L 81 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om miljøvurdering af planer og programmer.
(Miljøvurdering af ikke lovbundne planer og programmer samt
etablering af klageadgang, hvor denne ikke følger af
eksisterende lovgivning, m.v.).
Fremsat den 27. november 2008 af
miljøministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøvurdering af planer og programmer
(Miljøvurdering af ikke lovbundne
planer og programmer samt etablering af klageadgang, hvor denne
ikke følger af eksisterende lovgivning, m.v.)
§ 1
I lov om miljøvurdering af planer og
programmer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1398 af 22. oktober
2007, foretages følgende ændringer:
1.Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Formål,
definitioner m.v.«
2.§ 1, stk. 1, affattes
således:
»Lovens formål er at sikre et
højt miljøbeskyttelsesniveau og at bidrage til
integrationen af miljøhensyn under udarbejdelsen og
vedtagelsen af planer og programmer med henblik på at fremme
en bæredygtig udvikling ved at sikre, at der
gennemføres en miljøvurdering af planer og
programmer, som kan få væsentlig indvirkning på
miljøet.«
3. I
§ 1 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. I
denne lov forstås ved:
1) Planer og
programmer: Dokumenter, der fastlægger rammer for fremtidige
anlæg eller arealanvendelse, når disse
a) udarbejdes eller
vedtages af en statslig, regional eller kommunal myndighed eller
udarbejdes af en myndighed med henblik på Folketingets
vedtagelse af planer og programmer via en lovgivningsprocedure,
og
b) udarbejdes i
henhold til love, administrative bestemmelser eller som grundlag
for en myndigheds opgavevaretagelse.
2)
Miljøvurdering: Udarbejdelse af en
miljørapport, gennemførelse af
høringer, hensyntagen til miljørapporten og til
resultaterne af høringerne ved beslutningstagning samt
underretning om afgørelsen i overensstemmelse med
§§ 5-13.
3)
Miljørapport: Den del af dokumentationen vedrørende
planen eller programmet, som indeholder de oplysninger, der
fremgår af § 7.
4) Offentligheden:
En eller flere fysiske eller juridiske personer, som direkte eller
indirekte berøres af planen eller programmet, samt
foreninger og organisationer, der har beskyttelsen af landskab,
kulturarv, natur eller miljøinteresser som formål,
hvis
a) foreningen eller
organisationen har vedtægter eller love, som dokumenterer
dens formål, og
b) foreningen eller
organisationen repræsenterer mindst 100 medlemmer.
5) Berørt
myndighed: En myndighed, som på grund af dens specifikke
miljøansvar skal godkende eller give samtykke, tilladelse,
godkendelse eller dispensation for at planen eller programmet kan
realiseres. Hvis den planlæggende myndighed er et ministerium
eller anden statslig myndighed, er Miljøministeriet tillige
at betragte som berørt myndighed.«
4. I
§ 2, stk. 1, udgår
» i medfør af lovgivningen«.
5.§ 3, stk. 1, affattes
således:
»Når en myndighed tilvejebringer
følgende planer og programmer, eller foretager
ændringer deri, skal der udarbejdes en miljøvurdering,
da disse planer og programmer antages at kunne få
væsentlig indvirkning på miljøet:
1) Planer og
programmer, som tilvejebringes inden for landbrug, skovbrug,
fiskeri, energi, industri, transport, affaldshåndtering,
vandforvaltning, telekommunikation, turisme, fysisk
planlægning og arealanvendelse, og som fastlægger
rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter, der
er omfattet af bilag 3 og 4.
2) Andre planer og
programmer, som kan påvirke et udpeget internationalt
naturbeskyttelsesområde væsentligt.
3) Andre planer og
programmer, som i øvrigt fastlægger rammerne for
fremtidige anlægstilladelser til projekter, når
myndigheden vurderer, at planen eller programmet kan få
væsentlig indvirkning på miljøet.«
6.§ 3, stk. 3, nr. 4,
ophæves.
7.§ 4, stk. 2 og 3, affattes således:
»Stk. 2. Ved
afgørelse efter stk. 1, om hvorvidt en plan eller et
program efter bestemmelserne i § 3, stk. 1, nr. 3,
og stk. 2, må antages at kunne få væsentlig
indvirkning på miljøet, skal der i alle tilfælde
tages hensyn til kriterierne i bilag 2.
Stk. 3. Myndigheden
skal høre berørte myndigheder, før der
træffes afgørelse efter stk. 2, jf.
§ 1, stk. 3, nr. 5, og § 12.«
8. I
§ 5, stk. 1,
indsættes som 4. pkt.:
»Hvis planen eller programmet skal vedtages
ved lov, må lovgivningsproceduren ikke indledes, før
det endelige resultat af nabostatshøringen
foreligger.«
9. I
§ 6 indsættes som 2.
