L 52 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om sundhedsvæsenet i Grønland.
(Overførelse af sagsområdet anvendelse af tvang i
psykiatrien til Grønlands hjemmestyre).
Fremsat den 31. oktober 2008 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
sundhedsvæsenet i Grønland
(Overførelse af sagsområdet
anvendelse af tvang i psykiatrien til Grønlands
hjemmestyre)
§ 1
I lov nr. 369 af 6. juni 1991 om
sundhedsvæsenet i Grønland, som ændret ved lov
nr. 297 af 27. april 2005, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1 indsættes som 2. pkt.:
»Grønlands hjemmestyre kan herunder
fastsætte regler om anvendelse af tvang i psykiatrien,
bortset fra anbringelse af ekstraordinært farlige personer og
patienter indlagt i henhold til strafferetlig
afgørelse.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2009.
Stk. 2. Lov nr. 118
af 13. april 1938 om sindssyge personers hospitalsophold forbliver
i kraft for Grønland, indtil den ændres eller
ophæves af regler, der udstedes af Grønlands
hjemmestyre.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund
Formålet med lovforslaget er at skabe det retlige
grundlag for, at Grønlands hjemmestyre ved
landstingsforordning kan fastsætte regler om "tvang i
psykiatrien", dvs. tvang der udøves som led i behandling af
patienter med psykiatriske lidelser, samt administrere
området. Når dette er sket, kan hjemmestyret
fastsætte regler for og administrere hele det psykiatriske
område.
Ved lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i
Grønland, der trådte i kraft den 1. januar 1992,
overførtes sundhedsvæsenet i Grønland, herunder
den regelfastsættende myndighed på området, til
Grønlands hjemmestyre. Lovens behandling i folketinget
fremgår af FT 1990-91: 4378, 4682, 5271, 5486, A 4187, B 467,
C 407. I det følgende benævnes denne lov
»overførelsesloven«.
Efter overførelseslovens § 1 kan
Grønlands hjemmestyre ved landstingsforordning
fastsætte regler om sundhedsvæsenet og
sundhedsforholdene i Grønland.
Det fremgår af bemærkningerne til
overførelsesloven, at overførelse af den
regelfastsættende kompetence til hjemmestyret omfatter
»ikke alene regler om omfanget af sundhedsvæsenets
opgaver og ydelser, men også regler, der regulerer
sundhedsforholdene. Bemyndigelsen omfatter hele det område,
der ved lovens ikrafttræden henhører under
sundhedsministerens ressort. Udenfor falder sagsområder, der
henhører under andre ministerområder.«
Justitsministeriet var på lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, 1. januar 1992, ressortministerium
for lovgivningen om anvendelse af tvang i psykiatrien, dvs. lov om
sindssyge personers hospitalsophold (nr. 118 af 13. april 1938).
Det følger af det ovenfor anførte, at denne
lovgivning derfor ikke er omfattet af
overførelsesloven.
Pr. 1. juli 1998 er lovgivningen om tvang i psykiatrien
overført fra Justitsministeriet til Sundhedsministeriet (nu:
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse). Dette gælder dog
ikke sager om anbringelse af ekstraordinært farlige personer
og sager om patienter indlagt i henhold til strafferetlig
afgørelse, jf. §§ 40-42 i lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien. Herved er tilkendegivet en ændring i
opfattelsen, hvorefter anvendelse af tvang i psykiatrien nu
opfattes som en integreret del af sundhedsvæsenet, og ikke
som et særligt retssikkerhedsspørgsmål.
Overførelsen fra Justitsministeriet til Sundhedsministeriet
medfører ikke, at denne lovgivning er omfattet af
overførselsloven, da denne - som anført i
bemærkningerne ovenfor - bygger på et
»øjebliksbillede« af ressortforholdene pr. 1.
januar 1992.
