L 80 (som fremsat): Forslag til lov om forbud mod
hold af ræve.
Fremsat den 26. november 2008 af
justitsministeren (fg. Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
Lov om forbud mod hold af ræve 1)
§ 1.
Hold af ræve er ikke tilladt.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke hold af ræve
1) i zoologiske
haver, dyreparker og lignende eller
2) i forbindelse
med tekniske og videnskabelige undersøgelser, der
udføres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet.
§ 2.
Med bøde eller fængsel indtil 4 måneder straffes
den, der overtræder § 1, stk. 1.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 3.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
§ 4.
Personer, der har etableret selvstændig virksomhed med hold
af ræve før den 26. november 2008, kan fortsætte
denne virksomhed indtil den 31. december 2016.
Stk. 2. Personer,
der har etableret selvstændig virksomhed med hold af
ræve før den 26. november 2008, og som på dette
tidspunkt havde denne virksomhed som deres hovederhverv, kan efter
ansøgning meddeles tilladelse af Justitsministeriet til at
fortsætte virksomheden indtil den 31. december 2023.
Stk. 3.
Justitsministeren kan fastsætte frist for indgivelse af
ansøgning efter stk. 2.
§ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | |
| | |
1. | Indledning | 2 |
2. | Gældende ret | 2 |
3. | Baggrunden for forbuddet mod hold af
ræve | 4 |
4. | Baggrunden for overgangsreglerne | 5 |
5. | Lovforslagets indhold | 6 |
6. | Regler for ræveopdræt i
udfasningsperioden | 7 |
7. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 8 |
8. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 8 |
9. | De administrative konsekvenser for
borgere | 9 |
10. | De miljømæssige
konsekvenser | 9 |
11. | Forholdet til EU-retten | 9 |
12. | Hørte myndigheder mv. | 9 |
13. | Sammenfattende skema | 10 |
1.Indledning
Formålet med lovforslaget er på baggrund af
dyreetiske overvejelser at indføre et forbud mod hold af
ræve i Danmark. Baggrunden for forslaget er, at det ikke i
almindelighed har været muligt at anvise indhusningsforhold,
som sikrer ræve i fangenskab rimelige forhold.
Der foreslås samtidig overgangsregler, som skal sikre,
at forbuddet ikke vil udgøre et ekspropriativt indgreb over
for personer, der driver selvstændig virksomhed med hold af
ræve på tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse. Det foreslås således, at loven
først finder anvendelse fra den 1. januar 2017, dvs. ca. 8
år efter lovens ikrafttræden, for rævehold, der
er etableret før lovforslagets fremsættelse, mens
personer, der har haft hold af ræve som hovederhverv, efter
ansøgning skal kunne fortsætte denne virksomhed indtil
den 31. december 2023, dvs. ca. 15 år efter lovens
ikrafttræden.
2.Gældende ret
2.1. For hold af ræve
gælder de almindelige regler i dyreværnsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, samt for
hold af ræve med henblik på navnlig pelsproduktion
reglerne fastsat i bekendtgørelse nr. 1734 af 22. december
2006 om beskyttelse af pelsdyr, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 383 af 24. april 2007 (herefter
pelsdyrbekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1151 af
4. november 2007 om opdræt af ræve.
2.2. Dyreværnsloven
indeholder ikke specifikke regler om ræve, men lovens
generelle regler i §§ 1-3 finder anvendelse på
alle typer af dyrehold. Det fremgår af dyreværnslovens
§ 1, at dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst
muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig
ulempe. Efter § 2 skal enhver, der holder dyr,
sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de
huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres
fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige
behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige
erfaringer. For så vidt angår rum eller arealer, hvor
dyr holdes, følger det af § 3, stk. 1, at rum
og arealer skal indrettes på en sådan måde, at
dyrets behov tilgodeses. Det skal herunder sikres, at dyret har den
fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse
af foder og drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere sikres mod vejr
og vind i overensstemmelse med deres behov.
2.3. Pelsdyrbekendtgørelsen
er udstedt med hjemmel i dyreværnsloven.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på dyr, der
hovedsagelig holdes med henblik på produktion af pels
(pelsdyr).
Bekendtgørelsen indeholder en række regler, som
gælder for alle pelsdyr, herunder om pasning og tilsyn mv.
(§§ 4-6), indhegninger, bygninger, bure og udstyr
mv. (§§ 7 og 8), driftsledelse
(§§ 9-11), vand og foder mv. (§§ 12
og 13), støj og lysforhold (§§ 14 og 15),
fravænning (§ 16), indfangning, håndtering og
flytning mv. (§ 17) og avl (§§ 18 og
19).
Herudover indeholder bekendtgørelsen særlige
bestemmelser, som gælder for bestemte typer af pelsdyr,
herunder særlige bestemmelser for ræve, jf.
bekendtgørelsens kapitel 12 (§§ 27-36).
Således fremgår det af bekendtgørelsens
§ 27, at ræves miljø skal beriges med
genstande, der giver passende stimuli til at gnave, og eventuelt
andet beskæftigelsesmateriale. Ræve skal endvidere have
mulighed for at se og lugte artsfæller, ligesom de skal have
mulighed for at grave i en trækasse af en passende
størrelse med dertil egnet materiale, f.eks. sand eller
grus.
Ræve skal vænnes til menneskelig kontakt fra
fødslen, jf. bekendtgørelsens § 28.
Efter § 29 er rutinemæssig brug af nakketang
til indfangning af ræve ikke tilladt. Nakketang kan dog
anvendes i særlige tilfælde, hvis en ræv ikke kan
indfanges eller håndteres på anden måde.
Det følger af § 30, at - bortset fra avlsdyr,
der sættes sammen i par med henblik på avl - må
voksne dyr ikke sættes sammen. Hvor avlsdyr sættes
sammen i par i forbindelse med parring, skal der føres
ekstra tilsyn med dyrene.
Det bestemmes ved § 31, stk. 1, at ræve
skal have adgang til et afsondret område, hvor de kan skjule
sig for mennesker og for dyr i andre bure eller indhegninger
(volierer), og ved hold af sølvræve skal dette
område have uigennemsigtige vægge. Ræve skal
tillige kunne hvile og iagttage deres omgivelser.
Ifølge § 31, stk. 2, skal hver enkelt
fravænnet ræv have adgang til en redekasse, der f.eks.
kan placeres oven på buret, og en hylde, der f.eks. kan
anbringes i burets eller volierens øverste halvdel,
hvorpå ræven skal kunne sidde og ligge.
Redekassen skal have en sådan form og placering, at
ræven uhindret kan gå ind i kassen, jf. § 31,
stk. 3. Redekassen skal endvidere opdeles i et forkammer, der
er stort nok til at skjule indgangen til hovedkammeret, og et
varmeisoleret hovedkammer med tilstrækkeligt afløb.
Redekassen skal have en højde på mindst 35 cm og et
bundareal på mindst 40 x 50 cm (indvendige mål).
Redekassen skal dog til enhver tid være så stor, at en
tæve med hvalpe kan benytte redekassen samtidig.
Hylden, der nævnes i § 31, stk. 2, skal
have et bundareal på mindst 1225 cm2, dog minimum 40,8 cm2 pr. kg. dyr, og være
afskærmet af to sammenstødende sider bestående
af uigennemsigtigt materiale, jf. § 31, stk. 4.
Bunden skal være af fast materiale, f.eks. træ eller
kraftigt net.
Det er ifølge § 31, stk. 5, tilladt at
anvende redekassen nævnt i stk. 2 som hylde, hvis den er
placeret inde i selve buret eller volieren. På farme, hvor
befrugtning sker ved naturlig parring, er det i forbindelse med
parringen tilladt at tage redekassen eller hylden ud af buret eller
volieren, hvori parring skal foregå, jf. § 31,
stk. 6. Redekassen og hylden skal genindsættes, så
snart buret eller volieren ikke længere benyttes til
parring.
Ifølge § 32, stk. 1, indhuses
avlstæver fra primo februar og indtil fravænning af
hvalpe i hvert andet bur eller indhegning. Lavtrangerende
tæver må ikke indhuses ved siden af dominerende
tæver, jf. § 32, stk. 2.
Fravænning af hvalpe må tidligst ske, når
hvalpene er otte uger gamle, medmindre moderens eller hvalpenes
velfærd er truet på grund af ganske særlige
omstændigheder, jf. § 33, stk. 1.
