L 58 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkekirkens økonomi. (Etablering af permanente
stiftsråd).
Fremsat den 13. november 2008 af
kirkeministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkekirkens
økonomi
(Etablering af permanente
stiftsråd)
§ 1
I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 609 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 17 b indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
På det første provstiudvalgsmøde efter nyvalg
afgiver de menighedsrepræsentanter, som ikke tidligere har
afgivet en erklæring som foreskrevet i § 7 i lov om
menighedsråd, en sådan erklæring.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.
2.§§ 23-23 a ophæves
og i stedet indsættes:
»Kapitel 5 a.
Stiftsråd
§ 23.
I hvert stift nedsættes et stiftsråd. Stiftsrådet
består af stiftets biskop, stiftets domprovst, 1
repræsentant for stiftets provster, 2 repræsentanter
for stiftets præster samt 1 menighedsrepræsentant fra
hvert provsti. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. vælges i
Lolland-Falster Stift 2 menighedsrepræsentanter fra hvert
provsti.
Stk. 2. Valgbar til
stiftsrådet som menighedsrepræsentant er enhver, der
opfylder betingelserne for at kunne vælges til medlem af et
menighedsråd i provstiet. Valgret har de samme, som har
valgret til provstiudvalg, med undtagelse af repræsentanter
for valgmenigheder.
Stk. 3. Valgbar til
stiftsrådet som repræsentant for provsterne er alle
provster ansat i stiftet bortset fra domprovsten. Valgret har alle
provster ansat i stiftet.
Stk. 4. Valgbar til
stiftsrådet som repræsentant for præsterne er
alle præster ansat i stiftet. Valgret har alle præster
ansat i stiftet.
Stk. 5.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om valg til
stiftsrådet, herunder om valgets organisering,
gennemførelse m.v.
Stk. 6. På
det første stiftsrådsmøde efter nyvalg afgiver
de menighedsrepræsentanter, som ikke tidligere har afgivet en
erklæring som foreskrevet i § 7 i lov om
menighedsråd, en sådan erklæring.
Stk. 7.
Stiftsrådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen
af medlemmerne er til stede. Beslutninger træffes ved
stemmeflertal.
Stk. 8.
Stiftsrådet vælger sin formand blandt
menighedsrepræsentanterne.
Stk. 9. Biskoppen
er forretningsfører for stiftsrådet.
Stk. 10.
Stiftsadministrationen bistår stiftsrådet med
varetagelsen af rådets opgaver.
Stk. 11.
Stiftsrådet fastsætter selv sin forretningsorden.
§ 23
a. Stiftsrådet kan af hensyn til det kirkelige liv
træffe beslutning om at udskrive et bindende bidrag fra
kirkekasserne til finansiering af aktiviteter i stiftet. Bidraget
kan ikke overstige 1 pct. af den lokale ligning i de enkelte
ligningsområder i stiftet.
Stk. 2. Bidraget
anvendes efter stiftsrådets beslutning og kan bruges til
følgende aktiviteter:
1) Kommunikation
mellem stiftet, menighedsråd og præster.
2) Formidling af
kristendom.
3)
Udviklingsprojekter inden for undervisning, diakoni, IT, medier,
kirkemusik og lignende, herunder analyser til forberedelse af
sådanne projekter.
Stk. 3.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om det
bindende bidrag for så vidt angår budget, regnskab
m.v.
Stk. 4.
Stiftsrådet har til opgave på menighedsrådenes
vegne at bestyre kirkernes og præsteembedernes kapitaler.
Gravstedskapitaler udbetales til kirkekasserne efter et
serieprincip.
Stk. 5.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om
kapitalernes bestyrelse, herunder om stiftsrådets
aflæggelse af regnskab m.v. Udgifterne til bestyrelse af
kapitalerne afholdes efter kirkeministerens bestemmelse af de
indtægter, der er forbundet med kapitalforvaltningen.
Stk. 6.
Stiftsrådet fastlægger stiftets udvalgsstruktur og
bestemmer herunder, hvorvidt der skal nedsættes et
særskilt udvalg til varetagelse af det mellemkirkelige
arbejde på stiftsniveau.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2009.
§ 3
Kirkeministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2012-13.
§ 4
Loven gælder ikke for Grønland eller
Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | Indholdsfortegnelse | |
1. | Indledning | 3 |
| 1.1. | Sognemenigheden som fundament | 3 |
| 1.2. | Baggrunden for lovforslaget | 4 |
2. | Gældende ret | 4 |
3. | Styregruppens anbefalinger | 5 |
4. | Kirkeministeriets overvejelser | 6 |
| 4.1. | Sogn og menighedsråd | 6 |
| 4.2. | Stiftsrådets opgaver | 7 |
| 4.3. | Stiftsrådets
sammensætning | 7 |
5. | Evaluering | 8 |
6. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 8 |
7. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv | 8 |
8. | De administrative konsekvenser for
borgere | 8 |
9. | De miljømæssige
konsekvenser | 8 |
10. | Forholdet til EU-retten | 8 |
11. | Hørte myndigheder mv | 8 |
12. | Sammenfattende skema | 9 |
| Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser | 9 |
| Bilag 1 | 11 |
1.Indledning
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til
etablering af permanente stiftsråd i landets 10 stifter.
Lovforslaget fastsætter stiftsrådenes kompetencer og
sammensætning.
Lovforslaget er udarbejdet, som opfølgning på
regeringsgrundlaget »Nye mål« fra februar 2005,
på baggrund af betænkning 1495/2008 - »Evaluering
af forsøg med stiftsråd«.
