Skriftlig fremsættelse (14.
november 2008)
Ministeren for sundhed og
forebyggelse (Jakob Axel Nielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
apotekerloven, sundhedsloven og lov for Grønland om
forsyning, trafik, postbesørgelse m.v.(Ophævelse af
aldersgrænse på 70 år for bortfald af
apotekerbevilling, honorering af apoteksindretning, styrkelse af
ordinationstilsyn m.v.)
(Lovforslag nr. L 66).
Lovforslaget har til formål at gennemføre en
række ændringer og præciseringer af lov om
apoteksvirksomhed (i det følgende apotekerloven), som der
over en årrække har vist sig at være behov for,
ligesom forslaget har til formål at gennemføre en
enkelt ændring af sundhedsloven.
Det foreslås for det
første, at apotekernes eksisterende pligt til
generelt at indsamle medicinrester med henblik på destruktion
erstattes af en pligt til alene at modtage medicinrester fra
forbrugere. Det foreslås samtidig, at apotekerne får
adgang til at indgå aftale med kommuner om at modtage
medicinrester fra sundhedspersoner samt visse former for klinisk
risikoaffald fra sundhedspersoner og forbrugere.
For det andet foreslås det,
at der - udover den nuværende adgang til videregivelse til
Sundhedsstyrelsen af oplysninger om ordinationer af
afhængighedsskabende lægemidler - etableres en adgang
til videregivelse af oplysninger om ordinationer af antipsykotika.
Baggrunden for den foreslåede ændring er ønsket
om at styrke Sundhedsstyrelsens tilsyn med lægernes
ordination af de omtalte lægemidler. Samtidig
præciseres det, at apoteksoplysningerne indberettes til
Lægemiddelstyrelsen, og at Lægemiddelstyrelsen
videregiver oplysningerne til Sundhedsstyrelsen med henblik
på Sundhedsstyrelsens tilsyn med hensigtsmæssigheden af
konkrete receptudstederes ordinationer.
Det foreslås for det tredje,
at der gives mulighed for, at apoteker, der udgør
supplerende enheder, kan opslås ledige samtidig med, at den
almindelige bevilling, hvortil den supplerende enhed er knyttet,
opslås ledig. Forslaget betyder, at Lægemiddelstyrelsen
får mulighed for at slå supplerende enheder op sammen
med et almindeligt apotekerbevillingsopslag.
For det fjerde foreslås der
indført en mulighed for at meddele dispensation fra de
nuværende uddannelseskrav til apotekere. Forslaget vil
muliggøre, at kredsen af egnede ansøgere til ledige
apotekerbevillinger udvides, idet eksempelvis udenlandske
apoteksansøgere, der af Lægemiddelstyrelsen er
vurderet som egnede til at tage arbejde som farmaceut på et
apotek, vil kunne komme i betragtning ved tildeling af bevillinger
til et apotek.
Det foreslås for det femte
som led i den generelle ophævelse af aldersgrænser i
dansk lovgivning at afskaffe aldersgrænsen på 70
år i apotekerlovens bestemmelse om bortfald af
apotekerbevilling.
For det sjette foreslås det
at nedsætte opsigelsesvarslet til seks måneder, idet
det dog foreslås, at Lægemiddelstyrelsen gives mulighed
for at forlænge det med tre måneder, hvis der
foreligger strukturmæssige grunde herfor. Det nuværende
opsigelsesvarsel på op til et år har i forhold til
nogle apotekere vist sig at være meget langt. Forslaget skal
alene finde anvendelse i forhold til apotekere, der udnævnes
efter denne lovs ikrafttræden.
Det foreslås for det
syvende, at det i apotekerloven præciseres, at
tiltrædende apotekere har ret og pligt til at honorere
apoteksindretning, herunder generel vedligeholdelse, kundevenlig
indretning og rationelle arbejdsgange. Formålet med forslaget
er at gøre det mere attraktivt at foretage de
fornødne investeringer i apoteksindretningen gennem hele
apotekerens funktionstid ved at pålægge en ny apoteker
ved overdragelse af inventar mv.- i større omfang end hidtil
- at betale for den afgående apotekers vedligeholdelse mv. af
apoteket.
Lovforslaget indeholder for det
ottende et forslag om at overføre bestemmelsen i
§ 2, stk. 3, i lov nr. 469 af 1985 for Grønland om
forsyning, trafik, postbesørgelse m.v. om
sygehusapoteksleverancer til Grønland til
apotekerloven.
