L 31 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af sundhedsloven. (Suspension af det udvidede frie
sygehusvalg).
Fremsat den 9. oktober 2008 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Suspension af det udvidede frie
sygehusvalg)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
95 af 7. februar 2008, som ændret ved § 1 i lov nr.
319 af 30. april 2008, § 1 i lov nr. 538 af 17. juni 2008
og § 1 i lov nr. 539 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 87 indsættes som
stk. 7 :
»Stk. 7.
Reglerne om udvidet frit sygehusvalg efter stk. 1-6
gælder ikke til og med den 30. juni 2009.«
2. I
§ 90 indsættes som
stk. 3 :
»Stk. 3.
Regionsrådets oplysningspligt ved henvisning til sygehus
efter stk. 1 gælder ikke til og med den 30. juni
2009.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende.
§ 3
Stk. 1. Loven har ikke
virkning for patienter, som opfylder betingelserne for at benytte
det udvidede frie sygehusvalg efter sundhedslovens § 87,
stk. 1, og som inden lovens ikrafttræden har anmodet om
viderehenvisning til et privatejet sygehus, klinik m.v. i Danmark
eller sygehus m.v. i udlandet med aftale om behandling af patienter
efter sundhedslovens § 87, stk. 4.
Stk. 2.
Regionsrådet skal til og med den 30. juni 2009 senest 8
hverdage efter, at et af rådets sygehuse har modtaget
henvisning af en patient, oplyse patienten
1) om dato og sted
for undersøgelse eller behandling,
2) om patienten kan
tilbydes undersøgelse inden for 2 måneder efter
reglerne i sundhedslovens § 87 a, jf. § 87 b,
stk. 1,
3) om retten til at
vælge sygehus efter §§ 86 og 87 a,
4) om sygehuset
tilbyder at henvise patienten til behandling på privatejede
sygehuse, klinikker m.v. her i landet eller sygehuse m.v. i
udlandet, som regionen har indgået aftale med efter
§ 75, stk. 2,
5) om ventetiden
på behandling ved regionens egne og andre regioners sygehuse
samt ved de private specialsygehuse m.fl., som er nævnt i
§ 79, stk. 2,
6) om, at patienten
ved henvendelse til sygehuset kan få oplyst antal
behandlinger, der foretages på sygehuse omfattet af nr. 5,
og
7) om, at sygehuset
tilbyder at henvise patienten til et andet sygehus efter
§§ 86 og 87 a.
Stk. 3.
Regionsrådet skal endvidere i perioden fra den 1. januar 2009
til og med den 30. juni 2009 senest 8 hverdage efter, at et af
rådets sygehuse har modtaget henvisning af en patient, oplyse
patienten, om patienten kan tilbydes behandling inden for 2
måneder efter reglerne i sundhedslovens § 87 a, jf.
§ 87 b, stk. 1 og 2.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.Lovforslaget indhold og baggrund
Formålet med lovforslaget er at følge op på
regeringens aftale med Danske Regioner om regionernes
økonomi for 2009, hvor der er opnået enighed om at
afvikle den pukkel af ventelistepatienter, der er opstået som
følge af overenskomstkonflikten på
sygehusområdet fra april til juni 2008, så hurtigt som
muligt og på en økonomisk ansvarlig måde. I den
forbindelse skal det sikres, at de patienter, der er mest syge og
har ventet længst, kommer først i behandling.
For at skabe grundlag herfor foreslår regeringen med
lovforslaget, at det udvidede frie sygehusvalg suspenderes fra
lovforslagets ikrafttræden (dvs. dagen efter lovens
offentliggørelse i Lovtidende) til og med den 30. juni
2009.
I den forbindelse er Sammenslutningen af Privathospitaler og
Privatklinikker i Danmark (SPPD), Danske Regioner og Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse blevet enige om at igangsætte en
række initiativer til at nyttiggøre den samlede
behandlingskapacitet på de offentlige sygehuse og
aftalesygehusene bedst muligt og sikre, at de ventelistepatienter,
som ud fra en lægefaglig vurdering har mest behov for det,
visiteres til behandling først. Initiativerne er fastlagt i
retningslinjer for prioritering og visitation af
ventelistepatienter efter overenskomstkonflikten på
sygehusområdet.
Initiativerne omfatter oprettelse af et samarbejdsudvalg i
hver af de 5 regioner med repræsentanter for
regionsrådet og SPPD, hvor også repræsentanter
for sygehuse uden for SPPD kan indgå.
