L 89 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om miljøbeskyttelse. (Udarbejdelse af grønt
regnskab m.v.).
Fremsat den 11. december 2008 af
miljøministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Udarbejdelse af grønt regnskab
m.v.)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 509 af 17. juni
2008, foretages følgende ændringer:
1.§ 35 a affattes
således:
»§ 35 a.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
listevirksomheder periodisk skal udarbejde et grønt regnskab
med oplysninger om virksomhedens miljøforhold. Ministeren
kan herunder fastsætte regler om
1) hvilke
listevirksomheder, der skal udarbejde et grønt regnskab,
2) udarbejdelsen,
formen og indholdet af det grønne regnskab, herunder
hyppigheden for opdatering af oplysninger i regnskabet,
3) procedurer for
udarbejdelsen af det grønne regnskab, herunder om
anmeldepligt, kvalitetssikring og -vurdering af visse
miljøoplysninger i regnskabet, fristerne herfor samt pligt
for virksomhederne til at opbevare miljøoplysninger og
relevant materiale i tilknytning hertil i et nærmere angivet
tidsrum, og
4) indsendelse og
offentliggørelse af det grønne regnskab, herunder
formkrav og frister herfor.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kvalitetsvurderingen af visse miljøoplysninger i det
grønne regnskab kan varetages af private
certificeringsorganer. De private certificeringsorganer skal
være akkrediteret til at certificere en virksomheds
miljøledelsessystem.
Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
virksomheder, der ikke er forpligtet til at indsende et
grønt regnskab, frivilligt kan indsende og få
offentliggjort et grønt regnskab.
Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at ministeren
som tvangsmiddel kan pålægge ugentlige eller
månedlige tvangsbøder til bestyrelsen, direktionen
eller et tilsvarende ledelsesorgan for en listevirksomhed, der
undlader at indsende grønt regnskab.
Stk. 5. Uanset
bestemmelserne i kapitel 9 er tilsynsmyndigheden ikke forpligtet
til at påse overholdelsen af regler udstedt i medfør
af stk. 1-4, bortset fra virksomhedernes pligt til at lade
regnskabet kvalitetsvurdere efter regler, udstedt i medfør
af stk. 1, nr. 3.«
2.
Efter § 35 a indsættes:
»§ 35
b. Miljøministeren kan til opfyldelse af
internationale forpligtelser fastsætte regler om pligt for
virksomheder til at
1) afgive
miljøoplysninger, og om formen herfor,
2) opbevare
miljøoplysninger og relevant materiale i tilknytning hertil
i et nærmere angivet tidsrum, og
3)
offentliggøre miljøoplysninger.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at ministeren
som tvangsmiddel kan pålægge ugentlige eller
månedlige tvangsbøder til bestyrelsen, direktionen
eller et tilsvarende ledelsesorgan i en virksomhed, der undlader at
afgive eller offentliggøre oplysninger, der er omfattet af
regler, udstedt i medfør af stk. 1, eller af regler i
EU-forordninger.«
3. I
§ 110, stk. 3,
indsættes efter »35 a«: », § 35
b«.
§ 2
Miljøministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
|
INDHOLDSFORTEGNELSE |
|
1. | Indledning | |
2. | Baggrunden for lovforslaget | |
3. | Gældende ret | |
4. | Lovforslagets formål og
hovedindhold | |
5. | Den forventede udmøntning af
lovforslagets hjemler | |
| 5.1 | Grundmodel og
miljøledelsesmodel | |
| 5.2 | Digitalisering | |
| 5.3 | Listen over regnskabspligtige
virksomheder | |
| 5.4 | Elementer i det grønne
regnskab | |
| 5.5 | Oplysningskrav og form for den
treårige miljøberetning | |
| 5.6 | Oplysningskrav og form for den
årlige miljødatarapport | |
| 5.7 | Rapporteringsperiode - herunder
sammenhæng til årsregnskabsloven | |
| 5.8 | Anmeldelse og indberetning | |
| 5.9 | Kvalitetsvurdering - valg af kompetent
myndighed eller organ | |
| 5.10 | Offentliggørelse og
håndhævelse | |
6. | Forholdet til lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter | |
7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | |
8. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | |
9. | Administrative konsekvenser for
borgere | |
10. | Miljømæssige
konsekvenser | |
11. | Forholdet til EU-retten | |
12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | |
13. | Sammenfattende skema | |
1. Indledning
Med lovforslaget får miljøministeren bemyndigelse
til at fastsætte nærmere regler om udarbejdelse af
grønt regnskab med henblik på at gennemføre en
forenkling og modernisering. Herudover foreslås en udvidet
bemyndigelse til at fastsætte regler om pligt for
virksomheder til at afgive, opbevare og offentliggøre
miljøoplysninger til opfyldelse af internationale
forpligtelser for virksomheders miljørapportering.
2. Baggrunden for lovforslaget
Det grønne regnskab har siden indførelsen i 1995
haft til formål at skabe offentlighed omkring virksomhedernes
miljøarbejde og at bidrage til virksomhedernes fokus
på dette arbejde.
Med lov nr. 258 af 18. april 2001 blev der skabt regler til at
styrke dialogen mellem tilsynsmyndighed og virksomhed og til, at
Danmark kan leve op til EU-Kommissionens beslutning om et
europæisk register over forurenende stoffer (EPER).
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.
Miljøministeren nedsatte i efteråret 2002 et
udvalg (Virksomhedsudvalget) med repræsentanter fra
Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening,
Landbrugsraadet, Dansk Industri, CO-Industri, Danmarks
Naturfredningsforening, Finansministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet og Miljøstyrelsen. Det fik til opgave at
se på mulighederne for at forenkle procedurerne omkring den
miljømæssige regulering af virksomhederne.
Udvalget afgav sin rapport i 2003. Heri anbefalede udvalget
blandt andet, at løbende rapporteringskrav, som f.eks. det
grønne regnskab, skal koordineres og tilrettelægges
så enkelt og effektivt som muligt, så virksomhederne
belastes mindst muligt, samtidig med at myndighedernes og
offentlighedens behov for oplysninger bliver opfyldt.
Økonomi- og Erhvervsministeriets måling af
administrative byrder for erhvervslivet (AMVAB) fra 2005 viser, at
reglerne om grønne regnskaber er blandt de ti mest
byrdefulde for det private erhvervsliv i Miljøministeriet.
Samtidig er den eksisterende ordning meget ressourcekrævende
for Miljøstyrelsen.
Miljøministeren nedsatte derfor i foråret 2006 et
udvalg, der skulle komme med anbefalinger til, hvordan reglerne om
grønne regnskaber kunne moderniseres og forenkles.
Udvalget skulle både vurdere, i hvilket omfang de
gældende regler lever op til deres formål og hvordan
Danmark kan leve op til fremtidige europæiske krav til
virksomhedernes rapportering om miljøforhold til et
europæisk forureningsregister. Hertil kommer en
undersøgelse af potentialet for administrative lettelser,
forskellige mulige fremgangsmåder ved anmeldelse,
rapportering m.v. samt fordele og ulemper ved en fremtidig digital
rapportering af grønne regnskaber.
Udvalget skulle inddrage både eksisterende og ny viden i
arbejdet, komme med forslag til initiativer, der kunne sikre en
bred drøftelse af udvalgets ideer, og sørge for, at
synspunkter fra andre kredse indgik i arbejdet, samt vurdere
relationerne til andre relevante regler om finansielle
årsregnskaber og EU's frivillige miljøledelsessystem
EMAS.
Udvalget offentliggjorde i juni 2007 en undersøgelse af
effekterne af de grønne regnskaber i den nuværende
form. Den viser, at effekterne især er blevet set internt i
virksomhederne, og at effekterne især kan findes blandt den
fjerdedel af de omfattede virksomheder, som er overvejende positive
over for det grønne regnskab, men som ikke har et
miljøledelsessystem.
Undersøgelsen viste endvidere, at studerende og
forskere, myndigheder og til dels interesseorganisationer på
miljøområdet via regnskaberne får et overordnet
billede af virksomhedens miljøforhold og -indsats, men at
der generelt er ret begrænset efterspørgsel fra de
potentielle brugere af regnskaberne. Der ses med andre ord en
begrænset anvendelighed af de grønne regnskaber i
deres nuværende form, og alle miljømæssige
gevinster på det nuværende grundlag synes for tiden at
være opnået.
3. Gældende ret
Reglerne om grønt regnskab blev indført i 1995
som en ny § 35 a i miljøbeskyttelsesloven
(lov nr. 403 af 15. juni 1995, Folketingstidende 1994-95: 2270,
2790, 5760, 5943; A 1677; B 574). Den nuværende
formulering af § 35 a blev gennemført med lov
nr. 258 af 18. april 2001 (Folketingstidende 2000-01: 577, 5358,
5854; A 1225; B 653; C 439).
Der er udstedt en bekendtgørelse, nr. 1515 af 14.
december 2006 om visse listevirksomheders pligt til at udarbejde
grønt regnskab, med mere detaljerede regler om udarbejdelse,
indsendelse og offentliggørelse af det grønne
regnskab. Endvidere har Miljøstyrelsen udsendt vejledning
nr. 2/2003 om udarbejdelsen af det grønne regnskab.
Reglerne i den gældende § 35 a
pålægger en række virksomheder en gang
årligt at indsende et grønt regnskab til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen sammen med tilsynsmyndighedens udtalelse om
regnskabet med henblik på offentliggørelse i
CVR-registret. Regnskabet skal omfatte:
- Basisoplysninger,
herunder oplysninger om virksomhedens ejerforhold,
miljøbetydende aktiviteter og miljøgodkendelser.
- Ledelsens
redegørelse for miljøpolitik, væsentlige
miljøpåvirkninger, miljømål og
-resultater, virksomhedens indsats i forhold til
leverandører, medarbejderinddragelse og
vilkårsovertrædelser, samt oplysning om
arbejdsmiljømæssige risici, væsentlige klager og
evt. afvigelser i forhold til seneste regnskab mm.
- Oplysninger om
miljøforhold i form af forbrug af energi, vand og
råvarer, forurenende stoffer, der indgår i
produktionen, og som udledes til omgivelserne eller udsendes fra
virksomheden med produkterne og affaldet, volumen af
røggasser og spildevand, affaldsproduktion og
håndtering, støj, støv og lugtforhold samt om
udviklingen i miljøforholdene gennem de sidste fem
år.
- Et resume af
virksomhedens egenkontrol.
I praksis er det grønne regnskab et papirregnskab,
hvilket svækker udbredelsespotentialet og muligheden for at
anvende oplysninger på tværs af regnskaberne.
