L 25 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om offentlige veje. (Sikkerhedsforanstaltninger i
jernbaneoverkørsler).
Fremsat den 8. oktober 2008 af
transportministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlige
veje
(Sikkerhedsforanstaltninger i
jernbaneoverkørsler)
§ 1
I lov om offentlige veje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 432 af 22. maj 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 84, stk. 1,
ændres »jernbanestyrelse« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalter« og
»jernbanestyrelsen« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalteren«.
2. I
§ 84, stk. 2,
ændres »jernbanens« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalterens« og
»jernbanen« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalteren«.
3.§ 86, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således:
»Ministeren fastsætter nærmere
regler herom, herunder om tilsyn og klageadgang til
Jernbaneklagenævnet.«
4. I
§ 86, stk. 2,
ændres to steder »jernbanestyrelse« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalter«.
5. I
§ 86, stk. 3,
ændres »de myndigheder, der er nævnt i
stk. 1,« til: »relevante myndigheder og
virksomheder«.
6. I
§ 86, stk. 5,
ændres to steder »jernbanestyrelse« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalter«.
7. I
§ 87 ændres
»jernbanestyrelse« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalter« og to steder
»jernbanen« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalteren« og
»jernbane« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalter«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at ophæve
bestemmelsen vedrørende jernbaneoverkørsler om, at
det er vejbestyrelsen eller vejmyndigheden, som udarbejder forslag
om sikkerhedsforanstaltninger, der skal godkendes af
transportministeren. I stedet foreslås det at give ministeren
en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
godkendelsen, herunder om ansvaret for at stille forslag om
sikkerheden, tilsynet og klageadgangen. Desuden foretages en mindre
ajourføring af vejlovens terminologi på
jernbaneoverkørselsområdet.
For at opretholde det høje sikkerhedsniveau i
jernbaneoverkørslerne er det vigtigt, at der er en klar
ansvarsdeling mellem de forskellige aktører på vej- og
jernbaneområdet samt et effektivt tilsyn.
2. Sikkerhedsforanstaltninger i
jernbaneoverkørsler
2.1 Gældende ret
2.1.1 Lov om offentlige veje og lov
om jernbane
Kap. 7 i lov om offentlige veje om forholdet til jernbaner
indeholder regler om bl.a. sikkerhedsforanstaltninger i
jernbaneoverkørsler, der er åbne for almindelig
færdsel. Efter § 85 kan der fastsættes
nærmere regler om disse foranstaltninger, der kan bestå
af f.eks. oversigtsarealer, lyssignaler og automatiske
bomanlæg. § 86, stk. 1, indeholder
bestemmelser om, at forslag til nye eller ændrede
sikkerhedsforanstaltninger skal forelægges for
transportministeren, og at det er vejbestyrelsen eller
vejmyndigheden, som efter inddragelse af
jernbaneinfrastrukturforvalteren og politiet stiller forslagene.
Efter § 86, stk. 2, kan der gives påbud om at
etablere eller forbedre sikkerhedsforanstaltningerne, og i
§ 86, stk. 3, er fastsat, at der skal gives
tilladelse, hvis sikkerhedsforanstaltningerne skal gøres
mindre omfattende. Endeligt indeholder kap. 7 regler om, at det som
udgangspunkt er statskassen, som betaler for
sikkerhedsforanstaltningerne, jf. § 86, stk. 5 og
6.
Lov om jernbane (jernbaneloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 567 af 9. juni 2008, gælder også for
jernbaneoverkørsler som en del af jernbaneinfrastrukturen og
indeholder bl.a. regler om sikkerheden i kap. 8 c, herunder om
fastsættelse af regler i § 21 h, tilsynet i
§ 21 i og j, tilladelser efter § 21 k og
påbud efter § 21 l, stk. 3 og 4.
2.1.2 Ansvar for sikkerhed og tilsyn
mv.
Jernbaneinfrastrukturforvalteren (Banedanmark) stiller forslag
om sikkerheden i jernbaneoverkørslerne på statens
jernbanenet i kraft af sit ansvar for jernbaneinfrastrukturen efter
jernbanelovgivningen. Det kan være forslag om etablering af
f.eks. signaler. Efter § 86, stk. 1, i lov om
offentlige veje er det imidlertid vejbestyrelsen eller
vejmyndigheden - dvs. Vejdirektoratet eller vedkommende kommune -
som stiller forslag til transportministeren om nye eller
ændrede sikkerhedsforanstaltninger vedrørende
jernbaneoverkørslerne for så vidt angår den
vejvendte del.
