Skriftlig fremsættelse (19.
november 2008)
Fungerende
undervisningsminister (Claus Hjort Frederiksen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Forhøjelse af
fribeløb, forsørgertillæg og
handicaptillæg, ophør af dobbeltklipordningen,
obligatorisk digital ansøgning, fleksibel låneordning
m.v.)
(Lovforslag nr. L 75).
Baggrunden for lovforslaget er en aftale mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en
række omlægninger på SU-området. Aftalen
indeholder følgende forbedringer for modtagere af statens
uddannelsesstøtte (SU):
- Forhøjelse af fribeløbet i måneder, hvor
den uddannelsessøgende modtager SU (det laveste
fribeløb), med 1.500 kr. fra 6.370 kr. til 7.870 kr. for
uddannelsessøgende ved videregående uddannelser.
- Forhøjelse af stipendiet som tillæg til
uddannelsessøgende ved videregående uddannelser, som
på grund af varig fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger
i evnen til at påtage sig erhvervsarbejde
(handicaptillægget), med 750 kr. fra 6.370 kr. til 7.120 kr.
om måneden.
- Forhøjelse af tillægget til forsørgere,
der modtager SU og bor sammen med en SU-modtager (samboende
forsørgertillæg) fra 715 kr. til 2.000 kr. om
måneden.
- SU til 18-19-årige deltagere i forberedende
voksenundervisning (FVU).
I forlængelse af aftalen foreslås det også
at udvide mulighederne for SU til almen voksenuddannelse (avu),
så der kan gives SU til alle niveauer af avu.
Det fremgår af aftalen, at forbedringerne finansieres
dels ved, at muligheden for, at uddannelsessøgende ved
videregående uddannelser kan opspare SU til udbetaling som
dobbeltklip i de sidste 12 måneder af uddannelsen,
ophører med virkning fra den 1. juli 2009, dels ved
effektiviseringsgevinsterne i forbindelse med digitalisering af
SU-administrationen.
Forslaget om digitaliseringen af SU-administrationen
følger af strategien for digitalisering af den offentlige
sektor 2007-2010 "Mod bedre digital service, øget
effektivisering og stærkere samarbejde". Heraf fremgår
det, at mulighederne for at gøre digitale
selvbetjeningsløsninger obligatoriske for it-parate grupper,
herunder SU-modtagere, skal undersøges.
På baggrund heraf igangsatte regeringen i foråret
2007 en analyse af mulighederne for obligatorisk brug af digitale
selvbetjeningsløsninger ved ansøgning om SU.
Analysen, der blev foretaget af Deloitte, konkluderede, at
digitalisering i form af obligatorisk brug af digitale
selvbetjeningsløsninger ved ansøgning om SU kan
gennemføres og kan medføre både effektivisering
og bedre brugerbetjening.
Med forslaget forpligtes uddannelsessøgende, der
søger om SU, således til at benytte styrelsens
selvbetjeningssystem (minSU) ligesom ansøgere forpligtes til
at modtage meddelelser om SU i elektronisk form.
For at muliggøre obligatorisk digital ansøgning
om SU til 18-19-årige uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser, der får SU afhængigt af
forældrenes indkomst, og ansøgning om tildeling af
ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption,
foreslås det at ændre de regler, der i dag forhindrer
ansøgning gennem minSU. Ændringerne har ikke til
formå at ændre de uddannelsessøgendes ret til
SU, herunder de beløb, de uddannelsessøgende kan
modtage i SU, men skal øge mulighederne for en digital
behandling af ansøgningerne og samtidig begrænse den
manuelle sagsbehandling.
I forbindelse med forslaget om obligatorisk digital
ansøgning foreslås en ny, fleksibel låneordning,
hvor den uddannelsessøgende selv kan bestemme, hvornår
og med hvilket beløb studielån, der er tildelt i
løbet at støtteåret, udbetales.
For at skabe mulighed for den ønskede effektivisering
af SU-administrationen på uddannelsesstederne foreslås
det, at der skabes hjemmel til, at styrelsen kan bestemme, dels at
en uddannelsesinstitution træffer afgørelser
vedrørende uddannelsessøgende, der er indskrevet
på og gennemgår uddannelse på en eller flere
andre uddannelsesinstitutioner, dels at en uddannelsesinstitution
bistår styrelsen i forbindelse med administration af SU
på en eller flere andre uddannelsesinstitutioners
vegne.
Endeligt foreslås mindre justeringer af betingelsen om,
at den uddannelsessøgende har haft mindst 2 års
sammenhængende ophold i Danmark inden for de sidste 10
år forud for ansøgningstidspunktet for at få ret
til SU til uddannelse i udlandet (2-årsreglen). Det
foreslås således, at uddannelsessøgende, der
søger SU til studentereksamen ved A. P. Møller Skolen
i Slesvig - lige som uddannelsessøgende ved Duborg-Skolen i
Flensborg - undtages fra 2-årsreglen. Begge skoler tilbyder
studentereksamen og drives af Dansk Skoleforening for Sydslesvig.
For at imødekomme et ønske om at forbedre
vilkårene for uddannelsessøgende, der har opholdt sig
i udlandet sammen med deres forældre med diplomatstatus,
foreslås det også at undtage denne gruppe
uddannelsessøgende fra 2-årsreglen.
Idet jeg i øvrig henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
forslaget til velvillig behandling i det høje Ting.