L 69 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af udlændingeloven. (Skærpet meldepligt for
udlændinge på tålt ophold, styrket kontrol med
overholdelse af påbud om at tage ophold på et bestemt
indkvarteringssted samt forhøjelse af strafferammen for
overtrædelse af en pålagt meldepligt eller et
påbud om at tage ophold på et bestemt
indkvarteringssted).
Fremsat den 13. november 2008 af
integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpet meldepligt for
udlændinge på tålt ophold, styrket kontrol med
overholdelse af påbud om at tage ophold på et bestemt
indkvarteringssted samt forhøjelse af strafferammen for
overtrædelse af en pålagt meldepligt eller et
påbud om at tage ophold på et bestemt
indkvarteringssted)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008, foretages
følgende ændringer:
1.§ 34, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Politiet bestemmer, medmindre særlige grunde taler derimod,
at en udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7
eller § 8, stk. 1 eller 2, er bortfaldet, jf.
§ 32, stk. 1, men som ikke kan udsendes af landet,
jf. § 31, og en udlænding, der har fået
afslag på en ansøgning om opholdstilladelse efter
§ 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, men som
ikke kan udsendes af landet, jf. § 31, skal give
møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter
med henblik på løbende at sikre, at politiet har
kendskab til udlændingens opholdssted.«
2. I
§ 36, stk. 6, ændres
»stk. 10« til: »stk. 11«.
3.§ 42 a, stk. 8, affattes
således:
»Stk. 8.
Udlændingeservice bestemmer, medmindre særlige grunde
taler derimod, at en udlænding, hvis opholdstilladelse efter
§ 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, er
bortfaldet, jf. § 32, stk. 1, men som ikke kan
udsendes af landet, jf. § 31, en udlænding, der har
fået afslag på en ansøgning om opholdstilladelse
efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, men
som ikke kan udsendes af landet, jf. § 31, og en
udlænding, der er udvist ved endelig dom efter
§§ 22-24, og som ikke er
varetægtsfængslet efter § 35, skal tage
ophold på et bestemt indkvarteringssted for de i stk. 1
og 2 nævnte udlændinge. Stk. 7, 2. pkt., finder
tilsvarende anvendelse.«
4. I
§ 42 a indsættes efter
stk. 8 som nyt stykke:
»Stk. 9.
Udlændingeservice skal sikre, at det i fornødent
omfang kontrolleres, at en udlænding, som ikke kan udsendes
af landet, jf. § 31, og som er pålagt at tage
ophold på et bestemt indkvarteringssted, jf. stk. 8,
overholder det givne påbud.«
Stk. 9-12 bliver herefter stk. 10-13.
5. I
§ 42 a, stk. 11, der
bliver stk. 12, ændres » stk. 9 eller 10« til:
» stk. 10 eller
11«.
6. I
§ 42 a, stk. 12, der
bliver stk. 13, ændres » stk. 9 og 10« til: » stk. 10 og 11«.
7. I
§ 60, stk. 1,
ændres » 4
måneder« til: » 1
år«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser,
som de særlige færøske eller grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Regeringen har taget flere initiativer for at sikre, at dansk
lovgivning er tilstrækkelig til at sikre en effektiv indsats
mod terrorisme.
Det er væsentligt for regeringen, at vi har et trygt og
sikkert samfund, hvor vi står sammen i kampen mod terror og
ekstremisme.
Regeringen har derfor gennemført to terrorpakker, som
sigter på at forebygge terror, at forstærke
efterforskning og at optrevle terrornetværk.
Ved lov nr. 362 af 6. juni 2002 om ændring af
udlændingeloven (Initiativer mod terrorisme m.v. -
opfølgning på FN´s Sikkerhedsråds
resolution nr. 1373 af 28. september 2001 om bekæmpelse af
terrorisme) gennemførte regeringen den
udlændingeretlige del af en samlet pakke af
lovgivningsinitiativer, som alle var rettet mod terrorisme.
Loven indebar blandt andet en udvidelse af adgangen til
administrativt at udvise udlændinge, der må anses for
en fare for statens sikkerhed, samt en stramning af
udlændingelovens refoulementsforbud, således at
forbudet mod udsendelse af terrorister ikke gælder i videre
omfang, end Danmarks internationale forpligtelser gør det
nødvendigt.
I 2008 har Flygtningenævnet i tre sager
vedrørende udlændinge, der er administrativt udvist,
fordi de må anses for en fare for statens sikkerhed, fundet,
at refoulementsforbudet betyder, at de pågældende ikke
kan udsendes til deres hjemlande, hvor de risikerer
dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf,
eller til lande, hvor de ikke er beskyttet mod videresendelse til
deres hjemlande. Danmarks overholdelse af sine internationale
forpligtelser betyder således, at disse personer, som ikke
har noget opholdsgrundlag, opholder sig her i landet på
tålt ophold.
De pågældende er alle af Udlændingeservice
blevet pålagt at tage ophold i Center Sandholm, og de er
blevet pålagt ugentlig meldepligt til politiet.
Det bemærkes mere generelt, at det er Politiets
Efterretningstjenestes (PET) hovedopgave at overvåge,
forebygge og efterforske handlinger eller foretagender, som er
eller må antages at kunne udvikle sig til en fare for rigets
selvstændighed og sikkerhed og den lovlige samfundsorden, og
forhindre, at sådanne handlinger eller foretagender
realiseres eller udvikler sig.
Personer, der må anses for en fare for statens
sikkerhed, hører således under PET´s
ansvarsområde.
PET´s operative indsats for at modvirke og bekæmpe
trusler mod den indre sikkerhed og befolkningens tryghed omfatter i
sagens natur også udlændinge, der er administrativt
udvist, fordi de må anses for en fare for statens sikkerhed,
men som grundet refoulementsforbudet ikke kan udsendes
tvangsmæssigt af landet.
