L 50 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) og forskellige andre
love. (Forenklinger af geografisk og bygningsmæssig
sammenhæng, kombinerede institutioner, ansøgning om
godkendelse til tilskud m.v.).
Fremsat den 31. oktober 2008 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) og forskellige andre
love
(Forenklinger af geografisk og
bygningsmæssig sammenhæng, kombinerede institutioner,
ansøgning om godkendelse til tilskud m.v.)
§ 1
I lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler),
jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 18. juli 2008, som
ændret ved § 2 i lov nr. 388 af 26. maj 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 4, indsættes efter
2. pkt.:
»2. pkt. gælder dog ikke elever
på husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, som
følger prøveforberedende og kompetencegivende
undervisning efter anden lovgivning, jf. § 1 a.«
2. I
§ 1 a, stk. 2, indsættes som
2. pkt. :
»På husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal mindst 7 timer pr. uge være
husholdnings- eller håndarbejdsfag eller en kombination
heraf.«
3. I
§ 2, stk. 8, udgår
»sine indholdsplaner og«.
4.§ 2 a, 4. pkt., affattes
således:
»På skolens hjemmeside på
internettet skal offentliggøres en redegørelse for,
hvordan vejledningsindsatsen udøves.«
5. I
§ 6, stk. 1, nr. 4, ændres
»udgøre en geografisk og bygningsmæssig
enhed« til: »hovedsageligt udgøre en geografisk
og bygningsmæssig enhed, jf. dog stk. 2«.
6. I
§ 6 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. En fri
kostskole, der er berettiget til tilskud, uanset at den har
bygninger og arealer, der ligger uden for skolens geografiske og
bygningsmæssige enhed, kan erhverve nye bygninger og arealer
uden for skolens geografiske og bygningsmæssige enhed. Det er
dog en betingelse, at de nye bygninger og arealer erhverves til
afløsning for bygninger og arealer, der ligger uden for
skolens geografiske og bygningsmæssige enhed. Det er
endvidere en betingelse, at de nye bygninger og arealer
afstandsmæssigt ligger tættere på skolens
geografiske og bygningsmæssige enhed end de bygninger og
arealer, de afløser.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
7. I
§ 6, stk. 3, 1. pkt., som bliver
§ 6, stk. 4, 1. pkt., ændres »12
måneder« til: »10 måneder«.
8. I
§ 6, stk. 4, som bliver § 6,
stk. 5, ændres »jf. stk. 3, 2. pkt.« til:
»jf. stk. 4, 2. pkt.«.
9.
Efter § 12 a indsættes i kapitel
2 :
Ȥ 12
b. Undervisningsministeren kan godkende, at en institution
omfattet af denne lov kan varetage flere former for skole- og
undervisningsvirksomhed efter denne lov, kombineret institution.
Ministeren kan endvidere godkende, at en institution omfattet af
denne lov også varetager skole- og undervisningsvirksomhed
som fri grundskole, privat gymnasieskole og privat hf-kursus,
kombineret institution. Godkendelse af en kombineret institution er
betinget af, at institutionen opfylder betingelserne i lovgivningen
for at varetage sådan virksomhed, og at institutionens
værdigrundlag kan berettige kombinationen.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kombinerede
institutioner efter stk. 1, herunder om godkendelse til tilskud,
krav vedrørende bygningsforhold, vedtægter og
tilskud.«
10.§ 13, stk. 1, nr. 3 og 4, affattes således:
»3) Elever
på efterskoler skal have afsluttet 8 års skolegang, 7.
klasse eller være fyldt 14 år. Elever, der er fyldt 18
år, kan i særlige tilfælde medregnes efter regler
fastsat af undervisningsministeren.
4) Elever på
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal have afsluttet
10 års skolegang, 9. klasse eller være fyldt 16
år.«
11. I
§ 13 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Elever,
som på kombinerede institutioner, jf. § 12 b,
udløser statstilskud efter lov om friskoler og private
grundskoler m.v. eller lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser), kan ikke samtidig udløse statstilskud efter
denne lov på den kombinerede institution. Den kombinerede
institution kan vælge, at eleven i stedet skal udløse
statstilskud efter denne lov.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
12. I
§ 15, stk. 2, 1. pkt., og § 16, stk. 2, 3. pkt., ændres
»§ 13, stk. 1 og 2« til: »§ 13, stk.
1-3«.
13.§ 17, stk. 1, affattes
således:
»Skolen formulerer sit værdigrundlag,
som indskrives i skolens vedtægt. Skolen skal oplyse sit
værdigrundlag til enhver, som beder om det, og
offentliggøre værdigrundlaget på sin hjemmeside
på internettet. Efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal orientere forældre til
undervisningspligtige elever om skolens værdigrundlag ved
tilmelding til skolen. Bestyrelsen skal udarbejde en plan for
skolens evaluering af skolens virksomhed i forhold til
værdigrundlaget. Skolen skal foretage denne evaluering mindst
hvert andet år.«
14. I
§ 17, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Skolen skal offentliggøre sin
årsplan på skolens hjemmeside på internettet. En
efterskole, husholdningsskole og håndarbejdsskole skal
tillige offentliggøre sine indholdsplaner på skolens
hjemmeside på internettet.«
15.§ 18, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. En
kombineret institution, jf. § 12 b, disponerer frit ved
anvendelsen af det samlede tilskud i medfør af lovene for de
enkelte skoleformer, idet formålene med tilskuddene
forudsættes opfyldt.«
16.Overskriften til § 22
ophæves.
17.§ 25 a ophæves.
18.§ 27 a, stk. 1 og 2 , affattes således:
»Staten yder i 2008 til og med 2012 til
folkehøjskoler tilskud til hel eller delvis dækning af
deltagerbetalingen på kurser af mindst 12 ugers varighed for
elever, der er statsborgere og har fast bopæl i et af de
lande, der er nævnt i stk. 2. Kravet til egenbetalingens
omfang i § 11, stk. 4, finder ikke anvendelse for denne
elevgruppes egenbetaling.
Stk. 2. Tilskuddet ydes
til elever fra følgende lande: Bulgarien, Cypern, Estland,
Letland, Litauen, Malta, Polen, Rumænien, Slovakiet,
Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.«
19. I
§ 41, stk. 1, 2. pkt., udgår
»på den fri ungdomsuddannelse eller«.
§ 2
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 26. september 2008, som
ændret ved § 1 i lov nr. 388 af 26. maj 2008, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5
a. Undervisningsministeren kan godkende, at en institution
omfattet af denne lov også varetager skole- og
undervisningsvirksomhed som fri kostskole, privat gymnasieskole og
privat hf-kursus, kombineret institution. Godkendelse af en
kombineret institution er betinget af, at institutionen opfylder
betingelserne i lovgivningen for at varetage sådan
virksomhed, og at institutionens værdigrundlag kan berettige
kombinationen.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kombinerede
institutioner efter stk. 1, herunder om godkendelse til tilskud,
krav vedrørende bygningsforhold, vedtægter og
tilskud.«
2.§ 18, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. En
kombineret institution, jf. § 5 a, disponerer frit ved
anvendelsen af det samlede tilskud i medfør af lovene for de
enkelte skoleformer, idet formålene med tilskuddene
forudsættes opfyldt.«
3.§ 22 med tilhørende overskrift ophæves.
§ 3
I lov nr. 574 af 9. juni 2006 om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser), som ændret ved § 2 i
lov nr. 543 af 17. juni 2008, foretages følgende
ændringer:
1.§ 3 affattes således:
Ȥ 3.
