L 5 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af årsregnskabsloven. (Redegørelse for samfundsansvar
i større virksomheder).
Fremsat den 8. oktober 2008 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af
årsregnskabsloven
(Redegørelse for samfundsansvar i
større virksomheder)
§ 1
I årsregnskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 647 af 15. juni 2006, som ændret
ved § 5 i lov nr. 108 af 7. februar 2007, § 63
i lov nr. 468 af 17. juni 2008 og lov nr. 516 af 17. juni 2008,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 99 indsættes:
Ȥ 99
a. Store virksomheder skal supplere ledelsesberetningen med
en redegørelse for samfundsansvar, jf. stk. 2-7. Ved
virksomheders samfundsansvar forstås, at virksomheder
frivilligt integrerer hensyn til blandt andet menneskerettigheder,
sociale forhold, miljø- og klimamæssige forhold samt
bekæmpelse af korruption i deres forretningsstrategi og
forretningsaktiviteter. Har virksomheden ikke politikker for
samfundsansvar, skal dette oplyses i ledelsesberetningen.
Stk. 2.
Redegørelsen skal indeholde oplysning om:
1) Virksomhedens
politikker for samfundsansvar, herunder eventuelle standarder,
retningslinjer eller principper for samfundsansvar, som
virksomheden anvender.
2) Hvordan
virksomheden omsætter sine politikker for samfundsansvar til
handling, herunder eventuelle systemer eller procedurer herfor.
3) Virksomhedens
vurdering af, hvad der er opnået som følge af
virksomhedens arbejde med samfundsansvar i regnskabsåret,
samt virksomhedens eventuelle forventninger til arbejdet
fremover.
Stk. 3.
Redegørelsen skal gives i tilknytning til
ledelsesberetningen. Virksomheden kan dog i stedet vælge at
give redegørelsen
1) i en supplerende
beretning til årsrapporten, jf. § 14, hvortil der
henvises i ledelsesberetningen, jf. stk. 4, 1. pkt., eller
2) på
virksomhedens hjemmeside, hvortil der henvises i
ledelsesberetningen, jf. stk. 4, 2. pkt.
Stk. 4. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen fastsætter regler om
offentliggørelse af redegørelsen for samfundsansvar i
en supplerende beretning til årsrapporten og revisors pligter
i forhold til de oplysninger, som offentliggøres heri, jf.
stk. 3, nr. 1. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter
regler om offentliggørelse af redegørelsen for
samfundsansvar på virksomhedens hjemmeside, herunder regler
om virksomhedens opdatering af oplysningerne på hjemmesiden
og revisors pligter i forbindelse med de oplysninger, som
offentliggøres på hjemmesiden, jf. stk. 3, nr.
2.
Stk. 5. For
virksomheder, som udarbejder koncernregnskab, er det
tilstrækkeligt, at oplysningerne efter stk. 1 og 2 gives
for koncernen som helhed.
Stk. 6. En
dattervirksomhed, som indgår i en koncern, kan undlade at
medtage oplysningerne i sin egen ledelsesberetning, hvis
1)
modervirksomheden opfylder oplysningskravene efter stk. 1 og 2
for den samlede koncern, eller
2)
modervirksomheden har udarbejdet en fremskridtsrapport i
forbindelse med tilslutning til FN's Global Compact eller FN's
Principper for ansvarlige investeringer.
Stk. 7. En
virksomhed, som har udarbejdet en fremskridtsrapport i forbindelse
med tilslutning til FN's Global Compact eller FN's Principper for
ansvarlige investeringer, kan undlade at give de oplysninger, som
er anført i stk. 1 og 2. Virksomheden skal oplyse i
ledelsesberetningen, at den anvender denne undtagelse, og angive,
hvor rapporten er offentlig tilgængelig.«
2. I
§ 135, stk. 5,
indsættes som 1. pkt. :
»Hvor det i lovgivningen er tilladt, at
oplysninger, som skal gives i årsregnskabet eller
koncernregnskabet, alternativt kan placeres i andre dokumenter
m.v., hvortil der henvises i årsregnskabet eller
koncernregnskabet, omfatter revisionspligten efter stk. 1, 1.
pkt., de pågældende oplysninger i disse dokumenter
m.v.«
3. I
§ 135, stk. 5,
indsættes efter 2. pkt., som bliver 3. pkt.:
»2. og 3. pkt. finder anvendelse på
oplysninger, der placeres i ledelsesberetningen, og på
oplysninger, der efter denne lov eller regler, som er udstedt efter
denne lov, alternativt offentliggøres andre steder, hvortil
der henvises i ledelsesberetningen.«
4. I
§ 135 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »ledelsesberetningen, jf. § 135,
stk. 5, 2. pkt.« til: »ledelsesberetningen m.v.,
jf. § 135, stk. 5, 3. og 4. pkt.«
5.
Efter § 149 indsættes før overskriften
»Manglende eller for sen modtagelse af årsrapport eller
undtagelseserklæring«:
Ȥ 149
a. Hvor det i lovgivningen er tilladt, at oplysninger, som
skal gives i årsrapporten, alternativt kan placeres i andre
dokumenter m.v. end årsrapporten, skal disse dokumenter m.v.
være tilgængelige for regnskabsbrugerne på samme
tidspunkt som årsrapporten.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2009 og
har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2009
eller senere.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Grønland med de afvigelser,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| |
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets baggrund og
formål |
| 2.1. | Lovforslagets baggrund |
| 2.2. | Formålet med lovforslaget |
| 2.3. | Lovgivning i andre lande |
3. | Lovforslagets indhold |
| 3.1. | Hvilke virksomheder omfattes af
lovforslaget |
| 3.2. | Virksomheders samfundsansvar - Corporate
Social Responsibility (CSR) |
| 3.3. | Redegørelsens indhold |
| 3.4. | Offentliggørelse af
redegørelsen for samfundsansvar og revisors pligter i
forbindelse med redegørelsen |
| 3.5. | Anvendelse af FN's principper for
samfundsansvar |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
6. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
7. | Miljømæssige
konsekvenser |
8. | Forholdet til EU-retten |
9. | Hørte myndigheder og
organisationer |
10. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
Lovforslaget er en udmøntning af et initiativ i
regeringens handlingsplan for virksomheders samfundsansvar.
Lovforslaget har til formål at tilskynde de ca. 1.000
største danske virksomheder, børsnoterede
virksomheder og statslige aktieselskaber, som er omfattet af
årsregnskabsloven, til at forholde sig aktivt til, hvordan de
kan bidrage til at løse samfundsmæssige
udfordringer.
Ved samfundsansvar forstås, at virksomheden frivilligt
integrerer hensyn til blandt andet menneskerettigheder, sociale
forhold, miljø- og klimamæssige forhold samt
bekæmpelse af korruption i sin forretningsstrategi og sine
aktiviteter. Det vil sige, uden at virksomheden er forpligtet
hertil efter lovgivningen i det land, hvor virksomheden
opererer.
Det foreslås derfor, at disse virksomheder forpligtes
til, som led i deres regnskabsrapportering, at redegøre for,
hvordan de forholder sig til deres samfundsansvar.
Med lovforslaget indføres alene et krav om, at de
omfattede virksomheder skal oplyse om deres politikker for
samfundsansvar, hvordan virksomheden omsætter disse
politikker til praksis, og virksomhedens vurdering af, hvad der er
opnået som følge af arbejdet med samfundsansvar i
regnskabsåret, samt eventuelle forventninger til arbejdet
fremover. Har virksomheden ikke politikker for samfundsansvar, skal
virksomheden oplyse dette.
Lovforslaget ændrer ikke ved, at virksomheders
samfundsansvar er et frivilligt anliggende. Virksomheden
vælger selv, om og hvordan den ønsker at integrere
ovennævnte hensyn i sin forretningsstrategi og sine
aktiviteter. Oplysningskravet forpligter således ikke de
omfattede virksomheder til at have en politik for samfundsansvar,
ligesom der ikke stilles krav til, hvordan den enkelte virksomhed
arbejder med samfundsansvar.
For at understøtte målsætningen om at
gøre Danmark kendt for ansvarlig vækst, bør
danske virksomheders arbejde med samfundsansvar tage udgangspunkt i
en internationalt anerkendt referenceramme. Derfor vil det
være en fordel, hvis virksomheder og investorer tager
udgangspunkt i FN's principper for samfundsansvar. Det drejer sig
om FN's Global Compact og FN's Principper for ansvarlige
investeringer (UN PRI). Disse er omtalt i afsnit 3.5.
Der vil blive indført samme oplysningskrav som i dette
lovforslag for institutionelle investorer, investeringsforeninger
og børsnoterede finansielle virksomheder i øvrigt
(pengeinstitutter og forsikringsselskaber m.v.), som ikke omfattes
af årsregnskabsloven. Regnskabsreglerne for disse
virksomheder er i vidt omfang fastsat i bekendtgørelser
udstedt af Finanstilsynet. Oplysningspligten vedrørende
samfundsansvar vil derfor for disse virksomheders vedkommende blive
fastsat af Finanstilsynet i bekendtgørelser. Dette kan ske
på baggrund af de eksisterende bemyndigelser til at
fastsætte regnskabsregler i lovene for disse
virksomheder.
2. Lovforslagets baggrund og
formål
2.1. Lovforslagets baggrund
Globaliseringen betyder, at de økonomiske, kulturelle
og politiske forbindelser på tværs af
landegrænser bliver stadig tættere. Globaliseringen
indebærer øget samhandel og en stigende grad af
international arbejdsdeling af for eksempel vareproduktionen.
Dermed synliggøres en række udfordringer i forhold til
for eksempel sociale vilkår, arbejdsforhold, miljø og
klima, som kræver et aktivt samarbejde landene imellem og
mellem forskellige aktører i samfundet.
I en situation med stadig hårdere international
konkurrence, globale sociale og miljømæssige
udfordringer samt stadig mere åbne globale
informationsstrømme bliver virksomheder og investorer
nødt til aktivt at tage stilling til den internationale
dagsorden. Det er således et krav for virksomheder, der
ønsker at gøre sig gældende på de globale
markeder, at de er åbne omkring deres samfundsansvar. Det kan
for eksempel ske i form af krav til en udenlandsk leverandør
om at overholde grundlæggende miljøkrav eller
arbejdstager- og menneskerettigheder.
2.2. Formålet med
lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at tilskynde virksomheder
og investorer til at forholde sig aktivt til samfundsansvar. Gennem
forretningsdrevet samfundsansvar kan virksomhederne bidrage til at
løse samfundsmæssige udfordringer og samtidig skabe
bedre forretningsmuligheder for sig selv. Med forretningsdrevet
samfundsansvar menes, at virksomhedens samfundsansvar skal
kombineres med virksomhedens kerneforretning.
Danmark vil stå stærkere internationalt i takt
med, at flere virksomheder og investorer forholder sig aktivt til
samfundsansvar og kommunikerer dette til offentligheden. Det kan
bidrage til at gøre danske virksomheder og Danmark kendt for
ansvarlig vækst. Det bliver lettere for danske virksomheder
at differentiere sig fra konkurrenter på globale markeder,
hvis danske produkter og ydelser som udgangspunkt opfattes som
ansvarlige og bæredygtige. Det foreslåede
oplysningskrav vil skabe større åbenhed og dermed
styrke blandt andre kunders, lokalsamfundets, investorers,
medarbejderes og mediernes muligheder for at forholde sig til
virksomhedernes og investorernes arbejde med samfundsansvar.
Det foreslåede oplysningskrav ændrer ikke ved, at
det også fremover vil være op til den enkelte
virksomhed og investor at vælge, om og hvordan den vil
arbejde med samfundsansvar. Ligeledes er det fortsat
virksomhedernes egen beslutning, hvordan de konkret vælger at
imødegå de udfordringer, og hvilke specifikke
oplysninger, der bedst beskriver virksomhedens arbejde med
samfundsansvar.
2.3. Lovgivning i andre lande
En række lande har indført lovgivning, der skal
tilskynde virksomheder og investorer til at arbejde mere aktivt med
samfundsansvar. Nedenstående omhandler kun lovgivning, der er
mere omfattende end de nuværende rapporteringskrav om
ikke-finansielle forhold i den danske årsregnskabslov.
I Frankrig har alle børsnoterede selskaber skulle
oplyse om sociale og miljømæssige forhold i deres
årsrapporter siden 2001. Formålet er at tilskynde
virksomhederne til at måle de sociale og
miljømæssige konsekvenser af deres forretning på
en strategisk måde. Yderligere skal det fremgå, hvordan
virksomheden er i dialog med interessenter.
I Storbritannien har alle større børsnoterede
virksomheder skulle rapportere om sociale, samfundsmæssige og
miljømæssige forhold siden oktober 2007, herunder om
alle eksisterende politikker og effekten af disse politikker. Hvis
årsrapporten ikke indeholder information på
ovenstående områder, skal det fremgå på
hvilke områder, der ikke er information.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Hvilke virksomheder omfattes af
lovforslaget
Ifølge regeringens handlingsplan for samfundsansvar
skal omkring de 1.000 største danske virksomheder omfattes
af oplysningskravet om virksomhedens samfundsansvar i
årsregnskabsloven.
Årsregnskabsloven af 2001 er opbygget efter den
såkaldte byggeklodsmodel, hvorefter det regelsæt, den
enkelte virksomhed er forpligtet til at følge ved
udarbejdelsen af sin årsrapport (årsregnskab m.v.),
primært afhænger af virksomhedens størrelse.
Princippet i modellen er, at små virksomheder skal
følge relativt få, generelle krav, mens store
virksomheder skal følge flere og mere detaljerede krav.
Baggrunden for dette er, at små virksomheder
sædvanligvis har få regnskabsbrugere, hvorimod store
virksomheder og virksomheder, som har værdipapirer optaget
til handel på et reguleret marked i et EU/EØS-land,
har en bred kreds af regnskabsbrugere med forskelligartede behov,
herunder en større offentlig bevågenhed. Modellen
består af fire byggeklodser - regnskabsklasser, som kaldes A,
B, C, D.
Regnskabsklasse A gælder for enkeltmandsvirksomheder
m.v., som ikke er forpligtet til at aflægge årsrapport.
Regnskabsklasse B gælder for små aktie- og
anpartsselskaber m.v. Regnskabsklasse C gælder for
mellemstore og store aktie- og anpartsselskaber m.v. og indeholder
mere detaljerede regler. Endelig gælder regnskabsklasse D for
virksomheder, som har værdipapirer optaget til handel
på et reguleret marked i et EU/EØS-land og statslige
aktieselskaber. Uanset størrelse er disse virksomheder altid
omfattet af de strengere regler i regnskabsklasse D.
Det foreslås, at oplysningskravet kommer til at
gælde for store virksomheder i regnskabsklasse C og
virksomheder i regnskabsklasse D, fordi disse virksomheder har en
særlig samfundsøkonomisk betydning ifølge
Økonomi- og Erhvervsministeriets
Vækstredegørelse fra 2005, s. 53. Store virksomheder i
regnskabsklasse C er virksomheder, som overskrider to af
årsregnskabslovens tre størrelsesgrænser for
mellemstore virksomheder, det vil sige en balancesum på 143
mio. kr., en nettoomsætning på 286 mio. kr. og et
gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 250. Dog
undtages virksomheder, hvor oplysningerne allerede er givet
på koncernniveau, fra oplysningskravet.
Beregninger fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen viser, at
oplysningskravet herved vil omfatte ca. 1.100 virksomheder. Hertil
kommer, at institutionelle investorer, investeringsforeninger og
børsnoterede finansielle virksomheder også vil blive
omfattet af oplysningskravet gennem
bekendtgørelsesændringer.
Små virksomheder i regnskabsklasse B og mellemstore
virksomheder i regnskabsklasse C har således efter forslaget
ikke pligt til at redegøre for deres politikker og praksis
for samfundsansvar. Dette er naturligvis ikke til hinder for, at
disse virksomheder frivilligt giver oplysninger herom, idet det kan
være en fordel for alle danske virksomheder at arbejde med
samfundsansvar.
En omfattet virksomhed skal - hvis den er en modervirksomhed -
give oplysningerne for koncernen i koncernregnskabet, men kan
undlade at give oplysningerne i sit eget årsregnskab.
Yderligere kan en dattervirksomhed, der indgår i en koncern,
hvor modervirksomheden udarbejder koncernregnskab og heri opfylder
oplysningskravene for koncernen som helhed, undlade at medtage
oplysningerne i sin egen ledelsesberetning.
Endvidere foreslås det, at en virksomhed, der har
tilsluttet sig FN's Global Compact eller FN's Principper for
ansvarlige investeringer, og som offentliggør en
fremskridtsrapport i forbindelse hermed, fritages for pligten til
at udarbejde en redegørelse for samfundsansvar efter dette
lovforslag. Virksomheden skal i så fald oplyse i
ledelsesberetningen, at den anvender denne undtagelse, og oplyse,
hvor rapporten er offentlig tilgængelig. De nævnte
principper er omtalt i afsnit 3.5.
3.2. Virksomheders samfundsansvar -
Corporate Social Responsibility (CSR)
Ved virksomheders samfundsansvar - også kaldet Corporate
Social Responsibility, CSR - forstås i lovforslaget, at
virksomheder frivilligt integrerer hensyn til blandt andet
menneskerettigheder, sociale forhold, miljø- og
klimamæssige forhold samt bekæmpelse af korruption i
deres forretningsstrategi og -aktiviteter. Ved frivilligt
forstås aktiviteter m.v., der ikke er pålagt gennem
dansk lovgivning eller gennem den lovgivning i udlandet, hvorunder
virksomheden virker.
Sociale hensyn kan blandt andet bestå i at arbejde for
overholdelse af menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder hos
udenlandske leverandører. Sociale hensyn kan også
rette sig mod arbejdsmiljø, medarbejdertrivsel og
medarbejderudvikling, eller bestå i, at virksomheder
gør en særlig indsats for at fastholde eller integrere
handicappede, seniorer, personer med dårligt helbred eller
personer med anden etnisk baggrund på arbejdsmarkedet.
Hensyn til miljø og klima kan blandt andet handle om at
forebygge forurening, nedsætte forbrug af energi og andre
ressourcer, udvikle eller anvende miljøeffektive teknologier
eller miljømærke produkter.
Således kan virksomhedens samfundsansvar udfolde sig i
mange forskellige aktiviteter, og ovenstående er blot
eksempler. Den enkelte virksomhed må vælge, hvilke
aktiviteter der har størst værdi for virksomheden og
for samfundet.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil udarbejde en vejledning,
der skal rådgive virksomheder om, hvordan virksomhederne kan
udforme deres redegørelse for samfundsansvar, så den
bliver fyldestgørende og troværdig samtidig med, at de
administrative byrder begrænses. Vejledningen vil også
beskrive, hvilke aktiviteter virksomhedernes samfundsansvar kan
udmøntes i.
3.3. Redegørelsens indhold
Det foreslås, at redegørelsen for samfundsansvar
skal indeholde en omtale af:
1) Virksomhedens
politikker for samfundsansvar, herunder eventuelle standarder,
retningslinjer eller principper for samfundsansvar, som
virksomheden anvender.
2) Hvordan
virksomheden omsætter sine politikker for samfundsansvar til
handling, herunder eventuelle systemer eller procedurer herfor.
3) Virksomhedens
vurdering af, hvad der er opnået som følge af
virksomhedens arbejde med samfundsansvar i regnskabsåret,
samt virksomhedens eventuelle forventninger til arbejdet
fremover.
Ovenstående tre punkter svarer til FN's anbefalinger
for, hvilke emner der bør indgå i en virksomheds
redegørelse for samfundsansvar. FN's principper for
samfundsansvar er nærmere omtalt i afsnit 3.5. Er
virksomheden tilsluttet FN's Global Compact eller FN's Principper
for ansvarlige investeringer (UN PRI), og offentliggør
virksomheden en fremskridtsrapport som led i tilslutningen hertil,
er virksomheden dog fritaget for at udarbejde en redegørelse
for samfundsansvar efter dette lovforslag.
Der fastsættes ikke detaljerede krav til
redegørelsen, fordi det stadig skal være den enkelte
virksomhed, der individuelt og frivilligt beslutter, på
hvilke områder og hvordan man arbejder med samfundsansvar.
Dette er netop grundtanken bag forretningsdrevet samfundsansvar,
som ønskes fremmet.
Det er ikke et krav, at virksomheden skal vurdere, hvilke
målbare økonomiske resultater arbejdet med
samfundsansvar har medført.
Hvis virksomheden ikke har formuleret politikker, interne
retningslinjer, målsætninger, strategier eller andet,
der beskriver, hvordan virksomheden ønsker at arbejde med
samfundsansvar, skal dette oplyses.
Selv for store virksomheder kan håndteringen af
samfundsansvar være en udfordring med vanskelige dilemmaer.
Det er derfor helt sædvanligt selv hos de virksomheder, der
både nationalt og internationalt repræsenterer best
practice, at realisering af virksomhedens politikker for
samfundsansvar er en løbende flerårig proces, og at
der undervejs viser sig vanskeligheder og tilbageslag, hvilket
også anerkendes af FN.
3.4. Offentliggørelse af
redegørelsen for samfundsansvar og revisors pligter i
forbindelse med redegørelsen
Efter forslaget skal de omfattede virksomheder medtage en
redegørelse for samfundsansvar i deres ledelsesberetning.
Alternativt kan virksomheden placere redegørelsen for
samfundsansvar i en supplerende beretning til årsrapporten
eller på virksomhedens hjemmeside.
Vælger virksomheden at benytte en af de
offentliggørelsesmåder, der er anført som
alternativ til ledelsesberetningen, skal det fremgå af
ledelsesberetningen, hvor redegørelsen er placeret, og
hvordan interessenterne finder frem til redegørelsen.
Redegørelsen skal være offentlig
tilgængelig.
Virksomheders ledelsesberetning er underlagt et såkaldt
konsistenstjek fra revisors side. Det betyder, at revisor skal
påse, at oplysninger i ledelsesberetningen er i
overensstemmelse med oplysninger i årsregnskabet og, hvis der
er udarbejdet koncernregnskab, koncernregnskabet. Revisor skal
afgive en udtalelse herom. Revisors udtalelse vil også
omfatte sammenhæng mellem ledelsesberetningens oplysninger og
forhold, som revisor er blevet opmærksom på i
forbindelse med sin revision. Det forudsætter ikke, at
revisor foretager særlige handlinger for at fremskaffe
sådanne oplysninger. Der er alene tale om oplysninger, som
revisor i forvejen er kommet i besiddelse af i forbindelse med
revisionen af årsregnskabet.
Det vil imidlertid være uhensigtsmæssigt, hvis det
forhold, at virksomheden vælger at placere oplysningerne et
andet sted end i ledelsesberetningen, kan føre til, at
oplysningerne ikke undergives revisors konsistenstjek på
samme måde, som hvis oplysningerne placeres i
ledelsesberetningen. Det foreslås derfor, at de
foreslåede offentliggørelsesmåder
medfører samme pligt til konsistenstjek af de afgivne
oplysningers rigtighed, som kræves af ledelsesberetningen.
Der henvises til forslagets § 1, nr. 3.
Det er således ikke tiltænkt hverken at
indskrænke eller udvide de pligter, revisor har i forhold til
oplysninger i ledelsesberetningen, blot fordi oplysningerne i
stedet gives på hjemmesiden eller i en supplerende
beretning.
