L 32 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme. (Hygiejnecertifikater m.v.).
Fremsat den 9. oktober 2008 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme
(Hygiejnecertifikater m.v.)
§ 1
I lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 640
af 14. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1.§ 18, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om,
hvilke foranstaltninger der skal iværksættes for at
hindre, at rotter eller andre gnavere og vektorer fører
smitte fra en sygdom, der er omfattet af denne lov, ind eller ud af
landet. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan herunder
fastsætte, at en statslig myndighed, som epidemikommissionen
i medfør af § 4 måtte have pålagt at
bistå med opgaven, kan lade nærmere bestemte praktiske
foranstaltninger udføre ved en autoriseret
rottebekæmper, der tillige kan udføre opgaven for
så vidt angår vektorer.«
2.§ 26 affattes
således:
»Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler
om lægers og andre autoriserede sundhedspersoners medvirken i
bekæmpelse af smitsomme og andre overførbare
sygdomme.«
3.§ 28, stk.1, nr. 1, affattes
således:
»Ejeren af et skib eller luftfartøj
afholder efter regler fastsat af ministeren for sundhed og
forebyggelse udgifterne til undersøgelse for og eventuel
udryddelse af rotter eller andre gnavere og vektorer i henhold til
§ 18, stk. 2, herunder et beløb til
dækning af epidemikommissionens omkostninger.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2009.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Baggrunden for det foreliggende lovforslag er WHO's
sundhedsregulativ fra 2005, som Danmark har tilsluttet sig, og
hvori de hidtidige rottecertifikater for skibe erstattes af
hygiejnecertifikater, samt Sundhedsstyrelsens redegørelse af
8. august 2008 vedrørende indførelse af
hygiejnecertifikater til skibe, hvori Sundhedsstyrelsen
redegør nærmere for kravene til de nye certifikater og
for den praktiske implementering. Ifølge sundhedsregulativet
skal de nye hygiejnecertifikater foruden undersøgelse og
evt. kontrolforanstaltninger for rotter og andre gnavere også
omfatte undersøgelse og evt. kontrolforanstaltninger overfor
andre smittekilder for at beskytte mod international
sygdomsspredning, som udgør en folkesundhedsmæssig
risiko.
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til
udstedelse af sådanne hygiejnecertifikater og til at
kræve betaling herfor. Betalingen omfatter dels udgifter til
undersøgelse og evt. foranstaltninger, og dels et
beløb til dækning af epidemikommissionens
omkostninger.
Med lovforslaget udvides endvidere Sundhedsstyrelsens adgang
til at fastsætte regler om lægernes og
embedslægernes medvirken i bekæmpelse af smitsomme og
andre overførbare sygdomme til at omfatte alle autoriserede
sundhedspersoner.
2. Hygiejnecertifikater
2.1. Gældende ret
WHO's formål med at indføre hygiejnecertifikater
som en del af sundhedsregulativet er at identificere og registrere
alle situationer, hvor skibe kan udgøre en
folkesundhedsmæssig risiko af international betydning ved for
eksempel at give anledning til smittespredning til landets eller
andre landes befolkninger.
Hvor sundhedsregulativet tidligere havde til formål at
overvåge og kontrollere alvorlige smitsomme sygdomme som
kolera, pest, gul feber, kopper, tilbagefaldsfeber og tyfus,
omfatter sundhedsregulativet nu alle sygdomme og hændelser,
der kan udgøre en folkesundhedsmæssig trussel af
international betydning.
Smitteoverførsel med karakter af
folkesundhedsmæssig trussel via skibstransport har ikke
spillet en rolle for Danmark i de sidste mange år. Selv med
fly, hvor risikoen umiddelbart må anses for at være
meget større på grund af den langt kortere
transporttid, er erfaringerne set fra dansk synsvinkel yderst
begrænsede. Et scenario, hvor en hidtil ukendt, alvorlig
sygdom opstår uvarslet på et skib, der lægger til
i Danmark, anses for meget usandsynligt. Det mest sandsynlige
scenario vil være, at mennesker på skibet er alvorligt
syge. Sygdomstilfælde vil i sådanne tilfælde
skulle anmeldes eller vil med meget stor sandsynlighed på
anden vis komme til de danske sundhedsmyndigheders kendskab. De
danske myndigheder vil herefter håndtere udbruddet, som om
samme situation var opstået i landet eller kommet til landet
på anden vis.