Som PET også har tilkendegivet offentligt, er
sådanne personer på tålt ophold
selvfølgelig genstand for tjenestens interesse. Dette vil
naturligvis gøre sig gældende, uanset hvilke
kontrolforanstaltninger der i øvrigt fastsættes med
henblik på udsendelse af de pågældende.
Regeringen finder, at der er behov for en markant opstramning
af kontrolforanstaltningerne over for udlændinge, som er
administrativt udvist, fordi de må anses for en fare for
statens sikkerhed, men som uønsket opholder sig her i
landet, fordi de ikke udrejser frivilligt og ikke kan udsendes
tvangsmæssigt af hensyn til overholdelse af Danmarks
internationale forpligtelser.
Regeringen har derfor igangsat en omgående
undersøgelse af mulighederne for opstramning af
kontrolforanstaltningerne for udlændinge på tålt
ophold, der må anses for en fare for statens sikkerhed.
På baggrund af undersøgelsen har regeringen
besluttet straks at fremsætte forslag til en umiddelbar
ændring af udlændingeloven, som mest muligt strammer
kontrolforanstaltningerne for disse udlændinge inden for det
gældende kompetence- og prøvelsessystem samt
forhøjer strafferammen for overtrædelse af en
pålagt meldepligt eller et påbud om at tage ophold
på et bestemt indkvarteringssted, hvis der foreligger
skærpende omstændigheder.
Regeringen har samtidig besluttet, at stramningen af
kontrolforanstaltningerne også skal omfatte de andre grupper
af udlændinge, der opholder sig i Danmark på tålt
ophold. Det drejer sig dels om flygtninge eller
asylansøgere, der er udvist ved dom for kriminalitet
begået her i landet, men som uønsket opholder sig her
i landet, fordi de ikke udrejser frivilligt og ikke kan udsendes
tvangsmæssigt grundet refoulementsforbudet, dels om personer,
der er udelukket fra at få asyl efter udelukkelsesgrundene i
FN´s Flygtningekonvention, men som uønsket opholder
sig her i landet, fordi de ikke udrejser frivilligt og ikke kan
udsendes tvangsmæssigt grundet refoulementsforbudet.
Alle udlændinge på tålt ophold kan
frivilligt udrejse af Danmark. Det forhold, at de
pågældende udlændinge befinder sig i Danmark
på tålt ophold skyldes således alene, at de
pågældende nægter at udrejse frivilligt, og at
Danmark ikke kan udsende de pågældende
tvangsmæssigt, da dette vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
En optælling pr. 6. oktober 2008 viser, at der aktuelt
var 17 personer på tålt ophold. Hertil kommer
yderligere en person, som den 20. oktober 2008 kom på
tålt ophold som følge af en afgørelse truffet
af Flygtningenævnet. Herudover havde 11 personer pr. 6.
oktober 2008 fået meddelt en afgørelse om tålt
ophold, men de befinder sig ikke aktuelt på tålt
ophold, da de har fået udsat udrejsefristen, medens de
afsoner en dom, har en verserende straffesag, er
varetægtsfængslede på grund af ny kriminalitet,
eller har fået udsat udrejsefristen i forbindelse med
genoptagelse af deres asylsag. Det bemærkes, at tallene for,
hvor mange der aktuelt er på tålt ophold eller har
fået meddelt en afgørelse om tålt ophold,
løbende ændrer sig.
Regeringen har endvidere besluttet, at overvejelserne om
eventuelle yderligere kontrolforanstaltninger for udlændinge
på tålt ophold, der må anses for en fare for
statens sikkerhed, samt en særlig proces for
afgørelser om såvel kontrolforanstaltninger som
administrativ udvisning, afventer den arbejdsgruppe under
Integrationsministeriet vedrørende administrativ udvisning
af udlændinge, der må anses for en fare for statens
sikkerhed, som påbegyndte sit arbejde den 25. juni 2008.
Integrationsministeren har tidligere anmodet arbejdsgruppen om at
fremskynde sit arbejde. Regeringen har besluttet at
pålægge arbejdsgruppen at færdiggøre
arbejdet senest den 1. februar 2009 med henblik på, at den
nødvendige lovgivning kan gennemføres allerede i
indeværende folketingsår.
På den baggrund indeholder dette lovforslag bestemmelser
om skærpelse af reglerne om meldepligt, styrket kontrol med
overholdelse af påbud om at tage ophold på et bestemt
indkvarteringssted samt forhøjelse af strafferammen for
overtrædelse af en pålagt meldepligt eller et
påbud om at tage ophold på et bestemt
indkvarteringssted i tilfælde, hvor der foreligger
skærpende omstændigheder.
Der henvises til afsnit 2 og 3.
2. Skærpelse af reglerne om
meldepligt samt forhøjelse af strafferammen for
overtrædelse af en pålagt meldepligt
2.1. Gældende regler om
meldepligt
En udlænding på tålt ophold kan
pålægges meldepligt hos politiet.
Efter udlændingelovens § 34, stk. 3, samt
dennes analogi er det politiet, der træffer afgørelse
om, at en udlænding på tålt ophold skal give
møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter
med henblik på løbende at sikre, at politiet har
kendskab til udlændingens opholdssted.
Politiets afgørelser om meldepligt forkyndes af
politiet for udlændingen. Udlændinge, der ikke er
varetægtsfængslede, indkaldes af politiet med henblik
på forkyndelse af afgørelsen om meldepligt. Det
påtegnes afgørelsen, at politiet har forkyndt
denne.
Politiets afgørelse om meldepligt kan påklages
til Integrationsministeriet, jf. udlændingelovens
§ 48. Der er almindelig adgang til
domstolsprøvelse efter grundlovens § 63.