I lovforslaget om grønne regnskaber fra 1995 blev det
lagt til grund, at regnskabspligten skulle gælde for
virksomheder, der kunne betegnes som »større og
miljøtunge« på grund af deres størrelse
og miljømæssige påvirkning af det ydre
miljø. Denne afgrænsning blev fastholdt i 2001. Der
henvises til Folketingstidende 1994-95: 2270, 2790, 5760, 5943;
A 1677; B 574 og Folketingstidende 2000-01: 577, 5358,
5854; A 1225; B 653; C 439.
Koncerner kan i dag udarbejde et samlet grønt regnskab
for hele koncernen, idet der dog skal ske særskilt
rapportering for hver enkelt virksomhed i koncernen, der skal
udarbejde et grønt regnskab. Der skal blandt andet
rapporteres om basisoplysninger, miljøforhold, klager,
vilkårsovertrædelser og egenkontrol.
Bekendtgørelsen om grønne regnskaber
fastsætter også en række krav om formen af
oplysningerne, herunder at de skal være forståelige for
en fagligt ikke-kyndig læser. Der skal som udgangspunkt
bruges absolutte tal, men visse tal kan indekseres. Sker dette,
skal det oplyses i det grønne regnskab.
Tilsynsmyndigheden efter miljøbeskyttelsesloven
kvalitetsvurderer udvalgte oplysninger i det grønne regnskab
på baggrund af det kendskab, myndighederne i forvejen har til
virksomhederne, og kommer med en udtalelse om, hvorvidt
oplysningerne er korrekte og fyldestgørende. Hvis
oplysningerne ikke vurderes at være tilfredsstillende, skal
der være en dialog mellem myndigheden og virksomheden herom,
inden myndigheden afgiver den endelig udtalelse.
EMAS-registrerede virksomheder, der skal aflægge
grønt regnskab, kan lade deres verificerede
EMAS-redegørelse træde i stedet for det grønne
regnskab, og de skal ikke indhente en myndighedsudtalelse, men blot
indsende redegørelsen til tilsynsmyndigheden til
orientering.
Virksomheder, der ikke har pligt til at aflægge
grønt regnskab, kan vælge at gøre det
frivilligt. Regnskabet skal i så fald være i
overensstemmelse med bekendtgørelsens krav.
Reglerne om grønt regnskab bidrager til Danmarks
opfyldelse af artikel 5 i konventionen om borgernes
miljørettigheder (Århuskonventionen), konkret
udmøntet i Protokol af 21. maj 2003 om et register over
udledning og overførsel af forureningsstoffer
(PRTR-protokollen) og PRTR-forordningen, Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 166/2006 af 18. januar 2006 om
oprettelse af et europæisk register over udledning og
overførsel af forurenende stoffer og om ændring af
Rådets direktiv 91/689/EØF og 96/61/EF (EU-Tidende,
nr. L 33, side 1).
Danmark er blandt andet forpligtet til at opbygge et
internetbaseret offentligt tilgængeligt forureningsregister
med oplysning om bestemte udledninger og affaldsmængder fra
konkrete virksomheder og sende oplysningerne til EU, hvor de
offentliggøres i et fælleseuropæisk
register.
Efter protokollen skal oplysningerne rapporteres for den
enkelte virksomhed og samles i et nationalt dansk
forureningsregister. Forordningen forudsætter dette arbejde
gennemført, hvorefter det påhviler medlemsstaterne at
sende oplysningerne frem til det europæiske PRTR-register.
Til opfyldelse af denne forpligtelse lægger
Miljøstyrelsen udvalgte oplysninger fra de grønne
regnskaber ind i det nationale forureningsregister og
vidererapporterer dem til EU's forureningsregister.
De supplerende regler til PRTR-forordningen om rapportering i
Danmark findes i dag i bekendtgørelse nr. 132 af 7. februar
2007 om et register over udledning og overførsel af
forurenende stoffer (PRTR). PRTR-bekendtgørelsen giver
mulighed for at aflevere PRTR-oplysningerne i anden nærmere
angiven form, herunder i det grønne regnskab eller en
EMAS-redegørelse.
PRTR-forordningen og -protokollen indeholder en liste over 91
konkrete stoffer, som skal rapporteres, hvis udledninger enten i
luftform eller via spildevand overskrider den angivne
tærskelværdi for det enkelte stof.
Affald rapporteres samlet som årlige mængder, og
opdeles på farligt og ikke-farligt affald.
Udledning til jord er også rapporteringspligtigt, men
denne form benyttes ikke i Danmark, bortset fra nedsivning af
spildevand, som ikke er omfattet af
rapporteringsforpligtelsen.
Det skal fremgå, om data er målt, beregnet eller
anslået, samt hvilken konkret analyse eller beregningsmetode,
der er brugt til at opgøre udledningerne og
affaldsmængderne.
Rapporteringen til PRTR-registrene er årlig og
følger kalenderåret. Endvidere er der krav om, at
baggrundsinformation, beregninger, måleresultater mv.
opbevares i mindst fem år på virksomheden.
Som udgangspunkt har virksomheden ansvaret for at sende
kvalitetssikrede oplysninger til den kompetente myndighed
(Miljøstyrelsen), som skal kvalitetsvurdere oplysningerne,
inden de offentliggøres og sendes videre til EU.
Alle IPPC-virksomheder (industrivirksomheder og husdyrbrug) er
omfattet af kravet om at rapportere til PRTR-registrene. Hertil
kommer blandt andet spildevandsrenseanlæg, fiskeopdræt,
skibsværfter, træimprægneringsanlæg og
minedrift. PRTR-forordningen og -protokollen stiller således
også krav til virksomheder, som ikke er listevirksomheder, og
som dermed ikke er omfattet af kravet om grønt
regnskab.
Det vurderes, at ca. 300-400 af de ca. 650 bestående
industrivirksomheder, der er omfattet af IPPC-direktivet, jf. bilag
1 til bekendtgørelse nr. 1640 af 13. december 2006 om
godkendelse af listevirksomheder
(godkendelsesbekendtgørelsen), som senest ændret ved
bekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2008, har så
store udledninger eller affaldsmængder, at de skal rapportere
i henhold til PRTR-forordningen og -protokollen.
4. Lovforslagets formål og
hovedindhold
Lovforslaget har med baggrund i udvalgsarbejdet til
formål at styrke fokus på virksomhedernes frivillige
miljøindsats og samtidig at modernisere og forenkle de
grønne regnskaber. Det forventes, at lovforslaget vil
bidrage til følgende:
- Øget
støtte til, at den enkelte virksomhed i frivillighed kan
bidrage til en ansvarlig vækst. Dette gælder
særligt virksomheder, der ikke allerede arbejder systematisk
med deres miljøindsats. Det er tanken, at virksomhederne
fremover i det grønne regnskab formulerer en fremadrettet
politik, mål og indsats på området, hvilket skal
bidrage til, at regnskaberne får øget relevans for den
del af offentligheden, som interesserer sig for det forebyggende
miljøarbejde. Samtidig bør der være mindre
fokus på spørgsmål, som kun har betydning for
virksomhedens lokalmiljø.
- Det skal i
højere grad være muligt for den enkelte virksomhed at
tilpasse fokus i sit grønne regnskab til det, der er
væsentligt på den enkelte virksomhed og for
virksomhedens interessenter. Det er derfor tanken at reducere
omfanget af formkrav og lignende til det grønne regnskab,
så virksomhederne får større fleksibilitet med
hensyn til regnskabets indhold og udseende. Dette skal være
særligt tydeligt for virksomheder, der har gjort en
særlig indsats for at bringe sig på forkant med
miljøarbejdet.
- Regnskaberne skal
bidrage til virksomhedernes opfyldelse af forpligtelserne i
PRTR-protokollen. PRTR-protokollen blev i 2006 udmøntet i
PRTR-forordningen. Det er således tanken, at de krav,
virksomhederne skal opfylde i forbindelse med det grønne
regnskab, kommer til at omfatte de oplysninger, som skal anvendes i
forbindelse med PRTR-forordningen. Hermed forebygges krav om
dobbeltrapportering på området. Det letter de
administrative byrder og øger virksomhedernes oplevelse af
indsatsens relevans.
- Der skal ske en
digitalisering af de grønne regnskaber. Dette skal
især ske af hensyn til en øget tilgængelighed og
værdi af de grønne regnskaber for brugerne og for at
skabe grundlag for, at virksomhederne i videst muligt omfang kan
undgå dobbeltrapportering. Digitaliseringen vil også
bidrage til, at arbejdet med opfyldelse af PRTR-forpligtelserne
sker mere effektivt, end hvis oplysningerne indberettes på
papir.
Samlet set skal de grønne regnskaber have til
formål at understøtte de større og
miljøtunge virksomheders fokus på egne
miljøforhold og på stadige miljøforbedringer
samt at sikre offentlighedens adgang til viden herom. Samtidig skal
fokus på anvendelighed og reel nytteværdi
øges.
Offentligheden, herunder særligt virksomhedernes
interessenter, skal have nem og gratis adgang til gennemskuelig og
relevant information via internettet om virksomhedens
miljøforhold og om dens indsats på
miljøområdet. Oplysningerne skal være til stede
i en sammenhæng, hvor brugeren vil lede efter oplysning om
virksomhedernes miljøforhold.
Den gældende lovbestemmelse om regnskabets
aflæggelse, offentliggørelse, tilsynsmyndighedens
udtalelse og samordning med de finansielle regnskaber for
virksomheden (§ 35 a) stemmer ikke overens med de
konkrete elementer i den modernisering og forenkling af de
grønne regnskaber, som ønskes gennemført.
Samtidig er detaljerne i blandt andet det digitale
rapporteringssystem fortsat under udvikling.
Den foreslåede § 35 a er derfor opbygget som
en bemyndigelse til ministeren til at fastsætte regler om
indholdet i og formen af det grønne regnskab, om
kvalitetssikring og -vurdering samt for procedurer og frister i
forbindelse hermed, herunder hyppigheden for opdatering af
oplysningerne. Miljøministeren får endvidere
bemyndigelse til at fastsætte, hvilke listevirksomheder der
har pligt til at udarbejde grønt regnskab
Bestemmelsen foreslås også at bemyndige ministeren
til at fastsætte regler om, at kvalitetsvurderingen af visse
miljøoplysninger i det grønne regnskab kan varetages
af private akkrediterede certificeringsorganer. Herudover omfatter
forslaget til § 35 a bemyndigelse til at fastsætte
bestemmelser om frivillige grønne regnskaber og om
håndhævelse ved hjælp af
tvangsbøder.
