Skriftlig fremsættelse (30.
oktober 2008)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø (Forhøjelse af bøder, justering
af bygherrens pligter og præcisering af Arbejdstilsynets
hjemmel til at træffe afgørelser m.v.)
(Lovforslag nr. L 48).
Stigningen i antallet af arbejdsulykker de seneste år
viser, at der fortsat er problemer med sikkerheden på de
danske arbejdspladser på trods af mange års
indsats.
Derfor fremlagde jeg i januar 2008 en ulykkeshandlingsplan,
som skal sætte fokus på sikkerheden på
arbejdspladserne og vende den kedelige udvikling i antallet af
arbejdsulykker. Som opfølgning på denne
handlingsplan foreslås nu en fordobling af bøder for
overtrædelser, der medfører dødsfald eller
alvorlig personskade.
Dermed sendes et klart signal til arbejdsgiverne om, at
sikkerheden skal tages alvorligt. Sløseri med sikkerheden
kan koste menneskeliv og skal derfor have klare og mærkbare
konsekvenser.
Derudover muliggør forslaget, at det forebyggende sigte
med rådgivningspåbud, smiley-ordningen og bøder
i fuldt omfang fastholdes. Det sker ved at præcisere, at
overtrædelser af arbejdsmiljøloven kan danne grundlag
for rådgivningspåbud, negativ smiley og bøder,
selvom virksomheden har meddelt Arbejdstilsynet, at forholdet er
bragt i orden, inden Arbejdstilsynet som opfølgning på
et tilsynsbesøg har sendt påbud til
virksomheden.
Forslaget om justering af bygherrens pligter m.v. giver
grundlag for en korrekt implementering af byggepladsdirektivet.
Dermed imødekommes åbningsskrivelse fra
EU-Kommissionen herom.
Med forslaget om, at Arbejdstilsynet kan tage skridt til at
forbyde eller begrænse markedsføring og/eller levering
af farlige tekniske hjælpemidler samt tekniske
hjælpemidler, der ikke er CE-mærket korrekt, skabes
endvidere grundlag for at gennemføre det nye
maskindirektiv.
Endelig indeholder forslaget en række elementer af mere
ordensmæssig karakter:
- Der skabes
hjemmel til at håndhæve og straffe overtrædelser
af EF-forordninger på arbejdsmiljøområdet.
- Det
præciseres, at Arbejdsmiljøklagenævnet er rette
klageinstans for klager over aktindsigt i sager, hvor
Arbejdstilsynet har truffet afgørelse efter
arbejdsmiljøloven, og det foreslås, at klager af denne
karakter skal behandles af nævnets formand.
-
Arbejdsmiljølovens bestemmelse om tavshedspligt bringes
ajour med bestemmelserne herom i straffeloven.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.