Hvad angår tilsynet med sikkerheden, er det
Trafikstyrelsen, som efter regler i jernbanelovgivningen har
tilsynet med, at jernbaneinfrastrukturforvalter varetager
sikkerheden for jernbanen, herunder for så vidt angår
dele af jernbaneoverkørslerne. Trafikstyrelsens tilsyn kan
overordnet set beskrives som et audit- og risikobaseret tilsyn, der
i det væsentlige er funderet på
jernbaneinfrastrukturforvalterens opstilling af nødvendige
sikkerheds- og kontrolsystemer samt et tilsyn med, at
jernbaneinfrastrukturforvalteren har en forsvarlig og effektiv
sikkerhedsledelse. Tilsynet er baseret på almindelige
kompetencer til at give tilladelser og udstede påbud,
herunder påbud om eksempelvis at have
sikkerhedsledelsessystemer. Disse regler gælder dog i dag
ikke den del af sikkerhedsforanstaltningerne, der er omfattet af
lov om offentlige veje, f.eks. vejvendte lyssignaler og
bomanlæg (herefter benævnt vejvendte
sikkerhedsforanstaltninger). Her består tilsynet alene af
godkendelses- og påbudskompetencer direkte efter kap. 7 i lov
om offentlige veje.
Den samme deling af tilsynet med jernbaneoverkørslen
gælder, når det drejer sig om klageadgang. Hvad
angår jernbaneinfrastrukturforvalterens klagemuligheder
vedrørende Trafikstyrelsens afgørelser om
jernbaneoverkørslen, er der i vidt omfang alene klageadgang
til Jernbaneklagenævnet og ikke til Transportministeriet, jf.
jernbanelovens kap. 10 og bekendtgørelse om Trafikstyrelsens
opgaver og beføjelser nr. 1549 af 17. december 2007. Denne
ordning gælder imidlertid ikke de vejvendte
sikkerhedsforanstaltninger. Her er der klageadgang til
transportministeren efter de almindelige regler om administrativ
rekurs.
2.2 Transportministeriets
overvejelser
En arbejdsgruppe med repræsentanter fra Trafikstyrelsen
og Vejdirektoratet fik i 2006 til opgave at se på
rollefordelingen mellem vej- og jernbanemyndigheder og andre
aktører på området for
jernbaneoverkørsler. Arbejdet blev afsluttet med en rapport
om organisering af jernbaneoverkørselsområdet
(november 2007). Rapporten har i 2007 været sendt i
høring i udkastform. Transportministeren har orienteret
Folketingets Trafikudvalg om rapportudkastet i brev af 29. marts
2007 (TRU alm. del - Bilag 349) og om den endelige rapport med
høringsnotat i brev af 21. december 2007 (TRU alm. del -
Bilag 56).
Rapporten indeholder en gennemgang af, hvordan området
er reguleret i dag og anbefaler, at myndighedsopgaverne samles hos
Trafikstyrelsen. Det anbefales endvidere, at den samlede
infrastrukturforvaltning af jernbaneoverkørslen varetages af
jernbaneinfrastrukturforvalteren. Efter artikel 3 i Rådets
direktiv 91/440/EØF af 29. juli 1991 om udvikling af
Fællesskabets jernbaner hører
sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler til
jernbaneinfrastrukturen.
På denne baggrund foreslås det, at den
eksisterende bestemmelse i § 86, stk. 1, om, at det
er vejbestyrelsen eller vejmyndigheden, som udarbejder forslag om
sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler til
transportministerens godkendelse, ophæves. Forslaget er, at
transportministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
godkendelsen, herunder om tilsynet med sikkerheden, bl.a. om
adgangen til at give tilladelser og påbud, samt
klageadgangen.
Formålet er at fastsætte i en
bekendtgørelse, at jernbaneinfrastrukturforvalteren har
ansvaret for sikkerheden i selve jernbaneoverkørslen og
sørger for ministerens godkendelse, inden der
gennemføres et projekt. Det svarer til praksis i dag, idet
det er jernbaneinfrastrukturforvalteren (Banedanmark), som i kraft
af sit ansvar for jernbaneinfrastrukturen stiller forslag om
sikkerheden i overkørslen og ikke vejbestyrelsen og
vejmyndigheden. Vejbestyrelsen og vejmyndigheden skal efter
forslaget fortsat have ansvaret for vejsikkerheden op til
jernbaneoverkørslen. Det er hensigten, at
jernbaneinfrastrukturforvalteren i forbindelse med udarbejdelsen af
sine forslag skal sikre, at vejbestyrelsen eller vejmyndigheden
høres, således at hensyn til den sikre afvikling af
vejtrafikken også inddrages. Vejbestyrelsen eller
vejmyndigheden skal dog også have mulighed for selv at stille
forslag til jernbaneinfrastrukturforvalteren vedrørende
sikkerheden i jernbaneoverkørslen.