Det er forudsat i forarbejderne, lovforslag nr. L 152 af 28.
februar 2002 om ændring af udlændingeloven og
ægteskabsloven med flere love (Afskaffelse af de
facto-flygtningebegrebet, effektivisering af asylsagsbehandlingen,
skærpede betingelser for meddelelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse og stramning af betingelserne for
familiesammenføring m.v.), side 87, at udlændinge
på tålt ophold, der er pålagt at tage ophold i
Center Sandholm, jf. afsnit 3.1, pålægges meldepligt
som udgangspunkt hver uge. Derved sikres det, at politiet
løbende holder opsyn med de pågældendes
tilstedeværelse i Center Sandholm.
For så vidt angår udlændinge på
tålt ophold, der ikke er pålagt at tage ophold i Center
Sandholm, jf. afsnit 3.1., er det forudsat i forarbejderne,
lovforslag nr. L 32 af 13. december 2001 om ændring af
udlændingeloven (Initiativer mod terrorisme m.v. -
opfølgning på FN´s Sikkerhedsråds
resolution nr. 1373 af 28. september 2001 om bekæmpelse af
terrorisme), side 25, at politiet pålægger
sådanne udlændinge meldepligt hver 14. dag med henblik
på løbende at sikre, at politiet har kendskab til de
pågældendes opholdssted. Efter en konkret vurdering kan
meldepligten pålægges oftere end hver 14. dag (om
fornødent dagligt).
Udebliver en udlænding, der er administrativt udvist,
fordi den pågældende må anses for at være
en fare for statens sikkerhed, uden lovligt forfald (sygdom eller
anden lovlig årsag) fra meldepligten, iværksættes
en undersøgelse af årsagen til, at udlændingen
ikke er mødt. En sådan undersøgelse omfatter,
at udlændingen søges på sit værelse i
centret med henblik på indskærpelse af meldepligten.
Konstateres det, at udlændingen ikke opholder sig i Center
Sandholm, og har politiet ikke i øvrigt kendskab til
udlændingens opholdssted, efterlyses udlændingen i Det
Centrale Kriminalregister med henblik på, at politiet,
når de antræffer udlændingen, skal
indskærpe opholdspligten og overholdelse af meldepligten. I
de tilfælde, hvor politiet har kendskab til
udlændingens opholdssted, underrettes Udlændingeservice
med henblik på, at Udlændingeservice kan tage stilling
til, om politiet skal anmodes om under eventuel anvendelse af
frihedsberøvelse at sikre, at udlændingen tager ophold
i overensstemmelse med afgørelsen om ophold.
Overtrædelse af afgørelse om meldepligt kan
straffes med bøde eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 4 måneder, jf.
udlændingelovens § 60, stk. 1.
I medfør af udlændingelovens § 36,
stk. 7, kan en udlænding, der en eller flere gange ikke
efterkommer politiets bestemmelse om meldepligt,
frihedsberøves, såfremt det er nødvendigt for
at afgøre, om der er opstået mulighed for udsendelse,
jf. § 32 b.
Udlændingeservice skal, hvis udlændingen har
fået afslag på asyl, i medfør af
udlændingelovens § 49 b, hvert halve år,
eller når der i øvrigt er anledning hertil,
undersøge, om der er grundlag for at træffe
afgørelse efter udlændingelovens § 32 b om
udsendelse. Udlændingeservice skal altså som minimum
hvert halve år tage stilling til, om grundlaget for
vurderingen efter udlændingelovens § 31, hvorefter
den pågældende ikke tvangsmæssigt kan udsendes,
har ændret sig.
2.2. Forslag om skærpelse af
meldepligt samt forhøjelse af strafferammen for
overtrædelse af en pålagt meldepligt
Regeringen finder, at meldepligten skal skærpes for
udlændinge på tålt ophold.
Det er efter regeringens opfattelse ikke tilstrækkeligt
til løbende at sikre, at politiet har kendskab til de
pågældende udlændinges opholdssted, at de kun
skal melde sig til politiet ugentligt eller hver 14. dag. Hensynet
til den nationale sikkerhed og den offentlige orden tilsiger, at
sådanne udlændinge underlægges en skærpet
meldepligt. Der skal således sikres politiet mulighed for i
langt højere grad, end tilfældet er i dag, at få
en helt aktuel viden om de gældendes opholdssted, herunder
for at kunne udsende de pågældende straks, når
muligheden herfor måtte opstå. Det bemærkes i den
forbindelse, at tvangsmæssig udsendelse til hjemlandet vil
forudsætte en ændring af asylmyndighedernes
afgørelse, hvilket vil tage noget tid.
Regeringen foreslår på den baggrund, at
udlændinge på tålt ophold i videst muligt omfang
skal pålægges personligt at melde sig til politiet
dagligt efter politiets nærmere bestemmelse.
Regeringen foreslår samtidig en forhøjelse af
strafferammen i tilfælde, hvor en udlænding ikke
efterkommer en pålagt meldepligt, og hvor der foreligger
skærpende omstændigheder, fra indtil 4 måneders
fængsel til indtil 1 års fængsel.
Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser er
beskrevet i afsnit 4.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og
7.
3. Styrket kontrol med, at
påbud om at tage ophold på et bestemt
indkvarteringssted overholdes samt forhøjelse af
strafferammen for overtrædelse af et påbud om at tage
ophold
3.1. Gældende regler om
påbud om at tage ophold
Udlændinge på tålt ophold
pålægges som udgangspunkt at tage ophold i Center
Sandholm.
Det er Udlændingeservice, som efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 8, træffer
afgørelse om, hvorvidt udlændinge på tålt
ophold skal pålægges at tage ophold i Center
Sandholm.
