Skriftlig fremsættelse (27.
november 2008)
Miljøministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøvurdering af planer og programmer.
(Miljøvurdering af ikke lovgivne planer og programmer samt
etablering af klageadgang, hvor denne ikke følger af
eksisterende lovgivning, m.v.)
(Lovforslag nr. L 81).
Miljøvurdering af planer og programmer, der
sætter rammer for fremtidige anlæg og projekter, er et
vigtigt instrument i regeringens miljøpolitik. Rigtigt
anvendt kan miljøvurderingen bidrage til en tidlig og
omkostningseffektiv miljøoptimering.
Det har været regeringens politik siden vedtagelsen i
2004 af lov om miljøvurdering af planer og programmer, at
alle rammesættende planer og programmer skulle være
omfattet af både loven og det tilsvarende EU-direktiv.
EU-Kommissionen har i februar i år henvendt sig til
regeringen, idet Kommissionen har påpeget visse mangler ved
den danske lovgivning i forhold til direktivets ordlyd og sigte.
Regeringen er enig i, at lovgivningen på visse punkter har
været utilstrækkelig og til dels upræcis i
forhold til direktivet.
Det nu fremsatte lovforslag råder bod på dette ved
at fastslå, at også planer og programmer, der
udarbejdes af en statslig, regional eller kommunal myndighed med
henblik på at udgøre grundlaget for en myndigheds
administration, er omfattet af loven. Dette gælder uanset, om
planen er lovbestemt eller udarbejdes på myndighedens eget
initiativ.
Endvidere defineres hvorledes begreberne,
miljøvurdering, miljørapport, offentlighed og
berørt myndighed skal forstås i forhold til lovens
bestemmelser.
Det er hensigten, at lovforslaget skal følges op af en
bekendtgørelse, som oplister de berørte myndigheder
og fastlægger de nærmere krav til
offentliggørelse - for hermed bl.a. at kunne lette
myndighedernes arbejde med miljøvurdering.
Da lovforslaget omfatter bestemmelser for ikke lovbestemte
planer og programmer, gennemfører lovforslaget en
klagemulighed i relation til disse plantyper. Da der endvidere
findes regler om tilvejebringelse af planer og programmer, som ikke
rummer klagebestemmelser, har lovforslaget også ladet disse
plantyper omfatte af de nye klagebestemmelser. Forslaget
indebærer i disse tilfælde, at offentligheden får
en klageret til Naturklagenævnet over retlige forhold i
relation til miljøvurderingen.
Forslaget undtager dog planer og programmer, der vedtages af
Folketinget fra klagemuligheden. For planer og programmer, der
vedtages af Folketinget, vil spørgsmålet om manglende
miljøvurdering eller mangler ved en miljøvurdering
kunne indbringes for domstolene.
Herudover rummer forslaget en række sproglige
ændringer, som primært har til formål at bringe
lovteksten så tæt til direktivets formuleringer som
muligt.
Lovforslaget skal samtidig ses som en opfølgning
på regeringens ønsker om mindst mulig indgriben i
værdifulde naturområder og kulturværdier ved at
tydeliggøre, hvornår planer og programmer skal
miljøvurderes.
En tydeliggørelse, der kan bidrage til en bedre
integration af miljøhensynet i planlægningen og
rigtigt anvendt også en forenkling af
planlægningsarbejdet.
Sigtet med forslaget er fortsat, at opnå en så
omkostningseffektiv miljøvaretagelse som muligt ved at sikre
inddragelsen af miljøhensynet tidligst muligt i
beslutningsprocessen.