Undervisningsministeren kan godkende, at en institution omfattet af
denne lov kan varetage flere former for skole- og
undervisningsvirksomhed efter denne lov, kombineret institution.
Ministeren kan endvidere godkende, at en institution omfattet af
denne lov også varetager skole- og undervisningsvirksomhed
som fri kostskole og fri grundskole, kombineret institution.
Godkendelse af en kombineret institution er betinget af, at
institutionen opfylder betingelserne i lovgivningen for at varetage
sådan virksomhed, og at institutionens værdigrundlag
kan berettige kombinationen.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kombinerede
institutioner efter stk. 1, herunder om godkendelse til tilskud,
krav vedrørende bygningsforhold, vedtægter og
tilskud.«
2.§ 16, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. En
kombineret institution, jf. § 3, disponerer frit ved
anvendelsen af det samlede tilskud i medfør af lovene for de
enkelte skoleformer, idet formålene med tilskuddene
forudsættes opfyldt.«
3.§ 21 ophæves.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. august 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at forenkle, modernisere og
præcisere gældende regler for de frie kostskoler.
Forslaget indeholder bl.a. en modificering af kravet om geografisk
og bygningsmæssig enhed, en forkortelse af fristen for
ansøgning om godkendelse til tilskud, en hjemmel til
administrativ regulering af kombinerede institutioner og en
reducering af kravet om evaluering i forhold til skolernes
værdigrundlag.
Forslaget indeholder desuden hjemmel til administrativ
regulering af kombinerede institutioner i lov om friskoler og
private grundskoler m.v. og lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser).
Undervisningsministeriet har gennem en længere periode
arbejdet med forenklinger m.v. af reglerne for de frie skoler.
Dette udmøntede sig i et lovudkast, der blev sendt i
høring den 6. februar 2008. Organisationer for de frie
kostskoler opfordrede i forbindelse med høringen ministeriet
til at udsætte lovforslaget med henblik på at blive
inddraget i det lovforberedende arbejde. Den 12. marts 2008
fremsatte undervisningsministeren som lovforslag nr. L 113 en
justeret udgave af lovforslaget (jf. Folketingstidende 2007-2008,
Tillæg A, side 4085), idet det fremsatte forslag ikke
indeholdt bestemmelser vedrørende frie kostskoler.
Undervisningsministeriet fortsatte herefter arbejdet med at
forenkle reglerne for de frie kostskoler med løbende
inddragelse af skoleorganisationerne for de frie kostskoler.
Nærværende lovforslag er resultatet af dette
arbejde.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Fastsættelse af timetal
for husholdnings- og håndarbejdsfag ved kompetencegivende
undervisning
Efter § 1, stk. 4, i den gældende lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) skal husholdnings- eller
håndarbejdsfag eller en kombination heraf have en
fremtrædende plads i undervisningen og mindst udgøre
1/3 af den samlede undervisningstid for den enkelte elev. Hvis en
elev følger prøveforberedende og kompetencegivende
undervisning efter anden lovgivning som en del af en
husholdningsskoles eller håndarbejdsskoles kursus, skal
eleven have mindst 15 timers undervisning pr. uge af
husholdningsskolen eller håndarbejdsskolen, hvoraf mindst 11
timer skal være undervisning af bred almen karakter, jf.
lovens § 1 a, stk. 2. Bestemmelsen i lovens § 1, stk. 4,
fortolkes således, at den samlede undervisningstid, hvoraf
den enkelte elev skal have mindst 1/3 husholdnings- eller
håndarbejdsfag, omfatter både undervisning på
husholdnings- eller håndarbejdsskolen og
prøveforberedende og kompetencegivende undervisning efter
anden lovgivning.
Hvis eleven har mange kompetencegivende undervisningstimer
på en uddannelsesinstitution, kan det i praksis blive
vanskeligt for skolerne at leve op til både § 1, stk. 4,
og § 1 a, stk. 2. Hvis en elev f.eks. har 15 timers
undervisning om ugen på en husholdningsskole og 15 timers
undervisning om ugen efter anden lovgivning, skal eleven i henhold
til de gældende regler i lovens § 1, stk. 4, og § 1
a, stk. 2, inden for de 15 timers undervisning på
husholdningsskolen have følgende undervisning: 11 timers
undervisning om ugen af bred almen karakter og 10 timers
husholdnings- eller håndarbejdsfag eller en kombination heraf
om ugen (1/3 af elevens samlede undervisningstid på 30 timer
om ugen). Selvom undervisning i husholdnings- og
håndarbejdsfag kan tilrettelægges, så den er af
bred almen karakter, kan kombinationen af de to bestemmelser
lægge unødige hindringer i vejen for et
uddannelsessamarbejde.
Lovforslaget indebærer, at en elev, der følger
prøveforberedende og kompetencegivende undervisning efter
anden lovgivning som en del af en husholdningsskoles eller
håndarbejdsskoles kursus, ikke skal have husholdnings- eller
håndarbejdsfag eller en kombination heraf i mindst 1/3 af
elevens samlede ugentlige undervisningstid. Efter lovforslaget skal
i stedet mindst 7 timer pr. uge være husholdnings- eller
håndarbejdsfag eller en kombination heraf, hvis eleven som en
del af en husholdningsskoles eller håndarbejdsskoles kursus
følger prøveforberedende og kompetencegivende
undervisning efter anden lovgivning. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
2.2. Geografisk og
bygningsmæssig sammenhæng
Efter § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler) skal en skole altid udgøre en geografisk og
bygningsmæssig enhed. Den 1. januar 1994 trådte kravet
om geografisk og bygningsmæssig enhed i kraft, jf. § 10,
stk. 1, nr. 3, og § 51, stk. 1, i lov nr. 510 af 30. juni 1993
om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (Højskoleloven). En skole, der er
godkendt før den 1. januar 1994, har bevaret retten til
tilskud med den daværende beliggenhed. En sådan skole
er dog ikke berettiget til at erhverve ny ejendom uden for skolens
geografiske og bygningsmæssige enhed, uanset om skolen
frasælger den eksisterende del af skolens ejendom, der ligger
uden for skolens geografiske og bygningsmæssige enhed.
Efter lovforslaget modificeres kravet om geografisk og
bygningsmæssig enhed. Desuden får en skole, der er
berettiget til tilskud, uanset at den har bygninger og arealer uden
for skolens geografiske og bygningsmæssige enhed, mulighed
for at erhverve nye bygninger og arealer uden for skolens
geografiske og bygningsmæssige enhed, hvis den dermed i
højere grad opfylder kravet om geografisk og
bygningsmæssig enhed. Der henvises til lovforslagets §
1, nr. 5 og 6, og bemærkningerne hertil.
2.3. Forkortelse af frist for
ansøgning om godkendelse til tilskud
Fristen for indsendelse af ansøgning om godkendelse til
tilskud er 12 måneder, før den tilskudsberettigende
virksomhed ønskes påbegyndt, jf. § 6, stk. 3, i
lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Lovforslaget vil medføre, at fristen for indsendelse af
ansøgning om godkendelse til tilskud bliver 10
måneder, før den tilskudsberettigende virksomhed
ønskes påbegyndt. Forslaget er en del af ministeriets
arbejde med at forenkle reglerne for de frie kostskoler og er
udtryk for et ønske fra skoleforeningerne. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 7, og bemærkningerne
hertil.
