L 82 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af sundhedsloven. (Udvidet patientsikkerhedsordning).
Fremsat den 27. november 2008 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Udvidet patientsikkerhedsordning)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
95 af 7. februar 2008, som ændret senest ved lov nr. 1064 af
6. november 2008, foretages følgende ændringer:
1.§ 198 affattes
således:
Ȥ 198.
Regionsrådet og kommunalbestyrelsen modtager, registrerer og
analyserer rapporteringer om utilsigtede hændelser, jf.
stk. 2 og 3, til brug for forbedring af patientsikkerheden og
rapportering af oplysninger til Sundhedsstyrelsen, jf.
§ 199.
Stk. 2. En
sundhedsperson, der som led i sin faglige virksomhed bliver
opmærksom på en utilsigtet hændelse, skal
rapportere hændelsen til regionen. En hændelse, der er
er forekommet i den kommunale sundhedssektor, jf. afsnit IX, skal
dog rapporteres til kommunen. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende
anvendelse på ambulancebehandlere, apotekere og
apotekspersonale.
Stk. 3. En patient
eller dennes pårørende kan rapportere en utilsigtet
hændelse til regionen eller kommunen i overensstemmelse med
reglerne i stk. 2, 1. og 2. pkt.
Stk. 4. Ved en
utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der
forekommer i forbindelse med en behandling m.v. efter afsnit IV-IX,
kapitel 52 eller i forbindelse med forsyning af og information om
lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på
forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke
skyldes patientens sygdom, og som enten er skadevoldende eller
kunne have været skadevoldende, men forinden blev
afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af
andre omstændigheder.«
2. I
§ 199, stk. 1, 2 og
4, ændres
»regionsrådene« til: »regionsrådet og
kommunalbestyrelsen«.
3. I
§ 199, stk. 2,
ændres »sundhedspersoner« til: »personer
omfattet af § 198, stk. 2,«.
4. I
§ 199, stk. 2,
indsættes efter »regionsrådet«: »og
kommunalbestyrelsen«.
5. I
§ 199, stk. 2,
indsættes som 3. pkt. :
»Sundhedsstyrelsen kan desuden
fastsætte nærmere regler om, i hvilken form
rapportering efter § 198, stk. 3, skal
ske.«
6.§ 199, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug for styrelsens
vejledningsarbejde, jf. stk. 1, skal sende nærmere
bestemte oplysninger om rapporterede hændelser og udarbejdede
handlingsplaner, faglige udmeldinger m.v. til
Sundhedsstyrelsen.«
7. I
§ 199, stk. 4,
ændres »stk. 1 og 3« til: »stk. 1
og regler fastsat i medfør af stk. 3«.
8. I
§ 199, stk. 4,
ændres »sundhedspersonen« til: »den
rapporterende person«.
9.§ 200 affattes
således:
Ȥ 200. Oplysninger om
enkeltpersoner, der indgår i en rapportering, jf.
§ 198, stk. 1, er fortrolige.
Stk. 2. Oplysninger om
identiteten af en person, der har rapporteret i henhold til
§ 198, stk. 2, må kun videregives til de
personer i samme region eller kommune, der varetager opgaver efter
§ 198, stk. 1.«
10. I
§ 201 ændres »En
sundhedsperson, som rapporterer en utilsigtet
hændelse,« til: »Den rapporterende
person«.
11. I
§ 201 ændres
»ansættelsesmyndigheden« til:
»arbejdsgiveren«.
12.§ 202, stk. 1,
ophæves.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 1-3.
§ 2
Ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Ministeren kan herunder fastsætte, at loven træder i
kraft på forskellige tidspunkter.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Indhold: | |
1. | Indledning | |
2. | Lovforslagets hovedindhold | |
| 2.1. | Gældende ret | |
| 2.2. | Overvejelser og lovforslag | |
| | 2.2.1. | Evalueringen af den nuværende
patientsikkerhedsordning | |
| | 2.2.2. | Rapporteringspligt i den primære
sundhedssektor | |
| | 2.2.3 | Rapporteringsadgang for patienter og
pårørende | |
| | 2.2.4 | Øvrige forhold | |
3. | De økonomiske konsekvenser for det
offentlige | |
4. | De administrative konsekvenser for det
offentlige | |
5. | De økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | |
6. | De administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | |
7. | De administrative konsekvenser for
borgerne | |
8. | De miljømæssige
konsekvenser | |
9. | Forholdet til EU-retten | |
10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | |
11. | Sammenfattende skema | |
Almindelige bemærkninger
1.Indledning
Med henblik på forbedring af patientsikkerheden
foreslås en udvidelse af den nuværende
patientsikkerhedsordning, så der fremover i alle dele af
sundhedsvæsenet - og ikke kun i sygehusvæsenet - sker
en systematisk læring af utilsigtede hændelser.
Patientsikkerhedsordningen foreslås udvidet til
praksissektoren, den kommunale sundhedssektor, det
præhospitale område og apotekerne. Det foreslås
endvidere, at patienter og pårørende får adgang
til at rapportere utilsigtede hændelser såvel i
sygehusvæsenet som i den primære sundhedssektor.
2.Udvidelse af patientsikkerhedsordningen
2.1.Gældende ret
Den nuværende patientsikkerhedsordning, der trådte
i kraft den 1. januar 2004, er et rapporteringssystem for
utilsigtede hændelser, der forekommer på sygehusene,
herunder private sygehuse. Ordningen har til formål at
understøtte patientsikkerheden på sygehusene gennem en
systematisk læring af de utilsigtede hændelser.
De gældende regler er fastsat ved sundhedslovens
§§ 198-202 og Sundhedsstyrelsens
bekendtgørelse nr. 451 af 21. maj 2007 om rapportering af
utilsigtede hændelser i sygehusvæsenet.
Med den nuværende patientsikkerhedsordning har en
sundhedsperson, som bliver opmærksom på en utilsigtet
hændelse i forbindelse med en patients behandling eller
ophold på sygehus, pligt til at rapportere denne til
regionsrådet, jf. sundhedslovens § 198,
stk. 2. Såvel menneskelige som tekniske fejl samt
organisatoriske forhold kan føre til utilsigtede
hændelser.
Rapporteringen sker efter sundhedslovens § 198,
stk. 1, til regionsrådet, som registrerer og analyserer
rapporteringer og foretager den fornødne opfølgning.
Regionerne kan frit organisere regionens administration af
rapporteringssystemet.
Regionsrådene sender rapporteringerne videre til
Sundhedsstyrelsen, hvor rapporteringerne danner grundlag for
Sundhedsstyrelsens faglige vejledninger, jf. sundhedslovens
§ 199, stk. 1. Rapporteringerne fra regionerne til
Sundhedsstyrelsen skal ske i anonymiseret form vedrørende
såvel patienten som sundhedspersonen, jf. sundhedslovens
§ 199, stk. 4. Rapporteringerne til
Sundhedsstyrelsen må således ikke indeholde
navneoplysninger, personnumre eller andre oplysninger, der
gør det muligt at identificere enkeltpersoner.
Rapporteringssystemet er adskilt fra de sanktionerende
systemer af hensyn til, at sundhedspersoner ikke af frygt for
sanktioner afholder sig fra at rapportere hændelser. En
sundhedsperson kan således ikke som følge af sin
rapportering underkastes disciplinære foranstaltninger af
ansættelsesmyndigheden, tilsynsmæssige reaktioner af
Sundhedsstyrelsen eller strafferetlige sanktioner af domstolene,
jf. sundhedslovens § 201. Bestemmelsen beskytter ikke
sundhedspersoner mod sanktioner, der iværksættes
på andet grundlag.
Der er endvidere fastsat regler, der sikrer, at rapporteringer
om utilsigtede hændelser, der kan henføres til
bestemte personer, kan videregives dels mellem de relevante
personer i regionen (de patientsikkerhedsansvarlige), dels til
databaser og andre registre, hvor helbredsoplysninger registreres
med henblik på dokumentation og kvalitetsudvikling på
patientsikkerhedsområdet, jf. sundhedslovens § 200,
stk. 1.
2.2.Overvejelser og lovforslag
2.2.1.Evalueringen af den nuværende
patientsikkerhedsordning
Den nuværende patientsikkerhedsordning er en del af
udmøntningen af en politisk aftale, som regeringen,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Kristeligt Folkeparti opnåede enighed om den 31. januar 2003.