I betænkningen konkluderes det, at stiftsrådene
bør indføres i samtlige landets stifter, og der
fremkommer en række anbefalinger til stiftsrådenes
sammensætning, organisering og opgaveportefølje. Det
er denne betænkning, som danner grundlag for dette
lovforslag.
1.1. Sognemenigheden som fundament
Væsentlige ændringer i den folkekirkelige struktur
kræver grundige overvejelser og skal funderes i et udbredt
ønske i folkekirken. Det er af stor betydning, at
folkekirken har en helt særlig struktur, hvor sammenspillet
og balancen mellem de gejstlige og de læge i de
folkekirkelige organer er af afgørende betydning for disses
opgavevaretagelse ud fra såvel teologiske som demokratiske
betragtninger.
Endvidere skal enhver diskussion om den folkekirkelige
struktur altid tage hensyn til, at sognemenigheden er folkekirkens
fundament. Sognemenigheden er grundpillen i folkekirkens opgave med
at forkynde det kristne evangelium. Der bør således
ikke etableres nye organer eller strukturer, medmindre de giver et
bedre grundlag for sognemenighedernes arbejde.
Nye organer i folkekirken bør således alene
bestå, hvis de fortsat nyder bred opbakning rundt om i
sognemenighederne. Det er derfor vigtigt løbende at
føre dialog om hvilke organer, som bedst muligt kan
hjælpe menighederne med deres arbejde rundt om i sognene.
Denne dialog kan bl.a. føres gennem løbende
evalueringer af nye tiltag.
1.2. Baggrunden for lovforslaget
Baggrunden for dette lovforslag er, at der siden 2002 har
været forsøg med stiftsråd i størstedelen
af landets stifter. Initiativet til nedsættelsen af
stiftsrådene er primært kommet fra biskoppen i det
enkelte stift. Begrundelsen for nedsættelsen af
stiftsrådet har de fleste steder været et ønske
fra biskoppen om at bidrage til en demokratisering af de
lovfæstede stiftsudvalg vedrørende økonomi,
herunder et ønske om at inddrage udvalget, dvs. valgte
repræsentanter fra stiftets sogne - på en række
nye områder af betydning for det lokale kirkelige liv.
Ligeledes udtrykte flere biskopper ønske om at give
stiftsudvalget vedrørende økonomi et
beslutningsmandat, da man fandt det ville være godt for
demokratiet i folkekirken.
Af regeringsgrundlaget »Nye mål« fra februar
2005 fremgik, at regeringen inden udgangen af 2007 ville foretage
en evaluering af de igangværende forsøg med
stiftsråd og på den baggrund tage stilling til, om
stiftsrådene skulle gøres permanente.
På denne baggrund nedsatte Kirkeministeriet i
foråret 2007 en styregruppe, som skulle foretage en
evaluering af stiftsrådsforsøgene med henblik på
at etablere et grundlag, hvorpå der kunne træffes
politisk beslutning om stiftsrådenes fremtid. Styregruppen
bestod af to biskopper, to repræsentanter fra Landsforeningen
af Menighedsråd samt to repræsentanter fra
Kirkeministeriet.
Som led i evalueringen blev der bl.a. i perioden august til
oktober 2007 gennemført strukturerede interviews med
medlemmer af de syv stiftsråd. Der blev således
gennemført interviews med bl.a. et stort antal valgte
menighedsrepræsentanter, samtlige biskopper,
stiftamtmænd, stiftskontorchefer og
stiftsrådsformænd. Desuden blev gennemført
interviews med repræsentanter for stiftsudvalgene
vedrørende økonomi i de stifter, hvor der ikke var
forsøg med stiftsråd. I evalueringen blev der
ligeledes foretaget interviews med medlemmer fra de lokale
distriktsforeninger af menighedsrådsmedlemmer i de enkelte
stifter, Den danske Præsteforening og
kirkefunktionærernes organisationer.
På baggrund af disse interviews udarbejdede styregruppen
betænkning 1495/2008, som blev afleveret til kirkeministeren
den 30. januar 2008. Samme dag blev betænkningen sendt i
høring hos bl.a. stiftsøvrighederne, samtlige
menighedsråd og en lang række organisationer.
Styregruppen konkluderer i betænkningen, at
stiftsrådene bør indføres i samtlige landets
stifter, og styregruppen kommer med en række anbefalinger til
stiftsrådenes sammensætning, organisering og
opgaveportefølje.
Det er denne betænkning, som danner baggrund for dette
lovforslag.
2.Gældende ret
Ved lov nr. 645 af 19. december 1984 om folkekirkens
økonomi blev det indført, at der i hvert stift skulle
nedsættes et udvalg (stiftsudvalg vedrørende
økonomi) til på menighedsrådenes vegne at have
indseende med stiftsøvrighedens forvaltning af kirkernes og
præsteembedernes kapitaler. Udvalget skulle mødes to
gange årligt og kunne forlange sig forelagt alle oplysninger
om stiftsmidlernes udlånsvirksomhed og om kapitalernes
anbringelse og afkast. Udvalget var sammensat af en
menighedsrepræsentant fra hvert af stiftets provstier.
De første forsøg med stiftsråd blev
etableret i 2002/2003. Her søgte to stifter således
kirkeministeren om dispensation til i en forsøgsperiode at
nedsætte et stiftsråd i stedet for stiftsudvalget
vedrørende økonomi. Formålet med
forsøgsordningen var at udvide kompetencerne for de
lovfæstede stiftsudvalg vedrørende økonomi og
derved give menighedsrepræsentanterne mulighed for at
få indflydelse på det lokale kirkelige liv i stiftet,
herunder på forvaltningen af stiftsmidlerne. Samtidig
inkluderedes nogle gejstlige medlemmer, således at
rådet ikke som stiftsudvalg vedrørende økonomi
alene bestod af biskoppen og valgte
menighedsrepræsentanter.