Fravænnede hvalpe må ikke indhuses i nærheden af
deres moder, jf. § 33, stk. 2.
Det bestemmes ved § 34, stk. 1, at ræve
skal indhuses i volierer med en fast bund af enten beton, fliser
eller træ og med et frit tilgængeligt areal, der ikke
må være mindre end 150 cm bredt og 200 cm langt, og som
skal opfylde følgende minimumskrav:
1) Enkelt voksent
dyr: 3,0 m2, dog minimum 0,1
m2 pr. kg. dyr.
2) Enkelt voksent
dyr med hvalpe: 3,0 m2.
3) Fra
fravænning og frem til pelsning: op til to ungdyr: 4,0 m2, dog minimum 0,066 m2 pr. kg. dyr.
Ifølge § 34, stk. 2, skal
minimumshøjden i volieren være 1,80 m. Volieren skal
endvidere være forsynet med en overdækning til
beskyttelse af rævene mod vejrliget. Hvis der indsættes
flere end to dyr i volieren, skal der være mindst 2,0 m2 pr. dyr, jf. § 34,
stk. 3.
Ifølge bekendtgørelsens § 51,
stk. 4, gælder § 34 alene for bedrifter med
opdræt af ræve, der ny- eller genopføres efter
den 15. januar 2007, eller hvor der sker en udvidelse af den
eksisterende produktion, jf. bekendtgørelsens 51,
stk. 4.
For så vidt angår opdræt i bure bestemmes
ved § 35, stk. 1, at ræve skal have adgang til
et dobbeltbur med et frit tilgængeligt areal, der ikke
må være mindre end 100 cm bredt og 200 cm langt, og som
skal opfylde følgende minimumskrav:
1) Enkelt voksent
dyr: 2,0 m2, dog minimum 0,066
m2 pr. kg. dyr.
2) Enkelt voksent
dyr med hvalpe: 2,0 m2.
3) Enkelt voksent
dyr med 1 ungdyr: 2,0 m2.
4) Fra
fravænning og frem til pelsning: op til to ungdyr: 2,0 m2, dog minimum 0,02 m2 pr. kg. dyr.
Minimumshøjden i det frit tilgængelige areal i
buret skal være 75 cm, jf. § 35, stk. 2. Hvis
der indsættes flere end to ungdyr efter fravænning,
skal der ifølge § 35, stk. 3, være
mindst 1,0 m2 yderligere pr. dyr
end anført i stk. 1, nr. 4.
Ifølge § 35, stk. 4, skal
bundtråden i bure bestå af et materiale og have en
udformning, der tillader rævene at bevæge sig
ubesværet og uden risiko for, at poterne lider overlast. Der
skal i bunden af dobbeltburet placeres en plade af fast materiale,
f.eks. træ. Pladen skal have et areal på mindst 100 cm
x 50 cm.
Bure til ræve skal placeres i en højde, der
gør det let at fjerne gødning, og burene må
ikke anbringes oven på hinanden, jf. § 36.
2.4. Formålet med
pelsdyrbekendtgørelsen er bl.a. at sikre
gennemførelsen af Europarådets rekommandation af 22.
juni 1999 vedrørende pelsdyr, der indeholder generelle
bestemmelser om hold af pelsdyr, herunder om tilsyn, indhusning og
driftsledelse, samt bestemmelser om hold af bestemte typer af
pelsdyr, f.eks. om hold af ræve, jf. rekommandationens bilag
C. Pelsdyrbekendtgørelsens særlige krav til ræve
er dog skærpede i forhold til rekommandationen. De
skærpede krav er i vidt omfang baseret på beretning af
2. juni 2004 om krav til ræveproduktion i Danmark afgivet af
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Alm.
Del - bilag 983).
2.5.
Pelsdyrbekendtgørelsen, der trådte i kraft den 15.
januar 2007, indeholder visse overgangsregler. Som nævnt
ovenfor under pkt. 2.3 fremgår det af § 51,
stk. 4, at § 34 - der indeholder krav om, at
ræve indhuses i volierer, og fastsætter nærmere
krav til indretningen mv. af volierer - alene gælder for
bedrifter med opdræt af ræve, der enten er ny- eller
genopførte, eller hvor der sker en udvidelse af den
eksisterende produktion. Endvidere fremgår det af
§ 51, stk. 5, at systemer med bure eller andre
opholdssteder til ræve, der er taget i brug før den
15. januar 2007, først den 31. december 2007 skulle opfylde
kravet i § 27 om, at rævene skal have mulighed for
at grave i en trækasse af en passende størrelse med
dertil egnet materiale, f.eks. sand eller grus, og kravene i
§§ 31 og 35, i det omfang at opfyldelse af
bestemmelserne ville forudsætte væsentlige
ændringer i buranlæggenes indretning og udstyr.
Justitsministeren kan i særlige tilfælde efter en
konkret vurdering forlænge denne frist.
Baggrunden for indsættelsen af overgangsreglerne er, at
det ville kunne rejse væsentlige spørgsmål af
ekspropriationsretlig karakter, hvis de nævnte krav fik
umiddelbar virkning for alle ræveavlere.
2.6. Endelig er der fastsat en
række krav til rævefarme i bekendtgørelse om
opdræt af ræve. Bl.a. skal en rævefarm før
ibrugtagen anmeldes af ejeren til registrering i
fødevareregionen, jf. bekendtgørelsens § 2,
stk. 1. Bekendtgørelsen indeholder endvidere regler om
bl.a. materialet, der anvendes til bure og volierer, jf.
§ 4, indhegning, jf. § 5, og uddannelse af
ræveavlere, jf. § 6.
3.Baggrunden for forbuddet mod hold af
ræve
3.1. I efteråret 2007 blev
der sat spørgsmålstegn ved, om reglerne i
pelsdyrbekendtgørelsen om ræveopdræt virker
efter hensigten. Bl.a. anførte en ræveavler, der i
foråret 2007 havde indrettet en række bure i
overensstemmelse med bekendtgørelsens krav, at reglerne ikke
førte til bedre dyrevelfærd. Ifølge avleren
indebærer kravene om, at alle ræve skal have adgang til
en gravekasse, jf. bekendtgørelsens § 27, 2. pkt.,
og at ræveburene skal have en bundplade, jf. § 35,
stk. 4, 2. pkt., at burene ikke kan renholdes for
ekskrementer. Rævene vil som en konsekvens heraf komme til at
gå på en fugtig - og i frostvejr endog iset - bund.
Dertil kommer, at rævenes pels vil blive indsmurt i
ekskrementer. Efter Ræveavlerforeningens og den
pågældende ræveavlers opfattelse medfører
de nye regler om ræveopdræt således en
væsentlig dyrevelfærdsmæssig forringelse for
rævene.
På den baggrund blev der i december 2007 taget initiativ
til at drøfte spørgsmålet om rævehold med
Folketingets Retsudvalg og Udvalget for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri. Der blev i den forbindelse arrangeret et besøg
på den ovennævnte ræveavlers farm.
Drøftelserne har ledt Justitsministeriet til den
konklusion, at det ikke er muligt at anvise en produktionsform, der
sikrer farmræven rimelige forhold, og på den baggrund
foreslås det, at der indføres et forbud mod hold af
ræve.
3.2. Forslaget om forbud mod hold
af ræve skal ses i lyset af, at farmræven - selv efter
ca. 70 års opdræt i fangenskab - fortsat er meget
frygtsom, og bl.a. denne frygtsomhed medfører, at
farmræven (modsat f.eks. mink) har vanskeligt ved at tilpasse
sig snævert fangenskab.
Problemstillingen om farmrævens frygtsomhed og de dermed
forbundne vanskeligheder med hensyn til farmrævens
tilpasningsevne i en produktionsmæssig sammenhæng er
ikke ny. Således fremkom Det Etiske Råd
vedrørende Husdyr allerede i 1989 med en udtalelse om
produktion af ræveskind, hvori rådet konkluderede, at
der endnu ikke var udviklet burmiljøer eller alternative
systemer, som sikrer, at dyrene ikke påføres urimelige
ulemper, både fysisk og mentalt, og at produktionen, som den
blev praktiseret på daværende tidspunkt, var etisk
uacceptabel.
