L 38 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af forskellige love på Klima- og Energiministeriets
område. (Undtagelse fra indførelse i Lovtidende af
tekniske specifikationer m.v.).
Fremsat den 30. oktober 2008 af
klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige love på
Klima- og Energiministeriets område
(Undtagelse fra indførelse i
Lovtidende af tekniske specifikationer m.v.)
§ 1
I lov nr. 1424 af 21. december 2005 om sikkerhed
m.v. for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og
transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov), som ændret
ved lov nr. 107 af 7. februar 2007 og § 32 i lov nr. 512
af 6. juni 2007, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 43 indsættes:
Ȥ 43
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, produkter m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om, hvorledes oplysning om
de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan
fås.«
§ 2
I lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 34 indsættes:
Ȥ 34
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, formater m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om, hvorledes oplysning om
de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan
fås.«
§ 3
I lov om kontinentalsoklen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 18. november 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 548 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 4 g indsættes:
Ȥ 4
h. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, produkter, m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om, hvorledes oplysning om
de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan
fås.«
§ 4
I lov nr. 585 af 24. juni 2005 om fremme af
energibesparelser i bygninger, som ændret ved § 18
i lov nr. 308 af 30. april 2008, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 28 indsættes:
Ȥ 28
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger og produkter, der henvises til i regler
udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om, hvorledes oplysning om
de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan
fås.«
§ 5
I lov nr. 308 af 30. april 2008 om
miljøvenligt design af energiforbrugende produkter foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger og produkter m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om, hvorledes oplysninger
om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der
ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan
fås.«
§ 6
I lov nr. 450 af 31. maj 2000 om fremme af
besparelser i energiforbruget, som ændret ved § 1 i
lov nr. 584 af 24. juni 2005 og § 17 i lov nr. 308 af 30.
april 2008, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 18 indsættes i kapitel
7:
Ȥ 18
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger og produkter, herunder mærkning af
produkter, som der henvises til i regler udstedt i medfør af
denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om, hvorledes oplysninger
om de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der
ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan
fås.«
§ 7
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som
ændret senest ved § 8 i lov nr. 528 af 17. juni
2008, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 92 indsættes før kapitel 15:
»Kapitel 14 a
Forskellige bestemmelser
§ 92
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, produkter m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om, hvorledes oplysning om
de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan
fås.«
§ 8
I lov om statstilskud til dækning af
udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort
energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november
1997, som ændret senest ved § 6 i lov nr. 528 af
17. juni 2008, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 6 a indsættes:
Ȥ 6
b. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheders
energiledelse og til indgåelse af aftale om
energieffektivisering m.v., der henvises til i regler udstedt i
medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om, hvorledes oplysning om
de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, kan
fås.«
§ 9
Loven træder i kraft 1. januar 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslagets formål er at give hjemmel til, at klima-
og energiministeren efter en konkret vurdering kan undtage visse
nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, installationer, produkter m.v. fra
kravet om indførelse i Lovtidende. Klima- og
energiministeren foreslås i forlængelse heraf
bemyndiget til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om
indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer i stedet kan fås.
Forslaget skal sikre, at visse internationale vedtagelser og
tekniske specifikationer indenfor Energistyrelsens ressort efter en
konkret vurdering kan undtages fra indførelse i Lovtidende
og kundgøres på anden måde.
Behovet for at kunne undtage visse internationale vedtagelser
og tekniske specifikationer på energiområdet fra kravet
om indførelse i Lovtidende er især begrundet i, at en
række krav til virksomheder (såvel til udstyr m.v. som
til deres anvendelse af kvalitetsstyring) baserer sig på dels
internationale vedtagelser dels tekniske specifikationer, der er
udarbejdet af standardiseringsorganer. Disse kan i følge
Kulturministeriet efter en konkret vurdering betragtes som
værker, der nyder beskyttelse i henhold til
ophavsretsloven.
Herudover indeholder de forskrifter, lovforslaget
vedrører, hovedsageligt henvisninger til detaljerede
tekniske krav til virksomheder, anlæg, indretninger,
produkter m.v., som retter sig mod en snæver kreds af
erhvervsdrivende inden for professionelle og ofte internationalt
orienterede kredse.
Ved internationale vedtagelser forstås f.eks.
beslutninger, rapporter, resolutioner, kodekser, guidelines m.v.
fra FN, OECD eller andre internationale organisationer, mens der
ved tekniske specifikationer hovedsageligt forstås
standarder, guidelines, normer, klassificeringer, forskrifter,
retningslinjer eller tekniske definitioner udarbejdet af nationale
eller internationale standardiseringsorganer som f.eks. Dansk
Standard (DS), European Committee for Standardization (CEN),
European Commitee for Electrotechnical Standardization (CENELEC) og
International Organisation for Standardization (ISO), af nationale
eller internationale akkrediteringsorganer og sammenslutninger
eller af brancheorganisationer m.v. I visse tilfælde kan en
forskrift være både en international vedtagelse og en
teknisk specifikation.