Samarbejdsudvalget udarbejder månedsvise oversigter over
den samlede behandlingskapacitet på regionens sygehuse og
samarbejdssygehuse samt på private sygehuse og klinikker i
regionen m.v. samt retningslinjer for prioriteringen og
visitationen af ventelistepatienter fra regionen. De private
sygehuse og klinikker under SPPD har givet tilsagn om i videst
muligt omfang at prioritere patienter i henhold til
samarbejdsudvalgets anvisninger.
Hver region er forpligtet til at købe ledig
behandlingskapacitet på de private sygehuse og klinikker
svarende til et månedligt gennemsnit af omsætningen
på alle aftalesygehuse i perioden 1. oktober 2007 til 31.
marts 2008.
Der er oprettet et landsdækkende samarbejdsudvalg med
repræsentanter fra Danske Regioner, SPPD og Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse, som skal sikre national koordinering af
behandlingskapaciteten, bl.a. ved at følge udviklingen og
monitorere aktiviteten. Udvalget bistår også med at
løse eventuelle uenigheder om gennemførelsen af de
nævnte opfølgningsinitiativer.
2.Gældende ret
Det udvidede frie sygehusvalg er reguleret i sundhedslovens
§ 87. Efter denne bestemmelse kan en person, som er
henvist til sygehusbehandling, vælge at blive behandlet
på et af de sygehuse, klinikker m.v., som regionsrådene
har indgået aftale med (aftalesygehuse), hvis
regionsrådet i bopælsregionen ikke inden 1 måned
efter, at henvisningen er modtaget, kan tilbyde behandling ved egne
sygehuse eller et af de i sundhedslovens § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter (samarbejdssygehuse). I
opgørelsen af tidsfristen medregnes ikke perioder, hvor
personen gennemgår et
forundersøgelsesforløb.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter efter
bestemmelsen regler om afgrænsning af vilkår for og
regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om denne
behandling og kan herunder undtage bestemte
behandlingsformer.
Regionsrådene i forening skal indgå aftale med de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i
udlandet, som ønsker at indgå aftale om behandling af
patienter efter ordningen. Kan parterne ikke opnå enighed,
fastsættes vilkårene af ministeren for sundhed og
forebyggelse.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter efter
bestemmelsen nærmere regler om krav til dokumentation m.v.
fra de privatejede sygehuse, klinikker m.v., der indgår
aftale efter den udvidede fritvalgsordning.
Ved § 1 i lov nr. 538 af 17. juni 2008 om
ændring af lov om ændring af sundhedsloven, lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og
lov om fødevarer er § 87 blevet ændret.
Ændringen træder i kraft den 1. december 2008.
Ændringen, jf. § 87, stk. 3, indebærer,
at en person, som har fået tilbudt en dato for kirurgisk
behandling på et regionalt sygehus, med virkning fra 1.
december 2008 kan vælge at blive behandlet på et
aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer datoen.
Ændringen indebærer endvidere en ophævelse af
stk. 5, i den nugældende § 87, der
fastlægger, at der ikke kan henvises patienter efter den
udvidede fritvalgsordning til private sygehuse, klinikker og
sygehuse i udlandet, som ikke ønsker at indgå aftale
herom.
Nærmere regler om det udvidede frie sygehusvalg er
fastsat i bekendtgørelse nr. 1085 af 14. september 2007 om
ret til sygehusbehandling m.v. Det er i § 17 bl.a.
fastlagt, at retten til udvidet frit sygehusvalg ikke gælder
henvisning til organtransplantation, sterilisation,
fertilitetsbehandling, herunder refertilisationsbehandling,
høreapparatbehandling, kosmetisk behandling,
kønsskifteoperation, psykiatrisk behandling, rekreations- og
rehabiliteringsophold, forskningsmæssig, eksperimentel og
alternativ behandling.
Efter sundhedslovens § 90 skal regionsrådet
senest 8 hverdage efter, at et af rådets sygehuse har
modtaget henvisning af en patient, give patienten en række
oplysninger, herunder
- om patienten kan
tilbydes behandling inden for 1 måned efter reglerne i
§ 87,
- om retten til at
vælge sygehus efter § 87,
- om, at sygehuset
tilbyder at henvise patienten til et andet sygehus efter
§ 87.