2.4. Kombinerede institutioner
Kombinerede institutioner er kun delvist reguleret i
lovgivningen. Kombinerede institutioner skal opfylde betingelserne
i lovgivningen for de skoleformer, der indgår i
kombinationen.
Efter lovforslaget skal institutionens værdigrundlag
berettige en kombination. Værdigrundlaget er det fundament,
som skolens formål, praksis og selvevaluering hviler
på. For eksempel kan en skole hidtil have lagt vægt
på at holde sig fri af eksaminer og prøver. Hvis
skolen ønsker at blive kombineret med en skoleform, hvor der
planlægges afholdelse af eksaminer og prøver, vil
skolen skulle justere sit værdigrundlag. Lovforslaget vil
desuden give undervisningsministeren hjemmel til at fastsætte
regler om kombinerede institutioner. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 9, § 2, nr. 1, og § 3, nr. 1, samt
bemærkningerne hertil.
2.5. Tilskudsudløsende
elever
Elever på efterskoler skal for at kunne medregnes i det
tilskudsudløsende årselevtal have afsluttet 7
års skolegang eller være fyldt 14 år ved kursets
begyndelse. Elever, der er fyldt 18 år, kan i særlige
tilfælde medregnes efter regler fastsat af ministeren, jf.
§ 13, stk. 1, nr. 3, i lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler).
Elever på husholdningsskoler og håndarbejdsskoler
skal for at kunne medregnes i årselevtallet have afsluttet 9
års skolegang eller være fyldt 16 år ved kursets
begyndelse, jf. § 13, stk. 1, nr. 4, i lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Derudover følger det af ministeriets praksis, at
elever, der har afsluttet henholdsvis 7. eller 9. klasse uden at
have afsluttet henholdsvis 7 eller 9 års skolegang, kan
medregnes i det tilskudsudløsende årselevtal på
en efterskole, husholdningsskole og håndarbejdsskole.
Lovforslaget indebærer en tydeliggørelse af den
gældende retstilstand i lovteksten. Lovforslaget
indebærer ingen ændringer af den nugældende
praksis. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 10, og
bemærkningerne hertil.
2.6. Forbud mod dobbelttilskud
på kombinerede institutioner
Friskoler, private grundskoler m.v. får tilskud på
baggrund af elevtallet den 5. september, jf. kapitel 4 i lov om
friskoler og private grundskoler m.v.
Der vil i denne folketingssamling blive fremsat forslag om
ændring af tilskudsmodellen for de private gymnasieskoler,
studenterkurser og hf-kurser. I den eksisterende tilskudsmodel, jf.
§ 8, stk. 2, i lov om private gymnasieskoler, studenterkurser
og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser),
tildeles tilskud på baggrund af en enkelt årlig
optælling af elever i september. I den nye tilskudsmodel vil
der være to årlige tælletidspunkter - februar og
september.
Frie kostskoler får tilskud på baggrund af elever
i hver kursusuge, jf. § 14, stk. 1, og §§ 21-25, i
lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Hvis en elev på en kombineret institution med f.eks. en
grundskole og en efterskole starter i grundskolen og flytter over i
efterskolen efter 5. september, vil eleven herefter både
udløse tilskud til grundskolen og efterskolen til den samme
institution.
Efter lovforslaget kan elever, som på kombinerede
institutioner udløser statstilskud efter lov om friskoler og
private grundskoler m.v. eller lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser), ikke samtidig udløse statstilskud efter lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) til den kombinerede
institution. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 11, og
bemærkningerne hertil.
2.7. Lempelse af frekvens for
evaluering og offentliggørelse af værdigrundlag
på internettet
En fri kostskole skal årligt evaluere sin virksomhed i
forhold til skolens værdigrundlag, jf. § 17, stk. 1, 4.
pkt., i lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler).
En fri kostskole skal desuden oplyse sit værdigrundlag
til enhver, der beder om det, jf. § 17, stk. 1, 2. pkt.
Efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal
orientere forældre til undervisningspligtige elever om
skolens værdigrundlag, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt.
Efter lovforslaget skal en skole foretage en evaluering af sin
virksomhed i forhold til skolens værdigrundlag mindst hvert
andet år.
Det foreslås desuden, at højskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler også skal
offentliggøre skolernes værdiggrundlag på
internettet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 13, og
bemærkningerne hertil.
2.8. Offentliggørelse af
årsplaner og indholdsplaner på internettet
Efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler,
der optager undervisningspligtige elever, skal offentliggøre
deres indholdsplaner på skolens hjemmeside på
internettet, jf. § 2, stk. 8, i lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler). Der er ikke pligt til at offentliggøre
årsplanen på internettet.
Skolernes årsplan og indholdsplaner indeholder
væsentlige oplysninger for elever og deres forældre.
Det foreslås, at højskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal
offentliggøre skolens årsplan på deres
hjemmeside på internettet. Derved bliver det muligt for
interesserede at orientere sig om terminerne for skolens kurser.
Det foreslås desuden præciseret, at efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejds-skoler generelt skal
offentliggøre deres indholdsplaner på deres hjemmeside
på internettet. Det medfører, at f.eks. elevernes
forældre løbende kan orientere sig om undervisning og
øvrige indhold på det igangværende kursus.
Indholdsplaner skal være udarbejdet senest når et
kursus påbegyndes, jf. § 22, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 703 af 30. juni 2008 om tilskud m.v. til
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler), dvs. samme dag som
eleverne ankommer. En offentliggørelse af indholdsplaner har
derfor størst betydning på længerevarende
kurser, hvis udvikling løbende kan følges på
internettet. På folkehøjskoler, som har mange korte
kurser, kan en offentliggørelse af indholdsplanerne på
nettet blive opfattet som en unødvendig administrativ byrde.
Det foreslås derfor, at folkehøjskolerne er undtaget
fra kravet om at offentliggøre deres indholdsplaner på
deres hjemmeside på internettet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 14, og
bemærkningerne hertil.
2.9. Tilskud til elever fra nye
EU-lande på folkehøjskoler
Efter § 27 a i lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)
ydede staten i 2004 til og med 2007 tilskud til
folkehøjskoler til hel eller delvis dækning af
deltagerbetalingen på kurser af mindst 12 ugers varighed for
elever, der var statsborgere og havde fast bopæl i et af
nedenstående lande. Kravet til egenbetalingens omfang i
§ 11, stk. 4, i lov om frie kostskoler fandt ikke anvendelse
for denne elevgruppes egenbetaling.
Tilskuddet blev givet til elever fra følgende lande:
Cypern, Estland, Letland, Litauen, Malta, Polen, Slovakiet,
Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
CIRIUS, der er en styrelse under Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, og som har til formål at styrke
internationaliseringen af de danske uddannelser, har evalueret
ordningen positivt og har anbefalet, at ordningen fortsætter.
Med lovforslaget forlænges tilskuddet derfor til og med 2012
og udvides til også at omfatte Bulgarien og Rumænien.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 18, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
4. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Efterskoleforeningen, Foreningen af Husholdnings- og
Håndarbejdsskoler, Frie kostskolers fællesråd,
Private gymnasier og studenterkurser, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, Foreningen
af studenterkursusrektorer, Frie Grundskolers
Fællesråd, Dansk Friskoleforening, Frie Skolers
Lærerforening, Rigsrevisionen og KL.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 1, stk. 4)
Det foreslås, at § 1, stk. 4, 2. pkt., ikke
gælder elever på husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler, som følger prøveforberedende
og kompetencegivende undervisning efter anden lovgivning, jf.