Rigspolitiet indstiller til Udlændingeservice, at der
bør træffes afgørelse om, at en udlænding
på tålt ophold skal pålægges at tage ophold
i Center Sandholm. Træffer Udlændingeservice
afgørelse om, at udlændingen skal pålægges
at tage ophold i Center Sandholm, sender Udlændingeservice
afgørelsen herom til politiet med henblik på
forkyndelse for udlændingen. Det er politiet, som forkynder
afgørelsen for udlændingen. Det påtegnes
afgørelsen, at politiet har forkyndt denne.
Udlændingeservices afgørelse om
indkvarteringssted kan ikke påklages til
Integrationsministeriet, jf. udlændingelovens § 46,
stk. 2. Der er almindelig adgang til domstolsprøvelse
efter grundlovens § 63.
Efter udlændingelovens § 42 a, stk. 8,
samt dennes analogi skal Udlændingeservice, medmindre
særlige grunde taler derimod, bestemme, at udlændinge
på tålt ophold skal tage ophold på et bestemt
indkvarteringssted. Af forarbejderne til bestemmelsen, lovforslag
nr. L 152 af 28. februar 2002 om ændring af
udlændingeloven og ægteskabsloven med flere love
(Afskaffelse af de facto-flygtningebegrebet, effektivisering af
asylsagsbehandlingen, skærpede betingelser for meddelelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse og stramning af
betingelserne for familiesammenføring m.v.), side 87,
fremgår, at der med »bestemt indkvarteringssted«
menes Center Sandholm, som er indhegnet, og hvor Dansk Røde
Kors fører adgangskontrol. Der er desuden
polititilstedeværelse i dagtimerne. Det ligger i
opholdsbegrebet, at den pågældende skal bo på
centret og som udgangspunkt skal overnatte i centret hver
nat.
Udlændingelovens § 42 a, stk. 8,
indebærer, at Udlændingeservice vil kunne undlade at
træffe afgørelse om, at en udlænding på
tålt ophold skal tage ophold i Center Sandholm, hvis
særlige grunde taler herfor. Der er tale om en
skønsmæssig adgang for Udlændingeservice til at
undlade at træffe en sådan afgørelse.
Udlændingeservice vil derfor i hvert enkelt tilfælde
skulle vurdere, om særlige grunde taler imod at henvise den
pågældende til at tage ophold i Center Sandholm
Det forudsættes, at Udlændingeservice kun undlader
at træffe afgørelse om, at en udlænding på
tålt ophold skal tage ophold i Center Sandholm, hvis det i
det konkrete tilfælde findes at være helt
ubetænkeligt. Da det er et afgørende hensyn bag
bestemmelsen at sikre myndighedernes kendskab til de
pågældende udlændinges opholdssted, skal det
indgå i vurderingen, om der er fare for, at udlændingen
vil skjule sig for myndighederne. Det skal endvidere indgå i
vurderingen, om der er fare for, at den pågældende vil
begå kriminalitet. Det vil således kun undtagelsesvist
komme på tale, at Udlændingeservice ikke træffer
afgørelse om, at den pågældende udlænding
skal tage ophold i Center Sandholm.
Udlændingeservice har oplyst, at styrelsen i nogle
tilfælde i forhold til udlændinge på tålt
ophold har godkendt anden indkvartering, f.eks. i situationer, hvor
udlændingen af helbredsmæssige grunde er
nødsaget til at være indkvarteret på
omsorgscenter, eller i situationer, hvor hensynet til overholdelse
af Danmarks internationale forpligtelser efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention artikel 8 om retten til familieliv
gør det nødvendigt. Det bemærkes, at artikel 8
normalt ikke kan føre til, at udlændinge på
tålt ophold, som enten er udvist ved dom eller
administrativt, og som har ægtefælle og
mindreårige børn her i landet, ikke
pålægges at tage ophold i Center Sandholm. Det skyldes,
at der i forbindelse med udvisningen i medfør af
udlændingelovens § 26 er taget stilling til, om
humanitære hensyn, herunder tilknytning til herboende
familie, bør føre til, at udvisning undlades.
Såfremt en udlænding på tålt ophold
nægter at efterkomme et pålæg om at tage ophold i
Center Sandholm, kan den pågældende straffes med
bøde eller under skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 4 måneder, jf. udlændingelovens
§ 60, stk. 1. Det er Udlændingeservice, som i
givet fald anmoder det lokale politi om at indlede
straffesag.
Udlændingeservice har oplyst, at kontrollen med, om en
udlænding på tålt ophold efterlever et
påbud om at tage ophold i Center Sandholm, sker i forbindelse
med konstatering af, om udlændingen indlogerer sig på
centret, og herefter om udlændingen afhenter sin post, sine
eventuelle ydelser og deltager i aktiviteter - f.eks. undervisning
- på centret.
3.2. Forslag til styrkelse af
kontrollen med, at påbud om at tage ophold
overholdes, samt forhøjelse af strafferammen for
overtrædelse af et påbud
Regeringen finder, at kontrollen med, at udlændinge
på tålt ophold, som er pålagt at tage ophold i
Center Sandholm, overholder påbudet, skal styrkes.
Det er efter regeringens opfattelse ikke tilstrækkeligt,
at det alene konstateres i forbindelse med deltagelse i aktiviteter
mv., om en udlænding overholder et påbud om at tage
ophold. At blive pålagt at tage ophold i Center Sandholm
indebærer, at udlændingen skal bo på centret og
som udgangspunkt skal overnatte i centret. En udlænding, som
er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, må
således alene overnatte uden for centret, hvis der er en
særlig begrundelse herfor, f.eks. at udlændingen er
blevet indlagt på hospital, eller grundet alvorlig sygdom i
udlændingens nærmeste familie eller lignende. I den
forbindelse bemærkes, at der altid skal foretages en konkret
vurdering af, om indgrebet er proportionalt, jf. afsnit 4.
