L 26 Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov om jernbane.

(Takstkompetence og regler om kundgørelse m.v.).

Af: Transportminister Lars Barfoed (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-10-2008

Fremsættelse: 08-10-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l26_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (8. oktober 2008)

Transportministeren (Lars Barfoed):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov om jernbane (Takstkompetence og regler om kundgørelse m.v.)

(Lovforslag nr. L 26).

Lovforslaget indebærer en præcisering af fordelingen af takstkompetence mellem trafikselskabet og jernbanevirksomhederne, der bygger på en opdeling af trafikselskabets område i takstområder. Udgangspunktet for ændringen af lov om trafikselskaber er den politiske aftale af 30. maj 2007 mellem regeringen (V og K) og DF og RV om rammer for fremtidens takstsystemer.


Baggrunden for en præcisering af fordelingen af takstkompetence er, at der med kommunalreformen er oprettet nye trafikselskaber, der i de fleste tilfælde dækker større geografiske områder end de gamle trafikselskaber.


Som hovedregel fungerer billetsamarbejdet mellem trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne i dag således, at trafikselskaberne fastsætter takster for alle rejser inden for de gamle amtsgrænser, mens jernbanevirksomhederne fastsætter takster for rejser med tog, der overskrider de gamle amtsgrænser.


Lovforslaget understøtter og styrker aftalesystemet ved at lægge op til, at trafikselskabet og jernbanevirksomheder i fællesskab skal aftale taksterne i trafikselskabets område. Trafikselskabet får initiativpligten i forhold til indgåelse af aftaler om fastsættelse af takster for rejser inden for takstområderne, mens jernbanevirksomhederne får den tilsvarende initiativpligt for rejser, der overskrider takstområderne.


Der foreslås endvidere i lovforslaget at pålægge trafikselskaberne at arbejde for, at takstsystemerne for den offentlige servicetrafik bliver ensartede og overskuelige for passagererne.


Lovforslaget indeholder desuden en sproglig præcisering af bestemmelsen i lov om trafikselskaber om finansiering af lokale ruter, der betjener mere end en kommune i trafikselskabet på Sjælland.


De foreslåede ændringer af lov om jernbane er af teknisk karakter, herunder vedrørende kundgørelse af forskrifter.


Det foreslås, at ministeren kan fastsætte nærmere regler for, hvornår de aftalte takstområder skal anvendes ved takstfastsættelsen, således at introduktionen af nye takstsystemer kan koordineres med eventuelt øvrige større takstomlægninger.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.