Fra dansk side lægges vægt på det forhold,
at sundhedsregulativet tilsigter at beskytte befolkninger mod
sundhedsmæssige trusler af international betydning. Dvs. at
sundhedsregulativet tilsigter at beskytte landets og andre landes
befolkninger mod spredning af den pågældende sygdom i
forbindelse med modtagelse af syge rejsende. Ved indførelse
af de nye hygiejnecertifikater er udgangspunktet således at
tilgodese dette overordnede formål: Forebyggelse af
folkesundhedsmæssige trusler for Danmark såvel som
internationalt.
2.2. Foreslåede ordning
Danmark lægger vægt på, at
hygiejnecertifikaterne skal afspejle sundhedsregulativets
grundidé: At undgå spredning af
folkesundhedsmæssige trusler over landegrænser. Derfor
finder Danmark det alene relevant i forbindelse med
undersøgelse af skibe at sikre, at der ikke finder
sygdomsspredning sted, der hidrører fra syge mennesker,
rotter eller andre gnavere og vektorer. Ved vektorer forstås
insekter, mider eller andre mindre dyr, som overfører en
mikroorganisme. Da piloter og kaptajner, som har kommandoen over
fly og skibe i forvejen har pligt til så tidligt som muligt
før flyets/skibets ankomst at underrette bestemmelsesstedet
om ethvert tilfælde af sygdom, som indikerer en smitsom
lidelse eller evidens for en folkesundhedsmæssig risiko om
bord, findes det alene relevant at lade hygiejnecertifikaterne for
skibe omfatte undersøgelse for samt eventuel udryddelse af
rotter eller andre gnavere og vektorer, som er kendt for at kunne
sprede sygdomme til mennesker. Det gælder således
forekomst af disse dyr og vektorer, samt reservoirer for dem
ombord, dvs. mulighed for, at rotter eller andre gnavere og
vektorer kan leve og formere sig ombord. For vektorernes
vedkommende findes der ikke inden for vore breddegrader
sygdomsoverførende vektorer, der kan udgøre en
folkesundhedsmæssig trussel. Der er dog en teoretisk risiko
for overførsel af sygdom fra »fremmede«
vektorer, der kommer til Danmark om bord på skibe.
De hidtidige rottecertifikater er udstedt af SKAT på
vegne af epidemikommissionen og på grundlag af en
erklæring fra den autoriserede rottebekæmper, som har
foretaget undersøgelse samt eventuel udryddelse for rotter.
Ved den seneste ændring af epidemiloven i 2008, blev der
åbnet mulighed for, at en anden statslig myndighed end SKAT
kunne overtage denne myndighedsopgave. Efter nærmere
drøftelse mellem de relevante myndigheder er det besluttet,
at det fremover bliver Sundhedsstyrelsen decentralt, dvs. regionens
embedslæge, som på vegne af epidemikommissionen skal
forestå certificeringen i stedet for SKAT. I lovforslaget er
SKAT derfor slettet, så der nu står, at
hygiejnecertifikaterne udstedes af en statslig myndighed, som
epidemikommissionen i medfør af § 4 måtte
have pålagt at bistå med opgaven - en adgang som den
gældende formulering af bestemmelsen allerede åbner
mulighed for.
De praktiske foranstaltninger skal efter lovforslaget fortsat
udføres af en autoriseret rottebekæmper, som tillige
kan udføre opgaven for så vidt angår vektorer.
Nærmere kravspecifikation for hygiejneinspektion på
skibe vil blive fastsat af Sundhedsstyrelsen. De autoriserede
rottebekæmpere, som vil påtage sig opgaven for så
vidt angår vektorer, skal herefter afgive en erklæring
om, at de kan påtage sig opgaven i overensstemmelse med
Sundhedsstyrelsens kravspecifikation. By- og Landskabsstyrelsen,
som i forvejen autoriserer rottebekæmpelsesfirmaerne, vil
forestå registreringen af de autoriserede
rottebekæmpere, som har erklæret at kunne udføre
opgaven.
3. Betaling
3.1. Gældende ret
Ifølge den gældende lov afholder ejeren af et
skib (eller luftfartøj) efter regler fastsat af indenrigs-
og sundhedsministeren udgifterne til undersøgelse for og
eventuel udryddelse af rotter i henhold til § 18,
stk. 2, herunder et beløb til dækning af
epidemikommissionens omkostninger. Andre gnavere har ikke tidligere
været omfattet. Dette har i praksis ingen betydning, da
undersøgelse og bekæmpelse ombord på skibe
omfatter såvel rotter som andre gnavere. De omhandlede regler
fremgår af Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr.
502 af 12. december 1979, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 151 af 14. april 1983 og
bekendtgørelse nr. 680 af 13. juli 1994.
3.2. Foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer, at skibet fremover skal afholde
de udgifter, der er forbundet med undersøgelse og udryddelse
af såvel rotter eller andre gnavere som vektorer, herunder et
ekspeditionsgebyr til dækning af epidemikommissionens
udgifter.
Ifølge SKAT har det årlige antal
rottecertifikater til danske såvel som udenlandske skibe
udgjort ca. 150. Dette forventes ikke at ændre sig med de nye
hygiejnecertifikater, da kravene til, hvem der skal have de nye
certifikater, ikke påtænkes ændret. Da
forholdene, hvorunder inspektion og en evt. udryddelse skal
foregå, ifølge sundhedsregulativet vil være de
samme som for undersøgelse og evt. udryddelse for rotter, og
da undersøgelse og eventuelle foranstaltninger som hidtil
skal udføres af de autoriserede rottebekæmpere i
forbindelse med den gennemgang af skibet, som de i forvejen
foretager, forventes ekstraudgiften for det enkelte skib at
være af begrænset omfang.
4. Autoriserede sundhedspersoner
4.1. Gældende ret
Sundhedsstyrelsen har efter den gældende lov adgang til
at fastsætte regler om lægernes og embedslægernes
medvirken i bekæmpelse af smitsomme og andre
overførbare sygdomme.
4.2. Foreslåede ordning
Når det drejer sig om smitsomme sygdomme er det vigtigt,
at alle autoriserede sundhedspersoner udviser omhu for ikke at
bringe smitte mellem patienter/klienter, der modtager behandling,
pasning og pleje. Hygiejniske forholdsregler har fået stor
betydning over de senere år med fremkomsten af resistente
bakterier. Sundhedsstyrelsen udgav således i 2006
»Vejledning om forebyggelse af spredning af MRSA«.
(MRSA er en antibiotikaresistent stafylokok). Vejledningen er
skrevet i medfør af § 26, men retter sig mod alt
sundheds- og plejepersonale, herunder også f.eks.
tandlæger. Det forventes, at der fremover vil komme lignende
regelsæt. Sådanne hygiejniske regelsæt har ikke
tidligere foreligget. Det er vigtigt, at sådanne
regelsæt ikke alene gælder for læger, men for
alle autoriserede sundhedspersoner, ikke mindst fordi det ofte er
andre sundhedspersoner end læger, der varetager pasning og
pleje, som ofte indebærer direkte og længerevarende
kontakt. Forslaget indebærer derfor, at Sundhedsstyrelsens
adgang til at fastsætte regler om lægernes og
embedslægernes medvirken i bekæmpelse af smitsomme og
andre overførbare sygdomme udvides til at omfatte alle
autoriserede sundhedspersoner.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Set i forhold til den gældende ordning indebærer
lovforslaget ikke nye økonomiske eller administrative
konsekvenser for regionerne eller kommunerne, da udgifterne til
undersøgelse for og eventuel udryddelse af rotter eller
andre gnavere og vektorer afholdes af skibet. Forslaget
indebærer heller ikke nye økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten. Der skal fortsat udstedes
det samme antal certifikater, blot af en anden statslig myndighed
end SKAT, og det administrativt fastsatte ekspeditionsgebyr til
dækning af epidemikommissionens omkostninger vil i
forbindelse med den kommende ændring af reglerne i
bekendtgørelse om foranstaltninger mod smitsomme sygdomme
blive tillagt den embedslægeinstitution, hvorunder den
certifikatudstedende embedslæge, som har fået
pålagt opgaven af epidemikommissionen, er ansat.
Forslaget om udvidelse af Sundhedsstyrelsens bemyndigelse til
at fastsætte regler om lægernes og embedslægernes
medvirken i bekæmplese af smitsomme og andre
overførbare sygdomme til at omfatte alle autoriserede
sundhedspersoner indebærer ikke i sig selv økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Samlet vil forslaget kun have begrænsede
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Hidtil har ejeren af et
skib afholdt udgifterne til undersøgelse for og eventuel
udryddelse af rotter eller andre gnavere samt et ekspeditionsgebyr
for certifikatudstedelsen. Da skibsinspektionerne og evt.
foranstaltninger foruden at omfatte rotter eller andre gnavere
fremover også skal omfatte vektorer, må der
påregnes en ekstraudgift for det enkelte skib, som kan
være dansk eller udenlandsk. Men da inspektionerne og de evt.
foranstaltninger som hidtil skal udføres af de autoriserede
rottebekæmpere i forbindelse med den gennemgang af skibet,
som de i forvejen foretager, forventes ekstraudgiften at være
af begrænset omfang. Omkostningerne ved en
rotteundersøgelse beløber sig i dag til ca. 3.500 kr.
Administrativt vil der ikke være nogen ændringer, da
rottecertifikatet erstattes af et hygiejnecertifikat.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. De administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring hos SKAT, By- og
Landskabsstyrelsen, Danske Regioner, KL, Rigspolitichefen, Den
Almindelige Danske Lægeforening, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Skibsmæglerforening, Danske Havne, Rigsombudsmanden
på Færøerne, samt til orientering i
Grønlands Hjemmestyre.
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | En begrænset merudgift for det
enkelte skib - dansk eller udenlandsk - må
påregnes |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Indeholder ikke EU-retlige aspekter | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at de foranstaltninger, som ministeren kan
iværksætte for at hindre, at rotter eller andre gnavere
fører smitte fra en sygdom, der er omfattet af denne lov,
ind eller ud af landet, udvides til også at omfatte vektorer.
Ved vektorer forstås insekter, mider eller andre mindre dyr,
som overfører en mikroorganisme. Om baggrunden for
ændringen henvises til de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.
Det foreslås videre at slette SKAT som myndighed, der
kan bistå epidemikommissionen. Begrundelsen herfor er, at
Sundhedsstyrelsen med indførelsen af de nye
hygiejnecertifikater for skibe vil overtage opgaven fra SKAT - en
adgang som den gældende formulering af bestemmelsen allerede
åbner mulighed for.
Endvidere foreslås at de nærmere bestemte
praktiske opgaver, som den statslige myndighed bistår
epidemikommissionen med, kan udføres ved en autoriseret
rottebekæmper, der tillige kan udføre opgaven for
så vidt angår vektorer. Begrundelsen for at lade
undersøgelse og eventuel udryddelse af vektorer foregå
ved en autoriseret rottebekæmper, som tillige kan
udføre opgaven for så vidt angår vektorer, er,
at den autoriserede rottebekæmper i forvejen
undersøger og foretager eventuel udryddelse af rotter
på skibe og herudover har erfaring i
skadedyrsbekæmpelse. Hvilke nærmere krav, som de
autoriserede rottebekæmpere skal opfylde for at kunne
påtage sig opgaven for så vidt angår vektorer,
vil blive fastsat af Sundhedsstyrelsen i en
bekendtgørelse.
Bortset herfra er bestemmelsen uændret i forhold til den
gældende lov.
Til nr. 2
Det foreslås, at Sundhedsstyrelsens adgang til at
fastsætte regler om lægernes og embedslægernes
medvirken i bekæmpelse af smitsomme og andre
overførbare sygdomme udvides til at omfatte alle
autoriserede sundhedspersoner.
De fleste regelsæt, som Sundhedsstyrelsen udsender med
hjemmel i § 26 vil fortsat hovedsagelig være rettet
mod læger, eksempelvis diagnostik, behandling, anmeldelse og
afgrænsning af risikogrupper. Når det drejer sig om
smitsomme sygdomme er det imidlertid vigtigt, at alle autoriserede
sundhedspersoner udviser omhu for ikke at bringe smitte mellem
patienter/klienter, der modtager behandling, pasning og
pleje.
At embedslæger ikke længere behøver at
blive nævnt eksplicit er en følge af, at
embedslægeinstitutionerne nu er en del af
Sundhedsstyrelsen.
