L 37 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension. (Forlængelse
af den midlertidige suspension af bidraget til Den Særlige
Pensionsopsparing).
Fremsat den 24. oktober 2008 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension
(Forlængelse af den midlertidige
suspension af bidraget til Den Særlige Pensionsopsparing)
§ 1
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 8. juli 2008, som
ændret ved § 7 i lov nr. 515 af 17. juni 2008 og
§ 7 i lov nr. 517 af 17. juni 2008 foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 17 f, stk. 1, 2. pkt
., ændres »2008« til: »2009«.
2.
§ 17 f, stk. 3, 5. pkt., affattes således:
»De nævnte bidragssatser, jf. 1. og 3. pkt., er
for 2004-2009 0,0 pct.«
§ 2
Stk. 1.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Stk. 2. Loven
træder i kraft den 8. november 2008.
Stk. 3. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
kalenderåret 2009 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat, korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2009, der er en følge af
suspension af bidraget til Den Særlige Pensionsopsparing i
2009, jf. § 17 f, stk. 1, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension som ændret ved denne lovs
§ 1.
Stk. 4. Den
beregnede korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter
stk. 3 fastsættes af velfærdsministeren på
grundlag af de oplysninger, der foreligger pr. 1. maj 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger til
lovforslaget
1. Indledning
Regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance indgik den
20. oktober 2008 aftale om at forlænge suspensionen af
indbetalingerne til Den Særlige Pensionsopsparing,
således at der ikke skal indbetales bidrag til Den
Særlige Pensionsopsparing (SP-bidrag) i 2009. Partierne blev
samtidig enige om, at der hurtigst muligt fremsættes
lovforslag om SP-suspension i Folketinget.
Af hensyn til en korrekt forskudsregistrering for 2009, er det
nødvendigt at lovgrundlaget er på plads senest den 10.
november 2008. Lovforslaget er af samme grund sendt i ekstern
høring samtidig med fremsættelsen.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget udmønter regeringens aftale med Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance af 20. oktober 2008 om, at der ikke
skal indbetales bidrag til Den Særlige Pensionsopsparing
(SP-bidrag) i 2009.
Den Særlige Pensionsopsparing er en obligatorisk
opsparingsordning, hvor alle beskæftigede
(lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende) og
visse overførselsindkomstmodtagere bliver opkrævet 1
pct. af indkomsten.
Indbetalingerne til Den Særlige Pensionsopsparing har
været suspenderet siden 2004 som følge af henholdsvis
Forårspakken fra 2004 og efterfølgende
finanslovsaftaler. Med det foreliggende lovforslag forlænges
suspensionen med yderligere 1 år.
Da SP-bidraget er bortseelsesberettiget henholdsvis
fradragsberettiget i den personlige indkomst (fuld
fradragsvirkning), påvirker det skatteberegningen og
indgår i beregningen af forskudsskatten i
forskudsopgørelserne/skattekortene.
Det er derfor nødvendigt af hensyn til en korrekt
forskudsregistrering for 2009, at lovgrundlaget er på plads,
inden forskudsopgørelserne, eSkattekortene og
B-skatteraterne for 2009 udsendes, så der i skattekortene og
B-skatteraterne kan tages højde for, at satsen for
SP-bidraget er 0.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
For indkomståret 2009 vurderes en fortsat suspension af
SP-indbetalingerne at reducere opsparingen i SP-ordningen med 9,5
mia. kr. Da der er fuldt fradrag for særlig pensionsopsparing
i den personlige indkomst, hvoraf der beregnes almindelige
indkomstskatter til staten og kommunerne, øges
skatteprovenuet som følge af suspensionen. De offentlige
finanser vurderes på den baggrund umiddelbart forbedret med
4,6 mia. kr. og husholdningernes rådighedsbeløb
øges således med 4,9 mia. kr. i 2009. De offentlige
finanser vil yderligere blive forbedret med ca. 1,2 mia. kr. som
følge af øget provenu fra moms og afgifter af
husholdningernes forbrug i det omfang det private forbrug
forøges fuldt ud svarende til den ekstra disponible
indkomst.
