Skriftlig fremsættelse (31.
oktober 2008)
Forsvarsministeren
(Søren Gade):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
beredskabsloven (Etablering af et brandberedskab med henblik
på bekæmpelse af brand i skibe til søs,
etablering af et evalueringsinstitut m.v.)
(Lovforslag nr. L 54).
Forslag til lov om ændring af beredskabsloven indeholder
seks konkrete forslag til ændringer, hvoraf to er et led i
udmøntningen af beredskabsforliget (den politiske aftale af
24. april om redningsberedskabet efter 2006 mellem Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Det
Radikale Venstre).
Forslaget om at etablere et beredskab
med henblik på indsættelse ved bekæmpelse af
brand i skibe til søs er et led i udmøntningen
af den politiske aftale om redningsberedskabet efter 2006.
Baggrunden for forslaget er en rapport afgivet i december 2005 af
"Arbejdsgruppen vedrørende bekæmpelse af brand i skibe
til søs". Den nye bestemmelse har til formål at
tilvejebringe lovmæssig hjemmel til, at forsvarsministeren
kan indgå aftale med en eller flere kommunalbestyrelser eller
med et privat redningsvæsen om at etablere og opretholde et
stående beredskab omfattende særligt trænede og
udstyrede brandfolk, som kan indsættes ved brand i skibe til
søs. Assistanceberedskabet etableres som et supplement til
rederens/skibets egne brandslukningsforanstaltninger og supplerer
de øvrige aktører i den samlede civile og
militære søredningstjeneste. Assistanceberedskabet
omfatter således alene etableringen og driften af selve
brandberedskabet.
Forslaget vedrørende brandslukningsaftaler udspringer af de nye
regler fra 2005 om risikobaseret kommunalt redningsberedskab. Det
overordnede princip bag de nye regler er, at kommunalbestyrelsen
har ansvaret for at fastlægge redningsberedskabets
organisation, virksomhed, dimensionering og materiel. I lyset af de
nye regler er det ikke længere relevant at opretholde et krav
om, at brandslukningsaftalerne skal godkendes af
Beredskabsstyrelsen, og der er således tale om
konsekvensrettelse i forhold til de tidligere gældende
detaljerede regler om minimumskrav.
Forslaget om etablering af et
evalueringsinstitut er en udmøntning af den politiske
aftale om redningsberedskabet efter 2006. Formålet med
forslaget er at skabe rammerne for en uafhængig og mere
systematisk erfaringsindsamling og tværgående
evaluering af større og komplekse beredskabsindsatser og
indsatser med et usædvanligt forløb i Danmark.
Evalueringerne skal ikke sigte mod at tage stilling til eventuelle
strafferetlige eller erstatningsretlige aspekter af
indsatsen.
Forslaget om regler vedrørende
farlige stoffer er en opfølgning på regeringens
handlingsplan for terrorbekæmpelse fra november 2005
(anbefaling 42). Som opfølgning herpå tilvejebringes
hjemmel til, at forsvarsministeren med henblik på
forebyggelse af terror kan fastsætte regler om placering,
indretning og brug af virksomheder, hvor der opbevares, anvendes
eller fremstilles visse farlige stoffer.
Forslaget indebærer desuden, at der i beredskabsloven
indsættes en ny bestemmelse
vedrørende forebyggende foranstaltninger, som bl.a.
omhandler regler vedrørende klageadgang,
offentliggørelse af tekniske specifikationer m.v.
Forslaget udvider endelig beredskabslovens brandforebyggende
regler til også at omfatte flydende
konstruktioner, der ligger fast fortøjet til kaj,
hvis disse eksempelvis anvendes som hoteller og forsamlingslokaler,
herunder teatre, udstillingslokaler og lignende. Flydende
konstruktioner undergives således tilsvarende regler, som
gælder lokaliteter på land, og kommunalbestyrelserne
vil således efter lovforslaget skulle foretage en
brandteknisk byggesagsbehandling også af sådanne
konstruktioner, herunder foretage brandsyn i henhold til
gældende regler herom.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets
velvillige behandling.