Til nr. 3
Som en konsekvens af, at de foranstaltninger, som ministeren i
henhold til lovforslagets § 1, nr. 1, kan
iværksætte, foreslås udvidet til også at
omfatte vektorer, foreslås betalingsforpligtelsen ligeledes
udvidet til også at omfatte undersøgelse for og
eventuel udryddelse af vektorer.
Endvidere foreslås »efter rotter«
tilføjet: »eller andre gnavere«, da
§ 18, stk. 2, som bestemmelsen henviser til,
omhandler »rotter eller andre gnavere«. Udvidelse af
bestemmelsen til også at omfatte andre gnavere har ingen
praktisk betydning, da undersøgelse og bekæmpelse
ombord på skibe omfatter såvel rotter som andre
gnavere. Der er således udelukkende tale om en
konsekvensændring af ordensmæssig karakter.
Bortset herfra er bestemmelsen uændret i forhold til den
gældende lov.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar
2009. Der vil samtidig med lovens ikrafttræden blive
udarbejdet en ny bekendtgørelse om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme.
Til § 3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. For Færøernes vedkommende kan loven -
helt eller delvis - sættes i kraft ved kongelig anordning med
de afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger. For Grønlands vedkommende er kompetencen til at
fastsætte regler indenfor sundhedslovgivningen overgået
til hjemmestyrets myndigheder, jf. § 1 i lov nr. 369 af
16. juni 1991 om sundhedsvæsenet i Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om foranstaltninger mod smitsomme og
andre overførbare sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr.
640 af 14. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
§ 18. | | |
Stk. 1.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om, hvilke
foranstaltninger der kan iværksættes over for gods,
bagage og post for at hindre indførelse og udbredelse af en
sygdom, der er omfattet af denne lov. | | |
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om, hvilke
foranstaltninger der skal iværksættes for at hindre, at
rotter eller andre gnavere fører smitte fra en sygdom, der
er omfattet af denne lov, ind eller ud af landet. I de i 1. pkt.
nævnte regler kan indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætte, at SKAT eller en anden statslig myndighed kan lade
nærmere bestemte praktiske foranstaltninger, som
epidemikommissionen i medfør af § 4 måtte
have pålagt den pågældende myndighed at
bistå med, udføre ved autoriseret
rottebekæmper. | | 1.§ 18, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. Ministeren for sundhed og
forebyggelse fastsætter regler om, hvilke foranstaltninger
der skal iværksættes for at hindre, at rotter eller
andre gnavere og vektorer fører smitte fra en sygdom, der er
omfattet af denne lov, ind eller ud af landet. Ministeren for
sundhed og forebyggelse kan herunder fastsætte, at en
statslig myndighed, som epidemikommissionen i medfør af
§ 4 måtte have pålagt at bistå med
opgaven, kan lade nærmere bestemte praktiske foranstaltninger
udføre ved en autoriseret rottebekæmper, der tillige
kan udføre opgaven for så vidt angår
vektorer.« |
| | |
| | 2.§ 26
affattes således: |
§ 26.
Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler om lægernes og
embedslægernes medvirken i bekæmpelse af smitsomme og
andre overførbare sygdomme. | | »Sundhedsstyrelsen kan
fastsætte regler om lægers og andre autoriserede
sundhedspersoners medvirken i bekæmpelse af smitsomme og
andre overførbare sygdomme.« |
| | |
§ 28.
Regionerne afholder alle udgifter efter loven, herunder de i
§ 27 nævnte erstatninger, bortset fra
følgende: | | 3.§ 28, stk.1, nr. 1, affattes
således: |
1) Ejeren af et skib eller
luftfartøj afholder efter regler fastsat af indenrigs- og
sundhedsministeren udgifterne til undersøgelse for og
eventuel udryddelse af rotter i henhold til § 18,
stk. 2, herunder et beløb til dækning af
epidemikommissionens omkostninger. | | »Ejeren af et skib eller
luftfartøj afholder efter regler fastsat af ministeren for
sundhed og forebyggelse udgifterne til undersøgelse for og
eventuel udryddelse af rotter eller andre gnavere og vektorer i
henhold til § 18, stk. 2, herunder et beløb
til dækning af epidemikommissionens
omkostninger.« |
2) (..) | | |