L 60 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Lovrevision).
Fremsat den 12. november 2008 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(Lovrevision)
§ 1
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 18. marts 2008, foretages
følgende ændring:
1.§ 38, stk. 1, ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Lovforslaget indebærer en ophævelse af
revisionsbestemmelsen i § 38, stk. 1, i lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Efter revisionsbestemmelsen skal
loven tages op til revision i folketingsåret 2008-09.
Vurderingen af behovet for lovrevisionen er foretaget på
baggrund af resultatet af lovovervågning, jf. forarbejderne
til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Der henvises til
lovforslag nr. L 73, folketingssamling 2002-03, tillæg A side
1631 og 1563, tillæg B side 684, FF side 1908, 9569 og 10497
og tillæg C side 575 (lov nr. 446 af 10. juni 2003).
Efter lov nr. 446 af 10. juni 2003 om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. skulle loven tages op til revision i
folketingsåret 2007-08. Som følge af, at Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) i december 2006 indledte en evaluering af
området vedrørende arbejdsmarkedsuddannelser
(AMU-området), blev lovrevisionen ved lovændring
udskudt til folketingsåret 2008-09. Der henvises til forslag
til lov om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (Udbygning af anerkendelse
af realkompetence på voksen- og efteruddannelsesområdet
m.v.), lovforslag nr. L 94, folketingssamling 2006-07, tillæg
A side 3143 og 3098 (lov nr. 556 af 6. juni 2007). Evalueringen
blev afsluttet i april 2008.
EVA's evaluering af AMU-området har omfattet den
overvejende del af de elementer, som indgår i
lov-overvågningen. Elementerne i lovovervågningen er
beskrevet i afsnit 2. Forhold vedrørende evalueringen og
resultatet heraf er beskrevet i afsnit 3.
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. har allerede været
genstand for en form for revision i forbindelse med arbejdet i
trepartsudvalget om "Livslang opkvalificering og uddannelse for
alle på arbejdsmarkedet", der afgav rapport i februar 2006. I
den forbindelse blev der ikke konstateret behov for ændringer
af loven, ud over de ændringer, der er gennemført ved
ovennævnte ændringslov om udbygning og anerkendelse af
realkompetence m.v.
Med dette lovforslag foreslås en ophævelse af
revisionsbestemmelsen, idet Undervisningsministeriet ikke finder
grundlag for at foretage ændringer i loven på
nuværende tidspunkt.
Revisionsbestemmelsen i lovens § 38, stk. 2,
vedrørende revision af bestemmelserne i lovens §§
15-15 c om individuel kompetencevurdering bliver ikke berørt
af dette lovforslag.
2. Lovovervågning
Det fremgår af forarbejderne til lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., at Undervisningsministeriet senest
tre år efter lovens ikrafttræden (1. januar 2004) vil
gennemføre en undersøgelse med det formål at
vurdere, om loven har haft den tilsigtede virkning, herunder i
forhold til målgruppens forbrug af uddannelse og i forhold
til, om uddannelsesbehovene er tilgodeset inden for lovens rammer
og om personer med uddannelse over erhvervsuddannelsesniveau er
tilgodeset med efteruddannelse i voksen- og
efteruddannelsessystemet. Endvidere fremgår det af
Folketingets Uddannelsesudvalgs betænkning over lovforslaget
af 25. marts 2003, at det vil være et naturligt led i
vurderingen af, om loven har haft den tilsigtede virkning at
vurdere, om de fælles kompetencebeskrivelser opfylder
intentionen om en samlet overordnet styring på området,
og om behovet for arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling kan
tilgodeses såvel gennem enkeltfag som gennem nyudvikling og
revision af arbejdsmarkedsuddannelserne.
For at undgå dobbeltarbejde har EVA's evaluering af
AMU-området, jf. afsnit 3, erstattet ministeriets
undersøgelser i relation til lovovervågning, dog ikke
for så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt
personer med uddannelse over erhvervsuddannelsesniveau er
tilgodeset med efteruddannelse i voksen- og
efteruddannelsessystemet.
Med vedtagelsen af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. i
2003 blev det besluttet, at efteruddannelse af videregående
teknikere, herunder laboranter, skal varetages i voksen- og
videreuddannelsessystemet. For at sikre mulighed for udvikling af
et tilstrækkeligt efteruddannelsestilbud i voksen- og
videreuddannelsessystemet etableredes en overgangsordning for udbud
af arbejdsmarkedsuddannelser til videregående teknikere med
udløb den 31. december 2005, men med mulighed for
forlængelse, dog længst til udgangen af 2008. Der
henvises til lovens § 35, stk. 2. Overgangsordningen
udløb den 31. december 2006. Herefter er efteruddannelse til
videregående teknikere blevet tilgodeset i
videreuddannelsessystemet for voksne samt gennem muligheden for at
udbyde kortvarige forløb under reglerne om åben
uddannelse.
I videreuddannelsessystemet for voksne er godkendt en
videregående voksenuddannelse i laboratorie- og bioteknologi,
der bl.a. er rettet mod videre- og efteruddannelse af laboranter.
Undervisningsministeriet har opfordret relevante skoler til at
udvikle et tilsvarende tilbud om videre- og efteruddannelse inden
for f.eks. byggesektoren. Herudover er der inden for rammerne af
åben uddannelse mulighed for at udbyde henholdsvis enkeltfag
og fagspecifikke kurser. Enkeltfag er en fagligt afgrænset
del af en uddannelse (f.eks. en videregående voksenuddannelse
i laboratorie- og bioteknologi eller
bygningskonstruktøruddannelsen), hvortil der er knyttet en
prøve, eksamen eller selvstændig bedømmelse i
øvrigt. Et fagspecifikt kursus er et
undervisningsforløb af 1-4 ugers varighed omregnet til
heltid, som bygger på elementer i de videregående,
kompetencegivende heltids- eller deltidsuddannelser, som en
institution er godkendt til at udbyde.
Efter forarbejderne til lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
skal resultatet af lovovervågningen forelægges for
Folketingets Uddannelsesudvalg. Udkast til redegørelse til
Folketingets Uddannelsesudvalg om lovovervågning af
AMU-området blev den 4. juli 2008 sendt i høring hos
de organisationer m.v., som blev hørt i forbindelse med
fremsættelsen af forslag til lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v. i 2003, samt andre relevante organisationer. En endelig
redegørelse er sendt til Uddannelsesudvalget den 9. oktober
2008.
3. Evaluering af
AMU-området
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) afgav på baggrund af
den i december 2006 igangsatte evaluering af AMU-området i
maj 2008 evalueringsrapporten "Nyt AMU - med fokus på
kompetencer og fleksibilitet", som er offentliggjort sammen med to
bilagsrapporter på
www.eva.dk
.
Med undtagelse af spørgsmålet om, hvorvidt
personer med uddannelse over erhvervsuddannelsesniveau er
tilgodeset med efteruddannelse i voksen- og
efteruddannelsessystemet, har evalueringen omfattet elementerne i
lovovervågningen, jf. afsnit 2.
Hovedkonklusionerne i evalueringsrapporten er, at AMU er et
godt og fleksibelt system, der virker efter hensigten, men ikke
bruges nok. I rapporten peges der bl.a. på, at AMU i
højere grad kunne anvendes af ansatte på små og
mellemstore virksomheder og af ledige, og at der er behov for at
styrke det opsøgende arbejde.
Evalueringsrapporten indeholder en enkelt anbefaling om
ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Det
anbefales således i rapporten, at lovens § 9 om lokale
uddannelsesudvalg tages op til revision med henblik på, at
uddannelsesinstitutionernes bestyrelser gives valgfrihed i forhold
til, hvordan arbejdsmarkedets parter inddrages.
I lyset af de planlagte drøftelser i efteråret
2008 om styring og vilkår for udbud af
arbejdsmarkedsuddannelser blandt aftalepartierne bag Aftale om
udmøntning af globaliseringspuljen af 2. november 2006,
finder Undervisningsministeriet ikke anledning til ændre
lovens § 9 på nuværende tidspunkt.
Undervisningsministeriet vil tage endelig stilling til
anbefalingen, når drøftelser om AMU-aktørernes
rolle, herunder de lokale uddannelsesudvalgs arbejde, og om de
fremtidige rammer for styring og udbud af AMU er
tilendebragt.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.fl.:
Bestyrelsesforeningen for social- og sundhedsskoler, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Erhvervsskoler - erhvervsskolernes
ledere, Danske Regioner, Dansk Teknisk Lærerforbund,
Erhvervsskolernes Bestyrelsesforening, Foreningen af forstandere og
direktører ved AMU-Centre, Foreningen Danske
Landbrugsskoler, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Handelsskolernes Lærerforening, KL
(Kommunernes Landsforening), Landsorganisationen i Danmark,
Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Erhvervsrettet Voksen-
og Efteruddannelse, Rådet om Kortuddannedes Fortsatte
Uddannelse, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger
og SOSU - lederforeningen.
10. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser i hovedtræk
| Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 38, stk. 1)
Lovrevisionsbestemmelsen i lovens § 38, stk. 1,
foreslås ophævet. Lovrevision er foretaget på
baggrund af resultatet af lovovervågning.
Undervisningsministeriet finder ikke grundlag for at foretage
ændringer i loven på nuværende tidspunkt. Der
henvises til afsnit 2 og 3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Lovens § 38, stk. 2, om evaluering af bestemmelserne i
§§ 15-15 c om individuel kompetencevurdering bliver
herefter § 38, stk. 1.
Til § 2
(Ikrafttrædelsesbestemmelse)
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 18. marts 2008, foretages
følgende ændring: |
§ 38. Loven
tages op til revision i folketingsåret 2008-09. Stk. 2.
§§ 15-15 c tages op til revision i folketingsåret
2010-11. | | 1. § 38, stk. 1, ophæves. Stk. 2 bliver herefter stk. 1. |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. april
2009. |