3.5. Anvendelse af FN's principper
for samfundsansvar
Ved udformningen af redegørelsen for samfundsansvar kan
mange virksomheder med fordel tage udgangspunkt i, hvordan
virksomheden efterlever FN's principper for samfundsansvar. Dette
skyldes, at de foreslåede krav til indholdet af
redegørelsen for samfundsansvar, som fremgår af
§ 99 a, stk. 2, nr. 1-3, i forslagets § 1,
nr. 1, følger FN's anbefalinger til indholdet af
fremskridtsrapporter, som medlemmer af FN's Global Compact skal
udarbejde.
FN's Global Compact (www.unglobalcompact.org) er verdens
største frivillige netværk for virksomheder, som
arbejder med samfundsansvar. Kernen i Global Compact er
følgende ti principper i dansk oversættelse:
»Menneskerettigheder
1) Virksomheden
bør støtte og respektere beskyttelsen af
internationalt erklærede menneskerettigheder og
2) sikre, at den
ikke medvirker til krænkelser af menneskerettighederne.
Arbejdstagerrettigheder
3) Virksomheden
bør opretholde foreningsfriheden og effektivt anerkende
retten til kollektiv forhandling,
4) støtte
udryddelsen af alle former for tvangsarbejde,
5) støtte
effektiv afskaffelse af børnearbejde og
6) afskaffe
diskrimination i relation til arbejds- og
ansættelsesforhold.
Miljø
7) Virksomheden
bør støtte en forsigtighedstilgang til
miljømæssige udfordringer,
8) tage initiativ
til at fremme større miljømæssig ansvarlighed
og
9) opfordre til
udvikling og spredning af miljøvenlige teknologier.
Anti-korruption
10) Virksomheden
bør modarbejde alle former for korruption, herunder
afpresning og bestikkelse.«
FN's principper for samfundsansvar er ikke ment som en
tjekliste, som virksomhederne skal opfylde. Derimod er det op til
den enkelte virksomhed at vælge de områder og den
indsats, der er relevant i forhold til virksomhedens
kerneforretning. Dermed understøtter principperne en
forretningsdrevet tilgang til samfundsansvar.
Principperne om menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder
og anti-korruption er allerede gældende i dansk ret gennem
tiltrædelse af de internationale konventioner, som
principperne er baseret på. Det drejer sig om FN's
universelle menneskerettighedsdeklaration, ILO's deklaration om
fundamentale principper og rettigheder i arbejdslivet,
Rio-deklarationen om miljø og udvikling og FN's konvention
mod korruption.
Ligeledes er forsigtighedstilgangen et bærende princip i
den danske miljølovgivning. I administrationen af
miljøbeskyttelsesloven lægges der vægt på,
at virksomheder benytter den bedst tilgængelige teknik, og
der lægges særlig vægt på at fremme
forebyggende indsatser.
Danske virksomheder er derfor allerede forpligtiget til at
overholde Global Compact's ti principper i forhold til deres
virksomhed i Danmark. Dette er derimod ikke tilfældet,
når danske virksomheder opererer i udlandet, hvor sociale og
miljømæssige forhold ofte ikke lever op til danske
standarder.
FN har endvidere udarbejdet seks principper for
samfundsansvar, der særligt retter sig mod investorer - FN's
Principper for ansvarlige investeringer (www.unpri.org).
Principperne er følgende i dansk oversættelse:
»1) Vi vil
indarbejde miljø, sociale forhold samt aktivt ejerskab i
investeringsanalysen og beslutningsprocessen.
2) Vi vil
være aktive ejere og indarbejde miljø og sociale
forhold i vores politikker vedrørende ejerskab og i den
praktiske håndtering af investeringerne.
3) Vi vil
søge at opnå åbenhed om miljø, sociale
forhold og aktivt ejerskab fra de enheder, vi investerer i.
4) Vi vil fremme
accept og implementering af principperne inden for den finansielle
industri.
5) Vi vil
samarbejde med henblik på at øge effektiviteten i
implementeringen af principperne.
6) Vi vil
rapportere om vores aktiviteter og fremskridt omkring
implementeringen af principperne.«
Foruden FN's Global Compact og FN's Principper for ansvarlige
investeringer findes der en række andre retningslinjer og
principper for samfundsansvar, som virksomhederne kan tage
udgangspunkt i. Eksempelvis har OECD udarbejdet
»Retningslinjer for Multinationale Virksomheder«, der
bygger på samme internationale konventioner som FN's Global
Compact. Retningslinjerne er anbefalinger fra regeringerne til de
multinationale virksomheder. De udgør en frivillig ramme for
god forretningsskik. Derudover kan nævnes The Global
Reporting Initiative (GRI), som er et multistakeholder
netværk, der udsteder globale retningslinjer for rapportering
om bæredygtighed. Retningslinjerne anvendes af virksomheder,
der ønsker at dokumentere deres bæredygtighed.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Regeringen lægger vægt på, at de
administrative byrder ved lovforslaget begrænses mest muligt.
Derfor tilstræbes det at sikre størst mulig
fleksibilitet for virksomhederne i forhold til at anvende netop den
offentliggørelsesmåde, som passer bedst til den
enkelte virksomhed.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af forslagets
erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser. I den
forbindelse har CKR følgende bemærkninger:
Erhvervsøkonomiske
konsekvenser
CKR vurderer, at forslaget kan medføre positive
strukturelle erhvervsøkonomiske konsekvenser for de
virksomheder, som vælger at arbejde med samfundsansvar. Disse
virksomheder kan få en konkurrencemæssig fordel, idet
forbrugere, leverandører, investorer mv. i stadig
større grad stiller krav om, at virksomheder arbejder med
samfundsansvar. Dette er dog ikke entydigt, idet der kan være
store forskelle fra branche til branche og fra produkt til
produkt.
Administrative konsekvenser
Lovforslaget omfatter omkring 1.100 virksomheder. De
administrative byrder, der er forbundet med lovforslaget, er blevet
undersøgt gennem Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Forelæggelsen for virksomhedspanelet blev
foretaget af CKR i juli 2008.
Lovforslaget giver mulighed for, at redegørelsen for
samfundsansvar kan have vidt forskelligt omfang. Som følge
heraf er de kvantitative resultater fra virksomhedspanelet
behæftet med nogen usikkerhed. CKR har derfor foretaget den
samlede vurdering af de administrative konsekvenser på
baggrund af kvalitative interview med tre virksomheder, der
arbejder med samfundsansvar i et forventet maksimalt omfang. Dette
giver et overblik over de maksimale potentielle administrative
konsekvenser som følge af lovforslaget.
Omstillingsbyrder
På baggrund af forelæggelsen for
virksomhedspanelet vurderer CKR, at lovforslaget alene vil
medføre omstillingsbyrder for omkring 180 virksomheder, som
ikke allerede har nedskrevne politikker for virksomhedens
samfundsansvar. Hvis disse virksomheder vælger at udarbejde
politikker for samfundsansvar og implementere dem, vil
omstillingsbyrderne variere alt efter omfanget af virksomhedens
politikker for samfundsansvar.
CKR har spurgt de store virksomheder om tidsforbruget
forbundet med udarbejdelsen af deres politikker for samfundsansvar.
Virksomhederne vurderer, at det tager mellem 2.000 og 6.000 timer
at udarbejde relativt brede og omfattende politikker for
samfundsansvar, hvis virksomheden ikke tidligere har
beskæftiget sig med samfundsansvar. Hvis en virksomhed
også vælger at rapportere om samfundsansvar, er det
vurderingen, at det vil tage hver virksomhed omkring det dobbelte
antal timer. Det er dog fortsat op til den enkelte virksomhed, om
den ønsker at udarbejde politikker for samfundsansvar, og
hvor mange timer den i så fald vil bruge på at
nedskrive disse politikker.
Løbende byrder
CKR vurderer på baggrund af forelæggelsen for
virksomhedspanelet, at forslaget vil medføre et
begrænset omfang af løbende byrder for de omfattede
virksomheder.