Det blev i den forbindelse aftalt, at der skulle foretages en
vurdering af rapporteringssystemet, når det havde været
i drift i 2 år.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet iværksatte i
overensstemmelse med den politiske aftale i 2006 en evaluering af
den nuværende ordning. Evalueringen blev foretaget af
konsulentfirmaet Rambøll Management, og evalueringsrapporten
blev offentliggjort i august 2006.
Det vurderes i evalueringen, at rapporteringssystemet i
overvejende grad fungerer efter hensigten både decentralt i
de daværende amtskommuner og Hovedstadens
Sygehusfællesskab og centralt i Sundhedsstyrelsen.
Evalueringen peger generelt på, at der blandt
sundhedspersoner og øvrige interessenter, herunder
patientorganisationer og faglige organisationer, er bred opbakning
til en udvidelse af patientsikkerhedsordningen til
primærsektoren, dvs. praksissektoren, den kommunale
sundhedssektor og apotekssektoren. Der peges i den forbindelse
bl.a. på, at en glidende implementering af udvidelsen, der
indebærer, at der indledningsvist fokuseres på visse
hændelseskategorier (utilsigtede hændelser i
forbindelse med medicinering, sektorovergange og fald), vil kunne
øge sandsynligheden for en succesfuld udvidelse af
ordningen. Der peges endvidere i evalueringen på, at en
adgang for patienter og pårørende til at rapportere
utilsigtede hændelser vil være ressourcekrævende
og kræver grundig forberedelse. Det anbefales således i
evalueringen, at en rapporteringsadgang for patienter og
pårørende mest hensigtsmæssigt kan
indføres på et senere tidspunkt end udvidelsen til
primærsektoren.
2.2.2.Rapporteringspligt i den primære
sundhedssektor
Lovforslaget indebærer, at patientsikkerhedsordningen
udvides til hele den primære sundhedssektor, dvs.
praksissektoren, den kommunale sundhedssektor og apotekerne. Med
lovforslaget udvides ordningen også til det
præhospitale område.
Med udvidelsen sikres det, at der sker en systematisk
læring dels af de utilsigtede hændelser, der sker inden
for hver af sundhedsvæsenets sektorer, dels af de utilsigtede
hændelser, der sker i overgangen mellem sektorer, f.eks. ved
udskrivning fra sygehus til hjemmesygepleje eller behandling i
almen praksis. I de fleste behandlingsforløb indgår
både den primære og sekundære sundhedssektor, og
også ved overgangen mellem forskellige sektorer i
sundhedsvæsenet forekommer der utilsigtede
hændelser.
Udvidelsen af patientsikkerhedsordningen til hele
primærsektoren vil således yderligere
understøtte patientsikkerheden i regionerne i forbindelse
med patienters overgang til eller fra sygehusvæsenet,
herunder i den præhospitale indsats. Udvidelsen vil desuden
understøtte og styrke patientsikkerheden indenfor den
primære sundhedssektor, herunder for praksissektoren og den
kommunale sundhedssektor som helhed og i den enkelte praksis og den
enkelte kommunale institution. Med lovforslaget skabes også
grundlag for, at der fremover kan ske en læring af de
hændelser, som apotekerne bliver opmærksomme på,
f.eks. utilsigtet dobbeltordination til en patient eller
fejludleveringer fra apoteket. Udvidelsen vil samtidig
indebære, at Sundhedsstyrelsens udmeldinger på basis af
rapporterede utilsigtede hændelser fremover også - hvor
det er relevant - vil være rettet mod det præhospitale
område, praksissektoren, den kommunale sundhedssektor og
apotekssektoren. Med udvidelsen skabes der dermed grundlag for en
læring, der vil kunne give et mere trygt og sikkert
behandlingsforløb for patienter i alle dele af
sundhedsvæsenet.
Lovforslaget indebærer, at sundhedspersoner,
ambulancebehandlere samt apotekere og apotekspersonale fremover
får pligt til også at rapportere utilsigtede
hændelser i praksissektoren, den kommunale sundhedssektor og
apotekssektoren samt utilsigtede hændelser, der forekommer i
den præhospitale indsats.
Med udvidelsen til utilsigtede hændelser i
praksissektoren, jf. sundhedslovens afsnit V, vil
rapporteringspligten fremover omfatte utilsigtede hændelser,
der forekommer i forbindelse med behandling hos alment
praktiserende læger, herunder vagtlæger, praktiserende
speciallæger, tandlæger, tandplejere, kiropraktorer,
fysioterapeuter, fodterapeuter og psykologer beskæftiget i
sundhedsvæsenet.
Udvidelsen til utilsigtede hændelser i den kommunale
sundhedssektor, jf. sundhedslovens afsnit IX, indebærer, at
sundhedspersoner m.v. fremover skal rapportere utilsigtede
hændelser, der forekommer i forbindelse med bl.a. behandling
i sundhedsplejen, den kommunale tandpleje, herunder
omsorgstandplejen og specialtandplejen, og i hjemmesygeplejen samt
i forbindelse med genoptræning, alkoholbehandling eller
stofmisbrugsbehandling efter sundhedsloven.
Også apotekere og apotekspersonale får som
nævnt pligt til at rapportere utilsigtede hændelser.
Apotekerne har allerede i dag bl.a. pligt til at dokumentere
receptfejl. De gældende regler danner imidlertid ikke
grundlag for en systematisk og overordnet læring af de
utilsigtede hændelser inden for apotekssektoren eller inden
for andre sektorer, som apotekerne bliver opmærksomme
på.
De gældende regler giver heller ikke grundlag for en
systematisk læring af de utilsigtede hændelser, der
forekommer i den præhospitale indsats, selv om
sundhedsfaglig behandling i mange tilfælde
iværksættes af ambulancepersonalet forud for den videre
behandling i sygehusregi. Med lovforslaget inddrages det
præhospitale område derfor også under
rapporteringsordningen.
Rapporteringspligten gælder, uanset hvor hændelsen
forekommer. Det er således uden betydning for
rapporteringspligten, om en utilsigtet hændelse forekommer
på en kommunal institution, f.eks. et kommunalt plejehjem,
på en privat institution, som kommunen har indgået
aftale med, eller i borgerens eget hjem. Rapporteringspligten
gælder også, uanset om ydelsen leveres af en offentlig
myndighed eller en privat leverandør, f.eks. en privat
ambulancetjeneste, som myndigheden har indgået aftale med.
Det afgørende er, at der er tale om en utilsigtet
hændelse, der forekommer i forbindelse med en sundhedsydelse,
der ydes efter de kapitler i sundhedsloven, der er omfattet af
§ 198, stk. 4.
Af hensyn til administrationen lokalt og nationalt
forudsættes det som anbefalet i evalueringsrapporten, at
antallet af rapporter fra såvel praksissektoren som den
kommunale sundhedssektor og det præhospitale område i
første omgang begrænses til betydende hændelser.
Dette svarer til den måde, som den nuværende
patientsikkerhedsordning på sygehusene i de første
år blev administreret. Afgrænsningen vil ske ved
regler, Sundhedsstyrelsen fastsætter i medfør af
§ 199, stk. 2, og kan ske ved, at der identificeres
væsentlige hændelseskategorier, som
rapporteringspligten i første omgang koncentreres om. En
afgrænsning vil ikke udelukke rapportering af
hændelser, som den enkelte sundhedsperson anser for
væsentlige, men som falder uden for
hændelseskategorierne. Afgrænsningen vil imidlertid
bidrage til, at patientsikkerhedsarbejdet i den kommunale
sundhedssektor, praksissektoren og på det præhospitale
område i første omgang fokuseres på udvalgte
indsatsområder, hvor læringspotentialet på
forhånd vurderes at være størst.
Afgrænsningen vil dermed lette arbejdet med analyserne af og
opfølgningen på de rapporterede hændelser.
Det forudsættes endvidere, at rapporteringspligten for
apotekere og apotekspersonale begrænses til betydende
hændelser. En stor del af de receptfejl, som apotekerne
dokumenterer, er således rent administrative fejl, hvor der
ikke vil være et læringspotentiale ved en rapportering
af fejlen i patientsikkerhedsordningen. En nærmere
afgrænsning af, hvilke hændelser det er relevant for
apotekerne at rapportere til patientsikkerhedsordningen, er derfor
nødvendig.
For at lette implementeringen af patientsikkerhedsordningen og
administrationen af ordningen i de sektorer, som
patientsikkerhedsordningen med forslaget udvides til, vil
Sundhedsstyrelsen udstede vejledninger til de enkelte
sektorer/faggrupper om rapporteringen af utilsigtede
hændelser, herunder med eksempler på utilsigtede
hændelser og betydende hændelser.