2. Gældende ret
Efter lov om udgivelse af en Lovtidende og en
Ministerialtidende (herefter lovtidendeloven) § 2,
stk. 2, skal alle ministerielle anordninger, under hvilket
navn de end udstedes (anordninger, bekendtgørelser,
plakater, reglementer, regulativer, instrukser, vedtægter
osv.), indføres i Lovtidende. Indtil den 1. januar 2008 var
det ved kongelig anordning muligt at bestemme, at visse grupper af
disse regelsæt ikke skulle indføres i Lovtidende, men
at der i stedet skulle ske offentliggørelse i
overensstemmelse med forskrifter, som blev meddelt af vedkommende
minister.
Den ophævede bemyndigelse har ikke været udnyttet
på Klima- og Energiministeriets område.
Det har imidlertid vist sig, at der i dag i regler på
Klima- og Energiministeriets område er behov for på en
række områder at henvise til internationale vedtagelser
og tekniske specifikationer m.v.
Der er hovedsagligt tale om internationale vedtagelser og
tekniske specifikationer, der er udbudt til salg af
standardiseringsorganer m.v., og som ifølge
Kulturministeriet ud fra en konkret vurdering kan betragtes som
værker, der nyder beskyttelse efter ophavsretsloven.
Det følger af et grundlæggende princip i
ophavsretten, at værker, der påberåbes
ophavsretligt beskyttede, skal opfylde et krav om
værkshøjde. Ved værkshøjde stilles der
krav om en vis nyhed, og at værket kan siges at være
resultatet af en egen selvstændig intellektuel skabende
indsats fra ophavsmandens side. Kravet om værkshøjde
er ikke et krav om kunstnerisk eller litterær kvalitet, og
værkets formål heller ikke afgørende for
beskyttelsen. Værkshøjdekravet retter sig alene mod
den konkrete udformning af værket. Internationale vedtagelser
og tekniske specifikationer udarbejdet af standardiseringsorganer,
kan således ud fra en konkret vurdering betragtes som
værker, der nyder beskyttelse i henhold til ophavsretsloven.
Der kan eksempelvis være tale om en standard udtrykt ved
tekniske tegninger, symboler eller lignende. Der kan også
være tale om, at standarden indeholder en detaljeret teknisk
beskrivelse af en fremgangsmetode, et produkt, en
prøvningsmetode eller en ydelse.
Dansk Standard er det danske centralorgan for standardisering
og forestår udarbejdelsen af danske standarder og
implementeringen af europæiske og internationale standarder
som danske standarder. Dansk Standard administrerer desuden den
danske deltagelse i europæisk og internationalt
standardiseringsarbejde og er dansk repræsentant i en
række europæiske og internationale
standardiseringsorganisationer.
På internationalt plan er Dansk Standard medlem af
Organization for Standardization (ISO) og International
Electrotechnical Commission (IEC), mens Dansk Standard på
europæisk niveau er medlem af Comité European de
Normalisation (CEN) og Comité European de Normalisation
Electrotechnique (CENELEC). Endelig deltager Dansk Standard i det
Internordiske standardiseringsarbejde (INSTA). Standarder
udarbejdes enten i Dansk Standards regi eller inden for rammerne af
en eller flere af de europæiske og internationale
standardiseringsorganisationer, som Dansk Standard er medlem
af.
Efter dansk ret tilhører ophavsretten, der frembringer
værket eller den, der har fået overdraget ophavsretten.
Ofte når internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer udarbejdes på regionalt, europæisk
eller internationalt niveau, forbeholder den relevante
standardiseringsorganisation sig imidlertid samtlige rettigheder,
herunder ophavsretten, til den videre udnyttelse af
arbejdsdokumenter eller standarder. Det betyder i praksis, at de
eksperter, der skriver standarderne, i forbindelse med deres
deltagelse i standardiseringsarbejdet, fraskriver sig
ophavsrettighederne, som i sidste ende overdrages til de nationale
standardiseringsorganisationer som f.eks. Dansk Standard.
Ophavsretten består efter ophavsretslovens § 2
dels i en eneret til at råde over værket ved
eksemplarfremstilling dels i en ret til at gøre værket
tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur-
eller kunstart eller i anden teknik.
Såfremt en standard eller arbejdsdokumenter gengives i
strid med en ophavsrettighed, skal der betales vederlag og
erstatning til den, som har ophavsretten. Der kan endvidere blive
tale om idømmelse af bøde for krænkelsen. Det
vil være op til domstolene at foretage en konkret
bedømmelse af, hvorvidt en specifik international vedtagelse
eller tekniske specifikation nyder beskyttelse efter
ophavsretsloven, og dermed ikke må gengives uden
forudgående tilladelse og eventuelt mod betaling af
vederlag.
For de værker, der nyder ophavsretlig beskyttelse, er
sædvanlig kundgørelse i Lovtidende således ikke
hensigtsmæssig. Hertil kommer, at de forskrifter, standarder
m.v., der er behov for at henvise til, er af rent teknisk karakter,
og hovedsagligt retter sig mod en snæver kreds af
professionelle, der anvender forskrifterne
erhvervsmæssigt.
De ophavsretlige regler er imidlertid ikke til hinder for, at
der på anden måde end ved offentliggørelse i
Lovtidende gives offentligheden adgang til oplysning om indholdet
af forskrifterne, når blot der ikke sker kopiering eller
anden eksemplarfremstilling af værket. Det er baggrunden for,
at oplysning om indholdet af forskrifterne i dag kan fås ved
gennemsyn i Energistyrelsen, alternativt kan de erhverves mod
betaling. F.eks. kan de standarder, der typisk er tale om,
erhverves hos Dansk Standard.