Ud af de omkring 1.100 omfattede virksomheder vurderer CKR, at
ca. 1.030 virksomheder arbejder med samfundsansvar. Det kan
virksomhederne redegøre for i deres ledelsesberetning eller
ved at udarbejde en henvisningstekst. Det vurderes af CKR, at
omkring 340 virksomheder vil redegøre for deres
samfundsansvar i deres ledelsesberetning, som for hver virksomhed
vil medføre løbende administrative byrder på
mellem 1 og 7,5 timer.
Tilsvarende vurderes det, at de resterende omkring 690
virksomheder, der forventes at benytte sig af de mindre byrdefulde
henvisningsmuligheder, hver vil bruge 40 minutter på at
udarbejde en sådan henvisning. På samfundsniveau
forventes dette krav således maksimalt at medføre
løbende byrder på omkring 3.000 timer
årligt.
For de omkring 70 virksomheder ud af de 1.100 virksomheder,
der ikke arbejder med samfundsansvar, vurderer CKR, at det
maksimalt vil tage hver virksomhed 40 minutter at redegøre
for, at de ikke arbejder med samfundsansvar. På
samfundsniveau er der således maksimalt tale om
løbende byrder på ca. 50 timer årligt.
Samlet set vurderes lovforslaget maksimalt at medføre
løbende byrder på ca. 3.000 timer årligt
på samfundsniveau, fordelt på de omkring 1.100
virksomheder, lovforslaget omfatter.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Der er ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vil, i det omfang rapporteringsforpligtelsen
tilskynder flere af de omfattede virksomheder til at arbejde med
samfundsansvar, kunne medføre konsekvenser for
miljøet i form af de positive effekter, der kommer som
resultat af virksomhedernes arbejde med for eksempel klima- og
miljøledelse eller investeringer i miljø- og
energieffektiv teknologi. Dette kan reducere virksomhedernes
energiforbrug og udledning af kemikalier og CO2.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i
høring hos:
Amnesty International, Beskæftigelsesministeriet,
Bryggeriforeningen, Copenhagen Business School, CSR Forum, Danmarks
Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Initiativ for Etisk Handel, Dansk Standard, Den
Danske Finansanalytikerforening, Det Nationale Netværk af
Virksomhedsledere, DI, Finansministeriet, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, First North, FN Global
Compact, Folkekirkens Nødhjælp, Forbrugerrådet,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske
Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Forsikring &
Pension, Handelshøjskolen, Aarhus, HK,
Håndværksrådet, International Commission of
Jurists, Investeringsforeningsrådet, Klima- og
Energiministeriet, Komiteen for god Selskabsledelse, Kommunernes
Landsforening, Københavns Universitet, Landbrugsrådet,
Landbrugets Rådgivningscenter, Landscentret, Ledernes
Hovedorganisation, LO, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, OMX Den Nordiske Børs i
København, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Red
Barnet, Regnskabsrådet, Roskilde Universitetscenter,
Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling,
Skatteministeriet, Statsministeriet, Syddansk Universitet,
Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Velfærdsministeriet, WWF
Verdensnaturfonden, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ Mindre udgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Samlet set vurderes lovforslaget maksimalt
at medføre løbende byrder på ca. 3.000 timer
årligt på samfundsniveau, fordelt på de ca. 1.100
virksomheder, lovforslaget omfatter. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr.1
Det foreslås, at der i årsregnskabsloven
indsættes et nyt oplysningskrav i § 99 a vedrørende
redegørelse for samfundsansvar. Oplysningskravet
indebærer, at de omfattede virksomheder skal redegøre
for deres politikker og praksis for samfundsansvar. Har
virksomheden ikke politikker for samfundsansvar, skal virksomheden
oplyse dette.
Kravet om redegørelse for samfundsansvar har ikke
direktivmæssig baggrund.
Efter forslagets § 99 a,
stk. 1, 1. pkt., er store virksomheder i
regnskabsklasse C omfattet af kravet. Hermed menes virksomheder,
som i to på hinanden følgende år overskrider to
af de tre størrelsesgrænser for mellemstore
virksomheder. Det vil sige en balancesum på 143 mio. kr., en
nettoomsætning på 286 mio. kr. og et gennemsnitligt
antal heltidsbeskæftigede i løbet af
regnskabsåret på 250, jf. årsregnskabslovens
§ 7, stk. 2, nr. 2. og 3.
Kravet omfatter endvidere virksomheder i regnskabsklasse D.
Det vil sige virksomheder, som har værdipapirer optaget til
handel på et reguleret marked i et EU/EØS-land, og
statslige aktieselskaber, jf. årsregnskabslovens
§ 7, stk. 1, nr. 4, og § 102.
Sidstnævnte bestemmelse angiver, hvilke regler i
årsregnskabsloven, der gælder for virksomheder, som er
omfattet af regnskabsklasse D.
For virksomheder, der indgår i en koncern,
foreslås nogle lempelser i § 99 a, stk. 5 og
6. Lempelserne kan anvendes såvel af store virksomheder i
regnskabsklasse C som af virksomheder i regnskabsklasse D.
Bestemmelserne om redegørelse for samfundsansvar
gælder desuden for koncernregnskabet, jf. henvisningen i
§ 128, stk. 2. Den nævnte bestemmelse angiver,
hvilke regler om ledelsesberetningen, der finder tilsvarende
anvendelse på koncernens ledelsesberetning.
Ved virksomheders samfundsansvar forstås efter § 99 a, stk. 1, 2. pkt., at
virksomheder frivilligt integrerer hensyn til blandt andet
menneskerettigheder, sociale forhold, miljø- og
klimamæssige forhold samt bekæmpelse af korruption i
deres forretningsstrategi og forretningsaktiviteter. Det er
således frivilligt for virksomheder, om de vil arbejde med
samfundsansvar på et eller flere af de ovennævnte
områder, udover hvad de er forpligtet til efter
lovgivningen.
Har virksomheden ikke politikker for samfundsansvar, skal
dette oplyses, jf. forslagets § 99
a, stk. 1, 3. pkt. Der stilles ikke krav om, at
virksomheden skal begrunde dette.
Har virksomheden politikker for samfundsansvar, skal
redegørelsen indeholde de oplysninger, som fremgår af
§ 99 a, stk. 2, nr. 1-3,
der angiver de overordnede krav til indholdet af
redegørelsen for samfundsansvar. Af de grunde, som er
anført i afsnit 3.3. under almindelige bemærkninger,
indeholder forslaget ikke detaljerede krav til indholdet af
redegørelsen.
Ved udformningen af redegørelsen kan virksomhederne
eksempelvis tage udgangspunkt i FN's principper for samfundsansvar
i Global Compact. Der henvises til afsnit 3.5. under almindelige
bemærkninger.
Efter § 99 a, stk. 2, nr.
1, skal redegørelsen indeholde en omtale af
virksomhedens politikker for samfundsansvar, hvis virksomheden har
politikker for samfundsansvar. Politikkerne kan som nævnt
blandt andet omhandle virksomhedens indsats for at fremme
menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder, forbedre
miljøet, mindske virksomhedens klimapåvirkning og
modvirke korruption.
Ved politikker forstås i denne forbindelse bredt
virksomhedens interne retningslinjer, målsætninger,
strategier eller andre dokumenter, der beskriver, hvordan
virksomheden arbejder med samfundsansvar.
Ligeledes skal virksomheden oplyse om eventuelle standarder,
retningslinjer eller principper for samfundsansvar, som
virksomheden anvender.
Efter § 99 a, stk. 2, nr.
2, skal virksomheden redegøre for, hvordan den
omsætter sine politikker for samfundsansvar til handling.
Virksomheden skal herunder redegøre for eventuelle systemer
eller procedurer herfor. Det kan eksempelvis være
ledelsessystemer, kontrolsystemer, evalueringer eller andre
procedurer, der systematisk gennemgår implementeringen af
politikkerne. Dette omfatter også, at virksomheden skal
oplyse, hvis den er certificeret i henhold til en
certificeringsordning for enten processer eller produkter
(mærkningsordninger).