Det kræver således en ændring af
overførelsesloven, hvis Grønlands hjemmestyre inden
for denne lovs rammer ved landstingsforordning skal kunne
fastsætte regler om tvang i psykiatrien, samt administrere
området.
2. Forholdet til lov om
Grønlands hjemmestyre
Overførelsesloven er gennemført med hjemmel i
§ 5 i lov nr. 577 af 29. november 1978 om
Grønlands hjemmestyre ("hjemmestyreloven"). Efter denne
bestemmelse kan rigsmyndighederne efter forhandling med
hjemmestyret bemyndige hjemmestyret til at overtage den
regelfastsættende myndighed for samt administration af et
sagsområde, der er nævnt i bilaget til loven. I bilaget
er bl.a. nævnt "sundhedsvæsen". Tilskud til
således overtagne sagsområder fastsættes ved
lov.
Anvendelse af tvang i psykiatrien opfattedes ikke på
tidspunktet for hjemmestyrelovens vedtagelse som en del af
sundhedsvæsenet. Indtil den 1. juli 1998 henhørte
sagsområdet under Justitsministeriet som et
retssikkerhedsspørgsmål, jf. ovenfor. I dag opfattes
anvendelse af tvang i psykiatrien som et integreret led i
behandlingen af psykiske lidelser, og dermed som en del af
sundhedsvæsenet.
Da anvendelse af tvang i psykiatrien således ikke kan
henføres til begrebet »sundhedsvæsen« i
hjemmestyrelovens forstand, må overførelsen af den
regelfastsættende myndighed for og administration af
området hjemles i § 7 i hjemmestyreloven, hvorefter
rigsmyndighederne efter forhandling og med tilslutning fra
hjemmestyret ved lov kan bestemme, at sagsområder, der ikke
er nævnt i bilaget, overgår til hjemmestyret efter
reglerne i § 5.
Der er enighed mellem regeringen og Grønlands
hjemmestyre om, at sagsområdet anvendelse af tvang i
psykiatrien skal overføres til hjemmestyret, idet dog sager
om anbringelse af ekstraordinært farlige personer og sager om
patienter indlagt i henhold til strafferetlig afgørelse, jf.
§§ 40-42 i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien,
fortsat skal varetages af Justitsministeriet. Regeringen og
Grønlands hjemmestyre har herved lagt vægt på,
at alle aspekter af psykiatrisk behandling af patienter i
Grønland undergives hjemmestyrets regelfastsættende
kompetence og administration - helt på linie med det
øvrige sundhedsvæsen.
Grønlands hjemmestyre kan ikke i medfør af
hjemmestyreloven overtage sagsområdet
»retspleje«. Tvang i psykiatrien omhandler
retssikkerhed i forbindelse med tvang, der udøves som led i
behandling af patienter med psykiske lidelser. Dette falder uden
for begrebet retspleje. Hjemmestyreloven hindrer således
ikke, at den regelfastsættende kompetence for og
administration af tvang i psykiatrien overføres til
hjemmestyret, som foreslået i lovforslaget.
3. Grønlands hjemmestyres
indstilling til lovforslaget
I forbindelse med de seneste ændringer i lovgivningen om
tvang i psykiatrien, der blev gennemført i
folketingsåret 2005/2006, og resulterede i lov nr. 534 af 8.
juni 2006 om ændring af lov om frihedsberøvelse og
anden tvang i psykiatrien og retsplejeloven, tilkendegav
Grønlands hjemmestyre, at man ønskede en
gennemgribende modernisering af den tilsvarende lovgivning i
Grønland og at den regelfastsættende kompetence for og
administration af sagsområdet anvendelse af tvang i
psykiatrien i Grønland burde overføres til
hjemmestyret i lighed med den overførelse, der pr. 1. januar
1992 er sket af det øvrige sundhedsvæsen.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har i forbindelse med
drøftelserne om en overførelse af sagsområdet
tilbudt - når kompetence og administration er overført
- at bistå hjemmestyret med faglig og teknisk
rådgivning på området, når hjemmestyret
skal udarbejde en landstingsforordning om anvendelse af tvang i
psykiatrien.