Disse regler er uddybet i ministeriets vejledning nr. 8 af 2.
februar 2008 om regionernes pligt til at tilbyde patienter udvidet
frit sygehusvalg ved mere end 1 måneds ventetid og til at
informere henviste patienter
3.Overvejelser og lovforslag
Det foreslås med lovforslaget at suspendere det udvidede
frie sygehusvalg efter § 87 og sygehusenes pligt til at
informere herom efter § 90 i en periode fra lovforslaget
ikrafttræden, dvs. dagen efter lovens offentliggørelse
i Lovtidende til og med den 30. juni 2009.
Suspensionen indebærer, at patienters ret i henhold til
sundhedsloven til udvidet frit valg ved mere end en måneds
ventetid i det offentlige sygehusvæsen og ved aflyste
operationer og til at få information herom ophæves i
perioden.
Suspensionen omfatter også den ved lov nr. 538 af 17.
juni 2008 vedtagne ændring af § 87 om udvidet frit
valg ved aflyste operationer mv., som træder i kraft den 1.
december 2008.
Suspensionen vil berøre alle patienter, som i perioden
fra lovens ikrafttræden til og med den 30. juni 2009 skal
vente mere end 1 måned på sygehusbehandling.
Suspensionen omfatter dog ikke patienter, som opfylder
betingelserne for at anvende det udvidede frie sygehusvalg, og som
inden lovens ikrafttræden har anmodet om henvisning til et
aftalesygehus.
Private sygehuse og klinikker samt sygehuse i udlandet vil
også efter lovens ikrafttræden kunne anmode Danske
Regioner om nye aftaler under det udvidede frie valg, men
sådanne aftaler kan først få virkning fra den 1.
juli 2009, hvor suspensionen af det udvidede frie sygehusvalg
foreslås at ophøre.
Det foreslås med lovforslaget, at de nugældende
bestemmelser i §§ 87 og 90 atter vil gælde med
virkning fra den 1. juli 2009.
4.De økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forudsættes ikke at indebære mer-
eller mindreudgifter for det offentlige, men vil i den aktuelle
situation understøtte en effektiv prioritering af de
ressourcer, der er afsat til sygehusvæsenet i 2008 og 2009,
jf. aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes
økonomi for 2009.
Det følger af økonomiaftalen for 2009, at
regionerne er forpligtet til at anvende den private kapacitet, der
frigives som følge af suspensionen. Der er således
ikke tilsigtet nogen forskydning i den hidtidige balance mellem
offentlige og private sygehuses bidrag til
opgaveløsningen.
5.Administrative konsekvenser for det
offentlige
Med lovforslaget suspenderes regionernes pligt til at henvise
patienter til aftalesygehuse og afregne betaling efter den udvidede
fritvalgsordning. I stedet har regionerne med økonomiaftalen
for 2009 forpligtet sig til at anvende den private kapacitet, der
frigives som følge af suspensionen. Dette indebærer,
at regionerne fortsat vil skulle henvise patienter til behandling
på private sygehuse og klinikker mv. og afregne betaling
herfor. Lovforslaget medfører således en ændret,
men ikke forøget administration.
6.De økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Hver region har forpligtet sig til at købe ledig
behandlingskapacitet på de private sygehuse og klinikker
svarende til et månedligt gennemsnit af omsætningen
på alle aftalesygehuse i perioden 1. oktober 2007 til 31.
marts 2008.
De private sygehuse og klinikker og sygehuse i udlandet vil
således samlet set mindst få samme omsætning i
suspensionsperioden som i perioden 1. oktober 2007 til 31. marts
2008.
7.De administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget vil ikke medføre øget
administration for erhvervslivet m.v.
8.De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vil ikke medføre øget
administration for borgere.
9.De miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10.Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11.Hørte myndigheder og organisationer
m.fl.
Lovforslaget er sendt i høring til:
Kommunale parter m.fl.
Danske Regioner og
KL.
Faglige organisationer m.fl.
Dansk Sygeplejeråd,
Lægeforeningen og
Praktiserende Lægers Organisation.
Patientforeninger m.fl.
Danske Patienter,
Danske Handicaporganisationer,
Dansk Handicapforbund,
Forbrugerrådet,
Patientforeningen i Danmark,
Patientforum,
ÆldreForum og
Ældresagen.
Andre private foreninger og institutioner
m.fl.
