L 46 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner.
(Erhvervsmæssig nyttiggørelse af rettigheder
m.v.).
Fremsat den 30. oktober 2008 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om opfindelser ved
offentlige forskningsinstitutioner
(Erhvervsmæssig nyttiggørelse
af rettigheder m.v.)
§ 1
I lov nr. 347 af 2. juni 1999 om opfindelser ved
offentlige forskningsinstitutioner, som ændret ved
§ 50 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, § 7 i lov
nr. 545 af 24. juni 2005 og § 34 i lov nr. 523 af 6. juni
2007, foretages følgende ændringer:
1.§ 2 affattes
således:
Ȥ 2. Loven
gælder
1) for opfindelser,
der er gjort af en arbejdstager som led i arbejdet ved en
institution som nævnt i § 6, og
2) for
erhvervsmæssig nyttiggørelse af rettigheder som
nævnt i §§ 12 og 14-14 b.«
2.§ 6 affattes
således:
Ȥ 6. Ved institution
forstås i denne lov det universitet omfattet af
universitetsloven, den sektorforskningsinstitution, det offentlige
sygehus, den sundhedsvidenskabelige forskningsinstitution under
regionerne eller De Nationale Geologiske Undersøgelser for
Danmark og Grønland (GEUS), hvor den pågældende
arbejdstager er ansat.«
3.§ 12, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
4.
Efter § 14 indsættes:
Ȥ 14
a. Ud over rettigheder til opfindelser gjort af en
arbejdstager, jf. § 8, kan institutionen erhverve
rettigheder til opfindelser samt ophavsrettigheder til
edb-programmer med henblik på erhvervsmæssig
udnyttelse, jf. § 1,
1) efter aftale med
en studerende, der ikke er ansat på institutionen, eller med
en anden part som led i deres indbyrdes samarbejde, der helt eller
delvis er finansieret af offentlige midler, for så vidt den
anden part ikke selv vil udnytte rettighederne
erhvervsmæssigt eller
2) efter aftale med
en anden institution som nævnt i § 6.
§ 14
b. I tilfælde hvor institutionen har overdraget retten
til en opfindelse til tredjemand, som efterfølgende opgiver
at nyttiggøre retten erhvervsmæssigt, kan
institutionen indgå aftale med tredjemand om at generhverve
rettighederne. Institutionen kan generhverve uudnyttede
ophavsrettigheder til edb-programmer efter reglerne i lov om
ophavsret.«
5.§ 15, stk. 1, affattes
således:
»Institutionen kan afholde udgifter i forbindelse med
erhvervelse, overdragelse og beskyttelse af retten til opfindelser
samt ophavsrettigheder til edb-programmer efter bestemmelserne i
§§ 12 og 14-14 b.«
6.§ 16, stk. 2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Institutionen kan oppebære indtægter i form af udbytte
ved at overdrage sine rettigheder efter § 14,
stk. 1, eller § 14 a, stk. 1, til et selskab
med begrænset ansvar mod betaling i form af ejerandele.
Tilsvarende kan institutionen acceptere at modtage et vederlag
efter § 12, stk. 2, i form af ejerandele i et
selskab med begrænset ansvar.
Stk. 3.
Institutionen må ikke efter bestemmelserne i stk. 2
alene eller sammen med andre institutioner, som nævnt i
§ 6, opnå en sådan forbindelse til selskabet,
som et moderselskab har til et datterselskab efter aktie- og
anpartsselskabslovgivningen.«
7. I
§ 18, 1. pkt.,
indsættes efter »sektorforskningsinstitutioner«:
»og GEUS«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2009.
Stk. 2.
§ 16, stk. 3, i lov om opfindelser ved offentlige
forskningsinstitutioner, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 6, gælder alene for besiddelser af ejerandele
opnået sammen med andre institutioner efter den 1. januar
2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Universiteter, sektorforskningsinstitutioner og offentlige
sygehuse har siden 1. juli 1999 været omfattet af lov om
opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner.