Med udgangspunkt i den foreslåede § 35 a vil
bemyndigelsen blive udmøntet i en bekendtgørelse, der
skal erstatte den nuværende bekendtgørelse nr. 1515 af
14. december 2006 om visse listevirksomheders pligt til at
udarbejde grønt regnskab.
Det er tanken at samle reglerne i PRTR-bekendtgørelsen
og reglerne om grønne regnskaber i én
bekendtgørelse. Det vil lette de administrative byrder for
virksomhederne og ventes at øge respekten for
rapporteringen.
Det foreslås, at det grønne regnskab skal
bestå af:
- basisoplysninger,
der skal tjene til identifikation af virksomheden,
- en årlig
miljødatarapport for den enkelte virksomhed, der som minimum
omfatter de oplysninger, som kræves i medfør af
PRTR-forordningen og -protokollen, og
- en treårig
miljøberetning, der skal præsentere ledelsens
engagement i de enkelte virksomheders eller den samlede koncerns
miljøarbejde og give et overblik over miljøpolitik,
miljømål, indsats og resultater for væsentlige
ressource- og miljømæssige forhold.
Der tænkes indført en frivillig model (herefter
benævnt miljøledelsesmodellen) som kan vælges af
virksomheder med et certificeret miljøledelsessystem (enten
EMAS eller den internationale standard DS/EN ISO 14001). Kravene
under miljøledelsesmodellen vil så vidt muligt tage
udgangspunkt i den dokumentation, kommunikation og kontrol, som en
certificering af miljøledelsessystemer
forudsætter.
Det foreslås, at den kvalitetsvurdering af oplysninger,
som skal gennemføres for at opfylde kravene i
PRTR-forordningen, skal foretages af tilsynsmyndigheden efter
miljøbeskyttelsesloven. Virksomheder omfattet af
miljøledelsesmodellen vil dog kunne vælge, at
vurderingen i stedet foretages af deres EMAS- eller
ISO-verifikator.
Virksomhederne skal anvende et digitalt
indrapporteringssystem, når det er til rådighed.
I alt ca. 700 virksomheder er vurderet til at være de
miljømæssigt mest betydende listevirksomheder. Det er
tanken, at de skal være omfattet af pligten til at
aflægge grønt regnskab, der dermed omfatter alle
i-mærkede listepunkter på bilag 1 i
godkendelsesbekendtgørelsen. Hertil kommer yderligere fem
listepunkter, hvor virksomhederne vurderes at have en tilsvarende
miljømæssig betydning og dermed offentlig
interesse.
Miljøstyrelsen har foretaget en overordnet
økonomisk vurdering, der viser, at de planlagte
ændringer af reglerne om grønne regnskaber vil
reducere virksomhedens administrative byrder med mellem 25 og
50 %, afhængig af om virksomheden vælger
grundmodellen eller miljøledelsesmodellen.
Den nye § 35 b skal sikre bemyndigelse til
også ved fremtidige initiativer på EU-niveau og ved
andre internationale aftaler at kunne forlange miljødata af
samme karakter som oplysningerne i PRTR-registret fremsendt af
virksomhederne, uden at dette skal ske som led i reglerne om
grønne regnskaber.
Digitaliseringen af de grønne regnskaber skal bidrage
til at optimere og strømline regnskaberne.
Digitaliseringsarbejdet er sat i gang, og forventes at kunne
køre parallelt med udarbejdelsen af bekendtgørelsen.
Blandt andet af hensyn til dette arbejde foreslås det, at
miljøministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Af konkrete lettelser ved digitalisering kan nævnes
muligheden for, at virksomhederne i stedet for at anmelde, at de
skal udarbejde grønt regnskab, benytter
Miljøministeriets eksisterende edb-system for
listevirksomheder som redskab for sin anmeldelse, således at
registreringen af virksomheden sker ved kommunerne og
miljøcentrene i forbindelse med arbejdet med
miljøgodkendelser.
Det nøjagtige indhold og formen af de grønne
regnskaber skal drøftes nærmere med de interesserede
parter. På baggrund af disse drøftelser
fastsættes de nærmere bestemmelser i
bekendtgørelsen.
Formkrav vil blandt andet afhænge af muligheden for at
trække data og miljøoplysninger via eksisterende
datasystemer (f.eks. stamoplysninger fra Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens CVR-register, Fødevarestyrelsens
Gødnings- og Husdyrindberetning, Energistyrelsens
Kvoteregister m.v.), således at dobbeltrapportering kan
undgås og konsistensen mellem data i de forskellige databaser
bibeholdes. Desuden forventes EU-Kommissionen ultimo 2008 at
præsentere sine krav i forbindelse med indrapportering til
PRTR-registeret.
Miljøstyrelsen arbejder på at skabe
løsninger, der kan lade flest mulige oplysninger fra
grønne regnskaber indgå i anden rapportering til EU,
for eksempel som følge af Rådets direktiv 96/61/EF om
integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening
(EU-Tidende nr. L 257 side 26) som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF (EU-Tidende
nr. L 156 side 17), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/87/EF (EU-Tidende nr. L 275 side 32), Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 1882/2003 (EU-Tidende L 284 side 1) og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 166/2006
(EU-Tidende L 33 side 1) (IPPC-direktivet), hvor
rapporteringskravene for tiden er under revision.
Miljøministeriet vurderer endelig, at det samlede
regelsæt vil være af en detaljeringsgrad, som ikke
egner sig til lovform. Den forventede udmøntning af
bemyndigelserne er beskrevet nedenfor i afsnit 5, men det er valgt
ikke at konkretisere reglerne i lovforslaget, idet det
løbende vil være nødvendigt at tilpasse
reglerne i takt med udbygningen af det digitale grundlag for
Miljøstyrelsens arbejde og i forhold til nye
rapporteringskrav m.v., primært fra EU.
Lovforslaget skal også skabe hjemmel til at kunne
fastsætte regler om at indhente oplysninger fra virksomheder,
der i fremtiden bliver omfattet af andre rapporteringsforpligtelser
i forbindelse med international regulering, for eksempel
EU-direktiver eller PRTR-protokollen.
Lovforslagets indhold, og især den efterfølgende
detailregulering ved en ny bekendtgørelse, vil følge
flertalsindstillingerne i "Rapport fra Udvalget om modernisering af
reglerne om grønne regnskaber", som blev offentliggjort i
februar 2008. Hertil kommer, at Miljøministeriet i det
kommende arbejde vil sætte fokus på virksomhedernes
opfølgning og forbedring af den del af deres
godkendelsesgrundlag, som udgør brugen af den bedst
tilgængelige teknik, BAT. Der henvises i øvrigt til
afsnit 5.5.
5. Den forventede udmøntning
af lovforslagets bemyndigelser
Nedenfor beskrives de enkelte elementer i de forventede
kommende regler, som udstedes efter lovforslagets bemyndigelse. Som
nævnt ovenfor vil disse dog kunne blive ændret i takt
med nye eller ændrede krav i internationale aftaler eller
EU-regler, ligesom reglerne fremover vil kunne udvikle sig, alt
efter hvad der findes hensigtsmæssigt, herunder i lyset af
den digitale udvikling.
5.1 Grundmodel og
miljøledelsesmodel
Virksomheder, der har gjort en særlig indsats for at
bringe sig på forkant med miljøarbejdet, skal
mødes med færre og mere fleksible krav. Der arbejdes
derfor på at etablere en frivillig miljøledelsesmodel,
som kan vælges af virksomheder med et certificeret
miljøledelsessystem. Disse virksomheder har haft en
uafhængig tredjepart til at kontrollere, at de arbejder
systematisk og struktureret med miljøforbedringer, hvilket
sikrer kvalitet og fokus på de mål, der også
ligger bag tanken med de grønne regnskaber.
Kravene til miljøledelsesmodellen vil så vidt
muligt tage udgangspunkt i den dokumentation, kommunikation og
kontrol, som en certificering af et miljøledelsessystem
stiller krav om. De konkrete forskelle mellem kravene til
virksomheder omfattet af miljøledelsesmodellen og til
virksomheder omfattet af grundmodellen omtales i afsnit 5.5 og 5.6
nedenfor.
I dag findes to certificerede miljøledelsesordninger:
Den globale miljøledelsesstandard EN-DS/ISO 14001 og
EMAS-forordningen, som er suppleret med bekendtgørelse nr.
896 af 10. oktober 2001 om organisationers frivillige deltagelse i
en fællesskabsordning for miljøledelse og
miljørevision (EMAS).
I alt omkring 800 organisationer i Danmark er omfattet af
EN-DS/ISO 14001. En organisation kan omfatte flere virksomheder, og
dermed flere af de enheder, som skal rapportere
miljøoplysninger til PRTR-registrene.
Hver enkelt organisation får mindst én gang
årligt kontrolleret af en uafhængig tredjepart, at de
arbejder systematisk og struktureret med miljøledelse og
miljøforbedringer. Organisationerne er i dag kun forpligtet
til at offentliggøre deres miljøpolitik efter
EMAS-forordningen.
Der er godt 110 EMAS-registrerede organisationer i Danmark,
svarende til i alt ca. 300 virksomheder. EMAS-virksomheder skal
udarbejde en offentligt tilgængelig redegørelse. Den
kan offentliggøres digitalt, men skal udkomme i trykt form
hvert tredje år. Data om virksomhedens miljøindsats og
resultater skal dog opdateres og offentliggøres hvert
år. Verifikator skal bekræfte redegørelsen,
inden den sendes til registreringsmyndigheden
(Miljøstyrelsen) og offentliggøres.
5.2 Digitalisering
Som et led i den generelle effektivisering og en mere digital
offentlig sektor er det også tanken, at der skal ske en
digitalisering af de grønne regnskaber.
Digitaliseringen vurderes ikke at ville give virksomhederne
væsentlige administrative lettelser på kort sigt, men
den vil medvirke til at give dem en mere entydig adgang til det
offentlige og til at skabe det nødvendige grundlag for at
minimere dobbeltrapportering og sikre adgang til visse
informationer på tværs af myndighederne. Samtidig vil
en digitalisering af de grønne regnskaber øge
værdien heraf ved at forbedre brugernes adgang til og
muligheder for at anvende oplysningerne.
Udarbejdelsen af den digitale løsning er en meget
væsentlig og udfordrende administrativ opgave, hvor der vil
blive lagt vægt på, at løsningen kan
understøtte virksomhedernes arbejdsgange og integreres med
andre offentlige systemer, og at den er brugervenlig.
