L 44 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om kemiske stoffer og produkter og lov om
miljøbeskyttelse. (Forebyggelse af forsætlig
skadevolden med farlige stoffer og forlængelse af
godkendelsen for visse bekæmpelsesmidler m.v.).
Fremsat den 30. oktober 2008 af
miljøministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kemiske stoffer og
produkter og lov om miljøbeskyttelse 1)
(Forebyggelse af forsætlig skadevolden
med farlige stoffer og forlængelse af godkendelsen for visse
bekæmpelsesmidler m.v.)
§ 1
I lov om kemiske stoffer og produkter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1755 af 22. december 2006, som
ændret ved § 4 i lov nr. 172 af 12. marts 2008 og
§ 3 i lov nr. 173 af 12. marts 2008, foretages
følgende ændringer:
1. Som
fodnote 2 til lovens titel
indsættes:
»I loven er medtaget en bestemmelse fra Kommissionens
forordning 1451/2007/EF af 4. december 2007 om den anden fase af
det tiårs arbejdsprogram, der er omhandlet i artikel 16,
stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF
om markedsføring af biocidholdige produkter, EU-Tidende
2007, nr. L 325, side 3. Ifølge artikel 249 i EF-traktaten
gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.
Gengivelsen af bestemmelsen i loven er således udelukkende
begrundet i praktiske hensyn og berører ikke den
nævnte forordnings umiddelbare gyldighed i
Danmark.«
2. I
§ 23 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om yderligere
foranstaltninger ved opbevaring af meget giftige eller giftige
kemiske stoffer og produkter, herunder om vandelsvurdering af
personer, der har et særligt ansvar for opbevaring eller
håndtering af de nævnte kemiske stoffer og
produkter.«
3. I
§ 33 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. En
godkendelse af et bekæmpelsesmiddel, som udløber
efter, at beslutning om optagelse af midlets aktivstoffer på
et af de bilag, der er nævnt i stk. 5 for midlets
anvendelsesområde, er offentliggjort i EU-Tidende, kan dog
forlænges uden fornyet vurdering, indtil den fornyede
vurdering efter de EF-direktiver, der er nævnt i stk. 5,
er foretaget. Godkendelsesperioden for et plantebeskyttelsesmiddel,
der indeholder et eller flere aktivstoffer, som alle er optaget
på bilag I til Rådets direktiv 91/414/EØF om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, forlænges
automatisk for en periode, der svarer til den periode, som
Europa-Kommissionen har besluttet at forlænge stoffernes
optagelsesperiode for.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
4. I
§ 33, stk. 7, der bliver
stk. 8, ændres »stk. 5 og 6« til:
»stk. 6 og 7«.
5. I
§ 33, stk. 8, der bliver
stk. 9, ændres »og 4« til: »og
5« og »stk. 5-7« ændres til:
»stk. 6-8«.
6. I
§ 33 a, stk. 3,
indsættes som 3. og 4. pkt.:
»Som nyt aktivstof betragtes desuden ethvert aktivstof,
der ikke er opført i bilag I til Kommissionens forordning
(EF) nr. 1451/2007, jf. forordningens artikel 4, stk. 3.
Reglen i 3. pkt. gælder ikke for § 35
b.«
7. I
§ 33 b, stk. 1, og § 38, stk. 2 og 3 ,
ændres »§ 33, stk. 4« til:
»§ 33, stk. 5«.
8. I
§ 33 b indsættes som 2.
pkt.:
»I forbindelse hermed kan miljøministeren
fastsætte tidligere frister for ophør af import og
salg af de pågældende bekæmpelsesmidler i de
forskellige salgsled.«
9.
Efter § 42 indsættes:
Ȥ 42
a. Miljøministeren kan fastsætte regler om
indgivelse af politianmeldelse ved mistanke om tyveri af meget
giftige eller giftige kemiske stoffer og produkter, herunder om
formen.
10.
Efter § 43 indsættes i kapitel
8 :
Ȥ 43
a. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
visse laboratorier skal etablere et system til styring af
beholdninger af meget giftige eller giftige kemiske stoffer og
produkter, herunder at der skal udpeges en ansvarlig for et
sådant system.«
11.§ 59, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. I
regler og forskrifter, der udstedes i medfør af
§ 4 a, § 7 a, § 10, stk. 4 og 5,
§ 12, stk. 1, 2 og 5, § 13, stk. 2,
§ 15, § 15 c, § 22, stk. 2-4,
§ 22 a, § 22 b, § 23, § 24,
stk. 4, § 26, § 27, § 30,
§ 30 a, § 30 b, § 30 c,
§ 30 e, § 31, § 32, § 32 a,
§ 32 c, § 33, stk. 3, § 33,
stk. 9, § 35, stk. 6, § 36,
stk. 2, § 37, § 37 a, § 38,
stk. 3, § 38 a, § 38 b, § 38 c,
§ 39, § 41, § 42, § 42 a,
§ 43, § 43 a og § 47 a, stk. 2,
kan der fastsættes straf af bøde. Det kan endvidere
fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i 2
år under omstændigheder som beskrevet i
stk. 2.«
12. I
§ 61 ændres
§ 33, stk. 8 til: § 33, stk. 9
§ 2
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som
ændret senest ved lov nr. 509 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2,
ændres driftsforstyrrelser eller uheld til:
driftsforstyrrelser, uheld eller forsætlige skadevoldende
handlinger
2. I
§ 7, stk. 3, nr. 1 ,
ændres herfor, og til: herfor, og i nr.
2 ændres beviset. til: beviset, og
3. I
§ 7, stk. 3 , indsættes som
nr. 3 :
»3)
særlig uddannelse og vandelsvurdering af de i nr. 1 og 2
nævnte personkategorier, der arbejder med risikobetonede
processer, eller som har ansvar for oplagring og håndtering
af stoffer.«
4. I
§ 35, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter bestemte listevirksomheder: , herunder krav
om foranstaltninger mod forsætlige skadevoldende
handlinger.
5. I
§ 41, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter væsentlig forurening: , herunder ved
forsætlige skadevoldende handlinger
6. I
§ 41, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
»Miljøministeren kan fastsætte
nærmere regler om muligheden for at meddele påbud om
foranstaltninger mod forsætlige skadevoldende
handlinger.«
7. I
§ 41 a, stk. 2, nr.
6, indsættes efter processer m.v.: eller om
sikkerhedsmæssige forhold ved de stoffer, som oplagres
på disse virksomheder.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. marts
2009.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Lovforslagets hovedindhold |
2. | Baggrunden for lovforslaget |
| 2.1 | Opfølgning på regeringens
handlingsplan for terrorbekæmpelse |
| 2.2. | Justering af regler vedrørende
bekæmpelsesmidler |
3. | Hovedpunkterne i lovforslaget |
| 3.1 | Opfølgning på regeringens
handlingsplan for terrorbekæmpelse |
| 3.2. | Justering af regler vedrørende
bekæmpelsesmidler |
4. | Økonomiske og administrative
omkostninger for det offentlige |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
6. | Administrative konsekvenser for
borgere |
7. | Miljømæssige
konsekvenser |
8. | Forholdet til EU-retten |
9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. |
10. | Sammenfattende skema |
1. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget skal give miljøministeren hjemmel til at
fastsætte regler i kemikalieloven og
miljøbeskyttelsesloven til at forebygge, at meget giftige og
giftige stoffer og produkter anvendes til forsætlige
skadevoldende handlinger samt at forebygge forurening fra
forsætlige skadevoldende handlinger, der har til formål
at skabe forurening med farlige stoffer.
Lovforslaget skal endvidere give mulighed for i særlige
situationer at forlænge godkendelser af
bekæmpelsesmidler, samt tydeliggøre reglerne om
frister for udfasning i Danmark af bekæmpelsesmidler, der
ikke kan være på markedet efter EU-reglerne.
2. Baggrunden for lovforslaget
2.1 Opfølgning på
regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse
Lovforslaget er en opfølgning på regeringens
handlingsplan for terrorbekæmpelse fra november 2005.
På baggrund af denne plan nedsatte Forsvarsministeriet en
arbejdsgruppe til at analysere handlingsplanens anbefaling 42
vedrørende kontrollen med farlige stoffer. Arbejdsgruppen
udsendte i april 2006 en rapport med 16 delanbefalinger til tiltag,
der skulle medvirke til at forebygge terror med brug af farlige
stoffer.
Delanbefalingerne blev under koordination af
Forsvarsministeriet vurderet og konkretiseret af fire
arbejdsgrupper under formandskab af henholdsvis
Miljøministeriet, Justitsministeriet, Transport- og
Energiministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri. Den kriseberedskabsgruppe, som er nedsat under
Statsministeriets formandskab, har noteret sig arbejdsgruppernes
rapporter.
Anbefalingerne i regeringens handlingsplan for
terrorbekæmpelse gennemføres af de respektive
ministerier for så vidt angår eksplosiver
(Justitsministeriet), brand- og eksplosionsfarlige stoffer
(Forsvarsministeriet), pyrotekniske artikler (Erhvervs- og
Økonomiministeriet) og biologisk farlige stoffer
(Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri).
På Miljøministeriets område kræver en
gennemførelse af de anbefalinger, som blev behandlet af
arbejdsgruppen under Miljøministeriets formandskab, at lov
om kemiske stoffer og produkter og lov om miljøbeskyttelse
ændres, mens anbefalingerne fra de øvrige
arbejdsgrupper ikke indebærer behov for lovændringer
på Miljøministeriets område.