Endelig skal virksomheden efter § 99 a, stk. 2, nr. 3,
vurdere, hvad der er opnået som følge af virksomhedens
arbejde med samfundsansvar i regnskabsåret, samt oplyse om
eventuelle forventninger til arbejdet fremover. Det er ikke et
krav, at virksomheden skal vurdere, hvilke målbare
økonomiske resultater arbejdet med samfundsansvar har
medført.
Efter forslagets § 99 a,
stk. 3, 1. pkt. , skal redegørelsen for
samfundsansvar placeres i ledelsesberetningen i virksomhedens
årsrapport - eller eventuelt i et bilag hertil. I 2. pkt.
foreslås yderligere to alternative
offentliggørelsesmåder.
Hvis redegørelsen placeres i et bilag, skal der
være en henvisning hertil i ledelsesberetningen, og det skal
tydeligt fremgå af bilaget, at det udgør en del af
ledelsesberetningen, jf. årsregnskabslovens § 2,
stk. 1, nr. 2.
Hvis redegørelsen for samfundsansvar placeres i
ledelsesberetningen eller i et bilag til ledelsesberetningen, vil
redegørelsen blive omfattet af den udtalelse, revisor skal
afgive vedrørende ledelsesberetningen efter
årsregnskabslovens § 135, stk. 5. I
forbindelse med revisionen af årsregnskabet og et eventuelt
koncernregnskab skal revisor påse, at oplysninger i
ledelsesberetningen er i overensstemmelse med oplysninger i
årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab. Revisor skal
afgive en udtalelse herom.
I § 99 a, stk. 3, 2.
pkt., foreslås det, at virksomhederne - i stedet for
at medtage redegørelsen for samfundsansvar i
ledelsesberetningen - får mulighed for at vælge mellem
yderligere to alternative offentliggørelsesmåder
1) i en supplerende
beretning til årsrapporten eller
2) på
virksomhedens hjemmeside
hvortil der henvises i ledelsesberetningen.
Virksomheder, som udarbejder en selvstændig rapport om
deres arbejde med samfundsansvar, der opfylder kravene til
redegørelsen, jf. stk. 2, kan eksempelvis bruge denne
og derfor enten tilføje denne som en supplerende beretning
til årsrapporten eller offentliggøre denne på
virksomhedens hjemmeside med henvisning hertil i
ledelsesberetningen.
Hvis virksomheden udarbejder et grønt regnskab efter
miljøbeskyttelseslovens regler herom eller en
EMAS-miljøredegørelse, kan virksomheden ligeledes
henvise hertil i sin redegørelse for samfundsansvar. Da
reglerne om det grønne regnskab foreslås ændret,
således at der kun skal afgives en ledelsesberetning hvert
tredje år, skal virksomheden i sin redegørelse for
samfundsansvar beskrive eventuelle opdateringer eller
ændringer af det grønne regnskab eller i
EMAS-miljøredegørelsen, der er foretaget i det
pågældende regnskabsår. Hvis virksomheden
derudover har politikker eller aktiviteter, der falder inden for
samfundsansvar, og som ikke er omfattet af virksomhedens
grønne regnskab eller EMAS-miljøredegørelse,
skal der redegøres for disse på normal vis som
følge af lovforslaget.
Det er op til den enkelte virksomhed at afgøre, hvilken
af offentliggørelsesmåderne, der ønskes
anvendt. Derved sikres der størst mulig fleksibilitet for
virksomhederne, som kan anvende netop den
offentliggørelsesmåde, som passer bedst til den
enkelte virksomheds dialog med interessenterne.
Uanset hvilken offentliggørelsesmåde,
virksomheden vælger, har ledelsen ansvaret for oplysningerne
og offentliggørelsen heraf i overensstemmelse med
lovgivningens krav, jf. årsregnskabslovens
§§ 8-10, der også vil omfatte de oplysninger
efter forslagets § 99 a, som virksomheden vælger at
give i en supplerende beretning til årsrapporten eller
på hjemmesiden.
Vælger virksomheden at benytte en af de
offentliggørelsesmåder, der er anført som
alternativ til ledelsesberetningen, skal det fremgå af
ledelsesberetningen, hvor redegørelsen er placeret, og
hvordan interessenterne finder frem til redegørelsen, som
skal være offentlig tilgængelig.
Er redegørelsen offentliggjort på en hjemmeside,
jf. nr. 2, skal der oplyses et link til redegørelsen,
så det er let for interessenterne at finde frem til
redegørelsen via virksomhedens egen hjemmeside.
Redegørelsen skal være tilgængelig på
hjemmesiden på det tidspunkt, hvor årsrapporten er
tilgængelig for regnskabsbrugerne, jf. den foreslåede
nye bestemmelse i § 149 a i forslagets § 1, nr.
5.
I § 99 a, stk. 4,
foreslås der indsat hjemmel til, at Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om
offentliggørelse af redegørelsen for samfundsansvar i
henholdsvis en supplerende beretning og på virksomhedens
hjemmeside via en henvisning hertil i ledelsesberetningen. Reglerne
vil blandt andet omfatte virksomhedens opdatering af oplysningerne
på hjemmesiden og revisors pligter i forbindelse med de
oplysninger, som offentliggøres på hjemmesiden,
herunder at revisor skal kontrollere, at redegørelsen er
offentlig tilgængelig på virksomhedens
hjemmeside.
Det er ikke tiltænkt hverken at indskrænke eller
udvide de pligter, revisor har i forhold til indholdet af
oplysninger i ledelsesberetningen, blot fordi oplysningerne
placeres et andet sted end i ledelsesberetningen.
Efter de gældende regler er supplerende beretninger ikke
underlagt krav om revision og er heller ikke omfattet af krav om
udtalelse fra revisor efter årsregnskabslovens
§ 135, stk. 5. Det vil imidlertid være
uhensigtsmæssigt, hvis det forhold, at virksomheden
vælger at placere oplysningerne et andet sted end i
ledelsesberetningen, kan føre til, at oplysningerne ikke
undergives revisors gennemgang og udtalelse på samme
måde, som hvis oplysningerne placeres i
ledelsesberetningen.
Som en konsekvens heraf foreslås det, at der i
§ 135, stk. 5, indsættes en bestemmelse, som
indebærer, at kravene til revisors gennemgang af indholdet af
oplysningerne er de samme, uanset om oplysningerne placeres i
ledelsesberetningen, i en supplerende beretning eller på
virksomhedens hjemmeside. Der henvises til forslagets
§ 1, nr. 3.
I forslagets § 99 a, stk. 5 og 6,
foreslås nogle lempelser for virksomheder, der indgår i
en koncern.
Efter § 99 a,
stk. 5, kan virksomheden undlade at give oplysningerne
efter stk. 1 og 2 i sit eget årsregnskab, hvis
virksomheden er en modervirksomhed, der udarbejder koncernregnskab
og heri opfylder kravene for koncernen som helhed.
Virksomheden kan også undlade at give oplysningerne,
både for virksomheden og for koncernen, hvis virksomheden
opfylder betingelserne i stk. 7 om udarbejdelse af en
fremskridtsrapport i forbindelse med tilslutning til FN's Global
Compact eller FN's Principper for ansvarlige investeringer. Disse
principper er omtalt i afsnit 3.5. under almindelige
bemærkninger.
Efter § 99 a,
stk. 6, kan en dattervirksomhed, der indgår i en
koncern, hvor modervirksomheden udarbejder koncernregnskab og heri
opfylder oplysningskravene for koncernen som helhed, undlade at
medtage oplysningerne i sin egen ledelsesberetning. Der kan
være tale om såvel den ultimative modervirksomhed for
den samlede koncern som en umiddelbart overliggende
modervirksomhed.
En dansk dattervirksomhed i en udenlandsk koncern er kun
fritaget for oplysningskravet, hvis modervirksomheden giver disse
oplysninger i et offentligt tilgængeligt koncernregnskab.
Hvis dette ikke er tilfældet, skal dattervirksomheden medtage
redegørelsen for samfundsansvar i sin ledelsesberetning, i
en supplerende beretning eller på virksomhedens
hjemmeside.