Den primære rapportering vil som i dag ske fra
sundhedspersoner m.v. til regioner og fremover også til
kommuner. I praksis vil rapporteringerne normalt ske via det
internetbaserede, elektroniske rapporteringssystem
(DanskPatientSikkerhedsDatabase). Det angives ved rapporteringen,
hvor hændelsen er forekommet, og hændelsen sendes i
systemet automatisk til den myndighed, der er ansvarlig for
opfølgningen. Regionerne vil - ud over den
opfølgning, som regionerne allerede varetager i forhold til
sygehusvæsenet - skulle modtage, analysere og følge op
på utilsigtede hændelser, der involverer det
præhospitale område, praksissektoren og apotekerne.
Kommunerne vil skulle analysere og følge op på de
hændelser, der sker i den kommunale sundhedssektor.
Rapporteringerne danner således grundlag for de enkelte
regioner og kommuners arbejde med forbedring af patientsikkerheden.
Regioner og kommuner sender i en anonymiseret form rapporteringerne
til Sundhedsstyrelsen med henblik på, at rapporteringerne kan
indgå som en del af grundlaget for Sundhedsstyrelsens
vejledningsarbejde m.v. Anonymiseringen skal ske på en
måde, så det ikke er muligt at identificere
enkeltpersoner, hverken sundhedspersoner eller patienter.
Til brug for rapporteringen udvikler Sundhedsstyrelsen en ny
version af det elektroniske rapporteringssystem. Systemet stilles
af Sundhedsstyrelsen vederlagsfrit til rådighed for
rapporteringer fra hele sundhedsvæsenet, ligesom systemet
drives af Sundhedsstyrelsen.
De enkelte regionsråd og kommunalbestyrelser vil fortsat
have frihed til at organisere administrationen af
patientsikkerhedsordningen på den måde, som det lokalt
vurderes mest hensigtsmæssigt. Regioner og kommuner har pligt
til at arbejde aktivt med forbedring af patientsikkerheden på
basis af de rapporterede hændelser, så der sker en
læring af de utilsigtede hændelser. Regioner og
kommuner må ved organiseringen af ordningen sikre sig, at
opgaven kan varetages på en kvalificeret måde. De
personer, der skal administrere ordningen, må således
have tilstrækkelige faglige forudsætninger og
oplæring. I forbindelse med analyser af og opfølgning
på hændelser skal region og kommune også sikre
sig, at der er den fornødne kompetence og viden om de
relevante fagområder til dels at kunne vurdere
hændelsens alvorlighed og behovet for opfølgning, dels
om nødvendigt at kunne vurdere hvilke forbedringer der kan
foretages for at undgå lignende hændelser. Regioner og
kommuner bør desuden understøtte frontpersonalets
motivation for at rapportere gennem løbende tilbagemeldinger
om det lokale patientsikkerhedsarbejde.
For at få den bedst mulige læring af de
utilsigtede hændelser, der sker i sektorovergange, vurderes
det hensigtsmæssigt, at regioner og kommuner samarbejder om
opgaven. I forbindelse med udvidelsen af patientsikkerhedsordningen
vil det derfor blive fastsat i bekendtgørelsen om
sundhedskoordinationsudvalg og sundhedsaftaler, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen i forbindelse med den
førstkommende revision af sundhedsaftalerne, jf.
sundhedslovens § 205, også skal aftale rammerne for
et samarbejde om analyser og opfølgning på
rapporteringer af utilsigtede hændelser på tværs
af sektorer, som regionerne henholdsvis kommunerne har ansvaret
for. Ved sundhedskoordinationsudvalgets forberedelse af udkastet
til sundhedsaftale bør alle parter, der er involveret i
patientsikkerhedsordningen, herunder repræsentanter for
praksissektoren, apotekssektoren og private ambulancetjenester,
inddrages. Det kan ske i regi af et underudvalg eller en
arbejdsgruppe under sundhedskoordinationsudvalget.
Med hensyn til opfølgningen på utilsigtede
hændelser, der involverer praksissektoren, vil det være
hensigtsmæssigt, at der i de overenskomster, som Regionernes
Lønnings- og Takstnævn indgår med
organisationerne i praksissektoren, jf. sundhedslovens
§ 227, aftales retningslinjer for regionernes
opfølgning i forhold til praksissektoren med hensyn til de
rapporterede utilsigtede hændelser, som er sket i
praksissektoren eller ved overgangen til eller fra sektoren.
Aftalerne bør som minimum indeholde en forpligtelse for
regionerne til at oprette et formaliseret forum for
iværksættelse af initiativer til opfølgning
på utilsigtede hændelser. På områder, hvor
der ikke foreligger en gældende overenskomst, vil
Sundhedsstyrelsen kunne vejlede om, hvordan opfølgningen kan
ske.
Med hensyn til rapporteringer, der vedrører
apotekssektoren, vil det tilsvarende være
hensigtsmæssigt, at der mellem Danske Regioner og Danmarks
Apotekerforening aftales retningslinjer for regionernes
opfølgning med hensyn til de rapporterede utilsigtede
hændelser.
Hvis den præhospitale indsats varetages af private
ambulancetjenester, vil retningslinjer for opfølgningen
på hændelser, der er forekommet på det
præhospitale område, naturligt kunne aftales i
forbindelse med indgåelse af kontrakter mellem regionen og
den private leverandør.
Såvel regioner som kommuner bør etablere det
fornødne samarbejde med repræsentanter for
praksissektoren og apotekssektoren samt private
leverandører, som regioner og kommuner har aftaler
med.
Med lovforslaget bemyndiges ministeren for sundhed og
forebyggelse til at fastsætte tidspunktet for
ikrafttræden af udvidelsen af patientsikkerhedsordningen.
Udvidelsen forventes at træde i kraft i første
halvår af 2010, jf. dog nedenfor om ikrafttræden af
rapporteringsadgangen for patienter og pårørende.
På det tidspunkt forventes den nye version af det
elektroniske rapporteringssystem at være
færdigudviklet, testet og klar til fuld drift. Samtidig
får regioner og kommuner dermed den nødvendige tid til
at forberede den lokale administrative organisering af
patientsikkerhedsordningen.
2.2.3.Rapporteringsadgang for patienter og
pårørende
Der åbnes med lovforslaget adgang for patienter og
pårørende til at rapportere utilsigtede
hændelser. Adgangen gælder både inden for
sygehusvæsenet og inden for den primære
sundhedssektor.
Baggrunden for forslaget er, at patienten og dennes
pårørende har et samlet overblik over
behandlingsforløbet og bl.a. derfor i en række
tilfælde vil kunne opdage utilsigtede hændelser, som
sundhedspersonalet ikke bliver opmærksomme på. En
adgang for patienter og pårørende til at rapportere
utilsigtede hændelser vil derfor kunne understøtte
patientsikkerhedsarbejdet i sundhedsvæsenet.
Pårørendes mulighed for at rapportere vil navnlig
kunne have relevans i forhold til svækkede patienter,
ældre patienter eller børn og unge, der modtager
behandling. Det er ikke hensigten med lovforslaget at foretage en
snæver afgrænsning af, hvilke pårørende
der har adgang til at rapportere utilsigtede hændelser. For
at få det bedst mulige grundlag for patientsikkerhedsarbejdet
er det derimod hensigtsmæssigt, at alle
pårørende, der måtte have en viden om
utilsigtede hændelser, herunder også
pårørende som ikke har familiemæssig tilknytning
til patienten, har adgang til at rapportere sådanne.
Patienter og pårørendes adgang til at rapportere
utilsigtede hændelser ændrer ikke ved patienters klage-
og erstatningsadgang. Det skal dog sikres, at patienten eller
dennes pårørende vejledes om, at en rapportering af en
utilsigtet hændelse ikke er en klage, og at der derfor ikke
vil blive truffet nogen afgørelse i forbindelse med
rapporteringen, og at en rapportering heller ikke vil kunne
udløse erstatning. Det er samtidigt vigtigt, at patienten
vejledes om, hvilken myndighed patienten skal rette henvendelse
til, hvis patienten i stedet eller samtidigt ønsker at klage
eller ønsker erstatning for en skade påført i
forbindelse med behandling. Det bemærkes i den forbindelse,
at enhver autoriseret sundhedsperson, som i sin virksomhed bliver
bekendt med skader, som må antages at kunne give ret til
erstatning efter reglerne i lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet, har pligt til at informere
skadelidte herom samt i fornødent omfang at bistå med
anmeldelse af erstatningskravet til rette sted, jf. § 23
i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil sikre en generel
information til patienter og pårørende om
rapporteringsmuligheden og om forskellen mellem rapportering af
utilsigtede hændelse og klage- eller erstatningsadgang.