3. Lovtidendeloven
Ved lov nr. 305 af 19. april 2006 om ændring af lov om
udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i
elektronisk form) er der nu skabt adgang til, at Lovtidende
etableres i elektronisk form, og at Lovtidende i elektronisk form
nu udgør den autoritative kundgørelsesordning. Den
autoritative elektroniske kundgørelsesordning
indebærer, at retsvirkningerne af kundgørelsen af de
pågældende retsforskrifter nu knytter sig til den
elektroniske kundgørelse. Loven bygger på
betænkning nr. 1464/2005 fra Udvalget om Elektronisk
Lovtidende. Loven trådte i kraft den 1. januar 2008.
Lovens § 1, nr. 2, indebærer, at den tidligere
gældende bestemmelse i lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, nu er ophævet. Lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 2. led indeholdt hjemmel til, at det
ved kongelig anordning kunne bestemmes, at visse grupper af
ministerielle bekendtgørelser (anordninger) ikke
indføres i Lovtidende, men at disse i stedet
kundgøres i overensstemmelse med de forskrifter, der
meddeles af vedkommende minister.
Baggrunden for ophævelse af undtagelsesbestemmelsen i
lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, var, at det
ressourcemæssige hensyn til begrænsning af stoffet i
Lovtidende, som måtte anses for at være bærende
for undtagelsesbestemmelsen, ikke længere er til stede med en
elektronisk kundgørelsesordning.
Det har været et udgangspunkt for vurderingen af, om
undtagelsesbestemmelsen i lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, skulle ophæves, at Lovtidende efter
lovtidendelovens § 3 er den bindende
bekendtgørelsesform for de retsforskrifter, der er omfattet
af lovtidendelovens kundgørelsesordning. Fravigelser fra den
almindelige kundgørelsesordning må derfor kræve,
at der er tungtvejende hensyn, der begrunder en sådan
fravigelse. Hvis ikke sådanne tungtvejende hensyn gør
sig gældende, bør kundgørelse af
retssikkerheds- og ordensmæssige grunde ske efter den
almindelige ordning, dvs. kundgørelse i Lovtidende.
Der kan imidlertid efter omstændighederne gøre
sig særlige hensyn gældende, som betyder, at der for
visse retsforskrifter er behov for at fastsætte en anden
kundgørelsesordning end den, der følger af
lovtidendeloven. Sådanne særlige hensyn kunne f.eks.
være hensyn til en særlig effektiv eller hurtig
kundgørelse eller kundgørelse rettet mod en meget
snæver gruppe af berørte personer m.v.
I overensstemmelse hermed har Justitsministeriet
tilkendegivet, at det i givet fald må overvejes, om der for
visse retsforskrifter kan være særlige hensyn, der
begrunder, at der fastsættes en alternativ
kundgørelsesordning, og at det i så fald bør
ske ved lovgivning på vedkommende ressortområde.
Der henvises til punkt 3.3. i de almindelige
bemærkninger til lovforslag om ændring af lov om
udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i
elektronisk form), der blev fremsat af justitsministeren den 14.
december 2005.
Samlet set har ændringen af lovtidendeloven samt
forholdene som beskrevet i afsnit 2 nødvendiggjort
etablering af en hjemmel til, at ministeren efter en konkret
vurdering kan undtage visse internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer fra kravet om indførelse i Lovtidende. Der
henvises til afsnit 4 nedenfor.
Der eksisterer i dag på andre ministeriers områder
tilsvarende regulering vedrørende undtagelse af visse
forskrifters indførelse i Lovtidende m.v. Som eksempler kan
nævnes lov nr. 375 af 27. maj 2008 (Økonomi- og
Erhvervsministeriets område), lov nr. 1558 af 20. december
2006 (Justitsministeriets område) samt lov nr. 172 af 12.
marts 2008 (Miljøministeriets område).
4. Lovforslagets indhold
Efter lovtidendeloven skal alle ministerielle anordninger,
herunder internationale vedtagelser og tekniske specifikationer,
der henvises til, indføres i Lovtidende. Som beskrevet i
afsnit 2 og 3 ovenfor har der indenfor Energistyrelsens
område vist sig et behov for, at ministeren efter en konkret
vurdering kan undtage visse internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer fra kravet om indførelse i Lovtidende.
Det foreslås, at der derfor i lov om sikkerhed m.v. for
offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af
kulbrinter (offshoresikkerhedsloven), lov om anvendelse af Danmarks
undergrund (undergrundsloven), lov om kontinentalsoklen, lov om
fremme af energibesparelser i bygninger, lov om miljøvenligt
design af energiforbrugende produkter, lov om fremme af besparelser
i energiforbruget, lov om elforsyning (elforsyningsloven) og lov om
statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxid i visse
virksomheder med et stort energiforbrug indsættes hjemmel
til, at klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, produkter m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af de pågældende love,
efter en konkret vurdering ikke indføres i Lovtidende.
Lovforslagets bestemmelser er udformet således, at de
tilstræber at dække de enkelte loves
anvendelsesområder, hvilket betyder, at de ikke på alle
punkter er udformet sprogligt identisk.