pkt.:
»Hvor planen eller programmet skal vedtages
ved en lovgivningsprocedure, skal miljøvurderingen
gennemføres, inden lovgivningsproceduren
indledes.«
10.§ 7, stk. 1, affattes
således:
»Den myndighed, der tilvejebringer planen
eller programmet, skal udarbejde en miljørapport, der
fastlægger, beskriver og evaluerer den sandsynlige
væsentlige indvirkning på miljøet af planens
eller programmets gennemførelse og rimelige alternativer
under hensyn til planens eller programmets mål og geografiske
anvendelsesområde.«
11.§ 9, stk. 1, affattes
således:
»Ved den endelige godkendelse eller
vedtagelse af planen eller programmet skal myndigheden tage hensyn
til miljørapporten, som er udarbejdet efter § 7,
herunder også til eventuelle miljøpåvirkninger,
som ikke i øvrigt varetages efter den lovgivning, i henhold
til hvilken planen eller programmet tilvejebringes, samt til
resultaterne af en eventuel nabostatshøring, udtalelser fra
andre myndigheder og offentligheden efter § 8.«
12. I
§ 10 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Når der har været gennemført en høring af
nabostater efter § 5, skal miljøministeren sende
den vedtagne plan eller program vedlagt den sammenfattende
redegørelse til den eller de berørte
nabostater.«
13.§ 11, stk. 1,
ophæves og i stedet indsættes:
»Myndigheden skal overvåge de
væsentlige miljøpåvirkninger af planens eller
programmets gennemførelse, herunder for at kunne
identificere uforudsete negative virkninger på et tidligt
trin og for at være i stand til at træffe enhver
hensigtsmæssig afhjælpende foranstaltning.
Stk. 2. Med henblik
på at opfylde kravene i stk. 1 kan eksisterende
overvågningsordninger anvendes i det omfang, det er
hensigtsmæssigt.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
14.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11
a. En miljøvurdering, der gennemføres efter
denne lov, træder ikke i stedet for den vurdering, der skal
foretages efter lov om planlægning om vurdering af visse
offentlige og private projekters virkning på miljøet
(VVM), eller tilsvarende bestemmelser i medfør anden
lovgivning.
15.§ 12 affattes
således:
Ȥ 12.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
kravene til offentliggørelse efter § 4,
stk. 4, § 8, stk. 1, og § 10 og
fastsætter regler om, hvilke myndigheder der skal
høres efter § 4, stk. 3, § 7,
stk. 4, og § 8, stk. 2.«
16. I
§ 16 indsættes efter
stk. 1 som stk. 2-4:
»Stk. 2. Hvis
planen eller programmet ikke er udarbejdet i henhold til lov, eller
den pågældende lov ikke giver mulighed for klage, kan
myndighedens afgørelser efter §§ 4-13 for
så vidt angår retlige spørgsmål indbringes
for Naturklagenævnet af de i stk. 3 nævnte
klageberettigede inden 4 uger efter offentliggørelsen efter
§ 4, stk. 4, eller § 10.
Stk. 3.
Klageberettiget efter stk. 2 er miljøministeren og
enhver med retlig interesse i sagens udfald. Klageberettiget er
endvidere landsdækkende foreninger og organisationer, der som
formål har beskyttelsen af natur og miljø eller
varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for
arealanvendelsen, og har vedtægter eller love, som
dokumenterer dens formål, og repræsenterer mindst 100
medlemmer.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 2 gælder ikke for planer og
programmer, der vedtages af Folketinget ved en
lovgivningsprocedure.«
§ 2
Loven træder i kraft den xx. xx.
2009«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslagets formål er at gennemføre en
række ændringer af lov om miljøvurdering af
planer og programmer som følge af, at Danmark i februar 2008
modtog en åbningsskrivelse fra Europa-Kommissionen
vedrørende den danske gennemførelse af direktiv
2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planer og
programmers indvirkning på miljøet. I
åbningsskrivelsen påpegede Kommissionen en række
formelle mangler ved gennemførelsen af direktivet i dansk
ret.
I besvarelsen af åbningsskrivelsen oplyste den danske
regering, at regeringen er indstillet på at imødekomme
Kommissionens kritik ved at fremsætte et forslag til
ændring af lov om miljøvurdering af planer og
programmer inden udgangen af 2008. Lovforslaget vil
imødekomme de af Kommissionen påpegede mangler i
implementeringen. Regeringen vil endvidere ved
bekendtgørelse fastlægge, hvilke myndigheder der skal
betragtes som berørte myndigheder og de nærmere krav
til offentliggørelse i henhold til loven.
Regeringen ønsker mindst mulig indgriben i
værdifulde naturområder og kulturværdier.
Lovforslaget understøtter dette ved at tydeliggøre,
hvornår planer og programmer skal miljøvurderes. Denne
tydeliggørelse kan samtidig bidrage til en forenkling af
planlægningsarbejdet og en bedre integrationen af
miljøhensynet i planlægningen. Sigtet er blandt andet,
at opnå en så omkostningseffektiv varetagelse af
miljøhensyn som muligt.
2. Lovforslagets hovedpunkter
Lovforslaget indeholder en række ændringer som
opfølgning på regeringens svar på
Europa-Kommissionens åbningsskrivelse. Den væsentligste
ændring består i, at loven i overensstemmelse med
direktivet også kommer til at omfatte planer og programmer
som udarbejdes på grundlag af administrative bestemmelser
eller som grundlag for myndighedens administration. Den danske
udgave af direktivet indeholder i den forbindelse alene ordet
»administrative bestemmelser«, hvilket normalt vil
blive opfattet som i henhold til lovgivningen (love,
bekendtgørelser eller cirkulærer). Imidlertid anvender
den engelske udgave ordet »administrative provisions«,
hvilket også omfatter administrative pålæg fra
ministre, eller politiske råd eller udvalg som fx en kommunal
masterplan eller en masterplan for kommunens havnearealer. Dette
foreslås nu sikret ved, at lovforslaget medtager planer og
programmer, som udarbejdes med henblik på at tilvejebringe et
administrationsgrundlag. Det er også en væsentlig
ændring, at lovforslaget indebærer, at planer og
programmer, der vedtages af Folketinget via en
lovgivningsprocedure, også omfattes af loven.