Der er ikke siden 1989 sket mærkbare ændringer i
den måde, hvorpå ræve holdes i
produktionsmæssig sammenhæng. Der kan i den forbindelse
bl.a. henvises til Det Dyreetiske Råds udtalelse om
pelsdyrproduktion fra 2003, hvoraf bl.a. følgende
fremgår, jf. udtalelsens side 23:
»Frygtsomheden hos ræve er typisk mere udtalt end
hos mink, hvilket har givet anledning til at sætte
spørgsmålstegn ved, om det overhovedet kan lade sig
gøre at holde ræve i en produktionssammenhæng
på en velfærdsmæssig acceptabel måde.
Generelt begrænses mulighederne for at påpege konkrete
anbefalinger for ræve af, at forskningen endnu ikke er
særlig detaljeret med hensyn til tiltag, der i praksis kan
bruges til forbedring af rævenes velfærd. Det
Dyreetiske Råd påpeger, at selv om
ræveproduktionen er blevet udviklet noget, er niveauet af
dyrevelfærd ikke godt nok på nuværende tidspunkt,
og nogle medlemmer stiller sig stærkt tvivlende over for, om
det er realistisk at forvente, at produktionen vil kunne udvikles
til et tilfredsstillende niveau.«
Det forhold, at farmræven gennem mange år er
blevet opdrættet på en måde, der ikke har sikret
dyret mod urimelige ulemper, og det forhold, at der fortsat ikke
kan anvises en produktionsform, der sikrer farmræven rimelige
forhold, indebærer, at den måde, hvorpå
ræve holdes i produktionsmæssig sammenhæng, ud
fra etiske overvejelser om farmræves velfærd må
anses for uacceptabel.
3.3. Udover ræve, der holdes
med henblik på pelsdyrproduktion, holdes der også
ræve med henblik på brug til træning af hunde til
gravjagt. Ved gravjagt anvendes hunde til at jage ræve ud af
underjordiske huler (grave). Med henblik på at træne
hundene anvendes i dag levende ræve, som placeres i
træningsgrave. De ovenfor nævnte betragtninger
vedrørende hold af ræve, herunder om ræves
frygtsomhed, gør sig tilsvarende gældende for
ræve, der holdes i fangenskab med henblik på
træning af hunde til gravjagt. Hold af ræve med dette
formål må således ligeledes ud fra etiske
overvejelser om ræves velfærd anses for
uacceptabel.
4.Baggrunden for overgangsreglerne
4.1. Indførelsen af et
forbud mod hold af ræve rejser for så vidt angår
den eksisterende ræveproduktion mv. spørgsmål
med hensyn til den grundlovssikrede beskyttelse af ejendomsretten,
jf. grundlovens § 73.
Det følger af grundlovens § 73, at
ejendomsretten er ukrænkelig. Ingen kan tilpligtes at
afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver
det, og det kan kun ske ifølge lov og mod
fuldstændig erstatning.
Der er tale om ekspropriation i grundlovens forstand, hvis der
gøres indgreb i en rettighed, der er beskyttet af
grundlovens § 73 (et indgreb i »ejendom«), og
indgrebet må karakteriseres som ekspropriativt.
Udøvelse af virksomhed med opdræt af ræve
udgør en rettighed, der er beskyttet af grundlovens
§ 73, og et forbud mod hold af ræve vil derfor
indebære et indgreb i en rettighed, der er omfattet af
grundlovens ejendomsbegreb.
Hvorvidt dette indgreb må anses for ekspropriativt,
beror herefter på et samlet skøn over indgrebets
beskaffenhed. Som momenter, der må tillægges betydning
ved udøvelsen af dette skøn, kan navnlig peges
på indgrebets formål og begrundelse, i hvilken grad
indgrebet er generelt eller konkret, herunder om det rammer mange
eller få personer, indgrebets intensitet, om indgrebet
angår en fremtidig eller en aktuel rettighed, og om indgrebet
går ud på at overføre rettigheden fra den
hidtidige ejer til en ny eller på en tilintetgørelse
af denne råden.
Et forbud vil efter omstændighederne kunne ramme
allerede etablerede ræveavlere mv. så økonomisk
intensivt, at indgrebet må anses for ekspropriativt,
medmindre der fastsættes en overgangsordning eller en
dispensationsordning, som indebærer, at de
pågældende - også efter indførelsen af et
forbud på området - vil kunne fortsætte deres
virksomhed i en længere årrække.
4.2. Det er Justitsministeriets
vurdering, at der med fastsættelsen af en udfasningsperiode
på 15 år vil kunne opnås en tilstrækkelig
grad af sikkerhed for, at ingen af de eksisterende ræveavlere
mv. vil kunne komme igennem med et krav om, at der er tale om et
ekspropriativt indgreb, og at de derfor er berettiget til
erstatning fra staten. Det skyldes, at en sådan
udfasningsperiode vurderes at ville give samtlige avlere mv.,
herunder også de personer, der har hold af ræve som
hovederhverv, en rimelig tid til at afvikle eller omlægge
deres produktion.
Justitsministeriet er opmærksom på, at 15 år
kan siges at være en lang udfasningsperiode. Heroverfor
står imidlertid, at der er tale om et indgreb, hvorved man
forbyder et erhverv, som i dag drives lovligt - og altså ikke
et indgreb, der er begrænset til at omfatte en almindelig
regulering af rammerne for udøvelsen af en bestemt
erhvervsaktivitet. På den baggrund finder Justitsministeriet,
at der ikke vil kunne fastsættes en udfasningsperiode
på mindre end 15 år for de tilfælde, hvor der er
tale om, at den pågældende person har hold af
ræve som sit hovederhverv.
Det er derimod Justitsministeriets vurdering, at der vil kunne
fastsættes en kortere udfasningsperiode (en 8-årig
udfasningsperiode) for de pelsdyravlere mv., der ikke har hold af
ræve som deres hovederhverv. Dette skyldes, at et forbud
udgør et mindre intensivt indgreb for disse personer - i
sammenligning med indgrebets intensitet for personer, der har hold
af ræve som hovederhverv.
I lyset af det anførte foreslås overgangsregler
for hold af ræve, der er etableret før datoen for
lovforslagets fremsættelse, med henblik på at sikre, at
forbuddet mod hold at ræve ikke vil udgøre et
ekspropriativt indgreb, jf. lovforslagets § 4.
5.Lovforslagets indhold
5.1. Det foreslås, at der
indføres et forbud mod hold af ræve. Forbuddet
omfatter enhver form for opdræt, dvs. både
erhvervsmæssigt opdræt og hobbyopdræt af
ræve. Forbuddet omfatter både hold af ræve med
henblik på produktion af pels og hold af ræve med
henblik på andre formål, herunder med henblik på
brug til træning af hunde til gravjagt.
Det foreslås, at forbuddet ikke omfatter hold af
ræve i zoologiske haver, dyreparker og lignende. Der er med
hjemmel i dyreværnsloven fastsat nærmere regler om hold
af dyr i zoologiske anlæg mv., jf. bekendtgørelse nr.
1023 af 12. december 2002 om godkendelse af og tilsyn med
zoologiske anlæg mv., som ændret ved
bekendtgørelse nr. 1190 af 29. november 2006. Sådanne
anlæg mv. skal godkendes af den lokale politidirektør,
før de åbner for publikum, jf. bekendtgørelsens
§§ 4-8, og i den forbindelse skal det bl.a. sikres,
at dyreanlæg i størrelse, indretning og udformning er
tilpasset de enkelte dyrearter på en måde, der
tilgodeser dyrenes fysiologiske og sundhedsmæssige behov samt
mulighed for at udfolde naturlig adfærd, jf. § 11.
Det bemærkes i øvrigt, at zoologiske haver mv. i dag
almindeligvis tilstræber at holde dyr i deres naturlige
omgivelser, og at haverne mv. bidrager med formidling om dyrs
forhold.
Desuden foreslås det, at forbuddet mod hold af
ræve ikke finder anvendelse på hold af ræve i
forbindelse med tekniske og videnskabelige undersøgelser,
der udføres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet.
Forsøg med dyr er reguleret i lov om dyreforsøg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1306 af 23. november 2007.