Generel information herom vil bl.a. blive tilgængelig
på sundhed.dk. Som led i myndighedernes almindelige
vejledningspligt vil både de centrale og decentrale
sundhedsmyndigheder have pligt til i forbindelse med konkrete
henvendelser fra borgerne at vejlede om rapporteringsmuligheden,
ligesom myndighederne har pligt til at vejlede om klage- og
erstatningsmuligheder.
Patienter og pårørendes rapportering
forudsættes som altovervejende hovedregel at skulle ske
elektronisk via det Internet baserede rapporteringssystem
(DanskPatientSikkerhedsDatabase). Sundhedsstyrelsen vil kunne
fastsætte regler herom. I det elektroniske
rapporteringssystem vil det over for en rapporterende patient eller
pårørende - ligesom over for rapporteringspligtige
sundhedspersoner m.v. - kunne sikres, at oplysningspligten efter
persondatalovens § 28 opfyldes. Det vil desuden kunne
sikres, at patienten får øvrig relevant information om
ordningen, før patienten kan foretage en rapportering. I
sygehusvæsenet vil patientkontorerne desuden kunne vejlede
patienten samt eventuelt bistå ved rapporteringen.
Patienter og pårørende vil - ligesom det er
tilfældet efter den gældende patientsikkerhedsordning -
ikke have adgang til indsigtsret efter persondataloven i
oplysningerne i rapporteringssystemet, ligesom der ikke vil
være adgang til aktindsigt i rapporteringerne, jf. herom
nedenfor i afsnit 2.2.4. og bemærkningerne til den
foreslåede § 200.
Der gives med lovforslaget mulighed for at udskyde
rapporteringsadgangen for patienter og pårørende. Det
skyldes, at en rapporteringsadgang for patienter og
pårørende kræver særlig grundig
forberedelse. Det er derfor regeringens opfattelse, at den
primære sundhedssektor bør have mulighed for at
opnå en vis erfaring med rapporteringssystemet og mulighed
for at udbrede læringskulturen blandt sundhedspersonalet,
inden der åbnes for rapporteringer fra patienter og
pårørende. I sygehusvæsenet er der opbygget
erfaring med rapporteringssystemet siden 2004. Det findes dog
uhensigtsmæssigt at give adgang til rapportering fra
patienter og pårørende på forskellige
tidspunkter i dels sygehusvæsenet, dels den primære
sundhedssektor. Det forudsættes derfor, at
rapporteringsadgangen for patienter og pårørende vil
træde i kraft samtidigt i alle dele af sundhedsvæsenet.
Det forudsættes desuden, at rapporteringsadgangen for
patienter og pårørende vil træde i kraft senest
ét år efter den øvrige udvidelse.
Patientrapporteringen vil blive sat i kraft efter drøftelser
med de relevante parter.
2.2.4.Øvrige forhold
Det er et grundlæggende element i den nuværende
patientsikkerhedsordning, at rapporteringssystemet er adskilt fra
de sanktionerende systemer. Denne beskyttelse af de rapporterende
sundhedspersoner bør efter regeringens opfattelse
videreføres. Patientsikkerhedsordningen er afhængig
af, at sundhedspersoner har fuld tillid til, at en rapportering
ikke kan medføre sanktionerende foranstaltninger, men at
patientsikkerhedsordningen udelukkende er et
læringssystem.
De gældende regler i sundhedslovens § 201, der
beskytter sundhedspersoner mod disciplinære,
tilsynsmæssige eller strafferetlige foranstaltninger som
følge af rapporteringer, videreføres derfor. Med
lovforslaget sikres også øvrige rapporterende
personer, herunder ambulancebehandlere, apotekere og
apotekspersonale, en tilsvarende beskyttelse mod disciplinære
foranstaltninger. Det præciseres samtidig, at
sundhedspersoner m.v. også er beskyttet mod
disciplinære foranstaltninger fra en privat arbejdsgiver som
følge af en rapportering.
Lovforslaget ændrer ikke ved muligheden for på
andet grundlag at iværksætte foranstaltninger over for
en sundhedsperson m.v., ligesom lovforslaget ikke indebærer
nogen ændring af klage- og erstatningssystemet.
Behovet for at understøtte tilliden til
patientsikkerhedsordningen som et læringssystem
forstærkes imidlertid i forbindelse med indførelse af
en rapporteringsadgang for patienter og pårørende. For
at sikre tilliden hertil blandt sundhedspersoner m.v. og dermed
sikre grundlaget for, at rapporteringssystemet kan fungere i
praksis, fastsættes det med lovforslaget, at oplysninger om
enkeltpersoner i rapporteringerne er fortrolige. Som følge
heraf vil der ikke være adgang til aktindsigt i oplysninger
om enkeltpersoner i rapporteringerne efter offentlighedsloven eller
indsigtsret i rapporteringssystemet efter persondataloven. Herved
sikres det, at rapporteringerne udelukkende kan anvendes til brug
for arbejdet med at forbedre patientsikkerheden, og at
rapporteringssystemet fortsat vil være fuldstændigt
adskilt fra tilsyns-, klage- og erstatningssystemerne.
Det bemærkes, at regionens og kommunens behandling af
personoplysninger i rapporteringerne, herunder oplysninger om
helbredsmæssige forhold, sker inden for rammerne af
databeskyttelsesdirektivet. Lovforslaget giver således ikke
hjemmel til behandling af personoplysninger i videre omfang, end
det er muligt efter persondatalovens regler, jf. også
bemærkningerne til § 198.
3.De økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Forslaget vil medføre merudgifter for Sundhedsstyrelsen
på 8 mio. kr. i 2009 til etablering af en ny version af
IT-systemet DPSD (DanskPatientSikkerhedsDatabase). Forslaget vil
desuden medføre merudgifter for Sundhedsstyrelsen til
udarbejdelse af kravspecifikation, test af IT-systemet m.v.
på 3 mio. kr. i 2009 samt merudgifter til drift af
IT-systemet og til udarbejdelse af faglige udmeldinger på
baggrund af de modtagne rapporteringer på 4 mio. kr.
årligt fra 2010 og frem.
Forslaget vil endvidere indebære merudgifter for
regioner og kommuner til registrering, analyser af og
opfølgning på rapporteringer fra de sundhedspersoner,
som ved udvidelsen pålægges at rapportere utilsigtede
hændelser og fra patienter og pårørende.
Merudgifterne hertil skønnes at udgøre 19 mio. kr.
årligt fra 2010 og frem.
4.De administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil have administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner, jf. ovenfor om de økonomiske
konsekvenser. Der blev i 2007 rapporteret 20.368 utilsigtede
hændelser til regionerne. Det forventes, at udvidelsen af
patientsikkerhedsordningen over de første år vil
indebære en stigning i antallet af rapporteringer til i alt
ca. 60.000 årligt.
For staten vil forslaget betyde øgede administrative
byrder i forbindelse med behandlingen af rapporteringer fra
regioner og kommuner samt til udarbejdelse af faglige anbefalinger
og vejledninger.
For regioner og kommuner vil forslaget betyde øgede
administrative byrder i forbindelse med modtagelse, analyser af og
opfølgning på rapporteringerne.
Lovforslagets administrative og selvstyremæssige
konsekvenser for kommunerne har været undersøgt efter
VAKKS-metoden. I forbindelse med undersøgelsen er der
identificeret forslag med henblik på at lette
administrationen af ordningen. Relevante forslag vil blive
inddraget i det videre implementeringsarbejde.
5.De økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget kan have afledte negative økonomiske
konsekvenser for praksissektoren, herunder alment praktiserende
læger og praktiserende speciallæger, og apotekere, idet
forslaget pålægger sundhedspersoner i praksissektoren
samt apotekere og apotekspersonale at rapportere utilsigtede
hændelser, som de bliver opmærksomme på.
Forslaget vil desuden i begrænset omfang have afledte
negative økonomiske konsekvenser for de private
ambulancetjenester, idet forslaget pålægger
sundhedspersoner og ambulancebehandlere at rapportere utilsigtede
hændelser, der forekommer i den præhospitale indsats.