Loven har til formål at sikre, at forskningsresultater
frembragt ved hjælp af offentlige midler nyttiggøres
for det danske samfund ved erhvervsmæssig udnyttelse. Loven
gælder for opfindelser, der er gjort af en arbejdstager som
led i arbejdet ved en offentlig forskningsinstitution.
Videnskabsministeriet fik i 2004 gennemført en
evaluering af loven. Evalueringen, som blev gennemført af
tre uvildige konsulentfirmaer, kortlagde forskningsinstitutionernes
opnåede resultater med teknologioverførsel og
institutionernes tilfredshed med loven som praktisk arbejdsredskab.
Evalueringen bekræftede, at lovens grundprincipper
udgør en klar og velegnet ramme for institutionernes arbejde
med opfindelser gjort af egne medarbejdere. Siden da har
udviklingen skabt behov for at foretage en række justeringer,
der kan give institutionerne friere rammer og lette etableringen af
nye virksomheder med udspring i universitetsforskningen. Senest i
december 2007 har Rektorkollegiet (nu Danske Universiteter) fremsat
ønske om at få udvidet adgang til at erhverve,
overdrage og beskytte rettigheder til opfindelser og
edb-programmer.
Regeringen ønsker at reducere de administrative
begrænsninger for universiteternes virke inden for eget
selvstyre. Dette gælder også arbejdet med
kommercialisering af forskningsresultater. Med lovforslaget gives
institutionerne øgede muligheder for at beskytte og
nyttiggøre opfindelser, der er gjort i samarbejde med
private samarbejdsparter, studerende og andre institutioner.
Endvidere gives institutionerne bedre mulighed for at
nyttiggøre ophavsrettigheder til edb-programmer. Derimod har
lovforslaget ikke til hensigt at rykke ved grænsen mellem
offentlig og privat virksomhed, det vil sige arbejdsdelingen mellem
offentlige forskningsinstitutioner og erhvervslivet.
2. Gældende ret
De gældende regler er fastsat i lov nr. 347 af 2. juni
1999 om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner, som
ændret ved § 50 i lov nr. 145 af 25. marts 2002,
§ 7 i lov nr. 545 af 24. juni 2005 og § 34 i
lov nr. 523 af 6. juni 2007. Der er i loven etableret overordnede
rammer for fordeling af retten til opfindelser gjort af
arbejdstagere ved offentlige forskningsinstitutioner, for
erhvervsmæssig nyttiggørelse af sådanne
opfindelser samt for offentlige forskningsinstitutioners udgifter
og indtægter i forbindelse med nyttiggørelsen. De
centrale principper i loven er,
- at såvel
institutionerne som opfinderne (arbejdstagerne) får del i
indtægterne, når nye opfindelser udnyttes
erhvervsmæssigt,
- at institutionen
har aftaleretten vedrørende overdragne opfindelser,
når der indgås kontrakter om forskningssamarbejde med
private virksomheder, og
- at
institutionerne kan modtage aktier som betaling for rettigheder og
hermed indgå som medspiller ved etablering af nye
forskningsbaserede virksomheder.
For at understøtte samarbejdet mellem universiteter og
virksomheder på dette område har Videnskabsministeriet
sammen med forskningsinstitutionernes og erhvervslivets
organisationer nedsat det såkaldte Johan
Schlüter-udvalg. Dette udvalg skal udarbejde vejledende
modelaftaler, der kan bruges i konkrete samarbejder mellem
universiteter og virksomheder inden for lovens og lovforslagets
rammer. Udvalget ventes at fremlægge resultaterne af sit
arbejde ultimo oktober 2008.
3. Lovforslaget
3.1. Lovens
anvendelsesområde
Den nugældende lov gælder alene for opfindelser,
der er gjort af en arbejdstager som led i arbejdet ved en offentlig
forskningsinstitution. Erfaringerne med loven har vist et behov for
at udvide lovens anvendelsesområde på to punkter. For
det første er der behov for at udvide opfinderkredsen
sådan, at loven også omfatter rettigheder til
opfindelser, der er gjort af andre end arbejdstagere ved de
offentlige forskningsinstitutioner. For det andet er der behov for
også at åbne for muligheden for erhvervsmæssig
udnyttelse af ophavsrettigheder til edb-programmer, som efter
ophavsretsloven tilkommer en arbejdsgiver. Der foreslås
derfor indsat en ny bestemmelse, som udvider lovens
anvendelsesområde.