Ifølge dyreforsøgslovens § 1, stk. 1,
må anvendelsen af hvirveldyr til forsøg, der må
formodes at være forbundet med smerte, lidelse, angst eller
varigt men for dyrene, kun ske med Dyreforsøgstilsynets
tilladelse. Der må kun meddeles tilladelse til forsøg
med en række nærmere opregnede formål såsom
forebyggelse af sygdom, diagnosticering og behandling af sygdom,
beskyttelse af miljøet og forskning, jf. lovens
§ 1, stk. 2.
Der henvises til lovforslagets § 1 og
bemærkningerne hertil.
5.2. Det foreslås, at
overtrædelser af forbuddet mod hold af ræve straffes
med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Strafferammen svarer til den almindelige strafferamme for
overtrædelser af dyreværnsloven, jf. § 28,
stk. 2, i dyreværnsloven.
Der henvises til lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil.
5.3. Som anført nedenfor
under pkt. 11 skal lovforslaget notificeres for
Europa-Kommissionen, og notifikationsperioden skal være
udløbet, før den vedtagne lov kan sættes i
kraft. Notifikationsperioden er almindeligvis 3 måneder, men
kan forlænges. I overensstemmelse hermed foreslås det,
at ministeren kan fastsætte tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Der henvises til lovforslagets § 3 og
bemærkningerne hertil.
5.4. Som anført ovenfor
under pkt. 4 foreslås overgangsregler for hold af ræve,
der er etableret før datoen for lovforslagets
fremsættelse, med henblik på at sikre, at forbuddet
ikke vil udgøre et ekspropriativt indgreb. Det
foreslås således, at loven først skal finde
anvendelse fra den 1. januar 2017, dvs. fra ca. 8 år efter
lovens ikrafttræden, for personer, der har etableret
selvstændig virksomhed med hold af ræve før
datoen for lovforslagets fremsættelse. Personer, der har
etableret selvstændig virksomhed med hold af ræve
før datoen for lovforslagets fremsættelse, og som
på dette tidspunkt havde denne virksomhed som sit
hovederhverv, vil efter ansøgning kunne meddeles tilladelse
til at fortsætte virksomheden indtil den 31. december 2023,
dvs. ca. 15 år efter lovens ikrafttræden. Desuden
foreslås, at justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte en frist for indgivelse af sådan
ansøgning. Det er umiddelbart hensigten at fastsætte
en frist på tre år fra lovens ikrafttræden.
Der henvises til lovforslagets § 4 og
bemærkningerne hertil.
6.Regler for ræveopdræt i
udfasningsperioden
6.1. For så vidt angår
fastsættelsen af de krav til opdræt af ræve, der
i udfasningsperioden skal gælde for ræveavlere, der er
omfattet af overgangsreglerne, jf. lovforslagets § 4, er
det efter Justitsministeriets opfattelse væsentligt at sikre,
at opfyldelsen af disse ikke vil nødvendiggøre
større investeringer i det eksisterende
produktionsapparat.
Det foreslås på den baggrund, at de avlere, der i
udfasningsperioden fortsætter deres virksomhed, skal leve op
til de krav, der gjaldt for ræveopdræt forud for
pelsdyrbekendtgørelsens ikrafttræden, jf. den nu
ophævede bekendtgørelse nr. 624 af 21. august 1998 om
opdræt af ræve. Endvidere bør de krav, der
følger af Europarådets rekommandation af 22. juni 1999
vedrørende pelsdyr og Det Dyreetiske Råds udtalelse om
pelsdyrproduktion fra 2003, gælde i udfasningsperioden, i det
omfang opfyldelsen af disse yderligere krav ikke
nødvendiggør større investeringer. En
ændring af pelsdyrbekendtgørelsen vil således
navnlig omfatte følgende forhold:
- Ophævelse
af kravene om gravemulighed og bundplade, jf. § 27, 2.
pkt., 2. led, (om gravemulighed) og § 35, stk. 4, 2.
pkt. (om bundplade).
- Ophævelse
af kravet om, at ræve skal have adgang til både
redekasse og hylde, jf. § 31, stk. 2. I stedet
genintroduceres det tidligere gældende krav om, at ræve
skal have adgang til enten redekasse eller hylde, hvilket vil
være i overensstemmelse med Europarådets rekommandation
vedrørende pelsdyr. Valgfriheden mellem enten redekasse
eller hylde bør dog ikke omfatte avlsperioden, hvor
rævetæver med hvalpe som hidtil skal have adgang til en
redekasse.
- Ophævelse
af kravet om, at ræveopdræt skal ske i volierer, jf.
§ 34. Det bemærkes i den forbindelse, at
bekendtgørelsens volierekrav kun omfatter bedrifter med
opdræt af ræve, der enten ny- eller genopføres
efter den 15. januar 2007, eller hvor der sker en udvidelse af den
eksisterende produktion efter den nævnte dato, jf.
§ 51, stk. 4, og pkt. 2.5 ovenfor. Med en
udfasningslov bliver det ikke længere relevant at tage
højde for nyopførelse, genopførelse eller
udvidelse af eksisterende bedrifter med opdræt af
ræve.
- En reduktion af
de arealkrav, som følger af bekendtgørelsens
§ 35, således at der sker en genindførelse
af de arealkrav, der følger af den nu ophævede
bekendtgørelse nr. 624 af 21. august 1998 om opdræt af
ræve, og som i et vist omfang er mere vidtgående end de
arealkrav, der følger af Europarådets rekommandation
vedrørende pelsdyr.
Imidlertid udnyttes burkapaciteten i perioden fra pelsning til
fravænning af hvalpe (dvs. ca. halvdelen af året) ikke
fuldt ud, idet der i den nævnte periode stort set udelukkende
befinder sig avlstæver på bedriften.
Med henblik på at sikre, at avlstæverne i hvert
fald en del af året får adgang til et større
areal, bør der - ud over genintroduktion af de tidligere
gældende arealkrav - tillige indføres krav om, at
burkapaciteten skal udnyttes fuldt ud i perioden fra pelsning til
fravænning af hvalpe, således at alle (eller i hvert
fald størstedelen af) rævene på farmen i denne
periode får adgang til et dobbeltbur, dvs. adgang til mindst
2,0 m2.
Med hensyn til indhusning af to ungdyr i samme bur stiller
Europarådets rekommandation vedrørende pelsdyr krav om
et areal på 1,2 m2 mod kun 1,0 m2 ifølge de tidligere
gældende regler. Dette bør der tages højde for
i bekendtgørelsen, således at der stilles krav om, at
to ungdyr som udgangspunkt skal have adgang til mindst 1,2 m2. Der
bør dog samtidig indføres mulighed for, at
justitsministeren kan dispensere fra arealkravet på 1,2 m2,
hvis der kun er tale om en mindre afvigelse. Det skyldes, at Dansk
Pelsdyravlerforening har oplyst, at burene hos en række
avlere er en anelse for små (typisk ca. 0,041 m2 for
små), og at opfyldelsen af arealkravet på 1,2 m2 vil
nødvendiggøre større investeringer i nye bure,
selvom den dyrevelfærdsmæssige gevinst vil være
minimal.
- Ændring af
§ 51, stk. 7, i den nugældende
pelsdyrbekendtgørelse, således at dispensationer fra
højden i bure til blåræve udstedt af
Fødevarestyrelsen (tidligere Veterinærdirektoratet) i
henhold til den nu ophævede bekendtgørelse nr. 624 af
21. august 1998 om opdræt af ræve forlænges frem
til udfasningsperiodens afslutning. Det kan i den forbindelse
oplyses, at der kun er tale om et fåtal af dispensationer.
Dertil kommer, at de bure, som de omhandlede dispensationer
vedrører, har en højde på 70 cm, hvilket svarer
til det burhøjdekrav, der følger af
Europarådets rekommandation vedrørende pelsdyr.
6.2. Desuden foreslås det,
at der ved ændringen af pelsdyrbekendtgørelsen
indføres to nye krav, som er begrundet i
dyrevelfærdsmæssige hensyn, og som efter
Justitsministeriets opfattelse vil kunne gennemføres uden
væsentlige nyinvesteringer.
Det ene krav vedrører den nakketang, som det
ifølge pelsdyrbekendtgørelsens § 29 ikke er
tilladt at bruge rutinemæssigt, men som kan anvendes i
særlige tilfælde. I praksis anvendes i et vist omfang
nakketænger uden gummibelægning, hvilket kan
medføre tandskader. Der bør derfor stilles krav om,
at nakketangens tænger skal være beklædt med
kraftigt gummi.