Udgifterne hertil indgår i skønnet på
merudgifter for regioner og kommuner på i alt 19 mio. kr.
årligt.
6.De administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget kan have afledte negative administrative
konsekvenser for praksissektoren, herunder alment praktiserende
læger og praktiserende speciallæger, private
ambulancetjenester og apotekere, idet forslaget
pålægger sundhedspersoner i praksissektoren,
sundhedspersoner og ambulancebehandlere i den præhospitale
indsats samt apotekere og apotekspersonale at rapportere
utilsigtede hændelser, som de bliver opmærksomme
på.
7.De administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8.De miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9.Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10.Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har været i høring hos: Center for
Hjerneskade, Center for Små Handicapgrupper, Danmarks
Apotekerforening, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Dansk Erhverv, Dansk Farmaceutforening, Dansk Handicapforbund,
Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Laborantforening, Dansk
Optikerforening, Dansk Psykologforening, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Datatilsynet, Den
Centrale Videnskabsetiske Komité, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Diakonissestiftelsens
Hospice, Ergoterapeutforeningen, Epilepsihospitalet i Dianalund,
Falck Danmark A/S, Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet,
Foreningen af Fodterapeuter, Foreningen af Kliniske
Diætister, Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Foreningen Pårørende til
Sindslidende, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen,
Grønlands Hjemmestyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen,
Hospice Forum Danmark, Høreforeningen, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL,
Konkurrencestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Landsforeningen
Bedre Psykiatri, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og
selvskade, Landsforeningen SIND, Lægeforeningen,
Lægemiddelskadeankenævnet, OASIS, Patientforeningen
Danmark, Patientforsikringen, Patientskadeankenævnet,
Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation, PTU
Rehabiliteringscenter, RCT - København, RCT - Jylland,
RehabiliteringsCenter for Muskelsvind, Regionernes Lønnings-
og Takstnævn, Rigsrevisionen, Rådet for IT- og
persondatasikkerhed, Sankt Lukas Hospice, Scleroseforeningen,
Sclerosecenter Haslev, Sclerosecenter Ry, Sct. Maria Hospice,
Sundhedskartellet, Sundhedsvæsenets Patientklagenævn,
Tandlægernes Nye Landsforening, Vejlefjord, ÆldreForum,
Ældremobiliseringen, Ældresagen og Øfeldt
Centret Aps.
11.Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Forslaget vil medføre merudgifter
for Sundhedsstyrelsen på i alt 11 mio. kr. i 2009 samt 4 mio.
kr. årligt fra 2010 og frem samt merudgifter for regioner og
kommuner på 19 mio. kr. årligt fra 2010 og frem. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Forslaget har administrative konsekvenser
for såvel stat, regioner og kommuner, idet forslaget vil
indebære en stigning i antallet af rapporterede
hændelser. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget kan have afledte negative
økonomiske konsekvenser for praksissektoren, apotekere og
private ambulancetjenester. Udgifterne hertil indgår i
skønnet på merudgifter for regioner og kommuner
på i alt 19 mio. kr. årligt. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget kan have negative administrative
konsekvenser for erhvervslivet, jf. ovenfor. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 198)
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
regionsrådene - ud over som i dag at skulle modtage,
registrere og analysere rapporteringer af utilsigtede
hændelser på sygehusene - fremover også får
pligt til at modtage, registrere og analysere rapporteringer om
utilsigtede hændelser, der forekommer i praksissektoren og
apotekssektoren og på det præhospitale område,
jf. de foreslåede bestemmelser i § 198, stk. 2
og 3. Det følger endvidere af bestemmelsen sammenholdt med
de foreslåede bestemmelser i § 198, stk. 2 og
3, at kommunalbestyrelserne vil skulle modtage, registrere og
analysere rapporteringer om utilsigtede hændelser, der
forekommer i den kommunale sundhedssektor. Utilsigtede
hændelser, der er forekommet i den kommunale sundhedssektor,
skal således rapporteres til kommunen, mens øvrige
utilsigtede hændelser skal rapporteres til regionen. Det
gælder, uanset hvor i sundhedssektoren den sundhedsperson
m.v., der bliver opmærksom på hændelsen,
arbejder. I praksis vil rapporteringen som udgangspunkt ske i det
elektroniske rapporteringssystem, som automatisk videresender
rapporteringen til den myndighed, der har ansvaret for at modtage,
registrere og analysere hændelsen.
Den enkelte myndighed har pligt til at sikre, at en
rapportering, som myndigheden har modtaget, analyseres og i
fornødent omfang følges op. Myndighederne har
således pligt til at arbejde aktivt for en forbedring af
patientsikkerheden, mens de nærmere metoder kan
fastlægges efter lokale forhold. Med udvidelsen af
rapporteringssystemet får den primære sundhedssektor
således først og fremmest et værktøj, der
kan danne grundlag for et mere systematisk arbejde med læring
af utilsigtede hændelser.
Opfølgning i forhold til sygehusene, praksissektoren,
det præhospitale område, herunder private
ambulancetjenester, og apotekerne varetages af regionen, mens
opfølgning i forhold til den kommunale sundhedssektor,
herunder private institutioner der efter aftale med kommunen yder
behandling inden for den kommunale sundhedssektor, varetages af
kommunen. Hvis den utilsigtede hændelse er sket ved
sektorovergangen mellem den kommunale sundhedssektor og en anden
sektor forudsættes kommunen og regionen at samarbejde om
opfølgningen.
I overensstemmelse med reglerne i den nuværende
patientsikkerhedsordning er det efter forslaget som udgangspunkt
sundhedspersoner, der har pligt til at rapportere utilsigtede
hændelser, jf. den foreslåede § 198,
stk. 2. Ved sundhedspersoner forstås personer, der er
autoriserede i henhold til særlig lovgivning til at varetage
sundhedsfaglige opgaver, og personer, der handler på disses
ansvar, jf. sundhedslovens § 6. Personer, der er
autoriserede efter lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, er sundhedspersoner, når de
udøver sundhedsfaglig virksomhed. Rapporteringspligten
gælder således for læger, tandlæger,
sygeplejersker, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter,
fodterapeuter, kiropraktorer, bandagister, kliniske
diætister, kliniske tandteknikere, tandplejere, optikere,
bioanalytikere, radiografer, social- og sundhedsassistenter og
psykologer, der udfører sundhedsfaglige opgaver. De
medhjælpere, som handler på autoriserede
sundhedspersoners ansvar vil tilsvarende have en
rapporteringspligt, når de i forbindelse med
udførelsen af sundhedsfaglige opgaver bliver
opmærksomme på utilsigtede hændelser. Det kan
f.eks. være tilfældet for social- og
sundhedshjælpere, elever og studerende.
Herudover får ambulancebehandlere efter forslaget en
pligt til at rapportere utilsigtede hændelser.
Ambulancebehandlere vil i nogle tilfælde handle på en
autoriseret sundhedspersons ansvar og dermed være omfattet af
rapporteringspligten for sundhedspersoner. Men det vil ikke altid
være tilfældet. Rapporteringspligten for
ambulancebehandlere fastslås derfor med henblik på at
sikre, at der også kan ske en læring af utilsigtede
hændelser på det præhospitale område i de
tilfælde, hvor ambulancer udelukkende er bemandet med
ambulancepersonale, som handler på eget ansvar. Også
apotekere og apotekspersonale får efter bestemmelsen en
rapporteringspligt.
Bestemmelsen i § 198, stk. 2, afgrænser
den personkreds, der har rapporteringspligt. Bestemmelsen
forhindrer dog ikke, at der kan ske rapportering også i
tilfælde, hvor der ikke efter loven er pligt til det.
Med den foreslåede bestemmelse til sundhedslovens
§ 198, stk. 3, får patienter og
pårørende m.v. en adgang til at rapportere utilsigtede
hændelser. Bestemmelsen indebærer en pligt for
regionsrådene og kommunalbestyrelserne til at modtage,
registrere og analysere sådanne rapporteringer fra patienter
og pårørende m.v. Der kan i øvrigt henvises til
de almindelige bemærkninger.
Som følge af udvidelsen af patientsikkerhedsordningen
præciseres det med § 198, stk. 4, at
rapporteringspligten fremover omfatter bl.a. utilsigtede
hændelser, der forekommer i forbindelse med enhver behandling
m.v., der foretages efter sundhedslovens afsnit IV-IX eller kapitel
52. Rapporteringspligten omfatter således fremover også
utilsigtede hændelser, der forekommer i forbindelse med
behandling i praksissektoren og i den kommunale sundhedssektor.