Lovforslaget er forelagt Grønlands hjemmestyre. Et
flertal i Landstinget forventes inden lovforslagets vedtagelse i
Folketinget at have tilsluttet sig, at forslaget fremmes.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten og hjemmestyret
Grønlands hjemmestyre agter, når den
regelfastsættende kompetence og administrationen er
overført, at indføre en moderniseret
psykiatrilovgivning, der tager udgangspunkt i den lovgivning, der
gælder i Danmark. Indførelsen af sådanne regler,
dvs. hjemmestyrets benyttelse af den regelfastsættende
kompetence, vil medføre visse merudgifter for det
grønlandske sundhedsvæsen.
Der er mellem regeringen og Grønlands hjemmestyre
enighed om, at hjemmestyret i forbindelse med overførelsen
af området skal kompenseres for disse merudgifter.
Merudgifterne vedrører udgifter til uddannelse og
vederlæggelse af patientrådgivere samt oprettelse og
drift af et klagesystem. Disse udgifter kan samlet
skønsmæssigt anslås til 200.000 kr. om
året. Beløbet vil blive overført til det
grønlandske bloktilskud. Merudgifterne afholdes inden for
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses finanslovsramme.
Administrativt indebærer lovforslaget, når en
landstingsforordning er udarbejdet og skal gennemføres, at
Grønlands hjemmestyre skal uddanne ca. 40 personer til
patientrådgivere, samt administrere disses forhold, bl.a. ved
at udbetale vederlag. Endvidere skal der etableres et
klagesystem.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har som nævnt været forelagt
Grønlands hjemmestyre med henblik på, at Landstinget
kan tilslutte sig forslaget inden dets 3. behandling i
Folketinget.
10. Sammenfattende vurdering
Vurdering af konsekvenserne af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Fra Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse overføres 200.000 kr. årligt til det
grønlandske bloktilskud |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at der i overførelseslovens
§ 1 indføjes et 2. pkt., hvorved Grønlands
hjemmestyre får adgang til at fastsætte regler om
anvendelse af tvang i psykiatrien, bortset fra anbringelse af
ekstraordinært farlige personer og patienter indlagt i
henhold til strafferetlig afgørelse. Herved opnås, at
alle aspekter af psykiatrisk behandling af patienter er undergivet
hjemmestyrets regelfastsættende kompetence og administration
- helt på linie med det øvrige
sundhedsvæsen.
Sager om anbringelse af ekstraordinært farlige personer
og sager om patienter indlagt i henhold til strafferetlig
afgørelse, jf. §§ 40-42 i lov om anvendelse af
tvang i psykiatrien, skal dog fortsat varetages af
Justitsministeriet.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar
2009.
Det er nødvendigt, at den gældende lovgivning
på området opretholdes indtil Grønlands
hjemmestyre har fastsat regler på området. Derfor
bestemmer stk. 2, at den hidtidige lovgivning forbliver i
kraft for Grønland, indtil den ophæves af regler, som
Grønlands hjemmestyre udsteder til afløsning af lov
nr. 118 af 13. april 1938 om sindssyge personers
hospitalsophold.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov nr. 369 af 6. juni 1991 om
sundhedsvæsenet i Grønland, som ændret ved lov
nr. 297 af 27. april 2005, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 1.
Grønlands hjemmestyre kan ved landstingsforordning
fastsætte regler om sundhedsvæsenet og
sundhedsforholdene i Grønland. | | 1. I § 1 indsættes som 2.
pkt.: »Grønlands hjemmestyre kan
herunder fastsætte regler om anvendelse af tvang i
psykiatrien, bortset fra anbringelse af ekstraordinært
farlige personer og patienter indlagt i henhold til strafferetlig
afgørelse.« |