Det forudsættes, at Udlændingeservice gør
alle udlændinge, som pålægges at tage ophold i
Center Sandholm efter § 42 a, stk. 8, bekendt med
indholdet af påbudet.
Hensynet til den nationale sikkerhed og den offentlige orden
tilsiger, at der er løbende kontrol med, at sådanne
udlændinge overholder påbudet om at tage ophold i
Center Sandholm. Det skal sikres, at Udlændingeservice i
langt højere grad end i dag får oplysninger om,
hvorvidt de pågældende overholder et påbud,
således at Udlændingeservice umiddelbart har det
fornødne grundlag for at anmode politiet om at indlede
straffesag mod de pågældende, hvis påbudet ikke
overholdes.
Regeringen foreslår derfor, at Udlændingeservice
skal indføre en ordning, hvorefter Udlændingeservice
løbende kan kontrollere, om udlændinge på
tålt ophold overholder et pålagt påbud om at tage
ophold i Center Sandholm.
Regeringen foreslår samtidig en forhøjelse af
strafferammen i tilfælde, hvor en udlænding ikke
efterkommer et påbud om at tage ophold i Center Sandholm, og
hvor der foreligger skærpende omstændigheder, fra
indtil 4 måneders fængsel til indtil 1 års
fængsel.
Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser er
beskrevet i afsnit 4.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og
7.
4. Forholdet til Danmarks
internationale forpligtelser
De foreslåede bestemmelser om at skærpe
meldepligten samt styrke kontrollen med, at påbudet om at
tage ophold i Center Sandholm overholdes, vil være et
indgreb, der er omfattet af artikel 2 (om frihed til valg af
opholdssted) i 4. Tillægsprotokol til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Det følger af den nævnte
bestemmelse, at enhver, der lovligt befinder sig på en stats
område, inden for dette skal have ret til at færdes
frit og til frit at vælge sit opholdssted. Beskyttelsen
omfatter også udlændinge, herunder udlændinge,
der er på tålt ophold. Retten er dog ikke absolut, idet
der kan gøres indgreb i denne ret, hvis det er i »overensstemmelse med loven« og
er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til bl.a.
den nationale sikkerhed og den offentlige orden. Det
indebærer bl.a., at indgrebet skal være proportionalt i
hvert enkelt tilfælde.
Forslagene varetager hensynet til den nationale sikkerhed og
den offentlige orden og må som udgangspunkt anses for
proportionale, idet det - for at sikre de pågældende
personers tilstedeværelse med henblik på udsendelse -
kan være vanskeligt at pege på mindre indgribende
foranstaltninger. Da proportionalitetsbetingelsen løbende
skal være opfyldt, kan det med tiden blive vanskeligere at
begrunde sådanne indgreb, f.eks. hvis det viser sig fortsat
at være umuligt at udsende den pågældende. Det
bemærkes, at afgørelser om meldepligt og påbud
om ophold vil kunne indbringes for domstolene efter grundlovens
§ 63. Udlændingemyndighederne og politiet skal
kunne godtgøre, at indgrebene i hvert enkelt tilfælde
er proportionale. Heri ligger bl.a., at myndighederne skal kunne
fremlægge oplysninger, der viser, at der er et rimeligt
grundlag for indgrebene af hensyn til at sikre de
pågældende personers tilstedeværelse med henblik
på udsendelse.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommuner og regioner, ligesom det skønnes,
at lovforslaget ikke vil få økonomiske eller
administrative konsekvenser af betydning for staten.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har været sendt til høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,
Allerød Kommune, Amnesty International, Beredskabsstyrelsen,
Børnerådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Industri, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Almindelige Danske Lægeforening, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Det Centrale
Handicapråd, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Flygtningenævnet, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Frederiksberg Kommune,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd(FTF), Færøernes Landsstyre,
Grønlands Landsstyre, Handel, Transport og
Serviceerhvervene, HK/Danmark, Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, Jammerbugt Kommune, KL,
Københavns Byret, Københavns Kommune,
Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes
Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Politiforbundet i
Danmark, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten
for Østre Landsret, Red Barnet, Retssikkerhedsfonden, Retten
i Hillerød, Retten i Odense, Retten i Roskilde, Retten i
Aalborg, Retten i Århus, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Rådet for Etniske Minoriteter, Sø- og Handelsretten,
UNHCR og Ægteskab uden grænser.
11. Sammenfattende vurdering af
konsekvenserne af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den foreslåede bestemmelse i § 34, stk. 3, bestemmer
politiet, medmindre særlige grunde taler derimod, at en
udlænding på tålt ophold skal give møde
hos politiet på et af politiet fastsat nærmere angivet
tidspunkt for at sikre, at politiet løbende har kendskab til
udlændingens opholdssted.
Hensynet til den nationale sikkerhed og den offentlige orden
tilsiger, at sådanne udlændinge underlægges en
skærpet meldepligt.
Af hensyn til politiets tilrettelæggelse af meldepligten
og politiets ressourceanvendelse i forbindelse hermed er det
politiet, der bestemmer tid og sted for meldepligten.
Det forudsættes, at politiet som udgangspunkt
pålægger de udlændinge på tålt
ophold, som er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 8, daglig
meldepligt hos politiet i centret. Udlændingen skal give
personligt møde hos politiet.
Politiet vil således kun kunne undlade at
pålægge meldepligt dagligt, hvis det vil være
uproportionalt i forhold til Danmarks internationale forpligtelser,
jf. herved nærmere de almindelige bemærkninger afsnit
4, eller hvis der foreligger andre særlige grunde, f.eks.
sygdom. I sådanne tilfælde kan meldepligt
pålægges efter politiets nærmere bestemmelse,
herunder med længere mellemrum.
