L 39 (som fremsat): Forslag til lov om tilskud til
Færøernes hjemmestyre for 2009.
Fremsat den 30. oktober 2008 af
finansministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om tilskud til Færøernes
hjemmestyre for 2009
§ 1.
Staten yder for 2009 et tilskud på 615,5 mio. kr. til
Færøernes hjemmestyre.
§ 2.
Tilskuddet udbetales forskudsvis i lige store rater hver
måned. Finansministeren kan dog efter aftale med
Færøernes landsstyre fastsætte regler om
ændrede udbetalingsterminer.
§ 3.
Loven træder i kraft den 1. januar 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget indeholder forslag til regler om ydelse af
statstilskud til Færøernes hjemmestyre inden for
rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om Færøernes
hjemmestyre.
Ved lov nr. 393 af 22. juni 1993 om tilskud til
Færøernes hjemmestyre blev de daværende 7
tilskud og 4 refusionstilskud under en række ministerier
omlagt til et generelt bloktilskud til Færøernes
hjemmestyre under Finansministeriets finanslovsparagraf.
Omlægningen gav Færøernes hjemmestyre friere
dispositionsmulighed for så vidt angår tilskuddet fra
staten.
Efter omlægningen til et generelt tilskud har
bloktilskuddet efter aftale mellem regeringen og
Færøernes hjemmestyre været fastholdt
uændret realt frem til 2001, idet tilskuddet fra
finansår til finansår er reguleret i overensstemmelse
med den gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede
driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et
år til pris- og lønniveau for finansloven det
følgende år.
Færøernes hjemmestyre besluttede i henhold til
hjemmestyrelovens § 2 at overtage sagsområdet den
offentlige forsorg som særanliggende pr. 1. januar 2002.
Regeringen og landsstyret indgik den 21. december 2001 aftale i
forbindelse hermed. Ifølge aftalen omfatter området,
hvis andel af det generelle tilskud i 2001 udgjorde 92,4 mio. kr.,
delområderne underholdsbidrag til børn og enker mv.,
hjemmehjælp, kontanthjælp efter forsorgsloven,
daginstitutioner, børneforsorg i øvrigt, enkepension
samt personlige tillæg, herunder omsorgsarbejde, revalidering
og hjælpemidler mv.
Færøernes hjemmestyre besluttede endvidere at
overtage sagsområdet skolevæsenet som
særanliggende pr. 1. januar 2002. Regeringen og
Færøernes landsstyre indgik den 21. december 2001
aftale i forbindelse hermed. Ifølge hjemmestyreloven
omfatter skolevæsenet: Folkeskolen, eksamensskoler og kursus,
læreruddannelse, folkehøjskoler, efterskoler, ungdoms-
og aftenskoler, husholdningsskoler og fagskoler som handelsskoler,
tekniske skoler, navigationsskoler osv.
Dele af skolevæsenet var allerede før
overtagelsen pr. 1. januar 2002 at betragte som
færøske særanliggender. Med hjemmestyrets
beslutning har hjemmestyret overtaget den resterende del, som bl.a.
omfatter folkeskole- og erhvervsskoleområdet, og hvis samlede
andel af det generelle tilskud udgjorde 274,0 mio. kr. i
2001.
Med overtagelsen af skolevæsenet og offentlig forsorg
overtog Færøernes hjemmestyre samtidig i medfør
af hjemmestyrelovens § 2 de med områderne forbundne
udgifter. Det blev på denne baggrund mellem regeringen og
landsstyret aftalt, at bloktilskuddet reduceredes i
overensstemmelse hermed, således at det i 2002 blev fastsat
til 615,5 mio. kr. Heraf vedrører 117,0 mio. kr.
særforsorgen, 213,3 mio. kr. folkeforsikringen, 283,6 mio.
kr. sundhedsvæsenet og 1,6 mio. kr. Færøernes
Fiskerilaboratorium.
Regeringen og landsstyret indgik den 24. oktober 2002 en
aftale om fastsættelse af statens tilskud til de
bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt årligt i perioden 2003 til og med 2006.
Regeringen og landsstyret aftalte i oktober 2006 en
uændret videreførelse af statens tilskud til de
blokfinansierede områder på 615,5 mio. kr. nominelt
årligt i perioden 2007 og 2008.
Finansministeren og landsstyremedlem for finansanliggender har
i oktober 2008 aftalt en uændret videreførelse af
statens tilskud til de blokfinansierede områder på
615,5 mio. kr. nominelt i 2009.
Med lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske
myndigheders overtagelse af sager og sagsområder
ændredes det retlige grundlag for færøske
sagsovertagelser, der herefter sker på grundlag af denne lov.
Det er i lovforslaget forudsat, at de sagsområder, der er
overtaget efter § 9 i hjemmestyreloven, fortsat varetages
af de færøske myndigheder i henhold til de
gældende rammelove og lovgivning gennemført af de
færøske myndigheder, ligesom den danske stats
medfinansiering af disse områder ikke berøres af
lovforslaget.
Såfremt de færøske myndigheder i
aftaleperioden overtager sagsområder, hvortil der i dag ydes
bloktilskud, vil det, i medfør af § 3, stk. 2
i lov nr. 578 af 24. juni 2005, indebære, at de
færøske myndigheder også overtager de med
områderne forbundne udgifter. I tilfælde heraf vil der
således skulle ske en reduktion af bloktilskuddet.
De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Det er mellem regeringen og Færøernes landsstyre
aftalt, at statens tilskud til Færøernes hjemmestyre
fastsættes til et nominelt tilskud på 615,5 mio. kr. i
2009.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser.
De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Forelæggelse for
færøske myndigheder
Fastsættelsen af bloktilskuddet for 2009 har været
drøftet mellem regeringen og Færøernes
landsstyre. Der er i den forbindelse ved brevveksling mellem
finansministeren og landsstyremanden for finansanliggender
opnået enighed om fastsættelsen og størrelsen af
tilskuddet for 2009.
Lovforslaget vil blive forelagt Færøernes
hjemmestyre med henblik på at modtage hjemmestyrets udtalelse
inden lovforslagets 3. behandling i Folketinget.
Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget indebærer, at staten i
2009 overfører 615,5 mio. kr. nominelt til
Færøernes hjemmestyre, svarende til det nominelle
tilskud i perioden 2002-2008. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Tilskuddet til Færøernes hjemmestyre i 2009
foreslås i stk. 1 opretholdt uændret på det
nominelle niveau for perioden 2002-2008, svarende til 615,5 mio.
kr.
Såfremt de færøske myndigheder i
aftaleperioden overtager sagsområder, hvortil der ydes
bloktilskud, medfører det, i henhold til § 3,
stk. 2, i lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder, at de færøske myndigheder overtager
de med områderne forbundne udgifter.
Til § 2
Det foreslås at videreføre den nugældende
praksis, hvorefter tilskuddet udbetales forskudsvis i lige store
månedlige rater. Finansministeren kan dog efter aftale med
Færøernes landsstyre fastsætte regler om
ændrede udbetalingsterminer.
Til § 3
Det følger af forslagets § 1, at tilskuddet
til Færøernes hjemmestyre fastsættes for den
ét-årige periode 2009. Det foreslås derfor, at
loven træder i kraft den 1. januar 2009.