Skriftlig fremsættelse (30.
oktober 2008)
Miljøministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
vandforsyning m.v. og lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(Regulering af afgift til drikkevandsbeskyttelse m.v.)
(Lovforslag nr. L 47).
I Danmark er vandforsyningen baseret på uforurenet
grundvand. Derfor satses der på forebyggelse og indsats ved
kilden frem for rensning og fortynding. Folketinget vedtog i 1998,
at yde en ekstraindsats for at sikre fremtidens
drikkevandsressourcer ved en ændring af vandforsyningsloven,
miljøbeskyttelsesloven og planloven. Amterne blev
pålagt at udpege områder med særlige
drikkevandsinteresser og kortlægge områdernes
sårbarhed overfor forurening. Derefter skulle de udarbejde
indsatsplaner til beskyttelse af drikkevandsressourcerne i de
områder, hvor der var behov for en særlig
indsats.
Amterne har siden 1999 opkrævet gebyrer hos
vandværker og virksomheder til finansiering af
ovennævnte opgaver. Som følge af kommunalreformen blev
opgaverne pr. 1. januar 2007 delt mellem staten og kommunerne.
Herefter er det Miljøministeriet (miljøcentrene), der
gennemfører grundvandskortlægningen, og kommunerne der
udarbejder indsatsplaner. Staten har hidtil fastsat et gebyr for
den statslige del af opgaven, og kommunerne har fastsat et gebyr
for de kommunale opgaver. Der har hverken været fastsat et
økonomisk loft over udgifterne eller været faste
standarder for opgavens udførelse.
Som en udløber af kommunalreformen har
Justitsministeriet vurderet karakteren af de opsplittede gebyrer og
det skærpede hjemmelskrav i grundlovens § 43 i
forbindelse med opkrævning af skatter. Ministeriet er mest
tilbøjelig til at mene, at opkrævningen har karakter
af en skat i grundlovens forstand. For at undgå tvivl om
hjemlen til opkrævningen, er gebyret i de foreslåede
regler erstattet af en afgift, hvis størrelse er fastsat i
loven.
En række af forudsætningerne i 1998-loven blev
fastsat ud fra den daværende viden om bl.a. omfanget af
arealerne og de tekniske metoder. Disse har ikke holdt stik, og
omkostningsniveauet har derfor været estimeret for lavt. I
forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget har Deloitte for
Miljøministeriet gennemført en analyse af opgavernes
omfang, en præcisering af opgavernes fordeling mellem stat og
kommune, og de tidsperspektiver inden for hvilken opgaverne vil
kunne løses.
Lovforslaget fastlægger på baggrund af den
gennemførte analyse regler for opkrævning af en fast
afgift per kubikmeter vand til dækning af både de
statslige og de kommunale udgifter til beskyttelse af
drikkevandsressourcerne. Samtidig er det nødvendigt at
få præciseret Miljøministeriets opgave med
drikkevandsbeskyttelsen i forhold til opgaverne med den
øvrige vandbeskyttelse i de fremtidige vandplaner.
De foreslåede ændringer udgør en forenkling
i forhold til borgere og erhvervsliv. Det bliver enklere at
fastslå kredsen af betalingspligtige, samt hvem der er
omfattet af reglerne om afgiftslempelse og -fritagelse. Endvidere
foreslås reglerne for beregning af afgiften
forenklet. Det foreslås desuden, at administrationen af
opkrævningen fremover varetages af told- og
skatteforvaltningen på baggrund af oplysninger, som
kommunerne indberetter til en database.
Målet er, at de nye regler for opkrævning af
afgiften kan træde i kraft den 1. januar 2009.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.