5.3 Listen over regnskabspligtige
virksomheder
Det er tanken, at afgrænsningen af virksomheder, der
skal udarbejde grønt regnskab, fortsat skal ske med fokus
på de miljømæssigt mest betydende virksomheder,
hvor der også må forventes at være størst
interesse for offentligheden i at få indsigt. Herudover skal
afgrænsningen ske under hensyntagen til PRTR-kravene.
Efter de gældende regler har ca. 1.000 virksomheder
pligt til at udarbejde grønt regnskab. Heraf er omkring 700
omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1, der
omfatter alle IPPC-virksomheder (de i-mærkede virksomheder
på godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1) samt andre
større miljøbetydende virksomheder. Hertil kommer ca.
300 virksomheder på godkendelsesbekendtgørelsens bilag
2 (og dermed omfattet af det forenklede godkendelsessystem).
Det er tanken at reducere antallet af virksomheder med pligt
til at udarbejde grønt regnskab til de ca. 700 virksomheder,
der er omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1.
Pligten til at aflægge grønt regnskab vil dermed
omfatte alle listepunkter, som i dag er i-mærket, samt
yderligere fem listepunkter på
godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1, hvor virksomhederne
vurderes at have en tilsvarende miljømæssig betydning
og dermed offentlig interesse.
De ca. 700 virksomheder er typisk både omfattet af
godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1 og kravet om
rapportering til PRTR-registrene, så de vurderes at
være kernegruppen af virksomheder, der skal udarbejde
grønt regnskab.
5.4 Elementer i det grønne
regnskab
Et grønt regnskab vurderes at have størst
anvendelses- og informationsværdi, hvis det som i dag
består af en kombination af systematisk og årligt
indsamlede og bearbejdede miljødata og en beretning, der kan
sætte disse data i perspektiv. Beretningen tænkes som
noget nyt kun at skulle udgives hvert tredje år.
De konkrete miljøoplysninger er et vigtigt grundlag i
forbindelse med virksomhedens prioriteringer og beslutninger om
iværksættelse af konkrete miljøindsatser, og
beretningen kan belyse spørgsmål om virksomhedens
miljøstrategier og hjælpe til at fortolke data.
Hovedparten af de forhold, som ledelsens beretning omfatter,
ændres typisk ikke væsentligt fra år til
år. En frekvens på tre år vurderes derfor at
være tilstrækkelig til at bidrage til fremdrift i
virksomhedernes miljøindsats. Den svarer til gyldigheden af
et EN-DS/ISO 14001-certifikat, det maksimale interval for en samlet
EMAS-verifikation og den maksimale frekvens for samlet tilsyn
på godkendelsespligtige virksomheder. Miljødata
bør derimod forsat kræves oplyst årligt i
overensstemmelse med PRTR-kravene.
Et grønt regnskab forventes fremover at skulle
bestå af følgende elementer:
- Basisoplysninger,
der skal tjene til identifikation af virksomheden (den enkelte
virksomhed samt eventuelle koncerntilhørsforhold) og den
eller de brancher, virksomheden tilhører.
- En
miljøberetning, der skal præsentere ledelsens
engagement i den enkelte virksomheds eller koncernens
miljøarbejde og give et overblik over miljøpolitik,
miljømål, indsats og resultater for væsentlige
ressource- og miljømæssige forhold.
Miljøberetningen fremsendes kun hvert tredje år.
- En årlig
miljødatarapport for den enkelte virksomhed, der som minimum
skal omfatte PRTR-oplysninger.
Det er tanken, at miljøberetningen i væsentligste
omfang skal kunne aflægges på koncernniveau, hvorimod
rapportering af krævede miljøoplysninger
(PRTR-oplysninger) skal ske for hvert anlægsområde
for sig i overensstemmelse med PRTR-forordningens krav.
5.5 Oplysningskrav og form for den
treårige miljøberetning
De gældende krav til ledelsens redegørelse i det
grønne regnskab for virksomheder, der ikke indsender
EMAS-redegørelse, fokuserer ikke specielt på at
få præsenteret en samlet helhed og strategi for
virksomhedens miljøindsats. Der er et potentiale for at
øge det strategiske fokus ved at forudsætte en
miljøstrategi, som skal reflekteres i den treårige
miljøberetning. Kravene hertil tænkes at skulle
være i overensstemmelse med, hvad EN-DS/ISO-standarden og
EMAS-forordningen fastsætter med hensyn til udformning og
dokumentation, således at alle virksomheder skal
fremlægge en samlet miljøstrategisk indsats, uanset om
de er omfattet af grundmodellen eller
miljøledelsesmodellen.
Den treårige miljøberetning tænkes at
skulle omfatte en redegørelse for
- virksomhedens
miljøpolitik, herunder en redegørelse for
virksomhedens (koncernens) løbende miljøteknologiske
forbedringer,
- virksomhedens
væsentligste miljøpåvirkninger samt
virksomhedens overvejelser om, hvordan disse
miljøpåvirkninger kan reduceres,
- virksomhedens
miljømål i forhold til væsentlige
miljøpåvirkninger og
- virksomhedens
indsats og resultater, sammenholdt med dens
miljømål.
Miljøberetningen kan derved medvirke til, at
virksomhederne holder sig orienteret om ny teknologi. Viden om ny
teknologi kan give virksomhederne et grundlag til at vurdere, om
der i driften er potentiale for miljøforbedringer, som kan
indarbejdes i virksomhedens strategiske
miljømål.
Efter godkendelsesbekendtgørelsens bilag 3, punkt G 21,
skal virksomheder, omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens
bilag 1, i deres ansøgning om miljøgodkendelse
redegøre for deres valg af teknologi. De skal også
begrunde, hvorfor den valgte teknologi må anses som den bedst
tilgængelige teknik.
Efter den gældende lovs § 41 kan
bestående virksomheder med de begrænsninger, der
følger af den otteårige retsbeskyttelse og
proportionalitetsprincippet, pålægges krav om at
investere i ny og bedre teknologi, såfremt virksomhedens
drift er baseret på forældet teknologi. For de
i-mærkede virksomheder (IPPC-virksomhederne) gælder
særligt, at miljøgodkendelserne til disse virksomheder
skal revideres løbende og mindst hvert 10. år med
henblik på at ajourføre godkendelserne, således
at virksomhedernes drift fortsat er baseret på den bedste
tilgængelige teknik.
Kravene til den treårige miljøberetning må
forventes at anspore virksomhederne til at være mere
opsøgende i forhold til ny viden indenfor
miljøteknologi, således at denne viden kan indgå
i virksomhedens strategiske miljøovervejelser både
på kort og langt sigt. De vil samtidig forbedre
myndighedernes arbejde i forbindelse med revision af
bestående miljøgodkendelser, idet virksomhedens egne
overvejelser og forberedelser kan udgøre et væsentligt
bidrag til en konstruktiv dialog om nye krav til virksomheden,
ligesom miljøberetningerne vil kunne bruges i
europæisk sammenhæng til at forbedre niveauet for den
bedst tilgængelige teknik. Forslaget er i overensstemmelse
med IPPC-direktivet, der pålægger myndighederne
løbende at holde kontakt til virksomhederne med henblik
på at fremme anvendelse af ny teknologi.
For EMAS-virksomheder vil EMAS-redegørelsen træde
i stedet for en selvstændig miljøberetning.
ISO-virksomhederne kan være nødt til at generere
oplysningerne på baggrund af flere forskellige dokumenter fra
deres EN-DS/ISO 14001-system.
Nøgletal kan gøre det nemmere at vurdere den
reelle udvikling på den konkrete virksomhed. Derfor er det
tanken, at virksomheder uden certificerede
miljøledelsessystemer også skal redegøre for
udviklingen i væsentlige virksomhedsspecifikke
nøgletal for udvalgte miljøforhold.
5.6 Oplysningskrav og form for den
årlige miljødatarapport
For så vidt angår miljødatadelen må
PRTR-kravene anses som et minimum for væsentlige udledninger
og affaldsdata. Set i den enkelte virksomheds perspektiv vil
forbrug af energi, vand og øvrige ressourcer og
råvarer ofte indgå i virksomhedens væsentlige
miljøforhold ud over PRTR-kravene.
Kravene til oplysninger i miljødatarapporten skal
tilskynde virksomheder på grundmodellen til at arbejde
systematisk med deres miljøindsats, og de skal omfatte
færre krav til virksomheder med certificeret
miljøledelse.
Alle rapporteringspligtige virksomheder på grundmodellen
forventes derfor pålagt årligt at indberette
miljødata om væsentligt forbrug af råvarer,
energi m.v., væsentlige udledninger og affaldsmængder.
Virksomheder, der er omfattet af miljøledelsesmodellen,
forventes kun at skulle indrapportere PRTR-oplysninger.
5.7 Rapporteringsperiode - herunder
sammenhæng til årsregnskabsloven
Virksomhederne kan have forskellige ønsker til, hvilke
perioder miljøberetningen og miljødatarapporten skal
omfatte, og ikke alle har interesse i at skulle følge
perioden for deres finansielle regnskabsår, sådan som
det kræves i dag.
Årsregnskabslovens krav om miljøoplysninger
fokuserer på finansielle risici på
miljøområdet. Herudover er det frivilligt for
virksomhederne at anvende det grønne regnskab som en
supplerende beretning til deres finansielle regnskab. Derfor er der
ikke andre begrundelser for at fastholde sammenhængen til
denne lov end den rent administrative, at Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen på baggrund af registreringer af perioden
for det finansielle årsregnskab i dag rykker for manglende
grønne regnskaber. Denne begrundelse forventes at falde bort
med digitaliseringen af de grønne regnskaber, og det
forventes derfor indført, at virksomhederne selv skal kunne
fastlægge, hvilke perioder de rapporterer for inden for de
kadencer, der er redegjort for ovenfor.
PRTR-data skal efter PRTR-forordningen afgives for et
kalenderår ad gangen. Hvis virksomheden ønsker at
benytte en anden regnskabsperiode end kalenderåret, må
det derfor fremgå af regnskabet, hvilke data der afgives som
PRTR-data, og hvordan disse tal er fremkommet.
5.8 Anmeldelse og indberetning
Det er hensigten at udnytte fordelene ved en digital
løsning i forbindelse med anmeldelse og indberetning af det
grønne regnskab, således at der etableres en mere
entydig indgang til det offentlige, for eksempel via
»virk.dk«.