§ 1 a. Dette medfører, at kravet om, at husholdnings-
eller håndarbejdsfag eller en kombination heraf skal have en
fremtrædende plads i undervisningen og mindst udgøre
1/3 af den samlede undervisningstid for den enkelte elev, ikke
gælder for disse elever. For disse elever gælder
reglerne i lovens § 1 a.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 2, og til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.1.
Til nr. 2 (§ 1 a, stk. 2, 2. pkt.)
Det foreslås, at en elev på en husholdningsskole
eller håndarbejdsskole, der som en del af skolens kursus
følger prøveforberedende eller kompetencegivende
undervisning efter anden lovgivning, skal have mindst syv timers
husholdnings- eller håndarbejdsfag eller en kombination heraf
pr. uge. Forslaget skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af lovens § 1, stk. 4, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Forslaget vil gøre det enklere for husholdningsskolerne
og håndarbejdsskolerne at planlægge undervisningen, da
skolerne har et fast timetal at planlægge ud fra i stedet
for, at husholdnings- eller håndarbejdsfag eller en
kombination heraf skal udgøre mindst 1/3 af den samlede
undervisningstid for den enkelte elev.
Hvis en elev f.eks. har 15 timers undervisning om ugen
på en husholdningsskole og 15 timers undervisning om ugen
efter anden lovgivning, skal eleven i henhold til den
foreslåede ændring af § 1 a, stk. 2, have
følgende undervisning på husholdningsskolen: 11 timers
undervisning om ugen af bred almen karakter og syv timers
husholdnings- eller håndarbejdsfag eller en kombination heraf
om ugen.
Husholdnings- eller håndarbejdsfag eller en kombination
heraf kan samtidig have bred almen karakter og dermed medregnes i
kravet om 11 timers undervisning af bred almen karakter.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 1, og til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.1.
Til nr. 3 (§ 2, stk. 8)
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
14.
Til nr. 4 (§ 2 a, 4. pkt.)
Forslaget ensarter lovens formuleringer om
offentliggørelse på skolernes hjemmesider.
Bestemmelsen medfører ingen ændringer i gældende
ret.
Til nr. 5 (§ 6, stk. 1, nr. 4)
Det foreslås, at de frie kostskoler fremover
hovedsageligt (mod tidligere altid) skal udgøre en
geografisk og bygningsmæssig enhed. Kostskoleformen er
karakteristisk ved, at skolen danner ramme om samvær mellem
elever, lærere, forstander og øvrige ansatte,
også uden for undervisningstiden. Skoleformen styrkes derfor,
når skolen har fælles kostforplejning, fælles
passende opholdsareal, og når der bor en forstander og en
lærer på skolen.
Forslaget indebærer, at kravet om geografisk og
bygningsmæssig enhed for frie kostskoler modificeres,
så en mindre del af en skoles undervisningsfaciliteter kan
ligge uden for den geografiske og bygningsmæssige enhed.
Kernefaciliteterne skal fortsat udgøre en geografisk og
bygningsmæssig enhed. Ved kernefaciliteter forstås
bygninger, der indeholder elevværelser, forstander- og
lærerbolig, kostforplejnings- og opholdsarealer samt egnede
og tilstrækkelige undervisningsfaciliteter.
Forslaget indebærer, at enkelte særlige
undervisningsfaciliteter kan ligge uden for den geografiske og
bygningsmæssige enhed. Disse særlige
undervisningsfaciliteter skal ligge i en afstand fra
kernefaciliteterne, så de kan anvendes i den daglige
undervisning, og uden at en større del af skoledagen
medgår til transport. Ved særlige
undervisningsfaciliteter forstås undervisningsfaciliteter,
der ligger ud over, hvad der i forhold til skolens elevkapacitet er
egnet og tilstrækkeligt.
Forslaget indebærer desuden, at den geografiske og
bygningsmæssige enhed i visse tilfælde kan adskilles
matrikulært af en mindre vej. Dette forudsætter, at
kostskolemiljøet fortsat kan fastholdes. Om
kostskolemiljøet kan fastholdes vil bl.a. afhænge af
de trafikale forhold. Det skal være enkelt, trygt og sikkert
at færdes inden for den geografiske og bygningsmæssige
enhed.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.2.
Til nr. 6 (§ 6, stk. 2)
Det foreslås, at en fri kostskole, der er berettiget til
tilskud, uanset at den har bygninger og arealer, der ligger uden
for skolens geografiske og bygningsmæssige enhed, kan
erhverve nye bygninger og arealer uden for skolens geografiske og
bygningsmæssige enhed til afløsning af gamle bygninger
og arealer uden for skolens geografiske og bygningsmæssige
enhed.
Med ændringen, som affattet ved lovforslagets § 1,
nr. 5, vil en fri kostskole kunne erhverve bygninger og arealer til
enkelte særlige undervisningsfaciliteter uden for skolens
geografiske og bygningsmæssige enhed. Ved den
foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 6, vil
en fri kostskole, der er berettiget til tilskud, uanset at den har
bygninger og arealer, der ligger uden for skolens geografiske og
bygningsmæssige enhed, yderligere kunne erhverve bygninger og
arealer uden for skolens geografiske og bygningsmæssige
enhed, hvis de nye bygninger og arealer erhverves til
afløsning for bygninger og arealer, der ligger uden for
skolens geografiske og bygningsmæssige enhed. Det er
derudover en betingelse, at de nye bygninger og arealer
afstandsmæssigt ligger tættere på skolens
geografiske og bygningsmæssige enhed, end de bygninger og
arealer de afløser.
Denne bestemmelse er relevant for de skoler, der er godkendt
før den 1. januar 1994, og dermed har bevaret retten til
tilskud med den daværende geografiske beliggenhed. Disse
skoler vil gradvist kunne komme nærmere en opfyldelse af
kravet om geografisk og bygningsmæssig enhed. Kravet om
geografisk og bygningsmæssig enhed vil desuden ikke
være til hinder for en udvikling af skolerne, der
medfører en forbedring af den geografiske og
bygningsmæssige sammenhæng.
Ved fastlæggelse af, hvad der udgør skolens
geografiske og bygningsmæssige enhed, skal der lægges
vægt på placeringen af skolens kernefaciliteter, som
defineret i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
5.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.2.
Til nr. 7 (§ 6, stk. 3, 1. pkt.)
Det foreslås, at fristen for ansøgning om
godkendelse til tilskud ændres fra 12 måneder til 10
måneder før, den tilskudsberettigende skolevirksomhed
ønskes påbegyndt.
Ved ansøgning om godkendelse til tilskud skal en skole
bl.a. have truffet endelig beslutning om skolens profil,
undervisningens karakter og skolens beliggenhed. Der skal desuden
indsendes en del materiale med ansøgningen.
Ansøgningen afvises, hvis der er mangler ved det indsendte
materiale, der ikke er af uvæsentlig karakter. De fleste
skoler ønsker at starte tilskudsberettigende skolevirksomhed
pr. 1. august. Indsendelse af ansøgning om godkendelse til
tilskud falder med den nuværende frist sammen med
sommerferieperioden. Dette kan medføre en forsinkelse i
ministeriets tilbagemelding på ansøgningerne, hvilket
er uhensigtsmæssigt. Ved at ændre fristen fra 12 til 10
måneder undgås dette sammenfald.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.3.
