L 79 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af retsplejeloven. (Udveksling af oplysninger som led i politiets
samarbejde med de sociale myndigheder og psykiatrien).
Fremsat den 26. november 2008 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Udveksling af oplysninger som led i
politiets samarbejde med de sociale myndigheder og psykiatrien)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1069 af 6. november 2008, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 114 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Politidirektøren skal virke for at etablere et samarbejde
mellem politiet, de sociale myndigheder og social- og
behandlingspsykiatrien som led i indsatsen over for socialt udsatte
personer.«
2.§ 115 affattes
således:
Ȥ 115. Politiet kan
videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til
andre myndigheder, hvis videregivelsen må anses for
nødvendig af hensyn til det kriminalitetsforebyggende
samarbejde eller af hensyn til politiets samarbejde med de sociale
myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien som led i
indsatsen over for socialt udsatte personer.
Stk. 2. I samme
omfang som nævnt i stk. 1 kan en myndighed videregive
oplysninger om enkeltpersoner til politiet og andre myndigheder,
der indgår i de former for samarbejde, som er nævnt i
stk. 1. Oplysningerne må i forbindelse med de
nævnte former for samarbejde ikke videregives med henblik
på efterforskning af straffesager.
Stk. 3. Inddrages
selvejende institutioner, der løser opgaver for det
offentlige inden for social- og undervisningsområdet eller
social- og behandlingspsykiatrien, i de former for samarbejde, som
er nævnt i stk. 1, kan der i samme omfang som
nævnt i stk. 1 og 2 udveksles oplysninger mellem
myndighederne og institutionerne.
Stk. 4. De
myndigheder og institutioner, der indgår i de former for
samarbejde, som er nævnt i stk. 1, er ikke forpligtet
til at videregive oplysninger efter stk. 1-3.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2009.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning | 2 |
| 1.1. | Lovforslagets formål | 2 |
| 1.2. | Nærmere om PSP-samarbejdet | 3 |
2. | Gældende ret | 4 |
| 2.1. | Retsplejelovens §§ 114 og
115 | 4 |
| 2.2. | Forvaltningsloven | 4 |
| 2.3. | Persondataloven | 5 |
| 2.4. | Sundhedsloven | 6 |
| 2.5. | Psykiatriloven | 6 |
3. | Justitsministeriets overvejelser | 6 |
| 3.1. | Lovforslagets udformning | 6 |
| 3.2. | Forholdet til anden lovgivning | 8 |
4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 9 |
5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 9 |
6. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 9 |
7. | De miljømæssige
konsekvenser | 9 |
8. | Forholdet til EU-retten | 9 |
9. | Hørte myndigheder mv. | 10 |
10. | Sammenfattende skema | 10 |
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål
1.1.1. Efter retsplejelovens
§ 115 kan politiet og andre myndigheder udveksle
oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold (f.eks. om
tidligere begået kriminalitet og om alkoholmisbrug), hvis
videregivelsen må anses for nødvendig af hensyn til
det kriminalitetsforebyggende samarbejde (det såkaldte
SSP-samarbejde).
Som nærmere beskrevet nedenfor under pkt. 1.2 har
der siden 2005 i Frederiksberg Kommune som supplement til
SSP-samarbejdet eksisteret et samarbejde mellem politiet, de
sociale myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien - det
såkaldte PSP-samarbejde - med det formål at koordinere
myndighedernes indsats i forhold til socialt udsatte personer med
henblik på at sikre, at disse personer hjælpes på
den rigtige måde, og at forebygge, at de
pågældende personer udvikler (eller fortsætter)
en kriminel adfærd. Erfaringerne fra Frederiksberg har
været positive, og det foreslås på den baggrund,
at PSP-samarbejdet udbredes til hele landet.
Det er en forudsætning for PSP-samarbejdet, at
myndighederne kan drøfte den pågældende borgers
situation i et mere uformelt forum. En sådan drøftelse
kan indebære udveksling af oplysninger om den
pågældende borgers rent private forhold, herunder om
anholdelser, detentionsanbringelser, strafbare forhold, sociale og
psykiske problemer samt misbrug af nydelsesmidler.
Der er ikke på samme måde som med retsplejelovens
§ 115 om SSP-samarbejdet fastsat en udtrykkelig hjemmel
til udveksling af oplysninger som led i PSP-samarbejdet.
Videregivelse af oplysninger inden for PSP-samarbejdet sker i
stedet på baggrund af reglerne om videregivelse af
oplysninger i navnlig forvaltningsloven, persondataloven,
sundhedsloven og psykiatriloven.
Folketingets Ombudsmand udtalte sig i 2007 i et konkret
tilfælde om hjemlen for videregivelse af oplysninger som led
i PSP-samarbejdet. Ombudsmanden fandt, at oplysninger om
privatpersoners rent private forhold, hvor den
pågældende ikke samtykker, kan videregives til andre
myndigheder af hensyn til den pågældende selv, hvis
dette hensyn efter en konkret og saglig vurdering i hvert enkelt
tilfælde findes klart at overstige hensynet til de
interesser, der begrunder hemmeligholdelsen. Ombudsmanden antog, at
der i de tilfælde, hvor det skønnedes muligt, blev
indhentet samtykke til videregivelse hos den pågældende
inden videregivelse af oplysningerne.
1.1.2. Formålet med
lovforslaget er at sikre, at politidirektøren i alle landets
politikredse virker for at etablere et samarbejde mellem politiet,
de sociale myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien som led
i indsatsen over for socialt udsatte personer
(PSP-samarbejdet).
Formålet med lovforslaget er endvidere at skabe
udtrykkelig hjemmel til, at oplysninger om enkeltpersoners rent
private forhold kan videregives uden samtykke som led i
PSP-samarbejdet. Lovforslaget tager herved sigte på at
indføre et fælles retsgrundlag for udveksling af
oplysninger mellem de involverede myndigheder.
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund, at
de gældende bestemmelser i retsplejelovens § 114
(om politidirektørens ansvar for etablering af et
SSP-samarbejde) og § 115 (om udveksling af oplysninger
som led i SSP-samarbejdet) nyaffattes, så bestemmelserne
også kommer til at omfatte PSP-samarbejdet. Efter
lovforslaget vil udvekslingen af oplysninger som led i
PSP-samarbejdet - i lighed med hvad der gælder i forhold til
SSP-samarbejdet - fremover kunne ske uden samtykke fra den, som
oplysningerne vedrører, forudsat at udvekslingen er
nødvendig af hensyn til PSP-samarbejdet.