Virksomhederne skal fortsat anmelde og vedligeholde
oplysninger om deres grønne regnskab inden for givne
frister. Flere oplysninger findes allerede hos myndighederne i
CVR-registeret og de kommunale og statslige tilsynssystemer. Derfor
vil der med et centralt anmeldelsessted kun være behov for at
supplere og vedligeholde de oplysninger, som er specifikke for
grønne regnskaber. Dette vil lette virksomhedernes
administrative byrder og øge fokus på
miljøindsatsen.
5.9 Kvalitetsvurdering - valg af
kompetent myndighed eller organ
Efter PRTR-forordningen skal de kompetente myndigheder
kvalitetsvurdere PRTR-oplysningerne. Miljøstyrelsen er
udpeget som kompetent myndighed i Danmark for implementering af
PRTR-protokollen og rapportering af PRTR-data til EU. Efter
forordningen kan medlemsstaterne udpege andre end myndigheder som
kompetent organ.
Det er tanken, at tilsynsmyndigheden efter
miljøbeskyttelsesloven fremover kun skal vurdere kvaliteten
af den del af de fremsendte miljødata, der er
PRTR-oplysninger. Dette skal ligesom efter forordningen navnlig ske
med hensyn til deres fuldstændighed, konsistens og
troværdighed. Myndigheden udarbejder på baggrund heraf
en standardiseret erklæring, der skal offentliggøres
sammen med PRTR-oplysningerne. Denne erklæring sendes i
udkast til virksomheden, hvis den er negativ, således at
denne kan få mulighed for at fremkomme med sine
bemærkninger hertil og indarbejde nødvendige
ændringer i miljødatadelen.
Tilsynsmyndighedens erklæring skal udformes på
grundlag af kendskabet til virksomheden, herunder oplysninger
modtaget ved godkendelses- og tilsynsarbejde, fra virksomhedens
egenkontrol eller fra virksomhedens EMAS- eller ISO-arbejde.
Myndigheden skal altså fortsat ikke foretage yderligere
undersøgelser for at kunne afgive erklæringen.
Når en virksomhed er omfattet af
miljøledelselsesmodellen, har virksomheden mulighed for at
kunne overlade til det certificeringsorgan, der certificerer
virksomhedens miljøledelsessystem, at varetage
tilsynsmyndighedens opgaver. Der er således tale om at
lægge en myndighedsopgave ud til en privat organisation. Det
kræver særskilt bemyndigelse, som foreslås
tilvejebragt med den foreslåede nye § 35 a,
stk. 2.
Alt i alt vil der blive tale om kvalitetsvurdering af
færre oplysninger, end der stilles krav om i de
nugældende regler. Til gengæld stilles mere specifikke
krav til denne vurdering.
Ud over virksomhedens kvalitetssikring og
kvalitetsvurdering ved tilsynsmyndighederne eller
det certificerende organ, vil en digital indberetning også
kunne bidrage til en validering, for eksempel ved sammenligninger
med normalniveauer eller tidligere indberettede data.
Virksomhederne kan selvfølgelig derudover altid lade deres
oplysninger revidere af en ekstern sagkyndig.
5.10 Offentliggørelse og
håndhævelse
Offentliggørelse af de grønne regnskaber skal i
så høj grad som muligt imødekomme de
forskellige brugeres tilgang og behov. De grønne regnskaber
skal derfor kunne findes på virksomhedens hjemmeside,
når virksomheden har en sådan, og
Miljøstyrelsens hjemmeside, præsenteret i en
miljømæssig kontekst med flere søgemuligheder.
Hertil kommer, at miljødata bliver offentliggjort i det
nationale PRTR-register og EU's register. En digital løsning
vil også kunne gøre det muligt at finde de
grønne regnskaber via CVR-registeret i tilknytning til de
øvrige offentligt tilgængelige selskabsoplysninger og
det finansielle regnskab.
I forbindelse med kravet om offentliggørelse af
oplysninger kan der fastsættes krav om indeksering af data,
som kan holdes fortrolige efter lovgivningen om offentlighed i
forvaltningen.
Det er tanken, at håndhævelsen af reglerne om
grønt regnskab tillægges Miljøstyrelsen, som
dels er ansvarlig for at videresende de indsamlede data til det
europæiske PRTR-register, dels modtager de treårige
miljøberetninger.
6. Forholdet til lov om retssikkerhed
ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter
§ 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter finder anvendelse
på de oplysningspligter om miljødata, som lovforslaget
omfatter, fra det tidspunkt, hvor der foreligger en "konkret
mistanke". I disse tilfælde vil pligten til at afgive
oplysninger, der kan benyttes mod virksomheden i strafferetlig
sammenhæng, ophøre med at gælde.
Det vil være tilfældet, når myndigheden har
en konkret mistanke om et strafbart forhold, også selv om
forholdet endnu ikke er anmeldt til politiet, eller der endnu ikke
er truffet beslutning herom, forudsat at oplysningerne kan have
betydning for bedømmelsen af den formodede
lovovertrædelse. Der henvises i øvrigt til
Miljøstyrelsens vejledning nr. 7/2005 om anvendelse af
retssikkerhedsloven på miljøområdet.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har i sig selv ingen konsekvenser, da der er tale
om bemyndigelser.
Etablering af en digital løsning for de grønne
regnskaber med tilretning af eksisterende systemer anslås at
koste samlet set 6 mio. kr. i udviklingsomkostninger samt en
løbende skønnet udgift til drift og vedligeholdelse
af edb-systemet på 10 % af investeringerne, svarende til
600.000 kr. om året. Hertil kommer et halvt
årsværk pr. år i Miljøstyrelsen til
udviklingsarbejdet i perioden 2008-2010.
Desuden forudses en engangsudgift, dels til en vejledning om
de grønne regnskaber, dels til undersøgelse og evt.
udvikling af redskaber til den ordning, hvor certificeringsorganer
kan kvalitetsvurdere PRTR-data. Disse mulige udgifter anslås
til samlet ca. 0,5 mio. kr. samt et anslået tidsforbrug
på omkring 0,1 årsværk i statslige
administrationsomkostninger til løbende vedligeholdelse af
edb-systemet efter 2010.
Samlet set vurderes en digital indberetningsløsning at
indebære et mindre administrativt arbejde i staten som
helhed, idet indscanningen af de grønne regnskaber hos
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fjernes og fremsendelse af rykkere
til virksomheder, som ikke fremsender grønt regnskab
automatiseres, samt at den manuelle gennemgang af grønne
regnskaber og indtastning af PRTR-data i Miljøstyrelsen
undgås. Samlet set svarer disse opgaver til omkring et
årsværk.
Når udviklingen og etableringen af digitaliseringen af
de grønne regnskaber er afsluttet i 2010, forventes en
samlet besparelse for staten på ca. 300.000 kr. årligt
fra 2011 og fremefter.
Etablering af den digitale løsning finansieres via
Virksomhedsordningen 2007 og 2008. Denne ordning har til
formål at understøtte virksomhedernes udvikling af
miljøfremmende indsatser ved at styrke rammevilkårene
for virksomhedernes miljøforhold, fremme en bæredygtig
udvikling, sikre en effektiv gennemførelse af EU-regulering
og andre internationale forpligtelser og forenkle virksomhedernes
miljøforvaltning.
Beregningerne er lavet under forudsætning af, at ca. 700
virksomheder vil blive omfattet af pligten til at udarbejde
grønt regnskab.
Staten vil være tilsynsmyndighed for omkring 350
virksomheder med pligt til at udarbejde grønt regnskab, og
kommunerne for den anden halvdel. Tilsynsmyndighedens
nuværende opgave, i form af udarbejdelse af udtalelser til de
grønne regnskaber, indgår som en integreret del af
godkendelses- og tilsynsarbejdet.
Hvis udtalelsen fremover alene skal omfatte en
kvalitetsvurdering af PRTR-data, vil omfanget af oplysninger, som
tilsynsmyndigheden skal vurdere, blive væsentligt reduceret,
også selv om der kan forventes en beskeden stigning i
mængden af PRTR-data i forhold til de bestående
datakrav.
8. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
En udmøntning af lovforslagets bemyndigelser vil
medføre en række administrative besparelser for
virksomhederne. Der ligger især væsentlige
administrative besparelser i forslagene om færre og mere
fleksible oplysningskrav ved certificeret miljøledelse og
reduceret rapporteringshyppighed. Dertil kommer de betydelige
administrative besparelser for de virksomheder, som undtages fra
pligten til at udarbejde grønt regnskab.
Digitaliseringen af de grønne regnskaber vil kunne
bidrage yderligere i forhold til indsatsen for at sikre
overensstemmelse til andre rapporteringskrav rettet imod
virksomhederne og skabe fundamentet for at dobbeltrapportering kan
undgås. I forhold til PRTR-rapporteringen vil
digitaliseringen medvirke til, at virksomhederne ikke
efterfølgende skal kvalitetssikre de tal,
Miljøstyrelsen manuelt indtaster og rapporterer videre til
EU.
Miljøstyrelsen har på baggrund af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens AMVAB-måling fra 2005 foretaget et groft
skøn over de potentielle administrative besparelser
forbundet med lovforslaget. De tyder på, at ændringerne
vil betyde en besparelse for den enkelte virksomhed på mellem
25 og 50 %, afhængig af om virksomheden vælger
grundmodellen eller miljøledelsesmodellen for det
grønne regnskab.
De samlede administrative besparelser for alle private
regnskabspligtige virksomheder kan komme op på omkring 60 %
(svarende til knap 29 mio. kr.) årligt. Dette tal
dækker både besparelserne for den enkelte virksomhed i
forbindelse med moderniseringen og forenklingen samt de samlede
besparelser, når antallet af regnskabspligtige virksomheder
reduceres med 300.
Skønnet forudsætter, at de nye regler er
indarbejdet hos virksomhederne, at omkring 175 virksomheder er
omfattet af miljøledelsesmodellen, at virksomhedens
omkostninger forbundet med at indføre og drive et
certificeret miljøledelsessystem ikke er medregnet, at 70 %
af de regnskabspligtige virksomheder er private, og at
digitaliseringen medfører et automatisk genbrug af
virksomhedernes basisoplysninger.
9. Administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Det grønne regnskab har blandt andet til formål
at søge virksomhedernes miljøpåvirkninger bragt
ned. Både ældre og nyere undersøgelser af
effekterne af de grønne regnskaber dokumenterer, at
virksomhedernes arbejde hermed har givet resultat.
Miljøforbedringerne ses typisk inden for energi-, vand-
og råvareforbrug samt affaldshåndtering. Det er typisk
sket hos de virksomheder, der ikke har miljøledelse, men som
er positivt indstillet over for arbejdet med grønt
regnskab.