Virksomheden kan også undlade at give oplysningerne i
sin egen årsrapport, hvis modervirksomheden opfylder
betingelserne i stk. 7 om udarbejdelse af en
fremskridtsrapport i forbindelse med tilslutning til FN's Global
Compact eller FN's Principper for ansvarlige investeringer. Disse
principper er omtalt i afsnit 3.5. under almindelige
bemærkninger.
Undtagelserne er blandt andet begrundet i, at det er den
øverste modervirksomhed i koncernen, som tilslutter sig
Global Compact på vegne af den samlede koncern. Det er
således almindelig praksis i Global Compact, at koncernen
rapporterer på vegne af dattervirksomheder.
Efter forslaget gælder lempelserne i § 99 a,
stk. 5 og 6, såvel for store virksomheder i
regnskabsklasse C som for virksomheder i regnskabsklasse D.
I forslagets § 99 a,
stk. 7, foreslås det, at virksomheder, der har
tilsluttet sig FN's Global Compact eller FN's Principper for
ansvarlige investeringer, fritages for at udarbejde en
redegørelse for samfundsansvar efter dette lovforslag. Det
foreslås således, at virksomheden kan undlade at give
oplysningerne efter stk. 1 og 2, hvis virksomheden rapporterer
som led i sin tilslutning til FN's Global Compact eller FN's
Principper for ansvarlige investeringer.
For at kunne anvende undtagelsen skal virksomheden have
offentliggjort en fremskridtsrapport for det pågældende
år, som er udarbejdet i forbindelse med tilslutningen.
Fremskridtsrapporten skal være i overensstemmelse med FN's
anbefalinger til fremskridtsrapportens indhold.
Den offentliggjorte fremskridtsrapport træder i stedet
for pligten til at give oplysninger efter forslagets stk. 1 og
2. Der stilles således ikke krav om, at virksomheden skal
redegøre for indholdet af fremskridtsrapporten.
I ledelsesberetningen skal virksomheden oplyse, at den
anvender denne undtagelse. Desuden skal virksomheden oplyse, hvor
fremskridtsrapporten er offentlig tilgængelig. Dette skal
fremgå tydeligt af ledelsesberetningen. I ledelsesberetningen
kan der eksempelvis henvises til virksomhedens egen hjemmeside,
hvor der er anført et link til en offentliggjort
fremskridtsrapport på Global Compact's hjemmeside, så
det er let for interessenterne at finde frem til
fremskridtsrapporten.
Revisor skal påse, at virksomheden opfylder betingelsen
for at anvende undtagelsen i § 99 a, stk. 7. Det vil
sige, at revisor skal kontrollere, at der er udarbejdet en
fremskridtsrapport, som er offentlig tilgængelig på
Global Compact's hjemmeside, hvis virksomheden har tilsluttet sig
Global Compact. For virksomheder, der har tilsluttet sig FN's
Principper for ansvarlige investeringer, skal revisor kontrollere,
at virksomheden har udarbejdet en rapport om sine aktiviteter og
fremskridt med at implementere principperne, som er offentlig
tilgængelig for eksempel på virksomhedens hjemmeside.
Endvidere skal revisor påse, at ledelsesberetningen
indeholder korrekt oplysning om, hvor den pågældende
rapport er offentlig tilgængelig for regnskabsbrugerne.
Revisor har ikke yderligere opgaver i forhold til den
pågældende rapport.
Til nr. 2
Den foreslåede nye bestemmelse i
årsregnskabslovens § 135,
stk. 5, 1. pkt. , skal sikre, at oplysninger, som skal
medtages i årsregnskabet eller koncernregnskabet, omfattes af
revision, uanset om de er medtaget i disse elementer af
årsrapporten, eller om de i stedet er givet andre steder,
hvor dette er tilladt efter lovgivningen.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede
nye bestemmelse i § 135, stk. 5, 4. pkt. (forslagets
§ 1, nr. 3), vedrørende revisors opgaver i
forbindelse med oplysninger i ledelsesberetningen, som alternativt
offentliggøres andre steder end i ledelsesberetningen efter
regler, som er fastsat i lovgivningen.
Oplysninger, som efter årsregnskabsloven skal gives i
årsregnskabet eller koncernregnskabet, kan alene gives andre
steder end i årsregnskabet eller koncernregnskabet, hvis
dette følger af loven.
Det samme er tilfældet for virksomheder, som anvender de
af Kommissionen vedtagne internationale regnskabsstandarder, IFRS.
Her kan oplysningerne kun gives andre steder end i
årsregnskabet eller koncernregnskabet, hvis dette er hjemlet
direkte i IFRS. Disse regnskabsstandarder anvendes af virksomheder,
som er forpligtet hertil efter artikel 4 i forordningen om
anvendelse af internationale regnskabsstandarder eller
årsregnskabslovens § 137, stk. 2, eller som
frivilligt anvender disse standarder efter årsregnskabslovens
§ 137, stk. 1.
Efterhånden som årsrapporterne bliver stadig mere
omfangsrige, er der opstået et behov for at tillade, at visse
oplysninger kan gives uden for årsrapporten. Dette kendes
f.eks. fra IFRS 7, »Finansielle instrumenter:
Oplysninger«.
I henhold til appendiks B, nr. B6 til IFRS 7, kan de
oplysninger, som kræves efter afsnit 31-42, enten gives i
årsregnskabet eller indarbejdes med krydshenvisning fra
årsregnskabet til en anden opgørelse, f.eks. en
kommentar eller risikoredegørelse fra ledelsen, som er
tilgængelig for regnskabsbrugere på samme vilkår
og tidspunkt som årsregnskabet.
Begrebet »samme vilkår« har i forhold til
IFRS 7 været forstået således, at oplysningerne
også skal være omfattet af revision. Dette bliver nu
helt klart med den foreslåede bestemmelse.
De nuværende 1. og 2. pkt. i § 135, stk. 1, som
herefter bliver 2. og 3. pkt., videreføres
uændret.
Til nr. 3
Den foreslåede nye bestemmelse i
årsregnskabslovens § 135,
stk. 5, 4. pkt., skal ses i sammenhæng med
forslagets § 1, nr. 1, vedrørende den nye
bestemmelse i § 99 a om redegørelse for
samfundsansvar.
I § 99 a, stk. 3, foreslås det, at
redegørelsen skal placeres i ledelsesberetningen - eller
alternativt i en supplerende beretning, hvortil der henvises i
ledelsesberetningen, eller på virksomhedens hjemmeside,
ligeledes via henvisning hertil i ledelsesberetningen.
Som anført i bemærkningerne til § 99 a,
stk. 3, er supplerende beretninger efter de gældende
regler ikke underlagt krav om revision og er heller ikke omfattet
af krav om udtalelse fra revisor efter årsregnskabslovens
§ 135, stk. 5. Det vil imidlertid være
uhensigtsmæssigt, hvis det forhold, at virksomheden
vælger at placere oplysningerne et andet sted end i
ledelsesberetningen, kan føre til, at oplysningerne ikke
undergives revisors gennemgang og udtalelse på samme
måde, som hvis oplysningerne placeres i
ledelsesberetningen.
På denne baggrund foreslås det, at der i
§ 135, stk. 5, 4. pkt., indsættes en
bestemmelse, som indebærer, at uanset om oplysningerne
placeres i en supplerende beretning eller på virksomhedens
hjemmeside, er kravene til revisors gennemgang af indholdet af
oplysningerne de samme, som hvis oplysningerne placeres i
ledelsesberetningen.
Den foreslåede bestemmelse vil gælde for
redegørelsen for samfundsansvar efter § 99 a og
for kommende bestemmelser om oplysninger i ledelsesberetningen, som
alternativt kan placeres andre steder end i ledelsesberetningen,
medmindre andet bestemmes i loven.
