L 88 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.

(Dækning af skader forvoldt ved terror m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 10-12-2008

Fremsættelse: 10-12-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l88_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (10. december 2008)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til Lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl. (Dækning af skader forvoldt ved terror m.v.)

(Lovforslag nr. L 88).

Af regeringsgrundlaget fra 2007 fremgår, at regeringen vil fremsætte lovforslag om en terrorforsikringsordning, der skal sikre borgere og virksomheder i tilfælde af større terrorangreb.


Spørgsmålet har været overvejet i en arbejdsgruppe med deltagelse af arbejdsmarkedets parter m.fl., og regeringen fremsætter dette lovforslag, der udmønter anbefalingerne fra denne arbejdsgruppe.


Forslaget indeholder en sikring efter arbejdsskadesikringsloven ved skader som følge af terrorhandlinger.


Forslaget indebærer, at alle personer, der rammes af en terrorhandling, mens de er på arbejde, er sikret efter arbejdsskadesikringsloven, uanset om der er sammenhæng mellem arbejdet og terrorhandlingen. Det er staten, der betaler alle udgifter efter loven.


Selvstændige erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefæller er ligeledes sikret efter arbejdsskadesikringsloven, hvis de har tegnet forsikring m.v. efter loven. Er der ikke tegnet frivillig forsikring efter loven, vil selvstændige erhvervsdrivende og medarbejdende ægtefæller være sikret efter offererstatningsloven.


Forslaget indebærer således, at alle er sikret ved en terrorhandling.


Det er uden betydning, om pågældende er sikret direkte efter arbejdsskadesikringsloven eller af regler, der giver ret til erstatning efter arbejdsskadesikringsloven efter anden lovgivning. Sikringen omfatter endvidere personer, der er sikret efter lov om erstatning til tilskadekomne værnepligtige m.fl.


Staten kan kræve udgifterne til erstatning m.v. betalt af arbejdsgiverens forsikringsselskab eller af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, når skaden rammer personer, hvis arbejde går ud på at forebygge, forhindre eller afværge terrorhandlinger. Personer, der rammes af en terrorhandling, men ikke er på arbejde, er sikret efter reglerne i offererstatningsloven.


Staten kan ligeledes kræve udgifterne til erstatning m.v. betalt af arbejdsgiverens forsikringsselskab eller af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, når skaden har ramt personer, der er udsendt af den danske stat eller af en dansk virksomhed til arbejde i lande, hvor der er en særlig risiko for terror, samt når handlingen rammer ansatte ombord på et dansk skib, der sejler i et område, hvor der er en særlig risiko for terror.


Lovforslaget indeholder endvidere en række elementer af teknisk karakter, der blandt andet optimerer sagsbehandlingen i Arbejdsskadestyrelsen.


Det foreslås at justere betingelsen for at forelægge konkrete sager om erhvervssygdomme for Erhvervssygdomsudvalget. Der foreslås et mere positivt kriterium. Ændringen indebærer ikke, at der skal forelægges flere eller færre sager for udvalget. Samtidig justeres tidsfristen for Arbejdsskadestyrelsens forhandlinger med Erhvervssygdomsudvalget om ændring af fortegnelsen over erhvervssygdomme. Det skyldes, at ændringer af fortegnelsen over erhvervssygdomme er en dynamisk proces.


Der indføres en hjemmel til at forrente de beløb, som Arbejdsskadestyrelsen udbetaler forskudsvis på vegne af forsikringsselskaberne eller Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Der er tale om ganske få sager.


Der indføres hjemmel til at behandle arbejdsskadesager ved brug af stiltiende samtykke efter samme principper som findes i lov om administration og retssikkerhed på det sociale område.


Arbejdsskadestyrelsen og Ankestyrelsen sender dagligt et stort antal breve, herunder en række standardbreve, der dannes automatisk i styrelsernes IT-systemer. Der er blandt andet tale om rykkerbreve. Det foreslås i lovforslaget at skabe hjemmel til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at visse breve kan sendes uden underskrift eller på tilsvarende måde, således at et brev uden underskrift m.v. i retlig henseende sidestilles med et brev med personlig underskrift.


I ganske få sager opstår spørgsmål om tilbagebetaling af erstatning. Der foreslås hjemmel til at kræve erstatning m.v. tilbagebetalt i de situationer, hvor tilskadekomne eller efterladte uberettiget har modtaget en erstatning.


Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse rejst spørgsmål om rækkevidden af reglen i arbejdsskadesikringsloven om genoptagelse af sager, der ikke er anerkendt som arbejdsskader. Reglen præciseres i lyset heraf, således at den gælder alle afgørelser om anerkendelsesspørgsmålet.


I forbindelse med Arbejdsskadestyrelsens afgørelse af anerkendelsesspørgsmål i en arbejdsskadesag videregiver Arbejdsskadestyrelsen oplysningen om tilskadekomnes diagnose til arbejdsgiveren. Dette er en forudsætning for, at arbejdsgiveren kan vurdere, om Arbejdsskadestyrelsens afgørelse skal ankes til Ankestyrelsen. Hertil kommer, at oplysningen om diagnose kan anvendes i forebyggelsesøjemed. Det foreslås at præcisere Arbejdsskadestyrelsens adgang til at videregive oplysningen om tilskadekomnes diagnose til arbejdsgiveren.


Endelig foreslås det at ophæve Arbejdsskadestyrelsens pligt til at træffe delafgørelse om branche i erhvervssygdomssager.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.