Den foreslåede ændring af retsplejelovens
§ 115 giver efter Justitsministeriets opfattelse ikke
anledning til retssikkerhedsmæssige betænkeligheder,
idet der med lovforslaget alene gives mulighed for udveksling af
oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold, hvis det er
nødvendigt af hensyn til
PSP-samarbejdet. Endvidere medfører lovforslaget alene en
mulighed for at udveksle oplysninger
som led i dette samarbejde, men derimod ingen
pligt hertil, jf. i øvrigt nærmere nedenfor
under pkt. 3.1.
1.2. Nærmere om PSP-samarbejdet
1.2.1. Siden 2005 har der i
Frederiksberg Kommune eksisteret et mere fast samarbejde mellem
politiet, de sociale myndigheder (Frederiksberg Kommunes
Socialdirektorat) og social- og behandlingspsykiatrien
(Frederiksberg Kommunes socialpsykiatrikonsulent og Frederiksberg
Hospitals Psykiatriske Afdeling) - PSP-samarbejdet - med henblik
på at forebygge, at borgere med misbrugsproblemer, psykiske
lidelser eller andre former for sociale problemer befinder sig i en
situation, hvor de ikke får den nødvendige
støtte, idet de ikke entydigt hører til et af de
nævnte myndighedsområder.
Det tværsektorielle PSP-samarbejde har været med
til at sikre, at der er et forum, hvor myndighederne kan
drøfte, hvordan man kan koordinere indsatsen over for
mennesker med psykiske sygdomme eller misbrugsproblemer mv.,
så de pågældende ikke udsættes for social
udstødelse og eventuelt ender i kriminalitet.
Målgruppen for PSP-samarbejdet på Frederiksberg
har været borgere, som med jævne mellemrum
optræder i politiets døgnrapporter, som ikke entydigt
hører til i målgruppen for en af sektorerne i
PSP-samarbejdet, og som derfor er i fare for at ende i et
»tomrum« mellem forskellige myndigheders
ansvarsområder med risiko for, at de pågældende
ikke får den nødvendige støtte.
Personerne i målgruppen har typisk været
karakteriseret ved, at de har
været indblandet i kriminalitet, at de har haft et massivt misbrug af
alkohol eller stoffer, at de ofte
har haft en truende, aggressiv eller voldelig adfærd, at de har haft flere
indlæggelsesforløb på en psykiatrisk afdeling
bag sig, og/eller at de har haft
svært ved at fastholde en bolig på grund af deres
uhensigtsmæssige adfærd eller dårlige
økonomi.
1.2.2. De fleste sager, der
er blevet drøftet som led i det eksisterende PSP-samarbejde
på Frederiksberg, er hidtil blevet taget op på
initiativ af politiet med hjemmel i forvaltningslovens
§ 28, stk. 2, nr. 3, om videregivelse af
oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold mellem
forvaltningsmyndigheder, jf. om forvaltningsloven nærmere
nedenfor under pkt. 2.2. Sagerne har navnlig vedrørt
borgere, som politiet var bekymret for, f.eks. på grund af
hjemmets fysiske tilstand, og borgere, hvor der var mistanke om
psykisk sygdom og/eller misbrug af alkohol eller narkotika. Sagerne
har også vedrørt borgere, hvor der var mistanke om
psykisk sygdom, og hvor der var børn i familien, og borgere,
som gentagne gange har været i kontakt med såvel
politiet som psykiatrisk afdeling og socialforvaltningen.
1.2.3. PSP-samarbejdet skal
sikre, at der sker en koordination mellem myndighederne, så
politiet f.eks. ikke gentagne gange kører en person til den
psykiatriske afdeling blot for at genfinde den
pågældende i gadebilledet efter kort tid. I
sådanne tilfælde vil politiet og de sociale myndigheder
og social- og behandlingspsykiatrien således have en
fælles interesse i at kunne mødes i PSP-regi for mere
uformelt at drøfte handlemulighederne i forhold til borgere,
der ikke ønsker at blive indlagt, så de enkelte
myndigheders indsats ikke bliver forgæves.
PSP-samarbejdet kan også bruges til at drøfte
indsatsen over for personer, der f.eks. ved truende eller voldelig
adfærd er blevet nægtet adgang til socialforvaltningen,
behandlingssteder eller hjemløseinstitutioner, og hvorfor
der kræves en særlig indsats fra myndighedernes side
for at etablere kontakt til de pågældende.
2. Gældende ret
2.1. Retsplejelovens §§ 114 og 115
2.1.1. Efter den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 114 skal
politidirektøren virke for at etablere et
kriminalitetsforebyggende samarbejde mellem politiet og hver
kommune i politikredsen, herunder med inddragelse af skoler og
sociale myndigheder (SSP-samarbejdet). Politidirektøren
afgiver efter retsplejelovens § 112, stk. 2, hvert
år en skriftlig redegørelse til kredsrådet
vedrørende politiets virksomhed i politikredsen i det
forløbne år, herunder om det kriminalitetsforebyggende
samarbejde mellem politi og hver kommune.
2.1.2. Efter den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 115, stk. 1, kan
politiet videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private
forhold til andre myndigheder, hvis videregivelsen må anses
for nødvendig af hensyn til det kriminalitetsforebyggende
samarbejde (SSP-samarbejdet).
Efter § 115, stk. 2, kan en myndighed i samme
omfang som nævnt i stk. 1 videregive oplysninger om
enkeltpersoner til politiet og andre myndigheder, som indgår
i det kriminalitetsforebyggende samarbejde. Oplysningerne må
i forbindelse med det kriminalitetsforebyggende samarbejde ikke
videregives med henblik på efterforskning af
straffesager.
Det følger af retsplejelovens § 115,
stk. 3, at der i samme omfang som nævnt i stk. 1 og
2 kan udveksles oplysninger mellem myndigheder og selvejende
institutioner, der løser opgaver for det offentlige inden
for social- og undervisningsområdet, hvis de nævnte
institutioner inddrages i det kriminalitetsforebyggende
samarbejde.
Efter retsplejelovens § 115, stk. 4, er de
myndigheder og institutioner, der indgår i et
kriminalitetsforebyggende samarbejde, ikke forpligtet til at
videregive oplysninger efter stk. 1-3.