Ved internationale vedtagelser forstås f.eks.
beslutninger, rapporter, resolutioner, kodekser, guidelines m.v.
fra FN, OECD eller andre internationale organisationer eksempelvis
IEC (Den Internationale Elektroniske Kommission), mens der ved
tekniske specifikationer hovedsageligt forstås standarder,
guidelines, normer, klassificeringer, forskrifter, retningslinjer
eller tekniske definitioner udarbejdet af nationale eller
internationale standardiseringsorganer som f.eks. Dansk Standard
(DS), European Committee for Standardization (CEN), European
Commitee for Electrotechnical Standardization (CENELEC) og
International Organisation for Standardization (ISO), af nationale
eller internationale akkrediteringsorganer og sammenslutninger
eller af brancheorganisationer m.v. I visse tilfælde kan en
forskrift være både en international vedtagelse og en
teknisk specifikation.
De forskrifter, lovforslaget vedrører, er forskrifter
omfattet af kravet om indførelse i Lovtidende. Det er for
disse forskrifters vedkommende Klima- og Energiministeriets
opfattelse, at der gør sig særlige hensyn
gældende, der kan begrunde en fravigelse af lovtidendelovens
normale kundgørelsesordning. Der er således dels tale
om en række tekniske specifikationer, der nyder ophavsretlig
beskyttelse, hvilket gør, at de ikke frit kan
indføres i Lovtidende, dels forskrifter, der hovedsageligt
indeholder tekniske, detaljerede anvisninger om krav til f.eks.
virksomheder, anlæg, indretninger, produkter m.v., ligesom
forskrifterne næsten udelukkende retter sig mod en
snæver kreds af professionelle, der anvender forskrifterne
erhvervsmæssigt. Henvisning til disse forskrifter er på
Klima- og Energiministeriets område i en række
tilfælde nødvendige som led i EU-implementering
m.v.
Med lovforslaget foreslås der indført en
bestemmelse for de internationale vedtagelser såvel som for
de tekniske specifikationer om undtagelse fra indførelse i
Lovtidende. Som anført kan en forskrift i visse
tilfælde både være en international vedtagelse og
en teknisk specifikation, ligesom der i vidt omfang er identitet
mellem de hensyn, der begrunder, at forskrifterne mest
hensigtsmæssigt ikke indføres i Lovtidende.
Kravene i forskrifterne, som lovforslaget omhandler, kan
vedrøre meget forskelligartede forhold, herunder f.eks.
niveau for miljøpræstationer, emballering,
mærkning, produktionsprocesser eller krav til virksomheders
anvendelse af kvalitetsstyring m.v. Der henvises i øvrigt
til bemærkningerne til de enkelte bestemmelser.
Hvor de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer
ikke indføres i Lovtidende, foreslås det, at klima- og
energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om,
hvorledes oplysning om indholdet af disse forskrifter i stedet kan
fås. Bemyndigelsen forudsættes anvendt i alle
tilfælde, hvor en forskrift er undtaget fra indførelse
i Lovtidende, således at klima- og energiministeren i hvert
enkelt tilfælde overvejer, på hvilken måde det er
mest hensigtsmæssigt at give adgang til oplysning om
indholdet af forskrifterne. Ophavsretlige aspekter fører
til, at det hovedsageligt, men ikke nødvendigvis
udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den myndighed, der
administrerer ordningen.
Den foreslåede adgang for klima- og energiministeren til
at fastsætte regler om, at visse internationale vedtagelser
og tekniske specifikationer ikke indføres i Lovtidende,
påtænkes anvendt i tilfælde, hvor henvisning til
disse forskrifter er nødvendig eksempelvis som led i
EU-implementering m.v., og hvor ophavsretlige aspekter fører
til, at forskrifterne ikke frit kan indføres i Lovtidende.
Som bestemmelserne er udformet, kan hele eller dele af en forskrift
undtages fra indførsel i Lovtidende. Det må bero
på en konkret vurdering, om det er hensigtsmæssigt at
kundgøre en del af en forskrift, hvor større eller
mindre dele må undtages fra kundgørelse i Lovtidende
på baggrund af den ophavsretlige beskyttelse.
Afgørelsen af, hvorvidt en forskrift skal undtages fra
indførelse i Lovtidende, og hvorledes oplysning om indholdet
heraf i stedet kan fås, forudsættes således
truffet ud fra en konkret vurdering, som foretages i forbindelse
med udarbejdelsen af den konkrete bekendtgørelse, hvori
henvisningen til forskriften findes. Selve den
bekendtgørelse, hvori der henvises til en forskrift omfattet
af lovforslaget, vil i overensstemmelse med den normale
kundgørelsesordning skulle indføres i Lovtidende,
hvor interesserede til enhver tid vil kunne gøre sig bekendt
med forskriftens eksistens og som anført samtidig blive
informeret om, hvor oplysning om indholdet af de forskrifter,
hvortil der er henvist, kan fås.
Lovforslaget indeholder ikke forslag om, at visse
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer
gælder, selvom de ikke foreligger på dansk.
Lovforslaget tager udgangspunkt i den almindeligt gældende
forudsætning om, at forskrifter, der regulerer borgeres og
virksomheders retsforhold, skal være udfærdiget
på dansk. Hvor denne forudsætning fraviges, eksempelvis
fordi nogle tekniske specifikationer m.v. ikke foreligger på
dansk forudsættes det, at der på forlangende
tilvejebringes en dansk oversættelse, som gøres
offentligt tilgængelig.