Til nr. 8 (§ 6, stk. 4)
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 9 (§ 12 b)
Forslaget indebærer, at undervisningsministeren kan
godkende, at institutioner omfattet af denne lov, kan varetage
flere former for skole- og undervisningsvirksomhed efter denne lov.
Forslaget indebærer endvidere, at undervisningsministeren kan
godkende, at institutioner omfattet af denne lov også kan
varetage skole- og undervisningsvirksomhed som fri grundskole,
privat gymnasieskole og privat hf-kursus. En institution, der
varetager flere former for skole- og undervisningsvirksomhed kaldes
en kombineret institution.
Godkendelse af kombinerede institutioner kræver efter
den foreslåede bestemmelse, at institutionen opfylder
betingelserne i lovgivningen for at varetage sådan
virksomhed, og at institutionens værdigrundlag kan berettige
en sådan kombination. En kombineret institution er én
institution med én bestyrelse, én vedtægt og
én daglig pædagogisk leder.
Kombinerede institutioner skal som hidtil opfylde
lovgivningens krav til den pågældende skoleform for at
opnå statstilskud. Det gælder bl.a. skoleformens
formålsbestemmelse, elevtalskrav, alderskrav, krav til
kursuslængde og lokaleindretning. Hvis en eksisterende fri
grundskole for eksempel ønsker at blive udvidet med en
efterskole, skal ansøgningsfristen for efterskoler, der
søger om godkendelse til tilskud, overholdes.
De fælles lovkrav til skolerne, som f.eks.
uafhængighedskravet, krav vedrørende geografisk og
bygningsmæssig sammenhæng og krav om anbringelse af
midler gælder ligeledes for den samlede institution.
For en institution, der er en kombination af en fri kostskole
og en fri grundskole/privat gymnasieskole/hf-kursus, gælder
kravet i § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler) om, at kernebygningerne for den samlede institution
skal ligge inden for en geografisk og bygningsmæssig enhed.
Særlige undervisningsfaciliteter til den frie kostskole kan
efter den i lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede
ændring af § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) ligge i en afstand fra
kernefaciliteterne, så de uden ulempe kan anvendes i den
daglige undervisning. En fri grundskole-/privat
gymnasieskoleafdelingen kan have bygninger i en rimelig
gåafstand fra kernebygningerne, jf. § 5, stk. 4, i lov
om friskoler og private grundskoler m.v. og § 2, stk. 2, i lov
om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til
højere forberedelseseksamen (hf-kurser).
Et initiativ til at oprette en kombineret institution skal
være taget af skolens skolekreds eller
repræsentantskab. Skolen kan f.eks. ikke overtage et
skoleinitiativ fra en anden skolekreds eller et andet
repræsentantskab.
Efter forslaget får undervisningsministeren desuden
bemyndigelse til at fastsætte regler om kombinerede
institutioner, herunder regler om oprettelse, ansøgning om
godkendelse til tilskud, bygningsforhold (krav vedrørende
arealer og lokaler), vedtægter, tilskud og regnskabsforhold.
Reglerne skal bl.a. afklare tvivlspørgsmål ved
kombinationer omfattet af forskellige institutionslove.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.4.
Til nr. 10 (§ 13, stk. 1, nr. 3 og 4)
Efter lovforslaget skal elever på efterskoler have
afsluttet 8 års skolegang, 7. klasse eller være fyldt
14 år, og elever på husholdningsskoler eller
håndarbejdsskoler have afsluttet 10 års skolegang, 9.
klasse eller være fyldt 16 år for at være
tilskudsudløsende. Forslaget indebærer, at en elev,
der har sprunget en eller flere klasser over, også kan
medregnes i årselevtallet på en efterskole,
husholdningsskole eller håndarbejdsskole, hvis eleven har
afsluttet henholdsvis 7. eller 9. klasse. Elever, der har sprunget
en eller flere klasser over, er af den skole, de tidligere har
gået på, blevet vurderet til at være så
modne og fagligt dygtige, at de kan deltage i undervisningen
på et højere klassetrin. Sådanne elever må
derfor forventes at kunne indgå som elever på en
efterskole, husholdningsskole eller håndarbejdsskole på
linje med elever, der ikke har sprunget en klasse over. Forslaget
er i overensstemmelse med praksis på området.
Lov nr. 388 af 26. maj 2008 ændrer § 13, stk. 1,
nr. 3 og 4, i lov om folkehøjskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler) som
en konsekvens af udvidelsen af undervisningspligten fra ni til 10
år, idet børnehaveklassen fremover skal omfattes af de
undervisningspligtige klassetrin. Lov nr. 388 af 26. maj 2008
træder i kraft den 1. august 2009, dvs. på samme
tidspunkt som det foreslås, at dette lovforslag skal
træde i kraft. Af hensyn til overskueligheden er § 13,
stk. 1, nr. 3 og 4, nyaffattet i dette lovforslag, så
ændringen som følge af lov nr. 388 af 26. maj 2008 er
indarbejdet. Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.5.
Til nr. 11 (§ 13, stk. 2)
Det foreslås, at elever, som på kombinerede
institutioner udløser statstilskud efter lov om friskoler og
private grundskoler m.v. eller lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser), ikke samtidig kan udløse statstilskud efter lov
om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) på den kombinerede
institution. Den kombinerede institution kan vælge, at eleven
i stedet skal udløse statstilskud efter lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler).
Forslaget indebærer, at det ikke er muligt for en
kombineret institution at få tilskud for samme elev to gange
i et skoleår. Når en elev flytter fra en fri
grundskole- eller privat gymnasieafdeling til en fri
kostskoleafdeling på en kombineret institution, kan
institutionen vælge at få fri kostskoletilskud i stedet
for fri grundskole-/privat gymnasietilskud for eleven. Fri
grundskole-/privat gymnasietilskud, som vedrører disse
resterende uger af skoleåret, modregnes derefter i det
tilskud, eleven udløser på den fri
kostskoleafdeling.
Lovforslaget begrænser ikke mulighederne for at udbyde
introduktionskurser og brobygningsforløb i henhold til lov
om vejledning om valg af uddannelse og erhverv, jf.
lovbekendtgørelse nr. 770 af 27. juni 2007. Forslaget er
f.eks. ikke til hinder for, at en elev på en
efterskoleafdeling på en kombineret institution kan
udløse brobygningstilskud på en gymnasieafdeling
på den samme institution, da brobygningstilskuddet har
hjemmel i § 10 f, stk. 1, i lov om vejledning om valg af
uddannelse og erhverv. Introduktionskurser og brobygning er
særlige vejlednings- og undervisningsforløb, som skal
give eleverne bedre mulighed for og motivation til at vælge
og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.6.
Til nr. 12 (§ 15, stk. 2, 1. pkt., og § 16, stk. 2,
3. pkt.)
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
10.
Til nr. 13 (§ 17, stk. 1)
Skolernes værdigrundlag er en væsentlig oplysning
for elever og deres forældre. Efter de nuværende
bestemmelser skal skolerne oplyse deres værdigrundlag til
enhver, der beder om det. Efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal orientere forældre til
undervisningspligtige elever om skolens værdigrundlag. Det
foreslås præciseret, at højskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler generelt skal
offentliggøre værdiggrundlag på deres hjemmeside
på internettet. Forslaget er i overensstemmelse med, hvad der
allerede gælder for frie grundskoler, jf. § 5, stk. 9, i
lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Det foreslås, at kravet om årlige evalueringer af
skolens virksomhed i forhold til værdigrundlaget ændres
til evalueringer hvert andet år.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.7.