2.1.3. Der er ikke på
samme måde som for SSP-samarbejdet fastsat en udtrykkelig
hjemmel til udveksling af oplysninger inden for PSP-samarbejdet.
Videregivelse af oplysninger inden for PSP-samarbejdet sker i
stedet på baggrund af de almindelige regler om tavshedspligt
og videregivelse af oplysninger i forvaltningsloven og
persondataloven og de særlige regler i sundhedsloven og
psykiatriloven om videregivelse af oplysninger inden for og fra
sundhedsvæsenet, jf. nærmere nedenfor under
pkt. 2.2-2.5.
2.2. Forvaltningsloven
De almindelige regler om tavshedspligt og om videregivelse af
oplysninger fra en forvaltningsmyndighed til en anden er fastsat i
forvaltningsloven.
Det følger af forvaltningslovens § 28,
stk. 1, at oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold
som udgangspunkt ikke må videregives til en anden
forvaltningsmyndighed. Bestemmelsen indeholder en opregning af
forskellige typer af oplysninger, som angår enkeltpersoners
rent private forhold, herunder bl.a. oplysninger om strafbare
forhold, helbredsforhold, væsentlige sociale problemer og
misbrug af nydelsesmidler. Opregningen er ikke udtømmende,
men angiver alene karakteren af de forhold, der gør, at en
oplysning må anses for at angå rent private
forhold.
Videregivelse af oplysninger om rent private forhold kan dog
ske, når den, oplysningen angår, har givet samtykke,
jf. forvaltningslovens § 28, stk. 1, nr. 1.
Oplysninger om rent private forhold kan endvidere i et vist omfang
videregives uden samtykke. Reglerne herom er fastsat i
§ 28, stk. 2, nr. 2-4, hvor navnlig nr. 3
er relevant i relation til PSP-samarbejdet.
Det følger af den såkaldte
»værdispringsregel« i forvaltningslovens
§ 28, stk. 2, nr. 3, at en
forvaltningsmyndighed vil være berettiget til at videregive
oplysninger om rent private forhold til en anden
forvaltningsmyndighed, når videregivelsen sker til
varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart
overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen
angår. Videregivelse af fortrolige oplysninger efter denne
bestemmelse må således kun ske, når der er et
klart værdispring mellem på den ene side hensynet til
de interesser, der begrunder hemmeligholdelsen selv over for andre
myndigheder, og på den anden side afgørende modhensyn
til enten private eller offentlige interesser.
Oplysninger om økonomiske forhold, arbejds- og
ansættelsesmæssige forhold og boligforhold vil ikke i
almindelighed være af rent privat karakter. Sådanne
oplysninger vil normalt blot være almindeligt fortrolige og
kan efter bestemmelsen i forvaltningslovens § 28,
stk. 3, videregives til en anden forvaltningsmyndighed (uden
samtykke), hvis oplysningen må antages at være af
væsentlig betydning for den anden myndigheds
virksomhed.
2.3. Persondataloven
2.3.1. Anvendelsesområde
Persondatalovens regler om behandling (herunder videregivelse)
af personoplysninger er udtryk for en specialregulering i forhold
til forvaltningslovens regler om videregivelse af
oplysninger.
Persondataloven regulerer behandling af personoplysninger, som
helt eller delvist foretages ved hjælp af elektronisk
databehandling, og ikke-elektronisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register,
jf. persondatalovens § 1, stk. 1.
Det følger af persondatalovens § 2,
stk. 1, at regler om behandling af personoplysninger i anden
lovgivning, som giver den registrerede en bedre retsstilling,
går forud for reglerne i persondataloven.
Bestemmelsen indebærer, at persondataloven finder
anvendelse, hvis regler om behandling af personoplysninger i anden
lovgivning giver den registrerede en dårligere retsstilling.
Det fremgår imidlertid af forarbejderne til persondataloven
(jf. Folketingstidende 1999-2000, Tillæg A,
side 4057 (lovforslag nr. L 147)), at dette ikke
gælder, hvis den dårligere retsstilling har været
tilsigtet og i øvrigt ikke strider mod
databeskyttelsesdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger).
Der er således adgang til at fravige persondatalovens
regulering ved lov. Dette forudsætter dog som nævnt, at
reguleringen ikke strider mod databeskyttelsesdirektivet. Om
forholdet til databeskyttelsesdirektivet henvises til pkt. 8
nedenfor.
2.3.2. Persondatalovens
behandlingsregler
Der er i persondatalovens § 5 fastsat en række
grundlæggende principper for behandling af personoplysninger,
herunder at behandling af personoplysninger skal ske i
overensstemmelse med god databehandlingsskik, jf. § 5,
stk. 1. Lovens § 5, stk. 2, fastsætter
bl.a., at indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt
angivne og saglige formål, at senere behandling ikke må
være uforenelig med disse formål, og at oplysninger,
som behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og
ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de
formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål,
hvortil oplysningerne senere behandles. Det følger endvidere
af bestemmelsen, at oplysninger skal ajourføres, og at
indsamlede oplysninger ikke må opbevares på en
måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede
i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af
hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Persondatalovens § 6, stk. 1, indeholder de
generelle betingelser for, hvornår behandling, herunder
videregivelse, af personoplysninger må finde sted. Af
bestemmelsen følger, at behandling af personoplysninger kun
må finde sted, hvis en af de i nr. 1-7 angivne
betingelser er opfyldt, herunder at den registrerede har givet sit
samtykke, at behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelsen af en opgave i samfundets interesse, eller at
behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave, der henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået
pålagt.
Videregivelse og anden behandling af oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold er reguleret i
persondatalovens §§ 7 og 8. Bestemmelsen i
§ 7 omfatter oplysninger om racemæssig eller etnisk
baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning,
fagforeningsmæssige tilhørsforhold samt
helbredsoplysninger (herunder oplysninger om en fysisk persons
tidligere, nuværende eller fremtidige fysiske eller psykiske
tilstand samt oplysninger om medicinforbrug eller misbrug af
narkotika, alkohol eller lignende nydelsesmidler mv.) og seksuelle
forhold.
Efter persondatalovens § 7, stk. 1, må
der ikke behandles oplysninger om de rent private forhold, der er
opregnet i bestemmelsen. Efter § 7, stk. 2, finder
bestemmelsen i stk. 1 dog ikke anvendelse, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan
behandling, jf. § 7, stk. 2, nr. 1.