Fastholdelse af kravet om grønne regnskaber vurderes
derfor i sin helhed at være berettiget for at fastholde
virksomhederne på deres grønne ansvar med stadige
miljøforbedringer til følge.
Med det grønne regnskabs fokus på
miljøforbedringer og virksomhedens interessenter som
følge af lovforslaget, skønnes virksomhedernes
arbejde at blive påvirket positivt, ikke mindst fordi
virksomhederne vil opfatte ændringerne som rimelige i
modsætning til de tidligere mere specifikke og formelle
regler med mindre fokus på virksomhedens interessenter.
Den foreslåede fokusering på ca. 700 virksomheder,
der er omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1,
samt de specifikke krav til oplysninger i regnskabet, vurderes ikke
at give anledning til positive eller negative
miljømæssige konsekvenser i sig selv. Allerede
indvundne miljøforbedringer opgives næppe igen,
ressourcebesparelser og omhyggelig affaldshåndtering har ofte
positive økonomiske konsekvenser, og de regnskabspligtige
virksomheder er i alle tilfælde omfattet af
miljøbeskyttelseslovens regler om godkendelse og tilsyn,
hvortil kommer, at den øgede fokus på en
miljøstrategi for virksomheden kan føre til
frivillige miljøforbedrende tiltag.
For de ca. 300 virksomheder, der er omfatte af
godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2, hvor pligten til at
udarbejde grønt regnskab falder bort, kan lovændringen
medføre, at eventuelle positive miljømæssige
konsekvenser udebliver, fordi det grønne regnskab ikke
længere er pligtigt for virksomheden. Virksomheder, der er
interesserede i miljøarbejde, skal dog fortsat have mulighed
for at udarbejde et frivilligt grønt regnskab. Indholdet af
et sådant regnskab vil fortsat skulle følge samme
regler som et regnskab, de regnskabspligtige virksomheder har pligt
til at udarbejde.
Miljøstyrelsen vurderer, at de navngivne stoffer i
PRTR-forordningen er relevante i
miljøbeskyttelsessammenhæng,
uanset om stoffet udledes over den tærskelværdi,
PRTR-forordningen angiver. Det vil derfor i forbindelse med den
nærmere udmøntning af reglerne om grønt
regnskab blive vurderet, om pligten til at rapportere udledning af
de nævnte stoffer skal være til stede uanset
mængden af det pågældende stof.
11. Forholdet til EU-retten
Der er ikke i EU-sammenhæng en pligt til at udarbejde
grønt regnskab som beskrevet i de foregående afsnit.
EU-retten stiller kun krav om rapportering af visse
miljødata, som angivet i PRTR-forordningen. Hertil kommer
EMAS-forordningen, som er frivillig for virksomhederne.
PRTR-forordningen stiller krav om indsamling og
offentliggørelse af kvalitetsvurderede data om udledning af
91 navngivne stoffer, hvor virksomhedens udledning overstiger
angivne tærskelværdier.
Efter PRTR-forordningens artikel 9 skal driftslederen på
den virksomhed, som er omfattet af rapporteringskravene i
forordningen, sikre kvaliteten af de oplysninger, der bliver
rapporteret.
De kompetente myndigheder skal herefter vurdere kvaliteten af
de data, som fremsendes. Miljøstyrelsen vurderer, at denne
kvalitetsvurdering bedst kan gennemføres af
tilsynsmyndigheden eller det certificeringsorgan, som verificerer
virksomhedens redegørelser om EN-DS/ISO 14001 eller
EMAS.
For at sikre, at kravene i forbindelse med indrapporteringen
af PRTR-oplysninger samles på et sted, vil den
nuværende PRTR-bekendtgørelse blive integreret i den
nye bekendtgørelse om udarbejdelsen af grønt
regnskab.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været i høring hos
følgende organisationer m.v.:
3F, 92-gruppen for bæredygtig udvikling, Affald Danmark,
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Asfaltindustrien, Batteriforeningen,
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation,
Bilfærgernes Rederiforening,
Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord,
Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Byggesocietetet,
CO-Industri, Coop Danmark, DAKOFA, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Motorunion, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Private Vandværker, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Vindmølleforening, Dansk
Akustisk Selskab, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Autogenbrug, Dansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Center
for Byøkologi, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk Gartneri,
Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Gasteknisk A/S, Dansk Handel og
Service, Dansk Industri, Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk
Landbrug, Danske Maritime, Dansk Metal, Dansk
Navigatørforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk Standard, Dansk Textil og
Beklædning, Dansk Toksikologi Center, Dansk Transport og
Logistik, Danske Entreprenører, Miljøsektionen, Dansk
Fjernvarme, Danske Havne, Danske Læskedrikfabrikanter, Danske
Mejeriers Fællesorganisation, Danske Vognmænd, DANVA,
DASU, De Danske skytteforeninger, De Grafiske fag, De samvirkede
Købmænd, DELTA, Den Danske Dyrlægeforening, Det
danske Handelskammer, Det Norske Veritas, Det Økologiske
Råd, Dong Energy, ELFOR, Emballageindustrien,
Embedslægeforeningen, Energinet.dk, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, ESØ 901/S, Eurofins, FATCH,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finans Rådet,
FMK-Sekretariatet, Forbrugerrådet, FORCE Technology,
Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark, Foreningen af
Danske Brøndborere, Foreningen af danske
jordbrugskalkværker, Foreningen af danske
kraftvarmeværker, Foreningen af danske Privathavne,
Foreningen af Danske Varmforzinkere, Foreningen af
Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af Lystbådehavne i
Danmark, Foreningen af miljøakkrediterede
miljøcertifikatorer, Foreningen af miljømedarbejdere
i kommunerne, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
Vandværker i Danmark, Foreningen Dansk Skaldyrsopdræt,
Foreningen for Danmarks Fiskemel og Fiskeolieindustri, Forsikring
og Pension, Forskningscenter for Skov & Land,
Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening,
Genvindingsindustrien, Green Network, Greenpeace Danmark,
Grænseregion Syd, Grøn Livsstil, Grønne
familier, GTS - Godkendt Teknologisk Service, HTS, Handel,
Transport og Serviceerhvervene, Håndværksrådet,
Industriens Branchearbejdsmiljøråd,
Ingeniørforeningen i Danmark, International Transport
Danmark, Kalk- og Teglværksforeningen, KL,
Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekemi,
Kongelig Dansk Aeroklub, Kyst, Land & Fjord, Københavns
Havn, Landbrugets Rådgivningscenter,
Landbrugsraadet, Landdistrikternes
fællesråd, Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen
Praktisk Økologi, LIF Lægemiddelindustriforeningen,
LO, Mejeriforeningen, MINA, Mærsk Olie & Gas A/S, NOAH,
Oliebranchens Fællesrepræsentation, Parcelhusejernes
Landsorganisation, Plastindustrien i Danmark, Procesindustriens
Brancheforening (Dansk Industri), Rederiforeningen for mindre
skibe, Reno-Sam, Returbat, RUC, Rådet for Større
Badesikkerhed, Samvirkende Danske Turistforeninger, SMOK,
Spildevandsteknisk Forening, Teknologirådet, Teknologisk
Institut, Uniscrap, Vattenfall, Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening.
13. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for
stat: | Mindre besparelse i forbindelse med
PRTR-rapporteringen, som følger af overgangen til digital
rapportering | Ca. 6 mio. kr. (engangsbeløb), evt.
yderligere ca. 0,5 mio. kr. til udarbejdelse af vejledning
(engangsudgifter), samt ca. 0,6 mio. kr. i årlige
udgifter |
Kommuner og regioner: | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
stat: | Samlet besparelse på et
årsværk (svarende til 1 mio. kr. årligt), idet
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ikke længere skal scanne de
grønne regnskaber, eller udsende rykkere. Miljøstyrelsen undgår manuel
gennemgang og indtastning af grønne regnskaber til brug for
PRTR-rapportering | Projektstyring i forbindelse med udvikling
af edb-systemer i perioden 2008-2010 skønnes til 0,5
årsværk (svarende til 0,5 mio kr. årligt) Løbende vedligeholdelse af system,
svarende til 0,1 årsværk fra 2010 (svarende til 100.000
kr. årligt) |
Kommuner og regioner: | Ingen konsekvenser for regioner. Kommunerne vil opleve en administrativ
besparelse i forbindelse med kvalitetsvurderingen af de
grønne regnskaber, idet kommunerne fremover kun skal
kvalitetsvurdere miljødatadelen. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Knap 29 mio. kr. årligt | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Digital rapportering af miljødata i
stedet for manuel rapportering. Treårlig i stedet for
årlig miljøberetning. | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Øget anvendelighed af
miljømæssig viden, større synlighed af
virksomhedernes miljøindsats. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | EU-retten stiller kun krav om rapportering
af visse miljødata, som angivet i PRTR-forordningen. Hertil
kommer EMAS-forordningen, som er frivillig for
virksomhederne. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(Ad § 35 a, stk. 1)
Bestemmelsens første led svarer til den gældende
§ 35 a, stk. 1, 1. pkt.
Bestemmelsen bemyndiger i øvrigt miljøministeren
til at fastlægge den kreds af virksomheder, der skal
være omfattet af pligten til at udarbejde grønt
regnskab. Nedenfor redegøres for, hvorledes
udmøntningen forventes at ske.
Antallet af virksomheder, som har pligt til at føre
grønt regnskab, forventes indskrænket til de omkring
700 virksomheder på godkendelsesbekendtgørelsens bilag
1. De ca. 300 virksomheder på
godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2, som i dag er omfattet
af reglerne, foreslås fritaget for pligten til at udarbejde
grønt regnskab.
Omkring 650 af de 700 virksomheder er
»i-mærkede« virksomheder. De er omfattet af
IPPC-direktivet, og dermed også af PRTR-forordningen, hvor
rapporteringspligten dog er afhængig af fastsatte
tærskelværdier for udledninger og affaldsmængder
og ikke af antallet af ansatte. Allerede i dag skal i-mærkede
virksomheder udarbejde grønt regnskab. De resterende
virksomheder er godkendelsespligtige efter nationale danske
regler.
Fem listepunkter på bilag 1, som dækker de
resterende ca. 50 virksomheder, er ikke omfattet af
IPPC-direktivet. Det drejer sig om mindre metalstøberier,
virksomheder der smelter, støber og raffinerer andre
metaller end jern (herunder skrot og returgods),
tjæredestillationsanlæg, shredderanlæg og
forbrændingsanlæg, der forbrænder andet
ikke-farligt affald end dagrenovation. Virksomheder, der er
omfattet af disse fem listepunkter, foreslås også at
skulle have pligt til at udarbejde grønt regnskab.