Rapporteringspligten gælder også for utilsigtede
hændelser, der forekommer i forbindelse med den
præhospitale indsats. Behandlingsbegrebet skal forstås
i overensstemmelse med sundhedslovens § 5.
Rapporteringspligten gælder dog også for utilsigtede
hændelser, der forekommer i forbindelse med
svangerskabsafbrydelse samt sterilisation og kastration, jf.
henvisningen til lovens afsnit VIII.
Det foreslås endvidere, at også utilsigtede
hændelser, der indtræder i forbindelse med forsyning af
og information om lægemidler inden for apotekssektoren
omfattes af patientsikkerhedsordningen. Dette skal ses i
sammenhæng med, at apotekere og apotekspersonale efter
forslaget vil have en rapporteringspligt.
Rapporteringspligten vil som i dag også omfatte
utilsigtede hændelser, der er en følge af ophold
på sygehus. Dette følger af, at begrebet utilsigtet
hændelse efter den foreslåede bestemmelse omfatter
hændelser, der forekommer i forbindelse med behandlingen. Den
ændrede definition indebærer endvidere, at også
utilsigtede hændelser, der en følge af ophold på
øvrige lokaliteter, hvor der ydes sundhedsfaglig behandling,
vil være omfattet. Bestemmelsen i § 198,
stk. 4, er i øvrigt ændret med henblik på
en sproglig forbedring. Det er ikke hensigten herved at ændre
bestemmelsens omfang. Lovens definition af utilsigtede
hændelser skal således fortsat forstås i så
bred en betydning som muligt.
Regionen og kommunen kan med hjemmel i § 198, stk.
1, til brug for arbejdet med en forbedring af patientsikkerheden
behandle personoplysninger, der indgår i rapporteringerne.
Det gælder også oplysninger om enkeltpersoners
helbredsmæssige forhold. Det bemærkes, at regionens og
kommunens behandling af sådanne oplysninger i forbindelse med
varetagelsen af opgaver efter § 198, stk. 1, sker
inden for rammerne af databeskyttelsesdirektivet, jf. direktivets
artikel 8, stk. 3, som er gennemført ved persondatalovens
§ 7, stk. 5. Lovforslaget giver således ikke
hjemmel til behandling af personoplysninger i videre omfang, end
det er muligt efter persondatalovens regler.
Til nr. 2-8 (§ 199)
Sundhedslovens § 199 foreslås ændret som
konsekvens af udvidelsen af patientsikkerhedsordningen. Forslaget
indebærer, at Sundhedsstyrelsens vejledningsarbejde fremover
også vil gælde i forhold til de rapporteringer, som
Sundhedsstyrelsen modtager fra kommunalbestyrelserne. Forslaget
indebærer endvidere, at Sundhedsstyrelsen fremover får
hjemmel til også at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsernes rapportering til styrelsen, og at
kommunalbestyrelsernes rapportering til Sundhedsstyrelsen - i
lighed med regionsrådenes rapportering - skal ske i
anonymiseret form.
Det præciseres endvidere, at Sundhedsstyrelsens hjemmel
i sundhedslovens § 199, stk. 2, til at
fastsætte regler for sundhedspersoners rapportering
også gælder for rapporteringen fra andre personer, der
med lovforslaget pålægges en rapporteringspligt.
Sundhedsstyrelsen bemyndiges desuden til at fastsætte regler
om, i hvilken form rapporteringen fra patienter og
pårørende m.v. skal ske. Det forventes, at
rapporteringen som udgangspunkt vil skulle ske elektronisk i
DanskPatientSikkerhedsDatabase. Det bemærkes i den
forbindelse, at pårørende har mulighed for at
rapportere for patienter, som ikke selv kan rapportere i det
elektroniske system, ligesom personalet i regioner og kommuner vil
kunne bistå patienterne med at foretage den elektroniske
rapportering. Der vil blive mulighed for skriftlig rapportering,
hvis elektronisk rapportering ikke kan benyttes.
Sundhedsstyrelsen har efter gældende regler hjemmel til
at indhente supplerende oplysninger fra regionsrådene om
rapporterede hændelser. Denne bestemmelse ophæves.
Sundhedsstyrelsen bemyndiges i stedet efter forslaget til at
fastsætte regler, hvorefter regionsrådet og
kommunalbestyrelsen skal sende nærmere bestemte oplysninger
om rapporterede hændelser og om udarbejdede handlingsplaner
og faglige udmeldinger m.v. til Sundhedsstyrelsen. Baggrunden
herfor er, at der med udvidelsen fremover vil være en
øget viden om patientsikkerhedsspørgsmål i
både regioner og kommuner. Sundhedsstyrelsens arbejde med
patientsikkerhed vil skulle tilpasses hertil og vil derfor efter
udvidelsen i højere grad end i dag bygge på de
analyser og den opfølgning på utilsigtede
hændelser, som fremover vil ske i de enkelte regioner og
kommuner. Sundhedsstyrelsen vil således fremover bl.a. skulle
bidrage til at sikre, at der mellem myndighederne sker en
koordinering og videndeling om patientsikkerhedsarbejdet. De
ændrede regler understøtter dette. Regionsråd og
kommunalbestyrelser vil ikke kunne forpligtes til at udarbejde
nærmere bestemt materiale, men kun til at sende materiale,
der allerede er udarbejdet, til Sundhedsstyrelsen.
Endeligt sikres det med forslaget, at kravet om anonymisering
af rapporteringer forud for indsendelse af rapporteringer samt
oplysninger og handleplaner m.v. til Sundhedsstyrelsen gælder
fuldt ud med hensyn til oplysninger om såvel patienter som
alle rapporterende personer.
Til nr. 9 (§ 200)
Det følger af bestemmelsens stk. 1, at oplysninger
om enkeltpersoner i rapporteringer, jf. § 198, stk. 1, er
fortrolige. Det gælder, uanset om rapporteringen er foretaget
af en sundhedsperson eller en anden person omfattet af
rapporteringspligten i § 198, stk. 2, eller om
rapporteringen er foretaget af en patient eller
pårørende efter § 198, stk. 3.
Bestemmelsen har kun betydning for oplysninger om enkeltpersoner,
når oplysningerne indgår i det elektroniske
rapporteringssystem eller i øvrigt indgår i
rapporteringer, som modtages af regionen eller kommunen.
Bestemmelsen vedrører ikke sundhedspersoners, patienters
eller andres adgang til at videregive oplysninger om enkeltpersoner
i forbindelse med en rapportering efter § 198, stk. 2 eller
3.
Oplysninger om enkeltpersoner omfatter bl.a. navneoplysninger,
adresseoplysninger, oplysninger om personnummer og øvrige
oplysninger i rapporteringen, herunder f.eks. oplysninger om
afdeling og indlæggelsestidspunkt, der gør det muligt
at identificere den pågældende patient, sundhedsperson
eller andre personer, der ved en rapportering efter § 198
måtte være registreret oplysninger om.
Øvrige oplysninger i rapporteringerne er efter
bestemmelsen ikke fortrolige, ligesom rapporteringer, der ikke
indeholder oplysninger, der giver mulighed for at identificere
enkeltpersoner, ikke er fortrolige. Bestemmelsen omfatter
således bl.a. ikke oplysninger om antallet af eller
alvorligheden af rapporterede hændelser. Bestemmelsen
omfatter endvidere bl.a. ikke anonymiserede beskrivelser af
rapporterede hændelser i vejledninger og retningslinjer m.v.,
forudsat at hændelserne er beskrevet i en så generel
form, at enkeltpersoner ikke kan identificeres ud fra
beskrivelsen.
At oplysninger om enkeltpersoner i medfør af
bestemmelsen er fortrolige indebærer, at personer, der virker
inden for den offentlige forvaltning, er underlagt en
(særlig) tavshedspligt i forhold til de nævnte
oplysninger. De pågældende oplysninger kan derfor ikke
videregives til uvedkommende. Endvidere vil de nævnte
oplysninger som følge af, at de er fortrolige, ikke
være omfattet af adgangen til at få aktindsigt i disse,
jf. offentlighedslovens § 14, hvorefter pligten til at give
aktindsigt er begrænset af særlige bestemmelser om
tavshedspligt fastsat ved lov. Den registrerede har som
følge af bestemmelsen heller ikke indsigtsret i
rapporteringssystemet efter persondataloven, jf. persondatalovens
§ 32, stk. 2. Hverken sundhedspersoner, patienter
eller andre, der ved en rapportering efter § 198
måtte være registreret oplysninger om, har
således indsigtsret i oplysningerne.