Til nr. 14 (§ 17, stk. 2)
Det foreslås, at højskoler, efterskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal
offentliggøre skolens årsplan på deres
hjemmeside på internettet. Det foreslås desuden, at
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler generelt
skal offentliggøre deres indholdsplaner på deres
hjemmeside på internettet.
Derved bliver det muligt for interesserede at orientere sig om
terminerne for skolens kurser. Det medfører, at f.eks.
elevernes forældre løbende kan orientere sig om
undervisning og øvrige indhold på det
igangværende kursus. Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, afsnit 2.8.
Til nr. 15 (§ 18, stk. 2)
Der er tale om en sproglig justering af den gældende
bestemmelse som følge af ændringen i lovforslagets
§ 1, nr. 8. Justeringen indebærer ikke ændringer i
gældende ret.
Til nr. 16 (Overskriften til § 22)
Overskriften til § 22 foreslås ophævet, da
der er tale om en forglemmelse i forbindelse med lovforslag nr. L
171 fremsat den 28. februar 2007 (jf. Folketingstidende 2007-2008,
Tillæg A, side 5898).
§ 22 og § 23 omhandler ikke længere
tillægstakster, men taxametertilskud til husholdningsskoler,
håndarbejdsskoler og efterskoler, hvorfor det foreslås,
at overskriften til § 22 ophæves.
Til nr. 17 (§ 25 a)
§ 25 a foreslås ophævet, da bestemmelsen
efter sit indhold har udtømt sin virkning.
Til nr. 18 (§ 27 a, stk. 1 og 2)
Den nye formulering af § 27 a, stk. 1, medfører en
forlængelse af højskolepuljen til elever fra nye EU
medlemslande. Ordningen indebærer, at staten i perioden 2008
- 2012, som i perioden 2004 - 2007, yder tilskud til
folkehøjskoler til hel eller delvis dækning af
deltagerbetaling for elever, der er statsborgere og har fast
bopæl i nye EU medlemsstater. Højskolepuljen til
elever fra nye EU medlemslande gjaldt tidligere elever fra Cypern,
Estland, Letland, Litauen, Malta, Polen, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet og Ungarn. Med forslaget udvides landekredsen med
Rumænien og Bulgarien, der siden 1. januar 2007 har
været medlemmer af EU.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger,
afsnit 2.9.
Til nr. 19 (§ 41, stk. 1, 2. pkt.)
Da den fri ungdomsuddannelse er afskaffet, foreslås
henvisningen hertil at udgå af § 41, stk. 1, 2.
pkt.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 5 a)
Forslaget indebærer, at undervisningsministeren kan
godkende, at institutioner omfattet af denne lov også kan
varetage skole- og undervisningsvirksomhed som fri kostskole,
privat gymnasieskole og privat hf-kursus. En institution, der
varetager flere former for skole- og undervisningsvirksomhed kaldes
en kombineret institution.
Efter forslaget får undervisningsministeren desuden
bemyndigelse til at fastsætte regler om kombinerede
institutioner, herunder regler om oprettelse, ansøgning om
godkendelse til tilskud, bygningsforhold (krav vedrørende
arealer og lokaler), vedtægter, tilskud og regnskabsforhold.
Reglerne skal bl.a. afklare tvivlspørgsmål ved
kombinationer omfattet af forskellige institutionslove.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 9, og lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit
2.4.
Til nr. 2 (§ 18, stk. 2)
Der er tale om en ændret formulering af gældende
bestemmelse som følge af lovforslagets § 2, nr.
1.
Til nr. 3 (§ 22 med
tilhørende overskrift)
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr.
1.
Til § 3
Til nr. 1 (§ 3)
Forslaget indebærer, at undervisningsministeren kan
godkende, at institutioner omfattet af denne lov, kan varetage
flere former for skole- og undervisningsvirksomhed efter denne lov.
Forslaget indebærer endvidere, at undervisningsministeren kan
godkende, at institutioner omfattet af denne lov også kan
varetage skole- og undervisningsvirksomhed som fri kostskole og fri
grundskole. En institution, der varetager flere former for skole-
og undervisningsvirksomhed kaldes en kombineret institution.
Efter forslaget får undervisningsministeren desuden
bemyndigelse til at fastsætte regler om kombinerede
institutioner, herunder regler om oprettelse, ansøgning om
godkendelse til tilskud, bygningsforhold (krav vedrørende
arealer og lokaler), vedtægter, tilskud og regnskabsforhold.
Reglerne skal bl.a. afklare tvivl-spørgsmål ved
kombinationer omfattet af forskellige institutionslove.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 9, og lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit
2.4.
Til nr. 2 (§ 16, stk. 2)
Der er tale om en ændret formulering af gældende
bestemmelse som følge af ændringen i forslagets §
3, nr. 1.
Til nr. 3 (§ 21)
Forslaget er en konsekvens af ændringen i forslagets
§ 3, nr. 1.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
august 2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie
kostskoler), jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 18. juli 2008,
som ændret ved § 2 i lov nr. 388 af 26. maj 2008,
foretages følgende ændringer: |
§ 1.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4.
Husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilbyder unge og
voksne elever kurser efter stk. 1. Husholdnings- eller
håndarbejdsfag eller en kombination heraf skal have en
fremtrædende plads i undervisningen og mindst udgøre
1/3 af den samlede undervisningstid for den enkelte elev.
Husholdningsskoler kan tilbyde uddannelser inden for
husholdningsfag. Undervisningsministeren kan fastsætte regler
herom. | | 1. I § 1,
stk. 4, indsættes efter 2. pkt.: »2. pkt. gælder dog ikke
elever på husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, som
følger prøveforberedende og kompetencegivende
undervisning efter anden lovgivning, jf. § 1 a.« |
§ 1 a.
--- Stk. 2. Den
undervisning, som en folkehøjskole, husholdningsskole eller
håndarbejdsskole skal give til en elev, der følger den
i stk. 1 nævnte undervisning, skal mindst udgøre 15
timer pr. uge, hvoraf mindst 11 timer skal være undervisning
af bred almen karakter. Stk. 3.--- | | 2. I § 1 a,
stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »På husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal mindst 7 timer pr. uge være
husholdnings- eller håndarbejdsfag eller en kombination
heraf.« |
§ 2.
--- Stk. 2-7.--- Stk. 8. Skolen
skal offentliggøre sine indholdsplaner og resultatet af
evaluering og opfølgningsplan på skolens hjemmeside
på internettet. Stk. 9-10.--- | | 3. I § 2,
stk. 8, udgår »sine indholdsplaner og«. |
§ 2 a.
På kurser af mindst 12 ugers varighed på
folkehøjskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal skolen vejlede eleverne om valg af
uddannelse og erhverv med henblik på at medvirke til og
understøtte elevernes afklaring herom. Skolen skal
offentliggøre sin strategi for vejledningsindsatsen. Ved
annoncering af kursusvirksomheden skal skolen oplyse, at
vejledningstilbuddet er en del af kursusindholdet. Har skolen en
hjemmeside på internettet, skal skolen på sin
hjemmeside redegøre for, hvordan vejledningsindsatsen
udøves. | | 4.§ 2 a, 4.
pkt., affattes således: »På skolens hjemmeside
på internettet skal offentliggøres en
redegørelse for, hvordan vejledningsindsatsen
udøves.« |
§ 6.
