Skriftlig fremsættelse (13.
november 2008)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, skattekontrolloven og andre skattelove
(Ændring af sondringen mellem børsnoterede og
unoterede aktier)
(Lovforslag nr. L 63).
Der er tale om en genfremsættelse af lovforslag L 86,
forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,
skattekontrolloven og andre skattelove (Ændring af sondringen
mellem børsnoterede og unoterede aktier),
folketingssamlingen 2007-08 (2. samling).
Lovforslaget indeholder en tilpasning af skattereglerne til
den nye begrebsanvendelse, der er indført i den finansielle
lovgivning som følge af det såkaldte MiFID-direktiv.
Tilpasningen indebærer bl.a., at betegnelsen
»børsnoteret« erstattes af betegnelsen
»optaget til handel på et reguleret marked«.
Dermed sker der en ændring af den gældende sondring
mellem børsnoterede og unoterede aktier.
For yderligere at styrke aktiekulturen indeholder lovforslaget
tillige en udvidelse af personers adgang til fradrag for tab
på aktier, der efter gældende regler anses for
børsnoterede. Det foreslås således, at der
også for disse aktier er adgang til fuldt fradrag i
tabsåret. Adgangen til fuldt fradrag betinges af, at SKAT har
modtaget oplysning om erhvervelse af den pågældende
aktie.
I tilknytning til disse ændringer foreslås en
ændring af indberetningsreglerne. For det første
indføres der pligt for fondshandlere til at indberette
køb af aktier i lighed med de regler, der i dag gælder
for salg. For det andet udvides reglerne om depotførernes
indberetning om beholdningen ved årets udgang fra alene at
omfatte børsnoterede aktier til at omfatte alle deponerede
aktier.
Ændringen af indberetningsreglerne og reglerne for
personers aktietab foreslås indført med virkning fra
2010.
Provenumæssigt vil ophævelsen af
kildeartsbegrænsningen for modregning af tab på
børsnoterede aktier fremrykke udnyttelsen af tabene og
dermed et rentetab. Baseret på tabene i årene 2002-2005
skønnes rentetabet til ca. 50 mio. kr. årligt. Det er
ikke muligt at skønne over provenuvirkningen i 2010 på
nuværende tidspunkt.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
velvillige behandling.