Om baggrunden for behovet for at indføre en
særlig bestemmelse om tavshedspligt henvises til afsnit 2.2.4
ovenfor.
Med bestemmelsen sikres det, at rapporteringssystemet fortsat
vil være fuldstændigt adskilt fra klage- og
erstatningssystemet. Bestemmelsen indebærer dermed et
effektivt værn mod, at oplysninger i rapporteringssystemet
kan anvendes til andre formål end til brug for arbejdet med
patientsikkerhed. Bestemmelsen hindrer f.eks. en patient i via
indsigtsretten i en sundhedspersons rapportering at få
oplysninger, som af patienten vil kunne anvendes i forbindelse med
en eventuel klage- og erstatningssag. En patient vil derimod have
samme muligheder som hidtil for at klage eller søge
erstatning for en skade påført i forbindelse med
behandling. Bestemmelsen ændrer således ikke ved den
nuværende klage- og erstatningsadgang.
Hertil kommer, at en sundhedsperson m.v. ikke via
indsigtsretten kan få kendskab til, om en patient eller
pårørende har rapporteret en utilsigtet
hændelse, som sundhedspersonen har været involveret
i.
Bestemmelsen udelukker ikke en berettiget videregivelse af
oplysninger om enkeltpersoner. Der vil således kunne
videregives oplysninger om enkeltpersoner, når det sker som
et nødvendigt led i regionens og kommunens varetagelse af
opgaver efter § 198, stk. 1, til brug for forbedring
af patientsikkerheden, jf. dog bestemmelsens stk. 2.
Der vil således - som efter de gældende regler -
kunne udveksles oplysninger om enkeltpersoner inden for den kreds
af personer, der i regionen modtager, registrerer og analyserer
rapporteringerne til brug for forbedring af patientsikkerheden. Der
vil tilsvarende kunne udveksles oplysninger inden for den kreds af
personer i kommunen, der varetager opgaver efter § 198,
stk. 1. Der kan være tale om videregivelse til personer,
der har det overordnede ansvar for at modtage, gennemse og
iværksætte analyser af rapporteringerne, og til
ansatte, der inddrages som kompetencepersoner i forbindelse med
konkrete analyser af visse rapporteringer.
Videregivelse mellem de personer, der i kommunen og regionen
varetager patientsikkerhedsarbejdet, og til privatpraktiserende
sundhedspersoner m.v., herunder alment praktiserende læger,
vil også være berettiget, når det er
nødvendigt for, at hændelser kan analyseres og
følges op. Det vil f.eks. være nødvendigt at
videregive oplysninger om den involverede patient, f.eks.
vedkommendes navn eller personnummer, hvis der skal foretages en
nærmere analyse af hændelsesforløbet, der
kræver en fuldstændig klarlæggelse af, hvad der
skete under det konkrete behandlingsforløb. Videregivelse er
i så fald nødvendig for, at oplysninger kan findes.
Videregivelse i forbindelse med sådanne analyser kan blive
aktuel både for hændelser, der er forekommet inden for
regionen eller kommunen, og for hændelser, der er forekommet
i praksissektoren, apotekssektoren eller i forbindelse med en
privat leverandørs varetagelse af sundhedsydelser for
kommunen eller regionen, herunder på det præhospitale
område, genoptræningsområdet m.v.
I overensstemmelse med de gældende regler
forudsættes det desuden, at videregivelse til kliniske
kvalitetsdatabaser og andre registre, hvori der sker registrering
af helbredsoplysninger med henblik på dokumentation og
kvalitetsudvikling på patientsikkerhedsområdet, vil
være berettiget. Der vil desuden kunne blive tale om
videregivelse til regionsrådet og kommunalbestyrelsen.
Det bemærkes, at den omhandlede videregivelse af
oplysninger sker inden for rammerne af databeskyttelsesdirektivet,
jf. direktivets artikel 8, stk. 3, som er gennemført ved
persondatalovens § 7, stk. 5. Der er således
ikke hjemmel til videregivelse af sådanne oplysninger i
videre omfang, end det følger af persondatalovens regler.
Det vil normalt ikke være nødvendigt for
opfølgningen på utilsigtede hændelser at
videregive oplysninger om identiteten af sundhedspersoner og andre
rapporteringspligtige personer. Af hensyn til beskyttelsen af de
rapporteringspligtige personer begrænses adgangen til
videregivelse af oplysninger om identiteten af en person, der har
rapporteret i henhold til § 198, stk. 2, derfor
yderligere med bestemmelsen i stk. 2. Videregivelse af
oplysninger om identiteten af personer, der har rapporteret efter
§ 198, stk. 2, må således kun ske til de
personer i samme region eller kommune, der varetager opgaver efter
§ 198, stk. 1.
Der vil foreligge en krænkelse af tavshedspligten, hvis
rapporteringer eller oplysninger fra rapporteringer uberettiget
videregives. Der må - ligesom efter gældende regler -
ikke videregives oplysninger til brug for konkret sagsbehandling,
kontrol eller lign. af sundhedspersoner m.v. eller andre. Der vil
desuden f.eks. være tale om en uberettiget videregivelse,
hvis oplysningerne videregives til journalister, eller hvis
videregivelse sker i strid med bestemmelsens stk. 2.
Til nr. 10-11 (§ 201)
Efter de gældende regler er sundhedspersoner i
sygehusvæsenet efter sundhedslovens § 201 beskyttet
mod bl.a. disciplinære foranstaltninger fra
ansættelsesmyndigheden. Denne beskyttelse foreslås
videreført, jf. de almindelige bemærkninger afsnit
2.2.4. Forslaget indebærer, at alle rapporterende personer,
herunder også ambulancebehandlere, apotekere og
apotekspersonale, omfattes af beskyttelsen. Beskyttelsen omfatter
også rapporterende personer, som ikke har en
rapporteringspligt. Det præciseres desuden med lovforslaget,
at beskyttelsen også gælder i forhold til
disciplinære foranstaltninger fra en privat arbejdsgiver. Det
vil navnlig have betydning for sundhedspersoner ansat på
klinikker i praksissektoren og privatansat ambulancepersonale samt
for apotekspersonale.
Til nr. 12 (§ 202)
Sundhedslovens § 202, stk. 1, indeholder en
bemyndigelse for ministeren for sundhed og forebyggelse til at
fastsætte regler om inddragelse af den primære
sundhedssektor i patientsikkerhedsordningen.
Bemyndigelsesbestemmelsen bliver overflødig med de
foreslåede ændringer, hvorved den primære
sundhedssektor inddrages i patientsikkerhedsordningen. Bestemmelsen
foreslås derfor ophævet.
Til § 2
Det følger af bestemmelsen, at ministeren for sundhed
og forebyggelse fastsætter tidspunktet for ikrafttræden
af udvidelsen af patientsikkerhedsordningen. Udvidelsen forventes
at træde i kraft i første halvår af 2010, jf.
dog nedenfor om rapporteringsadgangen for patienter og
pårørende i den primære sundhedssektor.
Ikrafttræden i første halvår af 2010 giver
regioner og kommuner mulighed for at forberede sig på
udvidelsen af patientsikkerhedsordningen, ligesom en ny version af
det elektroniske rapporteringssystem
(DanskPatientSikkerhedsDatabase) først forventes at
være testet og i fuld drift til det tidspunkt. Udvidelsen vil
kun træde i kraft på et senere tidspunkt end
første halvår af 2010, hvis forhold i forbindelse med
udviklingen af den nye patientsikkerhedsdatabase gør dette
nødvendigt. Det er således en forudsætning for
lovens ikrafttræden, at den nye version af det elektroniske
rapporteringssystem er klar til drift.
Bestemmelsen giver mulighed for, at ministeren for sundhed og
forebyggelse kan fastsætte, at rapporteringsadgangen for
patienter og pårørende først får virkning
på et senere tidspunkt end den øvrige udvidelse af
patientsikkerhedsordningen. Det forudsættes, at
rapporteringsadgangen for patienter og pårørende
sættes i kraft samtidigt i alle dele af
sundhedsvæsenet. Det forudsættes endvidere, at
rapporteringsadgangen for patienter og pårørende
sættes i kraft senest ét år efter den
øvrige udvidelse. Om baggrunden for en senere
ikrafttræden af rapporteringsadgangen for patienter og
pårørende henvises til de almindelige
bemærkninger, jf. afsnit 2.2.3.
Til § 3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Loven kan dog - ligesom de gældende regler
om patientsikkerhedsordningen i sundhedslovens kapitel 61 -
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne
med de afvigelser, som de særlige færøske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 95 af 7. februar 2008, som
ændret senest ved lov nr. 1064 af 6. november 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§ 198 affattes således: |
§ 198.
Regionsrådene modtager, registrerer og analyserer
rapporteringer om utilsigtede hændelser, jf. stk. 2, til
brug for forbedring af patientsikkerheden og -behandlingen samt for
rapportering af oplysninger til Sundhedsstyrelsen, jf.
§ 199. | | »§ 198. Regionsrådet og
kommunalbestyrelsen modtager, registrerer og analyserer
rapporteringer om utilsigtede hændelser, jf. stk. 2 og
3, til brug for forbedring af patientsikkerheden og rapportering af
oplysninger til Sundhedsstyrelsen, jf. § 199. |
Stk. 2.
En sundhedsperson, som bliver opmærksom på en
utilsigtet hændelse i forbindelse med en patients behandling
eller ophold på sygehus, skal rapportere denne hændelse
i henhold til stk. 1. | | Stk. 2.
En sundhedsperson, der som led i sin faglige virksomhed bliver
opmærksom på en utilsigtet hændelse, skal
rapportere hændelsen til regionen. En hændelse, der er
er forekommet i den kommunale sundhedssektor, jf. afsnit IX, skal
dog rapporteres til kommunen. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende
anvendelse på ambulancebehandlere, apotekere og
apotekspersonale. |
Stk. 3.
Ved en utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der
er en følge af behandling eller ophold på sygehus, og
som ikke skyldes patientens sygdom, og som samtidig enten er
skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men
forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf
på grund af andre omstændigheder. Utilsigtede
hændelser omfatter både på forhånd kendte
og ukendte hændelser og fejl. | | Stk. 3.
En patient eller dennes pårørende kan rapportere en
utilsigtet hændelse til regionen eller kommunen i
overensstemmelse med reglerne i stk. 2, 1. og 2. pkt. |
| | Stk. 4.
Ved en utilsigtet hændelse forstås en begivenhed, der
forekommer i forbindelse med en behandling m.v. efter afsnit IV-IX,
kapitel 52 eller i forbindelse med forsyning af og information om
lægemidler. Utilsigtede hændelser omfatter på
forhånd kendte og ukendte hændelser og fejl, som ikke
skyldes patientens sygdom, og som samtidig enten er skadevoldende
eller kunne have været skadevoldende, men forinden blev
afværget eller i øvrigt ikke indtraf på grund af
andre omstændigheder.« |
| | |
§ 199.
Sundhedsstyrelsen modtager rapporteringer fra regionsrådene
om utilsigtede hændelser og opretter et nationalt register
herfor. Sundhedsstyrelsen vejleder sundhedsvæsenet om
patientsikkerhed på baggrund af de modtagne
oplysninger. | | 2. I
§ 199, stk. 1, 2 og 4, ændres
»regionsrådene« til: »regionsrådet og
kommunalbestyrelsen«. |
| | |
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen fastsætter nærmere regler om, hvilke
utilsigtede hændelser der skal rapporteres af
regionsrådene til Sundhedsstyrelsen, hvornår og i
hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den skal indeholde.
Sundhedsstyrelsen fastsætter endvidere nærmere regler
om, i hvilke tilfælde sundhedspersoner skal rapportere om
utilsigtede hændelser til regionsrådet, hvornår
og i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den skal
indeholde. | | 3. I
§ 199, stk. 2, ændres
»sundhedspersoner« til: »personer omfattet af
§ 198, stk. 2,«. 4. I
§ 199, stk. 2, indsættes efter
»regionsrådet«: »og
kommunalbestyrelsen«. 5. I
§ 199, stk. 2, indsættes som 3. pkt.: »Sundhedsstyrelsen kan desuden
fastsætte nærmere regler om, i hvilken form en
rapportering efter § 198, stk. 3, skal
ske.« |
| | |
| | 6.§ 199, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan fra regionsrådene indhente supplerende
oplysninger om indrapporterede hændelser til brug for
styrelsens vejledningsarbejde, jf. stk. 1. | | »Stk. 3. Sundhedsstyrelsen kan
fastsætte regler om, at regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til brug for styrelsens vejledningsarbejde, jf.
stk. 1, skal sende nærmere bestemte oplysninger om
rapporterede hændelser og om udarbejdede handlingsplaner og
faglige udmeldinger m.v. til Sundhedsstyrelsen.« |
| | |
Stk. 4.
Rapportering om utilsigtede hændelser fra regionsrådene
til Sundhedsstyrelsen efter stk. 1 og 3 skal ske i
anonymiseret form vedrørende såvel patienten som
sundhedspersonen. | | 7. I
§ 199, stk. 4, ændres »stk. 1 og
3« til: »stk. 1 og regler fastsat i medfør af
stk. 3«. 8. I
§ 199, stk. 4, ændres
»sundhedspersonen« til: »den rapporterende
person«. |
Stk. 5.
Sundhedsstyrelsen afgiver en årlig beretning om sin
virksomhed i henhold til dette kapitel. | | |
| | |
| | 9.§ 200 affattes således: |
§ 200.
Rapporteringer om utilsigtede hændelser, der kan
henføres til bestemte personer, kan uden samtykke fra
patienten eller de involverede sundhedspersoner udveksles inden for
den personkreds, der i regionen varetager opgaver i henhold til
§ 198, stk. 1, samt videregives til kliniske
databaser og andre registre, hvori der sker registrering af
helbredsoplysninger med henblik på dokumentation og
kvalitetsudvikling på patientsikkerhedsområdet. | | »§ 200. Oplysninger om
enkeltpersoner, der indgår i en rapportering, jf.
§ 198, stk. 1, er fortrolige. |
Stk. 2.
Regionsrådene må ikke videregive oplysninger om den
indrapporterende sundhedspersons identitet til andre end de
personer, der varetager opgaver i henhold til § 198,
stk. 1. | | Stk. 2.
Oplysninger om identiteten af en person, der har rapporteret i
henhold til § 198, stk. 2, må kun videregives
til personer i samme region eller kommune, der varetager opgaver
efter § 198, stk. 1.« |
| | |
§ 201.
En sundhedsperson, som rapporterer en utilsigtet hændelse,
kan ikke som følge af sin rapportering underkastes
disciplinære undersøgelser og foranstaltninger af
ansættelsesmyndigheden, tilsynsmæssige reaktioner af
Sundhedsstyrelsen eller strafferetlige sanktioner af
domstolene. | | 10. I
§ 201 ændres »En sundhedsperson, som
rapporterer en utilsigtet hændelse,« til: »Den
rapporterende person«. 11. I
§ 201 ændres
»ansættelsesmyndigheden« til:
»arbejdsgiveren«. |
| | |
§ 202.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler for inddragelse af den primære
sundhedssektor, herunder privatpraktiserende sundhedspersoner,
under §§ 198-201's område. Ministeren kan
fastsætte afvigelser fra §§ 198-201, som
særlige forhold i den primære sundhedssektor
måtte begrunde. | | 12.§ 202, stk. 1 ophæves. Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 1-3. |
Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for,
hvilke sygehuse og andre behandlingsinstitutioner der er omfattet
af rapporteringspligten, ligesom Sundhedsstyrelsen kan
fastsætte særlige regler for de private sygehuses
rapporteringssystem. | | |
Stk. 3.
§§ 198-201 gælder tillige for private
sygehuse. | | |
Stk. 4.
§§ 198-201 gælder ikke for andre lovbestemte
indrapporteringsordninger vedrørende utilsigtede
hændelser og fejl opstået under behandling.
Sundhedsstyrelsen kan i samarbejde med berørte myndigheder
fastsætte nærmere regler, der præciserer og
eventuelt samordner indrapporteringsforhold, jf. 1. pkt. | | |
| | |
| | § 2 |
| | Ministeren for sundhed og forebyggelse
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Ministeren kan herunder fastsætte, at loven træder i
kraft på forskellige tidspunkter. |
| | |
| | § 3 |
| | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. |
| | Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i
kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
særlige færøske forhold tilsiger. |