Dette gælder dog ikke på offshoresikkerhedslovens
område. Her findes en hjemmel til, at standarder m.v.
gælder, selvom de ikke foreligger på dansk. Dette
svarer til den regulering, der er indført på
Økonomi- og Erhvervsministeriets område (lov nr. 375
af 27. maj 2008).
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det bemærkes
dog, at ophavsretlige aspekter vil medføre, at kendskab til
forskrifter i visse tilfælde alene kan fås ved
gennemsyn.
7. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne. Det bemærkes dog, at ophavsretlige aspekter vil
medføre, at kendskab til forskrifter i visse tilfælde
alene kan fås ved gennemsyn.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har forud for fremsættelsen været
sendt i høring hos: 3F Fagligt Fælles Forbund A/S,
Dansk Shell, Aalborg Portland A/S, ACE Denmark,
Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv Akkrediteringsrådet,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S,
Affald Danmark, Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening,
Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, CO-industri, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond), Danish Offshore Industry, Danish Operators,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri, Dansk
Landbrug, Dansk Standard, Danske Regioner, Dansk Transport og
Logistik (DLTL), De Grønne, DONG Energy A/S, Dong E&P,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, Foreningen af
fabrikanter og imortører af elektriske
husholdningsapparater, FABA Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske belysningsarmaturer,
Forskningscenter Risø, Fællessekretariatet for Frie
Elforbrugere, Naturgas I/S (HNG) og Naturgas Midt-Nord (MN),
Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service), Hess ApS,
Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk
Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Branchen,
ITEK, Jydske Grundejerforening, KTO - Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte, KL (Kommunernes Landsforening),
Københavns Kommune, Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn,
Oliebranchens Fællesrepræsentation, Organisationen for
Vedvarende Energi, RenoSam, SDE - Sammensluttede Danske
Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer,
Statoil A/S, Statoil Gazelle A/S, Telekommunikationsindustrien,
Teknologisk Institut, Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien,
WWF Verdensnaturfonden og Østkraft.
Høringssvarene er sendt til Folketinget ledsaget af de
kommentarer, som udtalelserne har givet anledning til.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative Konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner eller regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, kommuner eller regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for Erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at klima- og energiministeren bemyndiges
til efter en konkret vurdering af særligt de ophavsretlige
aspekter at kunne undtage visse nærmere angivne
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler udstedt i medfør af
offshoresikkerhedsloven fra kravet om indførelse i
Lovtidende. Her er eksempelvis tale om krav til offshore
anlæg eller standarder for udstyr. Bestemmelsen dækker
lovens anvendelsesområde. Det foreslås i tilknytning
hertil, at klima- og energiministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan
fås.
Stk. 1 vedrører muligheden for at undtage visse
tekniske specifikationer og internationale vedtagelser fra
indførelse i Lovtidende. Ved tekniske specifikationer
forstås især standarder, guidelines, normer,
klassificeringer, forskrifter, retningslinjer eller tekniske
definitioner udarbejdet af nationale eller internationale
standardiseringsorganer som f.eks. Dansk Standard (DS), European
Committee for Standardization (CEN) og International Organisation
for Standardization (ISO), af nationale eller internationale
akkrediteringsorganer og sammenslutninger eller af
brancheorganisationer m.v.
Der vil ved tekniske specifikationer typisk være tale om
internationale standarder som EN, ISO, IEC, API m.v., men
også normer og standarder, der kan være specificerede i
regler og vejledninger, som f.eks. NORSOK (industristandarder for
norsk sokkel) eller særlige danske standarder. Ved
internationale vedtagelser forstås f.eks. beslutninger,
rapporter, resolutioner, kodekser, guidelines m.v. fra FN, OECD
eller andre internationale organisationer.
Bestemmelsen påtænkes blandt andet anvendt til at
undtage International Maritime Organization's (IMO) kodeks fra 2001
for konstruktion og indretning af borerigge (MODU-koden) fra
indførelse i Lovtidende. MODU står for Mobile Offshore
Drilling Units.
MODU-koden vedrører krav til konstruktion, indretning
og til dels drift af mobile offshore boreenheder (MODUs).
MODU-koden kan mod betaling erhverves hos IMO. I Danmark har
Søfartsstyrelsen gjort MODU-koden obligatorisk i regler for
danske mobile boreenheder, der opererer i udlandet.
Energistyrelsen forventer at gøre efterlevelse af
MODU-koden obligatorisk i en kommende bekendtgørelse om
konstruktion og indretning af mobile offshoreanlæg, ligesom
styrelsen i nogle kommende regler for redningsmidler finder det
påkrævet, at kræve koden er opfyldt.
De internationale vedtagelser og tekniske specifikationer,
lovforslaget vedrører, vil typisk være detaljerede,
tekniske dokumenter eller standarder, der retter sig til
snævre kredse af professionelle erhvervsdrivende, og som kan
rekvireres mod betaling hos Dansk Standard og andre
standardiseringsorganer, der har ophavsretten til forskrifterne.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger
afsnit 2.
Kendskab til de standarder, der henvises til indenfor
Energistyrelsens ressort, kan i øvrigt fås hos
Energistyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en
bemyndigelse til klima- og energiministeren, og det
forudsættes, at afgørelsen af, hvorvidt en forskrift
skal undtages fra indførelse i Lovtidende, i hvert enkelt
tilfælde beror på en konkret vurdering, som foretages i
forbindelse med udarbejdelsen af den konkrete
bekendtgørelse, hvori henvisningen til forskriften findes.