Loven skal for at leve op til Konventionen om adgang til
oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt
adgang til klage og domstolsprøvelse på
miljøområdet (Århus konventionen) give mulighed
for, at den berørte del af offentligheden får adgang
til at få prøvet afgørelser vedrørende
miljøvurderingen truffet af den planlæggende
myndighed. Lovens klagebestemmelser foreslås derfor udvidet
til at omfatte klageadgang vedrørende miljøvurdering
af de planer og programmer, hvor der i henhold til lovgivningen
ikke i dag består en klageadgang, samt for de planer og
programmer der ikke tilvejebringes på grundlag af
lovgivningen. Forslaget rummer dog en undtagelse for planer og
programmer, der vedtages af Folketinget ved en
lovgivningsprocedure.
I overensstemmelse med direktivets formålsbestemmelse
udbygger lovforslaget lovens formål, så det klarere
kommer til at fremgå, at formålet med
miljøvurderingen af planer og programmer er at sikre et
højt beskyttelsesniveau og at bidrage til integrationen af
miljøhensyn under udarbejdelsen og vedtagelsen af planer og
programmer for at fremme bæredygtig udvikling gennem at
sikre, at der gennemføres miljøvurderinger af planer
og programmer, der kan få væsentlig indvirkning
på miljøet.
Lovforslaget udbygger loven med definitioner af, hvad der
forstås ved planer og programmer, miljøvurdering,
miljørapport, offentlighed og berørt myndighed.
Lovforslaget indebærer også en
tydeliggørelse af behandlingen af planer og programmer, der
kan indebære grænseoverskridende
miljøpåvirkninger, samt en tydeliggørelse af
formålet med overvågningen af planens eller programmets
gennemførelse.
Herudover indeholder lovforslaget ændringer så
loven så vidt muligt gengiver direktivet, ikke blot
indholdsmæssigt, men også
formuleringsmæssigt.
3. Offentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
3.1. Staten
Lovforslaget indebærer kun begrænsede
administrative og økonomiske konsekvenser for staten, idet
disse alene er en følge af de udvidede klagebestemmelser og
de dermed forbundne udgifter til klagesagsbehandlingen ved
Naturklagenævnet.
Lovforslagets øvrige bestemmelser om
miljøvurdering af planer og programmer, der udarbejdes af
statslige myndigheder, indebærer ikke administrative og
økonomiske konsekvenser, idet disse allerede er en
umiddelbar følge af direktivet.
3.2. Regionerne
Lovforslaget indebærer kun administrative og
økonomiske konsekvenser for regionerne, i det omfang
regionerne udarbejder planer og programmer, hvortil der ikke er
klageadgang. Omkostningerne, der er forbundet hermed, vil
være begrænset til omkostninger til kommentering af den
eller de indkomne klager, samt fremsendelse til
klagemyndigheden.
Dette kan omfatte sygehusplaner og handleplaner i forbindelse
med jordforurening afhængig af om planerne sætter
rammer for fremtidige anlægstilladelser.
3.3 Kommunerne
Lovforslaget indebærer administrative og
økonomiske konsekvenser for kommunerne for de kommunale
planer og programmer, hvortil der ikke er klageadgang, og hvor det
derfor efter de hidtidige bestemmelser ikke har været muligt
at påklage miljøvurderingen. Omkostningerne, der er
forbundet hermed, vil være begrænset til omkostninger
til kommentering af den eller de indkomne klager, samt fremsendelse
til klagemyndigheden.
Dette kan omfatte vandforsyningsplaner, varmeforsyningsplaner,
affaldsplaner og spildevandsplaner afhængig af om planerne
sætter rammer for fremtidige anlægstilladelser.
Hertil kommer de kommunale planer og programmer som udarbejdes
på eget initiativ og ikke er pålagt kommunerne gennem
lovgivningen.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget omfatter alene planer og programmer der
udarbejdes af myndigheder og har således ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget tydeliggør, hvornår og med hvilket
formål der skal gennemføres miljøvurderinger af
planer og programmer. Lovforslaget udvider klageadgangen til
også at omfatte klage over mangler i miljøvurderingen
eller manglende miljøvurdering af planer og programmer der
ikke udarbejdes på grundlag af lovgivning eller for hvilke
der ifølge den relevante lovgivning ikke er
klagemulighed.
Lovforslaget må således forventes at
medføre en større hensyntagen til miljøet i
forbindelse med fysiske indgreb og anlæg, der kan
påvirke miljøet væsentligt, idet planer og
programmer der udarbejdes med henblik på at tilvejebringe et
administrationsgrundlag samt planer og programmer, der vedtages af
Folketinget via en lovgivningsprocedure, også bliver omfattet
af loven.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der gennemfører
den af Europa-Kommissionen påpegede manglende implementering
af Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering
af bestemte planers og programmers indvirkning på
miljøet.
