Skriftlig fremsættelse (13.
november 2008)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven (Udenlandske firmabiler og leasede
biler).
(Lovforslag nr. L 64).
Forslaget har til formål at sikre, at
registreringsafgiftslovens bestemmelser vedrørende betaling
af den forholdsmæssige registreringsafgift er i
overensstemmelse med EU-retten, herunder at sikre en ligestilling
mellem indenlandske leasingselskaber og udenlandske
leasingselskaber, der leaser til det danske marked.
De relevante bestemmelser i registreringsafgiftsloven er
henholdsvis lovens § 3 a (udenlandske firmabiler) og § 3
b (biler leasede i udlandet).
Registreringsafgiftslovens § 3 a og § 3 b er
undtagelser til registreringsafgiftslovens udgangspunkt, hvorefter
den fulde registreringsafgift skal betales i forbindelse med
køretøjets første registrering i Danmark.
Bestemmelserne giver under visse betingelser mulighed for at betale
en forholdsmæssig registreringsafgift i stedet for den fulde
registreringsafgift.
I forhold til gældende ret medfører forslaget en
ændring i beregningen af den forholdsmæssige
registreringsafgift i begge bestemmelser.
Dette betyder, at for køretøjer, der er mellem 0
og 3 måneder gamle, vil afgiften udgøre 2 pct. af den
beregnede registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de
første 3 måneder. For de efterfølgende 33
måneder udgør afgiften 1 pct., og derefter, dvs.
køretøjer der er ældre end 36 måneder,
udgør afgiften ½ pct. af den beregnede
registreringsafgift pr. påbegyndt måned i de
efterfølgende måneder.
Ved betaling skal der tillægges en forrentning af den
del af den beregnede registreringsafgift, der resterer efter
betaling. Forrentningen sker med den seneste offentliggjorte
officielle udlånsrente på tidspunktet for
afgiftsberegningen, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr.
den 1. januar og den 1. juli det pågældende år
med et tillæg af 2,3 pct. point p.a.
Efter forslaget indføres der en mulighed for at
få en endelig vurdering af køretøjets
værditab sammenholdt med den betalte afgift, når
køretøjet ikke længere er omfattet af de to
ordninger mht. betaling af en forholdsmæssig
registreringsafgift. For meget betalt afgift vil blive
tilbagebetalt og modsat vil for lidt blive opkrævet.
Registreringsafgiftslovens § 3 b har hidtil alene
omfattet udenlandske leasingselskaber. Efter forslaget får
indenlandske leasingselskaber også mulighed for at anvende
bestemmelsen og betale den forholdsmæssige
registreringsafgift.
Endelig foreslås hæftelsesbestemmelsen i
registreringsafgiftslovens § 3 b ændret, således
at det fremover alene er leasingselskabet, der hæfter for
afgiften. Denne ændring skyldes, at
hæftelsesbestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 3
b, stk. 3 i visse situationer har en utilsigtet konsekvens i
forhold til momsafregningen af leasingydelsen til ugunst for
indenlandske leasingselskaber.
Den varige virkning af lovforslaget forventes at være et
begrænset årligt provenutab. Desuden forventes en
forskydning af statens indtægter som dog skønnes at
resultere i en provenuneutral varig virkning.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets
bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets
velvillige behandling.