For så vidt angår de udlændinge på
tålt ophold, hvor Udlændingeservice har undladt at
træffe afgørelse om indkvartering i Center Sandholm,
jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 8,
forudsættes det, at politiet som udgangspunkt
pålægger de pågældende daglig meldepligt
hos det lokale politi efter politiets nærmere bestemmelse.
Udlændingen skal give personligt møde hos
politiet.
Politiet vil således kun kunne undlade at
pålægge meldepligt dagligt, hvis det vil være
uproportionalt i forhold til Danmarks internationale forpligtelser,
jf. herved nærmere de almindelige bemærkninger afsnit
4, eller hvis der foreligger særlige grunde, f.eks. sygdom. I
sådanne tilfælde kan meldepligt pålægges
efter politiets nærmere bestemmelse, herunder med
længere mellemrum.
Ved beslutningen om pålæg af meldepligt skal
udlændingen gøres bekendt med, at udlændingen
skal overholde den pålagte meldepligt. Der vil derfor alene i
situationer, hvor der foreligger ganske specielle
omstændigheder, der betyder, at udlændingen er
afskåret fra at overholde meldepligten, kunne gives
dispensation fra overholdelse af meldepligt. Det kan f.eks.
være i en situation, hvor udlændingen er syg og har
behov for lægehjælp. I sådanne situationer
forudsættes det, at udlændingen så vidt muligt
retter henvendelse til politiet forinden og anmoder om dispensation
fra overholdelse af meldepligt med angivelse af begrundelse herfor.
Efterfølgende vil udlændingen blive anmodet om at
dokumentere eller sandsynliggøre over for politiet, at de
oplysninger, den pågældende har givet om begrundelsen
for den manglende overholdelse af meldepligten, kan lægges
til grund, f.eks. ved fremlæggelse af
lægeerklæring.
Bestemmelsen i udlændingelovens § 36,
stk. 7, hvorefter der kan ske frihedsberøvelse af en
udlænding, der en eller flere gange ikke efterkommer
bestemmelsen om meldepligt, såfremt det er nødvendigt
for at afgøre, om der er opstået mulighed for
udsendelse, jf. § 32 b, videreføres
uændret.
Endvidere kan der indledes straffesag mod udlændingen
for manglende overholdelse af meldepligten, jf.
udlændingelovens § 60, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.
Til nr. 3
Der er tale om en præcisering, således at
bestemmelsen bliver bragt i overensstemmelse med anvendelsen i
praksis.
Den gældende bestemmelse i udlændingelovens
§ 42 a, stk. 8, finder direkte anvendelse på
en udlænding, som er udvist efter § 25, og som
herefter gennemgår en almindelig asylsagsprocedure.
For så vidt angår en udlænding, der
tidligere har haft opholdstilladelse som flygtning, jf.
udlændingelovens §§ 7-8, og som herefter er
udvist efter § 25, finder den gældende bestemmelse
i § 42 a, stk. 8, analog anvendelse.
Den foreslåede affattelse af bestemmelsen omfatter nu
direkte begge grupper af udlændinge.
Til nr. 3
Efter den foreslåede bestemmelse i § 42 a, stk. 9, skal
Udlændingeservice sikre, at det i fornødent omfang
kontrolleres, om en udlænding på tålt ophold, som
er pålagt at tage ophold i Center Sandholm, jf.
§ 42 a, stk. 8, overholder det givne
påbud.
Bestemmelsen indebærer, at Udlændingeservice skal
indføre en ordning, hvorefter Udlændingeservice
løbende kan kontrollere, om udlændinge på
tålt ophold, der er pålagt at tage ophold i Center
Sandholm, overholder dette påbud.
Det ligger i opholdsbegrebet, at den pågældende
skal bo i Center Sandholm og som udgangspunkt skal overnatte i
centret. En udlænding, som er pålagt at tage ophold i
Center Sandholm, må således alene overnatte uden for
centret, hvis der er en særlig begrundelse herfor, f.eks. at
udlændingen er blevet indlagt på hospital, eller
grundet alvorlig sygdom i udlændingens nærmeste familie
eller lignende. I den forbindelse bemærkes, at der altid skal
foretages en konkret vurdering af, om indgrebet er proportionalt,
jf. lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 4. Dette
skal udlændingen orienteres om i forbindelse med
påbudet. Samtidig skal udlændingen orienteres om, at
hvis der foreligger en særlig begrundelse for, at
udlændingen ikke kan overnatte i centret, forudsættes
det, at udlændingen så vidt muligt retter henvendelse
til Udlændingeservice forinden og anmoder om dispensation fra
overholdelse af påbudet med angivelse af begrundelsen herfor.
Efterfølgende vil udlændingen blive anmodet om at
dokumentere eller sandsynliggøre over for
Udlændingeservice, at dispensationen rent faktisk er blevet
anvendt i overensstemmelse med formålet hermed, f.eks. i form
af lægeerklæring for en indtrådt sygdom.
Det forudsættes endvidere, at udlændinge på
tålt ophold i forbindelse med et påbud om at tage
ophold i Center Sandholm orienteres om, at der sker kontrol af, om
udlændingen bor i centret.
Det bemærkes, at da der er tale om en kontrolordning, og
ikke om en afgørelse, kan der ikke klages over
kontrolproceduren eller selve kontrollen i medfør af den
foreslåede § 42 a, stk. 9, til
Integrationsministeriet, jf. herved udlændingelovens
§ 46. Der henvises i den forbindelse til, at der ikke kan
klages til Integrationsministeriet over selve afgørelsen om
at pålægge en udlænding at tage ophold, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 8, jf.
§ 46, stk. 2.
De omfattede udlændinge vil normalt være
pålagt daglig meldepligt til politiet i Center Sandholm, jf.
den foreslåede bestemmelse i § 34,
stk. 3.
