Skriftlig fremsættelse (9.
oktober 2008)
Videnskabsministeren (Helge Sander):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (Fordeling
af omkostninger ved delt anvendelse af elektroniske
kommunikationsnet og mere effektiv håndhævelse af
telereguleringen)
(Lovforslag nr. L 4).
Lovforslaget indeholder to dele. For det første har det
som formål at sikre løsningen af den såkaldte
»dobbeltdækningsproblematik«.
Dette skal ske ved at fastsætte et økonomisk
ligedelingsprincip for fordeling af omkostninger ved driften af et
elektronisk kommunikationsnet. For det andet følger
lovforslaget op på anbefalingerne om håndhævelse
af telereguleringen, som blev givet i forbindelse med det
strategiske eftersyn af telereguleringen, som blev afsluttet i juni
2007.
Lovforslagets første del er direkte motiveret af, at
der flere år har verseret en sag om, hvordan udgifterne ved
brug af TDC's kobbernet (som er et »elektronisk
kommunikationsnet«) skal fordeles, når flere tjenester
samtidigt bruger nettet. Forslaget lægger op til en ligelig
fordeling af udgifterne mellem tjenesterne.
Denne omkostningsmodel er valgt, fordi der er vurderingen, at
det er dén, der er bedst egnet til at sikre telelovens
formål om at opretholde balancen mellem den infrastruktur- og
den tjenestebaserede konkurrence.
Den valgte model skal ses i sammenhæng med, at
telepolitikken blandt andet har som mål at sikre, at vi
får et telemarked, der er præget af velfungerende
konkurrence og innovation, og hvor også kvaliteten er i
udvikling. Det kræver investeringer. Det får vi kun,
hvis der er gode incitamenter til at investere i fremtidens
telenet.
Samtidig giver lovforslaget mulighed for, at udbyderne kan
udveksle de oplysninger med ejeren af det elektroniske
kommunikationsnet, der er nødvendige for, at udbyderen kan
give eventuelle rabatter eller lignende på engrosniveau
videre til forbrugeren. Det gør, at den udbyder, der nu kun
betaler halv pris for kobberledningen, kan give besparelsen videre
til sine slutkunder.
Den anden del af lovforslaget - om en mere effektiv
håndhævelse af telereguleringen - følger op
på anbefalingerne fra det strategiske eftersyn af
telereguleringen, som IT- og Telestyrelsen gennemførte i
2006-2007.
En af konklusionerne var, at det kunne overvejes at styrke
mulighederne for at kunne håndhæve reguleringen
effektivt. Det foreslås nu indført via regler om
processuel skadevirkning og skærpede strafbestemmelser. I
forlængelse af disse betragtninger stilles også forslag
om mulighed for bødestraf, hvis en forsyningspligtudbyder
ikke overholder de regler, vilkår og forpligtelser, som
udbyderen er underlagt.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
velvillig behandling i det høje Ting.