Hensigten med transportministerens bemyndigelse er desuden at
sikre, at de bestemmelser om Trafikstyrelsens tilsyn og klageadgang
mv., der allerede gælder for jernbanenettet i medfør
af jernbanelovgivningen og dermed for jernbaneoverkørslen,
vil kunne udvides til at gælde de vejvendte
sikkerhedsforanstaltninger. Forslaget vil ikke indebære
væsentlige ændringer for
jernbaneinfrastrukturforvalteren (Banedanmark), der i forvejen er
omfattet af tilsynsreglerne i jernbanelovgivningen for dele af
jernbaneoverkørslen. Forslaget om at ændre på
adgangen til at fremsætte forslag om
sikkerhedsforanstaltninger medfører en
konsekvensændring af § 86, stk. 3.
Endeligt foreslås det generelt at ændre
betegnelsen for jernbanestyrelsen og jernbanen til
jernbaneinfrastrukturforvalter i overensstemmelse med den
gældende betegnelse på jernbaneområdet i
dag.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det
offentlige. Forslaget ændrer ikke på de gældende
betalingsbestemmelser, hvorefter udgifter til etablering, drift og
vedligeholdelse af sikkerhedsforanstaltningerne som udgangspunkt
afholdes af statskassen, jf. § 86, stk. 4 og
5.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for det
offentlige (Banedanmark).
For god ordens skyld bemærkes, at den overførsel
af myndighedsopgaver, der skal finde sted fra Vejdirektoratet til
Trafikstyrelsen, samlet set ikke skønnes at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
7. Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos de myndigheder og
organisationer, der fremgår nedenfor. Høringssvarene
vil blive fremsendt til Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de
kommentarer, som udtalelserne måtte give anledning til.
Følgende myndigheder og organisationer er blevet
hørt:
Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Trafikselskabet
Movia, DSB og DSB S-tog A/S, Metroselskabet By & Havn, Metro
Service, Dansk Industri, Arriva Tog Danmark, Railion Denmark A/S,
CFL Cargo Danmark ApS, Hovedstadens Lokalbaner A/S, Lokalbanen A/S,
Nordjyske Jernbaner A/S, Aktieselskabet Hads-Ning Herreders
Jernbane, Vestsjællands Lokalbaner A/S, Aktieselskabet
Lollandsbanen, Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane A/S, Vestbanen
A/S c/o Sydtrafik, Dansk Jernbaneforbund, Jernbanernes
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Statsansattes Kartel (STK),
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, HK Trafik og Jernbane,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, NOAH Trafik,
Trafikforbundet, Danske Erhverv, Brancheforeningen Danske
Advokater, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, AKT, Dansk
Transport & Logistik, Fælles Fagligt Forbund 3F, Teknisk
Landsforbund, Dansk Vejforening, Forenede Danske Motorejere (FDM),
HIS, Handels- transport- og serviceverhvervene, Kommunal Teknisk
Chefforening, Rådet for Større
Færdselssikkerhed, Dansk Cyklist Forbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danske Busvognmænd.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet og borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, 2, 4, 6 og 7
Det foreslås at anvende betegnelsen
jernbaneinfrastrukturforvalter i § 84, § 86 og
§ 87 i stedet for jernbanestyrelse/jernbane i
overensstemmelse med gældende praksis i forbindelse med
anvendelse af bestemmelserne i loven, og således at
terminologien bringes i overensstemmelse med de begreber, som
anvendes i jernbaneloven.
Til nr. 3
Det foreslås, at den gældende bestemmelse om, at
vejbestyrelsen eller vejmyndigheden udarbejder forslag om nye eller
ændrede sikkerhedsforanstaltninger i
jernbaneoverkørsler i § 86, stk. 1,
ophæves. Forslaget er i stedet at give ministeren en
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
godkendelse.
I medfør af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse vil der i samarbejde med de involverede
myndigheder blive fastsat en bekendtgørelse, hvorefter det
er jernbaneinfrastrukturforvalteren, som stiller forslag om
sikkerhedsforanstaltningerne. Jernbaneinfrastrukturforvalteren, der
i forvejen er ansvarlig for sikkerheden i
jernbaneoverkørslen efter gældende EU-direktiver,
bør også være den, som sørger for, at der
udarbejdes forslag vedrørende sikkerheden, ligesom at den
fornødne myndighedsgodkendelse indhentes.