Hvis udlændingen overholder sin daglige meldepligt, og
Udlændingeservice ikke har anledning til at antage det
modsatte - f.eks. fordi Udlændingeservice har modtaget
oplysninger om, at udlændingen ikke overnatter i centret,
eller fordi udlændingen ikke deltager i aktiviteter mv. - vil
det kunne lægges til grund, at udlændingen overholder
pålægget om at tage ophold.
Overholder udlændingen ikke den daglige meldepligt
forudsættes det, at politiet straks giver besked herom til
Udlændingeservice.
Hvis Udlændingeservice får oplysninger om, at en
udlænding ikke overholder den daglige meldepligt eller
på anden måde får oplysninger, der tyder
på, at udlændingen ikke bor i Center Sandholm,
afhænger det af en konkret vurdering af
omstændighederne, om udlændingen kan antages at have
undladt at tage ophold som pålagt.
Finder Udlændingeservice, at en udlænding ikke
overholder påbudet om at tage ophold i Center Sandholm, skal
Udlændingeservice altid anmelde sagen til det lokale politi
med henblik på, at der indledes straffesag, jf.
udlændingelovens § 60, stk. 1. Det
forudsættes, at Udlændingeservice foretager en hurtig
vurdering af, om et påbud er overtrådt.
Praksis for, hvornår Udlændingeservice kan undlade
at træffe afgørelse om at pålægge en
udlænding at tage ophold i Center Sandholm, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 8,
videreføres uændret.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3.
Til nr. 2, 5 og 6
De foreslåede ændringer er en konsekvens af den
foreslåede indsættelse af § 42 a,
stk. 9, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 7
Det foreslås, at strafferammen i udlændingelovens
§ 60, stk. 1, hæves, således at straffen
i tilfælde, hvor der foreligger skærpende
omstændigheder, kan udgøre fængsel indtil 1
år.
Det forudsættes, at den skærpede strafferamme
alene finder anvendelse i sager, hvor udlændinge på
tålt ophold ikke overholder en pålagt meldepligt, jf.
udlændingelovens § 34, stk. 3, eller hvor
disse udlændinge ikke overholder et påbud om at tage
ophold i Center Sandholm, jf. § 42 a, stk. 8.
For så vidt angår overtrædelse af de
øvrige bestemmelser, som er nævnt i
udlændingelovens § 60, stk. 1,
forudsættes det, at den hidtidige strafferamme på
fængsel indtil 4 måneder i tilfælde, hvor der
foreligger skærpende omstændigheder, fortsat finder
anvendelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2 og 3.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det indebærer, at de foreslåede bestemmelser i
lovforslagets § 1, nr. 1-7, finder anvendelse på
udlændinge, som på ikrafttrædelsesdatoen opholder
sig her i landet på tålt ophold, fordi de ikke kan
udsendes, jf. § 31, samt på udlændinge, der
efter ikrafttrædelsesdatoen får tålt ophold her i
landet.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Loven
kan dog ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
grønlandske og færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med den
gældende udlændingelov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
I det følgende gengives de
relevante dele af de relevante gældende bestemmelser i
udlændinge-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 8.
juli 2008: | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 34.
--- Stk. 1-2.
--- | | |
Stk. 3.
Politiet kan bestemme, at en udlænding, der er meddelt afslag
på en ansøgning om opholdstilladelse efter
§ 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, men som
ikke kan udsendes af landet, jf. § 31, skal give
møde hos politiet på nærmere angivne
tidspunkter, med henblik på løbende at sikre at
politiet har kendskab til udlændingens opholdssted. | | 1. § 34, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Politiet bestemmer,
medmindre særlige grunde taler derimod, at en
udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7 eller
§ 8, stk. 1 eller 2, er bortfaldet, jf. 32,
stk. 1, i forbindelse med udvisning efter § 25, nr.
1, men som ikke kan udsendes af landet, jf. § 31, og en
udlænding, der har fået afslag på en
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7 eller
§ 8, stk. 1 eller 2, men som ikke kan udsendes af
landet, jf. § 31, skal give møde hos politiet
på nærmere angivne tidspunkter med henblik på
løbende at sikre, at politiet har kendskab til
udlændingens opholdssted.« |
Stk. 4-5.
--- | | |
| | |
§ 36.
--- Stk. 1-5.
--- | | |
Stk. 6.
En udlænding, der af Udlændingeservice i medfør
af § 53 b, stk. 1, eller Flygtningenævnet er
meddelt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse i
medfør af § 7, og hvor politiet drager omsorg for
udlændingens udrejse, og udlændingen ikke medvirker
hertil, jf. § 40, stk. 4, 1. pkt., kan
frihedsberøves, såfremt de i §§ 34
og 42 a , stk. 7, 1. pkt., og stk. 10,
nævnte foranstaltninger ikke er tilstrækkelige til at
sikre udlændingens medvirken til udrejsen. Stk. 7-8.
--- | | 2. I § 36, stk. 6, ændres »stk.
10« til: »stk. 11«. |
| | |
§ 42
a. --- Stk. 1-7.
--- | | |
Stk. 8.
Udlændingeservice bestemmer, medmindre særlige grunde
taler derimod, at en udlænding, der er meddelt afslag
på en ansøgning om opholdstilladelse efter
§ 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, men som
ikke kan udsendes af landet, jf. § 31, og en
udlænding, der er udvist ved endelig dom efter
§§ 22-24, og som ikke er
varetægtsfængslet efter § 35, skal tage
ophold på et bestemt indkvarteringssted for de i stk. 1
og 2 nævnte udlændinge. Stk. 7, 2. pkt., finder
tilsvarende anvendelse. | | 3. § 42 a, stk. 8, affattes
således: »Stk. 8. Udlændingeservice
bestemmer, medmindre særlige grunde taler derimod, at en
udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7 eller
§ 8, stk. 1 eller 2, er bortfaldet, jf. 32,
stk. 1, i forbindelse med udvisning efter § 25, nr.