--- 1-3) --- 4) Skolen skal råde over egnede og
tilstrækkelige elevværelser, forstander- og
lærerbolig, kostforplejnings- og opholdsarealer,
undervisningslokaler og udstyr samt udgøre en geografisk og
bygningsmæssig enhed. 5-6) --- | | 5. I § 6,
stk. 1, nr. 4, ændres »udgøre en geografisk og
bygningsmæssig enhed« til: »hovedsageligt
udgøre en geografisk og bygningsmæssig enhed, jf. dog
stk. 2«. |
| | 6. I § 6
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
En fri kostskole, der er berettiget til tilskud, uanset at den har
bygninger og arealer, der ligger uden for skolens geografiske og
bygningsmæssige enhed, kan erhverve nye bygninger og arealer
uden for skolens geografiske og bygningsmæssige enhed. Det er
dog en betingelse, at de nye bygninger og arealer erhverves til
afløsning for bygninger og arealer, der ligger uden for
skolens geografiske og bygningsmæssige enhed. Det er
endvidere en betingelse, at de nye bygninger og arealer
afstandsmæssigt ligger tættere på skolens
geografiske og bygningsmæssige enhed, end de bygninger og
arealer de afløser.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. |
Stk. 2.--- Stk. 3.
Fristen for indsendelse af ansøgning med henblik på at
blive godkendt til tilskud er 12 måneder, før den
tilskudsberettigende virksomhed ønskes påbegyndt. En
skole, der i 2 efter hinanden følgende finansår ikke
har oppebåret tilskud, skal søge om godkendelse til
tilskud efter 1. pkt. | | 7. I § 6,
stk. 3, 1. pkt., som bliver stk. 4, 1. pkt., ændres »12
måneder« til: »10 måneder«. |
Stk. 4.
Ministeren fastsætter nærmere regler om betingelserne i
stk. 1, herunder om tidsfrister for indsendelse af vedtægter,
der skal ændres, om oplysningspligt og om
fremgangsmåden ved ansøgning fra nye skoler, som
ønsker at blive godkendt til tilskud efter denne lov, og fra
skoler, som ønsker at generhverve tilskudsgodkendelsen, jf.
stk. 3, 2. pkt. og § 48. | | 8. I § 6,
stk. 4, som bliver § 6, stk. 5, ændres »jf. stk.
3, 2. pkt.« til: »jf. stk. 4, 2. pkt.«. |
| | 9. Efter §
12 a indsættes i kapitel 2: »§ 12
b. Undervisningsministeren kan godkende, at en institution
omfattet af denne lov kan varetage flere former for skole- og
undervisningsvirksomhed efter denne lov, kombineret institution.
Ministeren kan endvidere godkende, at en institution omfattet af
denne lov også varetager skole- og undervisningsvirksomhed
som fri grundskole, privat gymnasieskole og privat hf-kursus,
kombineret institution. Godkendelse af en kombineret institution er
betinget af, at institutionen opfylder betingelserne i lovgivningen
for at varetage sådan virksomhed, og at institutionens
værdigrundlag kan berettige kombinationen. Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kombinerede
institutioner efter stk. 1, herunder om godkendelse til tilskud,
krav vedrørende bygningsforhold, vedtægter og
tilskud.« |
§ 13.
--- 1-2) --- 3) Elever på efterskoler skal have
afsluttet 7 års skolegang eller være fyldt 14 år.
Elever, der er fyldt 18 år, kan i særlige
tilfælde medregnes efter regler fastsat af ministeren. 4) Elever på husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal have afsluttet 9 års skolegang
eller være fyldt 16 år. | | 10.§ 13,
stk. 1, nr. 3 og 4, affattes således: »3) Elever på efterskoler skal
have afsluttet 8 års skolegang, 7. klasse eller være
fyldt 14 år. Elever, der er fyldt 18 år, kan i
særlige tilfælde medregnes efter regler fastsat af
undervisningsministeren. 4) Elever på husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal have afsluttet 10 års skolegang,
9. klasse eller være fyldt 16 år.« |
Stk. 2-3.--- | | 11. I § 13
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Elever, som på kombinerede institutioner, jf. § 12 b,
udløser statstilskud efter lov om friskoler og private
grundskoler m.v. eller lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser), kan ikke samtidig udløse statstilskud efter
denne lov på den kombinerede institution. Den kombinerede
institution kan vælge, at eleven i stedet skal udløse
statstilskud efter denne lov.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. |
§ 15.
--- Stk. 2. Kurset
skal være åbent for alle, der opfylder betingelserne i
§ 13, stk. 1 og 2. Deltagelse i et kursus kan dog gøres
betinget af højere alder, men ikke af bestemte kundskaber,
uddannelser, stillinger, erhverv eller ansættelsesforhold i
en virksomhed og lign. eller af medlemskab af bestemte foreninger
eller organisationer. § 16.
--- Stk. 2. Hvert
kursus skal gennemføres med mindst 8 elever, der deltager i
hele kurset. I hver kursusuge skal der være mindst 12 elever.
Eleverne skal opfylde betingelserne i § 13, stk. 1 og 2. Stk. 3-4.--- | | 12. I § 15,
stk. 2, 1. pkt., og § 16, stk. 2, 3. pkt., ændres
»§ 13, stk. 1 og 2« til: »§ 13, stk.
1-3«. |
§ 17.
Skolen formulerer skolens værdigrundlag, som indskrives i
skolens vedtægter. Skolen skal oplyse sit værdigrundlag
til enhver, der beder om det. Efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal orientere forældre til
undervisningspligtige elever om skolens værdigrundlag ved
tilmeldingen til skolen. Bestyrelsen skal tilrettelægge en
plan for skolens årlige evaluering af dens virksomhed i
forhold til værdigrundlaget. | | 13.§ 17,
stk. 1, affattes således: »Skolen formulerer sit
værdigrundlag, som indskrives i skolens vedtægt. Skolen
skal oplyse sit værdigrundlag til enhver, som beder om det,
og offentliggøre værdigrundlaget på sin
hjemmeside på internettet. Efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler skal orientere forældre til
undervisningspligtige elever om skolens værdigrundlag ved
tilmelding til skolen. Bestyrelsen skal udarbejde en plan for
skolens evaluering af skolens virksomhed i forhold til
værdigrundlaget. Skolen skal foretage denne evaluering mindst
hvert andet år.« |
Stk. 2.
Bestyrelsen godkender årligt en plan for skolens
kursusvirksomhed (årsplanen) og en plan for indholdet af det
enkelte kursus (indholdsplanen). Bestyrelsen kan bemyndige
forstanderen til at godkende indholdsplanen. Stk. 3-4.--- | | 14. I § 17,
stk. 2, indsættes efter 1. pkt.: »Skolen skal offentliggøre
sin årsplan på skolens hjemmeside på internettet.
En efterskole, husholdningsskole og håndarbejdsskole skal
tillige offentliggøre sine indholdsplaner på skolens
hjemmeside på internettet.« |
§ 18.
--- Stk. 2. En
institution, der består både af en fri kostskole og en
fri grundskole, et privat gymnasium eller et privat hf-kursus,
disponerer frit over tilskud, som den i medfør af lovene for
de enkelte skoleformer kan anvende frit under ét, idet
formålene med disse forudsættes opfyldt. Stk. 3.--- | | 15.§ 18,
stk. 2, affattes således: »Stk. 2.