Det andet krav vedrører de bure, hvor avlstæver
med hvalpe indhuses. Som det fremgår af Justitsministeriets
besvarelse af Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeris spørgsmål nr. 75 af 10. januar 2008 (Alm.
del), har lektor Leif Lau Jeppesen, Københavns Universitet,
konstateret, at hvalpe i en kort periode efter fravænning har
svært ved at gå på det trådnet, der passer
til voksne ræve, og at den optimale løsning på
dette problem vil være at lægge et mere fintmasket
trådnet i bunden af en del af ræveburet i en kortere
periode efter fravænning.
I overensstemmelse hermed bør der i
bekendtgørelsen stilles krav om, at der i perioden fra
hvalpene er fire til otte uger gamle skal placeres et fintmasket
net på mindst 50 x 100 cm og med en maskestørrelse,
der ikke må overstige 2,5 x 2,5 cm.
6.3. Et udkast til
ændringsbekendtgørelse er optrykt som bilag 1 til
lovforslaget. Udkastet til ændringsbekendtgørelse
sammenholdt med pelsdyrbekendtgørelsens gældende
bestemmelser om ræveopdræt er optrykt som bilag 2 til
lovforslaget.
Der vil i øvrigt i udfasningsperioden kunne foretages
ændringer af pelsdyrbekendtgørelsens særlige
bestemmelser for ræve, hvis dyrevelfærdsmæssige
overvejelser tilsiger dette. Det bemærkes i den forbindelse,
at Justitsministeriet også har mulighed for at dispensere fra
reglerne i pelsdyrbekendtgørelsen, hvis det er
ubetænkeligt af hensyn til pelsdyrenes velfærd, jf.
bekendtgørelsens § 49.
6.4. Som anført under pkt.
2.5 ovenfor fremgår det af pelsdyrbekendtgørelsens
§ 51, stk. 5, at systemer med bure eller andre
opholdssteder til ræve, der er taget i brug før den
15. januar 2007, først den 31. december 2007 skulle opfylde
kravet i bekendtgørelsens § 27 om, at rævene
skal have mulighed for at grave i en trækasse af en passende
størrelse med dertil egnet materiale, f.eks. sand eller
grus, og kravene i §§ 31 og 35, i det omfang at
opfyldelse af bestemmelserne ville forudsætte
væsentlige ændringer i buranlæggenes indretning
og udstyr. Justitsministeren kan i særlige tilfælde
efter en konkret vurdering forlænge denne frist.
Adgangen for ministeren til at forlænge fristen skal ses
i lyset af, at kravene i forhold til f.eks. pelsdyravlere, der
alene driver ræveopdræt, vil kunne ramme så
økonomisk intensivt, at der efter omstændighederne kan
være tale om et ekspropriativt indgreb, uanset
overgangsordningen på 1 år.
Justitsministeriet har modtaget i alt 19 ansøgninger om
i medfør af § 51, stk. 5, at få
forlænget fristen for at opfylde de nævnte krav i
pelsdyrbekendtgørelsen. På baggrund af de politiske
drøftelser om reglerne om ræveopdræt, der har
fundet sted, og på baggrund af, at der er blevet sat
spørgsmålstegn ved, om navnlig bekendtgørelsens
§ 27, 2. pkt., og § 35, stk. 4, 2. pkt.,
reelt fører til bedre dyrevelfærd, jf. pkt. 3.1
ovenfor, har Justitsministeriet foreløbig sat behandlingen
af de pågældende ansøgninger i bero. Samtidig
har Justitsministeriet oplyst de pågældende
ræveavlere om, at deres ansøgning tillægges
opsættende virkning, således at de indtil videre ikke
har pligt til at efterleve de omtalte krav, dog under betingelse
af, at de opfylder en række nærmere angivne krav, som
svarer til de krav vedrørende indretning af bure mv., som
var fastsat i den tidligere gældende bekendtgørelse
nr. 624 af 21. august 1998 om opdræt af ræve.
På baggrund af de økonomiske konsekvenser, der
for flere af ræveavlerne er forbundet med navnlig arealkravet
i pelsdyrbekendtgørelsens § 35, stk. 1, er
det Justitsministeriets foreløbige vurdering, at der ved
eventuelle afgørelser om dispensation efter
bekendtgørelsens § 51, stk. 5, formentlig vil
blive tale om en forlængelse af fristen på adskillige
år for visse avlere.
Hvis de ovenfor nævnte ændringer af
pelsdyrbekendtgørelsen bliver gennemført, jf. pkt.
6.1-6.3, herunder lempelserne af bekendtgørelsens
§§ 27, 31 og 35, vil de pågældende
ræveavlere ikke længere have behov for at opnå
dispensation.
7.De økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
8.De økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Ved lovforslaget indføres et forbud mod hold af
ræve. Dansk Pelsdyravlerforening har oplyst, at der i 2008
vil blive produceret ca. 9.000 rævehvalpe på danske
rævefarme.
De foreslåede overgangsregler vil give allerede
etablerede ræveavlere mv. adgang til at fortsætte deres
virksomhed i en årrække, jf. lovforslagets
§ 4, således at forbuddet ikke vil udgøre et
ekspropriativt indgreb over for disse personer. Der gives herved
ræveavlerne mv. en rimelig tid til at afvikle eller
omlægge deres virksomhed. Lovforslaget vurderes på den
baggrund ikke at have økonomiske konsekvenser af betydning
for erhvervslivet mv.
Ifølge lovforslagets § 4, stk. 2, skal
personer, der før lovforslagets fremsættelse havde
rævehold som deres hovederhverv, og som ønsker at
fortsætte denne virksomhed efter den 31. december 2016,
søge Justitsministeriet om tilladelse hertil. Lovforslaget
vurderes derfor at påføre sådanne personer en
mindre administrativ omstillingsbyrde.
9.De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10.De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11.Forholdet til EU-retten
Efter Justitsministeriets opfattelse vil det ikke være i
strid med EF-Traktatens artikel 28 (om forbud mod importhindringer)
og artikel 29 (om forbud mod eksporthindringer) at forbyde
opdræt af ræve i Danmark. Der er således som
udgangspunkt frihed for EU's medlemslande til at indføre
forbud mod produktion af bestemte varer.
Heller ikke Rådets forordning 827/68/EØF af 28.
juni 1968 om en fælles markedsordning for visse varer, der
bl.a. omfatter levende pelsdyr, kan antages at udelukke
indførelsen af et sådant forbud, hvis forbuddet kan
begrundes i samfundstjenlige formål, der ikke varetages af
markedsordningen.
Det fremgår hverken af præamblen eller af selve
forordningen, at den forfølger dyreetiske hensyn, og et
forbud mod opdræt af ræve begrundet i dyreetiske hensyn
må derfor antages at varetage almennyttige hensyn, der ikke
varetages af den fælles markedsordning for visse varer.
Lovforslaget må anses for omfattet af definitionen af en
såkaldt teknisk forskrift efter
informationsproceduredirektivet (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998, som ændret
ved direktiv 98/48/EF). Lovforslaget skal derfor notificeres til
Kommissionen, og notifikationsperioden, der som udgangspunkt er 3
måneder, skal være udløbet, før den
vedtagne lov kan sættes i kraft.
12.Hørte myndigheder mv.
Et lovudkast har været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Advokatrådet, Alle Dyrs Ret, Anima, Brancheforeningen
Fokus på Dyr, Buntmagerlauget i Danmark, Danmarks Civile
Hundeførerforening, Danmarks Jægerforbund, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Breton Klub, Dansk Erhverv, Danske
Hundeejeres Landsforening, Dansk Hunderegister, Dansk Industri,
Dansk Jagthunde Udvalg, Dansk Kennel Klub, Dansk
Pelsdyravlerforening, Dansk Pelsgrossistforening, Dansk Racehunde
Union, Dansk Ruhår Klub, Dansk Vizsla Klub, Dansk Zoologisk
Konservatorforening, Danske Regioner, DAZA - Danish Association of
Zoos and Aquaria, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Dyrlægeforening, Den Danske Hundeforening, Det
Biovidenskabelige Fakultet v/ Københavns Universitet, Det
Dyreetiske Råd, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/
Aarhus Universitet, Det Veterinære Sundhedsråd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværnsforeningen Freja, DyreværnsOrganisationernes
SamarbejdsOrganisation (Doso), Dyreværnsrådet,
Forbrugerrådet, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Fællesrepræsentationen for Specialklubber for
Stående Jagthunde i Danmark, Klubben for Field Trial
Spaniels, Kommunernes Landsforening, Korthaarklubben i Danmark,
Landbrugsraadet, Naturhistorisk Museum, Politiforbundet i Danmark,
OASA - Organisation Against the Suffering of Animals,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Ræveavlerforeningen, Rådet
vedrørende hold af særlige dyr,
Vildtforvaltningsrådet, WSPA Danmark og Zoologisk
Museum.