Bestemmelsen i § 7, stk. 1, finder endvidere ikke
anvendelse, hvis behandlingen er nødvendig for, at et
retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, jf. § 7, stk. 2, nr. 4. Dette kan
bl.a. være tilfældet med hensyn til offentlige
myndigheders behandling af oplysninger som led i
myndighedsudøvelse.
For så vidt angår oplysninger om strafbare
forhold, væsentlige sociale problemer og andre rent private
forhold end dem, der er nævnt i persondatalovens
§ 7, fremgår det af lovens § 8,
stk. 2, at sådanne oplysninger ikke må
videregives. Videregivelse kan dog bl.a. finde sted, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til videregivelsen
(nr. 1), hvis videregivelsen sker til varetagelse af private
eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de
interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til
den oplysningen angår (nr. 2), eller hvis videregivelsen
er nødvendig for udførelsen af en myndigheds
virksomhed eller påkrævet for en afgørelse, som
myndigheden skal træffe (nr. 3).
Efter persondatalovens § 8, stk. 3, må
forvaltningsmyndigheder, der udfører opgaver inden for det
sociale område, kun videregive oplysninger omfattet af
§ 8, stk. 1, og § 7, stk. 1, hvis
betingelserne i § 8, stk. 2, nr. 1 eller 2, er
opfyldt, eller hvis videregivelsen er et nødvendigt led i
sagens behandling eller nødvendig for, at en myndighed kan
gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver.
2.4. Sundhedsloven
Sundhedsloven indeholder nærmere regler om tavshedspligt
og om videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger mv. inden
for og fra sundhedsvæsenet. Reglerne har karakter af en
specialregulering i forhold til forvaltningslovens og
persondatalovens almindelige videregivelsesregler, jf. herom
pkt. 2.2 ovenfor.
Efter sundhedslovens § 43, stk. 1, kan
sundhedspersoner som udgangspunkt kun videregive oplysninger om en
patients helbredsforhold, øvrige rent private forhold og
andre fortrolige oplysninger til myndigheder, organisationer,
private personer m.fl. til andre formål end behandling, hvis
patienten samtykker heri.
Det følger imidlertid af sundhedslovens § 43,
stk. 2, nr. 2, at en sundhedsperson uden patientens
samtykke kan videregive helbredsoplysninger mv., når
videregivelsen er nødvendig for berettiget varetagelse af en
åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn til
patienten, sundhedspersonen eller andre. Bestemmelsen
forudsætter, at sundhedspersonen i det enkelte tilfælde
foretager en konkret vurdering af, om videregivelsen er
nødvendig og berettiget. Bestemmelsen medfører ikke
en pligt til at videregive oplysninger.
2.5. Psykiatriloven
Lov om anvendelse af tvang i psykiatrien indeholder i
kapitel 4 a bestemmelser om opfølgning efter
udskrivning. Efter § 13 a har overlægen
ansvaret for, at der for patienter, som efter udskrivning må
antages ikke selv at ville søge den behandling eller de
sociale tilbud, der er nødvendige for patientens helbred,
indgås en udskrivningsaftale mellem patienten og den
psykiatriske afdeling samt de relevante myndigheder,
privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. om de
behandlingsmæssige og sociale tilbud til patienten. Hvis en
patient, der er omfattet af § 13 a, ikke vil
medvirke til indgåelse af en udskrivningsaftale, har
overlægen efter lovens § 13 b ansvaret for, at
den psykiatriske afdeling i samarbejde med de relevante
myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. udarbejder
en koordinationsplan for de behandlingsmæssige og sociale
tilbud til patienten.
Efter psykiatrilovens § 13 c kan den
psykiatriske afdeling (uden samtykke) videregive oplysninger om
patienters rent private forhold til andre myndigheder,
privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl., hvis videregivelsen
må anses for nødvendig af hensyn til indgåelse
af og tilsyn med overholdelse af en udskrivningsaftale eller en
koordinationsplan. I samme omfang kan myndigheder og
privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl. (uden samtykke)
videregive oplysninger om patienter til den psykiatriske afdeling
og andre myndigheder, privatpraktiserende sundhedspersoner m.fl.
Bestemmelsen medfører ikke en pligt til at videregive
oplysninger.
3. Justitsministeriets overvejelser
3.1. Lovforslagets udformning
3.1.1. Som anført ovenfor
under pkt. 1.2 har der i Frederiksberg Kommune udviklet sig et
samarbejde mellem politiet, de sociale myndigheder og social- og
behandlingspsykiatrien med det formål at koordinere
myndighedernes indsats i forhold til socialt udsatte personer
(PSP-samarbejdet).
Erfaringerne fra PSP-samarbejdet på Frederiksberg har
vist, at det er vigtigt at kunne udveksle arbejdsmetoder og
erfaringer mellem de relevante myndigheder - herunder i relation
til enkeltpersoner - med henblik på at finde brugbare
løsninger for den enkelte borger, sådan at den
pågældende ikke udvikler (eller fortsætter) en
kriminel adfærd, og sådan at den pågældende
hjælpes på en ordentlig måde, når allerede
iværksatte foranstaltninger mislykkes.
De hidtidige erfaringer med PSP-samarbejdet på
Frederiksberg har været positive, og Justitsministeriet
finder på den baggrund, at PSP-samarbejdet bør
udbredes til hele landet.
Som nærmere beskrevet ovenfor under pkt. 1.2 er
sigtet med PSP-samarbejdet at sikre et smidigt og uformelt forum
for tilrettelæggelse af en koordineret myndighedsindsats over
for borgere i målgruppen.
PSP-samarbejdet forudsætter, at der som led i
drøftelserne af en koordineret myndighedsindsats kan
udveksles erfaringer myndighederne imellem, herunder i form af
videregivelse af oplysninger om enkeltpersoners rent private
forhold, såsom oplysninger om strafbare forhold, sociale og
psykiske problemer. Formålet med PSP-samarbejdet tilsiger, at
de nødvendige oplysninger kan udveksles mellem de
involverede myndigheder hurtigt og smidigt på møder i
PSP-regi, uden at det er nødvendigt at udsætte
møderne for at indhente samtykke fra de personer, som
oplysningerne angår.
Udveksling af oplysninger om enkeltpersoner inden for
PSP-samarbejdet må antages i de fleste tilfælde at
kunne ske uden samtykke i overensstemmelse med de gældende
»værdispringsregler« i forvaltningsloven,
persondataloven, sundhedsloven eller psykiatriloven, jf.
nærmere herom ovenfor under pkt. 2.2-2.5.