De relevante anbefalinger fra regeringens handlingsplan for
terrorbekæmpelse og arbejdsgruppen under
Miljøministeriets formandskab, i det følgende
benævnt arbejdsgruppen, er på Miljøministeriets
område følgende (arbejdsgruppens konkrete anbefalinger
er anført i citationstegn):
»42h. For alle typer af
farlige stoffer fastsættes regler, der pålægger
virksomheder og institutioner, der fremstiller, opbevarer, anvender
eller bortskaffer farlige stoffer, at indføre
foranstaltninger, der bevirker, at de farlige stoffer er sikret mod
tyveri. Foranstaltningerne kan eksempelvis omfatte adgangskontrol,
fysiske barrierer eller opsyn. De enkelte ressortmyndigheder
bør endvidere overveje at stille krav om, at virksomhederne
og institutionerne skal udnævne en sikringsansvarlig person
og indhente en sikkerhedsgodkendelse af denne og evt. andre
nøglemedarbejdere.«
På Miljøministeriets område vurderer
arbejdsgruppen, at akut virkende gifte kan være relevante
stoffer i terrorsammenhæng. Ved akut virkende gifte
forstås her kemiske stoffer og produkter, der på grund
af deres akut dødelige virkninger, er klassificeret som
meget giftige eller giftige. Miljøstyrelsen vurderer, at de
gældende krav til aflåst opbevaring af gifte generelt
er tilstrækkelige, men anbefaler, at der skaffes hjemmel i
kemikalieloven til for særlige stoffer at stille mere
vidtgående krav om tyverisikring af gifte, herunder om
udpegning af en person, der er ansvarlig for sikker opbevaring, og
i særlige tilfælde krav om vandelsvurdering af denne
person, eller andre personer der har adgang til giftene.
»42j. Der indføres
regler om, at laboratorier, hvis kemikaliebeholdning omfatter
farlige stoffer, skal etablere et system til styring af
beholdningen af farlige stoffer, der kan afsløre tyveri
eller misbrug af stofferne. Det bør endvidere
fastsættes i reglerne, at der skal udpeges en ansvarlig
medarbejder for et sådant system.«
På Miljøministeriets område vurderer
arbejdsgruppen, at anbefalingen er relevant for akut virkende
gifte.
»42o. Der fastsættes
regler, der påbyder virksomheder, der er omfattet af kolonne
3 (de såkaldt »tunge« virksomheder) i
Miljøministeriets bekendtgørelse om kontrol med
risikoen for større uheld med farlige stoffer, at
indføre foranstaltninger, der sikrer, at de farlige stoffer
er svært tilgængelige for uvedkommende.
Foranstaltningerne kan eksempelvis omfatte adgangskontrol, fysiske
barrierer eller opsyn. Det bør endvidere fastsættes i
reglerne, at virksomhederne skal udnævne en sikringsansvarlig
person. Det kan overvejes at stille som krav, at denne og evt.
andre nøglemedarbejdere skal
sikkerhedsgodkendes.«
Den nævnte bekendtgørelse er i dag
bekendtgørelse nr. 1666 af 14. december 2006 om kontrol med
risikoen for større uheld med farlige stoffer.
Arbejdsgruppen vurderer, at det ringe antal kolonne
3-virksomheder og deres meget individuelle forhold gør det
svært at opstille generelle regler for en yderligere sikring
i forhold til den, som allerede er nødvendig for at
kontrollere omgangen med de farlige stoffer. I forvejen er
sikkerhedsniveauet i relation til håndteringen og oplagringen
af farlige stoffer generelt højt på disse
virksomheder.
Arbejdsgruppen anbefaler dog, at der i
risikobekendtgørelsen indføjes et krav om, at kolonne
3-virksomheder skal udarbejde et tillæg vedrørende
terrorsikring til den eksisterende beredskabsplan og
sikkerhedsrapport, hvori virksomheden dokumenterer at have
indført sikkerhedsforanstaltninger mod terror. Dette
forudsætter ændring af
miljøbeskyttelsesloven.
En særlig arbejdsgruppe med deltagelse af de
myndigheder, der regulerer risikovirksomheder, har
efterfølgende fået til opgave at vurdere behovet for,
om der skal indføres supplerende krav vedrørende
terrorforebyggelse for så vidt angår udpegning af
sikkerheds- og uddannelsesansvarlige, opbevaring, herunder sikring
og bevogtning af stoffer og lagerfaciliteter, procedurer omkring
håndtering og uddannelse af personale.
»42p. Virksomheder og
institutioner pålægges at indberette til myndighederne,
hvis et farligt stof i deres varetægt bortkommer. Det
anbefales endvidere som forudsætning herfor, at
ressortmyndighederne for kemikalier, biologiske stoffer og
eksplosivstoffer identificerer kontaktpunkter for meldinger om
bortkomne farlige stoffer, og at disse myndigheder
fastlægger, hvilke procedurer der skal følges, hvis et
bortkommet stof vurderes at kunne anvendes til
terrorformål.«
På Miljøministeriets område anbefaler
arbejdsgruppen, at der skaffes hjemmel til at kunne kræve
indberetning til politiet ved mistanke om tyveri af akut virkende
gifte.
2.2. Justering af regler
vedrørende bekæmpelsesmidler
Det andet hovedelement i lovforslaget er at sikre en mere
hensigtsmæssig overgang fra den nationale godkendelsesordning
for plantebeskyttelsesmidler og biocidholdige produkter til de
harmoniserede EU-godkendelsesordninger i henholdsvis Rådets
direktiv 91/414/EØF af 15. juli 1991 om markedsføring
af plantebeskyttelsesmidler (plantebeskyttelsesmiddeldirektivet) og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar
1998 om markedsføring af biocidholdige produkter
(biociddirektivet) ved at tilpasse de nationale
godkendelsesperioder, således at EU-kadencen i direktiverne i
højere grad kan følges.
Forslaget justerer ordlyden i lovens bestemmelse om udfasning
af bekæmpelsesmidler, der indeholder aktivstoffer, som ikke
optages på bilagene til henholdsvis
plantebeskyttelsesmiddeldirektivet og biociddirektivet.
3. Hovedpunkterne i lovforslaget
3.1 Opfølgning på
regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse
Lovforslagets hovedformål er at skaffe de
nødvendige hjemler i kemikalieloven og
miljøbeskyttelsesloven for at kunne gennemføre
arbejdsgruppens anbefalinger.
For kemikalielovens vedkommende drejer det sig om at skabe
hjemmel til for særlige stoffer at stille mere
vidtgående krav om tyverisikring af gifte, herunder om
udpegning af en person, der er ansvarlig for sikker opbevaring,
samt i særlige tilfælde at stille krav om
vandelsvurdering af personer, der har et særligt ansvar for
opbevaring og håndtering af gifte. Det drejer sig endvidere
om at skabe hjemmel for krav om, at laboratorier foretager
lagerstyring af gifte og et generelt krav om indberetning ved
mistanke om tyveri af gifte.
For miljøbeskyttelseslovens vedkommende drejer det sig
om at skabe hjemmel til at fastsætte krav om særlige
foranstaltninger, der vurderes at være nødvendige for
at forebygge forsætlige skadevoldende handlinger, der kan
påvirke miljøet. Det er ikke hensigten med
lovforslaget at gennemføre ny regulering af oplag, der som
følge af risikoen for brand eller eksplosion kan
medføre skader på oplagets omgivelser, da dette
reguleres af anden lovgivning, primært beredskabsloven.
Der foreligger ikke en entydig definition af terror, og i
lovforslaget anvendes derfor begrebet forsætlige
skadevoldende handlinger for sådanne aktiviteter, som har
dannet grundlag for regeringens handlingsplan for
terrorbekæmpelse.
Sikring af, at stoffer ikke kan anvendes til
terrorformål, kan i nogle tilfælde komme i konflikt med
andre hensyn. Det gælder for eksempel, hvis flugt- og
beredskabsveje blokeres for at hindre adgang for uvedkommende,
ligesom krav i relation til personale kan give anledning til
mistænkeliggørelse af uskyldige personer. Ved
udmøntningen af bemyndigelserne skal der ske en
afbalancering af sådanne modsatrettede hensyn. Der skal
også foretages en konkret vurdering af den enkelte
virksomheds tekniske og økonomiske muligheder for at
gennemføre de nødvendige tiltag.
3.2. Justering af regler
vedrørende bekæmpelsesmidler
Med hensyn til det andet element i forslaget skabes en klar
hjemmel til i visse situationer at lade godkendelser af
bekæmpelsesmidler løbe længere end ti år.
Bekæmpelsesmidler indeholder aktivstoffer, som godkendes
på EU-niveau, hvorefter midlet godkendes i de enkelte
medlemslande. EU's vurdering af aktivstofferne gælder for en
periode på 10 år, hvorefter der sker en fornyet
vurdering. Det er sket, at EU ikke har nået at foretage denne
fornyede vurdering inden de 10 år, og i disse situationer er
godkendelsen af aktivstoffer blevet forlænget, mens
vurderingen i EU er blevet færdiggjort.