For det niende foreslås det
at tillade sygehusapoteker i henhold til en beslutning truffet af
Sundhedsstyrelsen i forsyningsmæssige nødsituationer
samt under krise og krig at forhandle nødvendige magistrelle
lægemidler, til apoteker, uanset at tilsvarende
lægemidler fremstilles og markedsføres af andre end
sygehusapoteker. Det foreslås ligeledes at fastsætte,
at Sundhedsstyrelsen skal forelægge de beslutninger, som
træffes i relation til sygehusapotekerens forhandling af
magistrelle lægemidler i en krisesituation, til godkendelse
for ministeren for sundhed og forebyggelse. Dermed opnås
parallelitet med to bekendtgørelser om
lægemiddelberedskabet, som netop er ændret med henblik
på at sikre en klar ansvarsfordeling mellem
sundhedsmyndighederne i en krisesituation.
For det tiende foreslås det,
at forfremmelseskonsulenter fremover beskikkes for en periode af 3
år med mulighed for genbeskikkelse én gang. Baggrunden
herfor er, at der ønskes en jævnlig udskiftning i
personkredsen af konsulenter med henblik på at sikre, at
beslutninger truffet på baggrund af personlige relationer
undgås.
Som et ellevte element indeholder
lovforslaget en præcisering af bestemmelserne i apotekerloven
om apotekernes adgang til at opnå erstatning for tab på
salg af fast ejendom i forbindelse med myndighedernes beslutning om
nedlæggelse eller flytning af en apoteksenhed, herunder at
erstatning kun ydes i særlige tilfælde samt ved
væsentligt tab, og at beløbet ikke er knyttet op
på den seneste ejendomsvurdering. Formålet med
forslaget er at foretage en nærmere og mere snæver og
præcis beskrivelse af de særlige tilfælde, hvor
der vil kunne opnås erstatning.
For det tolvte foreslås det ved en
ændring af sundhedsloven at udvide kredsen af læger der
har adgang til dannelse af overbliksbilleder i Den Personlige
Elektroniske Medicinprofil (Medicinprofilen). Med ændringen
gives mulighed for, at også praktiserende speciallæger
får adgang til overbliksbilleder over de patienter som den
praktiserende speciallæge har udskrevet et eller flere
lægemidler til. Udvidelsen sker med det formål at
stille samme kvalitetssikringsværktøj til
rådighed for de praktiserende speciallæger med henblik
på øget patientsikkerhed.
Endelig foreslås det som konsekvens af udvidelsen af
apotekerlovens § 11, stk. 4, jf. ovenfor, at præcisere
bemyndigelsen i sundhedslovens § 157, stk. 6, således,
at Sundhedsstyrelsen alene gives adgang til Medicinprofilen til
enkelte patienters medicinprofiler og ikke via lægens
overbliksbilleder. Hermed sikres det, at Medicinprofilens
overordnede formål som kvalitetssikringsværktøj
for de adgangsberettigede sundhedspersoner fastholdes.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
april 2009, men at § 23, stk. 2, som affattet ved lovens
§ 1, nr. 10, kun skal gælde for apotekere, der
udnævnes efter lovens ikrafttræden.
Udgifterne til etablering, herunder systemudvikling samt
årlige drifts- og vedligeholdelsesudgifter af de
foreslåede overbliksbilleder i Medicinprofilen afholdes inden
for Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses ramme.
Lægemiddelstyrelsen skønnede i forbindelse med
fremsættelsen af lovforslaget, der dannede grundlag for
etableringen af adgangen til dannelse af overbliksbilleder i
Medicinprofilen, at etablering af de nye funktioner i
Medicinprofilen forventedes at indebære en udgift til
etablering på 0,5 mio. kr. og en udgift på 0,1 mio. kr.
i årlig drift og vedligeholdelse, og at disse udgifter kunne
afholdes inden for ministeriets ramme. Da nærværende
lovforslag ikke sigter på at etablere nye funktioner i
Medicinprofilen, men blot udvider rammerne for, hvilke data
overbliksbillederne kan indeholde, vurderes lovforslaget ikke at
have yderligere økonomiske konsekvenser.
Forslaget om overbliksbilleder i Medicinprofilen har ikke
økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner, og
forslaget skønnes i øvrigt ikke at have
økonomiske konsekvenser af betydning for det offentlige.
Forslaget skønnes heller ikke at have administrative
konsekvenser for det offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget ikke har administrative eller
økonomiske konsekvenser af betydning for
erhvervslivet.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.