13.Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Mindre omstillingsbyrde |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Efter Justitsministeriets opfattelse vil
det ikke være i strid med EF-traktatens artikel 28 (om forbud
mod importhindringer) og artikel 29 (om forbud mod
eksporthindringer) at indføre forbud mod opdræt af
ræve i Danmark. Forbuddet vil heller ikke være i strid
med Rådets forordning nr. 827/68 om en fælles
markedsordning for visse varer. Lovforslaget har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med
informationsproceduredirektivet. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen i stk. 1
indebærer, at der indføres et forbud med hold af
ræve. Forbuddet omfatter enhver form for opdræt, dvs.
både erhvervsmæssigt opdræt og hobbyopdræt
af ræve. Forbuddet omfatter både hold af ræve med
henblik på produktion af pels og hold af ræve med
henblik på andre formål, herunder med henblik på
brug til træning af hunde til gravjagt.
Ifølge den foreslåede stk. 2, nr. 1, omfatter forbuddet ikke
hold af ræve i zoologiske haver, dyreparker og lignende. Der
er med hjemmel i dyreværnslovens § 17, stk. 3,
udstedt nærmere regler om hold af dyr i zoologiske
anlæg mv., jf. bekendtgørelse nr. 1023 af 12. december
2002 om godkendelse af og tilsyn med zoologiske anlæg mv.,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1190 af 29. november
2006.
Desuden foreslås, at forbuddet mod hold af ræve
ikke finder anvendelse på hold af ræve i forbindelse
med tekniske og videnskabelige undersøgelser, der
udføres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet, jf. den
foreslåede stk. 2, nr. 2.
Forsøg med dyr er reguleret i lov om dyreforsøg, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1306 af 23. november 2007.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 og 5.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at overtrædelser af forbuddet mod
hold af ræve straffes med bøde eller fængsel
indtil 4 måneder, jf. stk. 1. Endvidere foreslås, at der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 3
Som anført ovenfor i de almindelige bemærkninger
under pkt. 11 skal lovforslaget notificeres for Europa-Kommissionen
og notifikationsperioden være udløbet, før den
vedtagne lov kan sættes i kraft. Notifikationsperioden er som
udgangspunkt 3 måneder. Perioden kan dog under visse
omstændigheder forlænges. I overensstemmelse hermed
foreslås, at ministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås, at loven først skal finde
anvendelse fra den 1. januar 2017, dvs. fra ca. 8 år efter
lovens ikrafttræden, for personer, der har etableret
selvstændig virksomhed med hold af ræve før
datoen for lovforslagets fremsættelse, jf. stk. 1. Personer, der har etableret
selvstændig virksomhed med hold af ræve før
datoen for lovforslagets fremsættelse, og som på dette
tidspunkt havde denne virksomhed som sit hovederhverv, vil efter
ansøgning kunne meddeles tilladelse til at fortsætte
virksomheden indtil den 31. december 2023, dvs. ca. 15 år
efter lovens ikrafttræden, jf. stk. 2. Det foreslås i den
forbindelse, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte
en frist for indgivelse af sådan ansøgning, jf. stk. 3. Det er umiddelbart hensigten at
fastsætte en frist på tre år fra lovens
ikrafttræden.
Overgangsreglerne giver alene adgang til at fortsætte
den virksomhed, som de pågældende havde på
tidspunktet for lovforslagets fremsættelse. For så vidt
angår rævefarme indebærer det, at det
eksisterende produktionsanlæg ikke kan udvides. Antallet af
ræve vil derimod kunne variere i løbet af året
og i løbet af årene som følge af den
almindelige produktionscyklus mv., uden at der er tale om en
udvidelse af den eksisterende virksomhed. For så vidt
angår ræve, der holdes med andet formål end
pelsproduktion (f.eks. med henblik på træning af
jagthunde), vil der ligeledes ikke kunne ske en udvidelse af de
eksisterende faciliteter til hold af ræve.
Ved vurderingen af, om hold af ræve har været en
persons hovederhverv på tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse, således at den pågældende vil
kunne gives tilladelse til fortsat hold af ræve indtil den
31. december 2023, er udgangspunktet, at dette vil være
tilfældet, hvis den pågældende persons
indtægt i 2008 i overvejende grad stammer fra
selvstændig virksomhed med hold af ræve.
I den forbindelse kan gives følgende vejledende
eksempler:
Eksempel 1: En person har en
stilling som lærervikar på en folkeskole.
Indtægten herved udgør 200.000 kr. Ved siden af denne
stilling driver den pågældende en ræveproduktion
med 30 avlstæver. Indtægten fra denne produktion
udgør 50.000 kr. I et sådant tilfælde vil
ræveproduktionen ikke udgøre den
pågældendes hovederhverv.
Eksempel 2: En person driver
både mink- og ræveproduktion. Minkproduktionen
genererer isoleret set en indtægt på 200.000 kr., mens
ræveproduktionen isoleret set genererer en indtægt
på 75.000 kr. Heller ikke i dette tilfælde vil
ræveproduktionen udgøre den pågældendes
hovederhverv.
Eksempel 3: En person driver en
ræveproduktion med 30 avlstæver. Indtægten fra
denne produktion udgør 50.000 kr. Den pågældende
har ingen anden indtægt. I dette tilfælde vil
ræveproduktionen - uanset produktionens beskedne
størrelse - udgøre vedkommendes hovederhverv.
I vurderingen vil alene indtægter ved
erhvervsmæssig aktivitet indgå, dvs. at en
indtægt ved f.eks. et enkeltstående hussalg ikke vil
indgå, medmindre den pågældende har drevet
selvstændig virksomhed med handel af fast ejendom. Ligeledes
vil en arv ikke indgå i vurderingen.
Der vil kunne forekomme tilfælde, hvor der foreligger
sådanne særlige omstændigheder, at man ved
vurderingen af, om en person har drevet selvstændig
virksomhed med hold af ræve som hovederhverv, ikke alene
tager indtægtsforholdene i 2008 i betragtning, men også
inddrager indtægtsforholdene i de forudgående år.
Dette vil f.eks. kunne tænkes at være tilfældet,
hvor ræveavl utvivlsomt har været en persons
hovederhverv i de forudgående år, men hvor sygdom i
rævebestanden har forårsaget, at man har måttet
aflive hovedparten af rævene, således at minkavl - som
de forudgående år alene har været et bierhverv -
i 2008 overvejende udgør personens indtægter
(hovedindtægt).
Der henvises i øvrigt til pkt. 4 og 5.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 5
Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale gyldighed.
Det fremgår af bestemmelsen, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, hvilket skyldes, at
dyrevelfærd er et hjemmestyreanliggende for begge disse dele
af riget.
Bilag 1
UdkasttilBekendtgørelse om
ændring af bekendtgørelseom beskyttelse af pelsdyr
§ 1
I bekendtgørelse nr. 1734 af 22. december 2006 om
beskyttelse af pelsdyr, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 383 af 24. april 2007, foretages følgende
ændringer:
1. § 27 affattes
således:
»§ 27. Ræves
miljø skal beriges med genstande, der giver passende stimuli
til at gnave og eventuelt andet beskæftigelsesmateriale.
Ræve skal endvidere have mulighed for at se og lugte
artsfæller.«
2. § 29 affattes
således:
Ȥ 29.