8. Hørte parter
Følgende myndigheder og organisationer er blevet
hørt over udkastet til lovforslag:
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademirådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Banedanmark, Beredskabsstyrelsen, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks IdrætsForbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur, Akademisk
Arkitektforening, Dansk Energi, Dansk Handel og Service, Dansk
Industri, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Metal, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Danske
Grus- og Stenindustrier, Danske Havne, Danske Landskabsarkitekter,
Danske Museer, Danske Regioner, Den Danske
Landinspektørforening, Det Økologiske Råd &
Selskab, Direktoratet for FødevareErhverv, Danmarks
Miljøundersøgelser, DONG, Energinet.dk, Erhvervs- og
Boligstyrelsen, 3F Fagligt Fælles Forbund,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Fiskeridirektoratet,
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Danske Ral-
og Sandsugere, Foreningen af Naturfredningsnævnsformænd
i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - FSR,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Friluftsrådet, Greenpeace Danmark, Hedeselskabet, HTSI,
Håndværksrådet, Jagt- og Skovbrugsmuseet, Kalk-
og Teglværksforeningen, Kommunernes Landsforening,
Landbrugsrådet, Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur, Landsforeningen Levende Hav,
Miljøstyrelsen, Mærsk Olie og Gas AS, Naturhistorisk
Museum Århus, Naturklagenævnet, NOAH,
Plantedirektoratet, Vejdirektoratet, Verdensnaturfonden, Alle
ministerier, Alle regioner, Alle kommuner.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Regioner og kommuner: Ingen Staten: Ingen | Regioner og kommuner: Ingen Staten: Begrænsede |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Regioner og kommuner: Ingen Staten: Ingen | Regioner og kommuner. Ingen Staten: Begrænsede |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Forventes at fremme en større
hensyntagen til miljøet i forbindelse med fysiske indgreb og
anlæg der kan påvirke miljøet
væsentligt. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Sikrer implementeringen af Rådets
direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte
planers og programmers indvirkning på miljøet. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Overskriften udvides med tilføjelsen af ordet
»definitioner«, idet kapitlet nu tilføjes en
række definitioner vedrørende begreberne »planer
og programmer«, »miljøvurdering«,
»miljørapport«, »offentlighed« og
»berørt myndighed«.
Til nr. 2
Efter den gældende lov er formålet at fremme en
bæredygtig udvikling. Med lovforslaget foreslås det, at
lovens formål præciseres og bringes i overensstemmelse
med formålsbestemmelsen i direktivets artikel 1 ved at det
tilføjes, at loven skal sikre et højt
miljøbeskyttelsesniveau og bidrage til integrationen af
miljøhensyn og at miljøvurderingen skal foretages
under udarbejdelsen og vedtagelsen af planer og programmer.
Til nr. 3
Definitionen af centrale begreber i loven er i nogen grad
beskrevet i bemærkningerne til den gældende lov. Som
følge af Kommissionens åbningsskrivelse foreslås
direktivets definitioner i artikel 2 overført til
lovteksten. Definitionerne ændrer ikke ved hidtidig
praksis.
Forslaget gennemfører direktivets definitioner af
»planer og programmer«,
»miljøvurdering« og
»miljørapport«, således som de
fremgår af direktivets artikel 2. Endvidere defineres
»offentlighed« i overensstemmelse med direktivets
artikel 2. Direktivets artikel 2 overlader dog den nærmere
afgrænsning til medlemsstaten. Som nærmere
afgrænsning i definitionen af »offentligheden« i
relation til foreninger og organisationer er valgt en
afgrænsning som svarer til planlovens afgrænsning af
kredsen af klageberettigede. Dette valg er begrundet i, at
planloven allerede opfylder Århus-konventionen, og at lov om
miljøvurderinger antalsmæssig oftest vil berøre
planer udarbejdet efter planlovens bestemmelser.
Definitionen af »berørt myndighed«
følger af direktivets artikel 6.3, hvoraf fremgår at
medlemsstaten skal udpege de myndigheder, som skal høres, og
som på grund af deres specifikke miljøansvar kan blive
berørt af indvirkningen på miljøet af planers
eller programmers gennemførelse. Definitionen er dog ikke
udtømmende i forhold til forpligtelsen efter artikel 6.3 og
skal således suppleres med regler udstedt i henhold til
lovens § 12, der direkte angiver de enkelte
berørte myndigheder og deres ansvarsområde.
Til nr. 4
I den gældende lov afgrænses
anvendelsesområdet til planer og programmer samt
ændringer heri, som tilvejebringes i medfør af
lovgivningen af en offentlig myndighed. Kommissionen har i
åbningsskrivelsen påpeget, at direktivets
anvendelsesområde er bredere, og at det ikke kun omfatter de
planer og programmer, som ifølge lovgivningen vedtages af
offentlige myndigheder.
Det foreslås derfor, at »i medfør af
lovgivningen« udgår af § 2, stk. 1. De
omfattede planer og programmer er defineret i i lovens
§ 1, stk. 3, nr. 1, som affattet ved forslagets
§ 1, nr. 3.
Til nr. 5
Kommissionen har i åbningsskrivelsen påpeget, at
den gældende lov ikke fuldt ud svarer til formuleringen i
direktivets artikel 3, stk. 1. Forslaget indebærer, at
lovens § 3, stk. 1, så vidt muligt afspejler
ordlyden af direktivets artikel 3.1 og 3.2.
Til nr. 6
Kommissionen har i åbningsskrivelsen givet udtryk for,
at bestemmelsen i lovens § 3, stk. 3, nr. 4, vil
kunne anvendes til at undgå en miljøvurdering.