Den foreslåede bestemmelse i § 135,
stk. 5, 4. pkt., vil derimod ikke berøre revisors
opgaver i forbindelse med oplysninger om virksomhedsledelse efter
de gældende §§ 107 b og 107 c, som
offentliggøres på virksomhedens hjemmeside efter
regler, der udstedes af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter
§ 107 b, stk. 4. Reglerne om oplysninger om
virksomhedsledelse, som blev indført ved lov nr. 516 af 17.
juni 2008, trådte i kraft den 1. september 2008 med virkning
for regnskabsår, der begynder den 1. september 2008 eller
senere.
Det nuværende 3. pkt. i
stk. 5 bliver herefter 5. pkt.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af § 135 a, stk. 1, 1. pkt., er en
konsekvens af forslagets § 1, nr. 2 og 3.
Til nr. 5
Den foreslåede nye bestemmelse i
årsregnskabslovens § 149
a har til formål at præcisere, at oplysninger,
som efter årsregnskabsloven eller de af Kommissionen vedtagne
internationale regnskabsstandarder IFRS, skal gives i
årsrapporten, men som det efter loven eller IFRS tillades
virksomheden at offentliggøre andre steder som alternativ
til offentliggørelse i årsrapporten, skal være
tilgængelige for regnskabsbrugerne senest samtidig med
årsrapporten.
Dette anses også for at være gældende i dag,
men af hensyn til retstilstandens klarhed foreslås det, at
der i loven indsættes en udtrykkelig bestemmelse herom.
Bestemmelsen vil eksempelvis gælde for en
redegørelse for samfundsansvar, som offentliggøres
på virksomhedens hjemmeside, efter den foreslåede nye
§ 99 a (forslagets § 1, nr. 1).
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. januar 2009 og har virkning for regnskabsår, der begynder
den 1. januar 2009 eller senere.
Til § 3
Det er hensigten snarest at søge de grønlandske
myndigheders tilslutning til, at loven sættes i kraft for
Grønland, således at den regnskabsretlige retsenhed
kan bevares.
Loven kan ikke sættes i kraft for Færøerne,
da de færøske myndigheder har overtaget
sagsområdet vedrørende årsregnskab pr. 1. januar
2008 i medfør af lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | 1. Efter
§ 99 indsættes: |
| | Ȥ 99
a. Store virksomheder skal supplere ledelsesberetningen med
en redegørelse for samfundsansvar, jf. stk. 2-7. Ved
virksomheders samfundsansvar forstås, at virksomheder
frivilligt integrerer hensyn til blandt andet menneskerettigheder,
sociale forhold, miljø- og klimamæssige forhold samt
bekæmpelse af korruption i deres forretningsstrategi og
forretningsaktiviteter. Har virksomheden ikke politikker for
samfundsansvar, skal dette oplyses i ledelsesberetningen. |
| | Stk. 2.
Redegørelsen skal indeholde oplysning om: |
| | 1) Virksomhedens politikker for
samfundsansvar, herunder eventuelle standarder, retningslinjer
eller principper for samfundsansvar, som virksomheden
anvender. |
| | 2) Hvordan virksomheden omsætter
sine politikker for samfundsansvar til handling, herunder
eventuelle systemer eller procedurer herfor. |
| | 3) Virksomhedens vurdering af, hvad der er
opnået som følge af virksomhedens arbejde med
samfundsansvar i regnskabsåret, samt virksomhedens eventuelle
forventninger til arbejdet fremover. |
| | Stk. 3.
Redegørelsen skal gives i tilknytning til
ledelsesberetningen. Virksomheden kan i stedet vælge at give
redegørelsen |
| | 1) i en supplerende beretning til
årsrapporten, jf. § 14, hvortil der henvises i
ledelsesberetningen, jf. stk. 4, 1. pkt., eller |
| | 2) på virksomhedens hjemmeside,
hvortil der henvises i ledelsesberetningen, jf. stk. 4, 2.
pkt. |
| | Stk. 4.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter regler om
offentliggørelse af redegørelsen for samfundsansvar i
en supplerende beretning til årsrapporten og revisors pligter
i forhold til de oplysninger, som offentliggøres heri, jf.
stk. 3, nr. 1. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætter
regler om offentliggørelse af redegørelsen for
samfundsansvar på virksomhedens hjemmeside, herunder regler
om virksomhedens opdatering af oplysningerne på hjemmesiden
og revisors pligter i forbindelse med de oplysninger, som
offentliggøres på hjemmesiden, jf. stk. 3, nr.
2. |
| | Stk. 5.
For virksomheder, som udarbejder koncernregnskab, er det
tilstrækkeligt, at oplysningerne efter stk. 1 og 2 gives
for koncernen som helhed. |
| | Stk. 6.
En dattervirksomhed, som indgår i en koncern, kan undlade at
medtage oplysningerne i sin egen ledelsesberetning, hvis |
| | 1) modervirksomheden opfylder
oplysningskravene efter stk. 1 og 2 for den samlede koncern,
eller |
| | 2) modervirksomheden har udarbejdet en
fremskridtsrapport i forbindelse med tilslutning til FN's Global
Compact eller FN's Principper for ansvarlige investeringer. |
| | Stk. 7.
En virksomhed, som har udarbejdet en fremskridtsrapport i
forbindelse med tilslutning til FN's Global Compact eller FN's
Principper for ansvarlige investeringer, kan undlade at give de
oplysninger, som er anført i stk. 1 og 2. Virksomheden
skal oplyse i ledelsesberetningen, at den anvender denne
undtagelse, og angive, hvor rapporten er offentlig
tilgængelig.« |
| | |
§ 135,
stk. 5 Revisionspligten efter stk. 1, 1.
pkt., omfatter ikke ledelsesberetningen og de supplerende
beretninger, som indgår i årsrapporten, jf.
§ 2, stk. 1 og 2. Revisor skal dog afgive en
udtalelse om, hvorvidt oplysningerne i ledelsesberetningen er i
overensstemmelse med årsregnskabet og et eventuelt
koncernregnskab. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte
krav om revision af supplerende beretninger, som indgår i
årsrapporten for alle eller nogle af de virksomheder, som er
omfattet af regnskabsklasse C og D. | | 2. I
§ 135, stk. 5, indsættes som 1. pkt.: »Hvor det i lovgivningen er tilladt,
at oplysninger, som skal gives i årsregnskabet eller
koncernregnskabet, alternativt kan placeres i andre dokumenter
m.v., hvortil der henvises i årsregnskabet eller
koncernregnskabet, omfatter revisionspligten efter stk. 1, 1.
pkt., de pågældende oplysninger i disse dokumenter
m.v.« 3. I
§ 135, stk. 5, indsættes efter 2. pkt., som
bliver 3. pkt.: »2. og 3. pkt. finder anvendelse
på oplysninger, der placeres i ledelsesberetningen, og
på oplysninger, der efter denne lov eller regler, som er
udstedt efter denne lov, alternativt offentliggøres andre
steder, hvortil der henvises i ledelsesberetningen.« |
| | |
§ 135
a. Kun statsautoriserede eller registrerede revisorer kan
revidere årsregnskaber og koncernregnskaber, som er omfattet
af revisionspligten i § 135, stk. 1, 1. pkt., og
afgive en udtalelse om ledelsesberetningen, jf. § 135,
stk. 5, 2. pkt. | | 4. I
§ 135 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»ledelsesberetningen, jf. § 135, stk. 5, 2.
pkt.« til: »ledelsesberetningen m.v., jf.
§ 135, stk. 5, 3. og 4. pkt.« |
| | |
| | 5. Efter
§ 149 indsættes før overskriften
»Manglende eller for sen modtagelse af årsrapport eller
undtagelseserklæring«: |
| | Ȥ 149
a. Hvor det i lovgivningen er tilladt, at oplysninger, som
skal gives i årsrapporten, alternativt kan placeres i andre
dokumenter m.v. end årsrapporten, skal disse dokumenter m.v.
være tilgængelige for regnskabsbrugerne på samme
tidspunkt som årsrapporten.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2009 og har virkning for regnskabsår, der begynder den 1.
januar 2009 eller senere. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger. |