Stiftsrådene blev i første omgang nedsat indtil
næste valg til stiftsudvalget vedrørende
økonomi primo 2005. Derefter søgte de stifter, der
havde stiftsråd, om forlængelse af
stiftsrådsforsøget, mens yderligere fem stifter
nedsatte et stiftsråd efter dispensation fra
kirkeministeren.
Viborg Stift valgte dog samtidig at beholde et stiftsudvalg
vedrørende økonomi og benævnte
stiftsrådet »stiftsbestyrelse«.
Fyens Stift valgte at lade det mellemkirkelige stiftsudvalg
indgå som en del af stiftsrådsforsøget,
således at det mellemkirkelige stiftsudvalg blev nedlagt som
selvstændigt udvalg.
Det Mellemkirkelige Råd blev oprettet ved lov i 1989, og
i loven blev det bestemt, at kirkeministeren skulle fastsatte
nærmere regler om folkekirkens deltagelse i mellemkirkeligt
arbejde. Kirkeministeriet udarbejdede på denne baggrund en
bekendtgørelse om folkekirkens deltagelse i mellemkirkeligt
arbejde, hvoraf bl.a. fremgik, at der i hvert stift skulle
nedsættes et udvalg, der på lokalt plan skulle
forberede og tilrettelægge det mellemkirkelige arbejde i
stiftet. Derudover skulle udvalget vælge en
repræsentant til Det Mellemkirkelige Råd, som varetog
folkekirkens mellemkirkelige forbindelser på landsplan.
Udvalget bestod af stiftets biskop samt 6 valgte medlemmer, 4
læge og 2 gejstlige, der blev valgt af stiftets
menighedsråd for fire år ad gangen.
Ligesom opgaveporteføljen varierede fra stift til
stift, varierede stiftsrådenes sammensætning ligeledes.
Rådene havde således meget forskellig størrelse
(fra 6 til 26 medlemmer), ligesom sammensætningen, herunder
forholdet mellem gejstlige og læge medlemmer, varierede. Der
blev anvendt forskellige valgprincipper såvel for læge
som for gejstlige medlemmer.
Ved lov nr. 1566 af 20. december 2006 blev forvaltningsopgaven
og dermed beslutningskompetencen vedrørende de
folkekirkelige kapitaler flyttet fra stiftsøvrigheden til
stiftsudvalget vedrørende økonomi.
Med vedtagelsen af lov nr. 531 af 6. juni 2007 blev
stiftsudvalget vedrørende økonomis kompetencer
yderligere udvidet, idet loven gav mulighed for, at stiftsudvalget
vedrørende økonomi kunne udskrive et bindende bidrag
fra kirkekasserne på op til 1 pct. af den lokale ligning til
finansiering af nærmere beskrevne aktiviteter indenfor
stiftet. Ved samme lejlighed blev indført en bestemmelse,
hvorefter stiftets biskop var født medlem af stiftsudvalget
vedrørende økonomi. Udvalget bestod herefter af
stiftets biskop samt en valgt menighedsrepræsentant fra hvert
af stiftets provstier.
Med disse ændringer af lov om folkekirkens
økonomi har stiftsudvalget vedrørende økonomi
i de stifter, hvor der ikke er forsøg med stiftsråd,
tilnærmet sig stiftsrådsforsøgene og på
visse områder overhalet disse med hensyn til kompetencer. Det
gælder forvaltningen af stiftsmidlerne og udskrivningen af
det nye stiftsbidrag. Som følge heraf er dispensationerne
vedrørende stiftsrådsforsøgene blevet
tilpasset, så de også omfatter disse kompetencer.
3.Styregruppens anbefalinger
Styregruppen fremkommer i betænkning 1495/2008 med en
række anbefalinger til et permanent stiftsråds
sammensætning og opgaver.
Styregruppen understreger først og fremmest, at
stiftsrådets primære opgave ikke er at virke som et
forvaltningsorgan. Stiftsrådets opgave består derimod
efter styregruppens opfattelse i at understøtte det lokale
kirkelige liv i stiftet. Styregruppen påpeger, at de
overordnede områder for denne opgave allerede er beskrevet
gennem anvendelsesområderne for det bindende stiftsbidrag.
Stiftsrådets kerneopgaver er herefter:
- Kommunikation
mellem stiftet, menighedsråd og præster.
- Formidling af
kristendom.
-
Udviklingsprojekter inden for undervisning, diakoni, IT, medier,
kirkemusik og lignende, herunder analyser til forberedelse af
sådanne projekter.
Det er styregruppens opfattelse, at en central opgave for
stiftsrådet herefter bør være at træffe
beslutning om størrelsen af stiftsbidraget og om anvendelsen
heraf.
Der er i styregruppen uenighed om, hvorvidt udskrivningen af
det bindende stiftsbidrag skal varetages af det samlede
stiftsråd eller alene af rådets valgte
menighedsrepræsentanter. Et mindretal i styregruppen
gør således gældende, at kun biskoppen og de
valgte menighedsrepræsentanter skal have stemmeret i forhold
til udskrivningen af stiftsbidraget, da alene de er
repræsentanter for dem, der i øvrigt har ansvaret for
den lokale ligning. Flertallet i styregruppen anbefaler, at de
gejstlige medlemmer og de valgte menighedsrepræsentanter er
ligeværdige medlemmer af stiftsrådet, og at alle har
stemmeret - også vedrørende stiftsbidraget. Flertallet
i styregruppen er således af den opfattelse, at
stiftsrådet vil fungere bedst og opnå de bedste
resultater, hvis alle er ligeværdige medlemmer, og derved
føler de samme forpligtelser og det samme ejerskab i forhold
til stiftsrådets arbejde. Det understreges desuden af
flertallet, at sammensætningen af stiftsrådet forventes
at blive sådan, at de valgte menighedsrepræsentanter
udgør et klart flertal i rådet.
En anden opgave, som i dag varetages af stiftsudvalget
vedrørende økonomi, er forvaltningen af
stiftsmidlerne - det vil sige forvaltning af midler, der
tilhører kirke- og præstegårdskasserne. Det er
styregruppens anbefaling, at denne opgave ligeledes skal varetages
af det permanente stiftsråd. Styregruppen understreger, at
der i forarbejderne til den gældende lovgivning er lagt
vægt på, at midlerne skal administreres af
repræsentanter for kapitalejerne. Under hensyn til
ønsket om en enkel struktur og et stiftsråd, hvor alle
er ligeværdige medlemmer, anbefaler styregruppen imidlertid,
at kompetencen på området henlægges til det
samlede stiftsråd.
Styregruppen anbefaler endvidere, at stiftsrådet
får en generel kompetence til at nedsætte andre
stiftsudvalg og finansiere disses virke inden for rammerne af
stiftsbidraget. Styregruppen anbefaler i forlængelse heraf
på baggrund af erfaringer fra Fyens Stift, at reguleringen
vedrørende det mellemkirkelige stiftsudvalg ophæves,
og at det herefter er op til det enkelte stiftsråd, hvorledes
det mellemkirkelige arbejde på stiftsniveau skal organiseres.
Stiftsrådet kan i henhold til styregruppens anbefaling enten
beslutte selv at varetage det mellemkirkelige arbejde eller
overlade det til et selvstændigt udvalg.
Styregruppen bemærker, at evalueringen af
stiftsrådsforsøgene har vist, at
stiftsrådsmedlemmerne opfatter rådgivning af biskoppen
som stiftsrådets væsentligste opgave.
Rådgivningen kan vedrøre emner som større
ændringer af pastoratinddelingen, normering af
præstestillinger mv. Styregruppen anbefaler, at et permanent
stiftsråd alene skal kunne rådgive biskoppen på
disse områder, men ikke besidde egentlige kompetencer.
Styregruppen begrunder anbefalingen med, at stiftsrådet ikke
skal fremstå som et overmenighedsråd eller skabe tvivl
om kompetencefordelingen i stiftet
Styregruppen anbefaler, at stiftsrådene får en
relativt bred sammensætning, således at de består
af stiftets biskop, en menighedsrepræsentant fra hvert
provsti, en provst og to præster.
For så vidt angår de valgte
menighedsrepræsentanter anføres det, at det forhold,
at hvert medlem har tilknytning til et provsti, vil sikre dem et
naturligt bagland, som de kan rapportere tilbage til og
viderebringe synspunkter fra til rådets drøftelser.
Det understreges dog samtidig, at menighedsrepræsentanterne
ikke skal være bundet af nogen form for mandat fra deres
provsti.
Styregruppen påpeger, at evalueringen af de hidtidige
erfaringer med stiftsråd tyder på, at det er
nødvendigt med en talmæssig overvægt af
læge medlemmer i stiftsrådet, hvis de valgte
menighedsrepræsentanter skal have mulighed for at gøre
deres synspunkter gældende.
Styregruppen anbefaler derfor, at der gøres en
undtagelse, for så vidt angår de valgte
menighedsrepræsentanter i Lolland-Falster Stift,
således at der her vælges to
menighedsrepræsentanter fra hvert provsti. Baggrunden herfor
er, at der i Lolland-Falsters Stift, som følge af en
ændring af provstigrænserne, som trådte i kraft
den 1. januar 2007, alene er 4 provstier. Hvis der herefter alene
kunne vælges en menighedsrepræsentant fra hvert
provsti, ville de gejstlige medlemmer af stiftsrådet komme i
flertal.
Styregruppen anbefaler, at alle valgte
menighedsrådsmedlemmer skal være valgbare til
stiftsrådet. Valgret har alle
menighedsrådsmedlemmer.
Styregruppen anbefaler som anført, at rådet ud
over biskoppen og menighedsrepræsentanterne består af
en provst og to præster. Styregruppen bemærker i denne
forbindelse, at en sådan repræsentation ikke er en
nødvendighed for stiftsrådets legitimitet i forhold de
opgaver, som styregruppen anbefaler overladt til stiftsrådet.
Styregruppen finder imidlertid, at præsternes sagkundskab og
konkrete erfaring kan gøre nytte i stiftsrådet,
når det drejer sig om stiftsrådets
understøttelse af den lokale kirkelige virksomhed gennem
tiltag inden for f.eks. kirkelig undervisning, diakoni etc.
Ligeledes finder styregruppen, at præsterne kan bidrage til
teologiske refleksion i relation til rådets
drøftelser. Tilsvarende finder styregruppen, at det kan
være nyttigt at have en provst med om bordet, blandt andet
for at sikre, at der er fokus på konsekvenserne for den
lokale økonomi.
I relation til valget af de gejstlige repræsentanter
foreslår styregruppen, at valget foretages for eksempel i
tilknytning til et stiftspræstestævne for at sikre en
høj valgdeltagelse.
Styregruppen anbefaler, at stiftsrådet kan vælge
sin formand blandt alle rådets medlemmer.
Styregruppen anbefaler endvidere, at biskoppen, uanset hvem
der vælges som formand, er forretningsfører for
stiftsrådet. Baggrunden herfor er, at biskoppen i dagligdagen
har den umiddelbare rådighed over stiftsadministrationen.
Indholdet af hvervet som forretningsfører er i henhold til
styregruppens anbefaling, at stiftsadministrationens forberedelse
af stiftsrådets møder og udmøntning af
stiftsrådets beslutninger sker under
forretningsførerens (biskoppens) ledelse.
Styregruppen finder ikke grundlag for, at domprovsten skal
være født medlem af stiftsrådet.
Ligeledes mener styregruppen ikke, at der er grund til, at
stiftamtmanden er født medlem af stiftsrådet, da
stiftsrådet netop ikke primært er et
forvaltningsorgan.
4.Kirkeministeriets overvejelser
4.1. Sogn og menighedsråd
Kirkeministeriet har på baggrund af betænkning
1495/2008 noteret sig, at der i folkekirken - både i
sognemenighederne og blandt de gejstlige - er bred opbakning til,
at der indføres lovgivning om etablering af permanente
stiftsråd. Evalueringen har således påvist en
generel enighed om, at der er behov for et organ på
stiftsniveau, hvor præster og menighedsrepræsentanter
kan føre dialog med biskoppen om emner af interesse for
stiftets sogne som helhed. Ligeledes har evalueringen vist, at
stiftsrådsforsøgene har bidraget til en bedre
sammenhæng i stifterne, idet stiftsrådet som
demokratisk valgt organ har medvirket til at føre
menighedsrådene tættere på stiftet. Dette har
givet sognemenighederne mulighed for på tværs af
stiftet at etablere samarbejder om diverse kirkelige
aktiviteter.
Kirkeministeriet kan på denne baggrund tiltræde
styregruppens anbefaling om etablering af stiftsråd i alle
landets stifter. Etablering af permanente stiftsråd er efter
ministeriets opfattelse helt i overensstemmelse med det
folkekirkelige grundsyn, hvorefter det kirkelige embede og valgte
lægfolk skal samarbejde for at skabe gode vilkår for
den kristne menigheds liv og vækst, først og fremmeste
i sognene, men også på provsti- og stiftsniveau.
Evalueringsprocessen i de enkelte stifter har vist, at det de
fleste steder er opfattelsen, at et permanent stiftsråd ikke
skal tillægges væsentlig flere besluttende kompetencer,
end det har i dag. Der er således bred enighed om, at
stiftsrådet ikke må udvikle sig til et
overmenighedsråd. Dette betyder, at stiftsrådet
først og fremmest skal varetage forvaltningen af
stiftsmidlerne og udskrivningen af det bindende stiftsbidrag.
Stiftsrådets anden store opgave er ifølge
evalueringen at understøtte det lokale kirkelige liv i
stiftet. Ministeriet skal i denne anledning understrege, at
stiftsrådet netop skal koncentrere sig om at
understøtte projekter til gavn for stiftets sogne.
Stiftsrådet skal således ikke fratage sognene deres
position som den væsentligste ramme for det kirkelige liv,
men derimod virke som et supplement hertil og skabe mulighed for at
de sogne, der ønsker det, kan samarbejde på relevante
områder og hjælpe hinanden.
I forlængelse heraf skal det ligeledes understreges, at
stiftsrådet ligeså lidt som det må udvikle sig
til et overmenighedsråd må udvikle sig til et politisk
organ. Stiftsråd skal alene være til gavn for stiftets
sogne og virke indenfor stiftets geografiske område.
4.2. Stiftsrådets opgaver
Kirkeministeriet kan, på baggrund af den massive
opbakning, som under evalueringsprocessen er fremkommet fra
både gejstlige og lægfolk, tiltræde styregruppens
anbefalinger for så vidt angår hvilke kompetencer, et
permanent stiftsråd skal tillægges.
Ministeriet kan tilslutte sig styregruppens anbefaling,
hvorefter stiftsrådet får kompetence til at
fastlægge stiftets udvalgsstruktur. Det skal i denne
forbindelse understreges, at biskoppen fortsat også har
kompetence til selv at nedsætte de udvalg, som biskoppen
måtte finde hensigtsmæssige. Det gælder dog
fortsat, at såfremt disse udvalg skal finansieres af
stiftsbidraget, da må det ske inden for de rammer, der
gælder for anvendelsen af stiftsbidraget.
Ministeriet er enig i, at stiftsrådet skal overtage
organiseringen af det mellemkirkelige arbejde på
stiftsniveau, og at det herefter er op til det enkelte stift,
hvorvidt stiftsrådet selv vil varetage det mellemkirkelige
arbejde - herunder udpegningen af en repræsentant til Det
Mellemkirkelige Råd - eller lade arbejdet fortsætte i
et selvstændigt udvalg. Det er Kirkeministeriets opfattelse,
at denne ændrede organisering vil betyde en styrkelse af det
mellemkirkelige arbejde på stiftsniveau.
Kirkeministeriet finder i denne forbindelse, at det bør
præciseres, at det bindende stiftsbidrag fortsat ikke kan
benyttes til mellemkirkeligt arbejde udenfor stiftet, selvom
stiftsrådet fremover måtte overtage ansvaret både
for det mellemkirkelige arbejde og udskrivningen af det bindende
stiftsbidrag. I overensstemmelse med gældende ret kan det
bindende stiftsbidrag således også fremover alene
benyttes til finansiering af kirkelige aktiviteter i stiftet,
herunder også aktiviteter af mellemkirkelig karakter. Derimod
kan stiftsbidraget ikke finansiere mellemkirkelige aktiviteter uden
for stiftets grænser, med mindre den givne aktivitet konkret
kan siges at bidrage til det kirkelige liv i stiftet.
4.3. Stiftsrådets sammensætning
Kirkeministeriet kan overordnet tiltræde styregruppens
anbefalinger om stiftsrådets sammensætning.
Kirkeministeriet finder dog, at domprovsten tillige med
biskoppen skal være født medlem af stiftsrådet.
Kirkeministeriet lægger vægt på, at domprovsten
er biskoppens stedfortræder, og at det derfor er af
væsentlig betydning, at domprovsten har indgående
kendskab til stiftsrådets arbejdsform, således at
domprovsten bedst muligt kan erstatte biskoppen om
nødvendigt.
Kirkeministeriet finder endvidere i modsætning til
styregruppen, at enhver, der opfylder betingelserne for at kunne
vælges til medlem af et menighedsråd i provstiet, skal
være valgbar til stiftsrådet som
menighedsrepræsentant. Sådanne regler vil sidestille
stiftsrådene med provstiudvalgene, hvad angår
valgbarhedsbetingelserne og sikre, at kvalificerede og engagerede
kandidater - f.eks. tidligere menighedsrådsmedlemmer - ikke
bliver udelukket fra stiftsrådet, blot fordi de ikke er
medlemmer af et menighedsråd.
På et bispesamråd er det blevet påpeget, at
valgte menighedsrepræsentanter, som ikke tillige er medlemmer
af et menighedsråd, ikke har underskrevet en erklæring
svarende til erklæringen i menighedsrådslovens
§ 7. På denne baggrund finder Kirkeministeriet, at
der skal tilføjes en bestemmelse i lovforslaget, hvorefter
nyvalgte stiftsrådsmedlemmer, som ikke tidligere har afgivet
en erklæring i medfør af § 7 i lov om
menighedsråd, skal afgive en sådan erklæring.
Herved sikres det, at alle stiftsrådsmedlemmer er forpligtet
til på det samme grundlag for at ville arbejde for at byde
gode vilkår for folkekirkens liv og vækst.
Som en konsekvens heraf indsættes endvidere i
lovforslaget en tilsvarende bestemmelse vedrørende nyvalgte
medlemmer af provstiudvalg.
I modsætning til styregruppen fandt Kirkeministeriet, at
formandskabet for stiftsrådet skulle varetages af biskoppen
for at sikre en entydig kirkeledelse i stiftet. Lovforslaget, som
blev sendt i høring som opfølgning på
betænkning 1495/2008, havde derfor biskoppen som født
formand for stiftsrådet. I høringsprocessen blev der
imidlertid udtrykt stor modstand mod dette synspunkt. Et klart
flertal blandt høringsparterne udtrykte således
ønske om, at biskoppen ikke skal være født
formand for stiftsrådet, da stiftsrådet bl.a. skal
være et rådgivende organ for biskoppen, og denne derfor
ikke bør lede et organ, som skal tjene som rådgiver af
biskoppen selv.
På denne baggrund har ministeriet ændret
lovforslaget således, at formanden for stiftsrådet
vælges blandt de valgte menighedsrepræsentanter, mens
biskoppen fortsat er forretningsfører for stiftsrådet.
Baggrunden for, at alene menighedsrepræsentanterne kan
vælges som formand for stiftsrådet, er, at det efter
ministeriets opfattelse er den mest hensigtsmæssige
løsning, når så massivt et flertal af
høringsparterne ikke finder, at biskoppen skal varetage
formandskabet. En formand valgt blandt
menighedsrepræsentanterne vil desuden efter Kirkeministeriets
opfattelse giver den bedste sikkerhed for, at der ikke skabes
uklarhed om den kirkelige ledelse i stiftet, når ikke
biskoppen skal varetage formandskabet.
5.Evaluering
Det er afgørende for Kirkeministeriet, at
stiftsrådenes sammensætning og kompetencer vedbliver
med at være i overensstemmelse med folkekirkens
ønsker, og at det sikres, at dette nye organ bidrager til
sognemenighedernes liv og vækst. Kirkeministeren vil derfor
fremsætte forslag om revision af loven i 2012-2013. Hermed
sikres, at stiftsrådenes funktion og indhold fortsat er i
overensstemmelse med de folkekirkelige ønsker og
behov.
6.De økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige.
7.De økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8.De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9.De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10.Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11.Hørte myndigheder mv.
Et lovudkast har været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Samtlige biskopper og stiftsøvrigheder, samtlige
stiftsråd, samtlige stiftsudvalg vedrørende
økonomi, samtlige provstiudvalg, samtlige
menighedsråd, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks
Provsteforening, Den danske Præsteforening,
regionsdirektørerne, Danmarks Kordegneforening, Danmarks
Kirketjenerforening, Dansk Kirkemusiker Forening, Dansk Organisk og
Kantor Samfund, Foreningen af Danske Kirkegårdsledere,
Forbundet af Kirke- og kirkegårdsansatte, Foreningen af
Præliminære Organister, Folkekirkens
Uddannelsesinstitutioner, Kirkemusikskolerne og Det mellemkirkelige
Råd.
12.Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (Lov om folkekirkens økonomi § 17
b)
Bestemmelsen fastsætter, at nyvalgte medlemmer af
provstiudvalg, som ikke tidligere har afgivet en erklæring i
medfør af § 7 i lov om menighedsråd,
på rådets konstituerende møde skal afgive en
sådan erklæring. Ordlyden, af erklæringen i
medfør af menighedsrådslovens § 7, er som
følger:
»Jeg erklærer hermed på ære og
samvittighed at ville udføre det mig betroede hverv i
troskab mod den danske evangelisk-lutherske folkekirke, så at
den kan byde gode vilkår for den kristne menigheds liv og
vækst«.
Til nr. 2 (Lov om folkekirkens økonomi
§§ 23-23 a)
Med bestemmelserne indsættes et nyt kapitel 5 a i lov om
folkekirkens økonomi, som erstatter de nugældende
regler i økonomilovens §§ 23-23 a.
I den foreslåede § 23 fastsættes
stiftsrådenes sammensætning og organisation. Det
følger således heraf, at stiftsrådet
består af stiftets biskop og domprovst som fødte
medlemmer og desuden 1 valgt menighedsrepræsentant fra hvert
provsti, 1 provst valgt blandt stiftets provster og 2 præster
valgt blandt stiftets præster. For så vidt angår
Lolland-Falsters Stift fastslås det dog, at der her skal
vælges to menighedsrepræsentanter fra hvert
provsti.
Det fremgår endvidere af bestemmelsen, hvem der er
valgbare som valgte repræsentanter til stiftsrådet, og
hvem der har valgret - både for så vidt angår de
læge og de gejstlige medlemmer.
Det fastsættes, at nyvalgte medlemmer af
stiftsrådet, som ikke tidligere har afgivet en
erklæring i medfør af § 7 i lov om
menighedsråd, på rådets konstituerende
møde skal afgive en sådan erklæring.
Der gives hjemmel til kirkeministeren til at fastsætte
nærmere regler om valg til stiftsråd. Denne hjemmel er
alene af rent teknisk karakter og giver således kun
ministeren hjemmel til at fastsætte regler om valgets
afholdelse og organisering mv., således at disse meget
praktiske og detailprægede regler ikke skal medtages i selve
lovteksten. Det bemærkes, at reglerne om valg til de
nuværende stiftsøkonomiudvalg ligeledes er reguleret i
bekendtgørelsesform. Den foreslåede hjemmel er i sin
anvendelsesområde begrænset til regler om valgets
afholdelse mv.
Endelig foreslås det, at stiftsrådet vælger
sin formand blandt rådets valgte
menighedsrepræsentanter, at biskoppen er
forretningsfører for stiftsrådet, at
stiftsadministrationen bistår stiftsrådet med
varetagelse af rådets opgaver, samt at stiftsrådet selv
fastsætter sin forretningsorden.
I den foreslåede § 23 a fastsættes
stiftsrådenes kompetencer. Det fremgår således,
at stiftsrådene overtager det nuværende stiftsudvalg
vedrørende økonomis kompetencer, for så vidt
angår fastsættelsen af det bindende stiftsbidrag.
Stiftsrådet overtager ligeledes stiftsudvalget
vedrørende økonomis kompetencer, for så vidt
angår kapitalforvaltningen i stiftet. Stiftsrådet har
således til opgave på menighedsrådenes vegne at
bestyre kirkernes og præsteembedernes kapitaler samt
gravstedskapitalerne. Stiftsudvalget vedrørende
økonomi er herefter nedlagt og erstattet af
stiftsrådet.
Der er i lovforslaget hjemmel til, at kirkeministeren kan
fastsætte nærmere regler om kapitalernes bestyrelse
samt om budget, regnskab m.v. i forbindelse med administrationen af
det bindende stiftsbidrag. Denne hjemmel er en videreførelse
fra den gældende lovgivning.
Endelig har stiftsrådet til opgave at fastlægge
stiftets udvalgsstruktur og herunder organiseringen af det
mellemkirkelige arbejde på stiftsniveau. Reguleringen
vedrørende de mellemkirkelige stiftsudvalg vil således
blive ophævet.
Stiftsrådet står herefter for nedsættelsen
af udvalgene, men disse kan bestå af såvel interne som
eksterne medlemmer.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
februar 2009.
Til § 3
Bestemmelsen betyder, at loven skal revideres i
folketingsåret 2012-13. Baggrunden herfor er, at
stiftsrådet er et nyt demokratisk organ i folkekirken,
hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at foretage en
revision efter en årrække for at undersøge,
hvorledes organet fungerer - både for så vidt
angår opgaver, kompetencer og sammensætning, som i
forholdet til stiftets øvrige organer.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde.
Bestemmelsen indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 609 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 17
b. --- | | 1. I
§ 17 b indsættes efter stk. 1, som nyt
stykke: |
| | »Stk. 2 På det første
provstiudvalgsmøde efter nyvalg afgiver de
menighedsrepræsentanter, som ikke tidligere har afgivet en
erklæring som foreskrevet i § 7 i lov om
menighedsråd, en sådan erklæring.« |
| | Stk. 2-8 bliver herefter
stk. 3-9. |
| | |
| | 2.§§ 23-23 a affattes
således: |
§ 23.
I hvert stift nedsættes et stiftsudvalg vedrørende
økonomi til på menighedsrådenes vegne at bestyre
kirkernes og præsteembedernes øvrige kapitaler.
Gravstedskapitaler (engangsvederlag for gravstedsvedligeholdelse)
udbetales til kirkekasserne efter et serieprincip. Kirkeministeren
kan fastsætte nærmere regler om kapitalernes
bestyrelse. | | § 23.