Ikke alle aktivstoffer er endnu vurderet på EU-niveau,
og en række midler, der er på markedet i Danmark, er
derfor på markedet på grundlag af en ren national
vurdering af både bekæmpelsesmidlet og det eller de
aktivstoffer, som indgår i midlet. Hvis aktivstoffet
efterfølgende godkendes i EU, skal den danske godkendelse
indenfor en periode, som fastsættes i EU, revurderes efter
EU-principper.
Det er aktuelt at forlænge de danske
bekæmpelsesmiddelgodkendelser i de situationer, hvor EU
forlænger de harmoniserede aktivstofvurderinger, som danner
grundlag for de danske produktgodkendelser. Det vil desuden
være ressourcebesparende at forlænge godkendelsen af et
produkt, som indeholder et aktivstof, der kort tid efter skal
revurderes i henhold til EU-reglerne. Da vurderingen af danske
bekæmpelsesmiddelgodkendelser i høj grad
afhænger af EU's aktivstofvurderinger, foreslås det, at
godkendelsesperioden på produkter kan følge
EU-kadencen i godkendelse af aktivstoffer, og derfor undtagelsesvis
kan gælde i mere end ti år. Det gælder
både, hvor godkendelsen af aktivstofferne bliver
forlænget i EU, og hvor en vurdering efter EU-reglerne er
nært forestående, fordi optagelsen af aktivstoffet
på plantebeskyttelsesmiddeldirektivets eller
biociddirektivets bilag er offentliggjort i EU-Tidende.
Det er desuden nødvendigt at tydeliggøre
muligheden for at fastsætte tidligere frister i de
forskellige salgsled for ophør af import og salg af
bekæmpelsesmidler.
4. Økonomiske og
administrative omkostninger for det offentlige
Loven vil i sig selv ikke give anledning til øgede
omkostninger for det offentlige. De påtænkte
udnyttelser af hjemler vil medføre administrative opgaver
for offentlige virksomheder m.v. i forbindelse med udpegning af den
ansvarlige for giftopbevaring, indberetning til politiet ved
bortkomst af gifte, offentlige laboratoriers lagerstyring af gifte,
myndigheders arbejde i relation til risikovirksomheder, tilsyn og
kontrol.
Muligheden for at forlænge godkendelsesperioden for
bekæmpelsesmidler vil bevirke, at man undgår at skulle
dække et behov som følge af ekstrabelastning svarende
til et årsværk i tre år.
Afhængig af den konkrete udformning skønnes
udgifterne til kommunernes opgavevaretagelse at være i en
størrelsesorden 20.000 kr. i forbindelse med sikring af
risikovirksomheder mens udgifterne til regionernes
opgavevaretagelse vurderes at være 0,4 mio. kr. det
første år og herefter 0,2 mio. kr. pr. år.
Hovedparten af udgifterne for regionerne vil være etablering
af lagerstyring for gifte på laboratorier i
sundhedsvæsenet, som skønnes at medføre 8
timers arbejde pr. laboratorium til implementering og herefter 4
timer pr. år.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vil i sig selv ikke give anledning til
øgede økonomiske eller administrative omkostninger
for erhvervslivet.
De påtænkte udnyttelser af hjemler vil betyde
administrative byrder i forbindelse med udpegning af ansvarlig for
opbevaring af gifte, etablering og vedligeholdelse på
laboratorier af giftlagerstyring, samt udarbejdelse af
sikkerhedsrapporter m.v. på risikovirksomheder. Den samlede
arbejdsindsats for hver virksomhed skønnes at være
beskeden.
Et foreløbigt skøn vedrørende byrderne i
forbindelse med implementeringen af reglerne er en time pr.
virksomhed, der håndterer gifte, 8 timer for laboratorier, og
100 timer for kolonne 3-virksomheder. Virksomhedernes samlede
administrative konsekvenser vurderes til ca. 12.000 timer til
grundimplementering og herefter ca. 2.500 timer årligt til
drift.
Under forudsætning af at vurderingerne på
risikovirksomhederne gennemføres over en treårig
periode, skønnes de samlede økonomiske konsekvenser
som følge af de administrative opgaver at være 2,4
mio. kr. det første år og herefter 1,2 mio. kr. pr
år.
Herudover kommer virksomhedernes udgifter til at leve op til
krav, der måtte blive stillet for eksempel for at sikre mod
uvedkommendes adgang til virksomhederne. Udgifterne hertil vurderes
dog at være relativt begrænsede da virksomhederne
generelt vurderes at operere med et højt sikkerhedsniveau
for at undgå uheld og ulykker.
6. Administrative konsekvenser for
borgere
Ud over en samtykkeerklæring i forbindelse med et
eventuelt krav om vandelsvurdering, vurderes hverken lovforslaget i
sig selv eller udmøntningen af hjemlerne at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Da lovforslagets overordnede formål er at forebygge, at
farlige stoffer anvendes til forsætlige skadevoldende
handlinger, kan regler udstedt i medfør af de
foreslåede bemyndigelser medvirke til at undgå
potentielle negative konsekvenser for miljø og sundhed som
følge af sådanne handlinger.
Desuden må det forventes, at såvel reglerne om
risikovirksomheder som reglerne om lagerstyring af kemikalier vil
medføre, at der sættes fokus på sikkerheden i
både virksomheder og på laboratorier. Derved reduceres
risikoen for uheld eller ulykker til gavn for sundheden og
miljøet.
Med hensyn til forlængelsen af pesticidgodkendelser
vurderes det ikke at have negative miljø- og
sundhedsmæssige konsekvenser i forhold til den
nuværende situation at afvente vurderingen af aktivstofferne
i EU, da der først foreligger nye aktivstofoplysninger,
når EU processen er afsluttet. Ændringen af
formuleringen af bemyndigelsesbestemmelsen om frister for udfasning
af bekæmpelsesmidler med aktivstoffer, som ikke er optaget
på direktivernes bilag, vil ikke medføre miljø-
og sundhedsmæssige konsekvenser, da der er tale om
ændringer af ordensmæssig karakter.
8. Forholdet til EU-retten
Den del af lovforslaget, der vedrører forebyggelse af
forsætlige skadevoldende handlinger, er ikke reguleret af
EU-lovgivning. Dog vil regler udstedt i medfør af den
foreslåede § 7, stk. 3, nr. 3, i
miljøbeskyttelsesloven (lovforslagets § 2, nr. 3),
om særlig uddannelse af personale med henblik på at
sikre risikobetonede processer eller stoffer med farlige egenskaber
mod forsætlige skadevoldende handlinger, vil være
omfattet af direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer. Miljøministeriet vil
derfor udmønte regler udstedt i medfør af
bestemmelsen i overensstemmelse med direktivets krav.
Forlængelsen af godkendelsesperioden for
bekæmpelsesmidler til mere end 10 år, hvor optagelsen
af aktivstoffet på positivlisterne forud for godkendelsens
udløb offentliggøres, berøres ikke af reglerne
i plantebeskyttelsesmiddeldirektivet og biociddirektivet, da
godkendelserne ikke er omfattet af direktivernes
maksimumgodkendelsesperiode forud for aktivstofoptagelsen.
Forlængelse af godkendelsesperioden for
plantebeskyttelsesmidler, som udspringer af en forlængelse af
optagelsen af aktivstofferne på positivlisten til
plantebeskyttelsesmiddeldirektivet, er i overensstemmelse med
forlængelsesdirektiverne, da Kommissionen har tilkendegivet,
at godkendelsernes varighed kan forlænges med den periode,
som optagelsen af aktivstofferne forlænges.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Udkastet har været i høring hos følgende:
3F Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen Forum for
bæredygtig udvikling, Advokatsamfundet, AE rådet,
Affald Danmark, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Aldi Holding
A/S, Altox, Arbejdsmiljøinstituttet, Arbejdstilsynet,
ASA-KEMI, Astma-Allergi Forbundet,
Bekæmpelsesmiddelrådets medlemmer, Benzinforhandlernes
Fælles Repræsentation, Beredskabsstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet,
Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord,
Brancheforeningen SPT, Brancheudvalget for Frø,
Bryggeriforeningen, By- og Landskabsstyrelsen, Chemtox,
Centralorganisationen af industriansatte i Danmark (CO-industri),
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark,
DANAK, DAKOFA (Dansk Komité for Affald), Danmarks Aktive
Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Lak- og
Farveindustri, Danmarks Miljøundersøgelser, Danmarks
Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks og
Grønlands Geologiske Undersøgelser, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Energi,
Dansk Energi Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk ErhvervsFremme,
Dansk Galvanisør Union, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk
Center, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Dansk Landbrug, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Metal, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Planteværn, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Skovforening,
Dansk Standard, Dansk Supermarked, Dansk Textil og
Beklædning, Dansk Varefakta Nævn, Danske Malermestre,
Danske Mejeriers Fællesorganisation, Danske Regioner, DANVA
(Dansk Vand- og Spildevandsforening), De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Dommerforening, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Det Norske Veritas (DNV),
Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd,
DHI Institut for Vand og Miljø, Direktoratet for
FødevareErhverv, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG,
Dyrenes Beskyttelse, Emballageindustrien, ENERGINET.DK,
Energistyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Eurofins Danmark,
Eurolab, Finansministeriet, Forbrugerrådet,
Forbrugerstyrelsen, FORCE Technology, Foreningen af Bioteknologiske
Industrier i Danmark, Foreningen af danske biologer, Foreningen af
Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af miljø, plan og
naturmedarbejdere i det offentlige (ENVINA), Foreningen af
miljømedarbejdere i kommunerne, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Vandværker
i Danmark, Forsvarsministeriet, Friluftsrådet,
Fødevareinstituttet, Fødevarestyrelsen, Gartneri-,
Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Genvindingsindustrien,
Giftlinjen, Bispebjerg Hospital, Grafisk arbejdsgiverforening,
Green Network, Greenpeace Danmark, GTS (Godkendt Teknologisk
Service), Hedeselskabet, Håndværksrådet, HTS,
Informationscenter for Miljø og Sundhed,
Ingeniørforeningen i Danmark, Institut for
Miljøteknologi, Justitsministeriet, Kalk- og
Teglværksforeningen, KL, Kommunekemi, Konkurrencestyrelsen,
Københavns Universitet, Landbrugsrådet,
Landsforeningen af Danske Anlægsgartnere, Landsforeningen
Danske Maskinstationer, Landsforeningen Økologisk Jordbrug,
Lif (Lægemiddelindustriforeningen), LO (Landsorganisationen i
Danmark), Lægeforeningen, Lægemiddelstyrelsen, Matas,
Miljøcenter Nykøbing Falster, Miljøcenter
Odense, Miljøcenter Ribe, Miljøcenter
Ringkøbing, Miljøcenter Roskilde, Miljøcenter
Aalborg, Miljøcenter Århus,
Miljøklagenævnet, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Mærsk Olie
& Gas A/S, Naturklagenævnet, NOAH, Novo Nordisk,
Oliebranchens Fællesrepræsentation, Orbicon,
Plantedirektoratet, Plastindustrien i Danmark, Politiet,
Procesindustriens Arbejdsgiverforening, RenoSam, Returbat, RUC
(Roskilde Universitetscenter), Sikkerhedsstyrelsen,
Skatteministeriet, Skov & Landskab, Skov- og Naturstyrelsen,
Skovdyrkerforeningen, Spildevandsteknisk Forening,
Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet, Teknologirådet,
Teknologisk Institut, Transportministeriet, Træ - Industri -
Byg, Undervisningsministeriet, Uniscrap, WWF Verdensnaturfonden,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Århus Universitet,
Aalborg Universitet.
Følgende har afgivet høringssvar: Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Undervisningsministeriet, SKAT, Danske Regioner, Miljøcenter
Ribe, KL, Foreningen af kommunale Beredskabschefer, Forsvarets
Bygnings- og Etablissementstjeneste, Forbrugerstyrelsen,
Københavns Universitet, Århus Universitet, Danmarks
Tekniske Universitet, Roskilde Universitetscenter, Syddansk
Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening,
Lægemiddelindustriforeningen, Foreningen af Vandværker
i Danmark, Retspolitisk forening, Dansk Planteværn,
Advokatrådet og Godkendt Teknologisk Service.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for
stat: | Ingen | Ingen |
Regioner: | Ingen | Ingen |
Kommuner: | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
stat: | Muligheden for at forlænge
godkendelsesperioden for bekæmpelsesmidler vil fjerne behov
for et ekstra årsværk i tre år. | Ingen umiddelbart, men udnyttelse af
hjemler vil medføre begrænsede merudgifter til
administration. |
Regioner: | Ingen | Ingen umiddelbart, men udnyttelse af
hjemler vil medføre begrænsede merudgifter til
administration. |
Kommuner: | Ingen | Ingen, men udnyttelse af hjemler vil
medføre meget begrænsede merudgifter til
administration. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet: | Ingen | Ingen umiddelbart. Påtænkte
udnyttelser af hjemler vil give administrative udgifter for
virksomhederne på ca. 2,4 mio. kr. det første år
og herefter 1,2 mio. kr. Hertil kommer begrænsede udgifter
til gennemførelse af terrorforebyggelse på
virksomheder. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet: | Ingen | Arbejdsindsats for erhvervslivet som
konsekvens af påtænkt udnyttelse af hjemler
skønnes til ca. 12.000 timer til grundimplementering og
herefter ca. 2.500 timer årligt til drift. |
Økonomiske konsekvenser for
borgerne: | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne: | Ingen | Ingen, bortset fra samtykke til eventuel
vandelsvurdering. |
Miljømæssige
konsekvenser: | Begrænsede positive konsekvenser som
følge af at der kommer bedre styr på gifte og at
risikoen for forsætligt skadelige handlinger reduceres. | Ingen |
Forholdet til EU: | Krav om at personer på
risikovirksomheder gennemgår særlig uddannelse med
henblik på at sikre processerne eller stofferne mod
forsætlige skadevoldende handlinger, vil blive udstedt i
overensstemmelse med reglerne i direktiv 2005/36/EF om anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer. Formålet på
plantebeskyttelses- og biocidmiddelområderne med at
ændre reglerne om den maksimale periode for godkendelserne er
at sikre en mere hensigtsmæssig overgang fra den hidtidige
danske godkendelsesordning på
bekæmpelsesmiddelområdet til de harmoniserede
ordninger, som følger af henholdsvis
plantebeskyttelsesmiddeldirektivet og biociddirektivet.
Kommissionen har tilkendegivet, at medlemsstaterne kan
forlænge godkendelsesperioden, hvor aktivstofoptagelsen
forlænges. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Da der med lovforslaget indsættes en bestemmelse, som er
en gengivelse af en bestemmelse i Kommissionens forordning
1451/2007/EF af 4. december 2007, indsættes en note
herom.
Til nr. 2
Efter kemikalielovens § 23 er miljøministeren
i dag bemyndiget til at fastsætte regler om opbevaring af
stoffer og produkter, der skal klassificeres som farlige (herunder
meget giftige og giftige stoffer og produkter), samt af stoffer og
produkter, som skal godkendes i henhold til lovens kapitel 7
(bekæmpelsesmidler). Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelsen om klassificering, emballering,
mærkning, salg og opbevaring af kemiske stoffer og produkter
og i bekendtgørelsen om bekæmpelsesmidler. Det er i
disse bekendtgørelser bestemt, at gifte overalt skal
opbevares forsvarligt, under lås, utilgængeligt for
børn og ikke sammen med eller i nærheden af
levnedsmidler, foderstoffer, lægemidler m.v.
Miljøstyrelsen har vurderet, at den gældende
bemyndigelse er tilstrækkelig til at fastsætte regler
om, at gifte skal opbevares aflåst, og om de fysiske rammer
for opbevaringen (eksempelvis låses beskaffenhed,
opsætning af advarselsskilte og giftskabes kvalitet). Hjemlen
vurderes derimod ikke tilstrækkelig til at stille mere
vidtgående krav til tyverisikring. Det foreslås derfor,
at miljøministeren bemyndiges til, for så vidt
angår meget giftige og giftige kemiske stoffer og produkter,
at fastsætte regler om yderligere foranstaltninger med
henblik på at forebygge tyveri. Bemyndigelsen tænkes
udmøntet i et samarbejde med Justitsministeriet og
Rigspolitichefen.
Bemyndigelsen tænkes anvendt til at fastsætte
regler, der pålægger virksomheder og institutioner at
udpege en ansvarlig for opbevaringen. Andre foranstaltninger, der
er påkrævet for at forebygge tyveri, vil dog også
kunne omfattes af bemyndigelsen. Dette kan eksempelvis være,
hvis politiet vurderer, at der på særlige virksomheder
er behov for at udøve kontrol med, hvem der har adgang til
konkrete kemiske stoffer og produkter, eller at føre opsyn
med disse.
Det er ikke hensigten, at der skal stilles et generelt krav om
vandelsvurdering af de personer, der er ansvarlige for
opbevaringen, eller andre personer, der omgås meget giftige
eller giftige kemiske stoffer og produkter. Hjemlen tænkes
anvendt i de situationer, hvor politiet vurderer, at et meget
giftigt eller giftigt kemisk stof eller produkt udgør en
særlig risiko i terrorsammenhæng. I disse
tilfælde foreslås miljøministeren bemyndiget til
at stille krav om, at personer, der omgås disse stoffer, skal
undergives en vandelsvurdering.
På kemikalieområdet er der ikke i dag
lovgivningsmæssige krav om vandelsvurdering. Begrebet er
imidlertid kendt fra lovgivningen omkring våben og
eksplosivstoffer, hvor vandelsvurdering indgår som krav i
forbindelse med udstedelse af tilladelser og godkendelser. I givet
fald vil selve vandelsvurderingen skulle varetages af det stedlige
politi under inddragelse af PET.
Det er på nuværende tidspunkt ikke hensigten at
udnytte hjemlen, og der er derfor endnu ikke fastlagt præcise
rammer for, hvordan bemyndigelsen i givet fald vil blive
udmøntet. Vandelsvurderingen skal belyse, om personlige
forhold eller hidtidig vandel gør det betænkeligt at
pågældende arbejder med meget giftige eller giftige
stoffer og produkter. Ved fastsættelsen af regler i
medfør af hjemlen vil det være en forudsætning
for at foretage en sådan vandelsvurdering af en person, at
den pågældende har givet samtykke hertil. Udformningen
af samtykkeerklæringen vil ske i samarbejde med PET,
således at det står klart, hvad politiet
undersøger.
Kan en person ikke godkendes efter en vandelsvurdering eller
giver vedkommende ikke sit samtykke til, at der foretages en
vandelsvurdering, kan konsekvensen være, at vedkommende ikke
længere kan varetage den pågældende funktion i
forbindelse med håndteringen af gifte. Justitsministeriet og
PET vil blive inddraget i forbindelse med eventuel
udmøntning af bemyndigelsen med vandelsvurdering.
Til nr. 3
Den gældende § 33, stk. 3,
fastsætter, at bekæmpelsesmidler højest kan
godkendes i 10 år. Når et aktivstof optages på
positivlisten til plantebeskyttelsesmiddeldirektivet eller
biociddirektivet, udløser det et krav om, at tidligere
nationale godkendelser af midler, der indeholder aktivstoffet, skal
genvurderes og ændres til EU-godkendelser. Det
foreslåede nye stk. 4, 1. punktum, vil sikre en mere
hensigtsmæssig overgang fra nationale godkendelser til
EU-godkendelser ved at skabe mulighed for at forlænge en
national godkendelse ud over lovens nuværende maksimumperiode
på 10 år i den situation, hvor den gamle godkendelse
udløber efter at der er truffet beslutning i EU om optagelse
af det eller de aktivstoffer, der indgår i midlet. På
det tidspunkt, hvor en Kommissionsbeslutning om optagelse er
offentliggjort i EU-Tidende, vil det være meget
uhensigtsmæssigt at bruge ressourcer på at genvurdere
midler med de pågældende aktivstoffer efter de gamle
regler og på grundlag af de data, som er indsendt efter de
nationale krav, da der alligevel kort tid efter skal ske en fornyet
vurdering efter EU-principperne.
Den maksimale godkendelsesperiode for bekæmpelsesmidler
på 10 år gælder i dag både for
godkendelser, som er givet efter de gamle nationale
godkendelsesprincipper og for godkendelser efter direktiverne.
Såvel plantebeskyttelsesmiddeldirektivet som biociddirektivet
fastsætter ligeledes 10 år som maksimal
optagelsesperiode for de aktivstoffer, som optages på
direktivernes bilag 1 (positivlisterne). Den godkendelsesperiode
som den danske godkendelsesmyndighed fastsætter for
bekæmpelsesmidler, der indeholder optagne aktivstoffer,
følger som hovedregel den EU-fastsatte optagelsesperiode for
aktivstofferne, idet middelgodkendelserne højst kan
løbe så længe aktivstofferne stadig er optaget
på de respektive positivlister.
Når et aktivstof optages på positivlisten, skal
godkendelsesindehaverne til midler, der indeholder aktivstoffet, et
stykke tid efter optagelsesdirektivets ikrafttrædelse
indsende oplysninger om miljø- og sundhedsrisici m.v. i
overensstemmelse med kravene i plantebeskyttelsesmiddel- eller
biociddirektivet. Medlemsstaterne har herefter en fastsat periode
fra ikrafttrædelsen af optagelsesdirektivet til at revurdere
produkterne på grundlag af de nye aktivstof- og
produktoplysninger. Perioden er 4 år for begge direktivers
vedkommende.
Når firmaerne indsender ansøgning om fornyet
vurdering og godkendelse af et middel, hvis aktivstoffer endnu ikke
er optaget på positivlisterne, vil det ikke være muligt
at vide, hvornår optagelsen af aktivstofferne sker. Det vil
derfor indgå i vurderingen af, om der skal ske
forlængelse af godkendelsesperioden for den gamle godkendelse
uden fornyet vurdering af midlet, om Miljøstyrelsen har
sagsbehandlet ansøgningen ved offentliggørelsen af
aktivstofoptagelsen, eller om offentliggørelsen sker
umiddelbart efter, at ansøgningen er indsendt til
Miljøstyrelsen. Andre hensyn i vurderingen af om
godkendelsesperioden skal forlænges, vil bl.a. være en
vurdering af det indsendte materiale i ansøgningen, ikke
mindst om der foreligger væsentlige nye data i forhold til
den foreliggende godkendelse.
Den nye bestemmelse, der indsættes i stk. 4, 2.
punktum, giver mulighed for forlængelse ud over 10 års
perioden af en godkendelse af et plantebeskyttelsesmiddel, hvis
aktivstof eller aktivstoffer, er optaget på
plantebeskyttelsesmiddeldirektivets positivliste, i de situationer,
hvor optagelsesperioden for aktivstoffet forlænges i
EU.
I praksis har det i EU ikke været muligt at nå at
revurdere aktivstofferne under plantebeskyttelsesmiddeldirektivet
inden optagelsesperioden er udløbet, hvorfor optagelserne af
en række aktivstoffer er blevet forlænget i 2 år.
Den foreslåede nye stk. 4 betyder, at godkendelserne af
midlerne løber i samme periode, som aktivstofoptagelsen
forlænges. Der laves en fornyet vurdering af
plantebeskyttelsesmidlet, når den hidtidige optagelsesperiode
for aktivstoffet udløber, på baggrund af de data, der
fremkommer i forbindelse med revurderingen af aktivstoffet. Som den
nuværende regel er formuleret, skal der laves en fornyet
vurdering af midlet uanset at revurderingen af aktivstoffet i EU
endnu ikke er afsluttet, fordi den tidligere middelgodkendelse er
sat til at udløbe samtidig med udløb af den
oprindelige optagelsesperiode for aktivstoffet. Resultatet af
EU-revurderingen har imidlertid afgørende betydning for
revurderingen af midlet, hvorfor det findes mest
hensigtsmæssigt at forlænge middelgodkendelsen i de
situationer.
Til nr. 4 og 5
Der er tale om ændringer, som er en konsekvens af den
foreslåede § 33, stk. 4, jf. ovenfor
vedrørende lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse bringer definitionen af et
nyt biocidaktivstof i overensstemmelse med Kommissionens forordning
nr. 1451/2007/EF. Forordningen bestemmer, at aktivstoffer, som ikke
er på forordningens bilag over identificerede eksisterende
aktivstoffer til biocidformål, skal betragtes, som om de ikke
var på markedet til biocidformål før den 14. maj
2000, uanset om de reelt var det. I konsekvens heraf vil midler med
sådanne aktivstoffer ikke kunne være omfattet af de
overgangsordninger, som biociddirektivet fastsætter for
midler med eksisterende aktivstoffer, som er under vurdering i EU,
men skal behandles på lige fod med midler med aktivstoffer,
der ikke var på markedet før den 14. maj 2000. Efter
forordningens indhold gælder udvidelsen af definitionen ikke
i forhold til databeskyttelsesreglerne. Dette medfører, at
et gammelt, men ikke identificeret biocidaktivstof og midler med
sådanne stoffer, ikke kan opnå de længere
databeskyttelsesperioder, som er tiltænkt data for reelt nye
aktivstoffer og midler med disse.
Bestemmelsen indsættes af praktiske grunde, jf. note 1
til lovforslaget.
Til nr. 7
Der er tale om ændringer, som er en konsekvens af den
foreslåede § 33, stk. 4, jf. ovenfor
vedrørende lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse tydeliggør, at
miljøministeren i regler, der fastsættes om udfasning
af midler med aktivstoffer, som efter EU-reglerne ikke lovligt kan
være på markedet, kan fastsætte tidligere datoer
for ophør af import og salg i de forskellige salgsled end de
af Kommissionens fastsatte seneste frister for endelig udfasning,
som bl.a. omfatter anvendelse. Hensigten med forskellige frister
for ophør af import og salg og for ophør af oplagring
og anvendelse er at sikre dels en hensigtsmæssig afvikling af
lagre og dels af hensyn til brugeren at sikre en vis periode, hvor
produktet lovligt kan anvendes, efter at det er indkøbt.
Differentierede frister anvendes allerede i forbindelse med
udfasninger af bekæmpelsesmidler, og der er således
tale om en lovfæstelse af nuværende praksis, ligesom
differentierede frister anses for fuldt foreneligt med de
fristangivelser, der anvendes i EU-retsakterne på henholdsvis
plantebeskyttelsesmiddelområdet og biocidområdet.
Til nr. 9
Det foreslås, at miljøministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om indgivelse af anmeldelse til politiet
ved mistanke om tyveri af kemiske stoffer og produkter.
Anmeldelsespligten tænkes som udgangspunkt at skulle
omfatte akut virkende gifte, men som bestemmelsen er formuleret,
vil der i givet fald også kunne fastsættes regler om
andre gifte.
Ikke enhver bortkomst af de pågældende gifte
tænkes at skulle indberettes til politiet. Der skal
være tale om en begrundet mistanke om tyveri, for eksempel
være tegn på indbrud, eller at en mængde af det
pågældende stof eller produkt er forsvundet på en
måde, som giver anledning til at frygte, at uvedkommende har
tilegnet sig stoffet. Det er således ikke hensigten, at det
skal kunne bevises, at der er tale om tyveri, førend der
indgives anmeldelse.
Miljøministeren foreslås endvidere bemyndiget til
at stille krav til indberetningens form, herunder om at
indberetning skal ske elektronisk.
Til nr. 10
I overensstemmelse med anbefaling 42j foreslås det at
bemyndige miljøministeren til at pålægge
laboratorier, der anvender giftige og meget giftige stoffer og
produkter, at etablere et system til styring af beholdningen af
sådanne gifte med henblik på at kunne afsløre
tyveri eller misbrug og til at udpege ansvarlige medarbejdere for
et sådant lagerstyringssystem.
Den foreslåede bestemmelse tænkes udmøntet
ved, at laboratorier pålægges at føre en
fortegnelse (elektronisk eller manuelt) med oplysning om bl.a.
stoffets navn, mængde, indkøbsdato, forbrug, for
eksempel ved brydning af emballageforsegling, bortskaffelse og
andre oplysninger, der vil være egnede til at vise hvilke
gifte, der findes på laboratoriet, og afsløre, om
gifte bortkommer.
Forpligtelsen tænkes ikke at skulle gælde for
laboratorier, som kun anvender giftene til løbende kontrol,
idet en sådan anvendelse vurderes at have karakter af
produktionsvirksomhed, som ikke er omfattet af anbefaling
42j.
Omfattede laboratorier kan være traditionelle
laboratorier, der udfører analyse eller synteseopgaver for
andre eller for virksomheden selv, undervisnings- og
forskningslaboratorier, herunder på gymnasieskoler og i
sundhedssektoren. Det vil endvidere kun være relevant at lade
pligten omfatte laboratorier på virksomheder og
institutioner, hvor antallet af personer, der har adgang til
giftene, overstiger et vist minimum.
I forbindelse med udmøntningen vil der blive taget
hensyn til iværksættelse af eventuelle tilsvarende
regler for andre grupper af terrorrelevante stoffer.
Til nr. 11
Det foreslås, at miljøministeren kan
fastsætte bestemmelser om straf i regler, der udstedes i
medfør af forslaget til §§ 42 a og 43 a,
ligesom nyaffattelsen indeholder en konsekvensændring som
følge af den foreslåede indsættelse af
§ 33, stk. 4, jf. ovenfor vedrørende
lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 12
Der er tale om ændringer, som er en konsekvens af den
foreslåede § 33, stk. 4, jf. ovenfor
vedrørende lovforslagets § 1, nr. 3.
Til § 2
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse præciseres, at ikke
alene driftsforstyrrelser eller uheld, men også
forsætlige skadevoldende handlinger kan medføre
nærliggende fare for forurening på virksomheder med
risikobetonede processer eller oplagring af stoffer med farlige
egenskaber.
Miljøministeren kan således udnytte eksisterende
hjemler i loven til at udstede regler for at forebygge
forsætlige skadevoldende handlinger på de nævnte
risikovirksomheder. I overensstemmelse med anbefaling 42o
tænkes bekendtgørelse nr. 1666 af 14. december 2006 om
kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer
(risikobekendtgørelsen) ændret med særlig
henblik på at sikre kolonne 3-virksomheder mod
forsætlige skadevoldende handlinger. Kolonne 3-virksomheder
er virksomheder, som er omfattet af § 1, stk. 2, nr.
1, i risikobekendtgørelsen. De er kendetegnet ved at oplagre
store mængder stoffer med farlige egenskaber.
Risikobekendtgørelsen samler reglerne vedrørende
håndtering af risici på alle typer virksomheder,
herunder virksomheder med oplag af brand- og eksplosionsfarlige
stoffer og fyrværkeri, og ændring af
bekendtgørelsen forudsætter derfor, at de
fornødne hjemler i de relevante lovgivninger er
tilvejebragt.
Det er tanken at fastsætte regler om, at kolonne
3-virksomheder, i forbindelse med etablering, udvidelse eller
ændring af virksomheden eller af de oplag, som kan
udgøre en forureningsfare, skal redegøre for
foranstaltninger til imødegåelse af forsætlige
skadevoldende handlinger. Det vil typisk kunne ske i forbindelse
med udarbejdelse af eller revision af virksomhedens
sikkerhedsrapport.
En særlig tværministeriel arbejdsgruppe er nedsat
for at udarbejde konkrete forslag til, hvordan terrorsikring kan
indgå som et integreret element i sikkerhedsrapporter og
interne beredskabsplaner,
Det er tanken, at udmøntningen vil ske i et tæt
samarbejde med politiet. Det er vanskeligt at give en beskrivelse
af de foranstaltninger, som kunne komme på tale som
forebyggelse, men krav til placeringen af oplagene på
virksomheden, om adgangskontrol, om uddannelse af personalet og i
særlige tilfælde vurdering af personers almindelige
vandel kan umiddelbart tænkes.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
indsættelse af et nyt nr., jf. forslaget i nr. 3
nedenfor.
Til nr. 3
Med den foreslåede bestemmelse bemyndiges
miljøministeren til at fastsætte regler om, at
personer kun må arbejde med risikobetonede processer, eller
have ansvar for oplagring og håndtering af stoffer med
farlige egenskaber, hvis der ikke foreligger oplysninger, herunder
oplysninger om personlige forhold og hidtidige vandel, der
gør det betænkeligt at lade de pågældende
arbejde med processerne eller stofferne, og om at relevante
personer gennemgår særlig uddannelse med henblik
på at sikre processerne eller stofferne mod forsætlige
skadevoldende handlinger. Det er ikke tanken med bestemmelsen, at
den skal sikre oplag mod tyveri af farlige stoffer.
For så vidt angår spørgsmålet om
vandelsvurderingen, henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2. På miljøbeskyttelseslovens
område tænkes hjemlen anvendt i de situationer, hvor
politiet vurderer, at en proces på virksomheden eller
oplagring eller håndtering af stoffer udgør en
særlig risiko i terrorsammenhæng. I disse
tilfælde foreslås miljøministeren bemyndiget til
at stille krav om, at personer, der omgås disse stoffer, skal
undergives en vandelsvurdering.
Til nr. 4-7
Der foreslås med ændringerne i nr. 4-6
godkendelsespligt for virksomheder, hvor etablering af
risikobetonede processer eller oplag og håndtering af stoffer
med farlige egenskaber også kan medføre forurening i
tilfælde af forsætlige skadevoldende handlinger, eller
hvor ændringer eller udvidelser forøger risikoen for
forurening som følge af sådanne handlinger. Med
forslaget til ændringen i nr. 7 får
miljøministeren hjemmel til at fastsætte nærmere
regler om påbud til virksomheder om at foretage forebyggende
foranstaltninger til sikring mod følgerne af
forsætlige skadevoldende handlinger.
Det er tanken, at kravene til foranstaltninger mod
forsætlige skadevoldende handlinger skal være rettet
mod sådanne handlinger, der kan øve indflydelse
på virksomhedens indretning og drift, herunder oplag af
stoffer med farlige egenskaber.
Til nr. 4
Ændringen af § 35, stk. 2, 2. punktum,
skal give sikkerhed for, at miljøministeren har hjemmel til
at ændre bekendtgørelse nr. 1666 af 14. december 2006
om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer
og bekendtgørelse nr. 1640 af 13. december 2006 om
godkendelse af listevirksomhed, som senest ændret ved
bekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2008, så der
kan stilles krav til de oplysninger, virksomheden skal indsende om
forebyggelse af forsætlige skadevoldende handlinger, og gives
mulighed for at stille vilkår om indretning og drift,
herunder om udpegning af personer, der skal være ansvarlige
for opbevaring eller håndtering af stoffer med farlige
egenskaber og processer på risikovirksomheder.
Muligheden for at regulere foranstaltninger mod
forsætlige handlinger kan være begrænset til
visse godkendelsespligtige virksomheder (for eksempel kolonne
3-virksomheder). Derfor er denne hjemmel fundet mest praktisk,
så adgangen til at stille krav om indsendelse af oplysninger
og til at meddele vilkår kan begrænses til de
virksomheder, som ønskes reguleret. Der henvises til
bemærkningerne til § 2, nr. 6.
Til nr. 5
Ændringen skal give sikkerhed for, at tilsynsmyndigheden
efter miljøbeskyttelsesloven kan meddele påbud til en
listevirksomhed om at etablere foranstaltninger til
imødegåelse af forurening ved forsætlige
handlinger med stoffer fra virksomheden. Da muligheden for at
regulere foranstaltninger mod forsætlige handlinger kan
være begrænset til visse godkendelsespligtige
virksomheder (for eksempel kolonne 3-virksomheder), giver
ændringen miljøministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler, så adgangen til at
meddele påbud kan begrænses til de virksomheder, som
ønskes reguleret.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse giver miljøministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for
tilsynsmyndighedernes adgang til at meddele påbud, jf.
§ 2, nr. 4, ovenfor, og mulighed for at begrænse
reglerne til særlige grupper af virksomheder. Herved bliver
det muligt at målrette anvendelsen til visse
godkendelsespligtige virksomheder. Bemyndigelsen tænkes
anvendt i forbindelse med gennemførelsen af den
særlige indsats i relation til kolonne 3-virksomheder.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring af § 41 a,
stk. 2, nr. 6, skal give sikkerhed for, at tilsynsmyndigheden
efter miljøbeskyttelsesloven også i de første
otte år efter meddelelsen af en miljøgodkendelse
(retsbeskyttelsesperioden) har pligt og hjemmel til at revurdere en
virksomheds miljøgodkendelse, hvis der fremkommer nye
oplysninger om de sikkerhedsmæssige forhold på
virksomheden, eller om et stof, som anvendes eller oplagres
på virksomheden, for eksempel at stoffet i udlandet er blevet
anvendt som forureningskilde ved forsætlige skadevoldende
handlinger på en virksomhed.
Til § 3
Loven foreslås at træde i kraft den 1. marts
2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om kemiske stoffer og produkter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1755 af 22. december 2006, som
ændret ved § 4 i lov nr. 172 af 12. marts 2008 og
§ 3 i lov nr. 173 af 12. marts 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
Fodnote 1 | | 1. Som fodnote 2
til lovens titel indsættes: |
Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Rådets direktiv 79/117/EØF af 21.
december 1978 om forbud mod markedsføring og anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1979 nr. L 33, side 36), Kommissionens direktiv
83/131/EØF af 14. marts 1983 om ændring af bilaget til
Rådets direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, (EF-Tidende 1983 nr. L 91,
side 35), Kommissionens direktiv 85/298/EØF af 22. maj 1985
om anden ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1985 nr. L 154, side 48), Rådets direktiv
86/214/EØF af 25. maj 1986 om ændring af direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1986 nr. L 152, side 45), Rådets direktiv
86/355/EØF af 21. juli 1986 om ændring af direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1986 nr. L 212, side 33), Rådets direktiv
87/181/EØF af 9. marts 1987 om ændring af bilaget til
direktiv 79/117/EØF om forbud mod markedsføring og
anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme
stoffer, (EF-Tidende 1987 nr. L 71, side 33), Kommissionens
direktiv 87/477/EØF af 9. september 1987 om tredje
ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1987 nr. L 273, side 40), Rådets direktiv
88/379/EØF af 7. juni 1988 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
klassificering, emballering og etikettering af farlige
præparater, (EF-Tidende 1988 nr. L 187, side 14),
Rådets direktiv 89/365/EØF af 30. maj 1989 om
ændring af direktiv 79/117/EØF om forbud mod
markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler
indeholdende visse virksomme stoffer, (EF-Tidende 1989 nr. L 159,
side 58), Kommissionens direktiv 90/335/EØF af 7. juni 1990
om fjerde ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1990 nr. L 162, side 37), Rådets direktiv
90/533/EØF af 15. oktober 1990 om ændring af bilaget
til direktiv 79/117/EØF om forbud mod markedsføring
og anvendelse af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse
virksomme stoffer, (EF-Tidende 1990 nr. L 296, side 63),
Kommissionens direktiv 91/188/EØF af 19. marts 1991 om femte
ændring af bilaget til Rådets direktiv
79/117/EØF om forbud mod markedsføring og anvendelse
af plantebeskyttelsesmidler indeholdende visse virksomme stoffer,
(EF-Tidende 1991 nr. L 92, side 42), Rådets direktiv
91/414/EØF af 15. juli 1991 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler, (EF-Tidende 1991 nr. L 230, side 1),
Rådets direktiv 92/32/EØF af 30. april 1992 om syvende
ændring af direktiv 67/548/EØF om tilnærmelse af
lovgivning om klassificering, emballering og etikettering af
farlige stoffer, (EF-Tidende 1992 nr. L 154, side 1),
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar
1998 om markedsføring af biocidholdige produkter,
(EF-tidende 1998 nr. L123, side 1) og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2003/15/EF af 27. februar 2003 om
ændring af Rådets direktiv 76/768/EØF om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
kosmetiske midler, (EF-Tidende 2003 nr. L 66, side 26). | | »I loven er medtaget en bestemmelse
fra Kommissionens forordning 1451/2007/EF af 4. december 2007 om
den anden fase af det tiårs arbejdsprogram, der er omhandlet
i artikel 16, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 98/8/EF om markedsføring af biocidholdige
produkter, EU-Tidende 2007, nr. L 325, side 3. Ifølge
artikel 249 i EF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i
hver medlemsstat. Gengivelsen af bestemmelsen i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke de nævnte forordningers umiddelbare
gyldighed i Danmark.« |
| | |
§ 23.
Ministeren kan fastsætte regler om opbevaring af stoffer og
produkter, der skal klassificeres som farlige, samt af stoffer og
produkter, som skal godkendes efter § 33. | | 2. I
§ 23 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Miljøministeren
kan fastsætte regler om yderligere foranstaltninger ved
opbevaring af meget giftige eller giftige kemiske stoffer og
produkter, herunder om vandelsvurdering af personer, der har et
særligt ansvar for opbevaring eller håndtering af de
nævnte kemiske stoffer og produkter.« |
| | |
§ 33, stk. 1 og 2 Stk. 3.
Godkendelser meddeles for en periode af op til ti år. For
bekæmpelsesmidler, der er klassificeret som »meget
giftig« og »giftig«, meddeles godkendelse dog for
en periode af op til fem år. Ministeren fastsætter
nærmere regler om fornyelse af godkendelser. Stk. 4-8 | | 3. I
§ 33 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: »Stk. 4. En godkendelse af et
bekæmpelsesmiddel, som udløber efter, at beslutning om
optagelse af midlets aktivstoffer på et af de bilag, der er
nævnt i stk. 5 for midlets anvendelsesområde, er
offentliggjort i EU-Tidende, kan dog forlænges uden fornyet
vurdering, indtil den fornyede vurdering efter de EF-direktiver,
der er nævnt i stk. 5, er foretaget.
Godkendelsesperioden for et plantebeskyttelsesmiddel, der
indeholder et eller flere aktivstoffer, som alle er optaget
på bilag I til Rådets direktiv 91/414/EØF om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, forlænges
automatisk for en periode, der svarer til den periode, som
Europa-Kommissionen har besluttet at forlænge stoffernes
optagelsesperiode for.« Stk. 4-8 bliver herefter
stk. 5-9. |
| | |
§ 33, stk. 1-6 Stk. 7.
Kan godkendelsen ikke opretholdes i de i stk. 5 og 6
nævnte situationer, ændres eller tilbagekaldes denne
helt eller delvist efter en fastsat frist. Stk. 8 | | 4. I
§ 33, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres
»stk. 5 og 6« til: »stk. 6 og
7«. |
| | |
§ 33, stk. 1-7 Stk. 8.
Ministeren kan fastsætte regler om ophør af retten til
import, salg, oplagring og anvendelse af bekæmpelsesmidler,
hvor godkendelsen bortfalder efter stk. 3 og 4, og hvor
godkendelsen ændres eller tilbagekaldes efter stk. 5-7
eller efter § 38, stk. 2 og 3. | | 5. I
§ 33, stk. 8, der bliver stk. 9, ændres
»og 4« til: »og 5« og
»stk. 5-7« ændres til:
»stk. 6-8«. |
| | |
§ 33 a, stk. 1 og 2 Stk. 3.
Biocidmidler, hvori der indgår et nyt aktivstof, skal
før import, salg eller anvendelse være godkendt af
ministeren i henhold til § 33. Ved et nyt aktivstof
forstås et aktivstof, der ikke før den 14. maj 2000 er
blevet markedsført som et aktivt stof i et biocidmiddel i et
land, der er medlem af Den Europæiske Union. | | 6. I
§ 33 a, stk. 3, indsættes som 3. og 4.
pkt.: »Som nyt aktivstof betragtes desuden
ethvert aktivstof, der ikke er opført i bilag I til
Kommissionens forordning (EF) nr. 1451/2007, jf. forordningens
artikel 4, stk. 3. Reglen i 3. pkt. gælder ikke for
§ 35 b.« |
| | |
§ 33
b. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
bekæmpelsesmidler, som indeholder et aktivstof, som ikke er
optaget på et bilag som omtalt i § 33, stk. 4,
ikke må importeres, sælges, oplagres eller anvendes
efter udløbet af overgangsperioderne som omtalt i artikel 8
i Rådets direktiv 91/414/EØF af 15. juli 1991 om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler (for
plantebeskyttelsesmidler) og artikel 16 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar 1998 om
markedsføring af biocidholdige produkter (for biocidmidler)
eller efter udløbet af frister, der fastsættes af
Europa-Kommissionen. | | 7. I
§ 33 b, stk. 1, og § 38, stk. 2 og 3,
ændres »§ 33, stk. 4« til:
»§ 33, stk. 5«. |
| | |
§ 38.
En godkendelse kan tilbagekaldes, såfremt vilkårene for
godkendelsen overtrædes. En godkendelse ændres for
så vidt angår brugsvilkårene, hvis det findes
nødvendigt på baggrund af ny videnskabelig eller
teknisk viden og for at beskytte sundhed og miljø. | | |
Stk. 2.
En godkendelse af et bekæmpelsesmiddel, hvor aktivstoffet er
optaget på et af bilagene som omtalt i § 33,
stk. 4, kan tilbagekaldes, hvis der er givet fejlagtige eller
vildledende oplysninger om de forhold, der ligger til grund for
godkendelsen. Det samme gælder for sådanne midler, hvis
godkendelsesbetingelserne ikke længere er opfyldt. | | |
Stk. 3.
Miljøministeren kan midlertidigt forbyde import, salg og
anvendelse af et bekæmpelsesmiddel, hvor aktivstoffet er
optaget på ét eller flere af bilagene, jf.
§ 33, stk. 4, hvis der er en begrundet formodning
om, at der foreligger en risiko for menneskers eller dyrs sundhed
eller for miljøet. | | |
| | |
§ 33
b. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
bekæmpelsesmidler, som indeholder et aktivstof, som ikke er
optaget på et bilag som omtalt i § 33, stk. 4,
ikke må importeres, sælges, oplagres eller anvendes
efter udløbet af overgangsperioderne som omtalt i artikel 8
i Rådets direktiv 91/414/EØF af 15. juli 1991 om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler (for
plantebeskyttelsesmidler) og artikel 16 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar 1998 om
markedsføring af biocidholdige produkter (for biocidmidler)
eller efter udløbet af frister, der fastsættes af
Europa-Kommissionen. | | 8. I
§ 33 b indsættes som 2. pkt.: »I forbindelse hermed kan
miljøministeren fastsætte tidligere frister for
ophør af import og salg af de pågældende
bekæmpelsesmidler i de forskellige salgsled.« |
| | |
§ 42.
Ministeren kan fastsætte regler om, at producenter og
importører af kemiske stoffer eller produkter skal oplyse
arten, mængden og den tiltænkte anvendelse af de
stoffer eller produkter, de sælger eller importerer, samt
hvilken sammensætning produkterne har. | | 9. Efter
§ 42 indsættes: »§ 42
a. Miljøministeren kan fastsætte regler om
indgivelse af politianmeldelse ved mistanke om tyveri af meget
giftige eller giftige kemiske stoffer og produkter, herunder om
formen.« |
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at de i stk. 1
nævnte oplysninger skal indgives på et særligt
skema. | | |
Stk. 3.
Ministeren kan bestemme, at myndigheder efter anmodning skal
oplyse, hvilke producenter og importører der sælger
eller importerer nærmere angivne kemiske stoffer og produkter
og i hvilken mængde. | | |
| | |
§ 43.
Ministeren kan bestemme eller fastsætte regler om, at
analyser og undersøgelser skal udføres efter bestemte
metoder. Der kan i forbindelse hermed stilles krav til de
udførende laboratoriers organisation og til dokumentation
for kvaliteten af undersøgelsesarbejdet samt krav om
inspektion og kontrol af laboratorierne. Endvidere kan ministeren
stille krav om, at analyser og undersøgelser skal foretages
på akkrediterede eller på anden måde godkendte
laboratorier. | | 10. Efter
§ 43 indsættes i kapitel 8: »§ 43
a. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
visse laboratorier skal etablere et system til styring af
beholdninger af meget giftige eller giftige kemiske stoffer og
produkter, herunder at der skal udpeges en ansvarlig for et
sådant system.« |
Stk. 2.
Ministeren kan bestemme eller fastsætte regler om, at
analyser og undersøgelser foretaget i udlandet kan
ligestilles med tilsvarende undersøgelser foretaget her i
landet, når krav fastsat i medfør af stk. 1
må anses for opfyldt i forbindelse med de udenlandske
undersøgelser. | | |
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at andre myndigheder
eller private organisationer skal udøve nærmere
fastlagte beføjelser, jf. stk. 1. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelser truffet af de i 1. pkt. nævnte myndigheder
og organisationer, herunder at afgørelser ikke kan
påklages. | | |
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om gebyr til dækning af
udgifterne til inspektion og kontrol med laboratorierne efter
stk. 1. | | |
| | |
§ 59, stk. 1-3 Stk. 4. I
regler og forskrifter, der udstedes i medfør af
§ 4 a, § 7 a, § 10, stk. 4 og 5,
§ 12, stk. 1, 2 og 5, § 13, stk. 2,
§ 15, § 15 c, § 22, stk. 2-4,
§ 22 a, § 22 b, § 23, § 24,
stk. 4, § 26, § 27, § 30,
§ 30 a, § 30 b, § 30 c,
§ 30 e, § 31, § 32, § 32 a,
§ 32 c, § 33, stk. 3, § 33,
stk. 8, § 35, stk. 6, § 36,
stk. 2, § 37, § 37 a, § 38,
stk. 3, § 38 a, § 38 b, § 38 c,
§ 39, § 41, § 42, § 43 og
§ 47 a, stk. 2, kan der fastsættes straf af
bøde. Det kan endvidere fastsættes, at straffen kan
stige til fængsel i 2 år under omstændigheder som
beskrevet i stk. 2. Stk. 5 og
6 | | 11.§ 59, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4. I regler og forskrifter,
der udstedes i medfør af § 4 a, § 7 a,
§ 10, stk. 4 og 5, § 12, stk. 1, 2 og
5, § 13, stk. 2, § 15, § 15 c,
§ 22, stk. 2-4, § 22 a, § 22 b,
§ 23, § 24, stk. 4, § 26,
§ 27, § 30, § 30 a, § 30 b,
§ 30 c, § 30 e, § 31, § 32,
§ 32 a, § 32 c, § 33, stk. 3,
§ 33, stk. 9, § 35, stk. 6,
§ 36, stk. 2, § 37, § 37 a,
§ 38, stk. 3, § 38 a, § 38 b,
§ 38 c, § 39, § 41, § 42,
§ 42 a, § 43, § 43 a og
§ 47 a, stk. 2, kan der fastsættes straf af
bøde. Det kan endvidere fastsættes, at straffen kan
stige til fængsel i 2 år under omstændigheder som
beskrevet i stk. 2.« |
| | |
§ 61.
Forældelsesfristen for strafansvaret er fem år for
overtrædelser omfattet af § 59, stk. 1, nr.
1-5, 8, 9 og 11, samt for overtrædelser af regler og
forskrifter udstedt i medfør af § 4 a,
§ 7 a, § 10, stk. 4 og 5, § 12,
stk. 1, 2 og 5, § 22, stk. 2-4, § 22
a, § 23, § 24, stk. 4, § 26,
§ 27, § 30, § 30 a, § 30 b,
§ 30 c, § 30 e, § 31, § 32,
§ 32 a og § 33, stk. 8. | | 12. I
§ 61 ændres »§ 33,
stk. 8« til: »§ 33,
stk. 9«. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1757 af 22. december 2006, som
ændret senest ved lov nr. 509 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 2. Stk. 2.
Loven omfatter tillige virksomhed, som vedrører
risikobetonede processer, samt oplagring af stoffer med farlige
egenskaber, således at driftsforstyrrelser eller uheld kan
medføre nærliggende fare for forurening som
nævnt i stk. 1. | | 1. I
§ 2, stk. 2, ændres »driftsforstyrrelser
eller uheld« til: »driftsforstyrrelser, uheld eller
forsætlige skadevoldende handlinger«. |
| | |
§ 7, stk. 1 og 2 Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, 1) at personer i ledelsen af bestemte
forurenende anlæg skal have den hertil fornødne
tekniske viden og eventuelt bevis herfor, og 2) at personale, der betjener bestemte
forurenende anlæg, skal have bevis for at have modtaget
undervisning i miljømæssig og teknisk forsvarlig drift
af anlæggene, herunder om undervisningens indhold og om
kravene til opnåelse af beviset. | | 2. I
§ 7, stk. 3, nr. 1, ændres »herfor, og«
til: »herfor,« og i nr. 2 ændres
»beviset.« til: »beviset, og«. |
| | 3. I § 7, stk. 3, indsættes som nr. 3: »3) særlig uddannelse og
vandelsvurdering af de i nr. 1 og 2 nævnte personkategorier,
der arbejder med risikobetonede processer, eller som har ansvar for
oplagring og håndtering af stoffer.« |
| | |
§ 35. Stk. 2.
Ministeren fastsætter nærmere regler om godkendelse af
listevirksomhed, herunder hvilke oplysninger en ansøgning om
godkendelse skal indeholde, samt i hvilke tilfælde og
på hvilke vilkår en godkendelse efter § 33
kan meddeles. Ministeren kan herunder bestemme, at der skal
gælde særlige krav for bestemte
listevirksomheder. | | 4. I
§ 35, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»bestemte listevirksomheder«: », herunder krav om
foranstaltninger mod forsætlige skadevoldende
handlinger.« |
| | |
§ 41.
Hvis en listevirksomhed medfører væsentlig forurening,
kan tilsynsmyndigheden meddele påbud om, at forureningen skal
nedbringes, herunder at der skal gennemføres bestemte
foranstaltninger. Tilsynsmyndigheden kan endvidere meddele
påbud, hvis en listevirksomhed skønnes at
indebære en nærliggende risiko for væsentlig
forurening. | | 5. I
§ 41, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»væsentlig forurening«: », herunder ved
forsætlige skadevoldende handlinger«. |
Stk. 2. | | 6. I
§ 41, stk. 1, indsættes som 3. pkt. »Miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler om muligheden for at meddele
påbud om foranstaltninger mod forsætlige skadevoldende
handlinger.« |
| | |
§ 41 a. Stk. 2.
Tilsynsmyndigheden skal dog tage godkendelsen op til revurdering og
om nødvendigt meddele påbud eller forbud efter
§ 41, hvis . 6) der er fremkommet nye oplysninger om
sikkerhedsmæssige forhold på virksomheder, der er
omfattet af regler fastsat i medfør af § 7 om
risikobetonede processer m.v. | | 7. I
§ 41 a, stk. 2, nr. 6, indsættes efter
»processer m.v.«: »eller om
sikkerhedsmæssige forhold ved de stoffer, som oplagres
på disse virksomheder.« |
Officielle noter
1) I loven er medtaget en
bestemmelse fra Kommissionens forordning 1451/2007/EF af 4.
december 2007 om den anden fase af det tiårs arbejdsprogram,
der er omhandlet i artikel 16, stk. 2, i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 98/8/EF om markedsføring af
biocidholdige produkter, EU-Tidende 2007 nr. L 325, side 3.
Ifølge artikel 249 i EF-traktaten gælder en forordning
umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af bestemmelsen i loven
er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke den nævnte forordnings umiddelbare
gyldighed i Danmark.