Bestemmelsen undtager planer og programmer, der tilvejebringes i
medfør af anden lovgivning, der indeholder samme eller mere
omfattende krav om miljøvurdering m.v. end lov om
miljøvurdering af planer og programmer og burde som
sådan sikre direktivets overholdelse.
Forslaget ophæver imidlertid lovens § 3,
stk. 3, nr. 4, for at fastslå at der ikke er nogen
omgåelsesmuligheder.
Til nr. 7
I den gældende lov bestemmes, at der ved
afgørelsen af om en plan eller et program må antages
at kunne få væsentlig indvirkning på
miljøet, skal tages hensyn til kriterierne i bilag 2. Med
forslaget præciseres, at der i alle tilfælde skal tages
hensyn til kriterierne i bilag 2. Dette er gjort ved at
tilføje »i alle tilfælde« i lovens
§ 4, stk. 2.
Forslaget indebærer en forenkling af § 4,
stk. 3, idet der nu blot henvises til »berørte
myndigheder«, som er defineret i lovens § 1,
stk. 3, nr. 5, som affattet ved forslagets § 1, nr.
3.
Til nr. 8
Kommissionen har i åbningsskrivelsen bemærket, at
den gældende lov ikke sikrer, at der skal tages hensyn til
resultaterne af en eventuel grænseoverskridende høring
i de tilfælde, hvor planen eller programmet skal
gennemføres ved en lovgivningsprocedure. Forslaget udvider
lovens § 5, stk. 1, således at
lovgivningsproceduren for så vidt angår planer og
programmer, der kan påvirke miljøet i en anden stat,
og som skal vedtages ved en lovgivningsprocedure, først
må igangsættes, når resultatet af
nabostatshøringen foreligger, således som det
fremgår af direktivets artikel 8.
Forslaget er endvidere en konsekvens af forslaget til
ændringen af § 1, stk. 3, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter planer og programmer
der vedtages ved en lovgivningsprocedure også omfattes af
loven.
Til nr. 9
Forslaget er en konsekvens af forslaget til ændring af
§ 1, stk. 3, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 3, hvorefter planer og programmer der vedtages
ved en lovgivningsprocedure også omfattes af loven.
Forslaget indebærer en udvidelse af § 6,
således at lovgivningsproceduren først må
igangsættes, når der for planer og programmer, for
hvilke der skal gennemføres en miljøvurdering, og som
vedtages ved en lovgivningsprocedure, er gennemført en
miljøvurdering.
Til nr. 10
Efter Kommissionens opfattelse er de danske bestemmelser i den
gældende lov ikke i fuld overensstemmelse med direktivets
artikel 5.1, idet der mangler en præcisering af, at
miljørapportens beskrivelse, fastlæggelse og
evaluering af rimelige alternativer skal udarbejdes under hensyn
til planens eller programmets mål og geografiske
anvendelsesområde.
Forslaget bringer § 7, stk. 1 i tættere
overensstemmelse med direktivets artikel 5.1, idet forslaget til
§ 7, stk. 1, nu præciserer, at
miljørapportens beskrivelse, fastlæggelse og
evaluering af rimelige alternativer skal udarbejdes under hensyn
til planens eller programmets mål og geografiske
anvendelsesområde. Ved rimelige alternativer forstås
løsninger, der indenfor planens eller programmets
geografiske område kan opfylde planens eller programmets
mål.
Til nr. 11
Efter Kommissionens opfattelse fremgår det ikke
tilstrækkeligt tydeligt, at der skal tages hensyn til
resultaterne af en eventuel grænseoverskridende
høring. Forslaget præciserer i overensstemmelse med
direktivets artikel 8 lovens § 9, stk. 1
således, at det kommer til at fremgå af loven, at der
ved den endelige godkendelse eller vedtagelse af planen eller
programmet også skal tages hensyn til resultaterne af en
eventuel nabostatshøring.
Til nr. 12
Kommissionen påpeger, at det udtrykkeligt bør
fremgå af de danske bestemmelser, at de medlemsstater, der er
blevet hørt ved grænseoverskridende høring,
skal underrettes. Forslaget indsætter et stk. 2 i
§ 10, som pålægger miljøministeren at
underrette berørte nabostater om planen eller programmets
vedtagelse og fremsende den vedtagne plan eller program med
tilhørende sammenfattende redegørelse.
Tilføjelsen gennemfører direktivets artikel 9.1 for
så vidt angår bestemmelserne om orientering af
nabostater.
Til nr. 13
Kommissionen påpeger, at der i den gældende lov
mangler en henvisning til identifikation af negative virkninger
eller afhjælpende foranstaltninger, som udgør et af
hovedformålene med overvågningen. Forslaget til ny
affattelse af § 11 bringer bestemmelserne om
overvågning tættere på ordlyden af direktivets
artikel 10.1. Det medtages således, at overvågningen
bl.a. tager sigte på at kunne identificere uforudsete
negative virkninger på et tidligt trin og at sætte
myndigheden i stand til at træffe enhver hensigtsmæssig
afhjælpende foranstaltning.
Endvidere tilføjes i overensstemmelse med direktivets
artikel 10.2 som stk. 2 at eksisterende
overvågningsordninger kan anvendes i det omfang, det er
hensigtsmæssigt, således at dobbeltovervågning
undgås.