Rutinemæssig brug af nakketang til indfangning af ræve
er ikke tilladt. Nakketang, hvis tænger skal være
beklædt med kraftigt gummi, kan dog anvendes i særlige
tilfælde, hvis en ræv ikke kan indfanges eller
håndteres på anden måde.«
3. §§ 31-32 affattes
således:
»§ 31. Ræve
skal kunne hvile og iagttage deres omgivelser og skal have adgang
til:
1) en hylde anbragt
i burets øverste halvdel, hvorpå ræven skal
kunne sidde og ligge, eller
2) en kasse, der
f.eks. kan placeres oven på buret.
Stk. 2. Hylden nævnt i
stk. 1, nr. 1, skal have et bundareal på mindst 35 x 35
cm. Hylden, hvis bund skal være af fast materiale, f.eks.
træ eller kraftigt net, skal være afskærmet af to
sammenstødende sider bestående af uigennemsigtigt
materiale.
Stk. 3. Kassen nævnt i
stk. 1, nr. 2, skal have et bundareal på mindst 35 x 35
cm og en højde på mindst 30 cm. Mindst tre af kassens
sider skal bestå af uigennemsigtigt materiale, mens kassens
sidste side kan bestå af trådnet, hvis denne side
placeres ud mod fodergangen. Kassen, hvis top kan være af
kraftigt trådnet, skal have en sådan form og placering,
at ræven uhindret kan gå ind heri.
Stk. 4. På farme, hvor
befrugtning sker ved naturlig parring, er det i forbindelse med
parringen tilladt at tage hylden eller kassen, jf. stk. 1, ud
af det bur, hvori parring skal foregå. Hylden eller kassen
skal genindsættes, så snart buret ikke længere
benyttes til parring.
§ 32. Avlstæver skal
i perioden fra pelsning til fravænning have adgang til et
dobbeltbur på mindst 2 m2, i
det omfang burkapaciteten tillader det.
Stk. 2. Lavtrangerende
tæver må ikke indhuses ved siden af dominerende
tæver.
Stk. 3. Avlstæver skal
i avlsperioden have adgang til en redekasse. Redekassen, der skal
have en sådan form og placering, at ræven uhindret kan
gå ind i kassen, skal opdeles i et forkammer, der er stort
nok til at skjule indgangen til hovedkammeret, og et varmeisoleret
hovedkammer med tilstrækkeligt afløb. Redekassen skal
have en højde på mindst 35 cm og et bundareal på
mindst 40 x 50 cm (indvendige mål). Redekassen skal dog til
enhver tid være så stor, at en tæve med hvalpe
kan benytte redekassen samtidig.
Stk. 4. Fra hvalpene er fire
til otte uger gamle, skal der i bunden af buret placeres et
fintmasket net med et areal på mindst 50 x 100 cm. Nettets
maskestørrelse må ikke overstige 2,5 x 2,5
cm.«
4. Overskriften før
§ 34 udgår.
5. § 34
ophæves.
6. Overskriften før
§ 35 udgår.
7. § 35 affattes
således:
Ȥ 35.
Rævebure skal opfylde følgende minimumskrav:
1) Enkelt voksent
dyr: 1,0 m2, jf. dog
§ 32, stk. 1.
2) Enkelt voksent
dyr med hvalpe: 2,0 m2.
3) Enkelt voksent
dyr med 1 ungdyr: 2,0 m2.
4) Op til to ungdyr
fra fravænning og frem til pelsning: 1,2 m2. Hvis der indsættes flere end 2
ungdyr efter fravænning, skal der dog være mindst 0,5
m2 yderligere pr. dyr.
Stk. 2. Minimumshøjden
i det frit tilgængelige areal skal være 75 cm.
Stk. 3. Bundtråden skal
bestå af et materiale og have en udformning, der tillader
rævene at bevæge sig ubesværet og uden risiko
for, at poterne lider overlast.
Stk. 4. Justitsministeren kan
dispensere fra stk. 1, nr. 4, 1. pkt., hvis der er tale om en
mindre afvigelse, og opfyldelsen af kravet vil
nødvendiggøre større
investeringer.«
8. § 51, stk. 4 og 5,
ophæves.
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 4 og 5.
9. § 51, stk. 7, der
bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Dispensationer
fra krav til højden i bure til blåræve udstedt
af Fødevarestyrelsen (tidligere Veterinærdirektoratet)
i henhold til den nu ophævede bekendtgørelse nr. 624
af 21. august 1998 om opdræt af ræve gælder
indtil den 31. december 2023, forudsat at det
pågældende system af bure er taget i brug før
den 15. januar 2007.«
§ 2
Bekendtgørelsen træder i kraft den [.].
Bilag 2
Udkast til
ændringsbekendtgørelse sammenholdt med den
gældende pelsdyrbekendtgørelse
Gældende
formulering | | Bekendtgørelsesudkastet |
| | |
| | § 1 |
| | I bekendtgørelse nr. 1734 af 22.
december 2006 om beskyttelse af pelsdyr, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 383 af 24. april 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1.§ 27
affattes således: |
§ 27.
Ræves miljø skal beriges med genstande, der giver
passende stimuli til at gnave og eventuelt andet
beskæftigel-sesmateriale. Ræve skal endvidere have
mulighed for at se og lugte artsfæller, ligesom de skal have
mulighed for at grave i en trækasse af en passende
størrelse med dertil egnet materiale, f.eks. sand eller
grus. | | »§ 27. Ræves miljø
skal beriges med genstande, der giver passende stimuli til at gnave
og eventuelt andet beskæftigelsesmateriale. Ræve skal
endvidere have mulighed for at se og lugte
artsfæller.« |
| | |
| | 2.§ 29
affattes således: |
§ 29.
Rutinemæssig brug af nakketang til indfangning af ræve
er ikke tilladt. Nakketang kan dog anvendes i særlige
tilfælde, hvis en ræv ikke kan indfanges eller
håndteres på anden måde. | | »§ 29. Rutinemæssig brug
af nakketang til indfangning af ræve er ikke tilladt.
Nakketang, hvis tænger skal være beklædt med
kraftigt gummi, kan dog anvendes i særlige tilfælde,
hvis en ræv ikke kan indfanges eller håndteres på
anden måde.« |
| | |
| | 3.§§ 31-32 affattes
således: |
§ 31.
Ræve skal have adgang til et afsondret område, hvor den
kan skjule sig for mennesker og for dyr i andre bure eller
indhegninger (volierer), og ved hold af sølvræve skal
dette område have uigennemsigtige vægge. Ræve
skal tillige kunne hvile og iagttage deres omgivelser. |
| »§ 31. Ræve skal kunne
hvile og iagttage deres omgivelser og skal have adgang til: 1) en hylde anbragt i burets
øverste halvdel, hvorpå ræven skal kunne sidde
og ligge, eller 2) en kasse, der f.eks. kan placeres oven
på buret. |
Stk. 2.
Hver enkelt fravænnet ræv skal have adgang til: 1) en redekasse, der f.eks. kan placeres
oven på buret, og. 2) en hylde, der f.eks. kan anbringes i
burets eller volierens øverste halvdel, hvorpå
ræven skal kunne sidde og ligge. |
| Stk. 2.
Hylden nævnt i stk. 1, nr. 1, skal have et bundareal
på mindst 35 x 35 cm. Hylden, hvis bund skal være af
fast materiale, f.eks. træ eller kraftigt net, skal
være afskærmet af to sammenstødende sider
bestående af uigennemsigtigt materiale. |
Stk. 3.
Den i stk. 2, nr. 1, nævnte redekasse skal have en
sådan form og placering, at ræven uhindret kan gå
ind i kassen. Redekassen skal opdeles i et forkammer, der er stort
nok til at skjule indgangen til hovedkammeret, og et varmeisoleret
hovedkammer med tilstrækkeligt afløb. Redekassen skal
have en højde på mindst 35 cm og et bundareal på
mindst 40 x 50 cm (indvendige mål). Redekassen skal dog til
enhver tid være så stor, at en tæve med hvalpe
kan benytte redekassen samtidig. | | Stk. 3.
Kassen nævnt i stk. 1, nr. 2, skal have et bundareal
på mindst 35 x 35 cm og en højde på mindst 30
cm. Mindst tre af kassens sider skal bestå af uigennemsigtigt
materiale, mens kassens sidste side kan bestå af
trådnet, hvis denne side placeres ud mod fodergangen. Kassen,
hvis top kan være af kraftigt trådnet, skal have en
sådan form og placering, at ræven uhindret kan gå
ind heri. |
Stk. 4.