Dansk Erhverv,
Dronning Alexandrines Gigtsanatorium,
Epilepsihospitalet i Dianalund,
Gigtsanatoriet Hans Jansens Hjem,
Center for Sundhed og Træning i
Skælskør,
Middelfart og Århus,
PTU's RehabiliteringsCenter,
OASIS,
RCT- København,
RCT-Jylland,
Sclerosecenter Haslev,
Sclerosecenter Ry,
Vejlefjord og
Center for hjerneskade.
Statslige myndigheder m.fl.
Institut for Menneskerettigheder,
Patientforsikringen,
Patientskadeankenævnet,
Rigsrevisionen,
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn,
Grønlands Hjemmestyre, Direktoratet for Sundhed
og
Færøernes Landsstyre.
12.Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås med forslaget til § 87
stk. 7, at reglerne om udvidet frit sygehusvalg efter
stk. 1-6 ikke skal gælde i perioden fra lovens
ikrafttræden til og med den 30. juni 2009.
Det foreslås som konsekvens heraf med forslaget til
§ 90, stk. 3, at reglerne om regionsrådets
oplysningspligt ved henvisning til sygehus ikke skal gælde i
perioden fra lovens ikrafttræden til og med den 30. juni
2009.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende.
Til § 3
Til nr. 1
Med forslaget til § 3, stk. 1, foreslås,
at loven ikke får virkning for patienter, som opfylder
betingelserne for at benytte det udvidede frie sygehusvalg efter
sundhedslovens § 87, stk. 1, og som inden lovens
ikrafttræden har anmodet om viderehenvisning til et
privatejet sygehus, klinik m.v. i Danmark eller sygehus m.v. i
udlandet med aftale om behandling af patienter efter sundhedslovens
§ 87, stk. 4.
Som konsekvens af forslaget til § 90, stk. 3, skal
regionsrådet senest 8 hverdage efter, at et af rådets
sygehuse har modtaget henvisning af en patient, oplyse patienten om
dato og sted for undersøgelse, om patienten kan tilbydes
undersøgelse inden for 2 måneder efter reglerne i
§ 87 a, jf. § 87 b, stk. 1,om retten til at
vælge sygehus efter §§ 86 og 87 a, om at
patienten ved henvendelse til sygehuset kan få oplyst antal
behandlinger, der foretages på sygehuse, som er nævnt i
nr. 5, og om, at sygehuset tilbyder at henvise patienten til et
andet sygehus efter §§ 86 og 87 a.
Der foreslås endvidere en oplysningspligt for
regionsrådet gældende fra den 1. januar 2009 til og med
den 30. juni 2009, hvor den udvidede behandlingsret for psykisk
syge børn og unge under 19 år efter sundhedslovens
§ 87 a, jf. § 87 b, stk. 1 og 2 får
virkning. Regionsrådet skal da også oplyse, om
patienten tilbydes behandling inden for 2 måneder efter
reglerne i sundhedslovens § 87 a, jf. § 87
b.
Forslaget fastlægger, jf. nr. 4, også en pligt for
sygehuset til at informere patienten, om sygehuset tilbyder at
henvise patienten til behandling på privatejede sygehuse,
klinikker m.v. her i landet eller sygehuse m.v. i udlandet, som
regionen har indgået aftale med efter § 75,
stk. 2, jf. at regionerne i økonomiaftalen for 2009 har
forpligtet sig at anvende den private kapacitet, der frigives som
følge af suspensionen.
Forslaget ændrer således ikke oplysningspligten i
forhold til det frie sygehusvalg og i forhold til den udvidede
undersøgelses- og behandlingsret for psykisk syge
børn og unge.
Til § 4
Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale
anvendelsesområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Grønland og for
Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 95 af 7. februar 2008, som
ændret ved § 1 i lov nr. 319 af 30. april 2008, § 1
i lov nr. 538 af 17. juni 2008 og § 1 i lov nr. 539 af 17.
juni 2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 87.
En person, som er henvist til sygehusbehandling, kan vælge at
blive behandlet på et af de sygehuse, klinikker m.v., som
regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 4,
hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 1
måned efter, at henvisningen er modtaget, kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter. | | |
Stk. 2. I
opgørelsen af tidsfristen efter stk. 1 medregnes ikke
perioder, hvor personen gennemgår et
forundersøgelsesforløb. Dog medregnes ventetid ud
over 2 uger til hver enkelt undersøgelse i
tidsfristen. | | |
Stk. 3.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om
afgrænsning af, vilkår for og regionsrådenes
forpligtelser til at oplyse om den behandling, der er omfattet af
stk. 1, og kan herunder undtage bestemte
behandlingsformer. | | |
Stk. 4.