Det bemærkes, at SP-ordningen i nationalregnskabet
henregnes som privat opsparing, dvs. som en del af den private
sektor, idet der ikke er tale om en skat. Fortsat suspension af
SP-indbetalingerne vil som udgangspunkt ikke have
nævneværdig effekt på finanspolitikkens
holdbarhed. Det skyldes, at SP-indbetalinger er disponeret til
fremtidige pensionsudbetalinger, som vil være skattepligtige
på udbetalingstidspunktet. En suspension af
SP-indbetalingerne i 2009 vil dermed medføre et tilsvarende
lavere fremtidigt skattegrundlag og således lavere fremtidige
skatteindtægter. I forhold til finanspolitikkens holdbarhed
vil der ved fortsat suspension af SP-indbetalingerne derfor
først og fremmest være tale om en tidsmæssig
fremrykning af skattebetalinger.
Virkningerne for det kommunale skatteprovenu i de kommuner,
der har valgt at selvbudgettere i 2009, vil blive neutraliseret.
Fra 2010 vil virkningen indgå i det beregningsmæssige
grundlag for kommuneforhandlingerne.
4. Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Implementering af forslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger for SKAT til systemtilretninger mv. på i
alt 7,6 mio. kr. Omfanget af disse engangsomkostninger skal ses i
sammenhæng med, at de allerede afviklede kørsler af
beregning og udskrivning af ordinær forskud for 2009 skal
gentages med ny 0-sats for SP-bidraget. Endvidere skal der ske en
tilretning af informationsmateriale mv.
5. Økonomiske og
administrative omkostninger for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring hos Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i
Danmark, FTF, Akademikernes Centralorganisation, Sundhedskartellet,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation,
KTO, CFU, Kristelig Fagbevægelse, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, Danske regioner,
ATP og LG.
Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | En fortsat suspension af
SP-indbetalingerne vurderes at have en umiddelbar positiv virkning
på de offentlige finanser på ca. 4,6 mia. kr. i 2009
niveau ligesom moms- og afgiftsgrundlaget forøges, hvilket
styrker de offentlige finanser yderligere på kort sigt. | Lavere offentlige skatteindtægter
fra og med 2010 svarende til merprovenuet i 2009. Suspensionen af
SP-bidraget medfører således primært at
skattebetalingerne fremrykkes. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Implementering af forslaget skønnes
at medføre engangsomkostninger for SKAT til
systemtilretninger mv. på i alt 7,6 mio. kr. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til nr. 1
Lovforslaget svarer til den suspension af SP-bidraget, der
blev vedtaget for årene 2004-2008, jf. lov nr. 308 af 4. maj
2004, lov nr. 1059 af 9. november 2005 og lov nr. 1235 af 24.
oktober 2007. Der henvises i øvrigt til pkt. 2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Nyaffattelsen af § 17 f, stk. 3, 5. pkt.,
sikrer at, SP-bidragssatsen ligeledes fastsættes til 0 pct.
for personer, der omfattes af ATP-lovens § 2 a,
stk. 1-7, dvs. personer, som modtager dagpenge, sygedagpenge,
og andre offentlige ydelser, hvoraf der opkræves
SP-bidrag.
Til § 2
Til stk. 1 og 2
Det foreslås, at loven kan stadfæstes umiddelbart
efter vedtagelsen, og at loven træder i kraft den 8. november
2008. En hurtig ikrafttræden er nødvendig af hensyn
til en korrekt forskudsregistrering for 2009.
Til stk. 3 og 4
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de
økonomiske virkninger af dette lovforslag for
skatteåret 2009 neutraliseres for kommunerne og folkekirken
for så vidt angår de kommuner, der for 2009 har valgt
at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget.
Kommunerne har senest den 15. oktober 2008 vedtaget deres
budgetter for 2009. Til brug for kommunernes budgetlægning -
herunder også fastsættelsen af kirkeskatteprocenterne
for 2009 - har Velfærdsministeriet ultimo juni 2008 udmeldt
et statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommuneskat og
kirkeskat, jf. bestemmelserne herom i lov om kommunal
indkomstskat.
Virkningerne af dette lovforslag har ikke kunnet indarbejdes i
de statsgaranterede grundlag, som blev udmeldt i juni 2008. Det
foreslås på den baggrund, at virkningerne for
kommunerne og folkekirken neutraliseres. Det indebærer, at
for de kommuner, der for 2009 har valgt at budgettere med deres
eget skøn over udskrivningsgrundlaget, vil efterreguleringen
af indkomstskatten for 2009, som opgøres i 2011 og afregnes
i 2012, blive korrigeret efter denne bestemmelse. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at lovforslaget vil indebære, at
der ved den endelige opgørelse af tilskud og udligning for
2009 i henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner tages udgangspunkt i den korrigerede slutskat for den
enkelte kommune. Derved opretholdes sammenhængen mellem den
skat, kommunen får udbetalt, og de tilhørende
tilskuds- og udligningsbeløb.
Den skønnede virkning for det kommunale og kirkelige
skatteprovenu for 2009 fastsættes endeligt af
velfærdsministeren på grundlag af de oplysninger, der
foreligger pr. 1. maj 2011. Denne dato svarer til fristen for de
oplysninger, der indgår i opgørelsen af slutskatten
for kommunerne for indkomståret 2009, jf. § 16 i
lov om kommunal indkomstskat.
Skønnet vil blive opgjort i samarbejde med
Skatteministeriet på grundlag af slutligningsstatistikken for
2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
regler
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
§ 17
f. Der opkræves en særlig pensionsopsparing til
Arbejdsmarkedets Tillægspension på 1,0 pct. af
bidragsgrundlaget efter § 8, stk. 1, litra a, b, d,
e og g, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag for
lønmodtagere m.fl. og selvstændigt erhvervsdrivende
omfattet af bidragspligten efter § 7, stk. 1 og 2, i
samme lov, jf. dog stk. 2 og 6. For 2004-2008 er satsen dog
0,0 pct. Lov om arbejdsmarkedsbidrags regler om opkrævning,
angivelse og indbetaling, periodisering, indberetning, straf,
regulering m.v. og skattekontrollovens § 11 F om
terminaladgang til oplysninger i indkomstregistreret og anvendelse
af disse oplysninger til samkøring og sammenstilling med
kontrolformål finder tilsvarende anvendelse for
pensionsopsparing efter 1. pkt., jf. dog stk. 2 og 6. Stk. 2.
. | | 1. I
§ 17 f, stk. 1, 2. pkt., ændres
»2008« til: »2009«. |
Stk. 3.
For personer omfattet af § 2 a, stk. 1-7,
opkræves der endvidere, indtil udgangen af det år, hvor
den pågældende fylder 64 år, en særlig
pensionsopsparing på 1,0 pct. af de i bestemmelsen
nævnte dagpenge, godtgørelser m.v. Dette gælder
dog ikke personer, der modtager ydelser efter § 29 i lov
om social service, jf. § 2 a, stk. 4. For
personer, der får udbetalt lønkrav m.v., jf.
§ 2, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes
Garantifond, indbetaler og indberetter Lønmodtagernes
Garantifond 1 pct. i Særlig Pensionsopsparing af de
nævnte ydelser. Dette sker månedsvis og direkte til
Arbejdsmarkedets Tillægspension. De nævnte
bidragssatser, jf. 1. og 3. pkt., er for 2004 og 2005 0,0 pct. For
personer omfattet af § 2 a, stk. 2, for hvem
arbejdsgiveren udbetaler dagpenge ved sygdom, beregnes der fortsat
bidrag, indtil arbejdsgiveren har indstillet opkrævningen
heraf, dog senest den 31. maj 2004, hvorefter satsen for resten af
2004 og 2005 er 0,0 pct. | | 2.
§ 17 f, stk. 3, 5. pkt., affattes
således: »De nævnte bidragssatser, jf.
1. og 3. pkt., er for 2004-2009 0,0 pct.« |
Stk. 4.
. | | |
Stk. 5.
. | | |
Stk. 6.
. | | |
Stk. 7.
. | | |
Stk. 8.
. | | |
Stk. 9.
. | | |