Som bestemmelsen er udformet, kan hele eller dele af en forskrift
undtages fra indførsel i Lovtidende. Det må bero
på en konkret vurdering, om det er hensigtsmæssigt at
kundgøre en del af en forskrift, hvor større eller
mindre dele må undtages fra kundgørelse i Lovtidende
på baggrund af den ophavsretlige beskyttelse.
Stk. 2 indebærer, at det i alle tilfælde,
hvor internationale vedtagelser eller tekniske specifikationer
undtages fra indførelse i Lovtidende, skal angives,
hvorledes oplysning om indholdet af forskrifterne i stedet kan
fås. Bestemmelsen er udformet som en bemyndigelse til klima-
og energiministeren, og det forudsættes, at det i hvert
enkelt tilfælde vil blive overvejet, på hvilken
måde oplysning om indholdet af forskrifterne mest
hensigtsmæssigt kan gives. Ophavsretlige aspekter
fører til, at det hovedsageligt, men ikke
nødvendigvis udelukkende, vil ske ved gennemsyn hos den
myndighed, der administrerer området. Det vil i dag
være hos Energistyrelsen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 2-4.
Til § 2
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse svarer til bestemmelsen i
§ 1. Det foreslås, at klima- og energiministeren
bemyndiges til efter en konkret vurdering af særligt de
ophavsretlige aspekter at kunne undtage visse nærmere angivne
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler udstedt i medfør af lov om anvendelse
af Danmarks undergrund, fra kravet om indførelse i
Lovtidende. Bestemmelsen dækker lovens
anvendelsesområde. Det foreslås i tilknytning hertil,
at klima- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale
vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan
fås.
Stk. 1 vedrører muligheden for at undtage visse
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer fra
indførelse i Lovtidende. De relevante tekniske
specifikationer er primært standarder, normer,
klassificeringer eller kodekser m.v. udarbejdet af nationale eller
internationale standardiseringsorganer som f.eks. Dansk Standard
(DS) eller European Committee for Standardization (CEN), American
Petroleum Institute (API), Oil & Gas UK og Society of
Exploration Geophysicists (SEG). De tekniske specifikationer
vedrører eksempelvis krav til rettighedshavere og
operatører i eneretstilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter om, at de benytter SEG standarder for
dataformater ved indrapportering af geofysiske oplysninger om
undergrunden.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 1.
Til § 3
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse svarer til bestemmelsen i
§ 1. Det foreslås, at klima- og energiministeren
bemyndiges til efter en konkret vurdering af særligt de
ophavsretlige aspekter at kunne undtage visse nærmere angivne
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler udstedt i medfør af
kontinentalsokkelloven, fra kravet om indførelse i
Lovtidende. Det foreslås i tilknytning hertil, at klima- og
energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om,
hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser
og tekniske specifikationer i stedet kan fås.
Stk. 1 vedrører muligheden for at undtage
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer
vedrørende krav til f.eks. konstruktion, etablering og drift
af rørledningsanlæg til transport af kulbrinter
på dansk søterritorium og
kontinentalsokkelområde i medfør af
kontinentalsokkelloven. De relevante tekniske specifikationer vil
primært være ISO-standarder, CEN-standarder,
DS-standarder eller specifikationer fra nationale eller
internationale akkrediteringsorganer.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 1.
Til § 4
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse svarer til bestemmelsen i
§ 1. Det foreslås, at klima- og energiministeren
bemyndiges til efter en konkret vurdering af særligt de
ophavsretlige aspekter at kunne undtage visse nærmere angivne
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, der
henvises til i regler udstedt i medfør af lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, fra kravet om indførelse i
Lovtidende. Bestemmelsen dækker lovens
anvendelsesområde. Det er eksempelvis tekniske
specifikationer, der henvises til i regler udstedt i medfør
af § 24, stk. 1 i lov om fremme af energibesparelser
i bygninger, der vil være omfattet af bestemmelsen. Det
foreslås i tilknytning hertil, at klima- og energiministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om
indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer i stedet kan fås.
De relevante internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer er primært standarder, normer,
klassificeringer, kodekser m.v. , der er udarbejdet af nationale og
internationale standardiseringsorganer, typisk Dansk Standard (DS),
International Organisation for Standardization (ISO) og
DANAK.
Bestemmelsen forventes blandt andet anvendt til at undtage
tekniske specifikationer, der henvises til i forbindelse med
fastsættelse af krav til virksomheders
overensstemmelsesvurdering (DS/EN ISO/IEC 17021 om
overensstemmelsesvurdering), og til at undtage tekniske
specifikationer, der henvises til i forbindelse med
fastsættelse af krav til organer, der foretager audit og
certificering af ledelsessystemer samt DS/EN ISO 9001 om system
krav til kvalitetsstyringssystemer.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 1
Til § 5
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse svarer til bestemmelsen i
§ 1. Det foreslås, at klima- og energiministeren
bemyndiges til efter en konkret vurdering af særligt de
ophavsretlige aspekter at kunne undtage visse nærmere angivne
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler udstedt i medfør af lov om
miljøvenligt design af energiforbrugende produkter, fra
kravet om indførelse i Lovtidende. Bestemmelsen dækker
med sin formulering lovens anvendelsesområde. Det er regler
udstedt i medfør af § 4, stk. 1, og
§ 5 i lov om miljøvenligt design af
energiforbrugende produkter, der eksempelvis vil være
omfattet af bestemmelsen.
Det foreslås i tilknytning hertil, at klima og
energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om,
hvorledes oplysning om indholdet af de internationale vedtagelser
og tekniske specifikationer i stedet kan fås.
Stk. 1 vedrører muligheden for at undtage visse
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer fra
indførelse i Lovtidende. De internationale vedtagelser og
tekniske specifikationer vedrører typisk test eller
målestandarder for energiforbrugende apparater. De relevante
tekniske specifikationer er primært standarder, normer,
klassificeringer eller kodeks m.v., udarbejdet af nationale eller
internationale standardiseringsorganer som f.eks. Dansk Standard
(DS), International Electrotechnical Commission (IEC), European
Committee for Standardization (CENELEC) og European Committee for
Standardization (CEN).
De udarbejdede standarder for elmateriel er normalt danske
standarder, der implementerer fælles europæiske
standarder eller internationale standarder fra CENELEC. Disse
standarder benævnes DS/EN og ENELEC.
Det må påregnes, at der i forbindelse med den
kommende EU-regulering for energiforbrugende produkter vil blive
henvist til en række af disse standarder. Det vil især
dreje sig om standarderne DS/EN og ENELEC.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 1
Til § 6
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse svarer til bestemmelsen i
§ 1. Det foreslås, at klima- og energiministeren
bemyndiges til efter en konkret vurdering af særligt de
ophavsretlige aspekter at kunne undtage visse nærmere angivne
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler udstedt i medfør af lov om fremme af
besparelser i energiforbruget, fra kravet om indførelse i
Lovtidende. Det vil typisk være standarder m.v., der henvises
til i regler udstedt i medfør af § 15 i lov om
fremme af besparelser i energiforbruget. Bestemmelsen dækker
med sin formulering lovens anvendelsesområde. Det
foreslås i tilknytning hertil, at klima- og energiministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, hvorledes oplysning om
indholdet af de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer i stedet kan fås.
Stk. 1 vedrører muligheden for at undtage visse
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer fra
indførelse i Lovtidende. De vil typisk vedrøre
klassificering af energiforbrugende apparater. De relevante
tekniske specifikationer er primært standarder, normer,
klassificeringer eller kodeks m.v., udarbejdet af nationale eller
internationale standardiseringsorganer som f.eks. Dansk Standard,
International Electrotechnical Commission (IEC), European Committee
for Standardization (CENELEC) og European Committee for
Standardization (CEN).
De udarbejdede standarder for elmateriel er normalt danske
standarder, der implementerer fælles europæiske
standarder eller internationale standarder fra CENELEC. Disse
standarder benævnes DS/EN og ENELEC.
Det må påregnes, at der i forbindelse med den
kommende EU-regulering for energiforbrugende produkter vil blive
henvist til en række af disse standarder. Det vil især
dreje sig om standarderne DS/EN og ENELEC.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 1.
Til § 7
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse svarer til bestemmelsen i
§ 1. Det foreslås, at klima- og energiministeren
bemyndiges til efter en konkret vurdering af særligt de
ophavsretlige aspekter at kunne undtage visse nærmere angivne
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler udstedt i medfør af lov om elforsyning
fra kravet om indførelse i Lovtidende. Det foreslås i
tilknytning hertil, at klima- og energiministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan
fås. Bestemmelsen dækker med sin formulering lovens
anvendelsesområde.
De relevante tekniske specifikationer er primært
standarder, normer, klassificeringer eller kodeks m.v., udarbejdet
af nationale eller internationale standardiseringsorganer som
f.eks. Dansk Standard (DS), International Electrotechnical
Commission (IEC), European Committee for Standardization (CENELEC)
og European Committee for Standardization (CEN), International
Organisation for Standardization (ISO) samt nationale og
internationale akkrediteringsorganer og sammenslutninger som f.eks.
Den Danske Akkrediterings og Metrologifond (DANAK) m.v.
Bestemmelsen forventes bl.a. anvendt i forbindelse med de
regler, der gælder for konstruktion, fremstilling og
opstilling af vindmøller. Der gælder her en
godkendelsesordning, som bygger på krav og procedurer for
konstruktion, fremstilling og opstilling af vindmøller
fastsat i det internationale regelsæt (International
Electrotechnical Commission) IEC WT01. Det er nødvendigt at
henvise hertil ved fastsættelse af krav til konstruktion m.v.
af vindmøller.
Endvidere kan det nævnes, at der er behov for at stille
krav om, at visse certificerende virksomheder, der certificerer
kvalitetsstyringssystemer for konstruktion, fremstilling,
opstilling, vedligeholdelse og service, skal være
akkrediteret af DANAK i henhold til en given standard. Der vil
typisk være tale om en DS-standard. Der vil være behov
for at undtage disse tekniske specifikationer, der henvises til,
fra indførelse i Lovtidende.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 1.