Til nr. 14
Kommissionen finder ikke, at den gældende lov indeholder
bestemmelser om, at en miljøvurdering efter lov om
miljøvurdering af planer og programmer ikke kan opfylde
kravene om vurdering af visse offentlige og private projekter
virkning af virkninger på miljøet (VVM). Forslaget
indeholder en ny § 11 a, der implementerer direktivets
artikel 11, hvorefter det fastslås, at en
miljøvurdering efter lov om miljøvurdering af planer
og programmer ikke kan opfylde kravene om vurdering af visse
offentlige og private projekter virkning af virkninger på
miljøet (VVM) i medfør planloven eller tilsvarende
bestemmelser i henhold til fx Transportministeriets eller Klima- og
Energiministeriets lovgivning for anlæg på havet.
Forslaget er ikke til hinder for at gennemføre
koordinerede eller fælles procedurer, i lighed med direktivet
mulighed for at gennemføre koordinerede eller fælles
procedurer, når blot kravene til indhold og proces i begge
regelsæt opfyldes.
Til nr. 15
Efter Kommissionens opfattelse opfylder den gældende lov
ikke direktivets klare krav om udpegning af de myndigheder, som
skal høres, og som på grund af deres specifikke
miljøansvar kan blive berørt af indvirkningen
på miljøet af planers eller programmers
gennemførelse. Forslaget forpligter ministeren til at
fastsætte nærmere regler om hvilke myndigheder, der
skal høres. Reglerne forventes at skulle indeholde en liste
med nærmere oplysninger om myndighedens
miljømæssige ansvarsområde samt myndighedens
navn og adresse.
Til nr. 16
Denne bestemmelse er ny. Århus-konventionen
pålægger underskriverlandene at sikre den
berørte offentlighed en fair, rimelig, betimelig og ikke
uoverkommelig dyr adgang til at få prøvet myndighedens
afgørelse vedrørende spørgsmål om
miljøvurdering af planen eller programmet.
Forslaget udbygger klagebestemmelserne så disse bringes
i overensstemmelse med konventionen. Forslaget fastlægger
således, at myndighedens beslutninger vedrørende
miljøvurdering af planer og programmer, der tilvejebringes i
henhold til lovgivning uden mulighed for klage eller tilvejebringes
uden lovgrundlag, vil kunne påklages for så vidt
angår retlige spørgsmål til
Naturklagenævnet. De retlige spørgsmål, som kan
indbringes, er hvorvidt planer og programmer skulle have
været miljøvurderet og om miljøvurderingen
opfylder lovens krav til indhold og procedure. Det foreslås
endvidere at afgrænse kredsen af klageberettigede så
den svarer til kredsen af klageberettigede efter lov om
planlægning.
Forslaget undtager alene klageadgang for så vidt
angår afgørelser om miljøvurdering i
forbindelse med planer og programmer, der vedtages af Folketinget
ved en lovgivningsprocedure.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om miljøvurdering af planer
og programmer foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1.Overskriften
til kapitel 1 affattes således: |
Kapitel 1 Formål m.v. | | »Formål, definitioner
m.v.« |
| | |
| | 2.§ 1,
stk. 1, affattes således: |
§ 1.
Lovens formål er at fremme en bæredygtig udvikling ved
at sikre, at der foretages miljøvurdering af planer og
programmer, hvis gennemførelse kan få væsentlig
indvirkning på miljøet. | | »Lovens formål er at sikre et
højt miljøbeskyttelsesniveau og at bidrage til
integrationen af miljøhensyn under udarbejdelsen og
vedtagelsen af planer og programmer med henblik på at fremme
en bæredygtig udvikling ved at sikre, at der
gennemføres en miljøvurdering af planer og
programmer, som kan få væsentlig indvirkning på
miljøet.« |
| | |
| | 3. I
§ 1 indsættes som stk. 3: |
| | »Stk. 3. I denne lov forstås
ved: |
| | 1) Planer og programmer: Dokumenter, der
fastlægger rammer for fremtidige anlæg eller
arealanvendelse, når disse |
| | a) udarbejdes eller vedtages af en
statslig, regional eller kommunal myndighed eller udarbejdes af en
myndighed med henblik på Folketingets vedtagelse af planer og
programmer via en lovgivningsprocedure, og |
| | b) udarbejdes i henhold til love,
administrative bestemmelser eller som grundlag for en myndigheds
opgavevaretagelse. |
| | 2) Miljøvurdering: Udarbejdelse af
en miljørapport, gennemførelse af
høringer, hensyntagen til miljørapporten og til
resultaterne af høringerne ved beslutningstagning samt
underretning om afgørelsen i overensstemmelse med
§§ 5-13. |
| | 3) Miljørapport: Den del af
dokumentationen vedrørende planen eller programmet, som
indeholder de oplysninger, der fremgår af
§ 7. |
| | 4) Offentligheden: En eller flere fysiske
eller juridiske personer, som direkte eller indirekte
berøres af planen eller programmet, samt foreninger og
organisationer, der har beskyttelsen af landskab, kulturarv, natur
eller miljøinteresser som formål, hvis |
| | a) foreningen eller organisationen har
vedtægter eller love, som dokumenterer dens formål,
og |
| | b) foreningen eller organisationen
repræsenterer mindst 100 medlemmer. |
| | 5) Berørt myndighed: En myndighed,
som på grund af dens specifikke miljøansvar skal
godkende eller give samtykke, tilladelse, godkendelse eller
dispensation for at planen eller programmet kan realiseres. Hvis
den planlæggende myndighed er et ministerium eller anden
statslig myndighed, er Miljøministeriet tillige at betragte
som berørt myndighed.« |
| | |
§ 2.