Forslaget vil ikke betyde store praktiske ændringer,
idet jernbaneinfrastrukturforvalteren (Banedanmark for så
vidt angår statens jernbaner) allerede udarbejder forslag om
sikkerheden i jernbaneoverkørslen.
Det er fastsat i § 85 i lov om offentlige veje, at
sikkerhedsforanstaltningerne eksempelvis er oversigtsarealer,
lyssignaler og automatiske bomanlæg. I den nye
bekendtgørelse vil det være hensigtsmæssigt
præcist at definere, hvad der hører til
jernbaneinfrastrukturforvalters ansvarsområde (selve
jernbaneoverkørslen med de sikkerhedsforanstaltninger, der
er nødvendige for den sikre afvikling af vej- og
jernbanetrafikken), således at det kan afgrænses over
for de vejansvarlige for de omkringliggende veje. Vejbestyrelsen,
vejmyndigheden, de vedligeholdelsespligtige grundejere mv. vil
efter forslaget fortsat være ansvarlige for vejen, der
fører op til jernbaneoverkørslen, herunder for
vejskiltningen.
Det er vigtigt, at der tages de fornødne hensyn til den
sikre afvikling af både vej- og jernbanetrafikken. Den nye
bekendtgørelse skal derfor sikre, at relevante
vejbestyrelser eller vejmyndigheder høres, og at politiet
inddrages efter gældende regler. Vejbestyrelsen eller
vejmyndigheden skal desuden have adgang til at stille forslag om
sikkerheden.
Det foreslås endvidere at præcisere, at
ministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
godkendelse også angår tilsynet og klageadgangen.
Hensigten er, at det administrativt kan fastsættes, at
jernbaneinfrastrukturforvalters virksomhed vedrørende de
vejvendte sikkerhedsforanstaltninger omfattes af
jernbanelovgivningen, herunder af det audit- og risikobaserede
tilsyn, der i dag kendetegner Trafikstyrelsens tilsyn, og af de
beføjelser til at træffe afgørelser om bl.a.
sikkerhedsmæssige tilladelser og påbud, der er tillagt
sikkerhedsdirektøren i Trafikstyrelsen efter
bekendtgørelse om Trafikstyrelsens opgaver og
beføjelser. Hvad angår klageadgangen er hensigten, at
der skal være mulighed for at fastsætte regler om
klageadgang til Jernbaneklagenævnet, men kun såfremt
det skønnes hensigtsmæssigt, at
Jernbaneklagenævnet også skal træffe
afgørelser i sager, der vedrører vejsikkerhed.
Med hensyn til privatbanerne, der er ejet af trafikselskaber,
kommuner og private, er det i praksis Vejdirektoratet, som i dag
har ansvaret for dele af sikkerhedsforanstaltningerne i de
såkaldt sikrede overkørsler på privatbanernes
strækninger. Det er ikke hensigten at ændre på
denne ordning - hverken i forhold til ansvar for sikkerheden eller
tilsynet. Det overvejes imidlertid på et tidspunkt at
overdrage Vejdirektoratets ansvar på området til
privatbanerne.
Til nr. 5
Forslaget til § 86, stk. 3, om hvilke
myndigheder der skal inddrages i forbindelse med en tilladelse til
at gøre sikkerhedsforanstaltningerne mindre omfattende, er
en konsekvens af forslaget til § 86, stk. 1, 2.
pkt.
De relevante myndigheder og virksomheder, som skal inddrages,
afhænger af, hvem der berøres af
sikkerhedsforanstaltningerne - dvs. om sikkerhedsforanstaltningerne
vedrører en jernbaneoverkørsel, der skærer en
hovedlandevej, en kommunevej eller en privat fællesvej, der
er åben for almindelig færdsel. Relevante myndigheder
er Vejdirektoratet (vejbestyrelsen) for så vidt angår
hovedlandevejene, vedkommende kommune for så vidt angår
kommunevejene (vejbestyrelsen) og vedkommende kommune
(vejmyndighed) for så vidt angår de private
fællesveje. Jernbanestyrelsen erstattes efter forslaget med
jernbaneinfrastrukturforvalteren, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 4, 6 og 7, som herefter vil
være den relevante virksomhed, der skal høres i de
tilfælde, hvor det ikke er jernbaneinfrastrukturforvalteren
selv, som stiller forslag om at gøre
sikkerhedsforanstaltningerne mindre omfattende. Endvidere skal der
indhentes samtykke fra politiet, hvis det er påkrævet
efter færdselsloven.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2009.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
love
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
Lov om offentlige veje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 432 af 22. maj 2008. | | I lov om offentlige veje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 432 af 22. maj 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 84.