Med lovforslaget foreslås det imidlertid at etablere et
mere systematiseret myndighedssamarbejde, hvor det er et helt
centralt element, at der regelmæssigt kan ske en hurtig og
smidig udveksling af oplysninger mellem de involverede myndigheder.
Et samarbejde af den foreslåede karakter tilsiger efter
Justitsministeriets opfattelse, at vurderingen af, hvorvidt
videregivelse af oplysninger er nødvendigt for samarbejdet,
sker efter et fælles - ensartet - regelsæt
målrettet et sådant systematisk
myndighedssamarbejde.
Hertil kommer, at værdispringsreglerne i den
gældende lovgivning ikke er sammenfaldende, hvorfor de
involverede myndigheder således i dag som led i
PSP-samarbejdet følger forskellige regler om afvejning af
hensynet til den enkelte over for hensynet til almene interesser.
Denne forskel i regelgrundlaget bevirker bl.a., at der i PSP-regi
vil kunne være tilfælde, hvor en konkret afvejning
på baggrund af de enkelte regelsæt vil udelukke en
eller flere af de involverede myndigheder fra at videregive
oplysninger, som er nødvendige for PSP-samarbejdet,
medmindre der indhentes samtykke fra den person, som oplysninger
angår. Dette kan medføre en uhensigtsmæssig
forsinkelse af en koordineret indsats over for den
pågældende med risiko for, at der ikke i tide
sættes ind med den nødvendige støtte.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der
bør skabes en fælles hjemmel til, at de involverede
myndigheder kan udveksle oplysninger om enkeltpersoners rent
private forhold, hvis udvekslingen af oplysninger er
nødvendig af hensyn til politiets samarbejde med de sociale
myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien. Henset til
formålet med PSP-samarbejdet finder Justitsministeriet
endvidere, at de nødvendige oplysninger i alle
tilfælde bør kunne udveksles mellem de involverede
myndigheder hurtigt og smidigt som led i drøftelserne
på møder i PSP-regi, uden at drøftelserne skal
afbrydes og udsættes for at indhente samtykke fra den person,
som oplysninger angår.
3.1.2. Den ordning
vedrørende udveksling af oplysninger som led i
PSP-samarbejdet, der har udviklet sig på Frederiksberg, og
som med lovforslaget foreslås udbredt til hele landet, svarer
i praksis til ordningen vedrørende udveksling af oplysninger
som led i SSP-samarbejdet, jf. herom ovenfor under
pkt. 2.1.
Justitsministeriet foreslår på den baggrund, at
bestemmelsen i retsplejelovens § 115 (om SSP-samarbejdet)
nyaffattes, så bestemmelsen kommer til at omfatte udveksling
af oplysninger inden for både SSP- og PSP-samarbejdet.
Lovforslaget indebærer, at det også i forhold til
PSP-samarbejdet vil være en betingelse for udveksling af
oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold, at dette er
nødvendigt for samarbejdet. Heri
ligger, at der med ordningen ikke skabes adgang til, at f.eks. de
involverede aktører inden for social- og
behandlingspsykiatrien frit kan videregive enhver
(sundheds-)oplysning om en bestemt persons rent private forhold,
men alene de oplysninger, som er nødvendige for, at de
involverede myndigheder kan tilrettelægge en koordineret
indsats over for den pågældende person.
Det vil f.eks. kunne være nødvendigt, at
repræsentanter fra social- og behandlingspsykiatrien i
PSP-regi videregiver oplysninger om, at en person, der gang
på gang optræder truende over for naboerne, lider af
tvangstanker. Det vil i den forbindelse kunne være
nødvendigt for tilrettelæggelse af politiets indsats,
at de pågældende repræsentanter giver
nærmere oplysninger om, hvordan tvangstankerne kommer til
udtryk - f.eks. at den pågældende person optræder
højtråbende og aggressivt, men ikke direkte voldeligt.
Derimod vil der ikke nødvendigvis være behov for at
videregive nærmere oplysninger om baggrunden for
tvangstankerne og udviklingen af vedkommendes sygdomsforløb
eller oplysninger om et eventuelt tvangsmæssigt ophold
på lukket institution flere år tilbage.
Med lovforslaget vil det endvidere - i lighed med den
gældende bestemmelse i retsplejelovens § 115,
stk. 2, om SSP-samarbejdet - udtrykkeligt blive fastsat i
loven, at oplysninger som led i PSP-samarbejdet ikke må
videregives med henblik på efterforskning af straffesager.
Bestemmelsen er ikke til hinder for, at medarbejderne hos de
myndigheder, der indgår i PSP-samarbejdet, vil kunne anmelde
strafbare forhold til politiet, men dette skal i givet fald ske
uden for PSP-samarbejdets rammer.
I lighed med den gældende bestemmelse i retsplejelovens
§ 115, stk. 3, vil der efter lovforslaget kunne ske
udveksling af oplysninger mellem myndighederne og de selvejende
institutioner, der løser opgaver for det offentlige inden
for social- og undervisningsområdet eller social- og
behandlingspsykiatrien, hvis de nævnte institutioner
inddrages i SSP- eller PSP-samarbejdet.
Videregivelsen af oplysninger i forbindelse med
PSP-samarbejdet må ikke skade de pågældende
myndigheders klientforhold. Det foreslås derfor med
lovforslaget - i lighed med den gældende bestemmelse i
retsplejelovens § 115, stk. 4, om SSP-samarbejdet -
at der alene gives myndighederne mulighed for at udveksle oplysninger.
Lovforslaget indfører derimod ingen
pligt for myndighederne til at udveksle oplysninger. Den
foreslåede bestemmelse fraviger på dette punkt (ligesom
den gældende § 115) bestemmelsen i
forvaltningslovens § 31, hvorefter en myndighed, der er
berettiget til at videregive oplysninger, også normalt er
forpligtet hertil på begæring af en anden myndighed,
når oplysningerne har betydning for den anden myndigheds
virksomhed.
Lovforslaget tilsigter ikke at begrænse den enkelte
myndigheds adgang til på ethvert tidspunkt at
iværksætte hjælpeforanstaltninger efter anden
lovgivning og herefter benytte sig af adgangen til at
iværksætte særlige sociale eller
sundhedsmæssige støtteforanstaltninger mv. uden for
PSP-regi.
