L 33 (som fremsat): Forslag til lov om finansiel
stabilitet.
Fremsat den 8. oktober 2008 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene
Espersen)
Forslag
til
Lov om finansiel stabilitet
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
m.v.
§ 1.
Der etableres en garantiordning, som i overensstemmelse med aftalen
af 5. oktober 2008 mellem staten og Det Private Beredskab skal
sikre simple kreditorers krav mod pengeinstitutter, i det omfang
sådanne krav ikke dækkes på anden måde.
Stk. 2. Ved simple
kreditorer forstås i denne lov indskydere og kreditorer, hvis
fordringer ikke er omfattet af §§ 132 og 136 i lov om
finansiel virksomhed. Kreditorer, hvis fordringer er baseret
på særligt dækkede obligationer, jf. § 16 a
i lov om finansiel virksomhed (SDO-kreditorer), er ikke
dækket af garantiordningen i denne lov.
§ 2.
Garantiordningen omfatter pengeinstitutter, som senest den 13.
oktober 2008 har anmodet om at blive medlem af Det Private
Beredskab til afvikling af nødlidende banker, sparekasser og
andelskasser (Det Private Beredskab), og som ikke
efterfølgende er blevet udelukket fra garantiordningen efter
§ 13, stk. 3 eller 5, eller § 14.
Stk. 2. De i stk. 1
nævnte pengeinstitutter kan indgå aftale med Det
Private Beredskab om, at deres filialer beliggende i andre lande,
som har en ordning svarende til garantiordningen efter denne lov,
skal være omfattet af garantiordningen.
Stk. 3. Filialer i
Danmark af udenlandske pengeinstitutter, der har tilladelse til at
udøve pengeinstitutvirksomhed i et andet land inden for Den
Europæiske Union eller i et land, som Fællesskabet har
indgået aftale med på det finansielle område, kan
indgå aftale med Det Private Beredskab om at tilslutte sig
garantiordningen for så vidt angår krav af en type, som
er omfattet af den danske Garantifond for Indskydere og Investorer,
og som har tilknytning til danske filialer.
Stk. 4. Pengeinstitutter
og filialer i Danmark af udenlandske pengeinstitutter, der er
meddelt tilladelse til at udøve den i § 7 i lov om
finansiel virksomhed nævnte virksomhed i et andet land inden
for Den Europæiske Union eller i et land, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område, der påbegynder drift af
pengeinstitutvirksomhed efter den 13. oktober 2008, og som
ønsker at blive omfattet af garantiordningen, skal
ansøge om medlemskab af Det Private Beredskab samt
ansøge Finanstilsynet om godkendelse af, at pengeinstituttet
eller filialen omfattes af garantiordningen. Udenlandske
pengeinstitutters filialer omfattes dog kun af garantiordningen,
for så vidt angår krav af en type, som er omfattet af
den danske Garantifond for Indskydere og Investorer, og som har
tilknytning til danske filialer.
Stk. 5. Pengeinstitutter
og filialer i Danmark af udenlandske pengeinstitutter, jf. stk.
1-4, der har tilsluttet sig garantiordningen, kan ikke
udtræde af ordningen.
Kapitel 2
Afviklingsselskabet
§ 3.
Økonomi- og erhvervsministeren opretter et aktieselskab
(Afviklingsselskabet), hvis aktiekapital indskydes af staten.
Staten er eneejer af selskabet.
Stk. 2. Aktiekapitalen
udgør ved stiftelsen 500.000 kr. Selskabet kan optage
lån til at dække sit finansieringsbehov.
§ 4.
Afviklingsselskabet har til opgave at sikre, at simple kreditorer i
de pengeinstitutter og filialer, der er nævnt i § 2,
stk. 1 og 2, og som har indgået aftale med Det Private
Beredskab, får dækket deres krav.
Stk. 2. For de filialer,
som er nævnt i § 2, stk. 3 og 4, der er omfattet af
garantiordningen, yder Afviklingsselskabet dækning for
indskyderes krav af den type, som er omfattet af den danske
Garantifond for Indskydere og Investorer, og som har tilknytning
til danske filialer, i det omfang indskyderne ikke opnår
dækning af deres krav gennem en anden ordning.
§ 5.
Lov om finansiel virksomhed, årsregnskabsloven og lov om
aktieselskaber, herunder reglerne om statslige aktieselskaber,
finder med de afvigelser, som følger af denne lov,
anvendelse på Afviklingsselskabet.
§ 6.
Afviklingsselskabet ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer,
der vælges på generalforsamlingen.
Stk. 2. Bestyrelsen og
dens suppleanter vælges for en periode på 3 år
med mulighed for forlængelse i yderligere én periode.
Hvis et medlem af bestyrelsen udtræder før
udløbet af udpegningsperioden, kan suppleanten udpeges for
en kortere periode end 3 år.
§ 7.
Kan et pengeinstitut omfattet af garantiordningen ikke opfylde
kapitalkravene i lov om finansiel virksomhed, og har Finanstilsynet
fastsat en frist i medfør af § 225, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed, skal pengeinstituttet over for
Afviklingsselskabet erklære, at pengeinstituttet
ønsker at overdrage sin virksomhed til en køber
anvist af Afviklingsselskabet, hvis kapitalen ikke er retableret
ved udløbet af den frist, som Finanstilsynet har
fastsat.
Stk. 2. Hvis
pengeinstituttets kapital ikke er retableret inden udløbet
af den i stk. 1 nævnte frist, er pengeinstituttet og
Afviklingsselskabet forpligtet til senest på det tidspunkt,
hvor Finanstilsynets frist udløber, at indgå en
betinget aftale om, at pengeinstituttet skal overdrage sine aktiver
og passiver til en køber anvist af Afviklingsselskabet, jf.
§ 246, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Aktiekapitalen
samt anden efterstillet kapital, jf. §§ 132 og 136 i lov
om finansiel virksomhed overdrages ikke.
Stk. 3. Hvis
pengeinstituttet og Afviklingsselskabet ikke er enige om
overdragelsessummen, fastsættes denne af pengeinstituttets
eksterne revisor. Pengeinstituttets aktionærer, andelshavere
eller repræsentantskabets medlemmer skal i overensstemmelse
med § 246, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, have adgang
til den betingede aftale og revisors eventuelle vurdering.
Stk. 4. Aftalen om
overdragelse bliver endelig, når den har været forelagt
pengeinstituttets generalforsamling eller repræsentantskab i
medfør af proceduren i § 246 i lov om finansiel
virksomhed, og når økonomi- og erhvervsministeren har
godkendt aftalen efter § 204, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed.
Stk. 5. Hvis
pengeinstituttet eller Afviklingsselskabet er uenige om den efter
stk. 3 fastsatte overdragelsessum, kan både
Afviklingsselskabet og pengeinstituttet efterfølgende anmode
om, at overdragelsessummen fastsættes i forening af to
vurderingsmænd udpeget af Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer. Vurderingsmændenes afgørelse skal foreligge
senest 12 uger efter, at de er udpeget. Finanstilsynet kan
træffe afgørelse om forlængelse af
12-ugersfristen. Afviklingsselskabet og pengeinstituttet kan
indbringe vurderingsmændenes afgørelse for retten
senest 2 uger efter modtagelsen af afgørelsen.
Stk. 6. Udgifterne til
revisors vurdering efter stk. 3 afholdes af pengeinstituttet.
Udgifterne til vurderingsmændenes honorar efter stk. 5
afholdes af den køber, som Afviklingsselskabet har anvist.
Finanstilsynet kan til brug for vurderingsmændenes
værdiansættelse efter stk. 5 videregive oplysninger om
pengeinstituttet, der ellers ville være omfattet af
Finanstilsynets tavshedspligt efter § 354, i lov om finansiel
virksomhed hvis oplysningerne er påkrævet for
vurderingen.
Stk. 7.
Afviklingsselskabet er forpligtet til at sikre pengeinstituttets
fortsatte drift fra det tidspunkt, hvor den betingede aftale efter
stk. 1 er indgået, og indtil aftalen er endelig, jf. stk.
4.
§ 8.
Afviklingsselskabet kan i stedet for at indgå aftale med et
nødlidende pengeinstitut efter § 7 vælge at tegne
kapital i et pengeinstitut, der overtager aktiver og passiver fra
det nødlidende pengeinstitut, eller på anden
måde medvirke til afvikling af det omhandlede pengeinstitut i
overensstemmelse med Afviklingsselskabets formål.
Stk. 2. Erklæres
et pengeinstitut konkurs, er konkursboet og Afviklingsselskabet
forpligtet til at indgå aftale om at sælge aktiver og
passiver til en køber anvist af Afviklingsselskabet. §
7, stk. 2, 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse. Aftalen
får øjeblikkelig virkning, således at den
anviste køber alene kommer til at overtage de krav mod
pengeinstituttet, som ikke opnår dækning fra
Garantifonden for Indskydere og Investorer. Overdragelsessummen
afgøres i forening af to vurderingsmænd udpeget af
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer. § 7, stk. 5, 2-4.
pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Kapitel 3
Aftale med Det Private Beredskab
§ 9.
I henhold til aftalen af 5. oktober 2008 mellem staten og Det
Private Beredskab indestår Det Private Beredskab for betaling
af 10 mia. kr. til dækning af underskud i
Afviklingsselskabet.
Stk. 2. Det Private
Beredskab betaler en garantiprovision til Afviklingsselskabet
på 7,5 mia. kr. årligt. Garantiprovisionen
opkræves på månedlig basis.
Stk. 3. Overstiger det
skønnede underskud inklusive forrentning af den indskudte
kapital i Afviklingsselskabet den i stk. 1 nævnte
indeståelse og den i medfør af stk. 2 betalte
garantiprovision, skal Det Private Beredskab dække yderligere
underskud i Afviklingsselskabet med indtil 10 mia. kr.
Stk. 4. På
tidspunktet for garantiordningens ophør udarbejder de
revisorer, som Afviklingsselskabet har valgt, et regnskab til brug
for vurderingen efter stk. 3. Regnskabet aflægges efter
følgende principper:
1) Resultatet
opgøres som egenkapital ultimo perioden fratrukket
driftsudgifter over perioden samt fratrukket kapitalindskuddene i
datterselskaberne fremskrevet med et markedsmæssigt
afkast
2) Den jf. stk. 2
betalte garantiprovision indgår ikke i regnskabet.
Stk. 5. Udviser
regnskabet et negativt resultat betaler Det Private Beredskab den
del af den i stk. 1 nævnte indeståelse, der måtte
være nødvendig for at dække underskuddet. Er
dette beløb ikke tilstrækkeligt til at dække
underskuddet, dækkes den resterende del af underskuddet med
den jf. stk. 2 betalte garantiprovision. Er der fortsat underskud
indbetaler Det Private Beredskab et beløb op til 10 mia. kr.
i yderligere garantiprovision jf. stk. 3.
§ 10.
Det Private Beredskabs samlede forpligtelser over for
Afviklingsselskabet efter § 9 kan højst udgøre
35 mia. kr.
§ 11.
Underskud i Afviklingsselskabet, som overstiger Det Private
Beredskabs forpligtelser efter § 9, dækkes af staten.
Overskud i Afviklingsselskabet på tidspunktet for
garantiordningens ophør tilfalder staten.
§ 12.
Det Private Beredskab kan efter aftale med Afviklingsselskabet
afholde udgifter eller foretage investeringer med henblik på
at sikre de i § 1 nævnte simple kreditorer mod tab.
Afholdes udgifter eller investeringer efter 1. pkt., nedbringes den
i § 9, stk. 1, nævnte indeståelse.
Kapitel 4
Påbud og udelukkelse fra
garantiordningen
§ 13.
Økonomi- og Erhvervsministeren kan efter forhandling med Det
Private Beredskab fastsætte nærmere regler om omfanget
af den risiko, som pengeinstitutter omfattet af garantiordningen
må påtage sig.
Stk. 2. Hvis
Finanstilsynet konstaterer, at et pengeinstitut overtræder de
regler, der er fastsat i medfør af stk. 1, skal tilsynet
anmode pengeinstituttet om en redegørelse, som skal
indsendes til tilsynet inden 8 dage. Hvis Finanstilsynet herefter
vurderer, at pengeinstituttets samlede risikoprofil medfører
en forøget risiko for tab hos Afviklingsselskabet i forhold
til det tidspunkt, hvor pengeinstituttet blev omfattet af
ordningen, træffer Finanstilsynet afgørelse om,
hvorvidt pengeinstituttet inden for en nærmere fastsat frist
skal nedbringe sin samlede risiko.
Stk. 3. Nedbringer
pengeinstituttet ikke sin samlede risiko som foreskrevet i
afgørelsen efter stk. 2, udelukkes pengeinstituttet efter
udløb af et varsel på 8 dage fra ordningen. I
tilfælde af et pengeinstituts udelukkelse fra
garantiordningen dækker ordningen fortsat de simple
kreditorers krav som opgjort på tidspunktet for
udelukkelsen.
Stk. 4. Finanstilsynet
kan til brug for sin vurdering efter stk. 2 påbyde
pengeinstituttet at indsende ledelses- og revisorerklæringer,
som belyser pengeinstituttets samlede risiko.
Stk. 5. Hvis et
pengeinstitut omfattet af garantiordningen overtræder de
vilkår, som følger af aftalen af 5. oktober 2008
mellem staten og Det Private Beredskab, kan Finanstilsynet med et
varsel på 8 dage udelukke pengeinstituttet fra ordningen. I
tilfælde af et pengeinstituts udelukkelse fra
garantiordningen dækker ordningen fortsat de simple
kreditorers krav som opgjort på tidspunktet for udelukkelsen.
Finanstilsynet kan tillade, at et pengeinstitut, der er 100 % ejet
af en anden dansk eller udenlandsk finansiel virksomhed, på
trods af aftalen mellem staten og Det Private Beredskab, udbetaler
udbytte til moderselskabet. Tilladelse kan gives, såfremt
udbyttebetaling fra datterselskaber er et nødvendigt led i
koncernens kapitalplanlægning og såfremt moderselskabet
ikke udbetaler udbytte i perioden indtil 30. september 2010.
Finanstilsynet vil ved afgørelsen lægge vægt
på erklæringer vedrørende kapitalstruktur
afgivet af moderselskab og udenlandske tilsynsmyndigheder.
Stk. 6. Finanstilsynet
kan i stedet for at udelukke et pengeinstitut fra ordningen efter
stk. 3 eller stk. 5, udstede en advarsel til eller afsætte
bestyrelsesmedlemmer eller direktører i det
pågældende pengeinstitut.
Stk. 7.
Afgørelser truffet i medfør af stk. 2, 3, 5 eller 6
offentliggøres af Finanstilsynet.
§ 14.
Finanstilsynet kan i ganske særlige tilfælde med et
varsel på 8 dage udelukke et pengeinstitut fra
garantiordningen, selvom pengeinstituttet ikke overtræder de
regler om omfanget af risiko, som er fastsat i medfør af
§ 13, stk. 1. Afgørelsen herom skal
offentliggøres af Finanstilsynet.
§ 15.
Afgørelser truffet af Finanstilsynet i henhold til
§§ 13 og 14 kan af den, som afgørelsen retter sig
til, indbringes for Erhvervsankenævnet senest 24 timer efter,
at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Kapitel 5
Ikrafttrædelsesbestemmelser
m.v.
§ 16.
Loven træder i kraft den 11. oktober 2008 ved døgnets
begyndelse.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Stk. 3. Loven har
virkning fra den 5. oktober 2008. Garantiordningen ophører
den 30. september 2010.
§ 17.
I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.
(selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 24.
august 2007, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 530 af
17. juni 2008, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 20 :
»20) Det i
lov om finansiel stabilitet nævnte
Afviklingsselskab.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dansk økonomi er grundlæggende sund med blandt
andet historisk lav arbejdsløshed og overskud på
betalingsbalancen. Det gælder også den danske
banksektor, der generelt er velkonsolideret. Den internationale
krise er imidlertid slået igennem i Danmark og har gjort det
yderst vanskeligt for mange pengeinstitutter at tilvejebringe den
nødvendige likviditet. Manglen på tillid bankerne
imellem har gjort det meget vanskeligt for danske banker at
fremskaffe den nødvendige likviditet i den aktuelle
finansielle krise.
I den første fase af den finansielle krise var
pengeinstitutterne særligt tilbageholdende med at yde
lån til hinanden, idet det enkelte pengeinstitut var usikkert
på, hvornår det selv kunne få brug for
likviditet. Nationalbanken indførte i det lys en midlertidig
belåningsfacilitet, hvor bankerne selv påtager sig
kreditrisikoen. Krisen har imidlertid udviklet sig, særligt i
kølvandet på store internationale finanshuses konkurs
som f.eks. Lehman Brothers. Bankerne er således i
modsætning til tidligere blevet meget mere tilbageholdende
med at låne penge til hinanden af frygt for, at det
låntagende pengeinstitut går konkurs.
Der er tale om en meget alvorlig situation med internationalt
markedssvigt, hvor selv sunde pengeinstitutter har vanskeligt ved
at finde likviditet. Det truer den finansielle stabilitet i
Danmark, og det kan få alvorlige negative konsekvenser for
landets virksomheder og borgere.
Et bredt politisk flertal bestående af regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance har derfor
indgået en aftale om sikring af finansiel stabilitet i
Danmark. Aftalen indebærer, at staten sammen med den
finansielle sektor (Det Private Beredskab) spænder et
sikkerhedsnet ud, så alle bankkunder og øvrige simple
kreditorer har fuld sikkerhed for deres tilgodehavender i danske
pengeinstitutter og i udenlandske pengeinstitutters filialer i
Danmark for så vidt angår indskydere. Ordningen
omfatter dog ikke de kreditorer, hvis krav mod pengeinstitutterne
er baseret på særligt dækkede obligationer samt
de aktiver, der ligger til sikkerhed for udstedelsen. Samtlige
indskydere vil således være sikrede, og det samme
gælder bankerne for så vidt angår de lån de
yder til hinanden. Når et pengeinstitut låner til et
andet institut, vil det långivende pengeinstitut
således ikke have en kreditrisiko i forhold til den
låntagende bank, men i sidste ende staten. Det skal sikre den
finansielle stabilitet ved at bidrage til, at pengeinstitutterne
igen har incitament til at låne likviditet ud til hinanden.
Behovet for et sådant generelt sikkerhedsnet skal ses i lyset
af, at der er mange pengeinstitutter i Danmark.
Det er vigtigt, at den finansielle sektor (Det Private
Beredskab) går forrest ved at vise ansvarlighed. Staten har
derfor indgået aftale med Det Private Beredskab om at bidrage
med op til 35 mia. kr., svarende til 2 pct. af
bruttonationalproduktet. Staten støtter op med den
nødvendige statsgaranti og etablerer et Afviklingsselskab,
der tager hånd om nødlidende pengeinstitutter,
således at indskydere og øvrige simple kreditorer ikke
risikerer at lide tab i et pengeinstitut. Ordningen har en varighed
på to år og løber til og med 30. september 2010
med mulighed for forlængelse, hvis hensyn til den finansielle
stabilitet nødvendiggør en forlængelse.
I aftalerne om finansiel stabilitet lægges der endvidere
vægt på, at sikkerhedsnettet skal modsvares af, at den
finansielle sektor udviser tilbageholdenhed og bruger de
næste to år på konsolidering. Derfor indgår
det som et led i aftalen, at sikkerhedsnettet kombineres med et
forbud mod udbyttebetaling fra pengeinstitutterne, nye
tilbagekøbsprogrammer og nye aktieoptionsprogrammer, mens
eksisterende programmer ikke må forlænges eller fornys.
Nationalbanken har iværksat en række nye
lånefaciliteter for at sikre pengeinstitutterne mere
likviditet mod betryggende sikkerhed. Pengeinstitutterne har
således fået mulighed for at belåne aktier m.v.
samt mulighed for at låne med sikkerhed i institutternes
solvensdækning. Etableringen af en dansk garantiordning for
visse kreditorer i pengeinstitutter skal også ses i
sammenhæng med, at der i en række andre lande, herunder
USA, Storbritannien, Tyskland, Holland, Irland og Grækenland,
inden for den seneste tid også er fundet behov for at
gennemføre statsgarantiordninger eller lignende
redningspakker af hensyn til at sikre den finansielle stabilitet i
de pågældende lande.
2. Indhold
2.1. Garantiordningen
Der foreslås etableret en garantiordning og et
Afviklingsselskab, som sikrer simple kreditorers krav i
pengeinstitutter i Danmark. De kreditorer, som omfattes af
ordningen vil være indskydere og kreditorer, hvis fordringer
ikke er omfattet af §§ 132 og 136 i lov om finansiel
virksomhed eller hvis krav ikke er baseret på særligt
dækkede obligationer. De omfattede kreditorers
tilgodehavender vil med garantiordningen være fuldt ud
sikret.
Kan et pengeinstitut ikke opfylde kapitalkravene inden for en
af Finanstilsynet fastsat frist, er pengeinstituttet og
Afviklingsselskabet forpligtet til senest på tidspunktet,
hvor førnævnte frist udløber, at indgå en
betinget aftale om, at pengeinstituttet skal overdrage samtlige
aktiver og passiver i pengeinstituttet. Det skal sikres, at ejerne
af den risikovillige kapital ikke tilgodeses af statsgarantien. Det
sker konkret ved, at ejerkapitalen, hybrid kernekapital og
efterstillet kapital ikke overdrages, men forbliver tilbage i
pengeinstituttet, mens alle øvrige forpligtelser
følger med til Afviklingsselskabet. Pengeinstituttets
forpligtelser over for kreditorer, hvis krav er baseret på
særligt dækkede obligationer, vil blive overdraget.
Disse kreditorers krav vil dog alene være sikret ved de
aktiver, der ligger til sikkerhed for udstedelsen af særligt
dækkede obligationer. Hvis sådanne kreditorer ikke
opnår fuld dækning for deres krav ved realisation af de
nævnte aktiver, vil kreditorerne have et simpelt krav i den
af Afviklingsselskabet anviste køber, der måske ikke
kan honoreres. I så fald lider disse kreditorer et tab. Dette
ses ikke at virke konkurrenceforvridende over for
realkreditsektoren, idet SDO-kreditorerne ikke er omfattet af selve
statsgarantien.
Hvis pengeinstituttet og Afviklingsselskabet ikke kan
opnå enighed om overdragelsesprisen, fastsættes prisen
af pengeinstituttets eksterne valgte revisor.
Overdragelsen bliver endelig, når overdragelsen har
været forelagt generalforsamlingen, eller i sparekasser
repræsentantskabet, forudsat at aftalen ikke annulleres i
medfør af § 246, stk. 2, sidste pkt., i lov om
finansiel virksomhed, og forudsat at økonomi- og
erhvervsministeren kan godkende overdragelsen efter § 204 i
lov om finansiel virksomhed.
Deltagelse i Det Private Beredskab - og herigennem deltagelse
i garantiordningen - er frivillig for det enkelte pengeinstitut og
den enkelte filial. For at kunne være omfattet af ordningen
er det imidlertid et krav, at eksisterende pengeinstitutter eller
filialer i Danmark er medlem af Det Private Beredskab senest pr.
den 13. oktober 2008. Det Private Beredskab har ved breve af 6.
oktober 2008 sendt information ud til nuværende og eventuelt
kommende medlemmer med henblik på, at de skriftligt og
bindende tilkendegiver, om pengeinstituttet ønsker at
være medlem. Pengeinstitutter, der først efter den 13.
oktober 2008 driver pengeinstitutvirksomhed i Danmark, og som
ønsker at blive omfattet af garantiordningen, skal
ansøge om medlemskab af Det Private Beredskab, og skal
ansøge om Finanstilsynets godkendelse af, at
pengeinstituttet omfattes af garantiordningen. Derefter vil det
ikke være muligt for det enkelte institut at træde ud
af aftalen om garantiordningen.
Garantiordningen gælder i knap 2 år og
løber indtil den 30. september 2010, men kan
forlænges, hvis det er nødvendigt at hensyn til at
sikre den finansielle stabilitet i Danmark, og hvis staten, Det
Private Beredskab samt Nationalbanken kan nå til enighed om
forlængelsen. Efter garantiordningens udløb
dækker ordningen alene simple kreditorers krav mod
pengeinstitutter, der er blevet overtaget af Afviklingsselskabet
eller et af dets datterselskaber.
2.2. Oprettelse af
Afviklingsselskabet
Økonomi- og erhvervsministeren opretter
Afviklingsselskabet som et aktieselskab med en aktiekapital
på 500.000 kr. Staten er eneejer af selskabet.
Afviklingsselskabet er en selvstændig juridisk person, der
vil skulle agere efter de gældende regler i lov om finansiel
virksomhed, årsregnskabsloven og aktieselskabsloven, herunder
reglerne for statslige aktieselskaber, med de afvigelser, som
følger af denne lov.
Afviklingsselskabet vil i tilfælde af, at et
pengeinstitut ikke opfylder lovens solvenskrav, og der ikke er
mulighed for at finde en holdbar privat løsning, skyde
kapital ind i et nyoprettet datterselskab, som overtager og
afvikler pengeinstituttet på en kontrolleret måde,
således at simple kreditorer ikke lider tab.
Afviklingsselskabet vil også skulle sikre de simple
kreditorer i en eventuel konkurs i et pengeinstitut, i det omfang
de simple kreditorers krav ikke er fuldt ud dækket på
anden måde.
2.3. Aftalen mellem staten og Det
Private Beredskab
Aftalen af 5. oktober 2008 mellem Staten og Det Private
Beredskab indebærer, at Det Private Beredskab stiller en
kaution til dækning af tab i Afviklingsselskabet på 10
mia. kr. (selvrisiko).Kautionen forfalder på anfordring fra
Afviklingsselskabet.
Herudover betaler Det Private Beredskab en markedskonform
garantiprovision til Afviklingsselskabet på 7,5 mia. kr.
årligt i 2 år. Det Private Beredskab vil til
dækning af denne løbende garantiprovision hver
måned opkræve et beløb fra medlemmerne. Det
Private Beredskab har besluttet, at størrelsen af det
enkelte pengeinstituts bidrag beregnes på baggrund af
pengeinstituttets nødvendige basiskapital, der kan
henføres til aktiviteter, der er omfattet af
garantien.
Efter ordningens ophør opgøres værdien i
Afviklingsselskabet, og på baggrund heraf opgøres de
eventuelle tab. Overstiger de skønnede tab inklusiv
forrentning af indskudt kapital i Afviklingsselskabet den stillede
kaution (selvrisiko) skal Det Private Beredskabs via en
forhøjet garantiprovision dække yderligere tab
på op til 10 mia. kr.
Det samlede bidrag fra Det Private Beredskab i form af
garantiprovision og kaution udgør således op til 35
mia. kr. over de to år.
I aftalen mellem staten og Det Private Beredskab stilles der
endvidere krav om afgivelse af en § 246-erklæring (jf.
§ 246 i lov om finansiel virksomhed), hvormed
pengeinstitutterne forpligter sig til at sælge instituttet
til en anvist køber, såfremt instituttet ikke opfylder
lovens solvenskrav. Pengeinstitutterne og filialer af udenlandske
pengeinstitutter omfattet af garantiordningen har endvidere som
betingelse for aftalen accepteret, at Finanstilsynet kan
afslå at give det enkelte pengeinstitut tilladelse til at
overføre likviditet til andre virksomheder inden for samme
koncern under henvisning til beskyttelse af garantiordningen.
Desuden kan Finanstilsynet afslå at tillade et
pengeinstitut at overføre likviditet til andre virksomheder
inden for samme koncern under henvisning til beskyttelse af
ordningen. De institutter, som deltager i ordningen, må
ligeledes ikke foretage væsentlig udvidelse af aktiviteterne,
som ikke ville have fundet sted uden ordningens eksistens.
Der er i den indgåede aftale mellem staten og Det
Private Beredskab lagt afgørende vægt på, at den
finansielle sektor udviser tilbageholdenhed og bruger de to
år på konsolidering. Det er derfor stillet som en
betingelse for aftalen, at de pengeinstitutter, der omfattes af
garantiordningen, ikke i ordningens levetid må udbetale
udbytte, udstede friaktier til favørkurs eller gøre
brug af andre lignende fordelagtige ordninger. Der må
endvidere ikke iværksættes nye
tilbagekøbsprogrammer af egne aktier eller andre lignende
former for kapitalnedsættelser. Desuden vil det være en
betingelse, at de omfattede pengeinstitutter ikke i ordningens
levetid igangsætter nye aktieoptionsprogrammer, og
eksisterende programmer må ikke forlænges eller fornys,
dog således at eksisterende retskrav herpå opretholdes.
Det er ligeledes en betingelse, at intet pengeinstitut må
foretage massemarkedsføring af, at der nu er bagvedliggende
statsgaranti for dets kreditorer, og at intet institut må
foretage væsentlig udvidelse af sine aktiviteter, som ikke
ville have fundet sted uden garantiordningens eksistens.
2.4. Finanstilsynet kontrol og tilsyn
med henblik på blandt andet at undgå risiko for
spekulation
Det er et centralt led i garantiordningen både for
staten og Det Private Beredskab, at de omfattede pengeinstitutter
og filialer ikke påtager sig en øget risiko, der er
begrundet i den øgede adgang til likviditet, som ordningen
vil medføre. Som udgangspunkt har garantiordningen den
negative effekt, at det ikke længere er forbundet med risiko
at indskyde midler og give lån til danske pengeinstitutter,
uanset hvor risikofyldt deres virksomhed i øvrigt
måtte være. Et pengeinstitut med let adgang til
likviditet kan på den baggrund blive fristet til at foretage
meget risikofyldte dispositioner med henblik på at opnå
en stor gevinst, hvis det går godt, og alene have et tab
begrænset til egenkapitalen, hvis det går galt. Tab ud
over egenkapitalen vil blive båret af Det Private Beredskab
og staten.
Det skal derfor sikres, at der ikke spekuleres i
garantiordningen. Som et led i at sikre, at risikoprofilen for det
enkelte medlem af garantiordningen holdes uændret eller
reduceres, er det derfor fastsat i aftalen mellem staten og Det
Private Beredskab, at intet pengeinstitut må foretage
massemarkedsføring af, at der nu er bagvedliggende
statsgaranti for dets kreditorer. Dette svarer til den
forståelse, der er vedrørende
indskydergarantiordningen og udelukker ikke en beskrivelse af
garantiordningen på det enkelte instituts hjemmeside.
Endvidere må intet institut foretage væsentlig
udvidelse af sine aktiviteter, som ikke ville have fundet sted uden
garantiordningens eksistens.
Det Private Beredskab forpligter sig til at orientere
Finanstilsynet i tilfælde af, at der hos ét eller
flere af medlemmerne af garantiordningen konstateres forhold, der
peger på spekulation i ordningen. Eksempelvis hvis der
udvises ekstraordinær adfærd, der må anses for at
være spekulation i ordningen f.eks. gennem aktiviteter, der
afviger markant fra almindelige forretningsaktiviteter.
Det er som nævnt ovenfor ligeledes stillet som en
betingelse for aftalen, at de pengeinstitutter, der omfattes af
garantiordningen, ikke i ordningens levetid må udbetale
udbytte, udstede friaktier til favørkurs eller gøre
brug af andre lignende fordelagtige ordninger. Der må
endvidere ikke iværksættes nye
tilbagekøbsprogrammer af egne aktier eller andre lignende
former for kapitalnedsættelser. Desuden vil det være en
betingelse, at de omfattede pengeinstitutter ikke i ordningens
levetid igangsætter nye aktieoptionsprogrammer, og
eksisterende programmer må ikke forlænges eller fornys,
dog således at eksisterende retskrav herpå
opretholdes
Finanstilsynet kan udstede advarsel eller afsætte
bestyrelsesmedlemmer eller direktører i et pengeinstitut
eller filial omfattet af garantiordningen, hvis der udvises en
adfærd, som må karakteriseres som spekulation i
garantiordningen eller i øvrigt overtræder
betingelserne for at være omfattet af garantiordningen.
Finanstilsynets advarsler vil blive offentliggjort. Finanstilsynet
får endvidere mulighed for at udelukke et pengeinstitut eller
en filial fra ordningen i tilfælde af fortsat spekulation i
garantiordningen eller ved fortsat manglende overholdelse af
betingelserne i aftalen mellem staten og Det Private Beredskab.
Udelukkelse sker med en frist på 8 dage, således at
indskydere og kreditorer har et vist varsel til eventuelt at
trække deres midler ud af det pågældende
pengeinstitut, inden udelukkelsen træder i kraft, hvorefter
pengeinstituttets indskydere og kreditorer ikke dækkes ved et
eventuelt sammenbrud.
2.5. Færøerne og
Grønland
Loven finder også anvendelse på pengeinstitutter
og filialer af udenlandske pengeinstitutter på
Færøerne og i Grønland. Lovforslaget er
forelagt for hjemmestyrerne på Færøerne og i
Grønland.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige
økonomiske og administrative konsekvenser for regioner eller
kommuner.
Forslaget indebærer, at Det Private Beredskab stiller en
kaution til dækning af tab i Afviklingsselskabet på 10
mia. kr. (selvrisiko). Herudover betaler Det Private Beredskab en
garantiprovision til Afviklingsselskabet på 7,5 mia. kr.
årligt i 2 år. Efter ordningens ophør
opgøres værdien i Afviklingsselskabet, og på
baggrund heraf opgøres de eventuelle tab. Overstiger de
skønnede tab inklusiv forrentning af indskudt kapital i
Afviklingsselskabet den stillede kaution skal Det Private Beredskab
via en forhøjet garantiprovision dække yderligere tab
på op til 10 mia. kr.
Et eventuelt yderligere tab, som overstiger det maksimale
samlede bidrag fra Det Private Beredskab på 35 mia. kr.
dækkes af den statslige garanti, hvilket vil have
statsfinansielle konsekvenser i det pågældende
finansår. Det er ikke muligt på nuværende
tidspunkt med præcision at angive om, og i givet fald hvor
meget, det bliver nødvendigt at trække på den
statslige garanti.
Et eventuelt overskud i Afviklingsselskabet tilfalder
Staten.
Der vil endelig blive afholdt 1 mio. kr. til Økonomi-
og Erhvervsministeriets administration af ordningen, som
følge af de forventede administrative byrder for staten i
forbindelse med oprettelsen og driften af
afviklingsselskabet.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes at have negative økonomiske
konsekvenser for de pengeinstitutter og filialer, der omfattes af
garantiordningen. Det Private Beredskab stiller en kaution til
dækning af tab i Afviklingsselskabet på 10 mia. kr.
(selvrisiko). Herudover betaler Det Private Beredskab en
garantiprovision til Afviklingsselskabet på 7,5 mia. kr.
årligt i 2 år. Efter ordningens ophør
opgøres værdien i Afviklingsselskabet, og på
baggrund heraf opgøres de eventuelle tab. Overstiger de
skønnede tab inklusiv forrentning af indskudt kapital i
afviklingsselskabet den stillede kaution og den betalte
garantiprovision skal Det Private Beredskabs via en forhøjet
garantiprovision dække yderligere tab på op til 10 mia.
kr. Det samlede bidrag fra Det Private Beredskab udgør
således op til 35 mia. kr. over de to år.
Omvendt skønnes forslaget at have positive
økonomiske konsekvenser for de omfattede pengeinstitutter,
da sikkerhedsnettet skønnes at give pengeinstitutterne
mulighed for at opnå finansiering på mere fordelagtige
vilkår. Det vil kunne give pengeinstitutterne en ikke
ubetydelig omkostningsbesparelse i forhold til en situation uden
sikkerhedsnettet.
Forslaget sendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center
for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) med henblik på en
vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede ordning vurderes at indeholde
statsstøtte omfattet af EF-traktatens artikel 87, stk.
1,idet det må antages, at pengeinstitutterne og filialerne
opnår en fordel ved at få stillet garantiordningen til
rådighed. Ordningen skal således anmeldes til
Europa-Kommissionen med henblik på godkendelse, jf.
EF-traktatens artikel 88, stk. 3.
Regeringen vil løbende følge garantiordningens
virkning og afrapportere til Europa-Komimssionen herom hver 6.
måned. En eventuel forlængelse af garantiordningen vil
indebære en ny notifikation.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Grundet lovforslagets hastende karakter
iværksættes der ikke høring.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Lovforslaget forventes at medføre
udgifter for staten på 1o mio. kr. til etableringen og
driften af Afviklingsselskabet samt 1 mio. kr. til Økonomi-
og Erhvervsministeriets administration af ordningen. Derudover kan der blive tale om at et
eventuelt yderligere tab, som overstiger det maksimale samlede
bidrag fra Det Private Beredskab på 35 mia. kr., dækkes
af den statslige garanti. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Lovforslaget vurderes at medføre
mindre administrative byrder for staten i forbindelse med
oprettelsen og driften af afviklingsselskabet. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget skønnes at have
indirekte positive økonomiske konsekvenser for de omfattede
pengeinstitutter, da det økonomiske sikkerhedsnet
skønnes at give pengeinstitutterne mulighed for at
opnå finansiering på mere fordelagtige vilkår.
Det vil kunne give pengeinstitutterne en ikke ubetydelig
omkostningsbesparelse i forhold til en situation uden
sikkerhedsnettet. | Lovforslaget vurderes at have negative
økonomiske konsekvenser for de pengeinstitutter og filialer,
der omfattes af garantiordningen. Det Private Beredskab stiller en
kaution til dækning af tab i Afviklingsselskabet på 10
mia. kr. (selvrisiko). Herudover betaler Det Private Beredskab en
garantiprovision til Afviklingsselskabet på 7,5 mia. kr.
årligt i 2 år. Efter ordningens ophør
opgøres værdien i Afviklingsselskabet, og på
baggrund heraf opgøres de eventuelle tab. Overstiger de
skønnede tab inklusiv forrentning af indskudt kapital i
afviklingsselskabet den stillede kaution og den betalte
garantiprovision skal Det Private Beredskabs via en forhøjet
garantiprovision dække yderligere tab på op til 10 mia.
kr. Det samlede bidrag fra Det Private Beredskab udgør
således op til 35 mia. kr. over de to år. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | _ |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at indeholde
statsstøtte omfattet af EF-traktatens artikel 87, stk. 1,
idet det må antages, at pengeinstitutterne og filialerne
opnår en fordel ved at få stillet garantiordningen til
rådighed. Ordningen skal således anmeldes til
Europa-Kommissionen med henblik på godkendelse, jf.
EF-traktatens artikel 88, stk. 3. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Det foreslås i stk. 1, at
der etableres en garantiordning, som skal sikre simple kreditorers
krav i pengeinstitutter i Danmark, i det omfang tabene ikke
dækkes på anden måde. Som led i garantiordningen
opretter økonomi- og erhvervsministeren et
afviklingsselskab.
I stk. 2 defineres, hvilke
kreditorer der omfattes af garantiordningen. Der er tale om alle
kreditorer i pengeinstitutter, der deltager i garantiordningen,
hvis krav ikke omfattes af lov om finansiel virksomheds regler om
efterstillet eller såkaldt ansvarlig kapital, jf.
§§ 132 og 136, eller hvis krav ikke er baseret på
særligt dækkede obligationer. Ordningen vil bl.a.
beskytte alle indskydere og almindelige långivere, også
selvom lån er ydet af andre pengeinstitutter eller andre
kommercielle finansielle virksomheder. Ordningen omfatter
også forpligtelser i forhold til medarbejdere samt
leverandører af varer og tjenesteydelser. I forbindelse med
et pengeinstituts konkurs forventes tab hos sådanne
medarbejdere og leverandører at udgøre en meget
begrænset del af det samlede tab, hvorfor der ikke i
lovforslaget er gjort forsøg på at foretage en
sondring mellem kreditorer, som har leveret likviditet til
pengeinstituttet i form af indskud og lån og
pengeinstituttets leverandører og medarbejdere.
Til § 2
Lovforslagets § 2 fastlægger garantiordningens
anvendelsesområde. I stk. 1
foreslås det, at garantiordningen for det første
finder anvendelse på pengeinstitutter i Danmark. Det er et
krav, at instituttet har tilladelse til at drive virksomhed som
pengeinstitut i medfør af § 7 i lov om finansiel
virksomhed. Det er derudover en betingelse for, at pengeinstituttet
er omfattet af garantiordningen, at pengeinstituttet er medlem af
Det Private Beredskab eller har anmodet Det Private Beredskab om
medlemskab senest den 13. oktober 2008. Hvis et pengeinstitut
melder sig ud af Det Private Beredskab senest den 13. oktober 2008,
vil instituttet ikke være omfattet af garantiordningen.
Bliver et pengeinstitut udelukket fra garantiordningen i
medfør af reglerne i § 13, stk. 3 eller stk. 5, eller
§ 14 finder loven ikke anvendelse på det
pågældende institut eller dets kreditorer fra det
tidspunkt, hvor pengeinstituttet udelukkes. Herefter vil de simple
kreditorers krav ikke længere være sikret, hvorfor der
i sådanne tilfælde gives et vist varsel, før
pengeinstituttet udelukkes.
Af stk. 2 fremgår, at et
pengeinstitut omfattet af stk. 1 kan
indgå aftale med Det Private Beredskab om, at instituttets
filialer, som er beliggende i lande udenfor Danmark med en
tilsvarende garantiordning, også er omfattet af
garantiordningen.
I stk. 3 foreslås det, at
filialer i Danmark af pengeinstitutter med hjemsted i andre lande
inden for Den Europæiske Union eller lande, som
Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område, kan indgå aftale med Det Private
Beredskab om at tilslutte sig garantiordningen for så vidt
angår de af loven omfattede kreditorer, der har tilknytning
til danske filialer.
For at sikre, at ordningen ikke medfører etablering af
pengeinstitutter, der uden ordningen ikke ville have etableret sig
i Danmark, foreslås det i stk. 4,
at et nyt pengeinstitut eller filialer af udenlandske
pengeinstitutter, der er meddelt tilladelse til at udøve den
i § 7 i lov om finansiel virksomhed nævnte virksomhed i
et andet land inden for Den Europæiske Union eller i et land,
som Fællesskabet har indgået aftale med på det
finansielle område, som ønsker at være omfattet
af garantiordningen efter 13. oktober 2008, dels skal ansøge
om medlemskab af Det Private Beredskab, dels ansøge
Finanstilsynet om at blive omfattet af ordningen. Det
forudsættes, at Det Private Beredskab vil påse, at
vilkårene nævnt i § 9 er opfyldt, og alene
på denne baggrund afgøre, om et pengeinstitut kan
optages. Udenlandske pengeinstitutters filialer omfattes dog kun af
garantiordningen, for så vidt angår krav af en type,
som er omfattet af den danske Garantifond for Indskydere og
Investorer.
Finanstilsynets sagsbehandling vil tage udgangspunkt i en
forretningsplan indsendt af instituttet, hvor det skal være
muligt at vurdere, hvilken risiko for tab Afviklingsselskabet
løber ved, at det pågældende pengeinstitut
bliver omfattet af ordningen.
Efter det foreslåede stk. 5,
kan pengeinstitutter og filialer i Danmark af udenlandske
pengeinstitutter, der har tilsluttet sig garantiordningen, ikke
træde ud af garantiordningen før dens ophør den
30. september 2010, jf. § 15, stk. 2. Dette betyder, at
pengeinstitutter, der den 13. oktober 2008 er medlem af Det Private
Beredskab, ikke efterfølgende kan melde sig ud af
ordningen.
Kapitel 2
Det forslåede kapitel 2 fastlægger de
nærmere regler for Afviklingsselskabet. Det er
Afviklingsselskabet, der, gennem til formålet oprettede
datterselskaber, overtager aktiver og passiver i pengeinstitutter,
der ikke kan opfylde kapitalkravene indenfor en af Finanstilsynet
fastsat frist, med henblik på at sikre kreditorernes krav i
pengeinstitutterne. Kapitlet indeholder de nærmere regler for
Afviklingsselskabets virksomhed og ledelse.
Til § 3
Med bestemmelsen i stk. 1 fastslås økonomi- og
erhvervsministerens pligt til at etablere et Afviklingsselskab.
Afviklingsselskabet oprettes som et aktieselskab med en
aktiekapital på 500.000 kr. og er således en
selvstændig juridisk person. Dette indebærer, at staten
ikke kan afhænde sine aktier i selskabet. Selskabet kan
optage lån til at dække sit finansieringsbehov.
Afviklingsselskabet vil udøve dets virksomhed ved gennem
helejede datterselskaber at overtage aktiver og passiver i
nødlidende pengeinstitutter og vil derved blive en finansiel
holdingvirksomhed, jf. definitionen i § 5, stk. 1, nr. 10, i
lov om finansiel virksomhed. Dette har som konsekvens, at
Afviklingsselskabet skal overholde de krav i lov om finansiel
virksomhed, som vedrører finansielle holdingvirksomheder.
Det drejer sig bl.a. om kravet i § 61 om, at juridiske eller
fysiske personer, der påtænker at erhverve en
kvalificeret andel i en finansiel holdingvirksomhed, på
forhånd skal godkendes af Finanstilsynet, ligesom et medlem
af bestyrelsen og direktionen i den finansielle holdingvirksomhed
skal vurderes egnet og hæderlig for at kunne varetage
hvervet, jf. § 64 i lov om finansiel virksomhed.
Til § 4
Det foreslåede stk.1 fastlægger
Afviklingsselskabets formål. Det fremgår heraf, at
Afviklingsselskabet skal sikre simple kreditorers krav mod de
pengeinstitutter, samt filialer heraf, som er omfattet af
garantiordningens anvendelsesområde, jf. § 2, stk. 1 og
2. Med simple kreditorer henvises til den afgrænsning, der er
foretaget heraf i § 1, stk. 2.
For filialer af udenlandske pengeinstitutter, som er omfattet
af garantiordningen i medfør af § 2, stk. 3, yder
Afviklingsselskabet dækning for indskydere omfattet af lov om
en Garantifond for Indskydere og Investorer, hvis deres krav ikke
er dækket af Garantifonden for Indskydere og Investorer eller
af en anden ordning, jf. det foreslåede stk. 2. Med det
sidste led tænkes på en tilsvarende ordning som
Garantifonden for Indskydere og Investorer i pengeinstituttets
hjemland.
Til § 5
Lovforslagets § 5
fastslår, at Afviklingsselskabet vil være omfattet af
reglerne i lov om finansiel virksomhed samt årsregnskabsloven
og lov om aktieselskaber, herunder reglerne om statslige
aktieselskaber, med de afvigelser, som følger af denne
lov.
Til § 6
Lovforslagets § 6 vedrører afviklingsselskabets
ledelse.
Af stk. 1 fremgår det, at
Afviklingsselskabet skal ledes af en bestyrelse bestående af
7 medlemmer, der vælges på generalforsamlingen. Da
staten via økonomi- og erhvervsministeren ejer aktierne i
afviklingsselskabet 100 pct., vil det være staten, som
vælger bestyrelsesmedlemmerne. Bestyrelsen vil selv
konstituere sig med en formand og en næstformand.
Bestyrelsen udpeges for en periode på 3 år, jf.
stk. 2. Det foreslås, at der er
mulighed for forlængelse i yderligere én periode. Hvis
et medlem af bestyrelsen udtræder før udløbet
af udpegningsperioden, kan en suppleant valgt på
generalforsamlingen udpeges for en kortere periode end 3
år.
Garantiordningen vil som udgangspunkt løbe i knap 2
år, jf. lovforslagets § 15, stk. 2. Den 3-årige
udpegelsesperiode for bestyrelsen skal ses i lyset af, at der ved
udløbet af den 2-årige periode fortsat kan være
pengeinstitutter, der er ved at blive afviklet i et af
afviklingsselskabets datterselskaber.
Til § 7
Lovforslagets § 7 indeholder bestemmelserne om,
hvornår afviklingsselskabet skal træde ind for at
hjælpe et pengeinstitut, der ikke længere kan opfylde
sine forpligtelser, samt nærmere om proceduren herfor.
Af det foreslåede stk. 1
fremgår, at når et pengeinstitut ikke kan opfylde
kapitalkravene, og har Finanstilsynet fastsat en frist i
medfør af § 225, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed,
er pengeinstituttet og Afviklingsselskabet forpligtet til senest
på tidspunktet, hvor nævnte frist udløber, at
indgå en betinget aftale om, at pengeinstituttet skal
overdrage samtlige aktiver og passiver i pengeinstituttet til en af
Afviklingsselskabet anvist køber. Dette kan både
være et andet pengeinstitut, Afviklingsselskabet selv eller
et til formålet oprettet datterselskab.
En frist, som Finanstilsynet har fastsat i medfør af
§ 225, stk. 1, vil typisk være til et pengeinstituts
opfyldelse af et solvenskrav. Bestemmelsen fastslår, at hvis
det ikke er muligt for pengeinstituttet inden for den fastsatte
frist at finde en løsning til opfyldelse af solvenskravet,
herunder for eksempel salg til et andet pengeinstitut, skal der
indgås en aftale med Afviklingsselskabet inden fristens
udløb. Det fremgår, at der er tale om en betinget
aftale. Aftalen er betinget af økonomi- og
erhvervsministerens godkendelse i medfør af § 204, stk.
1, i lov om finansiel virksomhed og af, at den generalforsamling
m.v., der skal holdes efter § 246 i lov om finansiel
virksomhed, ikke vedtager en anden egnet løsning på
pengeinstituttets problemer.
Aftalen skal gå ud på, at samtlige aktiver og
passiver i pengeinstituttet overdrages til Afviklingsselskabet, til
en nærmere angivet pris, jf. nærmere herom i
bemærkningerne til stk. 2. Det er præciseret, at
ejerkapitalen, hybrid kernekapital og anden efterstillet kapital
ikke overdrages. Dette følger også af lovens § 1,
stk. 2.
Stk. 2 vedrører den
situation, hvor pengeinstituttets kapital ikke er retableret ved
udløbet af den i stk. 1 nævnte frist. Det
fastslås, at pengeinstituttet og Afviklingsselskabet i denne
situation er forpligtede til senest på det tidspunkt, hvor
Finanstilsynets frist udløber, at indgå en betinget
aftale om, at pengeinstituttet skal overdrage sine aktiver og
passiver til en køber anvist af Afviklingsselskabet, jf.
§ 246, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Der kan ske til
salg til flere købere. Aktiekapitalen samt anden
efterstillet kapital, jf. §§ 132 og 136 i lov om
finansiel virksomhed, overdrages ikke.
Stk. 3 vedrører prisen for
de overdragne aktiver og passiver. Som udgangspunkt aftales
overdragelsesprisen af parterne i forbindelse med indgåelsen
af aftalen i stk. 1. Det vil sige bestyrelsen i pengeinstituttet og
Afviklingsselskabet. Hvis parterne ikke kan opnå enighed om
overdragelsesprisen, fastsættes den af pengeinstituttets
eksterne revisor. Overdragelsesprisen skal fastsættes med
udgangspunkt i den situation, pengeinstituttet befinder sig i,
herunder behovet for et øjeblikkeligt salg.
Aktionærerne, andelshaverne eller i sparekasser
repræsentantskabets medlemmer skal have adgang til det
forslag, der vil blive forelagt generalforsamlingen forud for
dennes afholdelse. Dette skal følge regler i § 246,
stk. 4, i lov om finansiel virksomhed. Er revisor blevet bedt om at
udarbejde en vurdering, skal der ligeledes være adgang til
denne. Dette skal ske for, at aktionærerne, andelshaverne
eller i sparekasser repræsentantskabets medlemmer har det
bedste grundlag for at vurdere, om der kan stilles andre forslag,
hvorved pengeinstituttet opfylder kapitalkravene, jf. proceduren i
§ 246, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
I det foreslåede stk. 4
fastslås det, at overdragelsen anses for endelig, når
den har været forelagt generalforsamlingen eller i
sparekasser repræsentantskabet i medfør af proceduren
i § 246 i lov om finansiel virksomhed, forudsat aftalen ikke
annulleres, jf. § 246, stk. 2, sidste pkt., og såfremt
økonomi- og erhvervsministeren har godkendt overdragelsen,
jf. § 204, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.
Det følger af det foreslåede stk. 5, at hvis parterne ikke har kunnet
opnå enighed om overdragelsesprisen, og den ene af - eller
begge - parterne ikke er enig i pengeinstituttets revisors
vurdering, kan både Afviklingsselskabet og pengeinstituttet
efterfølgende anmode om, at prisen afgøres i forening
af to af Foreningen af Statsautoriserede Revisorer udpegede
vurderingsmænd. Vurderingsmændenes afgørelse om
overdragelsesprisen skal ligeledes foretages med udgangspunkt i
pengeinstituttets alvorlige situation, herunder behovet for et
øjeblikkeligt salg, på tidspunktet for den betingede
overdragelsesaftale, uanset at der på tidspunktet for
vurderingsmændenes afgørelse er fundet en
løsning.
Vurderingsmændenes afgørelse skal foreligge,
senest 12 uger efter de er udpeget. Afgørelsen kan af begge
parter indbringes for retten senest 2 uger efter modtagelsen af
vurderingsmændenes afgørelse. 12-ugers fristen kan
forlænges.
Efter stk. 6 foreslås
udgifterne til revisors vurdering efter stk. 2 afholdt af
pengeinstituttet. Udgifterne til vurderingsmændenes honorar
efter stk. 5 foreslås afholdt af den af Afviklingsselskabet
anviste køber. Finanstilsynet kan i forbindelse med
vurderingsmændenes værdiansættelse, jf. stk. 5,
videregive oplysninger om pengeinstituttet, der ellers ville
være omfattet af Finanstilsynets tavshedspligt efter §
354, hvis oplysningerne er påkrævet for
vurderingen.
Stk. 7 fastslår fra hvilket
tidspunkt Afviklingsselskabet er forpligtet til at sikre
pengeinstituttets fortsatte drift. Hvis pengeinstituttet skal
fortsætte driften efter udløbet af den af
Finanstilsynet fastsatte frist til opfyldelse af kapitalkravene, er
det nødvendigt, at pengeinstituttets finansielle forhold er
sikret. Det pålægges derfor Afviklingsselskabet at
sikre pengeinstituttets fortsatte drift allerede fra tidspunktet
for indgåelsen af den betingede aftale. Det er et krav i
medfør af stk. 1, at denne aftale er indgået inden
udløbet af fristen. Skulle der på generalforsamlingen
blive vedtaget andre foranstaltninger end den af bestyrelsen
foreslåede aftale med Afviklingsselskabet, skal
foranstaltningerne sikre, at Afviklingsselskabet kompenseres for de
udgifter, selskabet har haft til sikring af pengeinstituttets
opfyldelse af kapitalkravene.
Til § 8
Garantiordningen bygger på en model, hvor
Afviklingsselskabet som altovervejende hovedregel træder til
som køber af aktiviteten i nødlidende
pengeinstitutter med henblik på afvikling.
Afviklingsselskabet træder til, når det ikke har
været muligt at afhænde virksomheden til et andet
pengeinstitut. Det kan ikke afvises, at der kan forekomme
tilfælde, hvor et pengeinstitut ønsker at erhverve et
nødlidende pengeinstituts virksomhed helt eller delvist, men
ikke har tilstrækkelig kapital til at løfte opgaven. I
en sådan situation kan det være formålstjenligt
at lade Afviklingsselskabet træde til med kapital,
eksempelvis i form af aktiekapital i det erhvervende pengeinstitut,
i stedet for at være tvunget til selv at erhverve den
nødlidende virksomhed, hvilket der foreslås mulighed
for med den i stk. 1 foreslåede
bestemmelse.
I stk. 2 bestemmes, at hvis et
pengeinstitut tages under konkursbehandling, er konkursboet og
Afviklingsselskabet forpligtet til at sælge samtlige aktiver
og passiver til en af Afviklingsselskabet anvist køber. Der
kan ske til salg til flere købere Dette kan for eksempel
være andre pengeinstitutter, Afviklingsselskabet eller et til
formålet oprettet datterselskab. Prisen, som det overtagende
selskab skal betale for overdragelsen, skal fastsættes i
forening af to af Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
udpegede vurderingsmænd. Vurderingsmændenes
afgørelse skal foreligge, senest 12 uger efter de er
udpeget. Afgørelsen kan af begge parter indbringes for
retten senest 2 uger efter modtagelsen af vurderingsmændenes
afgørelse. 12-ugers fristen kan forlænges.
Vurderingsmændenes vurdering af overdragelsesprisen skal tage
udgangspunkt i den situation, som pengeinstituttet befinder sig i,
herunder behovet for et øjeblikkeligt salg.
Til § 9
I stk. 1 er det fastlagt, at Det
Private Beredskab over for Afviklingsselskabet stiller en kaution
for eventuelle tab op til 10 mia. kr. Afviklingsselskabet kan
kræve tabskautionen indløst på anfordring.
I stk. 2 er det fastlagt, at Det
Private Beredskab løbende skal betale en garantiprovision
til Afviklingsselskabet. Afviklingsselskabet kan anvende de
indbetalte midler til den løbende drift og til dets
aktiviteter fastsat i lovforslaget.
I stk. 3 er det fastlagt, at Det
Private Beredskabs kautionsforpligtelse kan øges med
yderligere 10 mia. kr. Lovforslagets bestemmelser betyder, at
Afviklingsselskabet i første omgang kapitaliseres af Staten.
Derefter påbegynder Det Private Beredskab sine løbende
garantiprovisionsbetalinger til Afviklingsselskabet. Disse
betalinger vil ikke blive tilbagebetalt uanset den
økonomiske udvikling i Afviklingsselskabet.
I stk. 4 foreslås det, at
der på tidspunktet for garantiordningens ophør
udarbejder de revisorer, som Afviklingsselskabet har valgt, et
regnskab til brug for vurderingen efter stk. 3. Regnskabet
aflægges efter følgende principper: 1) Resultatet
opgøres som egenkapital ultimo perioden fratrukket
driftsudgifter over perioden samt fratrukket
kapitalindskuddene i datterselskaberne fremskrevet med et
markedsmæssigt afkast og 2) Den jf. stk. 2 betalte
garantiprovision indgår ikke i regnskabet.
I stk. 5 foreslås det, at et
eventuelt underskud i første omgang dækkes af Det
Private Beredskabs indeståelse på 10 mia. kr. Hvis
dette beløb ikke er nok til at dække underskuddet
medregnes garantiprovisionen på 15 mia. kr. Hvis der herefter
er et regnskabsmæssigt underskud vil garantiprovisionen
på yderligere 10 mia., eller det nødvendige mindre
beløb, blive indbetalt til selskabet.. Det må
forventes, at Afviklingsselskabet ikke har afsluttet sin aktivitet
ved garantiordningens udløb og vil fortsætte sin
aktivitet med afvikling af de aktier, som er erhvervet fra
nødlidende pengeinstitutter i en periode.
Til § 10
Med lovforslagets § 10 fastslås det, at den samlede
forpligtelse for Det Private Beredskab højst kan
udgøre 35 mia. kr.
Til § 11
Med lovforslagets § 11 fastslås det, at underskud i
Afviklingsselskabet, som overstiger Det Private Beredskabs
forpligtelser efter § 9, dækkes af staten. Det
fastslås samtidig, at overskud i Afviklingsselskabet på
tidspunktet for garantiordningens ophør tilfalder
staten.
Til § 12
Med lovforslagets § 12 fastslås det, at Det Private
Beredskab efter aftale med Afviklingsselskabet kan afholde udgifter
med henblik på at sikre de simple kreditorer mod tab.
Afholdes udgifter efter 1. pkt., nedbringes den i § 9
nævnte indeståelse med et tilsvarende
beløb
Til § 13
Formålet med garantiordningen er at gøre det
muligt for danske pengeinstitutter at tiltrække likviditet,
som er afgørende for pengeinstitutters virksomhed. Som
udgangspunkt har garantiordningen den negative effekt, at det ikke
længere er forbundet med risiko at indskyde midler og give
lån til danske pengeinstitutter, uanset hvor risikofyldt
deres virksomhed i øvrigt måtte være. Et
pengeinstitut med let adgang til likviditet kan på den
baggrund blive fristet til at foretage meget risikofyldte
dispositioner med henblik på at opnå en stor gevinst,
hvis det går godt, og alene have et tab begrænset til
egenkapitalen, hvis det går galt. Tab ud over egenkapitalen
vil blive båret af Det Private Beredskab og Staten.
Den finansielle lovgivning indeholder bestemmelser, der
sætter grænser for, hvilken risiko et pengeinstitut kan
påtage sig. Eksempelvis betyder reglerne om solvens i lov om
finansiel virksomhed, at egenkapitalen ikke kan geares
ubegrænset, idet kravet om en solvens på mindst 8 pct.
betyder, at et pengeinstitut skal skaffe yderligere risikovillig
kapital i form af enten egenkapital eller ansvarlig
lånekapital, hver gang instituttet ønsker at
øge udlån eller foretage anden kapitalkrævende
udvidelse af aktiviteten. Endvidere skal et pengeinstitut selv
opgøre sit solvensbehov, der kan være større
end 8 pct., og som afhænger af de samlede risici, som
pengeinstituttet driver virksomhed under.
Da garantiordningen spænder et massivt sikkerhedsnet ud
under den danske pengeinstitutsektor, og da dette sikkerhedsnet
opbygges af store offentlige og private midler, er det
nødvendigt at styrke kontrollen med risikoadfærden hos
de pengeinstitutter, der er omfattet af ordningen. Det
foreslås derfor i stk. 1, at
Økonomi- og Erhvervsministeriet får adgang til at
fastsætte regler for den risiko, som omfattede
pengeinstitutter må løbe i den periode ordningen er
gældende. Som led i fastsættelsen af disse regler skal
økonomi- og erhvervsministeren tage behørigt hensyn
til de særlige omstændigheder som gør sig
gældende for internationale pengeinstitutkoncerner.
Moderselskabets tilsynsmyndighed skal informeres denne proces.
Risikoreglerne foreslås fastsat efter drøftelse med
Det Private Beredskab. Det Private Beredskab har som
repræsentant for sektoren en interesse i at nå en
hensigtsmæssig balance mellem en begrænsning af
risikoadfærden blandt medlemmerne og dermed mindske
beredskabets risiko for tab ved betaling til ordningen, og på
den anden side, at risikomålene ikke bliver så stramme,
at hensigtsmæssig vækst og udvikling går i
stå i perioden.
Af hensyn til retssikkerheden hos de omfattede
pengeinstitutter foreslås det, at risikomålene bliver
objektive og kvantitative i form af eksempelvis følgende
nøgletal (opgjort kvartalsvist):
Maksimal stigning i udlån og garantier målt som %
p.a.
Maksimal sum af store engagementer
Maksimal stigning i andel af store engagementer i forhold til
lovens 800 % grænse (å/å i procent point)
Maksimal (stigning i) vægtede poster med
markedsrisiko
Maksimal (stigning i) vægtede poster med renterisiko i
procent af kernekapital
Maksimal eksponering til en enkelt branche
I stk. 2 fastsættes
proceduren for eksklusion af ordningen. Et pengeinstitut, der
overskrider et eller flere af de fastsatte risikoregler skal
redegøre herfor over for Finanstilsynet. På baggrund
af redegørelsen skal Finanstilsynet foretage en vurdering
af, om risikoen for, at Afviklingsselskabet lider tab på
grund af økonomiske problemer i det pågældende
institut, er øget i en ikke uvæsentlig grad i forhold
til det tidspunkt, hvor instituttet blev omfattet af
garantiordningen. Risikoen vil ikke nødvendigvis være
øget fordi et enkelt risikomål er overskredet. Det kan
være, at pengeinstituttet har nedbragt sin risiko på
andre områder. Endelig må det tages i betragtning, om
der er tale om en naturlig vækst i forretningsomfang eller om
spekulative forretninger, der kan betegnes som en spekulation i de
fordele, som ordningen giver omfattede pengeinstitutter. Da det
ikke kan forventes, at et dansk pengeinstitut, der bliver udelukket
fra ordningen, kan tiltrække likviditet til at
fortsætte sin drift, er kompetencen til at træffe
endelig afgørelse i en sådan sag henlagt til
Finanstilsynet.
I stk. 3 er det fastsat, at
udelukkelse fra ordningen sker, hvis pengeinstituttet ikke
følger en afgørelse om nedbringelse af risiko fra
Finanstilsynet. Udelukkelse sker med en frist på 8 dage,
således at indskydere og kreditorer har et vist varsel til
eventuelt at trække deres midler ud af det
pågældende pengeinstitut, inden udelukkelsen
træder i kraft, hvorefter pengeinstituttets indskydere og
kreditorer ikke dækkes ved et eventuelt sammenbrud. I
tilfælde af et pengeinstituts udelukkelse fra
garantiordningen dækker ordningen fortsat de simple
kreditorers krav som opgjort på tidspunktet for
udelukkelsen.
I stk. 4 foreslås der indsat
en hjemmel til, at Finanstilsynet kan kræve ledelses- eller
revisorerklæringer, der kan belyse pengeinstituttets samlede
risiko. Afgørelser efter stk. 2 skal efter
omstændighederne træffes hurtigt, hvorfor det anses
nødvendigt, at pengeinstituttet bidrager til sagens
oplysning ved afgivelse af erklæringer, således at
Finanstilsynet i de fleste tilfælde kan lægge de
indhentede erklæringer til grund i den videre
sagsbehandling.
Stk. 5. fastslår, at et
pengeinstitut omfattet af garantiordningen, der overtræder de
vilkår, som følger af aftalen af 5. oktober 2008
mellem staten og Det Private Beredskab, kan udelukkes fra
ordningen. Afgørelse om udelukkes træffes af
Finanstilsynet. Ved afgørelsen lægges der vægt
på overtrædelsens grovhed og karakter, samt om
pengeinstituttet har taget skridt til at minimere skadevirkningerne
af overtrædelsen. Udelukkelse sker med en frist på 8
dage, således at indskydere og kreditorer har et vist varsel
til eventuelt at trække deres midler ud af det
pågældende pengeinstitut, inden udelukkelsen
træder i kraft, hvorefter pengeinstituttets indskydere og
kreditorer ikke dækkes ved et eventuelt sammenbrud. I
tilfælde af et pengeinstituts udelukkelse fra
garantiordningen dækker ordningen fortsat de simple
kreditorers krav som opgjort på tidspunktet for
udelukkelsen.
For at være omfattet af garantiordningen skal det
enkelte pengeinstitut eller den enkelte filial overholde de
vilkår for deltagelse i ordningen som er indeholdt i aftalen
af 5. oktober 2008 mellem staten og Det Private Beredskab.
Vilkårene i aftalen er et udtryk for, at det forventes at
pengeinstitutsektoren udviser tilbageholdenhed i den periode
ordningen løber. En overtrædelse af betingelserne kan
medføre, at det pågældende pengeinstitut
udelukkes for ordningen jf. lovforslagets § 13.
Pengeinstitutter, der er omfattet af ordningen, må ikke i
ordningens løbetid udbetale udbytte eller lave nye
aktietilbagekøbsprogrammer ligesom de ikke må
igangsætte nye aktieoptionsprogrammer, og eksisterende
programmer må ikke forlænges eller fornys. Endelig
må pengeinstitutterne ikke foretage massemarkedsføring
af, at der med ordningen er sikkerhed for, at simple kreditorer i
det pågældende pengeinstitut ikke lider tab. Det
forudsættes, at de nævnte betingelser enten
fremgår af de vilkår, der gælder for medlemskab
af Det Private Beredskab eller følger af individuelle
erklæringer fra pengeinstitutterne afgivet over for Det
Private Beredskab.
Finanstilsynet har mulighed for at dispensere fra forbudet mod
udbyttebetaling. Dette kan være nødvendigt for en
fornuftig kapitalplanlægning internt i en finansiel koncern
og tilbageholdenhed i den forbindelse må i så fald
udvises på moderselskabsniveau. Moderselskabet må godt
udbetale dividende i det omfang det ikke afhænger af
overskudsbidrag fra det danske datterselskab.
I stk. 6 er der givet mulighed
for, at Finanstilsynet kan fastsætte mindre alvorlige
følger af overtrædelse af reglerne i § 12 end
udelukkelse fra ordningen.
Det foreslås i stk. 7, at de
afgørelser, der træffes i medfør af
bestemmelsens stk. 2, 3, 5 og 6 skal offentliggøres.
Bestemmelsen om offentliggørelse skal sikre, at de af
garantiordningen omfattede simple kreditorer bliver løbende
informeret, hvis der er risiko for, at deres krav vil udgå af
garantiordningen som følge af pengeinstituttets aktiviteter.
Der er ligeledes lagt op til i aftalen med Staten og Det Private
Beredskab, at Finanstilsynet skal kunne offentliggøre et
udstedt påbud. Med den foreslåede bestemmelse sikres
Finanstilsynet denne adgang. Finanstilsynet forestår
offentliggørelsen.
Det følger af lov om finansiel virksomhed, at når
der er tale om en principiel afgørelse eller en
afgørelse, der har videregående betydelige
følger for den finansielle virksomhed, så
træffer Det Finansielle Virksomhedsråd
afgørelse
Til § 14
Da innovationen på det finansielle marked går
stærkt, kan det ikke udelukkes, at et pengeinstitut omfattet
af ordningen ændrer sin risikoprofil på en måde,
som ikke samles op af de risikoregler, der er fastsat efter §
13. Hvis en sådan ændret risikoprofil efter en samlet
vurdering kan karakteriseres som spekulation i og groft misbrug af
den sikkerhed for de simple kreditorer, der er etableret med
garantiordningen, foreslås det, at Finanstilsynet med et
varsel på 8 dage skal kunne udelukke et pengeinstitut fra
ordningen. I tilfælde af et pengeinstituts udelukkelse fra
garantiordningen dækker ordningen fortsat de simple
kreditorers krav som opgjort på tidspunktet for
udelukkelsen.
Det følger af lov om finansiel virksomhed, at når
der er tale om en principiel afgørelse eller en
afgørelse, der har videregående betydelige
følger for den finansielle virksomhed, så
træffer Det Finansielle Virksomhedsråd
afgørelse
Til § 15
Bestemmelsen regulerer rekursadgang til
Erhvervsankenævnet i forbindelse med, at Finanstilsynet
træffer afgørelser efter §§ 13 og 14. Det
foreslås, at en afgørelse skal være indbragt for
Erhvervsankenævnet senest 24 timer efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Det er
alene den, som afgørelsen retter sig til, som kan indbringe
sagen. Det vil sige pengeinstituttet, eller i tilfælde hvor
et medlem af bestyrelsen eller af direktionen i pengeinstituttet
afsættes, det pågældende ledelsesmedlem.
Erhvervsankenævnets afgørelser kan indbringes for
domstolene.
Til § 16
Det foreslås, at loven træder i kraft den 11.
oktober 2008 ved døgnets begyndelse.
Det følger af stk. 2, at
lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Stk. 3 bestemmer, at loven har
virkning fra den 5. oktober 2008. Det sædvanlige udgangspunkt
om, at loven først får virkning efter vedtagelsen,
fraviges således i dette tilfælde. Formålet
hermed er hurtigst muligt at sikre den finansielle stabilitet i
Danmark under den igangværende finansielle krise som
nærmere omtalt under de almindelige bemærkninger pkt.
1. Det bestemmes på denne baggrund i stk. 2, at loven
får virkning fra den 5. oktober 2008, hvilket er datoen for
den brede politiske aftale mellem regeringen og en række
andre partier samt aftalen mellem regeringen og Det Private
Beredskab om sikring af finansiel stabilitet. Garantiordningen
løber til og med den 30. september 2010. Såfremt den
finansielle stabilitet tilsiger en forlængelse af ordningen,
skal dette ske ved lov. Loven finder fortsat anvendelse for
pengeinstitutter, der er under afvikling af Afviklingsselskabet
eller et af Afviklingsselskabet til formålet oprettet
datterselskab, indtil denne afvikling er afsluttet.
Regeringen vil løbende følge garantiordningens
virkning og afrapportere til EU-Komimssionen herom hver 6.
måned. En eventuel forlængelse af garantiordningen vil
indebære en ny notifikation.
Til § 17
Det foreslås, at Afviklingsselskabet er skattefri.