensionskassens likvidation,
konkursbehandling eller lignende procedurer, samt personer, der er
ansvarlige for den lovpligtige revision af pensionskassens
regnskaber, under forudsætning af at modtagerne af
oplysninger har behov herfor til varetagelse af deres opgaver.
12) Institutioner,
der forvalter indskyder- eller investorgarantiordninger, under
forudsætning af at oplysningerne er nødvendige for, at
de kan udføre deres arbejde.
13) Danmarks
Nationalbank, udenlandske centralbanker, Det Europæiske
System af Centralbanker og Den Europæiske Centralbank i deres
egenskab af pengepolitisk myndighed, under forudsætning af at
oplysningerne er nødvendige for dem til opfyldelse af deres
lovbestemte opgaver, herunder udførelse af pengepolitik,
overvågning af betalings- og
værdipapirhåndteringssystemer samt varetagelse af det
finansielle systems stabilitet.
14) En institution,
der forestår clearing af værdipapirer eller penge,
såfremt det er nødvendigt for at sikre, at
institutionen reagerer behørigt på misligholdelser
eller potentielle misligholdelser på det marked, hvor
institutionen er ansvarlig for clearingen.
15) Finansielle
tilsynsmyndigheder i andre lande inden for Den Europæiske
Union eller i lande, som Fællesskabet har indgået
aftale med på det finansielle område, der har ansvaret
for tilsyn med pensionskasser, kreditinstitutter,
finansieringsinstitutter, forsikringsselskaber eller med
kapitalmarkederne og organer, der medvirker ved pensionskassers
likvidation, konkursbehandling eller lignende procedurer, samt
personer, der er ansvarlige for den lovpligtige revision af
pensionskassers regnskaber, under forudsætning af at
modtagerne af oplysninger har behov herfor til varetagelsen af
deres opgaver.
16) Organer i lande
inden for Den Europæiske Union eller i lande, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område, der har ansvaret for kontrol med
overholdelsen af reglerne for finansiel information fra udstedere
af værdipapirer, der er optaget på et reguleret
marked.
17) Ministre med
ansvar for den finansielle lovgivning i andre lande inden for Den
Europæiske Union eller i lande, som Fællesskabet har
indgået aftale med på det finansielle område, i
forbindelse med krisehåndtering af en pensionskasse.
18) Det
Europæiske Tilsynsudvalg for Forsikrings- og
Arbejdsmarkedspensionsordninger samt organer etableret af dette
udvalg, under forudsætning af at modtagerne af oplysninger
har behov herfor til varetagelsen af deres opgaver.
19) Finansielle
tilsynsmyndigheder i lande uden for Den Europæiske Union, som
Fællesskabet ikke har indgået aftale med på det
finansielle område, der har ansvaret for tilsyn med
pensionskasser, kreditinstitutter, finansieringsinstitutter,
forsikringsselskaber eller med kapitalmarkederne og organer, der
medvirker ved pensionskassers likvidation, konkursbehandling eller
lignende procedurer, samt personer, der er ansvarlige for den
lovpligtige revision af pensionskassers regnskaber, jf. dog
stk. 10 og 11.
20) Revisortilsynet
og Revisornævnet til varetagelsen af deres opgaver.
Stk. 7. Alle, der i
henhold til stk. 5 og 6 modtager fortrolige oplysninger fra
Finanstilsynet, er med hensyn til disse oplysninger undergivet den
i stk. 1 omhandlede tavshedspligt.
Stk. 8. Fortrolige
oplysninger, som Finanstilsynet modtager, må kun anvendes i
forbindelse med tilsynshvervet, til pålæggelse af
sanktioner, eller hvis tilsynets afgørelse påklages
til højere administrativ myndighed eller indbringes for
domstolene.
Stk. 9. Adgangen
til udlevering af fortrolige oplysninger til Folketingets
stående udvalg i henhold til stk. 6, nr. 8, er
begrænset til dokumenter i sager, der er oprettet i
Finanstilsynet efter den 16. september 1995.
Stk. 10.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 19, kan alene ske
1) på
baggrund af en international samarbejdsaftale, og
2) under
forudsætning af at modtagerne mindst er underlagt en
lovbestemt tavshedspligt, der svarer til tavshedspligten i
medfør af stk. 1, og har behov for oplysningerne til
varetagelse af deres opgaver.
Stk. 11.
Videregivelse efter stk. 6, nr. 19, af fortrolige oplysninger,
der hidrører fra lande inden for Den Europæiske Union
eller lande, som Fællesskabet har indgået aftale med
på det finansielle område, kan endvidere alene ske,
såfremt de myndigheder, som har afgivet oplysningerne, har
givet deres udtrykkelige tilladelse, og må udelukkende
benyttes til det formål, som tilladelsen
vedrører.«
2.
Efter § 66 c indsættes:
Ȥ 66
d. Når en pensionskasse er erklæret konkurs og
staten har ydet garanti eller stillet midler til rådighed,
udarbejder Finanstilsynet en redegørelse for forløbet
op til konkursen. Redegørelsen skal blandt andet beskrive
Finanstilsynets rolle under dette forløb.
Stk. 2.
Finanstilsynet skal offentliggøre den i stk. 1
nævnte redegørelse. I forbindelse med
offentliggørelsen finder § 66 a ikke anvendelse,
medmindre oplysningerne vedrører medlemsforhold eller
tredjemand, der er eller har været involveret i forsøg
på at redde den pågældende
pensionskasse.«
§ 6
I lov nr. 468 af 17. juni 2008 om godkendte
revisorer og revisionsvirksomheder (revisorloven) foretages
følgende ændring:
1. I
§ 54, stk. 2,
udgår »af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen«.
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2009, jf. dog stk. 2 og
3.
Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 1-5, 8, 9, 13 og 14, og § 3, nr. 1, 2,
4 og 7, træder i kraft den 21. marts 2009 med virkning for
ansøgninger modtaget i Finanstilsynet efter denne dato.
Stk. 3. Lovens
§ 2 træder i kraft den 21. december 2009.
§ 8
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Lovens
§§ 1, 3 og 4 kan helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. Lovens
§§ 5 og 6 kan helt eller delvis sættes i kraft
for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.
Officielle noter
1) Loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv
2004/113/EF af 13. december 2004 om gennemførelse af
princippet om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse
med adgang til og levering af varer og tjenesteydelser, (EU-Tidende
2004 nr. L 373, s. 37), dele af Kommissionens direktiv 2007/16/EF
af 19. marts 2007 om gennemførelse af Rådets direktiv
85/611/EØF om samordning af love og administrative
bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering i
værdipapirer (investeringsinstitutter) med hensyn til
afklaring af bestemte definitioner, (EU-Tidende 2007 nr. L 79, s.
11) og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/44/EF af
5. september 2007 om ændring af Rådets direktiv
92/49/EØF og direktiv 2002/83/EF, 2004/39/EF, 2005/68/EF og
2006/48/EF, hvad angår procedurereglerne og kriterierne for
tilsynsmæssig vurdering af erhvervelser og forøgelse
af kapitalandele i den finansielle sektor, (EU-Tidende 2007 nr. L
247, s. 1) (kapitalandelsdirektivet).