Lovforslaget medfører ingen ændring i det
forhold, at en studerende, som ikke er ansat ved en offentlig
forskningsinstitution, har retten til egne opfindelser, medmindre
andet er aftalt eller følger af anden lovgivning.
3.2. Erhvervsmæssig
nyttiggørelse
Efter de gældende regler fastsætter loven rammer
for erhvervsmæssig nyttiggørelse af opfindelser gjort
af arbejdstagere som led i arbejdet ved en offentlig
forskningsinstitution. Dette svarer til lovens gældende
anvendelsesområde. Som en konsekvens af forslaget om en
udvidelse af lovens anvendelsesområde, jf. ovenfor pkt. 3.1,
foreslås indsat nye bestemmelser, som fastsætter
rammerne for den erhvervsmæssige nyttiggørelse
svarende til det udvidede anvendelsesområde.
3.3. Institutionens udgifter og
indtægter
Enhver form for erhvervsmæssig udnyttelse af rettigheder
til opfindelser og ophavsrettigheder til edb-programmer
medfører økonomiske transaktioner. Som en konsekvens
af forslagene om lovens udvidede anvendelsesområde samt
rammerne for den erhvervsmæssige nyttiggørelse
foreslås de gældende bestemmelser om udgifter og
indtægter tilsvarende justeret.
3.4. Tekniske ændringer
Præcisering af de
institutioner, der er omfattet af loven
Som følge af strukturændringerne på
sektorforskningsområdet er der behov for at præcisere
angivelsen af de institutioner, som er omfattet af loven.
Ophævelse af krav om
ministeriel godkendelse
Erfaringerne med loven har vist, at det er overflødigt
at fastholde det gældende krav om, at videnskabsministeren
skal godkende de offentlige forskningsinstitutioners regler for
beregning af vederlag til opfindere. Godkendelseskravet
foreslås derfor ophævet.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget vil give de offentlige forskningsinstitutioner
øgede indtjeningsmuligheder som følge af den udvidede
adgang til erhvervsmæssig nyttiggørelse af
forskningsresultater. Lovforslaget har i øvrigt ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Følgende myndigheder, organisationer m.v. er blevet
hørt over et udkast til lovforslaget:
Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland,
Region Sjælland, Region Syddanmark, IT- og Telestyrelsen,
Patent- og Varemærkestyrelsen, Rigsrevisionen, Universitets-
og Bygningsstyrelsen, Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske
Universitet, IT-Universitetet i København, Københavns
Universitet, Roskilde Universitetscenter, Syddansk Universitet,
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Anvendt KommunalForskning,
Center for Regional- og Turismeforskning, Danmarks Designskole,
Danmarks Meteorologiske Institut, Dansk Arkitektur Center, Dansk
Institut for Internationale Studier, Dansk Sundhedsinstitut, De
Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Forsvarets
Materieltjeneste, It-vest, Kennedy Centret - Nationalt forsknings-
og rådgivningscenter for genetik, synshandicap og mental
retardering, SFI - Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd, Statens Serum Institut, Danmarks Forskningspolitiske
Råd, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks
Vækstråd, Det Frie Forskningsråd, Det Strategiske
Forskningsråd, De Økonomiske Råd,
Højteknologifonden, Koordinationsudvalget for forskning,
Rådet for Teknologi og Innovation, Teknologirådet,
Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed,
VækstFonden, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, CO-industri, Connect Denmark, Danmarks
ErhvervsforskningsAkademi, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Biotek,
Dansk Erhverv, Dansk Magisterforening, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Danish
Venture Capital and Private Equity Association (DVCA), DI,
Forskerparkforeningen i Danmark, Det Kongelige Danske
Videnskabernes Selskab, Det Nationale Netværk for
Teknologioverførsel, Godkendt Teknologisk Service,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, KL,
Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen, Medicon
Valley Alliance, Patentagentforeningen, Ph.d.-nettet, PROSA og
Sektorforskningens Direktørkollegium.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Øgede indtjeningsmuligheder for
offentlige forskningsinstitutioner. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget udvides lovens anvendelsesområde, så
også rettigheder til opfindelser, der er gjort af andre end
arbejdstagere ved offentlige forskningsinstitutioner kan udnyttes
erhvervsmæssigt af institutionerne nævnt i lovens
§ 6. Opfindelser gjort af private samarbejdspartnere og
af studerende, som ikke er ansat, vil derved kunne omfattes af
institutionernes adgang til erhvervsmæssig udnyttelse af
opfindelser, og det samme gælder opfindelser gjort af en
anden institution. Samlet er forslaget udtryk for et behov for
institutionerne til at kunne udnytte også opfindelser, der i
udgangspunktet tilkommer andre. Adgangen vil i sagens natur
udelukkende komme på tale, hvis det sker efter aftale med
vedkommende anden part og i tilfælde, hvor den anden part
ikke selv ønsker eller har mulighed for at udnytte
sådanne rettigheder erhvervsmæssigt.
Efter forslaget vil offentlige forskningsinstitutioner desuden
få adgang til at nyttiggøre ophavsrettigheder til
edb-programmer, som efter ophavsretsloven tilkommer en
arbejdsgiver.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af de gennemførte
ændringer vedrørende De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS), som
tidligere var en sektorforskningsinstitution. Ved lov nr. 536 af 6.
juni 2007 om De Nationale Geologiske Undersøgelser for
Danmark og Grønland, var det i lovbemærkningerne
forudsat, at de ansatte medarbejdere ved GEUS fortsat var omfattet
af lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner.
Lovforslaget sikrer dette.
Til nr. 3
Det foreslås at ophæve det gældende krav om,
at videnskabsministeren skal godkende forskningsinstitutionernes
regler for beregning af vederlag til egne opfindere. Kravet anses i
praksis for overflødigt.
Til nr. 4
Sammen med de øvrige bestemmelser i
§§ 12-14 udgør forslaget rammerne for den
erhvervsmæssige nyttiggørelse af de rettigheder, som
er omfattet af loven. Bestemmelserne udgør dermed de
offentlige forskningsinstitutioners formelle hjemmel til at
erhverve, overdrage og beskytte retten til opfindelser og
ophavsrettigheder til edb-programmer. Herunder giver bestemmelserne
hjemmel til overdragelse og beskyttelse af ophavsrettigheder til
edb-programmer, som er frembragt af en arbejdstager, og som efter
bestemmelserne i ophavsretsloven uden videre aftale overgår
til institutionerne i deres egenskab af arbejdsgiver.
Det understreges, at der ikke med forslaget
pålægges institutionerne en udvidet pligt til at
kommercialisere rettigheder omfattet af loven. Forslaget er alene
udtryk for at tilvejebringe en øget fleksibilitet via en
udvidelse af institutionernes muligheder for at udnytte
rettighederne erhvervsmæssigt.
Loven regulerer ikke nærmere hvorvidt og i hvilket
omfang den enkelte institution skal benytte sig af mulighederne for
at nyttiggøre opfindelser gjort af samarbejdspartnere. Der
er heller ikke med forslaget indført en udvidet pligt til at
nyttiggøre edb-programmer eller søgt foretaget nogen
indskrænkning i institutionernes frigivelse af open
source-software udviklet af forskere ved offentlige
forskningsinstitutioner.
Lovforslaget medfører heller ingen ændring i det
forhold, at en studerende, som ikke er ansat ved en offentlig
forskningsinstitution, har retten til egne opfindelser, medmindre
andet er aftalt eller følger af anden lovgivning.
(Til § 14 a)
Forslaget udvider de gældende rammer, idet offentlige
forskningsinstitutioner foreslås tillagt beføjelse til
efter aftale med tredjemand at erhverve rettigheder til opfindelser
samt ophavsrettigheder til edb-programmer. Efter forslaget er det
således ikke kun rettigheder til opfindelser, men også
ophavsrettigheder til edb-programmer, som de offentlige
forskningsinstitutioner kan erhverve. Videre er det ikke kun
rettigheder til frembringelser gjort af en arbejdstager, men
også rettigheder til frembringelser, som tilkommer f.eks. en
privat samarbejdspart eller en studerende, som institutionen kan
indgå aftale om at erhverve. Til illustration af forslaget
gives tre eksempler:
- Forslaget tager
bl.a. sigte på den situation, hvor der via
forskningsinstitutionernes samarbejde med studerende, private
virksomheder eller andre institutioner opstår delt ejerskab
til fælles opfindelser, som er gjort af parterne i forening.
Det kan i sådanne situationer være en
forudsætning for den videre kommercialisering af
rettighederne, at institutionen efter aftale kan erhverve de
øvrige parters andel i rettighederne til opfindelsen.
- Forslaget
dækker også den situation, at en forskningsinstitution
erhverver retten til en opfindelse, der er gjort af ansatte ved en
anden forskningsinstitution eller af en privat partner som led i et
fælles forskningsprojekt med institutionen. Dette kan
være en forudsætning for at sikre kommercialisering,
for eksempel hvor opfindelsen ligger uden for partnerens
interesseområde, men inden for institutionens
interesseområde.
- Endvidere
omfatter forslaget den situation, hvor en studerende som led i sit
studium indgår i et forskningsprojekt sammen med
institutionens forskere. Studerende, som er indskrevet, men ikke
ansat og lønnet ved en offentlig forskningsinstitution, har
alle rettigheder til deres egne frembringelser. Skal de indgå
i et forskningsprojekt sammen med institutionens forskere, kan det
derfor være en forudsætning, at de indgår aftale
om at afstå egne rettigheder til eventuelle opfindelser. I
sådanne tilfælde vil der skulle indgås
særskilt aftale mellem den studerende og institutionen om
betaling af vederlag for den studerendes rettigheder.
Som alternativ til aftaler efter § 14 a kan
institutionen også tilbyde en studerende ansættelse i
forbindelse med et forskningsprojekt. Ved sådan
ansættelse vil den studerende automatisk være omfattet
af reglerne om opfindelser, der er gjort af arbejdstagere som led i
arbejdet ved en offentlig forskningsinstitution.
(Til § 14 b)
Efter de gældende regler kan en institution indgå
aftale med tredjemand om udnyttelse af en opfindelse, som
institutionen har fået overdraget af en arbejdstager. Der kan
f.eks. være tale om, at en institution sælger retten
til opfindelsen til en privat virksomhed. Hvis det senere viser
sig, at vedkommende virksomhed opgiver at udnytte retten til
opfindelsen, måske efter at have fået opfindelsen
patenteret, har der i praksis været behov for at give den
offentlige forskningsinstitution mulighed for at få
rettighederne tilbage for derved selv at kunne nyttiggøre
resultaterne.
Adgangen til at få overdragne rettigheder tilbage vil i
et vist omfang på forhånd kunne reguleres i en aftale
mellem de berørte parter, men da en offentlig
forskningsinstitution alene kan afholde udgifter, som er hjemlet
ved lov, anses det for nødvendigt med det fremsatte forslag
at sikre, at offentlige forskningsinstitutioner får direkte
hjemmel til at købe tidligere overdragne rettigheder
tilbage, hvis erhververen ikke selv ønsker at
nyttiggøre rettighederne erhvervsmæssigt.
Ophavsretsloven har gjort op med spørgsmålet om
tilbagefald af uudnyttede ophavsrettigheder, jf. lovens
§ 54, og det er derfor nødvendigt at lade
tilbagefald af uudnyttede rettigheder til edb-programmer regulere
af ophavsretslovens bestemmelser. Derimod kan tilbagefald af
uudnyttede rettigheder til opfindelser aftales nærmere mellem
parterne.
Til nr. 5
Forslaget er en konsekvens af udvidelsen af rammerne for den
erhvervsmæssige udnyttelse af rettigheder, jf. nr. 4. Med
forslaget får offentlige forskningsinstitutioner klar hjemmel
til at afholde udgifter i forbindelse med erhvervelse, overdragelse
og beskyttelse af rettigheder.
Til nr. 6
(§ 16, stk. 2)
Regeringen ønsker at lette vilkårene for
innovative iværksættere, der udnytter opfindelser fra
den offentlige forskning til etablering af nye virksomheder.
Allerede i dag giver loven mulighed for, at forskningsinstitutioner
kan modtage aktier i sådanne virksomheder som alternativ til
kontant betaling for immaterielle rettigheder. Med forslaget
åbnes der for, at institutionerne tilsvarende kan modtage
ejerandele i andre selskaber med begrænset ansvar. Forslaget
har navnlig bund i det forhold, at mange
iværksættervirksomheder typisk etableres som
anpartsselskaber. Da det ikke på forhånd kan udelukkes,
at bestemmelsen tilsvarende vil kunne blive aktuel i forhold til
f.eks. udenlandske selskaber med begrænset ansvar,
foreslås bestemmelsen formuleret generelt.
Det er med den foreslåede bestemmelse forudsat, at den
enkelte institution i øvrigt er berettiget til at udnytte
muligheden for at modtage ejerandele i selskaber.
(§ 16, stk. 3)
Bestemmelsen har til formål at sikre, at en eller flere
institutioner omfattet af loven ikke alene eller i forening kan
opnå bestemmende indflydelse i private selskaber via
apportindskud af immaterielle rettigheder. Samme begrænsning
påhviler i forvejen universiteternes aktieselskaber stiftet
efter lov nr. 483 af 9. juni 2004 om teknologioverførsel
m.v. ved offentlige forskningsinstitutioner. Med henblik på
at begrænse det offentliges økonomiske risiko
foreslås der indført samme princip for institutionerne
som for deres aktieselskaber efter lov om
teknologioverførsel m.v. ved offentlige
forskningsinstitutioner.
Til nr. 7.
Forslaget er en konsekvens af nr. 2.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar
2009, så ikrafttrædelsestidspunktet er sammenfaldende
med starttidspunktet for det nye finansår. Efter
lovforslagets § 2, stk. 2, foreslås det, at de
mere restriktive bestemmelser efter forslaget til nyt
§ 16, stk. 3, alene skal gælde for
besiddelser, som opnås sammen med andre institutioner efter
den 1. januar 2009, idet det ikke kan afvises, at der allerede i
dag er tilfælde, hvor en eller flere institutioner i forening
har opnået bestemmende indflydelse over et selskab gennem
betaling i form af aktier.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 347 af 2. juni 1999 om
opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner, som
ændret ved § 50 i lov nr. 145 af 25. marts 2002,
§ 7 i lov nr. 545 af 24. juni 2005 og § 34 i
lov nr. 523 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1.§ 2 affattes således: |
§ 2.
Loven gælder for opfindelser, der er gjort af en arbejdstager
som led i arbejdet ved en institution som nævnt i
§ 6. | | »§ 2. Loven gælder 1) for opfindelser, der er gjort af en
arbejdstager som led i arbejdet ved en institution som nævnt
i § 6, og |
| | 2) for erhvervsmæssig
nyttiggørelse af rettigheder som nævnt i
§§ 12 og 14-14 b.« |
| | |
| | 2.§ 6 affattes således: |
§ 6.
Ved institution forstås i denne lov det universitet under
Forskningsministeriet, den sektorforskningsinstitution, det
offentlige sygehus eller den sundhedsvidenskabelige
forskningsinstitution under regionerne, hvor den
pågældende arbejdstager er ansat. | | »§ 6. Ved institution
forstås i denne lov det universitet omfattet af
universitetsloven, den sektorforskningsinstitution, det offentlige
sygehus, den sundhedsvidenskabelige forskningsinstitution under
regionerne eller De Nationale Geologiske Undersøgelser for
Danmark og Grønland (GEUS), hvor den pågældende
arbejdstager er ansat.« |
| | |
Erhvervsmæssig
nyttiggørelse | | |
§ 12.
--- Stk. 2.
--- | | |
Stk. 3.
Institutionen fastsætter regler for beregning af vederlag
efter stk. 1 og 2. Reglerne skal godkendes af
forskningsministeren. | | 3.§ 12, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves. |
| | |
| | 4. Efter
§ 14 indsættes: »§ 14
a. Ud over rettigheder til opfindelser gjort af en
arbejdstager, jf. § 8, kan institutionen erhverve
rettigheder til opfindelser samt ophavsrettigheder til
edb-programmer, som efter ophavsretsloven tilkommer en arbejdsgiver
med henblik på erhvervsmæssig udnyttelse, jf.
§ 1, 1) efter aftale med en studerende, der
ikke er ansat på institutionen, eller med en anden part som
led i deres indbyrdes samarbejde, der helt eller delvis er
finansieret af offentlige midler, for så vidt den anden part
ikke selv vil udnytte rettighederne erhvervsmæssigt
eller 2) efter aftale med en anden institution
som nævnt i § 6. |
| | |
| | § 14
b. I tilfælde hvor institutionen har overdraget retten
til en opfindelse til tredjemand, som efterfølgende opgiver
at nyttiggøre retten erhvervsmæssigt, kan
institutionen indgå aftale med tredjemand om at generhverve
rettighederne. Institutionen kan generhverve uudnyttede
ophavsrettigheder til edb-programmer efter reglerne i lov om
ophavsret.« |
| | |
Institutionens udgifter og
indtægter § 15.
Institutionen kan afholde udgifter i forbindelse med overdragelse
og beskyttelse af retten til opfindelser, der er overdraget til
institutionen efter § 8. Stk. 2.
--- | | 5.§ 15, stk. 1, affattes
således: »Institutionen kan afholde udgifter
i forbindelse med erhvervelse, overdragelse og beskyttelse af
retten til opfindelser samt ophavsrettigheder til edb-programmer
efter bestemmelserne i §§ 12 og 14-14
b.« |
| | |
§ 16.
--- | | 6.§ 16, stk. 2, ophæves,
og i stedet indsættes: |
Stk. 2.
Institutionen kan oppebære indtægter i form af udbytte
ved at overdrage sin ret efter § 14, stk. 1, til et
aktieselskab mod betaling i form af aktier i det
pågældende selskab. Tilsvarende kan institutionen
acceptere at modtage et vederlag efter § 12, stk. 2,
i form af aktier i et aktieselskab. Institutionen må ikke
herved opnå en sådan forbindelse til selskabet, som et
moderselskab har til et datterselskab efter
aktieselskabsloven. | | »Stk. 2. Institutionen kan
oppebære indtægter i form af udbytte ved at overdrage
sine rettigheder efter § 14, stk. 1, eller
§ 14 a, stk. 1, til et selskab med begrænset
ansvar mod betaling i form af ejerandele. Tilsvarende kan
institutionen acceptere at modtage et vederlag efter
§ 12, stk. 2, i form af ejerandele i et selskab med
begrænset ansvar. Stk. 3.
Institutionen må ikke efter bestemmelserne i stk. 2
alene eller sammen med andre institutioner, som nævnt i
§ 6, opnå en sådan forbindelse til selskabet,
som et moderselskab har til et datterselskab efter aktie- og
anpartsselskabslovgivningen.« |
| | |
Beslutningskompetence | | |
§ 18.
Institutionens afgørelser efter denne lov træffes
på universiteterne af rektor, på
sektorforskningsinstitutioner af direktionen og på de
offentlige sygehuse af sygehusejeren. Rektors, direktionens
henholdsvis sygehusejerens afgørelse kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed. | | 7. I
§ 18, 1. pkt., indsættes efter
»sektorforskningsinstitutioner«: »og
GEUS«. |