L 64 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven.

(Udenlandske firmabiler og leasede biler).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 13-11-2008

Fremsættelse: 13-11-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l64_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (13. november 2008)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Udenlandske firmabiler og leasede biler).

(Lovforslag nr. L 64).

Forslaget har til formål at sikre, at registreringsafgiftslovens bestemmelser vedrørende betaling af den forholdsmæssige registreringsafgift er i overensstemmelse med EU-retten, herunder at sikre en ligestilling mellem indenlandske leasingselskaber og udenlandske leasingselskaber, der leaser til det danske marked.


De relevante bestemmelser i registreringsafgiftsloven er henholdsvis lovens § 3 a (udenlandske firmabiler) og § 3 b (biler leasede i udlandet).


Registreringsafgiftslovens § 3 a og § 3 b er undtagelser til registreringsafgiftslovens udgangspunkt, hvorefter den fulde registreringsafgift skal betales i forbindelse med køretøjets første registrering i Danmark. Bestemmelserne giver under visse betingelser mulighed for at betale en forholdsmæssig registreringsafgift i stedet for den fulde registreringsafgift.


I forhold til gældende ret medfører forslaget en ændring i beregningen af den forholdsmæssige registreringsafgift i begge bestemmelser.


Dette betyder, at for køretøjer, der er mellem 0 og 3 måneder gamle, vil afgiften udgøre 2 pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de første 3 måneder. For de efterfølgende 33 måneder udgør afgiften 1 pct., og derefter, dvs. køretøjer der er ældre end 36 måneder, udgør afgiften ½ pct. af den beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de efterfølgende måneder.


Ved betaling skal der tillægges en forrentning af den del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter betaling. Forrentningen sker med den seneste offentliggjorte officielle udlånsrente på tidspunktet for afgiftsberegningen, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år med et tillæg af 2,3 pct. point p.a.


Efter forslaget indføres der en mulighed for at få en endelig vurdering af køretøjets værditab sammenholdt med den betalte afgift, når køretøjet ikke længere er omfattet af de to ordninger mht. betaling af en forholdsmæssig registreringsafgift. For meget betalt afgift vil blive tilbagebetalt og modsat vil for lidt blive opkrævet.


Registreringsafgiftslovens § 3 b har hidtil alene omfattet udenlandske leasingselskaber. Efter forslaget får indenlandske leasingselskaber også mulighed for at anvende bestemmelsen og betale den forholdsmæssige registreringsafgift.


Endelig foreslås hæftelsesbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 3 b ændret, således at det fremover alene er leasingselskabet, der hæfter for afgiften. Denne ændring skyldes, at hæftelsesbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 3 i visse situationer har en utilsigtet konsekvens i forhold til momsafregningen af leasingydelsen til ugunst for indenlandske leasingselskaber.


Den varige virkning af lovforslaget forventes at være et begrænset årligt provenutab. Desuden forventes en forskydning af statens indtægter som dog skønnes at resultere i en provenuneutral varig virkning.


Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.