Regionsrådene i forening indgår aftale med de
privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i
udlandet, som ønsker at indgå aftale om behandling af
patienter efter stk. 1. Kan parterne ikke opnå enighed,
fastsættes vilkårene af ministeren for sundhed og
forebyggelse. | | |
Stk. 5.
Der kan ikke henvises patienter efter stk. 1 til sygehuse,
klinikker m.v., som ikke ønsker at indgå aftale
på de således fastsatte vilkår. | | |
Stk. 6.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om krav til dokumentation m.v. fra de
privatejede sygehuse, klinikker m.v., der indgår aftale efter
stk. 4. | | |
| | 1. I § 87
indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Reglerne om udvidet frit sygehusvalg efter stk. 1-6 gælder
ikke i perioden fra lovens ikrafttræden til og med den 30.
juni 2009.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende. |
| | |
| | 2. I
§ 90 indsættes som stk. 3: |
| | »Stk. 3. Regionsrådets
oplysningspligt ved henvisning til sygehus efter stk. 1
gælder ikke til og med den 30. juni 2009.« |
| | |
| | § 3 |
§ 90.
Regionsrådet skal senest 8 hverdage efter, at et af
rådets sygehuse har modtaget henvisning af en patient, oplyse
patienten 1) om dato og sted for undersøgelse
eller behandling, 2) om patienten kan tilbydes behandling
inden for 1 måned efter reglerne i § 87 henholdsvis
2 måneder efter reglerne i §§ 87a og 87b, 3) om retten til at vælge sygehus
efter §§ 86 og 87, 4) om ventetiden på behandling ved
regionens egne og andre regioners sygehuse samt ved de i
§ 79, stk. 2, nævnte private specialsygehuse
m.fl., 5) om, at patienten ved henvendelse til
sygehuset kan få oplyst antal behandlinger, der foretages
på de i nr. 4 nævnte sygehuse, og 6) om, at sygehuset tilbyder at henvise
patienten til et andet sygehus efter §§ 86 og
87. Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler om regionsrådenes oplysningspligt. | | Stk. 1. Loven
har ikke virkning for patienter, som opfylder betingelserne for at
benytte det udvidede frie sygehusvalg efter sundhedslovens
§ 87, stk. 1, og som inden lovens ikrafttræden
har anmodet om viderehenvisning til et privatejet sygehus, klinik
m.v. i Danmark eller sygehus m.v. i udlandet med aftale om
behandling af patienter efter sundhedslovens § 87,
stk. 4. Stk. 2.
Regionsrådet skal til og med den 30. juni 2009 senest 8
hverdage efter, at et af rådets sygehuse har modtaget
henvisning af en patient, oplyse patienten 1) om dato og sted for undersøgelse
eller behandling, 2) om patienten kan tilbydes
undersøgelse inden for 2 måneder efter reglerne i
sundhedslovens § 87 a, jf. § 87 b, stk.
1, 3) om retten til at vælge sygehus
efter §§ 86 og 87 a, 4) om sygehuset tilbyder at henvise
patienten til behandling på privatejede sygehuse, klinikker
m.v. her i landet eller sygehuse m.v. i udlandet, som regionen har
indgået aftale med efter § 75, stk. 2, |
| | 5) om ventetiden på behandling ved
regionens egne og andre regioners sygehuse samt ved de private
specialsygehuse m.fl., som er nævnt i § 79,
stk. 2, |
| | 6) om, at patienten ved henvendelse til
sygehuset kan få oplyst antal behandlinger, der foretages
på sygehuse omfattet af nr. 5, og |
| | 7) om, at sygehuset tilbyder at henvise
patienten til et andet sygehus efter §§ 86 og 87
a. |
| | Stk. 3.
Regionsrådet skal endvidere i perioden fra den 1. januar 2009
til og med den 30. juni 2009 senest 8 hverdage efter, at et af
rådets sygehuse har modtaget henvisning af en patient, oplyse
patienten, om patienten kan tilbydes behandling inden for 2
måneder efter reglerne i sundhedslovens § 87 a, jf.
§ 87 b, stk. 1 og 2. |
| | |
| | § 4 |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |