L 4 Forslag til lov om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.

(Fordeling af omkostninger ved delt anvendelse af elektroniske kommunikationsnet og mere effektiv håndhævelse af telereguleringen).

Af: Videnskabsminister Helge Sander (V)
Udvalg: Udvalget for Videnskab og Teknologi
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 09-10-2008

Fremsættelse: 09-10-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l4_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (9. oktober 2008)

Videnskabsministeren (Helge Sander):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (Fordeling af omkostninger ved delt anvendelse af elektroniske kommunikationsnet og mere effektiv håndhævelse af telereguleringen)

(Lovforslag nr. L 4).

Lovforslaget indeholder to dele. For det første har det som formål at sikre løsningen af den såkaldte »dobbeltdækningsproblematik«.


Dette skal ske ved at fastsætte et økonomisk ligedelingsprincip for fordeling af omkostninger ved driften af et elektronisk kommunikationsnet. For det andet følger lovforslaget op på anbefalingerne om håndhævelse af telereguleringen, som blev givet i forbindelse med det strategiske eftersyn af telereguleringen, som blev afsluttet i juni 2007.


Lovforslagets første del er direkte motiveret af, at der flere år har verseret en sag om, hvordan udgifterne ved brug af TDC's kobbernet (som er et »elektronisk kommunikationsnet«) skal fordeles, når flere tjenester samtidigt bruger nettet. Forslaget lægger op til en ligelig fordeling af udgifterne mellem tjenesterne.


Denne omkostningsmodel er valgt, fordi der er vurderingen, at det er dén, der er bedst egnet til at sikre telelovens formål om at opretholde balancen mellem den infrastruktur- og den tjenestebaserede konkurrence.


Den valgte model skal ses i sammenhæng med, at telepolitikken blandt andet har som mål at sikre, at vi får et telemarked, der er præget af velfungerende konkurrence og innovation, og hvor også kvaliteten er i udvikling. Det kræver investeringer. Det får vi kun, hvis der er gode incitamenter til at investere i fremtidens telenet.


Samtidig giver lovforslaget mulighed for, at udbyderne kan udveksle de oplysninger med ejeren af det elektroniske kommunikationsnet, der er nødvendige for, at udbyderen kan give eventuelle rabatter eller lignende på engrosniveau videre til forbrugeren. Det gør, at den udbyder, der nu kun betaler halv pris for kobberledningen, kan give besparelsen videre til sine slutkunder.


Den anden del af lovforslaget - om en mere effektiv håndhævelse af telereguleringen - følger op på anbefalingerne fra det strategiske eftersyn af telereguleringen, som IT- og Telestyrelsen gennemførte i 2006-2007.


En af konklusionerne var, at det kunne overvejes at styrke mulighederne for at kunne håndhæve reguleringen effektivt. Det foreslås nu indført via regler om processuel skadevirkning og skærpede strafbestemmelser. I forlængelse af disse betragtninger stilles også forslag om mulighed for bødestraf, hvis en forsyningspligtudbyder ikke overholder de regler, vilkår og forpligtelser, som udbyderen er underlagt.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til velvillig behandling i det høje Ting.