L 48 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø.

(Forhøjelse af bøder, justering af bygherrens pligter og præcisering af Arbejdstilsynets hjemmel til at træffe afgørelser m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 30-10-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l48_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (30. oktober 2008)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø (Forhøjelse af bøder, justering af bygherrens pligter og præcisering af Arbejdstilsynets hjemmel til at træffe afgørelser m.v.)

(Lovforslag nr. L 48).

Stigningen i antallet af arbejdsulykker de seneste år viser, at der fortsat er problemer med sikkerheden på de danske arbejdspladser på trods af mange års indsats.


Derfor fremlagde jeg i januar 2008 en ulykkeshandlingsplan, som skal sætte fokus på sikkerheden på arbejdspladserne og vende den kedelige udvikling i antallet af arbejds­ulykker. Som opfølgning på denne handlingsplan foreslås nu en fordobling af bøder for overtrædelser, der medfører dødsfald eller alvorlig personskade.


Dermed sendes et klart signal til arbejdsgiverne om, at sikkerheden skal tages alvorligt. Sløseri med sikkerheden kan koste menneskeliv og skal derfor have klare og mærkbare konsekvenser.


Derudover muliggør forslaget, at det forebyggende sigte med rådgivningspåbud, smiley-ordningen og bøder i fuldt omfang fastholdes. Det sker ved at præcisere, at overtrædelser af arbejdsmiljøloven kan danne grundlag for rådgivningspåbud, negativ smiley og bøder, selvom virksomheden har meddelt Arbejdstilsynet, at forholdet er bragt i orden, inden Arbejdstilsynet som opfølgning på et tilsynsbesøg har sendt påbud til virksomheden.


Forslaget om justering af bygherrens pligter m.v. giver grundlag for en korrekt implementering af byggepladsdirektivet. Dermed imødekommes åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen herom.


Med forslaget om, at Arbejdstilsynet kan tage skridt til at forbyde eller begrænse markedsføring og/eller levering af farlige tekniske hjælpemidler samt tekniske hjælpemidler, der ikke er CE-mærket korrekt, skabes endvidere grundlag for at gennemføre det nye maskindirektiv.


Endelig indeholder forslaget en række elementer af mere ordensmæssig karakter:


- Der skabes hjemmel til at håndhæve og straffe overtrædelser af EF-forordninger på arbejdsmiljøområdet.

- Det præciseres, at Arbejdsmiljøklagenævnet er rette klageinstans for klager over aktindsigt i sager, hvor Arbejdstilsynet har truffet afgørelse efter arbejdsmiljøloven, og det foreslås, at klager af denne karakter skal behandles af nævnets formand.

- Arbejdsmiljølovens bestemmelse om tavshedspligt bringes ajour med bestemmelserne herom i straffeloven.



Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.