Tre listepunkter på bilag 1:
fyrværkerivirksomheder, virksomheder, som producerer
genmodificerede organismer, samt visse virksomheder, der er
omfattet af kolonne 3 i bekendtgørelse nr. 1666 af 14.
december 2006 om kontrol med risikoen for større uheld med
farlige stoffer (risikobekendtgørelsen) foreslås
fritaget for pligten til at udarbejde grønt regnskab. Det
vurderes, at de forhold, som betinger, at virksomhederne er
medtaget på bilag 1, mest omhandler risikoen ved
virksomhedens aktiviteter og kun i mindre omfang deres
miljømæssige betydning.
Det er inden for bestemmelsens rammer muligt at undtage nogle
listevirksomheder fra pligten til udarbejdelse af grønt
regnskab. I dag er virksomheder med mindre end tyve ansatte
fritaget for pligten til at udarbejde grønt regnskab,
såfremt disse ikke er i-mærkede.
Bestemmelsen i den foreslåede § 35 a, stk. 1, nr.
2, bemyndiger ministeren til at fastsætte nærmere
regler om de grønne regnskabers udarbejdelse, form og
indhold, herunder hyppigheden for opdatering af oplysninger i
regnskabet.
I forhold til den gældende § 35 a,
stk. 1, 2. pkt., er bestemmelsen om »oplysninger om
inddragelse af medarbejderne og om væsentlige klager over
virksomheden« fjernet fra lovteksten, idet det er tanken, at
miljøberetningen i de grønne regnskaber fremover
udelukkende skal omhandle overordnede miljømæssige
spørgsmål.
Det er tanken, at det grønne regnskab fremover skal
opdeles i en basisdel med oplysninger,
der skal tjene til identifikation af virksomheden, og en miljøberetning der skal
præsentere ledelsens engagement i virksomhedens
miljøarbejde, og som mindst skal udarbejdes og indberettes
hvert tredje år for enten den enkelte virksomhed eller for
koncernen. Hertil kommer en årlig miljødatadel for den enkelte
virksomhed.
Det er også tanken, at kravene til grønne
regnskaber fra virksomheder med et certificeret
miljøledelsessystem (det vil sige enten EMAS eller EN-DS/ISO
14001) skal omfatte færre og mere fleksible krav.
Miljøberetningen skal give et overblik over
virksomhedens miljøpolitik, miljømål samt
indsats og resultater for væsentlige ressource- og
miljømæssige forhold. Hvis virksomheden har et
certificeret miljøledelsessystem, vil den kunne honorere
kravene til miljøberetningen ved at bruge oplysninger, der
allerede er registreret i forbindelse med
miljøledelsessystemet.
Er virksomheden EMAS-registreret, tænkes den rapport,
virksomheden skal udarbejde efter denne ordning
(EMAS-redegørelsen) som udgangspunkt at kunne erstatte
miljøberetningen i det grønne regnskab. Virksomheder
med EN-DS/ISO 14001 vil typisk skulle generere
miljøberetningen til det grønne regnskab på
baggrund af forskellige dokumenter fra ledelsessystemet, idet
EN-DS/ISO 14001-standarden ikke på samme måde som EMAS
har krav om at udarbejde og offentliggøre en samlet
beretning.
Øvrige virksomheder, der skal udarbejde grønt
regnskab, men som ikke har miljøledelse, tænkes
ligeledes at skulle fastlægge og opgøre de
nævnte parametre. Endvidere er det tanken, at virksomheder
uden certificeret miljøledelse i deres miljøberetning
tillige skal redegøre for udviklingen i væsentlige
virksomhedsspecifikke nøgletal for udvalgte
miljøforhold, udvalgt af den pågældende
virksomhed.
Det er tanken, at miljødatadelen skal omfatte en
tolvmåneders miljødataperiode, og at den for alle
virksomheder skal omfatte oplysninger om væsentlige
udledninger og affaldsmængder. For virksomheder, der ikke er
omfattet af et certificeret miljøledelsessystem,
tænkes miljødatadelen tillige at skulle indeholde
oplysninger om virksomhedens væsentlige forbrug af energi,
vand og råvarer.
Væsentlige udledninger og affaldsmængder
tænkes defineret ved hjælp af de oplysninger, som
kræves rapporteret efter PRTR-forordningen. Det vil sige
oplysninger om udledning af stoffer fra listen i PRTR-forordningens
bilag II og om affaldsmængder til genanvendelse,
forbrænding og deponering, om farligt og ikke-farligt affald,
om eksport af farligt affald og om udledninger og affald i
forbindelse med uheld.
PRTR-forordningen kræver, at oplysninger om udledninger
afgives, når de årlige udledninger overskrider
fastsatte tærskelværdier, og oplysningerne skal afgives
for hvert kalenderår. Ved at tage udgangspunkt i
PRTR-forordningen vil virksomhedernes fokus blive rettet mod de
væsentligste forurenende stoffer. Det kan især for
virksomheder, der ligger omkring tærskelgrænserne i
PRTR-forordningen, betyde en hjælp til miljøarbejdet.
Det vil i forbindelse med den nærmere udmøntning af
reglerne om grønt regnskab også blive vurderet, om
pligten til at rapportere udledning af de nævnte stoffer skal
være til stede uanset mængden af det
pågældende stof.
PRTR-data vil skulle indsendes i en form, så de
umiddelbart kan indgå i PRTR-registrene. Bemyndigelsen i
stk. 1, nr. 2, tænkes derfor blandt andet anvendt til at
fastsætte regler om, at data skal afleveres i et bestemt
format, herunder digitalt, og med oplysning om, hvorvidt data er
målt, beregnet eller anslået. Hvis virksomheden
vælger en anden periode end kalenderåret for
rapportering af miljødata, skal rapporteringen angive, hvad
der er PRTR-data, som efter PRTR-forordningen skal rapporteres for
et kalenderår ad gangen, således at de kan blive
rapporteret videre til det europæiske PRTR-register.
Det vil blive vurderet i forbindelse med de detaljerede regler
om det grønne regnskab, om EMAS-registrerede virksomheder i
stedet for særskilt indberetning af PRTR-data kan indsende
den årlige opdaterede EMAS-redegørelse, hvis alle
PRTR-data fremgår heri i den form, som kræves for at
kunne rapportere PRTR-data.
Der tænkes ikke fastsat særlige formkrav til
miljøberetningen, ud over en digital indberetning. Denne
indberetningsform vil blive udmøntet i samarbejde med de
berørte parter.
Ordlyden i den foreslåede § 35 a, stk. 1, nr. 3, er
ændret i forhold til den gældende
§ 35 a, stk. 2, således at de
nuværende ret detaljerede bestemmelser om
rapporteringsperiode, indsendelse, offentliggørelse og
tilsynsmyndighedens udtalelse erstattes af en mere overordnet,
generel hjemmel til at fastsætte regler om procedurer og
frister for udarbejdelse af grønt regnskab. Disse regler vil
blandt andet omfatte krav til virksomheders anmeldelse af, at de er
omfattet af pligten til at udarbejde grønt regnskab, hvilke
rapporteringsperioder virksomheden anvender, frister for anmeldelse
af ændringer heri, og forskellige andre
basisoplysninger.
De nugældende bestemmelser i stk. 2, 3. pkt.,
fastsætter, at tilsynsmyndigheden på baggrund af det
grønne regnskab afgiver en udtalelse, og det er fastsat i
den nugældende bekendtgørelse om grønne
regnskaber, hvad denne udtalelse skal omfatte. Det er tanken at
videreføre dette princip, dog således at der alene
skal ske en kvalitetsvurdering af miljødatadelen.
Denne vurdering skal navnlig fokusere på
fuldstændighed, konsistens og troværdighed af data,
således som det allerede gælder for virksomheder,
omfattet af PRTR-forordningen. Virksomheder med certificeret
miljøledelse kan vælge at lade vurderingen foretage af
det certificerende organ, som er akkrediteret til at certificere
virksomhedens miljøledelsessystem, jf. nærmere herom i
bemærkningerne til stk. 3. Der forventes ligeledes
fastlagt en pligt for virksomheden til selv at kvalitetssikre de
oplysninger, de rapporterer. Også denne pligt gælder
allerede for virksomheder, omfattet af PRTR-forordningen.
Bestemmelsen i den foreslåede § 35 a, stk. 1, nr. 4
giver miljøministeren mulighed for at fastsætte regler
om indsendelse og offentliggørelse, herunder formkrav og
frister.
Digitalisering af de grønne regnskaber tænkes at
skulle omfatte digital anmeldelse af stamoplysninger for de
virksomheder, der har pligt til at udarbejde grønt regnskab,
og indberetning af det grønne regnskab via et centralt
indberetningssted, som virk.dk, med et fast indberetningsformat for
PRTR-oplysningerne og forskellige hjælpefunktioner til
virksomhederne. Kun miljøberetningen og
miljødatadelen skal indberettes med faste intervaller, idet
basisoplysningerne genereres digitalt på baggrund af de
oplysninger, virksomhederne afgiver ved anmeldelsen til ordningen
og opdatering heraf. Der tænkes fastsat regler om, at
virksomhederne skal være forpligtet til at anvende den
digitale løsning, når den er etableret.
Herudover skal der være faciliteter til brug for
kvalitetsvurderingen af PRTR-oplysningerne samt en
præsentation af regnskaberne i en miljømæssig
kontekst, med fleksible præsentationsformer, der er
integreret med det nationale PRTR-register, så brugerne
nemmere kan finde de oplysninger, de ønsker. Samtidig
ønskes muligheden for at finde regnskaberne i CVR-registret
opretholdt.
Virksomheder, som ligger over
PRTR-tærskelværdierne for udledninger og
affaldsmængder, der skal rapporteres til PRTR-registrene, og
som vælger en rapporteringsperiode forskellig fra
kalenderåret, jf. bemærkningerne til stk. 1, nr.
2, vil ud over oplysningerne for den valgte miljødataperiode
under alle omstændigheder blive nødt til at opgive de
relevante PRTR-udledninger og -affaldsmængder for
kalenderåret. Bemyndigelsen i stk. 1, nr. 4, vil derfor
blandt andet også blive anvendt til at fastsætte regler
om, hvordan virksomhederne kan indberette de forskellige
data.
(Ad § 35 a, stk. 2)
Det er tanken, at virksomheder med et certificeret
miljøledelsessystem kan vælge at lade det
akkrediterede certificerende organ indtræde i
tilsynsmyndighedens sted, således at kvalitetsvurderingen af
miljøoplysninger, herunder miljødata, kan integreres
i det certificerende organs øvrige arbejde.