1, men som ikke kan udsendes af landet, jf. § 31, en
udlænding, der har fået afslag på en
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7 eller
§ 8, stk. 1 eller 2, men som ikke kan udsendes af
landet, jf. § 31, og en udlænding, der er udvist
ved endelig dom efter §§ 22-24, og som ikke er
varetægtsfængslet efter § 35, skal tage
ophold på et bestemt indkvarteringssted for de i stk. 1
og 2 nævnte udlændinge. Stk. 7, 2. pkt., finder
tilsvarende anvendelse.« |
| | |
Stk. 9.
Udlændingeservice kan bestemme, at en udlænding, der er
omfattet af stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, ikke får
udbetalt kontante ydelser, jf. § 42 b, stk. 1, 3, 8
og 9, når den pågældende er indkvarteret på
et indkvarteringssted, jf. stk. 5, hvor der er en vederlagsfri
bespisningsordning, eller at udlændingen alene får
udbetalt grundydelse, jf. § 42 b, stk. 1 og 2,
forsørgertillæg, jf. § 42 b, stk. 3 og
7, og nedsat forsørgertillæg, jf. § 42 b,
stk. 3, 6 og 7, når den pågældende er
indkvarteret på et indkvarteringssted, jf. stk. 5, uden
en vederlagsfri bespisningsordning, såfremt | | 4. I § 42 a indsættes efter
stk. 8 som nyt stykke: »Stk. 9. Udlændingeservice
skal sikre, at det i fornødent omfang kontrolleres, at en
udlænding, som ikke kan udsendes af landet, jf.
§ 31, og som er pålagt at tage ophold på et
bestemt indkvarteringssted, jf. stk. 8, overholder det givne
påbud.« Stk. 9-12 bliver herefter
stk. 10-13. |
1) udlændingen uden rimelig grund
udebliver fra en afhøring med Udlændingeservice eller
politiet, hvortil den pågældende er indkaldt, | | |
2) udlændingen har udvist voldelig
eller truende adfærd over for personer, der udfører
opgaver med driften af et indkvarteringssted for udlændinge,
eller over for de personer, der i øvrigt opholder sig
på indkvarteringsstedet, | | |
3) udlændingen ikke efterkommer
Udlændingeservices bestemmelse om, at udlændingen skal
tage ophold efter Udlændingeservices nærmere
bestemmelse, jf. stk. 7, 1. pkt. eller stk. 8, 1.
pkt., | | |
4) udlændingen ikke efterkommer
politiets bestemmelse om en i § 34 nævnt
foranstaltning, | | |
5) udlændingen tilsidesætter
et pålæg om at udføre nødvendige opgaver
i forbindelse med driften af indkvarteringsstedet, jf.
§ 42 d, stk. 2, 1. pkt., eller | | |
6) udlændingen er efterlyst af
politiet med henblik på forkyndelse, udrejsekontrol eller
udsendelse. | | |
Stk. 10.
Udlændingeservice skal, medmindre særlige grunde taler
derimod, bestemme, at en udlænding, der er omfattet af
stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, ikke får udbetalt
kontante ydelser, jf. § 42 b, stk. 1, 3, 8 og 9,
når den pågældende er indkvarteret på et
indkvarteringssted, jf. stk. 5, hvor der er en vederlagsfri
bespisningsordning, eller at udlændingen alene får
udbetalt grundydelse, jf. § 42 b, stk. 1 og 2,
forsørgertillæg, jf. § 42 b, stk. 3 og
7, og nedsat forsørgertillæg, jf. § 42 b,
stk. 3, 6 og 7, når den pågældende er
indkvarteret på et indkvarteringssted, jf. stk. 5, uden
en vederlagsfri bespisningsordning, såfremt | | |
1) udlændingen indgiver
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7 og ikke
medvirker til sagens oplysning, jf. § 40, stk. 1, 1.
og 2. pkt., eller | | |
2) politiet drager omsorg for
udlændingens udrejse, og udlændingen ikke medvirker
hertil, jf. § 40, stk. 4, 1. pkt. | | |
Stk. 11.
Udlændingeservice kan til brug for en afgørelse efter
stk. 9 eller 10 uden udlændingens samtykke indhente
oplysninger om udlændingens helbredsforhold hos
indkvarteringsoperatøren, jf. stk. 5. | | 5. I § 42 a, stk. 11, der bliver
stk. 12, ændres »stk. 9 eller 10« til: »stk. 10 eller 11«. |
Stk. 12.
For udlændinge omfattet af stk. 9 og 10, der er
indkvarteret på et indkvarteringssted, jf. stk. 5, uden
en vederlagsfri bespisningsordning, udgør
forsørgertillægget pr. dag 42,73 kr. Det angivne
beløb er fastsat i 2005-beløb og reguleres fra og med
2006 én gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. | | 6. I § 42 a, stk. 12, der bliver
stk. 13, ændres »stk. 9 og 10« til: »stk. 10 og 11«. |
| | |
§ 60.
Overtrædelse af § 16, stk. 2, de i
medfør af § 34, § 42 a,
stk. 7, 1. pkt., § 42 a, stk. 8, 1. pkt., eller
§ 42 d, stk. 2, 2. pkt., givne
pålæg, § 39, stk. 1 og 3,
§ 40, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 40,
stk. 3 og 4, og § 42 a, stk. 7, 2. pkt., og
§ 42 a, stk. 8, 2. pkt., eller tilsidesættelse
af de betingelser, der er knyttet til en tilladelse efter loven,
straffes med bøde eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 4
måneder. Stk. 2.--- | | 7. I § 60, stk. 1, ændres
»4 måneder« til:
»1 år«. |