Transportministeren kan efter indhentet erklæring fra
vedkommende jernbanestyrelse og vejbestyrelse pålægge
jernbanestyrelsen eller vejbestyrelsen at anlægge eller
udbygge viadukter til sikring af færdslen ved krydsninger
mellem jernbane og vej. Udgifterne herved afholdes af
statskassen. | | 1. I
§ 84, stk. 1, ændres
»jernbanestyrelse« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalter« og
»jernbanestyrelsen« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalteren«. |
Stk. 2. For så vidt anlæg
eller udbygning af en sådan viadukt måtte
medføre fremtidige lettelser i jernbanens årlige
udgifter, afholder jernbanen dog et beløb, der svarer til
den kapitaliserede værdi af udgiftsbesparelsen og andre
indvundne fordele. Såfremt enighed ikke opnås om
beløbets størrelse, fastsættes dette af
ministeren. | | 2. I
§ 84, stk. 2, ændres »jernbanens«
til: »jernbaneinfrastrukturforvalterens« og
»jernbanen« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalteren«. |
| | |
§ 86.
Forslag til nye eller ændrede sikkerhedsforanstaltninger ved
krydsninger mellem jernbane og veje, der er åbne for
almindelig færdsel, skal forelægges for
transportministeren til godkendelse. Forslag udarbejdes af
vejbestyrelsen eller vejmyndigheden efter forhandling med
vedkommende jernbanestyrelse og politi. | | 3.§ 86, stk. 1, 2. pkt.,
affattes således: »Ministeren fastsætter
nærmere regler herom, herunder om tilsyn og klageadgang til
Jernbaneklagenævnet.« |
Stk. 2.
Transportministeren kan efter indhentet udtalelse fra vedkommende
vejbestyrelse, henholdsvis vejmyndighed, og jernbanestyrelse
pålægge vejbestyrelse henholdsvis vejmyndighed, eller
jernbanestyrelse at etablere nye sikkerhedsforanstaltninger i de
krydsninger, der er nævnt i stk. 1, eller at forbedre
bestående sikkerhedsforanstaltninger. | | 4. I
§ 86, stk. 2, ændres 2 steder
»jernbanestyrelse« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalter«. |
Stk. 3.
Transportministeren kan efter indhentet udtalelse fra de
myndigheder, der er nævnt i stk. 1, tillade, at
sikkerhedsforanstaltningerne i krydsninger, der er omtalt i
stk. 1, gøres mindre omfattende, såfremt
trafikudviklingen i krydset gør dette forsvarligt. | | 5. I
§ 86, stk. 3, ændres »de myndigheder,
der er nævnt i stk. 1,« til: »relevante
myndigheder og virksomheder«. |
Stk. 4.
Udgifter til etablering, drift og vedligeholdelse af
sikkerhedsforanstaltninger afholdes af statskassen. | | |
Stk. 5.
Reglen i stk. 4 finder ikke anvendelse, når
sikkerhedsforanstaltningerne eller forbedringerne af disse er
forårsaget af nye anlægsarbejder på vej- eller
banenettet, eller når omfanget af de foranstaltninger, der
hidtil er betalt af vejbestyrelse, henholdsvis vejmyndighed, eller
jernbanestyrelse, reduceres. I disse tilfælde betales
anlæg, drift og vedligeholdelse af vedkommende vejbestyrelse,
henholdsvis vejmyndighed, eller jernbanestyrelse. | | 6. I
§ 86, stk. 5, ændres 2 steder
»jernbanestyrelse« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalter«. |
| | |
§ 87.
Efter indstilling fra vedkommende jernbanestyrelse kan
transportministeren tillade, at den jernbanen enten ved lovgivning
eller i øvrigt pålagte forpligtelse til bevogtning af
krydsninger med veje, der er åbne for almindelig
færdsel, ophæves på betingelse af, at der af
jernbanen opsættes lyssignalanlæg. Afløsning af
manuelt betjente bomme med automatisk virkende bomanlæg anses
ikke for ophævelse af ovennævnte bevogtning. Udgifterne
ved anlæg, vedligeholdelse og drift af de
pågældende sikkerhedsforanstaltninger udredes i deres
helhed af vedkommende jernbane. | | 7. I
§ 87, ændres »jernbanestyrelse« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalter« og 2 steder
»jernbanen« til:
»jernbaneinfrastrukturforvalteren« og
»jernbane« til
»jernbaneinfrastrukturforvalter«. |