Den i stk. 2, nr. 2, nævnte hylde skal have et bundareal
på mindst 1225 cm2, dog
minimum 40,8 cm2 pr. kg. dyr, og
være afskærmet af to sammenstødende sider
bestående af uigennemsigtigt materiale. Bunden skal
være af fast materiale, f.eks. træ, eller kraftigt
net. | | Stk. 4.
På farme, hvor befrugtning sker ved naturlig parring, er det
i forbindelse med parringen tilladt at tage hylden eller kassen,
jf. stk. 1, ud af det bur, hvori parring skal foregå.
Hylden eller kassen skal genindsættes, så snart buret
ikke længere benyttes til parring. |
Stk. 5.
Det er tilladt at anvende den i stk. 2, nr. 1, nævnte
redekasse som hylde, såfremt den er placeret inde i selve
buret eller volieren. | | |
Stk. 6.
På farme, hvor befrugtning sker ved naturlig parring, er det
i forbindelse med parringen tilladt at tage den i stk. 2
nævnte redekasse og/eller hylde ud af buret eller volieren,
hvori parring skal foregå. Redekassen og/eller hylden skal
genindsættes, så snart buret eller volieren ikke
længere benyttes til parring. | | |
| | |
§ 32.
Avlstæver indhuses fra primo februar og indtil
fravænning af hvalpe i hvert andet bur eller
indhegning. | | § 32.
Avlstæver skal i perioden fra pelsning til fravænning
have adgang til et dobbeltbur på mindst 2 m2, i det omfang burkapaciteten tillader
det. |
Stk. 2.
Lavtrangerende tæver må ikke indhuses ved siden af
dominerende tæver. | | Stk. 2.
Lavtrangerende tæver må ikke indhuses ved siden af
dominerende tæver. |
| | Stk. 3.
Avlstæver skal i avlsperioden have adgang til en redekasse.
Redekassen, der skal have en sådan form og placering, at
ræven uhindret kan gå ind i kassen, skal opdeles i et
forkammer, der er stort nok til at skjule indgangen til
hovedkammeret, og et varmeisoleret hovedkammer med
tilstrækkeligt afløb. Redekassen skal have en
højde på mindst 35 cm og et bundareal på mindst
40 x 50 cm (indvendige mål). Redekassen skal dog til enhver
tid være så stor, at en tæve med hvalpe kan
benytte redekassen samtidig. |
| | Stk. 4.
Fra hvalpene er fire til otte uger gamle, skal der i bunden af
buret placeres et fintmasket net med et areal på mindst 50 x
100 cm. Nettets maskestørrelse må ikke overstige 2,5 x
2,5 cm.« |
| | |
Opdræt af ræve i
volierer | | 4.Overskriften
før § 34 udgår. |
| | |
§ 34.
Ræve skal indhuses i volierer med en fast bund af enten
beton, fliser eller træ og med et frit tilgængeligt
areal, der ikke må være mindre end 150 cm bredt og 200
cm langt, og som skal opfylde følgende minimumskrav: | | 5.§ 34
ophæves. |
1) Enkelt voksent dyr: 3,0 m2, dog minimum 0,1 m2 pr. kg. dyr. | | |
2) Enkelt voksent dyr med hvalpe: 3,0
m2. | | |
3) Fra fravænning og frem til
pelsning: op til to ungdyr: 4,0 m2, dog minimum 0,066 m2 pr. kg. dyr. | | |
Stk. 2.
Minimumshøjden i volieren skal være 1,80 m. Volieren
skal endvidere være forsynet med en overdækning til
beskyttelse af rævene mod vejrliget. | | |
Stk. 3.
Hvis der indsættes flere end to dyr i volieren, jf. nr. 1 og
3, skal der være mindst 2,0 m2 pr. dyr. | | |
| | |
Opdræt af ræve i bure | | 6.Overskriften
før § 35 udgår. |
| | |
| | 7.§ 35
affattes således: |
§ 35.
Ræve skal have adgang til et dobbeltbur med et frit
tilgængeligt areal, der ikke må være mindre end
100 cm bredt og 200 cm langt, og som derudover skal opfylde
følgende minimumskrav: | | »§ 35. Rævebure skal
opfylde følgende minimumskrav: |
1) Enkelt voksent dyr: 2,0 m2, dog minimum 0,066 m2 pr. kg. dyr. | | 1) Enkelt voksent dyr: 1,0 m2, jf. dog § 32,
stk. 1. |
2) Enkelt voksent dyr med hvalpe: 2,0
m2. | | 2) Enkelt voksent dyr med hvalpe: 2,0
m2. |
3) Enkelt voksent dyr med 1 ungdyr: 2,0
m2. | | 3) Enkelt voksent dyr med 1 ungdyr: 2,0
m2. |
4) Fra fravænning og frem til
pelsning: op til to ungdyr: 2,0 m2, dog minimum 0,02 m2 pr. kg. dyr. | | 4) Op til to ungdyr fra fravænning
og frem til pelsning: 1,2 m2. Hvis
der indsættes flere end 2 ungdyr efter fravænning, skal
der dog være mindst 0,5 m2
yderligere pr. dyr. |
Stk. 2.
Minimumshøjden i det frit tilgængelige areal skal
være 75 cm. | | Stk. 2.
Minimumshøjden i det frit tilgængelige areal skal
være 75 cm. |
Stk. 3.
Hvis der indsættes flere end to ungdyr efter
fravænning, skal der være mindst 1,0 m2 yderligere pr. dyr end anført i
stk. 1, nr. 4. | | Stk. 3.
Bundtråden skal bestå af et materiale og have en
udformning, der tillader rævene at bevæge sig
ubesværet og uden risiko for, at poterne lider
overlast. |
Stk. 4.
Bundtråden skal bestå af et materiale og have en
udformning, der tillader rævene at bevæge sig
ubesværet og uden risiko for, at poterne lider
overlast. | | Stk. 4.
Justitsministeren kan dispensere fra stk. 1, nr. 4, 1. pkt.,
hvis der er tale om en mindre afvigelse, og opfyldelsen af kravet
vil nødvendiggøre større
investeringer.« |
| | |
§ 51.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. januar
2007. | | |
Stk. 2 og
3. --- | | |
Stk. 4.
Kravene i § 34 gælder for bedrifter med
opdræt af ræve, der enten er ny- eller
genopførte, eller hvor der sker en udvidelse af den
eksisterende produktion. For alle andre bedrifter finder
§ 35 anvendelse, jf. dog stk. 5. | | 8.§ 51, stk. 4 og 5,
ophæves. Stk. 6 og 7 bliver herefter
stk. 4 og 5. |
Stk. 5.
Systemer med bure eller andre opholdssteder til ræve, der er
taget i brug før den 15. januar 2007, skal først den
31. december 2007 opfylde kravet i § 27 om, at
rævene skal have mulighed for at grave i en trækasse af
en passende størrelse med dertil egnet materiale, f.eks.
sand eller grus og kravene i § 31 og § 35, i
det omfang at opfyldelse af bestemmelserne vil forudsætte
væsentlige ændringer i buranlæggenes indretning
og udstyr. Justitsministeren kan i særlige tilfælde
efter en konkret vurdering forlænge denne frist. | | |
Stk. 6.--- | | |
Stk. 7.
Dispensationer for højden i bure til blåræve
udstedt af Fødevarestyrelsen (tidligere
Fødevaredirektoratet) i henhold til bekendtgørelse om
opdræt af ræve, nu bekendtgørelse nr. 624 af 21.
august 1998, er gældende frem til den 31. december 2007,
forudsat at det pågældende system af bure er taget i
brug før den 15. januar 2007. Justitsministeren kan i
særlige tilfælde efter en konkret vurdering
forlænge de pågældende dispensationer. | | 9.§ 51, stk. 7, der bliver
stk. 5, affattes således: »Stk. 5. Dispensationer fra krav
til højden i bure til blåræve udstedt af
Fødevarestyrelsen (tidligere Veterinærdirektoratet) i
henhold til den nu ophævede bekendtgørelse nr. 624 af
21. august 1998 om opdræt af ræve gælder indtil
den 31. december 2023, forudsat at det pågældende
system af bure er taget i brug før den 15. januar
2007.« |
Officielle noter
1) Loven har som udkast
været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv
98/48/EF.