Sker der videregivelse af fortrolige oplysninger i strid med
de foreslåede regler, vil der efter omstændighederne
være tale om et brud på tavshedspligten, som vil kunne
være omfattet af straffelovens § 152 om strafansvar
for uberettiget videregivelse af fortrolige oplysninger fra en
myndighedsperson. Efter straffelovens § 152 a finder
§ 152 tilsvarende anvendelse på den, som i
øvrigt er eller har været beskæftiget med
opgaver, der udføres efter aftale med det offentlige.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1,
nr. 2 (forslag til retsplejelovens § 115), og
bemærkningerne hertil.
3.1.3. Ansvaret for
etableringen af et SSP-samarbejde i den enkelte politikreds
påhviler politidirektøren, jf. retsplejelovens
§ 114 og ovenfor under pkt. 2.1. Det foreslås,
at politidirektøren ligeledes skal virke for, at der
etableres et lokalt PSP-samarbejde med inddragelse af de relevante
myndigheder, jf. den foreslåede bestemmelse i retsplejelovens
§ 114, stk. 2.
De overordnede rammer for PSP-samarbejdet i den enkelte
politikreds vil skulle fastlægges af politidirektøren
bl.a. på baggrund af drøftelser i kredsrådet og
med de relevante lokale aktører inden for social- og
behandlingspsykiatrien, jf. retsplejelovens §§ 111
og 112 (som ikke foreslås ændret). Samtidig bør
den praktiske indsats over for socialt udsatte personer inden for
PSP-samarbejdet og rammerne herfor i vidt omfang
tilrettelægges under hensyntagen til de ønsker og
behov, der lokalt måtte være i de enkelte kommuner i
politikredsen.
PSP-samarbejdet i den enkelte politikreds forudsættes
medtaget i den lokale samarbejdsplan, som politidirektøren
hvert år skal udarbejde i medfør af retsplejelovens
§ 113 (som ikke foreslås ændret).
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1,
nr. 1 (forslag til retsplejelovens § 114,
stk. 2), og bemærkningerne hertil.
3.1.4. Lovforslaget
indebærer ingen ændringer af det eksisterende
SSP-samarbejde. Lovforslaget sigter endvidere alene til at udbrede
PSP-samarbejdet til hele landet og til at skabe et fælles
hjemmelsgrundlag for videregivelse af oplysninger mellem
myndigheder som led i PSP-samarbejdet. Behandlingen af de
udvekslede oplysninger vil således fortsat være
reguleret af de relevante regler herom, herunder navnlig i
persondataloven, jf. i øvrigt nedenfor under
pkt. 3.2.
3.2. Forholdet til anden lovgivning
3.2.1. Justitsministeriet finder
som anført ovenfor under pkt. 3.1, at der bør
indføres en udtrykkelig hjemmel til - ligesom inden for
SSP-samarbejdet - at udveksle oplysninger om enkeltpersoners rent
private forhold i forbindelse med PSP-samarbejdet. Den
foreslåede bestemmelse i § 115 vil således
skulle anvendes inden for PSP-samarbejdet i stedet for
videregivelsesreglerne i forvaltningsloven, persondataloven,
sundhedsloven og psykiatriloven, jf. herom ovenfor under
pkt. 2.2-2.5.
Ved vurderingen af, om der bør tilvejebringes en
særlig lovgivning i det foreliggende tilfælde, har
Justitsministeriet som udgangspunkt lagt vægt på, at
lovforslaget alene indebærer en adgang til at videregive
personoplysninger i det omfang, dette sker af hensyn til den
væsentlige samfundsopgave, som udgør formålet
med PSP-samarbejdet (koordinering af indsatsen over for socialt
udsatte personer).
Samtidig finder Justitsministeriet, at det bør
tillægges vægt, at den adgang til videregivelse af
personoplysninger, der lægges op til med lovforslaget, vil
være undergivet en række begrænsninger.
Udvekslingen kan således kun ske af hensyn til det
nævnte formål, og udvekslingen skal være
nødvendig for PSP-samarbejdet. Udvekslingen må
endvidere ikke ske med henblik på efterforskning af strafbare
forhold. Endelig er myndighederne ikke forpligtede til at
videregive oplysninger i PSP-regi.
Hertil kommer, at udvekslingen af oplysninger sker i en kreds
af myndighedspersoner, der er uddannet til at håndtere
fortrolige oplysninger og er underlagt en strafbelagt
tavshedspligt.
På denne baggrund finder Justitsministeriet, at der
inden for dette snævert afgrænsede område
bør indføres en særlig bestemmelse, som giver
adgang til udveksling af personoplysninger mellem politiet og andre
myndigheder som led i PSP-samarbejdet uden samtykke fra den person,
som oplysningerne vedrører.
3.2.2. Hvis en behandling af
personoplysninger er reguleret af den foreslåede bestemmelse
i retsplejelovens § 115, indebærer det, at bl.a.
persondatalovens regler (navnlig §§ 6-8) ikke finder
anvendelse. Persondatalovens øvrige regler vil derimod - i
det omfang det er relevant - finde anvendelse på forhold, der
ikke er reguleret af den foreslåede § 115. Det
indebærer bl.a., at persondatalovens regler om den
registreredes rettigheder, den dataansvarliges anmeldelsespligt og
behandlingssikkerhed finder anvendelse i det omfang, det er
relevant, også for behandlinger af personoplysninger som led
i PSP-samarbejdet.
3.2.3. Videregivelse af
oplysninger om privatpersoner, hvoraf det direkte eller indirekte
kan udledes, at de pågældende er sigtet for et
strafbart forhold, eller om privatpersoners helbredsoplysninger, er
et indgreb i de pågældende personers ret til respekt
for privatliv efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8,
stk. 1. Offentlige myndigheder kan imidlertid gøre
indgreb i denne ret, hvis det sker i overensstemmelse med loven og
er nødvendigt i et demokratisk samfund, herunder for at
forebygge uro eller forbrydelse, jf. artikel 8,
stk. 2.
Som det fremgår af pkt. 3.1, vil politiet, de
sociale myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien efter
lovforslaget kunne udveksle oplysninger om bl.a. enkeltpersoners
strafbare, sociale eller helbredsmæssige forhold med henblik
på at sikre, at indsatsen over for disse personer
koordineres, så de får den rette hjælp og ikke
risikerer at ende i kriminalitet. Justitsministeriet finder, at
indgrebet således vil have klar hjemmel i den
foreslåede bestemmelse og vil forfølge et legitimt
formål omfattet af konventionens artikel 8, stk. 2
(forebyggelse af uro eller forbrydelse).
Der er som anført tale om udveksling af oplysninger
mellem myndigheder som led i indsatsen over for socialt udsatte
personer, og udvekslingen kan alene ske, hvis den må anses
for nødvendig af hensyn til det kriminalitetsforebyggende
samarbejde eller politiets samarbejde med de sociale myndigheder og
social- og behandlingspsykiatrien som led i denne indsats.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at den
foreslåede regel er proportional med det forfulgte
formål.
3.2.4. Om forholdet til
databeskyttelsesdirektivet henvises til pkt. 8 nedenfor.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Henset til de begrænsede administrative byrder, der er
forbundet med videregivelse af de omhandlede oplysninger,
skønnes den foreslåede udvidelse af området for
udveksling af oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser
for det offentlige af betydning.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Af databeskyttelsesdirektivets (direktiv 95/46/EF af 24.
oktober 1995) artikel 8, stk. 1, følger, at
behandling af oplysninger om bl.a. helbredsforhold som udgangspunkt
skal forbydes af medlemsstaterne. Artikel 8, stk. 2,
opregner en række undtagelser hertil, herunder hvis den
pågældende udtrykkeligt har givet sit samtykke, eller
hvis behandlingen er nødvendig for at beskytte den
pågældendes eller andres vitale interesser.
Efter artikel 8, stk. 4, kan medlemsstaterne - med
forbehold for, at der gives tilstrækkelige garantier - af
grunde, der vedrører hensynet til vigtige
samfundsmæssige interesser, fastsætte andre undtagelser
end dem, der er nævnt i stk. 2, enten ved national
lovgivning eller ved en afgørelse truffet af
tilsynsmyndigheden. Sådanne undtagelser skal meddeles til
Kommissionen, jf. artikel 8, stk. 6.
Der er ikke i artikel 8 fastsat materielle
behandlingskriterier om strafbare forhold. Dette
spørgsmål må derfor antages at skulle vurderes
ud fra direktivets artikel 7, som bl.a. fastsætter, at
behandling af personoplysninger kan finde sted, hvis behandlingen
er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i
samfundets interesse eller henhørende under offentlig
myndighedsudøvelse, som den registeransvarlige eller en
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået
pålagt, eller behandlingen er nødvendig, for at den
registeransvarlige eller den tredjemand eller de tredjemænd,
til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en legitim
interesse, medmindre den registreredes interesser eller de
grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder, der skal
beskyttes i henhold til direktivet, går forud herfor.
Medlemsstaterne har uafhængigt af de generelle regler i
direktivet mulighed for at fastsætte særlige
betingelser for databehandling på specifikke områder,
jf. direktivets artikel 5 og præambelbetragtning
22.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget ligger
inden for rammerne af databeskyttelsesdirektivet.
Justitsministeriet finder i den forbindelse, at det snævre
formål med PSP-samarbejdet og den strafbelagte tavshedspligt
for de myndigheder, der er omfattet af forslaget, jf. straffelovens
§ 152, må antages at udgøre
tilstrækkelige specifikke garantier i
databeskyttelsesdirektivets forstand.
Justitsministeriet vil i givet fald i overensstemmelse med
direktivets artikel 8, stk. 6, underrette Kommissionen om
den gennemførte regulering på området.
Lovforslaget indeholder ikke i øvrigt EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Datatilsynet, Det Kriminalpræventive
Råd, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i
Danmark, Kommunernes Landsforening, Danske Regioner,
Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af beskikkede
advokater, Institut for Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden,
Retspolitisk Forening, Amnesty International, Kriminalpolitisk
Forening (KRIM), Rådet for Socialt Udsatte, Dansk
Socialrådgiverforening, Socialpædagogernes
Landsforbund, Socialchefforeningen, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Dansk Psykologforening, Landsforeningen SIND, Psykiatrifonden,
Landsforeningen Bedre Psykiatri, Lægeforeningen og
Landsforeningen Af nuværende og tidligere
Psykiatribrugere.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Der henvises til lovforslagets
pkt. 8. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
I bilag 1 til lovforslaget er de foreslåede bestemmelser
sammenholdt med de nugældende regler.
Til § 1
Til nr. 1 (§ 114, stk. 2)
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens
§ 114 skal politidirektøren virke for at etablere
et kriminalitetsforebyggende samarbejde mellem politiet og hver
kommune i politikredsen, herunder med inddragelse af skoler og
sociale myndigheder (SSP-samarbejdet). Det foreslås at
indsætte en ny bestemmelse (som stk. 2), hvorefter
politidirektøren ligeledes skal virke for at etablere et
samarbejde mellem politiet, de sociale myndigheder og social- og
behandlingspsykiatrien som led i indsatsen over for socialt udsatte
personer (det såkaldte PSP-samarbejde).
De overordnede rammer for PSP-samarbejdet i den enkelte
politikreds vil skulle fastlægges af politidirektøren
bl.a. på baggrund af drøftelser i kredsrådet og
med de relevante lokale aktører inden for social- og
behandlingspsykiatrien, jf. retsplejelovens §§ 111
og 112 (der ikke foreslås ændret). Samtidigt bør
den praktiske indsats over for socialt udsatte personer inden for
PSP-samarbejdet og rammerne herfor i vidt omfang
tilrettelægges under hensyntagen til de ønsker og
behov, der lokalt måtte være i de enkelte kommuner i
politikredsen. Det vil normalt være lokalpolitiet på
politikredsens enkelte politistationer, der skal varetage det
daglige lokale PSP-samarbejde. Der vil kunne etableres forskellige
PSP-samarbejdsfora alt efter de lokale forhold rundt om i
politikredsen og i de enkelte kommuner.
Det bør endvidere være det klare udgangspunkt, at
der skal etableres en central PSP-sekretariatsfunktion i
politikredsen, der kan varetage tværgående funktioner
og støtte de enkelte lokalpolitienheder. Det vil være
hensigtsmæssigt, hvis et sådant sekretariat efter
aftale med de øvrige myndigheder, der indgår i
PSP-samarbejdet, også kunne omfatte repræsentanter fra
de pågældende myndigheder.
PSP-sekretariatsfunktionen vil naturligt kunne etableres
i tilknytning til SSP-sekretariatet i den enkelte
politikreds.
Politidirektøren afgiver efter retsplejelovens
§ 112, stk. 2, hvert år en skriftlig
redegørelse til kredsrådet vedrørende politiets
virksomhed i politikredsen i det forløbne år, herunder
om det kriminalitetsforebyggende samarbejde mellem politi og hver
kommune, jf. § 114. Redegørelsen vil med den
foreslåede tilføjelse til § 114 endvidere
skulle omhandle politiets virksomhed vedrørende
PSP-samarbejdet.
PSP-samarbejdet i den enkelte politikreds forudsættes
medtaget i den lokale samarbejdsplan, som politidirektøren
hvert år skal udarbejde i medfør af retsplejelovens
§ 113 (der ikke foreslås ændret).
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 115)
Den gældende bestemmelse i retsplejelovens
§ 115 omfatter videregivelse af oplysninger mellem
politiet og andre myndigheder af hensyn til det
kriminalitetsforebyggende samarbejde (SSP-samarbejdet).
Det foreslås at nyaffatte bestemmelsen med henblik
på at medtage videregivelse af oplysninger af hensyn til
politiets samarbejde med de sociale myndigheder og social- og
behandlingspsykiatrien som led i indsatsen over for socialt udsatte
personer (det såkaldte PSP-samarbejde).
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 1 kan politiet (som hidtil)
videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til
andre myndigheder, hvis videregivelsen må anses for
nødvendig af hensyn til det kriminalitetsforebyggende
samarbejde, eller (som noget nyt) hvis videregivelsen må
anses for nødvendig af hensyn til samarbejdet mellem
politiet, de sociale myndigheder og social- og
behandlingspsykiatrien som led i indsatsen over for socialt udsatte
personer.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 2 kan en myndighed i samme omfang
som nævnt i den foreslåede stk. 1 som hidtil
videregive oplysninger om enkeltpersoner til politiet og andre
myndigheder, der indgår i det kriminalitetsforebyggende
samarbejde (SSP-samarbejdet). Som noget nyt vil en myndighed
endvidere i samme omfang kunne videregive oplysninger om
enkeltpersoner til politiet eller andre myndigheder, der
indgår i indsatsen over for socialt udsatte personer
(PSP-samarbejdet). Der er dog ingen pligt til videregivelse, jf.
nedenfor om det foreslåede stk. 4.
Det foreslås - ligesom efter den gældende
bestemmelse i retsplejelovens § 115, stk. 2 - at
oplysninger i forbindelse med de nævnte former for samarbejde
ikke må videregives med henblik på efterforskning af
straffesager. Bestemmelsen er ikke til hinder for, at medarbejderne
ved de myndigheder, der indgår i SSP- eller PSP-samarbejdet,
vil kunne anmelde strafbare forhold til politiet uden for
samarbejdets rammer.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 3 kan der i samme omfang som
nævnt i stk. 1 og 2 ske udveksling af oplysninger mellem
myndighederne og selvejende institutioner, der løser opgaver
for det offentlige inden for social- og undervisningsområdet
eller social- og behandlingspsykiatrien, hvis de nævnte
institutioner inddrages i SSP- eller PSP-samarbejdet. Dette svarer
til den gældende bestemmelse i retsplejelovens
§ 115, stk. 3.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk. 4 kan en myndighed, der
indgår i det kriminalitetsforebyggende samarbejde eller
samarbejdet mellem politiet, de sociale myndigheder og social- og
behandlingspsykiatrien som led i indsatsen over for socialt udsatte
personer - selv om myndigheden er berettiget til at videregive
oplysningerne - altid undlade videregivelse, hvis dette findes
betænkeligt. Den foreslåede bestemmelse svarer til
bestemmelsen i retsplejelovens § 115, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2009.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 6. november 2008,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 114. Politidirektøren
skal virke for at etablere et kriminalitetsforebyggende samarbejde
mellem politiet og hver kommune i politikredsen, herunder med
inddragelse af skoler og sociale myndigheder. | | 1. I
§ 114 indsættes som
stk. 2: |
| | »Stk. 2. Politidirektøren
skal virke for at etablere et samarbejde mellem politiet, de
sociale myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien som led i
indsatsen over for socialt udsatte personer.« |
| | |
| | 2. § 115 affattes
således: |
§ 115. Politiet kan videregive
oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til andre
myndigheder, hvis videregivelsen må anses for
nødvendig af hensyn til det kriminalitetsforebyggende
samarbejde. | | Ȥ 115. Politiet kan
videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til
andre myndigheder, hvis videregivelsen må anses for
nødvendig af hensyn til det kriminalitetsforebyggende
samarbejde eller af hensyn til politiets samarbejde med de sociale
myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien som led i
indsatsen over for socialt udsatte personer. |
Stk. 2. I samme omfang som
nævnt i stk. 1 kan en myndighed videregive oplysninger
om enkeltpersoner til politiet og andre myndigheder, som
indgår i det kriminalitetsforebyggende samarbejde.
Oplysningerne må i forbindelse med det
kriminalitetsforebyggende samarbejde ikke videregives med henblik
på efterforskning af straffesager. | | Stk. 2. I samme omfang som
nævnt i stk. 1 kan en myndighed videregive oplysninger
om enkeltpersoner til politiet og andre myndigheder, der
indgår i de former for samarbejde, som er nævnt i
stk. 1. Oplysningerne må i forbindelse med de
nævnte former for samarbejde ikke videregives med henblik
på efterforskning af straffesager. |
Stk. 3. Inddrages selvejende
institutioner, der løser opgaver for det offentlige inden
for social- og undervisningsområdet, i det
kriminalitetsforebyggende samarbejde, kan der i samme omfang som
nævnt i stk. 1 og 2 udveksles oplysninger mellem
myndighederne og institutionerne. | | Stk. 3. Inddrages selvejende
institutioner, der løser opgaver for det offentlige inden
for social- og undervisningsområdet eller social- og
behandlingspsykiatrien, i de former for samarbejde, som er
nævnt i stk. 1, kan der i samme omfang som nævnt i
stk. 1 og 2 udveksles oplysninger mellem myndighederne og
institutionerne. |
Stk. 4. De myndigheder og
institutioner, der indgår i et kriminalitetsforebyggende
samarbejde, er ikke forpligtet til at videregive oplysninger efter
stk. 1-3. | | Stk. 4. De myndigheder og
institutioner, der indgår i de former for samarbejde, som er
nævnt i stk. 1, er ikke forpligtet til at videregive
oplysninger efter stk. 1-3.« |