L 218 Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Optagelse i dagtilbud af børn på mindst 2 år og 6 måneder m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 18-06-2009

Fremsat: 18-06-2009

Lovforslag som fremsat

20081_l218_som_fremsat (html)

L 218 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Optagelse i dagtilbud af børn på mindst 2 år og 6 måneder m.v.).

Fremsat den 18. juni 2009 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.

(Optagelse i dagtilbud af børn på mindst 2 år og 6 måneder m.v.)

§ 1

I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 26. september 2008, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 48 af 28. januar 2009, foretages følgende ændring:

1. I § 36 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »fyldt 3 år til«: »mindst 2 år og 6 måneder«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. august 2010.

Bemærkninger til lovforslaget

Lovforlagets indhold

Gældende ret

Efter den gældende § 36 a kan de frie grundskoler varetage opgaver som privatinstitution eller privat dagpasning efter bestemmelserne herom i dagtilbudsloven for børn, der mindst er fyldt 3 år, for tiden indtil de begynder i børnehaveklasse.


Den foreslåede ordning

Med lovforslaget udvides denne mulighed til, at skolerne kan varetage opgaver som privatinstitution eller privat dagpasning allerede, fra børnene er mindst 2 år og 6 måneder. Baggrunden for forslaget er, at der mange steder har udviklet sig en praksis, hvorefter kommunerne overfører børn fra vuggestue til børnehave, inden børnene fylder 3 år. Forslaget vil således kunne begrænse unødige institutionsskift, samtidig med at det frie institutionsvalg opretholdes.


3. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for staten, kommunerne og regionerne.


4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for staten, kommunerne og regionerne.


5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.


6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


7. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


9. Høring

Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Dansk Friskoleforening, De Samvirkende Invalideorganisationer, Efterskoleforeningen, Frie Grundskolers Fællesråd, Frie Skolers Lærerforening, KL og Rigsrevisionen.


10. Sammenfattende skema

 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser


Til § 1

Til nr. 1


Efter den gældende § 36 a kan de frie grundskoler varetage opgaver som privatinstitution eller privat dagpasning efter bestemmelserne herom i dagtilbudsloven for børn, der mindst er fyldt 3 år, for tiden indtil de begynder i børnehaveklasse. Med lovforslaget udvides denne mulighed til, at skolerne kan varetage opgaver som privatinstitution eller privat dagpasning allerede, fra børnene er mindst 2 år og 6 måneder.


Alle direkte driftsudgifter ved privatinstitution skal dækkes af forældrebetaling sammen med kommunale og eventuelle private tilskud, og ved privat dagpasning af forældrebetaling og eventuelle private tilskud. De frie grundskoler må ikke benytte statstilskuddet til skolen til pasning af børn i privatinstitution eller privat dagpasning.


Til § 2

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. august 2010.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 26. september 2008, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 48 af 28. januar 2009, foretages følgende ændring:
§ 36 a. En fri grundskole kan for børn, der er fyldt 3 år, for tiden, indtil de begynder i børnehaveklasse, varetage opgaver som privatinstitution eller privat dagpasning efter bestemmelserne herom i lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven). Skolens bestyrelse har den overordnede ledelse af pasningsordningen.
Stk. 2. (.)
 
1. I § 36 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »fyldt 3 år til«: »mindst 2 år og 6 måneder«.