L 75 Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven).

(Forhøjelse af fribeløb, forsørgertillæg og handicaptillæg, ophør af dobbeltklipordningen, obligatorisk digital ansøgning, fleksibel låneordning m.v.).

Af: fungerende undervisningsminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 19-11-2008

Fremsættelse: 19-11-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l75_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (19. november 2008)

Fungerende undervisningsminister (Claus Hjort Frederiksen) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Forhøjelse af fribeløb, forsørgertillæg og handicaptillæg, ophør af dobbeltklipordningen, obligatorisk digital ansøgning, fleksibel låneordning m.v.)

(Lovforslag nr. L 75).

Baggrunden for lovforslaget er en aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en række omlægninger på SU-området. Aftalen indeholder følgende forbedringer for modtagere af statens uddannelsesstøtte (SU):


- Forhøjelse af fribeløbet i måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU (det laveste fribeløb), med 1.500 kr. fra 6.370 kr. til 7.870 kr. for uddannelsessøgende ved videregående uddannelser.


- Forhøjelse af stipendiet som tillæg til uddannelsessøgende ved videregående uddannelser, som på grund af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde (handicaptillægget), med 750 kr. fra 6.370 kr. til 7.120 kr. om måneden.


- Forhøjelse af tillægget til forsørgere, der modtager SU og bor sammen med en SU-modtager (samboende forsørgertillæg) fra 715 kr. til 2.000 kr. om måneden.


- SU til 18-19-årige deltagere i forberedende voksenundervisning (FVU).


I forlængelse af aftalen foreslås det også at udvide mulighederne for SU til almen voksenuddannelse (avu), så der kan gives SU til alle niveauer af avu.


Det fremgår af aftalen, at forbedringerne finansieres dels ved, at muligheden for, at uddannelsessøgende ved videregående uddannelser kan opspare SU til udbetaling som dobbeltklip i de sidste 12 måneder af uddannelsen, ophører med virkning fra den 1. juli 2009, dels ved effektiviseringsgevinsterne i forbindelse med digitalisering af SU-administrationen.


Forslaget om digitaliseringen af SU-administrationen følger af strategien for digitalisering af den offentlige sektor 2007-2010 "Mod bedre digital service, øget effektivisering og stærkere samarbejde". Heraf fremgår det, at mulighederne for at gøre digitale selvbetjeningsløsninger obligatoriske for it-parate grupper, herunder SU-modtagere, skal undersøges.


På baggrund heraf igangsatte regeringen i foråret 2007 en analyse af mulighederne for obligatorisk brug af digitale selvbetjeningsløsninger ved ansøgning om SU. Analysen, der blev foretaget af Deloitte, konkluderede, at digitalisering i form af obligatorisk brug af digitale selvbetjeningsløsninger ved ansøgning om SU kan gennemføres og kan medføre både effektivisering og bedre brugerbetjening.


Med forslaget forpligtes uddannelsessøgende, der søger om SU, således til at benytte styrelsens selvbetjeningssystem (minSU) ligesom ansøgere forpligtes til at modtage meddelelser om SU i elektronisk form.


For at muliggøre obligatorisk digital ansøgning om SU til 18-19-årige uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser, der får SU afhængigt af forældrenes indkomst, og ansøgning om tildeling af ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption, foreslås det at ændre de regler, der i dag forhindrer ansøgning gennem minSU. Ændringerne har ikke til formå at ændre de uddannelsessøgendes ret til SU, herunder de beløb, de uddannelsessøgende kan modtage i SU, men skal øge mulighederne for en digital behandling af ansøgningerne og samtidig begrænse den manuelle sagsbehandling.


I forbindelse med forslaget om obligatorisk digital ansøgning foreslås en ny, fleksibel låneordning, hvor den uddannelsessøgende selv kan bestemme, hvornår og med hvilket beløb studielån, der er tildelt i løbet at støtteåret, udbetales.


For at skabe mulighed for den ønskede effektivisering af SU-administrationen på uddannelsesstederne foreslås det, at der skabes hjemmel til, at styrelsen kan bestemme, dels at en uddannelsesinstitution træffer afgørelser vedrørende uddannelsessøgende, der er indskrevet på og gennemgår uddannelse på en eller flere andre uddannelsesinstitutioner, dels at en uddannelsesinstitution bistår styrelsen i forbindelse med administration af SU på en eller flere andre uddannelsesinstitutioners vegne.


Endeligt foreslås mindre justeringer af betingelsen om, at den uddannelsessøgende har haft mindst 2 års sammenhængende ophold i Danmark inden for de sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet for at få ret til SU til uddannelse i udlandet (2-årsreglen). Det foreslås således, at uddannelsessøgende, der søger SU til studentereksamen ved A. P. Møller Skolen i Slesvig - lige som uddannelsessøgende ved Duborg-Skolen i Flensborg - undtages fra 2-årsreglen. Begge skoler tilbyder studentereksamen og drives af Dansk Skoleforening for Sydslesvig. For at imødekomme et ønske om at forbedre vilkårene for uddannelsessøgende, der har opholdt sig i udlandet sammen med deres forældre med diplomatstatus, foreslås det også at undtage denne gruppe uddannelsessøgende fra 2-årsreglen.


Idet jeg i øvrig henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til velvillig behandling i det høje Ting.