I hvert stift nedsættes et stiftsråd. Stiftsrådet
består af stiftets biskop, stiftets domprovst, 1
repræsentant for stiftets provster, 2 repræsentanter
for stiftets præster samt 1 menighedsrepræsentant fra
hvert provsti. Uanset bestemmelsen i 1. pkt. vælges i
Lolland-Falster Stift 2 menighedsrepræsentanter fra hvert
provsti. |
Stk. 2.
Stiftsudvalget vedrørende økonomi aflægger
regnskab for de i stk. 1 nævnte kapitaler efter
bestemmelser fastsat af kirkeministeren. | | Stk. 2.
Valgbar til stiftsrådet som menighedsrepræsentant er
enhver, der opfylder betingelserne for at kunne vælges til
medlem af et menighedsråd i provstiet. Valgret har de samme,
som har valgret til provstiudvalg, med undtagelse af
repræsentanter for valgmenigheder. |
Stk. 3.
Udgifterne til bestyrelse af de i stk. 1 nævnte
kapitaler afholdes efter kirkeministerens bestemmelse af de
indtægter, der er forbundet med kapitalforvaltningen. | | Stk. 3.
Valgbar til stiftsrådet som repræsentant for provsterne
er alle provster ansat i stiftet bortset fra domprovsten. Valgret
har alle provster ansat i stiftet. |
Stk. 4.
Stiftsudvalget vedrørende økonomi er
beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er
til stede. Beslutninger træffes ved stemmeflertal. | | Stk. 4.
Valgbar til stiftsrådet som repræsentant for
præsterne er alle præster ansat i stiftet. Valgret har
alle præster ansat i stiftet. |
Stk. 5.
Stiftsadministrationen bistår stiftsudvalget
vedrørende økonomi med varetagelsen af udvalgets
opgaver efter udvalgets nærmere bestemmelse. | | Stk. 5.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om valg til
stiftsrådet, herunder om valgets organisering,
gennemførelse m.v. |
Stk. 6.
Valgret til stiftsudvalget vedrørende økonomi har de
samme, som har valgret til provstiudvalg, med undtagelse af
repræsentanter for valgmenigheder. | | Stk. 6.
På det første stiftsrådsmøde efter nyvalg
afgiver de menighedsrepræsentanter, som ikke tidligere har
afgivet en erklæring som foreskrevet i § 7 i lov om
menighedsråd, en sådan erklæring. |
Stk. 7.
Valgbare til stiftsudvalget vedrørende økonomi er de
valgte medlemmer af provstiets menighedsråd. Stiftets biskop
er født medlem af stiftsudvalget vedrørende
økonomi. | | Stk. 7.
Stiftsrådet er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen
af medlemmerne er til stede. Beslutninger træffes ved
stemmeflertal. |
Stk. 8.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om udvalgets
sammensætning. | | Stk. 8.
Stiftsrådet vælger sin formand blandt
menighedsrepræsentanterne. |
| | Stk. 9.
Biskoppen er forretningsfører for stiftsrådet. |
| | Stk. 10.
Stiftsadministrationen bistår stiftsrådet med
varetagelsen af rådets opgaver. |
| | Stk. 11.
Stiftsrådet fastsætter selv sin forretningsorden. |
| | |
§ 23
a. Stiftsudvalget vedrørende økonomi kan af
hensyn til det kirkelige liv træffe beslutning om at udskrive
et bindende bidrag fra kirkekasserne til finansiering af
aktiviteter i stiftet. Bidraget kan ikke overstige 1 pct. af den
lokale ligning i de enkelte ligningsområder i stiftet. | | § 23
a. Stiftsrådet kan af hensyn til det kirkelige liv
træffe beslutning om at udskrive et bindende bidrag fra
kirkekasserne til finansiering af aktiviteter i stiftet. Bidraget
kan ikke overstige 1 pct. af den lokale ligning i de enkelte
ligningsområder i stiftet. |
Stk. 2.
Bidraget anvendes efter stiftsudvalgets beslutning og kan bruges
til følgende aktiviteter: | | Stk. 2.
Bidraget anvendes efter stiftsrådets beslutning og kan bruges
til følgende aktiviteter: |
1) Kommunikation mellem stiftet,
menighedsråd og præster. | | 1) Kommunikation mellem stiftet,
menighedsråd og præster. |
2) Formidling af kristendom. | | 2) Formidling af kristendom. |
3) Udviklingsprojekter inden for
undervisning, diakoni, IT, medier, kirkemusik og lignende, herunder
analyser til forberedelse af sådanne projekter. | | 3) Udviklingsprojekter inden for
undervisning, diakoni, IT, medier, kirkemusik og lignende, herunder
analyser til forberedelse af sådanne projekter. |
Stk. 3.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om budget,
regnskab og revision m.v. af det bindende bidrag. | | Stk. 3.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om det
bindende bidrag for så vidt angår budget, regnskab
m.v. |
| | Stk. 4.
Stiftsrådet har til opgave på menighedsrådenes
vegne at bestyre kirkernes og præsteembedernes kapitaler.
Gravstedskapitaler udbetales til kirkekasserne efter et
serieprincip. |
| | Stk. 5.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om
kapitalernes bestyrelse, herunder om stiftsrådets
aflæggelse af regnskab m.v. Udgifterne til bestyrelse af
kapitalerne afholdes efter kirkeministerens bestemmelse af de
indtægter, der er forbundet med kapitalforvaltningen. |
| | Stk. 6.
Stiftsrådet fastlægger stiftets udvalgsstruktur og
bestemmer herunder, hvorvidt der skal nedsættes et
særskilt udvalg til varetagelse af det mellemkirkelige
arbejde på stiftsniveau.« |