En kombineret institution, jf. § 12 b, disponerer frit ved
anvendelsen af det samlede tilskud i medfør af lovene for de
enkelte skoleformer, idet formålene med tilskuddene
forudsættes opfyldt.« |
Tillægstakster | | 16.Overskriften
til § 22 ophæves. |
§ 25
a. Staten yder i 2003 tilskud til efterskoler med henblik
på en sygdomsforebyggende og sundhedsfremmende indsats over
for særlige grupper af elever. Staten yder endvidere tilskud
med henblik på forbedring af kvaliteten i
specialundervisningen. Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
ydelse af tilskud efter stk. 1. Stk. 3.
Undervisningsministeren kan bemyndige skoleformens forening til at
administrere og fordele tilskud efter denne bestemmelse.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
foreningens administration af ordningen, herunder om
fastsættelse af ansøgningsfrist,
regnskabsaflæggelse og revision, samt om at lov om
offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven finder anvendelse
på foreningens administration af tilskuddene. | | 17.§ 25 a
ophæves. |
§ 27
a. Staten yder i 2004 til og med 2007 til
folkehøjskoler tilskud til hel eller delvis dækning af
deltagerbetalingen for elever, der er statsborgere og har fast
bopæl i de lande, der er nævnt i stk. 2, på
kurser af mindst 12 ugers varighed. Kravet til egenbetalingens
omfang i § 11, stk. 4, finder ikke anvendelse for denne
elevgruppes egenbetaling. Stk. 2.
Tilskuddet ydes til elever fra følgende lande: Cypern,
Estland, Letland, Litauen, Malta, Polen, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet og Ungarn. Stk. 3-5.--- | | 18.§ 27 a,
stk. 1 og 2, affattes således: »Staten yder i 2008 til og med 2012
til folkehøjskoler tilskud til hel eller delvis
dækning af deltagerbetalingen på kurser af mindst 12
ugers varighed for elever, der er statsborgere og har fast
bopæl i et af de lande, der er nævnt i stk. 2. Kravet
til egenbetalingens omfang i § 11, stk. 4, finder ikke
anvendelse for denne elevgruppes egenbetaling. Stk. 2.
Tilskuddet ydes til elever fra følgende lande: Bulgarien,
Cypern, Estland, Letland, Litauen, Malta, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.« |
§ 41.
Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen, jf. § 40, betaler
bidrag til staten for elever, der den 5. september i
kalenderåret før bidragsopkrævningen er under 18
år og som elev på en efterskole opfylder betingelserne
for at få statslig elevstøtte, jf. § 30, stk. 1,
og som elev på en husholdningsskole eller en
håndarbejdsskole ville opfylde de samme
elevstøttebetingelser. Bidrag efter 1. pkt. betales ikke for
elever under uddannelse til køkkenleder eller
køkkenassistent eller elever på den fri
ungdomsuddannelse eller på en erhvervsgrunduddannelse.
Bidraget fastsættes på de årlige
finanslove. Stk. 2.--- | | 19. I § 41,
stk. 1, 2. pkt., udgår »på den fri
ungdomsuddannelse eller«. |
| | § 2 I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 26. september 2008,
som ændret ved § 1 i lov nr. 388 af 26. maj 2008,
foretages følgende ændringer: |
| | 1. Efter §
5 indsættes: »§ 5
a. Undervisningsministeren kan godkende, at en institution
omfattet af denne lov også varetager skole- og
undervisningsvirksomhed som fri kostskole, privat gymnasieskole og
privat hf-kursus, kombineret institution. Godkendelse af en
kombineret institution er betinget af, at institutionen opfylder
betingelserne i lovgivningen for at varetage sådan
virksomhed, og at institutionens værdigrundlag kan berettige
kombinationen. Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kombinerede
institutioner efter stk. 1, herunder om godkendelse til tilskud,
krav vedrørende bygningsforhold, vedtægter og
tilskud.« |
§ 18.
--- Stk. 2.
En institution, der består både af en fri grundskole og
et privat gymnasium, et privat hf-kursus eller en fri kostskole,
disponerer frit over tilskud, som den i medfør af lovene for
de enkelte skoleformer kan anvende frit under ét, idet
formålene med disse forudsættes opfyldt. Stk. 3-7.--- | | 2.§ 18,
stk. 2, affattes således: »Stk. 2.
En kombineret institution, jf. § 5 a, disponerer frit ved
anvendelsen af det samlede tilskud i medfør af lovene for de
enkelte skoleformer, idet formålene med tilskuddene
forudsættes opfyldt.« |
Tilskud til kombinerede skoler § 22.
Undervisningsministeren kan fastsætte særlige regler om
tilskud til institutioner, som består både af en fri
grundskole og en fri kostskole, en privat gymnasieskole eller et
privat hf- kursus. | | 3.§ 22 med
tilhørende overskrift ophæves. |
| | § 3 I lov nr. 574 af 9. juni 2006 om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser), som ændret ved § 2 i
lov nr. 543 af 17. juni 2008 foretages følgende
ændringer: |
§ 3.
Til gymnasieskoler kan være knyttet en grundskoleafdeling,
der tilbyder undervisning efter bestemmelserne i lov om friskoler
og private grundskoler m.v., en hf-afdeling, der tilbyder
undervisning efter bestemmelserne i hf-loven, og en efterskole, der
tilbyder undervisning efter bestemmelserne i lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler). En grundskoleafdeling
skal omfatte 8. og 9. klassetrin og kan i sammenhæng hermed
omfatte andre klassetrin. Gymnasieskolen og grundskoleafdelingen,
hf-afdelingen eller efterskolen skal udgøre en geografisk og
bygningsmæssig enhed. Undervisningsministeren kan i
særlige tilfælde fravige dette krav. | | 1.§ 3
affattes således: »§ 3. Undervisningsministeren
kan godkende, at en institution omfattet af denne lov kan varetage
flere former for skole- og undervisningsvirksomhed efter denne lov,
kombineret institution. Ministeren kan endvidere godkende, at en
institution omfattet af denne lov også varetager skole- og
undervisningsvirksomhed som fri kostskole og fri grundskole,
kombineret institution. Godkendelse af en kombineret institution er
betinget af, at institutionen opfylder betingelserne i lovgivningen
for at varetage sådan virksomhed, og at institutionens
værdigrundlag kan berettige kombinationen. Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kombinerede
institutioner efter stk. 1, herunder om godkendelse til tilskud,
krav vedrørende bygningsforhold, vedtægter og
tilskud.« |
§ 16.
--- Stk. 2.
En institution, der består både af et privat gymnasium
og en fri grundskole, et privat hf-kursus eller en fri kostskole,
disponerer frit over tilskud, som den i medfør af lovene for
de enkelte skoleformer kan anvende frit under ét, idet
formålene med disse forudsættes opfyldt. Det samme
gælder for en institution, der består af et privat
studenterkursus og et privat hf-kursus eller en fri
grundskole. Stk. 3-6.--- | | 2.§ 16,
stk. 2, affattes således: »Stk. 2.
En kombineret institution, jf. § 3, disponerer frit ved
anvendelsen af det samlede tilskud i medfør af lovene for de
enkelte skoleformer, idet formålene med tilskuddene
forudsættes opfyldt.« |
§ 21.
Undervisningsministeren kan fastsætte særlige regler om
tilskud til institutioner, som består af både en privat
gymnasieskole og et privat kursus, en privat kostafdeling, en fri
kostskole eller en fri grundskole. | | 3.§ 21
ophæves. |
| | § 4 Loven træder i kraft den 1. august
2009. |