Til § 8
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse svarer til bestemmelsen i
§ 1. Det foreslås, at klima- og energiministeren
bemyndiges til efter en konkret vurdering af særligt de
ophavsretlige aspekter at kunne undtage visse nærmere angivne
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som der
henvises til i regler udstedt i medfør af lov om
statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxid i visse
virksomheder med et stort energiforbrug, fra kravet om
indførelse i Lovtidende. Bestemmelsen dækker lovens
anvendelsesområde. Det foreslås i tilknytning hertil,
at klima- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om, hvorledes oplysning om indholdet af de internationale
vedtagelser og tekniske specifikationer i stedet kan
fås.
Stk. 1 vedrører muligheden for at undtage visse
internationale vedtagelser og tekniske specifikationer fra
indførelse i Lovtidende. De relevante tekniske
specifikationer er primært standarder, guides, guidelines,
normer, rekommendationer eller tekniske definitioner udarbejdet af
nationale og internationale standardiseringsorganer som f. eks.
Dansk Standard (DS), European Committee for Standardization (CEN),
International Organisation for Standardization (ISO), nationale og
internationale akkrediteringsorganer og sammenslutninger som f.eks.
Den Danske Akkrediterings og Metrologifond (DANAK) m.v.
Bestemmelsen forventes bl.a. andet anvendt til undtage
DS-standarder om energiledelse fra at skulle kundgøres i
Lovtidende.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 1
Til § 9
Til nr. 1
Lovforslaget forventes vedtaget inden udgangen af 2008, og det
foreslås derfor, at loven træder i kraft 1. januar
2009. Klima- og Energiministeriet forventer, at der allerede primo
2009 vil være et behov for at udstede bekendtgørelser,
der henviser til nærmere angivne internationale vedtagelser
og tekniske specifikationer, som af de årsager, der
nævnes i dette lovforslag, bør undtages fra
indførelse i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | |
Lov om sikkerhed m.v. for
offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af
kulbrinter (offshoresikkerhedslov) | | I lov nr. 1424 af 21. december 2005 om
sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning,
produktion og transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov), som
ændret ved lov nr. 107 af 7. februar 2007 og § 32 i
lov nr. 512 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 43 indsættes: |
| | |
| | Ȥ 43
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, produkter m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren fastsætter regler om, hvorledes
oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
Lov om anvendelse af Danmarks
undergrund | | I lov om anvendelse af Danmarks
undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 4. juli 2007,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 34 indsættes: |
| | |
| | Ȥ 34
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, formater m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren fastsætter regler om, hvorledes
oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.« |
| | |
| | § 3 |
| | |
Lov om kontinentalsoklen | | I lov om kontinentalsoklen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 18. november 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 548 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 4 g indsættes: |
| | |
| | Ȥ 4
h. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger, produkter, m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren fastsætter regler om, hvorledes
oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.« |
| | |
| | § 4 |
| | |
Lov om fremme af energibesparelser i
bygninger | | I lov nr. 585 af 24. juni 2005 om fremme
af energibesparelser i bygninger, som ændret ved
§ 18 i lov nr. 308 af 30. april 2008, foretages
følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 28 indsættes: |
| | |
| | Ȥ 28
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg, indretninger og produkter, der henvises til i regler
udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren fastsætter regler om, hvorledes
oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.« |
| | |
| | § 5 |
| | |
Lov om miljøvenligt design af
energiforbrugende produkter | | I lov nr. 308 af 30. april 2008 om
miljøvenligt design af energiforbrugende produkter foretages
følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 8 indsættes: |
| | |
| | Ȥ 8
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg indretninger og produkter m.v., som der henvises til i
regler, udstedt i medfør af denne lov ikke indføres i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren fastsætter regler om, hvorledes
oplysninger om de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.« |
| | |
| | § 6 |
| | |
Lov om fremme af besparelser i
energiforbruget | | I lov nr. 450 af 31. maj 2000 om fremme af
besparelser i energiforbruget, som ændret ved § 1 i
lov nr. 584 af 24. juni 2005 og ved § 17 i lov nr. 308 af
30. april 2008, foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 18 indsættes i kapitel 7: |
| | |
| | Ȥ 18
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, som der henvises til i regler udstedt i
medfør denne lov, ikke offentliggøres i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren fastsætter regler om, hvorledes
oplysninger om de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.« |
| | |
| | § 7 |
| | |
Lov om elforsyning | | I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som
ændret senest ved § 8 i lov nr. 528 af 17. juni 2008,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 92 indsættes før kapitel 15: |
| | |
| | »Kapitel 14 a Forskellige bestemmelser |
| | |
| | § 92
a. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheder,
anlæg indretninger, produkter m.v., som der henvises til i
regler udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren fastsætter regler om, hvorledes
oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.« |
| | |
| | § 8 |
| | |
Lov om statstilskud til dækning af
udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort
energiforbrug | | I lov om statstilskud til dækning af
udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort
energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november
1997, som ændret senest ved § 6 i lov nr. 528 af 17.
juni 2008, foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 6 a indsættes: |
| | |
| | Ȥ 6
b. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om,
at nærmere angivne internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer vedrørende krav til virksomheders
energiledelse og til indgåelse af aftale om
energieffektivisering m.v., der henvises til i regler udstedt i
medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Klima- og energiministeren fastsætter regler om, hvorledes
oplysning om de internationale vedtagelser og tekniske
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf.
stk. 1, kan fås.« |
| | |
| | § 9 |
| | |
| | Loven træder i kraft 1. januar
2009. |