L 54 Forslag til lov om ændring af beredskabsloven.

(Etablering af et brandberedskab med henblik på bekæmpelse af brand i skibe til søs, etablering af et evalueringsinstitut m.v.).

Af: Forsvarsminister Søren Gade (V)
Udvalg: Forsvarsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 31-10-2008

Fremsættelse: 31-10-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l54_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (31. oktober 2008)

Forsvarsministeren (Søren Gade):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af beredskabsloven (Etablering af et brandberedskab med henblik på bekæmpelse af brand i skibe til søs, etablering af et evalueringsinstitut m.v.)

(Lovforslag nr. L 54).

Forslag til lov om ændring af beredskabsloven indeholder seks konkrete forslag til ændringer, hvoraf to er et led i udmøntningen af beredskabsforliget (den politiske aftale af 24. april om redningsberedskabet efter 2006 mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre).


Forslaget om at etablere et beredskab med henblik på indsættelse ved bekæmpelse af brand i skibe til søs er et led i udmøntningen af den politiske aftale om redningsberedskabet efter 2006. Baggrunden for forslaget er en rapport afgivet i december 2005 af "Arbejdsgruppen vedrørende bekæmpelse af brand i skibe til søs". Den nye bestemmelse har til formål at tilvejebringe lovmæssig hjemmel til, at forsvarsministeren kan indgå aftale med en eller flere kommunalbestyrelser eller med et privat redningsvæsen om at etablere og opretholde et stående beredskab omfattende særligt trænede og udstyrede brandfolk, som kan indsættes ved brand i skibe til søs. Assistanceberedskabet etableres som et supplement til rederens/skibets egne brandslukningsforanstaltninger og supplerer de øvrige aktører i den samlede civile og militære søredningstjeneste. Assistanceberedskabet omfatter således alene etableringen og driften af selve brandberedskabet.


Forslaget vedrørende brandslukningsaftaler udspringer af de nye regler fra 2005 om risikobaseret kommunalt redningsberedskab. Det overordnede princip bag de nye regler er, at kommunalbestyrelsen har ansvaret for at fastlægge redningsberedskabets organisation, virksomhed, dimensionering og materiel. I lyset af de nye regler er det ikke længere relevant at opretholde et krav om, at brandslukningsaftalerne skal godkendes af Beredskabsstyrelsen, og der er således tale om konsekvensrettelse i forhold til de tidligere gældende detaljerede regler om minimumskrav.


Forslaget om etablering af et evalueringsinstitut er en udmøntning af den politiske aftale om redningsberedskabet efter 2006. Formålet med forslaget er at skabe rammerne for en uafhængig og mere systematisk erfaringsindsamling og tværgående evaluering af større og komplekse beredskabsindsatser og indsatser med et usædvanligt forløb i Danmark. Evalueringerne skal ikke sigte mod at tage stilling til eventuelle strafferetlige eller erstatningsretlige aspekter af indsatsen.


Forslaget om regler vedrørende farlige stoffer er en opfølgning på regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse fra november 2005 (anbefaling 42). Som opfølgning herpå tilvejebringes hjemmel til, at forsvarsministeren med henblik på forebyggelse af terror kan fastsætte regler om placering, indretning og brug af virksomheder, hvor der opbevares, anvendes eller fremstilles visse farlige stoffer.


Forslaget indebærer desuden, at der i beredskabsloven indsættes en ny bestemmelse vedrørende forebyggende foranstaltninger, som bl.a. omhandler regler vedrørende klageadgang, offentliggørelse af tekniske specifikationer m.v.


Forslaget udvider endelig beredskabslovens brandforebyggende regler til også at omfatte flydende konstruktioner, der ligger fast fortøjet til kaj, hvis disse eksempelvis anvendes som hoteller og forsamlingslokaler, herunder teatre, udstillingslokaler og lignende. Flydende konstruktioner undergives således tilsvarende regler, som gælder lokaliteter på land, og kommunalbestyrelserne vil således efter lovforslaget skulle foretage en brandteknisk byggesagsbehandling også af sådanne konstruktioner, herunder foretage brandsyn i henhold til gældende regler herom.


Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.