Loven gælder for de i § 3, stk. 1,
nævnte planer og programmer samt ændringer heri, som i
medfør af lovgivningen tilvejebringes af en offentlig
myndighed. | | 4. I
§ 2, stk. 1, udgår » i medfør af
lovgivningen« |
| | |
| | 5.§ 3,
stk. 1, affattes således: |
§ 3.
Når en myndighed i medfør af lovgivningen
tilvejebringer følgende planer og programmer eller foretager
ændringer deri, skal der udarbejdes en
miljøvurdering: | | »Når en myndighed
tilvejebringer følgende planer og programmer, eller
foretager ændringer deri, skal der udarbejdes en
miljøvurdering, da disse planer og programmer antages at
kunne få væsentlig indvirkning på
miljøet: |
1) Planer og programmer, som
tilvejebringes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi,
industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning,
telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og
arealanvendelse, og som fastlægger rammerne for fremtidige
anlægstilladelser til projekter, der er omfattet af bilag 3
og 4. | | 1) Planer og programmer, som
tilvejebringes inden for landbrug, skovbrug, fiskeri, energi,
industri, transport, affaldshåndtering, vandforvaltning,
telekommunikation, turisme, fysisk planlægning og
arealanvendelse, og som fastlægger rammerne for fremtidige
anlægstilladelser til projekter, der er omfattet af bilag 3
og 4. |
2) Andre planer og programmer, som kan
påvirke et udpeget internationalt
naturbeskyttelsesområde væsentligt. | | 2) Andre planer og programmer, som kan
påvirke et udpeget internationalt
naturbeskyttelsesområde væsentligt. |
3) Andre planer og programmer, som i
øvrigt fastlægger rammerne for fremtidige
anlægstilladelser til projekter, som myndigheden vurderer kan
få væsentlig indvirkning på miljøet. | | 3) Andre planer og programmer, som i
øvrigt fastlægger rammerne for fremtidige
anlægstilladelser til projekter, når myndigheden
vurderer, at planen eller programmet kan få væsentlig
indvirkning på miljøet.« |
| | |
4) Planer og programmer, der
tilvejebringes i medfør af anden lovgivning, der indeholder
samme eller mere omfattende krav til miljøvurdering m.v. end
denne lov. | | 6.§ 3,
stk. 3, nr. 4, ophæves. |
| | |
| | 7.§ 4,
stk. 2 og 3, affattes således: |
Stk. 2.
Ved afgørelse efter stk. 1 af, om en plan eller et
program efter bestemmelserne i § 3, stk. 1, nr. 3,
og stk. 2, må antages at kunne få væsentlig
indvirkning på miljøet, skal der tages hensyn til
kriterierne i bilag 2. | | »Stk. 2. Ved afgørelse
efter stk. 1, om hvorvidt en plan eller et program efter
bestemmelserne i § 3, stk. 1, nr. 3, og stk. 2,
må antages at kunne få væsentlig indvirkning
på miljøet, skal der i alle tilfælde tages
hensyn til kriterierne i bilag 2. |
Stk. 3.
Myndigheden skal høre andre myndigheder, hvis område
berøres af forslaget til plan eller program, før der
træffes afgørelse efter stk. 2, jf. også
§ 12. | | Stk. 3.
Myndigheden skal høre berørte myndigheder, før
der træffes afgørelse efter stk. 2, jf.
§ 1, stk. 3, nr. 5, og § 12.« |
| | |
| | 8. I
§ 5, stk. 1, indsættes som 4. pkt.: |
§ 5.
Hvis gennemførelsen af en plan eller et program kan få
væsentlig indvirkning på miljøet i en anden
stat, skal myndigheden snarest muligt underrette
miljøministeren. Ministeren skal sende udkast til plan eller
program samt udkast til miljørapport til den
pågældende stat til udtalelse. Myndigheden må
ikke godkende eller vedtage planen eller programmet endeligt,
før ministeren giver samtykke hertil. | | »Hvis planen eller programmet skal
vedtages ved lov, må lovgivningsproceduren ikke indledes,
før det endelige resultat af nabostatshøringen
foreligger.« |
| | |
| | 9. I
§ 6 indsættes som 2. pkt.: |
§ 6.
Miljøvurderingen skal gennemføres under udarbejdelsen
af planen eller programmet, og inden der træffes beslutning
om den endelige godkendelse eller vedtagelse. | | »Hvor planen eller programmet skal
vedtages ved en lovgivningsprocedure, skal miljøvurderingen
gennemføres, inden lovgivningsproceduren
indledes.« |
| | |
| | 10.§ 7, stk. 1, affattes
således: |
§ 7.
Ved udarbejdelse af en miljøvurdering skal myndigheden
sørge for, at der udarbejdes en miljørapport, hvori
den sandsynlige væsentlige indvirkning på
miljøet af planens eller programmets gennemførelse og
rimelige alternativer fastlægges, beskrives og vurderes.