I dag er det muligt at få certificeret sit
miljøledelsessystem enten via en registrering under EMAS
eller via en certificering efter EN-DS/ISO 14001.
Afgrænsningen til disse certificeringsorganer er
begrundet i, at netop arbejdet med at kontrollere virksomhedernes
miljøledelsesarbejde forudsætter indsigt i og
kompetencer til at vurdere virksomhedernes miljøforhold.
Kontrollen af virksomhedernes miljøledelse omfatter blandt
andet virksomhedens miljødata og virksomhedens overholdelse
af relevante krav på miljøområdet.
Certificeringsorganerne på EMAS-registrerede
virksomheder har i forvejen til opgave at bekræfte den
årlige EMAS-redegørelse og herunder ved
stikprøver at verificere tallene i
miljøredegørelsen. ISO-standarden omfatter ikke
på samme måde bestemmelser, der sikrer, at data i
miljøledelsessystemet bliver opdateret en gang om
året.
(Ad § 35 a, stk. 3)
Bestemmelsen svarer i sit formål til den nuværende
§ 35 a, stk. 4. Bestemmelsen omfatter
også virksomheder, der ikke er godkendelsespligtige. Her
tænkes for eksempel på spildevandsanlæg, som
ifølge PRTR-forordningen skal rapportere til
PRTR-registrene.
(Ad § 35 a, stk. 4)
Bestemmelsen bemyndiger miljøministeren til at
pålægge tvangsbøder, svarende til den
gældende § 35 a, stk. 7, dog at
beføjelsen tillægges ministeren og ikke som hidtil
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Det er tanken at delegere denne
beføjelse til Miljøstyrelsen.
Modsat den gældene bestemmelse anføres der intet
om, at tvangsbøderne tillægges udpantningsret, idet
der p.t. er fremsat et lovforslag L 20 som
overflødiggør regler i særlovgivningen herom,
jf. Folketingstidende 2008-09, Tillæg A, 251, 464.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har overfor
Miljøstyrelsen oplyst, at den gældende hjemmel til at
pålægge tvangsbøder ikke har været
anvendt.
(Ad § 35 a, stk. 5)
Bestemmelsen svarer til den gældende
§ 35 a, stk. 3.
Til nr. 2
Den foreslåede § 35 b, stk. 1, skal
sikre, at myndighederne kan forlange indrapportering af
miljøoplysninger, så Danmark kan opfylde evt.
fremtidige internationale rapporteringsforpligtelser. Bestemmelsen
omfatter virksomheder i bred forstand, dvs. ikke kun
listevirksomheder, idet de internationale krav ikke
nødvendigvis afgrænses til de danske
listevirksomheder.
Begrebet miljøoplysninger skal forstås bredt.
Bemyndigelsen vil eksempelvis skulle anvendes, hvis
PRTR-protokollen udvides til at omfatte flere virksomhedstyper
eller stoffer uden at blive fulgt op af ændringer i EU's
PRTR-forordning. Tilsvarende kan der i forbindelse med
EU-direktiver og andre internationale aftaler opstå
situationer, hvor ministeren kan få brug for at indhente de
krævede oplysninger direkte fra virksomhederne. Endvidere
giver bestemmelsen mulighed for at stille krav om, hvor længe
virksomhederne skal opbevare relevante miljøoplysninger og
relevant materiale i tilknytning hertil. Endelig er der
bemyndigelse til at fastsætte regler om
offentliggørelse af miljøoplysninger.
Der findes flere regler i bekendtgørelser om
virksomheders indsendelse og opbevaring af oplysninger. Disse
regler er fastsat i medfør af andre bestemmelser i loven,
herunder § 7 a om egenkontrol. Det er ikke intentionen
med bestemmelsen at indskrænke anvendelsesområdet for
andre lignende regler i miljøbeskyttelsesloven, selvom der
muligvis kan være et vist overlap mellem bestemmelserne.
Bestemmelsen i § 35 b, stk. 1, foreslås for at
sikre bemyndigelse til at pålægge virksomheder at
indsende og opbevare miljøoplysninger og relevant materiale
i tilknytning hertil i tilfælde, hvor formålet ikke er
egenkontrol.
Bestemmelsen i stk. 2, som er ny, svarer til bestemmelsen
i den foreslåede § 35 a, stk. 4. Det
foreslås, at der skal kunne pålægges
tvangsbøder for manglende afgivelse eller
offentliggørelse af oplysninger, som skal rapporteres i
henhold til internationale forpligtelser. Det er således
tanken, at det skal være muligt at pålægge
tvangsbøder for manglende rapportering af
PRTR-oplysninger.
Til nr. 3
Der foreslås en bemyndigelse til, at ministeren kan
fastsætte regler om straf ved overtrædelse af regler,
udstedt i medfør af den foreslåede § 35
b.
Til § 2
Det foreslås, at ministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. Dette sker for at sikre et
tidspunkt, der er hensigtsmæssigt for arbejdet med
digitalisering af det grønne regnskab, og for
virksomhedernes overgang til det nye grønne regnskab.
Det er tanken, at reglerne skal udarbejdes i løbet af
2009 med ikrafttræden i 2010.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som
ændret senest ved § § i lov nr. 509 af 17. juni
2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§ 35 a affattes
således: |
§ 35
a. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
listevirksomheder periodisk skal udarbejde et grønt regnskab
med oplysninger om virksomhedens miljøforhold. Ministeren
kan herunder fastsætte regler om det grønne regnskabs
udarbejdelse, form og indhold, herunder oplysninger om inddragelse
af medarbejderne og om væsentlige klager over
virksomheden. | | § 35
a. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
listevirksomheder periodisk skal udarbejde et grønt regnskab
med oplysninger om virksomhedens miljøforhold, herunder
om 1) hvilke listevirksomheder, der skal
udarbejde et grønt regnskab, 2) udarbejdelsen, formen og indholdet af
det grønne regnskab, herunder hyppigheden for opdatering af
oplysninger i regnskabet, 3) procedurer for udarbejdelsen af det
grønne regnskab, herunder om anmeldepligt, kvalitetssikring
og -vurdering af visse miljøoplysninger i regnskabet og
frister herfor samt pligt for virksomhederne til at opbevare
miljøoplysninger og relevant materiale i tilknytning hertil
i et nærmere angivet tidsrum, og 4) indsendelse og offentliggørelse
af det grønne regnskab, herunder formkrav og frister
herfor. |
Stk. 2.
Regnskabet udarbejdes for ét år ad gangen og indsendes
til tilsynsmyndigheden. Regnskabet udarbejdes for samme periode,
som gælder for det finansielle årsregnskab i henhold
til årsregnskabsloven. Tilsynsmyndigheden afgiver på
baggrund af regnskabet en udtalelse, som tilsendes virksomheden.
Virksomheden sender det grønne regnskab og
tilsynsmyndighedens udtalelse samlet til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
offentliggør regnskabet inklusive tilsynsmyndighedens
udtalelse. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om
proceduren for indsendelse af det grønne regnskab og
tilsynsmyndighedens udtalelse, herunder frister, om krav til
tilsynsmyndighedens udtalelse, og om, at tilsynsmyndigheden i visse
tilfælde ikke skal afgive udtalelse, samt om
offentliggørelse af regnskabet og tilsynsmyndighedens
udtalelse. Ministeren kan desuden til opfyldelse af internationale
forpligtelser fastsætte regler om, at listevirksomheder skal
indsende særskilte indberetninger om visse
emissionsdata. | | Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kvalitetsvurderingen af visse miljøoplysninger i det
grønne regnskab i visse tilfælde kan varetages af
private certificeringsorganer. De private certificeringsorganer
skal være akkrediteret til at certificere en virksomheds
miljøledelsessystem. |
Stk. 3.
Uanset bestemmelserne i denne lovs kapitel 9 er tilsynsmyndigheden
ikke ud over den i stk. 2 nævnte udtalelse forpligtet
til at påse overholdelsen af § 35 a og regler
udstedt i medfør heraf. | | Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
virksomheder, der ikke er forpligtet til at indsende et
grønt regnskab, frivilligt kan indsende og få
offentliggjort et grønt regnskab. |
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at virksomheder, der ikke
er forpligtet til at indsende et grønt regnskab, frivilligt
kan indsende og få offentliggjort et grønt regnskab
efter samme regler som anført i stk. 1 og 2. | | Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at ministeren
som tvangsmiddel kan pålægge ugentlige eller
månedlige tvangsbøder til bestyrelsen, direktionen
eller et tilsvarende ledelsesorgan for en listevirksomhed, der
undlader at indsende grønt regnskab. |
Stk. 5.
Ministeren kan endvidere efter forhandling med
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om
inddragelse af arbejdsmiljømæssige oplysninger i det
grønne regnskab. | | Stk. 5.
Uanset bestemmelserne i kapitel 9 er tilsynsmyndigheden ikke
forpligtet til at påse overholdelsen af regler udstedt i
medfør af stk. 1-4, bortset fra virksomhedernes pligt
til at lade regnskabet kvalitetsvurdere efter regler, udstedt i
medfør af stk. 1, nr. 3. |
Stk. 6.
Ministeren kan fastsætte regler om hel eller delvis
fritagelse for pligten til at udarbejde grønt
regnskab. | | |
Stk. 7.
Undlader bestyrelsen, direktionen eller tilsvarende ledelsesorgan i
rette tid at indsende grønt regnskab til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen som
tvangsmiddel pålægge den eller de ansvarlige herfor
ugentlige eller månedlige tvangsbøder, der
tillægges udpantningsret. | | |
| | |
| | 2. Efter
§ 35 a indsættes: |
| | »§ 35
b. Miljøministeren kan til opfyldelse af
internationale forpligtelser fastsætte regler om pligt for
virksomheder til at: 1) afgive miljøoplysninger, og om
formen herfor, 2) opbevare miljøoplysninger og
relevant materiale i tilknytning hertil i et nærmere angivet
tidsrum, og 3) offentliggøre
miljøoplysninger. |
| | Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at ministeren
som tvangsmiddel kan pålægge ugentlige eller
månedlige tvangsbøder til bestyrelsen, direktionen
eller et tilsvarende ledelsesorgan i en virksomhed, der undlader at
afgive eller offentliggøre oplysninger, der er omfattet af
regler, udstedt i medfør af stk. 1, eller af regler i
EU-forordninger. |
| | |
| | 3. I
§ 110, stk. 3, indsættes efter »35
a«: », § 35 b«. |
| | |
| | § 2 |
| | Miljøministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden. |