Miljørapporten kan være en del af redegørelsen
for planens eller programmets forudsætninger. | | »Den myndighed, der tilvejebringer
planen eller programmet, skal udarbejde en miljørapport, der
fastlægger, beskriver og evaluerer den sandsynlige
væsentlige indvirkning på miljøet af planens
eller programmets gennemførelse og rimelige alternativer
under hensyn til planens eller programmets mål og geografiske
anvendelsesområde.« |
| | |
| | 11.§ 9, stk. 1, affattes
således: |
§ 9.
Ved den endelige godkendelse eller vedtagelse af planen eller
programmet skal myndigheden tage hensyn til den
miljørapport, som er udarbejdet efter § 7,
herunder også til eventuelle miljøpåvirkninger,
som ikke i øvrigt varetages efter den lovgivning, hvorefter
planen eller programmet tilvejebringes, samt til udtalelser fra
andre myndigheder og offentligheden efter § 8. | | »Ved den endelige godkendelse eller
vedtagelse af planen eller programmet skal myndigheden tage hensyn
til miljørapporten, som er udarbejdet efter § 7,
herunder også til eventuelle miljøpåvirkninger,
som ikke i øvrigt varetages efter den lovgivning, i henhold
til hvilken planen eller programmet tilvejebringes, samt til
resultaterne af en eventuel nabostatshøring, udtalelser fra
andre myndigheder og offentligheden efter
§ 8.« |
| | |
§ 10.
Myndigheden foretager offentlig bekendtgørelse om den
endelige godkendelse eller vedtagelse af plan eller program og
sender planen eller programmet samt redegørelsen efter
§ 9, stk. 2, til berørte myndigheder samt
miljøministeren. Planen eller programmet og den
redegørelse, der er nævnt i § 9,
stk. 2, skal være offentligt tilgængelige. | | |
| | 12. I
§ 10 indsættes som stk. 2: |
| | »Stk. 2. Når der har
været gennemført en høring af nabostater efter
§ 5, skal miljøministeren sende den vedtagne plan
eller program vedlagt den sammenfattende redegørelse til den
eller de berørte nabostater.« |
| | |
| | 13.§ 11, stk. 1, ophæves
og i stedet indsættes: |
§ 11.
Myndigheden skal overvåge de væsentlige
miljøpåvirkninger af planens eller programmets
gennemførelse. | | »Myndigheden skal overvåge de
væsentlige miljøpåvirkninger af planens eller
programmets gennemførelse, herunder for at kunne
identificere uforudsete negative virkninger på et tidligt
trin og for at være i stand til at træffe enhver
hensigtsmæssig afhjælpende foranstaltning. |
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
overvågningens gennemførelse, om indholdet i
overvågningen og om, at overvågningen i visse
tilfælde skal udøves af andre myndigheder, samt om
indberetning til ministeren af resultaterne af
overvågningen. | | Stk. 2.
Med henblik på at opfylde kravene i stk. 1 kan
eksisterende overvågningsordninger anvendes i det omfang, det
er hensigtsmæssigt.« Stk. 2 bliver herefter
stk. 3. |
| | |
| | 14. Efter
§ 11 indsættes: |
| | Ȥ 11
a. En miljøvurdering, der gennemføres efter
denne lov, træder ikke i stedet for den vurdering, der skal
foretages efter lov om planlægning om vurdering af visse
offentlige og private projekters virkning på miljøet
(VVM), eller tilsvarende bestemmelser i medfør anden
lovgivning. |
| | |
| | 15.§ 12 affattes således: |
§ 12.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
kravene til offentliggørelse efter § 4,
stk. 4, § 8, stk. 1, og § 10 og kan
efter forhandling med vedkommende minister fastsætte
nærmere regler om, hvilke myndigheder der skal høres
efter § 4, stk. 3, § 7, stk. 4, og
§ 8, stk. 2, og have underretning efter
§ 10. | | »§ 12. Miljøministeren
kan fastsætte nærmere regler om kravene til
offentliggørelse efter § 4, stk. 4,
§ 8, stk. 1, og § 10 og fastsætter
regler om, hvilke myndigheder der skal høres efter
§ 4, stk. 3, § 7, stk. 4, og
§ 8, stk. 2.« |
| | |
§ 16.
Myndighedens afgørelser efter denne lov kan påklages
efter de regler herom, der er fastsat i den lovgivning, som planen
eller programmet udarbejdes i henhold til. | | |
| | 16. I
§ 16 indsættes efter stk. 1 som
stk. 2-4: |
| | »Stk. 2. Hvis planen eller
programmet ikke er udarbejdet i henhold til lov, eller den
pågældende lov ikke giver mulighed for klage, kan
myndighedens afgørelser efter §§ 4-13 for
så vidt angår retlige spørgsmål indbringes
for Naturklagenævnet af de i stk. 3 nævnte
klageberettigede inden 4 uger efter offentliggørelsen efter
§ 4, stk. 4, eller § 10. |
| | Stk. 3.
Klageberettiget efter stk. 2 er miljøministeren og
enhver med retlig interesse i sagens udfald. Klageberettiget er
endvidere landsdækkende foreninger og organisationer, der som
formål har beskyttelsen af natur og miljø eller
varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for
arealanvendelsen, og har vedtægter eller love, som
dokumenterer dens formål, og repræsenterer mindst 100
medlemmer. |
| | Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 2 gælder ikke for planer og
programmer, der vedtages af Folketinget ved en
lovgivningsprocedure.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den xx. xx.
2009 |